Ik baseer dat inderdaad op TA maar ook op wiskundige modellen. Ik trade namelijk ook op nieuws, en dat is wat gemakkelijker (naar mijn mening) dan op TA.quote:Op zondag 7 februari 2010 12:02 schreef Baltazar69 het volgende:
Sitting elfting, ik had gelezen in andere topic dat je iets deed met enorme leverage, CDF toch? als je daarmee handelt waarop baseer je je beslissingen dan kan dat ook aan de hand van TA?
Was het niet zo dat je met het value investing model (the intelligent investor/net current asset value model) of hoe het dan ook heet dat je met stockpicking in midkap en smallcap de markt wel kunt verslaan?quote:Op zondag 7 februari 2010 12:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iedereen is trouwens wel enigzins gevoelig voor het idee dat de markt tóch niet efficient is hoor! Zelfs iets onschuldigs als stockpicking wijst erop dat je de markt toch denkt te kunnen verslaan!
Wat jij ziet is variantie, je edge kan je afleiden over een significant sample size, wat jij absoluut niet hebt.quote:Op zondag 7 februari 2010 12:09 schreef Baltazar69 het volgende:
ik heb al 3 keer gehandelt op TA en 3 keer gewonnen. de eerste 2 keer begon ik met een laag bedrag en toen het goed ging steeds groter bedrag ingezet. ik heb nu 3 keer gehandeld met onderliggende feiten en gewonnen. dat is toch een flinke edge. nu weet ik dat het een keer fout kan gaan omdat ik de TA theorien verkeerd interpeteer, maar ik zet dan ook niet steeds al mijn geld in zodat ik een klap kan hebben.
Wat ik zo wel eens hoor is dat de afdeling 'financiële economie' fel TA tegenstander is. Volgens hun is er geen enkele wetenschappelijk onderbouwing voor TA te vinden of al gevonden, en dus denk ik ook niet dat ze het als een vak aan gaan bieden. Misschien niet helemaal des wetenschaps, maar aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat de universiteit alleen wetenschappelijke theorieën wil onderwijzen. En volgens mij bestaat TA niet als een uniforme theorie dus dan wordt het natuurlijk al snel iets dat van sentimenten en visies af hangt, dat is niet de bedoeling natuurlijk.quote:Op zondag 7 februari 2010 11:56 schreef sitting_elfling het volgende:
Helemaal niemand geeft TA achtige vakken op de EUR? Toch best jammer, wij hebben komend semester wel een TA gerelateerd vak, wordt gegeven door een ex-hoofd technische analist bij een bank en een ex-hedge fund manager.![]()
Shillers P/E kwam hier ook al een aantal keer voorbij, niet dat er op de werking van Shillers methode in is gegaan, maar de cijfers werden wel gebruikt.quote:Wij hebben overigens ook gewerkt met de Shiller P/E tijdens de lessenDat was wel een aangename verrassing.
Als je op zeer korte termijn excessieve rendementen kan halen, dan moet dat natuurlijk ook op de langer termijn kunnen, immers de langer termijn is een aaneenschakeling van heel veel zeer korte termijnen. De vraag is dus of je met de aaneenschakeling van die zeer korte termijnen op over een langere periode buitengewone rendement weet te behalen waarbij je dus het marktportfolio (of een benadering daar vanquote:Ik kan wel een TA strategie bedenken die B&H outperformed op een markt over de afgelopen 30 jaar. Maar dat bewijst in dit geval natuurlijk niks. Met TA kun je vooral excessieve rendementen behalen op zeer korte termijn, op de zeer lange termijn legt het in 99 van de 100 gevallen af aan een simpele B&H strategie
Klassiekquote:Op zondag 7 februari 2010 12:09 schreef Baltazar69 het volgende:
ik heb al 3 keer gehandelt op TA en 3 keer gewonnen. de eerste 2 keer begon ik met een laag bedrag en toen het goed ging steeds groter bedrag ingezet.
Uh oh...quote:ik heb nu 3 keer gehandeld met onderliggende feiten en gewonnen. dat is toch een flinke edge.
Ik gooi ook wel eens 5 zessen bij een potje Yahtzee.quote:Op zondag 7 februari 2010 12:09 schreef Baltazar69 het volgende:
ik heb al 3 keer gehandelt op TA en 3 keer gewonnen.
Zelfde idee hierquote:Op zaterdag 6 februari 2010 19:47 schreef deenigeechteTS het volgende:
we gaan volgende week zwaar omhoog, afgeketst op langetermijn gemiddelde
Je kunt wel hitrates hebben van 75-80% met een combinatie van TA-indicatoren. Alleen dat is dan niet per definitie winstgevend omdat de andere 20% van je trades je winst doen wegsijpelen.quote:Op zondag 7 februari 2010 12:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hier denken mensen dat EW of een andere TA-methode een voorspellende waarde van rond de 80% heeft. En met dat uitgangspunt gaan ze dan handelen.
O ja? Laat eens zien!quote:Op zondag 7 februari 2010 13:59 schreef deenigeechteTS het volgende:
Met behulp van deze formule kan je bijvoorbeeld berekenen hoe groot de kans is dat er een V-bodem plaatsvindt.
Je gaat er nu van uit dat als 1 partij eenmaal in heeft gekocht, er niet meer bijgekocht kan worden, of dat een partij meer kan verkopen dan hij bezit (shorten). En dat is gevaarlijk.quote:Op zondag 7 februari 2010 13:59 schreef deenigeechteTS het volgende:
Het is trouwens mogelijk aandelen te modelleren met een differentiaalvergelijking
Stel je hebt twee functies op een (x,y)-veld. Een derde functie is de functie van de eerste twee. De eerste twee functies passen geschaald op een 1x1-veld.
Functie 1: is de prijs van een aandeel
Functie 2: is volume
Functie 3: combineert prijs volume en helling (gecreëerd) om een derde variabele, energie te creëren
Wanneer een aandeel voortschrijdt in tijd (x), en de prijs (y) en volume veranderen kan een energieniveau worden berekend.
Laten we nu aannemen: als een aandeel voortschrijdt van t1 naar t2 wordt er energie cumulatief geaccumuleerd. Als er geen prijsverandering is, is er geen energie. Als het aandeel omlaag gaat is er negatieve energie. Als het aandeel omhoog gaat wordt er positieve energie gecreëerd,
ALs het volume 0 is, is er nul energie. Hogere volume is gelijk aan meer energy.
Als de helling 0 is, is er ook geen energie. Een hogere helling is gelijk aan meer energy.
Met deze eigenschappen kan een vergelijking worden opgesteld.
Als de functie van prijs continu is, en de afgeleide positief over alle punten van t1 tot t2, kan de energievergelijking gegeven worden doorde volgende functie:
[ afbeelding ]
m is de helling.
Belangrijk: Als aandelen omhoog of omlaag gaan wordt energie gecreëerd of vernietigd. Met behulp van deze formule kan je bijvoorbeeld berekenen hoe groot de kans is dat er een V-bodem plaatsvindt.
quote:Op zondag 7 februari 2010 14:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
O ja? Laat eens zien!
En in hoeverre stemt dat overeen met wat je in de pratijk ziet?
Mooi plaatje, maar dit geeft geen enkele informatie over waarom dit het gedrag van de aandelenmarkt zou beschrijven, laat staan enig bewijs daarvan.quote:Op zondag 7 februari 2010 15:35 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze grafiek laat zien dat de krachten elkaar kunnen cancelen. De negatieve kracht die ontstaat door een daling ckan worden gecanceled door een positieve kracht (een stijging)
Er zijn dan ook 3 vormen van de EMH. In de meest strikte variant zou zelfs inside information over bedrijven al in de beurskoers verwerkt zitten.quote:Op zondag 7 februari 2010 12:05 schreef LXIV het volgende:
Iedereen is trouwens wel enigzins gevoelig voor het idee dat de markt tóch niet efficient is hoor! Zelfs iets onschuldigs als stockpicking wijst erop dat je de markt toch denkt te kunnen verslaan!
quote:Op zondag 7 februari 2010 15:35 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze grafiek laat zien dat de krachten elkaar kunnen cancelen. De negatieve kracht die ontstaat door een daling ckan worden gecanceled door een positieve kracht (een stijging)
Dit soort mensen zit iedere winst als een bevestiging van hun theorie en ieder verlies als een toevalligheid. Na een paar keer flink verloren te hebben gaan ze het geld dat ze fundamenteler belegd hebben inzetten. Desnoods gaan ze lenen. Totdat het geld dus op is. En dan nóg geloven ze in hun theorie. Ze hebben alleen pech gehad!quote:Op zondag 7 februari 2010 12:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klassiek
[..]
Uh oh...
Serieus, het is leuk dat je zo enthousiast bent en we gunnen je je winst, het is alleen dat we hier een nieuw R&P topic zien aankomen....
Dat is onzin, zelfs in de sterke vorm van de EMH wordt er nog steeds gewoon gehandeld, immers er is bij bedrijven nog steeds behoefte naar kapitaal dat zij via de markt vergaren. Als er niet meer gehandeld wordt dan zou dat niet kunnen. Verder gaat de EMH over de verwerking van informatie in de markt, dus zelfs in de sterke vorm van het EMH zijn er momenten waarop informatie in de koersen verwerkt wordt door handelen van marktpartijen.quote:Op zondag 7 februari 2010 17:50 schreef TeringHenkie het volgende:
b. als de EMH zou kloppen zou niemand meer handelen
quote:Op zondag 7 februari 2010 17:22 schreef Mendeljev het volgende:
[ afbeelding ]
Bruno Santanera approves this message!
![]()
Heb je hem ook in matlab toevallig?quote:Op zondag 7 februari 2010 13:59 schreef deenigeechteTS het volgende:
Het is trouwens mogelijk aandelen te modelleren met een differentiaalvergelijking
Stel je hebt twee functies op een (x,y)-veld. Een derde functie is de functie van de eerste twee. De eerste twee functies passen geschaald op een 1x1-veld.
Functie 1: is de prijs van een aandeel
Functie 2: is volume
Functie 3: combineert prijs volume en helling (gecreëerd) om een derde variabele, energie te creëren
Wanneer een aandeel voortschrijdt in tijd (x), en de prijs (y) en volume veranderen kan een energieniveau worden berekend.
Laten we nu aannemen: als een aandeel voortschrijdt van t1 naar t2 wordt er energie cumulatief geaccumuleerd. Als er geen prijsverandering is, is er geen energie. Als het aandeel omlaag gaat is er negatieve energie. Als het aandeel omhoog gaat wordt er positieve energie gecreëerd,
ALs het volume 0 is, is er nul energie. Hogere volume is gelijk aan meer energy.
Als de helling 0 is, is er ook geen energie. Een hogere helling is gelijk aan meer energy.
Met deze eigenschappen kan een vergelijking worden opgesteld.
Als de functie van prijs continu is, en de afgeleide positief over alle punten van t1 tot t2, kan de energievergelijking gegeven worden doorde volgende functie:
[ afbeelding ]
m is de helling.
Belangrijk: Als aandelen omhoog of omlaag gaan wordt energie gecreëerd of vernietigd. Met behulp van deze formule kan je bijvoorbeeld berekenen hoe groot de kans is dat er een V-bodem plaatsvindt.
Je moet hiernaartoe gaan http://www.prorealtime.comquote:Op zondag 7 februari 2010 12:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Zelfde idee hiermaar waar kan je dat zien van dat afketsen
![]()
![]()
Ik zou wel ff een grafiek of link willen zien met afketsen
De curve is de prijs van een aandeel over tijd.. Actie is reactie. Negatieve energie geeft beweging aan positieve energie.quote:Op zondag 7 februari 2010 16:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mooi plaatje, maar dit geeft geen enkele informatie over waarom dit het gedrag van de aandelenmarkt zou beschrijven, laat staan enig bewijs daarvan.
Je definieert een begrip "energie" dat gelijk is aan volume * prijs (dat is de formule die je eerder postte) maar je geeft niet aan wat je daar verder mee kunt. Dat is jammer want je stelde in diezelfde post dat je er een V-bodem mee kunt voorspellen.
Ik weet niet wat de grijze curve is in het geposte plaatje. Is het de "energie" of iets anders? In elk geval niet de prijs want dan is het plaatje alvast niet in overeenstemming met het werkelijke gedrag van de markt.
Dus, ik ben benieuwd naar je uitleg hoe je op grond van "energie" = volume * prijs tot voorspellingen komt en wat de trackrecord daarvan is.
Hoezo?quote:
Checken of het werktquote:Op zondag 7 februari 2010 20:42 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
De curve is de prijs van een aandeel over tijd.. Actie is reactie. Negatieve energie geeft beweging aan positieve energie.
[..]
Hoezo?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |