Toch zie je een aantal trends die je in het Duitsland per WO2 ook aantreft. Om te beginnen de opkomst van populistische politici die uitspraken doen die mensen aanspreken maar bij een goede analyse niks oplossen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 01:59 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, JIJ hebt er niets van begrepen. Als je iemand met Hitler vergelijkt, vergelijk je die persoon met de man die oorlog en vervolgingen op zijn geweten heeft waarin meer dan 60 miljoen mensen het leven gelaten hebben.
Ehm, voor je hier op doorhamert is het misschien verstandig om even het topic door te nemen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 01:59 schreef dvr het volgende:
Nee, JIJ hebt er niets van begrepen. Als je iemand met Hitler vergelijkt, vergelijk je die persoon met de man die oorlog en vervolgingen op zijn geweten heeft waarin meer dan 60 miljoen mensen het leven gelaten hebben.
Er zijn inderdaad vergelijkingen die met alle politieke partijen te maken zijn. Er zijn echter veel minder vergelijkingen die alleen met de NSDAP te maken zijn, en slechts ENKELE vergelijkingen die te maken hebben met het onderdrukken van 1 bepaalde bevolkingsgroep. En laat de PVV nu in die laatste categorie een aantal opvallende vergelijkingen hebben.quote:Op donderdag 11 februari 2010 02:44 schreef DrDentz het volgende:
Iedere politieke partij is het toch het resultaat van een zekere onvrede? Als dat de connectie Hitler-Wilders is ken ik er nog wel een paar.
En daar gaat het dus precies om. Maar somige mensen breng je dat niet aan het verstand. Want als ze gaan toegeven dat er overeenkomsten zijn, dan zeggen ze indirect dat ze hetzelfde zijn als de Hitler aanhangers in de jaren 30. En dat doet echt pijn. Dus ze zullen altijd hardnekkig blijven ontkennen, uit zelfbehoud.quote:Op donderdag 11 februari 2010 02:51 schreef maartena het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad vergelijkingen die met alle politieke partijen te maken zijn. Er zijn echter veel minder vergelijkingen die alleen met de NSDAP te maken zijn, en slechts ENKELE vergelijkingen die te maken hebben met het onderdrukken van 1 bepaalde bevolkingsgroep. En laat de PVV nu in die laatste categorie een aantal opvallende vergelijkingen hebben.
Die redenatie klopt niet en daar komt bij dat de gemiddelde Duitser, de persoon die destijds op de NSDAP stemde van een hoger niveau was dan de gemiddelde Pvv-stemmer nu. Ook veel minder alternatieven en info had.quote:Op donderdag 11 februari 2010 02:59 schreef scanman1 het volgende:
[..]
En daar gaat het dus precies om. Maar somige mensen breng je dat niet aan het verstand. Want als ze gaan toegeven dat er overeenkomsten zijn, dan zeggen ze indirect dat ze hetzelfde zijn als de Hitler aanhangers in de jaren 30. En dat doet echt pijn. Dus ze zullen altijd hardnekkig blijven ontkennen, uit zelfbehoud.
En vanwege dat verschil klopt de vergelijking opeens niet meer?quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:06 schreef Morgenrood het volgende:
[..]
Die redenatie klopt niet en daar komt bij dat de gemiddelde Duitser, de persoon die destijds op de NSDAP stemde van een hoger niveau was dan de gemiddelde Pvv-stemmer nu. Ook veel minder alternatieven en info had.
Ik ook niet. Gelukkig kan dat in deze tijd niet meer. Maar de kans dat er een tweede kristalnacht zal gebeuren acht ik wel een flink stuk groter. De haat tegen moslims is vooral onder de PVV stemmers zo groot, dat het bijjna niet anders kan dan op een gegeven moment uit de hand lopen. Alles wat aanhanger is van de Islam kan wel gedemoniseerd worden in dit land. Wilders is daar al erg mee bezig, maar zo lang hij niet in zijn eentje een meerderheid behaalt zal dat gelukkig nooit kunnen lukken. Wel kan het voor iedereen die moslim is nog een stuk moeilijker worden om in dit land echt op normale wijze een bestaan te kunnen opbouwen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:09 schreef DrDentz het volgende:
Het niveau van een gemiddelde Nazi lag destijds ook iets hoger dan de 'neo-Nazi's' van tegenwoordig.
[ afbeelding ]
De kans dat dit volk ooit een Vierde Rijk uit de grond weet te stampen acht ik niet zo bijster groot.
Niet vanwege dat verschil. Daarom zei ik ook "en daar komt bij...".quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:11 schreef scanman1 het volgende:
[..]
En vanwege dat verschil klopt de vergelijking opeens niet meer?
Het huidige Nederland kennende, zal het niet veel meer teweeg brengen dan wat collectief gehuil op De Dam en in Venlo en enkele hangjongeren die de wc-raampjes van een Moskee ingooien. De Kristlanacht was wel andere koek.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:18 schreef DrDentz het volgende:
Dan moet er eerst een vonkje zijn. Een soort brand in het Reichstag dus.. aangestoken door een moslim. Misschien een moslim die Geert omlegt. Dan triggert hij z'n eigen kristallnacht.
Waar zeg ik dat dan in vredesnaam? Ik zeg alleen dat Hitler een enorme groep mensen de schuld gaf van zo ongeveer alle ellende in zijn land en in de wereld. Wilders is nu met exact hetzelfde bezig. Hij geeft de schuld van veel, zo niet alle ellende aan de moslims. Dát is de overeenkomst. Daar komt nog bij dat het volgens sommigen niet goed gaat in dit land en dan heb je altijd dat er een schuldige wordt gezocht. Voor sommigen is het dan prettig dat die ook wordt benoemd, door Wilders. Ze hebben de dader en gaan daarom massaal op Wilders stemmen omdat hij de enige is die een schuldige aanwijst. En weet je.... ook dat lijkt erg op de jaren 30 van de vorige eeuw. En als Nederland nu Duits zou spreken en Wilders zou echt zoveel macht krijgen dat hij alle moslims uit dit land kan deportereen, dan zouden veel Nederlanders zeggen: "Wir haben es nicht gewusst".quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:17 schreef Morgenrood het volgende:
[..]
Niet vanwege dat verschil. Daarom zei ik ook "en daar komt bij...".
De redenatie dat de stemmers (die op Hitler destijds en nu op Wilders) identiek zijn omdat beide heren overeenkomsten vertonen deugt simpelweg niet.
Voor iedereen 1 biscuitje kan er nog net vanaf, maar de thee wordt die nacht zeker overgeslagen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:23 schreef DrDentz het volgende:
Allemaal even op de trommel slaan bij Job Cohen en weer naar bed.
Precies. Als er zoets zou gebeuren, dan geeft een enorme groep opeens ALLE moslims de schuld daarvan en dan is het einde zoek. Hopelijk gebeurt het nooit op zo grote schaal. Dat de moslims nu al enigszins de klos zijn in dit land is een feit, maar laten we hopen dat het niet nog erger wordt en uit de hand gaat lopen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:18 schreef DrDentz het volgende:
Dan moet er eerst een vonkje zijn. Een soort brand in het Reichstag dus.. aangestoken door een moslim. Misschien een moslim die Geert omlegt. Dan triggert hij z'n eigen kristallnacht.
Daaruit valt helemaal niet af te leiden dat ze 'hetzelfde zijn'. Ook totaal verschillende omstandigheden. Nu komen we weer terug op het befaamde punt van 'marktkoopman-retoriek'. Onnodig vooral..quote:Op donderdag 11 februari 2010 02:59 schreef scanman1 het volgende:
[..]
En daar gaat het dus precies om. Maar somige mensen breng je dat niet aan het verstand. Want als ze gaan toegeven dat er overeenkomsten zijn, dan zeggen ze indirect dat ze hetzelfde zijn als de Hitler aanhangers in de jaren 30. En dat doet echt pijn. Dus ze zullen altijd hardnekkig blijven ontkennen, uit zelfbehoud.
Maarja ik weet niet, misschien kan het ook wel. Theo was niet echt een verlosser ofzo. Ik zie mensen in Almere al uit hun huizen komen, in fakkeloptochten, bloeddoorlopen ogen, schulden want 'genaaid' door Dirk Scheringa, nu zonder verlosser Geert, vermoord door weer zo'n vuile moslim die ze al 10x langs hadden zien komen in Opsporing Verzocht... dan kan er hier en daar wel een moskee sneuvelen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:26 schreef Morgenrood het volgende:
[..]
Voor iedereen 1 biscuitje kan er nog net vanaf, maar de thee wordt die nacht zeker overgeslagen.
Nee hoor... want dat is, wat ik verwacht, de manier van denken van de PVV stemmers en kan dus NOOIT misplaatst zijn.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:27 schreef Morgenrood het volgende:
[..]
'Hetzelfde zijn' is misplaatst.
Jouw verwachting misschien niet, maar de redenatie deugt simpelweg niet. Je gaat aan omstandigheden, alternatieven etc. zomaar voorbij. Het gelijkstellen van beide groepen is volkomen zinloos. (Ook al zouden er parallen zijn te trekken)quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:30 schreef scanman1 het volgende:
[..]
Nee hoor... want dat is, wat ik verwacht, de manier van denken van de PVV stemmers en kan dus NOOIT misplaatst zijn.
De omstandigheden komen redelijk overeen hoor. Er is veel ellende in het land en in de wereld en een politiek kopstuk laat iedereen weten dat het vooral komt door een bepaalde groep mensen. En dan begint hij alles op te noemen wat die bepaalde groep zo slecht maakt. Jij ziet geen overeenkomsten? Dan geef ik het bij deze echt op. Sorry, maar 1 + 1 = 2 .... en dat is nu duidelijker dan ooit tevoren.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:27 schreef Morgenrood het volgende:
[..]
Daaruit valt helemaal niet af te leiden dat ze 'hetzelfde zijn'. Ook totaal verschillende omstandigheden. Nu komen we weer terug op het befaamde punt van 'marktkoopman-retoriek'. Onnodig vooral..
Onzin. Er zijn heel erg veel overeenkomsten, die ook al meerdere keren door anderen zijn gepost in dit topic. Als je ze nog steeds niet ziet dan is iedere verdere discussie over dit onderwerp zinloos. Zo simpel is het.quote:Op donderdag 11 februari 2010 03:33 schreef Morgenrood het volgende:
[..]
Jouw verwachting misschien niet, maar de redenatie deugt simpelweg niet. Je gaat aan omstandigheden, alternatieven etc. zomaar voorbij. Het gelijkstellen van beide groepen is volkomen zinloos.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |