dank je ik zal het in overweging nemenquote:Op maandag 15 februari 2010 21:04 schreef hc-sjonny het volgende:
mooi, je moet dichter worden,
Heel mooi ik kan de woede en verdriet voelenquote:hier de mijne, een vriendin van me heeft een moeilijke periode;
Dit bericht is voor haters,
en ook voor praters.
waarom doet ze alles verkeerd.
omdat je denkt dat het haar geen fuck deert?
nja, wat zijn jullie voor volk,
en pak mijn dolk,
ik zal je grijpen zodat je nooit meer kunt ontknijpen,
weetje wat je haar aandoet?
zo dat ze niks meer aanvoelt?
en op gegeven moment alleen eenzaam iz?
zoals de meeste van jullie die kennen geen gemis,
de meeste van jullie denken alleen aan een grote erfenis.
en daarom komen de meeste van jullie domme volk ook zeker in de problemen,
en zij zal het echter nooit voor jullie opnemen.
zoals de meesten wel weten,
zij zal jullie nooit vergeten.
en zoals de minste mensen weten,
pesters vergeten.
zoals jij daar nu zit,
voel ik me vastgekit.
zo'n gevoel dat jij nu hebt,
voelen zij zich niet gemept.
en je zus,
die maakt het voor jou altijd zo lief en knus.
zoals de meeste van jullie weten,
ik zal dit never nooit vergeten.
en de meeste mensen,
die kunnen zich niet begrenzen.
en de wensen
zullen zich nooit wegwensen.
de meesten realiseren zich niet van wat voor schade ze maken,
en daarvan moet ik zwaar nachtbraken.
omdat de meeste niet snappen,
wat ze er allemaal uitflappen.
dat doet mij verslappen,
omdat de meeste mensen dingen zeggen.
wat ze niet kunnen uitleggen.
kortweg, gaat over omdat zij behoorlijk wordt gepest etc. en ze het daarmee erg moeilijk heeft, en thuis ook heel erg moeilijk heeft.
groetjess..
Ten eerste het is addergebroedquote:Op maandag 15 februari 2010 21:17 schreef OeJ het volgende:
Ja, stop maar, wat een kutgedichten weer. Sjonge jonge, plaats dan niks, als je niet verder komt dan:
snappen
flappen.
brand
overmand.
gemoed
gebroed.
Dat zie je toch zelf ook wel, dat het dan een sinterklaasrijm wordt.
Dubbele bodems zie ik niet in jouw gedichten hoor, en dat ligt zeker niet aan mij, maar goed, als jij ze wel ziet, vertel, waar zitten ze?quote:Op maandag 15 februari 2010 21:27 schreef Trance_X het volgende:
[..]
Ten eerste het is addergebroed
Ten tweede ik wil niet zeggen dat ik zo'n kei ben in gedichten (ik kom niet verder dan 5, 6 zinnen per gedicht), maar het zijn de emoties achter de woorden en de dubbele bodems die tellen en jij ziet ze kennelijk niet.
Kan aan je niveau liggen maar het kan ook zijn dat je aan het trollen bent. Dat mag, maar niet hier
Of laat jouw bijdrage zien, dan kan ik oordelen
Rijm is op zich niet zo erg, maar een goed gedicht bevat ook treffende beeldspraak, alliteratie, en een aanstekelijk ritme. Binnenrijm ipv eindrijm kan ook helpen.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:29 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Gedichten in rijm schrijven is NOOIT een goed idee, behalve met Sinterklaas, of met heeeeel veel humor, anders kom je er echt niet mee weg.
Tip: prozagedichten, of in ieder geval vers-vorm zonder rijm.
(Eind)rijm werkt imho alleen als de rest van het gedicht heel goed is gedaan. Verder ben ik het roerend met je eens.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:37 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Rijm is op zich niet zo erg, maar een goed gedicht bevat ook treffende beeldspraak, alliteratie, en een aanstekelijk ritme. Binnenrijm ipv eindrijm kan ook helpen.
Ik zal eens opzoeken of ik nog wat gedichten van vroeger heb van mezelf (heb wel eens kleine poëzieprijs gewonnen vroeger).
die zinsopbouw is inderdaad verre van perfect en soms weet ik niet of en waar er nou een "," of een ";" of "-" of andere taaltekens moet komen. Ik zeg ook dat ik geen dichter ben zoals Slauerhoff en dergelijke maar dat hoeft ook niet.quote:Op maandag 15 februari 2010 21:42 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Bekijk sowieso de lopende kadans (maat) van je gedichten, want die zijn mank, en vergeet ook niet dat je wel gewoon goede zinnen blijft vormen, want op dit moment zijn de meeste gewoon rijmende woorden achterelkaar zonder goede zinsopbouw.
Kadans en opbouw is hier in orde: (dikgedrukt = klemtoon)
Ik tuur de horizon af naar jou,
staande aan de brand,
Kadans min-of-meer gefixed:
tot een koude golf mijn hart overmand,
gedachten verdrinkend in het zand...
Alleen is de laatste regel nu een soort loshangende notie die kant noch wal raakt en daardoor overdreven zweverig en emo overkomt.
geloof je het zelf?quote:Op maandag 15 februari 2010 22:03 schreef pijnappellicious het volgende:
Poëzie (net als kunst) valt niet af te kaderen. De schoonheid ervan wordt bepaalt door de lezer
mooie boodschap!quote:Op maandag 15 februari 2010 21:44 schreef pijnappellicious het volgende:
hoe 't gaat
grote ego's schieten raak
zonder teflon is 't klote, vaak
waarom dingen doen
om de roem
respect geven aan sta-tus
net als 'n puist
die geeft ook pus
zelfde product, dus
aanzien-dingen doen
schreeuwen om aandacht
met je blote bil een moon
dikke auto equals poen
wonen in de stad
't liefst op de blaak
Ben je 'n kip
of 'n blaaskaak
heb je kleren aan
of durf je naakt
laat je over je lopen
of ben je diegene die staakt
de dosering angst
bepaalt of je 't maakt
of je wegkwijnt
of van zelfvertrouwen blaakt
iets dat over je waakt
van binnen
als je keihard een stille kreet slaakt
authenticiteit
leven zonder spijt
weer durven gaan voor die baan
en die meid
jij, die niet meer aan jezelf leidt
snappen kan niet
dat is feit
het begrijpen, moet je doen
jij zelf
net als 't verdienen van je poen
en 't geven van je eerste zoen
praat in ABN, of in Bargoen
zet je naam erop
ook al heet je Koen
wat geweest is
was toen
't gaat niet om roem
alles gebeurt hier
alles gebeurt nu
jíj laat 't gebeuren
op de LTS of op de VU
Waarom is er dan zo'n variatie in wat men mooi vindt? Wat bepaalt volgens jou dan specifiek wat 'men' waardeerd?quote:
Ik wel, wat voor de ene diepe emotionele betekenis kan hebben is voor de ander puur bagger. Zo vind de een Herman Brood doeken schitterend, maar ik vind ze echt niet om aan te zien en 'candlelight' dichterlarij vind ik ook niet om aan te horen maar dat is het mooie van kunst, iedereen die geïnterresseerd is heeft er een mening (of geld voor) over.quote:
Dank. en weet je trance, er is nog meer dan persoonlijke smaak. Jouw gedichten heb je geschreven in een periode, emotioneel gezien, waarmee je inspiratie gekleurd is. Ik denk dat veel mensen die het lezen, zonder jou te kennen, 'n btje ervaren wat je hebt doorgemaakt destijds. Dat is mooi man. Goed topicidee!quote:
Proza is niet eens zo'n gek idee, nou ik erover nadenk. Dat doe ik ook zo'n beetjequote:Op maandag 15 februari 2010 21:29 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Gedichten in rijm schrijven is NOOIT een goed idee, behalve met Sinterklaas, of met heeeeel veel humor, anders kom je er echt niet mee weg.
Tip: prozagedichten, of in ieder geval vers-vorm zonder rijm.
geendank,quote:Op maandag 15 februari 2010 21:14 schreef Trance_X het volgende:
[..]
dank je ik zal het in overweging nemen
[..]
Heel mooi ik kan de woede en verdriet voelen
wens haar succes
Dit kan je toch niet menen.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:24 schreef ChiefBigFoot het volgende:
Kijk daar eens, kijk daarginder,
daar vliegt Marcos de vlinder.
O, Marcos, kijk toch uit!
Ah, te laat, nu zit hij vastgeplakt op een autoruit.
Hups hups hups!
Daar kruipt Horatio, de eikenprocessierups.
Vol hebzucht en zonder geweten,
is hij van plan nog een boom kapot te vreten.
Steven de kat,
heeft het nu wel gehad.
Woest sprong hij in de tuin,
de madeliefjes aan puin.
In een droom van Luther de hond,
speelde hij als James Bond.
Al blaffend ging hij tekeer,
en schoot hij de slechterik neer.
Dave de kanarie,
zat weer flink in de penarie.
Te hard gevlogen binnen de bebouwde kom,
dat was wel heel erg dom.