abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 februari 2010 @ 09:15:26 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77723740
Ik wou eigenlijk niet reageren in dit topic
Maar laat ik alleen dit zeggen: het lange termijn succes van een belegger hangt vooral af van de mate waarin hij in staat is onderscheid te maken tussen toeval en een daadwerkelijke 'edge'.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 09:39:57 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77723909
[quote]Op zondag 7 februari 2010 09:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Met alle respect, maar weglekkende tijdwaarde levert uiteindelijk geen 'rendement'. Het is feitelijk een compensatie voor een toekomstig verlies. Zoals een verzekeringsmaatschappij die elke maand een premie opstrijkt maar uiteindelijk alle winst weer kwijt is aan claims. Opties is zero-sum, er is geen gratis geld.
[/quote

Natuurlijk is dit geen manier om de marktefficientie te verslaan! Het is een manier om geld te verdienen bij een beurs waarvan je verwacht dat hij zich zijwaarts beweegt!
The End Times are wild
  zondag 7 februari 2010 @ 10:08:58 #53
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_77724157
Verplicht leesvoer voordat je je portemonnee laat leegtrekken:
Reminiscences of a Stock Operator

"It never was my thinking that made the big money for me. It always was my sitting. Got that? My sitting tight! It is no trick at all to be right on the market. You always find lots of early bulls in bull markets and early bears in bear markets. I've known many men who were right at exactly the right time, and began buying or selling stocks when prices were at the very level which should show the greatest profit. And their experience invariably matched mine--that is, they made no real money out of it. Men who can both be right and sit tight are uncommon. I found it one of the hardest things to learn. "

Uit Reminiscences of a Stock Operator - by Edwin Lefèvre, first published in 1923
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  zondag 7 februari 2010 @ 10:19:31 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77724277
quote:
Op zondag 7 februari 2010 09:39 schreef LXIV het volgende:

Natuurlijk is dit geen manier om de marktefficientie te verslaan! Het is een manier om geld te verdienen bij een beurs waarvan je verwacht dat hij zich zijwaarts beweegt!
Okee, we zijn het eens. Het is gewoon een speculatie op een bepaald koersverloop.
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 10:43:50 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77724546
quote:
Op zondag 7 februari 2010 10:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Okee, we zijn het eens. Het is gewoon een speculatie op een bepaald koersverloop.
Dat is onvermijdelijk. Maar LT long zitten met een verantwoord leverage is de enige manier om te winnen. Wel heel saai trouwens.

Het ging me er vooral om al die gastjes die twee maanden terug een ALEX-rekening geopend hebben en nu met behulp van TA AEX-opties te kopen en te verkopen te waarschuwen dat ze hoogstwaarschijnlijk over een paar maanden blut zijn.
The End Times are wild
pi_77724928
Heeft iemand nog een link naar het topic van diegene die ook dacht op basis van de posts in AEX wel effe snel geld te verdienen, maar in een paar weken tijd ¤10.000 verloor?
pi_77724999
quote:
Op zondag 7 februari 2010 09:15 schreef SeLang het volgende:
Maar laat ik alleen dit zeggen: het lange termijn succes van een belegger hangt vooral af van de mate waarin hij in staat is onderscheid te maken tussen toeval en een daadwerkelijke 'edge'.
die edge is er ook op basis met TA want niet iedereen gebruikt het. er is een mooi omkeerpatroon vanaf de candle stick theorie nu te zien, ik verwacht een kleine opleving en ondanks dat de RSI de bodems bereikt van afgelopen maanden een verder daling. dit is te rijmen met elliot wave.
Thugh life.
pi_77725036
quote:
Op zondag 7 februari 2010 10:43 schreef LXIV het volgende:
Het ging me er vooral om al die gastjes die twee maanden terug een ALEX-rekening geopend hebben en nu met behulp van TA AEX-opties te kopen en te verkopen te waarschuwen dat ze hoogstwaarschijnlijk over een paar maanden blut zijn.
ik kan niet blut gaan want ik beleg met geld dat ik kan missen. ook is het niet zo dat ik voor dat geld jarenlang gewerkt is. ik beleg ook op de lange termijn maar dan op FA basis.
Thugh life.
pi_77725067
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 21:39 schreef LXIV het volgende:
Met als dekking geld in obligaties dat 10% rendeert.
Met welke obligaties haal jij 10% yield ?
pi_77725182
Iemand kan mij vast wel vertellen waarom wij op de universiteit geen vakken in TA kunnen volgen. En dat terwijl toch allerlei obscure theorieën in de diverse colleges behandeld worden, Kondratieff-golven, real-business cycle's, en bijvoorbeeld de ideeën van Schumpeter. Oh ik vermoed dat ik het al weet, TA is niet eens een serieuze theorie, het zijn inconsistente verhaaltjes op basis van leuk gekleurde grafieken. Ook de afdeling finance liet duidelijk zien hoe zij over TA dacht toen een student er naar vroeg, 'voor religie ga je naar de kerk' was de strekking van het antwoord.
pi_77725289
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Iemand kan mij vast wel vertellen waarom wij op de universiteit geen vakken in TA kunnen volgen. En dat terwijl toch allerlei obscure theorieën in de diverse colleges behandeld worden, Kondratieff-golven, real-business cycle's, en bijvoorbeeld de ideeën van Schumpeter. Oh ik vermoed dat ik het al weet, TA is niet eens een serieuze theorie, het zijn inconsistente verhaaltjes op basis van leuk gekleurde grafieken. Ook de afdeling finance liet duidelijk zien hoe zij over TA dacht toen een student er naar vroeg, 'voor religie ga je naar de kerk' was de strekking van het antwoord.
TA is dan ook geen geloof het is een wetenschap. elk theorie(zelfs bewezen theories) heeft zijn voor en tegenstanders vroeger dacht men ook dat de aarde plat is ondertussen weten we beter. als TA onzin was dan was er niet zoveel winst mee gemaakt waar ik en andere het bewijs van zijn op dit forum. ik zeg niet dat alle TA correct is maar je moet de juiste theorien ertussen uit filteren. zoals in elke wetenschap zitten er ook lariekoek 'proffessoren' bij die hun onderzoeken niet correct afstemmen op wetenschaplijke regels.
Thugh life.
  zondag 7 februari 2010 @ 11:38:56 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77725296
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:25 schreef jaco het volgende:

[..]

Met welke obligaties haal jij 10% yield ?
ASR perps. Is nu eigenlijk een beetje minder, want de koers is nu 110%
The End Times are wild
  zondag 7 februari 2010 @ 11:40:18 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77725328
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:38 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

TA is dan ook geen geloof het is een wetenschap. elk theorie(zelfs bewezen theories) heeft zijn voor en tegenstanders vroeger dacht men ook dat de aarde plat is ondertussen weten we beter. als TA onzin was dan was er niet zoveel winst mee gemaakt waar ik en andere het bewijs van zijn op dit forum. ik zeg niet dat alle TA correct is maar je moet de juiste theorien ertussen uit filteren. zoals in elke wetenschap zitten er ook lariekoek 'proffessoren' bij die hun onderzoeken niet correct afstemmen op wetenschaplijke regels.
Er wordt niet veel winst mee gemaakt. Ook niet door users op dit forum. Omdat jij nét begonnen bent heb je toevallig je lucky streak kunnen maken. LT verlies jij net zo goed.
The End Times are wild
pi_77725347
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:38 schreef Baltazar69 het volgende:
TA is dan ook geen geloof het is een wetenschap.
Waarom is er dan niemand op de universiteit (EUR in mijn geval) die zich er mee bezig houdt?
quote:
als TA onzin was dan was er niet zoveel winst mee gemaakt waar ik en andere het bewijs van zijn op dit forum.
Kun jij dat aantonen? Heb je over een periode van meer dan 30 jaar buitengewone rendementen geboekt?
pi_77725396
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 21:08 schreef Baltazar69 het volgende:

[..]

ik volg het pas vanaf eind december en vandergeld is een van de profeten alhier. hij zit sinds ik hem volg steeds goed en nu weer, aangezien de correctie gestopt lijkt aan de hand van de informatie. ik betwijfel dus of je wel de waarheid spreekt.

Een profeet , je volgt me veel te kort om ook maar iets te kunnen zeggen of ik steeds goed zit.
pi_77725501
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

Waarom is er dan niemand op de universiteit (EUR in mijn geval) die zich er mee bezig houdt?

Kun jij dat aantonen? Heb je over een periode van meer dan 30 jaar buitengewone rendementen geboekt?
over een periode van 30 jaar niet. TA is een middel van de korte termijn en niet de lange zoals gezegd gebruik ik FA voor de lange. elliot wave kan wel opgaan op de lange termijn, net als de kondratief zoals je zei. als je alle korte termijn rendementen bij elkaar optelt is dat wel zeker meer als 'normaal'. en misschien is dat antwoord waarom je school niet glooft in TA omdat ze zich alleen richtten op lange termijn wat natuurlijk niet verkeerd is want grote plaatje telt uiteindelijk. dan werkt TA niet wel elliot wave en kondratief. en dat word keer op keer bewezen.
Thugh life.
pi_77725536
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:43 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Een profeet , je volgt me veel te kort om ook maar iets te kunnen zeggen of ik steeds goed zit.
misschien wel maar over de grote plaatje heb je toch tot nu toe gelijk alles lijkt erop te kloppen wat je zegt.
Thugh life.
  zondag 7 februari 2010 @ 11:52:25 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77725564
Als het op de lange termijn niet werkt dan werkt het op de korte termijn ook niet. Bolkensteijn bedoelt dat wanneer je 30 jaar handelt met TA (telkens op de korte termijn) je dus geen structurele winst maakt. Dus werkt het op de korte termijn ook niet! (Gelukstreffers daargelaten)

Maar je hebt het telkens over keer op keer bewezen. Er is helemaal niks keer op keer bewezen. Ik heb nog nooit één enkel valide bewijs gezien dat TA zou werken! Nog nooit! Ik zou al tevreden zijn met een marge van laat zeggen 5%, dus 55% voorspellende waarde. (50% is 0)
The End Times are wild
pi_77725659
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Helemaal niemand geeft TA achtige vakken op de EUR? Toch best jammer, wij hebben komend semester wel een TA gerelateerd vak, wordt gegeven door een ex-hoofd technische analist bij een bank en een ex-hedge fund manager.

We hebben afgelopen periode ook al TA gerelateerde vakken gehad maar daar was het vaak 'een onderdeel' van het vak. Het wordt volgens mij ook niet als science gezien maar als pseudoscience. Maarja, hier in Londen heb je natuurlijk ook meer universiteiten die TA gerelateerde vakken/workshops of gastcolleges geven. Kwestie van vraag en aanbod

Wij hebben overigens ook gewerkt met de Shiller P/E tijdens de lessen Dat was wel een aangename verrassing.
quote:
Ik kan wel een TA strategie bedenken die B&H outperformed op een markt over de afgelopen 30 jaar. Maar dat bewijst in dit geval natuurlijk niks. Met TA kun je vooral excessieve rendementen behalen op zeer korte termijn, op de zeer lange termijn legt het in 99 van de 100 gevallen af aan een simpele B&H strategie
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 7 februari 2010 @ 11:58:11 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77725699
Ja, maar als het enkel voor de zeer korte termijn geldt, dan is dat toch gewoon geluk?

En ik kan ook wel een strategie bedenken die B&H outperformed over de afgelopen 30 jaar. Maar is die de komende 30 jaar dan ook nog valide?
The End Times are wild
  zondag 7 februari 2010 @ 12:01:39 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77725767
De hele discussie of TA werkt of niet is zinloos, want TA is geen 'methode' maar een algemene noemer waaronder je miljoenen verschillende handelsstrategieen kunt scharen. Geef 10 technisch analysten een chart en ze zullen alle 10 verschillende lijntjes trekken en tot verschillende conclusies komen.

Om een uitspraak te kunnen doen of iets werkt zul je eerst exact moeten definieren wat je bedoelt en vervolgens kun je er dan statistiek op loslaten. Als je bijvoorbeeld stelt dat steun- en weerstandslijnen werken, dan zul je eerst eenduidig moeten definieren hoe je die lijnen dan precies moet trekken en wat precies de definitie is van een 'doorbraak' of 'afketsen'.

Voorbeeldje van een aanzet hiertoe:
TA: Steun en weerstandsniveaus, werken ze echt?
Mijn reisverslagen
pi_77725788
Sitting elfting, ik had gelezen in andere topic dat je iets deed met enorme leverage, CDF toch? als je daarmee handelt waarop baseer je je beslissingen dan kan dat ook aan de hand van TA?
Thugh life.
  zondag 7 februari 2010 @ 12:03:27 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77725795
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:52 schreef LXIV het volgende:
Ik zou al tevreden zijn met een marge van laat zeggen 5%, dus 55% voorspellende waarde. (50% is 0)
Wie niet! Een edge van 5% is enorm. Dan ben je binnen een paar jaar miljardair.
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 12:05:56 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77725848
quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wie niet! Een edge van 5% is enorm. Dan ben je binnen een paar jaar miljardair.
Hier denken mensen dat EW of een andere TA-methode een voorspellende waarde van rond de 80% heeft. En met dat uitgangspunt gaan ze dan handelen.

Iedereen is trouwens wel enigzins gevoelig voor het idee dat de markt tóch niet efficient is hoor! Zelfs iets onschuldigs als stockpicking wijst erop dat je de markt toch denkt te kunnen verslaan!
The End Times are wild
pi_77725858
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:58 schreef LXIV het volgende:
Ja, maar als het enkel voor de zeer korte termijn geldt, dan is dat toch gewoon geluk?
Jep dat is ook geluk . Op zeer korte termijn ga je namelijk domweg af op de wiskundige kans dat je succes hebt en die is erg variabel en zeker niet op te vertrouwen. Mits je een goed moneymanagement hebt en dus geluk hebt kun je hier substantieel geld mee verdienen.
quote:
En ik kan ook wel een strategie bedenken die B&H outperformed over de afgelopen 30 jaar. Maar is die de komende 30 jaar dan ook nog valide?
Nope, zeker weten van niet! Waarschijnlijk na een paar jaar sta je al flink op verlies. De enige reden waarom het de B&H volledig outperformed over die periode is dat je het zo optimaal gaat tweaken dat het slechts alleen in die tijdframe goed loopt, verschuif je een jaar, zit je al in de gebakken peren
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')