Het huidige pensioensysteem is gebaseerd op het feit dat je iig een basisinkomen (AOW) hebt, en niet iedereen boven de 65 is "rijk".quote:Op maandag 8 februari 2010 17:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik vooral de AOW belachelijk. Ongeacht of je arm of rijk bent, je hoeft alleen maar 65 te worden om het automatisch gestort te krijgen. Geen enkele voorwaarde verder.
Als iemand voorstelt uitkeringen af te schaffen dan zou ik niet weten wat er "vals" aan is om ze allemaal even te noemen en te vragen of hij ze idd ook allemaal bedoelt....quote:Op maandag 8 februari 2010 17:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, jij deed een valse uitspraak door het afschaffen van uitkeringen gelijk te stellen aan werken tot je er bij neervalt. Terwijl het omgekeerde waar is: werkenden moeten juist langer doorwerken om het legioen aan niet-werkenden te blijven onderhouden.
En dat er in Nederland veel te veel niet-werkenden zijn, daar twijfel ik idd niet aan.
Ik ben absoluut niet voor het weghalen van het vangnet voor de armen of de minder bedeelden onder ons.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het huidige pensioensysteem is gebaseerd op het feit dat je iig een basisinkomen (AOW) hebt, en niet iedereen boven de 65 is "rijk".
Er zijn nog hele groepen die amper pensioenrechten opgebouwd hebben, en ze wonen ook niet allemaal in een afbetaald huis.
We zijn zelf schuldig aan het feit dat de huizen zo absurd duur geworden zijn: de generaties van voor 1965 konden nog gewoon een huis kopen op 1 inkomen, niet omdat ze veel verdienden, maar omdat de huizenprijzen nou eenmaal gelijk lopen met de betaalcapaciteit van de bewoners, en gezien de meeste gezinnen tegenwoordig uit 2 werkenden bestaan heb je ook 2 inkomens nodig om een simpele eensgezinswoning te kopen, terwijl die 20 jaar geleden nog met 1 inkomen gekocht kon worden.
Het is de huidige generatie 65 plussers dus die een relatief waardevolle woning hebben en daardoor "rijk" zijn, maar dat is voor de volgende generatie ook niet meer zo.
Waar stel ik voor uitkeringen af te schaffen??? Voorbeelden graag.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als iemand voorstelt uitkeringen af te schaffen dan zou ik niet weten wat er "vals" aan is om ze allemaal even te noemen en te vragen of hij ze idd ook allemaal bedoelt....
Jij niet, maar Leandra quotte dan ook Ronnie Bravo.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:21 schreef Perrin het volgende:
Waar stel ik voor uitkeringen af te schaffen??? Voorbeelden graag.
Ach, AOW is nu al gelijk aan bijstand, de SVB voert al huisbezoeken uit om te controleren op illegaal samenwonen (en dus fraude), dus het komt vanzelf dat er een vermogens- en inkomenseis aan het recht op AOW wordt gekoppeld.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben absoluut niet voor het weghalen van het vangnet voor de armen of de minder bedeelden onder ons.
Maar om mensen maar gewoon een uitkering te verstrekken omdat ze 65 geworden zijn, vind ik absurd.
Sws iedereen die meer dan een ton of zo per jaar aan inkomen heeft, hoeft wat mij betreft geen AOW meer te ontvangen. Zelfs de koningin krijg AOW. Maar op de stufi moeten we bezuinigen..
Ik ben zelf juist enorm voor uitkeringen, maar dan alleen onder zeer strenge voorwaarden.. om uitvreters (zoals in OP beschreven) te weren en de mensen die echt kwetsbaar zijn te beschermen.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:22 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Jij niet, maar Leandra quotte dan ook Ronnie Bravo.
Mijn reactie die door jou gequote werd, was een reactie op iemand die voorstelde uitkeringen af te schaffen....quote:Op maandag 8 februari 2010 17:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ben zelf juist enorm voor uitkeringen, maar dan alleen onder zeer strenge voorwaarden.. om uitvreters (zoals in OP beschreven) te weren en de mensen die echt kwetsbaar zijn te beschermen.
Hoe eerder hoe beter. Ik vind het maar absurd dat je gewoon automatisch AOW krijgt ongeacht je overige inkomen.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ach, AOW is nu al gelijk aan bijstand, de SVB voert al huisbezoeken uit om te controleren op illegaal samenwonen (en dus fraude), dus het komt vanzelf dat er een vermogens- en inkomenseis aan het recht op AOW wordt gekoppeld.
Wat dat betreft mag er van mij veel meer aan inkomen worden gekoppeld: HRA, kinderbijslag, schoolboeken enz.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:31 schreef capricia het volgende:
Hoe eerder hoe beter. Ik vind het maar absurd dat je gewoon automatisch AOW krijgt ongeacht je overige inkomen.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar eigenlijk wil ik zo min mogelijk aan het inkomen koppelen. Dus dat je alleen steun krijgt (ook AOW) als het niet anders kan of als het echt zwaar onterecht is als je het niet zou krijgen.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:32 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Wat dat betreft mag er van mij veel meer aan inkomen worden gekoppeld: HRA, kinderbijslag, schoolboeken enz.
Als die 'normale' baan voor net zoveel uren was als die tewerkstelling, had hij eerder niet een hoger loon.quote:Op maandag 8 februari 2010 15:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik ken iemand die vroeger in de plantsoenendienst werkte (op begraafplaatsen dan wel..), die ontslagen is, en toen met behoud van uitkering hetzelfde werk (op dezelfde begraafplaats) kon gaan doen in het kader van een Melkert-baan. Twee jaar heeft hij in de bijstand gezeten, voordat ie daar aan de slag kon.
Alleen eerst had hij een normaal salaris met dat werk, en nu doet hij dus precies hetzelfde met behoud van uitkering.![]()
Dat vond ik wel erg scheef.
Daar moeten we dus wel voor oppassen, want dat kan nooit de bedoeling zijn.
Een zelfde verhaal hoorde ik van iemand die bij Van Hecke catering werkt, met behoud van uitkering...terwijl ze vroeger een 'normale' horeca-baan had...
Je hebt er anders wel je leven lang voor betaald, dus het voelt wel heel erg scheef, eerst lange tijd een in verhouding groter gedeelte van je inkomen afdragen naar dat potje en daar dan niets uit terug krijgen omdat je teveel verdient hebt ..quote:Op maandag 8 februari 2010 17:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe eerder hoe beter. Ik vind het maar absurd dat je gewoon automatisch AOW krijgt ongeacht je overige inkomen.
Heb ik op je teentjes getrapt? Waarom is dat?quote:Op maandag 8 februari 2010 17:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom verhuis je niet lekker naar de VS, dan kun je zelf ondervinden hoe fantastisch dat systeem is en heb je geen last meer van die "uitvreters" in NL.
Dat je er voor betaald hebt, is geen argument. Ik betaal ook mijn opstalverzekering en ik hoop dat er nooit brand uit breekt. Een uitkering, in welke vorm dan ook, behoort een vangnet te zijn.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:46 schreef moussie het volgende:
[..]
Je hebt er anders wel je leven lang voor betaald, dus het voelt wel heel erg scheef, eerst lange tijd een in verhouding groter gedeelte van je inkomen afdragen naar dat potje en daar dan niets uit terug krijgen omdat je teveel verdient hebt ..
Houd wel even in de gaten dat op school niet wordt uitgelegd hoe het 'solliciteren' naar een stageplek in zijn werk gaat en wat er van je wordt verwacht. Die kids zien een stage als 'school', omdat het moet van school en gedragen zich er hetzelfde als op school.quote:Op maandag 8 februari 2010 16:27 schreef Leandra het volgende:
Verder las ik nog ergens iets over scholieren die op een stageplek aankomen voor een gesprek met de mededeling "Heb je stage?" en daarbij vergeten zich even voor te stellen of zelfs hun petje maar af te zetten.
Iets zegt mij dat als er echt jongeren zo naar een stageplek gaan ze gewoon een stuk opvoeding/ sociale vaardigheden missen. Besteed daar dan eerst aandacht aan. Ik weet niet hoe het bij jullie op school was ' vroegah' maar wij leerden wel hoe wij ons dienden te gedragen tijdens een sollicitatie cq stage.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Houd wel even in de gaten dat op school niet wordt uitgelegd hoe het 'solliciteren' naar een stageplek in zijn werk gaat en wat er van je wordt verwacht. Die kids zien een stage als 'school', omdat het moet van school en gedragen zich er hetzelfde als op school.
Ga je 'solliciteren' met een ouder erbij, dan ben je weer niet zelfstandig genoeg.
Als ouder vantevoren je kind 'briefen' werkt niet, want je weet niet wat ze gaan vragen.
Kids van een jaar of 16 zijn gewoon heel erg onzeker. Die dien je dus als werkgeefster op dat gebied te corrigeren.
"Joh, zet je pet eerst eens af en leg even duidelijk uit waarvoor je komt."
Goeie kans dat die jongen eens diep zucht, uitlegt waarvoor ie komt en jij er een prima kracht aan hebt.
En die fout zal hij in de toekomst niet meer maken.
En anders kreeg ik dat van thuis wel mee...quote:Op maandag 8 februari 2010 18:00 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat als er echt jongeren zo naar een stageplek gaan ze gewoon een stuk opvoeding/ sociale vaardigheden missen. Besteed daar dan eerst aandacht aan. Ik weet niet hoe het bij jullie op school was ' vroegah' maar wij leerden wel hoe wij ons dienden te gedragen tijdens een sollicitatie cq stage.
Wat heb jij toch met die 20 uur? Dat is het minimale aantal uren, niet 'het' aantal uren binnen zo'n traject.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Als die 'normale' baan voor net zoveel uren was als die tewerkstelling, had hij eerder niet een hoger loon.
Minimumloon voor 20 uur is minder dan bijstand. Dus je kunt beter 20 uur schoffelen met behoud van uitkering, dan voor een minimumloon.
http://www.socialezekerheid.nl/smartsite.dws?id=85867quote:Over het algemeen bent u 20 tot 40 uur per week aanwezig op de werkplek. U werkt met behoud van uitkering. De duur van een Work First-project kan variëren van enkele weken tot enkele maanden.
De koningin schenkt dat aan een goed doel. En dat doen overigens meerdere rijken.quote:
Je snapt toch wel dat dat dan de verhoudingen nog schever maakt en mensen niet stimuleert meer te gaan verdienen.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:32 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Wat dat betreft mag er van mij veel meer aan inkomen worden gekoppeld: HRA, kinderbijslag, schoolboeken enz.
Dat is het nou juist, de AOW is geen uitkering, het is een algemeen ouderdomspensioen. Beetje idioot om te vergelijken met een andere verzekering waarvan je hoopt nooit gebruik van te moeten maken, oud worden we namelijk allemaal ..quote:Op maandag 8 februari 2010 17:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat je er voor betaald hebt, is geen argument. Ik betaal ook mijn opstalverzekering en ik hoop dat er nooit brand uit breekt. Een uitkering, in welke vorm dan ook, behoort een vangnet te zijn.
Het voelt scheef, maar zoals het nu in elkaar steekt is het dat eigenlijk niet, het is immers een algemeen spaarpotje waarin jij als grootverdiener meer ingestopt hebt dan menig ander, en dan zou je na jaren betalen niks terug krijgen?quote:En ja, ik vind het scheef als mensen met, pak 'm beet, 100K inkomen in een jaar gewoon nog AOW gestort krijgen. Dat klopt toch niet, of vind jij van wel?
Dat is dan weer een ander verhaal dan in z'n geheel geen recht hebbenquote:Dus wat mij betreft fiscaliseren we de AOW zo snel mogelijk, zodat de hoogte tenminste afhangt van je overige inkomen.
Ik heb daar nooit uitleg over gehad, ieg. En mijn kinderen ook niet. Het ene kind is ook het andere niet.quote:Op maandag 8 februari 2010 18:00 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat als er echt jongeren zo naar een stageplek gaan ze gewoon een stuk opvoeding/ sociale vaardigheden missen. Besteed daar dan eerst aandacht aan. Ik weet niet hoe het bij jullie op school was ' vroegah' maar wij leerden wel hoe wij ons dienden te gedragen tijdens een sollicitatie cq stage.
Alleen zou dat betekenen dat je dan meer krijgt dan iemand die zelf een baan tegen minimumloon heeft gezocht...quote:Op maandag 8 februari 2010 14:48 schreef Burdie het volgende:
Nouja, ik kan me voorstellen dat je er op z'n minst iets op vooruit wil gaan als je dan toch gaat werken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |