Nee, dat is een probleem met rijm... want ook de betere rijmende dichters worden hier op afgerekend.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 18:32 schreef Stupide het volgende:
Dat is geen probleem met rijm, dat is een probleem met dwangrijm.
Dat wil zeggen dat ik er er al tien jaar mee bezig ben qua schrijven, qua lezen c.q. beoordelen, circuleer in de poëziewereld, naar optredens ga en soms zelf ook optreed en ook radio optredens heb gedaan en nog een aantal dingen.quote:Wat is dat, 'in de poëzie zitten'? En verder lijkt me dat een interessant experiment, want ik geloof er weinig van.
Als jij het zegt...quote:Je bedoelt waarschijnlijk: 'De beginnende dichter let niet op metrum etc.'
Ik ben nergens neerbuigend over de open podia en literaire festivals zelf. Ik zeg alleen dat sommige mensen daar niets te zoeken hebben. Dat moet je ook niet willen, als je je alleen van dwangrijm weet te bedienen. Verder zie ik niet in waarom het ego tripperij is wanneer ik vermeld dat ik zelf heb opgetreden.quote:Nee, dat weet ik niet zeker. Daarom houdt ik het dicht bij mijzelf en benoem ik de indruk die dat soort gedichten op mij maakt. Ik ben er zeer benieuwd naar jouw gedichten, want je wekt bij mij behoorlijk hoge verwachtingen. Enige egotripperij lijkt je ook niet vreemd, want om een neerbuigende opmerking te maken over open podia op literaire festivals is het verre van noodzakelijk te vermelden dat je er zelf hebt opgetreden.
Ach ja, zo dacht ik er aanvankelijk ook over. Ik heb hier zelf ook veel 'discussies' over gehad, maar heb mijn mening uiteindelijk bijgesteld. En nee, dichter is geen beschermd beroep. En daarom kan de eerste de beste rijmelaar zich gelijk stellen aan de grootste dichters, door te zeggen dat hij ook een dichter is.quote:Dat brengt mij op een ander punt. De snobistische houding van sommige dichters (gelukkig is dat geen beschermd 'beroep') stuit mij soms behoorlijk tegen de borst. Jouw reactie is daar geen uitzondering op.
Het grappige is dat juist in versvorm je wel redelijk objectief kunt vaststellen of iets een goed gedicht is of niet. Daar zijn regels opgesteld waaraan gedichten moeten voldoen.quote:Dat kan inderdaad geen kwaad. Er zijn echter nauwelijks objectieve normen om vast te stellen wat 'echt goed dichten' is. Het blijft een kunstvorm, net zoals muziek of schilderkunst. Het raakt je of het raakt je niet.
Wansmaak is behoorlijk subjectief, blijkt weer. De overgrote meerderheid op de door jou genoemde fora bestaat bij mijn weten uit niet-rijmende en net zo weinig zeggende kwaksels.quote:Op maandag 1 maart 2010 02:58 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Maar kijk eens op een willekeurig dichtforum... dan is de wansmaak doorgaans in handen van rijmelaars die denken dat het feit dat 'iets rijmt' al genoeg is om het een gedicht te noemen.
Wie heeft het over de vrijheid van taal? Dezelfde als die het heeft over de objectief vastgestelde regels waaraan een gedicht moet voldoen?quote:Maar waar ik niet bij kan is dat wanneer iemand zo van de vrijheid van de taal houdt, men zich dan toch weer beperkingen oplegt in allerlei structuren.
Het niet kunnen komen met een overtuigende definitie van kunst, wil hopelijk niet zeggen dat je niet kunt zien dat dwangrijm geen kunst is. Het prikkelt de geest niet, want het is te voorspelbaar.quote:Op maandag 1 maart 2010 23:48 schreef Stupide het volgende:
Ik weet niet wat echt kunst is (en het zou me verbazen als iemand een overtuigende definitie zou kunnen geven), maar ik weet wel dat alleen het strict volgen van de regels waaraan een gedicht moet voldoen een kunstje is.
Rijm is een middel en hoeft niet enkel daarom afgewezen te worden.
[..]
Wansmaak is behoorlijk subjectief, blijkt weer. De overgrote meerderheid op de door jou genoemde fora bestaat bij mijn weten uit niet-rijmende en net zo weinig zeggende kwaksels.
[..]
Wie heeft het over de vrijheid van taal? Dezelfde als die het heeft over de objectief vastgestelde regels waaraan een gedicht moet voldoen?
Prima reactie, niet dat ik het overal mee eens ben maar toch...quote:Op vrijdag 5 maart 2010 09:31 schreef Denkbaar het volgende:
Die peripeteia op het eind, echt goed!![]()
Wat betreft rijm: het is net zoals met stijlfiguren, metaforen etc. 't gaat om hoe je het gebruikt, niet dat je het gebruikt. Slecht rijm, gedwongen rijm is afschuwelijk, maar goed rijm roept emoties op en versterkt de betekenis. Zeggen dat geen enkele interessante dichter rijm gebruikt is zeggen dat dichters zoals Bloem, Gorter en Nijhoff niet interessant zijn. Dat kan natuurlijk, maar dat is puur een kwestie van smaak.
quote:Op vrijdag 4 december 2009 23:07 schreef SpiekerJozef het volgende:
[quote]Op vrijdag 4 december 2009 22:02 schreef UncleErnie het volgende:
Lieve hulpdichtpieten,
Hoewel ik hier vorig jaar nog zelf als helper aanwezig was, is mijn inspiratie helemaal op.
Willen jullie me alsjeblieft helpen?
Het gedicht is voor mijn zus.
Ik heb een berg met een lange weg naar boven gemaakt, vol kronkels. Ze is dit jaar namelijk geslaagd, maar dat met vele omwegen. zo heeft ze eerst een jaar psychologie gedaan, en 5 jaar over haar studie ergotherapie. Nu kan je geen baan vinden in de ergotherapie, dus zit ze achter de kassa bij de spar. De boodschap achter de surprise is dat je nog zoveel omwegen kunt nemen als je wil, maar dat je uiteindelijk bij de top komt.
Mijn zus is 21 en woont samen met haar vriend. Enige venijnige commentaren dat ze in zeeland woont mag. Ik heb een boek voor haar gekocht, uit een reeks die ze altijd van mij wil lenen.
Alvast bedankt, Spieker!
Poëzie ontsproten uitquote:Op donderdag 4 februari 2010 22:43 schreef SpiekerJozef het volgende:
[..]
Als twee potten
elkaar echt niet motten
Raken ze gevoelige snaren
tijdens een lekker potje scharen
En gaat er eéntje dan flippen
over erg droge lippen
dan gaat er vast een potje stuk
maar hey, scherven brengen geluk . . .
Ik vind ze mooi . . .quote:Op maandag 15 februari 2010 20:57 schreef Trance_X het volgende:
Ik wil hier zelfbedachte gedichten en/of proza lezen!
(even korte geschiedenis vooraf. De gedichtjes komen uit een donkere periode net na een verbroken relatie. Mijn inspiratie kreeg ik toen ik een keer op een mooie zonnige dag op het strand van Scheveningen stond...)
Hier zijn mijn bijdragen:
1e:
Ik tuur de horizon af ,
staande aan de brand,
tot een koude golf mijn verlangend hart overmand,
mijn gedachten,
verdrinkend in het zand...
2e:
Een kalm briesje waait over mij heen,
en als een zijden sjaal bedekt zij
mijn onrustig gemoed,
toch blijft het stormen,
van sommig addergebroed...
3e:
De wit schuimende golven als tanden in jouw mond,
o zo zoet,
komen mij lachend tegemoet,
ik verdrink,
in jouw zoen,
en het doet mij goed...
Misschien later meer
Wow, die beeldspraak, zo diep! Dat beeld van die oude nar, prachtig, tranen in m'n ogen!quote:Op zaterdag 20 maart 2010 03:45 schreef Frishe het volgende:
Langs de schaduw van jouw wanhoop
Overwoekerd het besluit
Door de storm, nog niet bedwongen
Slechts de tranen op de ruit
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts nog helpers
En huilt de oude nar
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:42 schreef Denkbaar het volgende:
[..]
Wow, die beeldspraak, zo diep! Dat beeld van die oude nar, prachtig, tranen in m'n ogen!
quote:
toch leuk, die Hans...quote:Hans Teeuwen:
Is er iemand in de zaal, die enig idee heeft, waar het over ging??? Ik ook niet!!! Nee, ik zal je zeggen wat ik gedaan heb: Ik heb dus PUUR voor de gein een aantal psedo-poëtische zinnetjes een beetje achter elkaar gezet, de lelijkste zinnetjes die ik kon verzinnen, echt waar, voor de grap, en het slaat echt HELEMAAL nergens op!!!
quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:34 schreef Symo het volgende:
Het verleden, is gedaan. Nooit & te nimmer overnieuw.
Ik kan enkel in haar sporen staan. Zij verplaatst zich in mijn ziel.
Doch, bezieling kent geen tijd. niet in de minste zin.
Met god lever ik mijn strijd, zonder eind & geen begin.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |