En welke sector mag dat dan zijn?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat een quatsch, ik heb diverse bedrijven mee mogen maken waar de thuissituatie geen zak uitmaakte voor de WO functie in kwestie. Leuk dat je een generaliserend praatje maakt vanuit je eigen branche, maar trek dit maar niet door naar de rest van werkend Nederland, mkay?
dan woon je toch thuis?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Epische faalhaasIk woon alweer 3 jaar samen.
Oeh, fotoboek heldje. En jouw persoonlijke ervaring is blijkbaar niet representatief voor de rest van Nederland. Tja, krijg je ervan als je in Groningen werkt en woont. Kom een keer in de randstad.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:43 schreef nietzman het volgende:
[..]
Wat, mijn persoonlijke ervaring is onzin? Ik zie het keer op keer gebeuren vent..
Gaat ze imo geen fuck aan. Privé informatie imo.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:42 schreef Your_honor het volgende:
[..]
Hoezo kortzichtig? Dit wordt bijna bij alle bedrijven gedaan hoor? De laatste waar ik voor gesolliciteerd heb wouden allemaal weten waar ik de laatste 5 jaar gewoond heb.
Het maakt nogal een verschil of je een limiet van 1000 euro op je credit card hebt, of dat je de DUO nog 20K verschuldigd bent, lijkt me zo.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wie heeft die niet ? Geen credit card ? Mag je rood staan ? Dan heb je al een inschrijving. Nogmaals, daar is in principe niks mis mee, zolang je maar geen achterstanden hebt.
Ze zijn zo zelfstandig dat ze zelfstandig de lening afsluiten. Snap je dat nou niet?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Grappig... leg mij eens uit waarom een student niet de tering naar de nering zou kunnen zetten? Die 200-300 euro per maand besparen, zorgt er wel voor dattie straks wel een mooi huis kan kopen op een starterssalaris. Want dan hoeft hij/zij niet zoveel af te lossen en is gewend dat het niet allemaal uit de lucht komt vallen...
Ik begin het ondertussen aardig 'huillie' te vinden... Ik snap heus dat de optie om bij te lenen er moet zijn. maar je mag van een student die 'op eigen benen' staat ook best verwachten dat hij op zijn minst probeert om logisch met geld om te gaan.
hoe kut het ook is, bij het solliciteren doet jouw mening er vrij weinig toe. Bedrijven kunnen mensen weigeren om de meest futiele redenen.. en in de huidige maatschappij waar ze veel kandidaten voor een baan hebben, kunnen ze dat nog eens doen ook.. en dat is jammer, uiteraard, en vaak volkomen onterecht, maar zo gaat het wel.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Gaat ze imo geen fuck aan. Privé informatie imo.
Welkomquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef squig het volgende:
ik heb zin in een discussie vol ongefundeerde one-liners, is dit de juiste locatie?
ICT, Business Strategy, Communicatie Technologie en Accountancy.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef Your_honor het volgende:
[..]
En welke sector mag dat dan zijn?
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Gaat ze imo geen fuck aan. Privé informatie imo.
Er is een verschil tussen een notering en een codering, iedereen heeft wel een notering bij het BKR, bij een codering moet je je zorgen gaan maken.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:08 schreef Godtje het volgende:
[..]
En wat is er precies mis met een BKR notering?
Het zijn beide kredieten, en ja de hoogtes verschillen, en ja, de bank zal bij beoordeling van een hypotheek beide meenemen in haar berekeningen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het maakt nogal een verschil of je een limiet van 1000 euro op je credit card hebt, of dat je de DUO nog 20K verschuldigd bent, lijkt me zo.
Wie zegt dat een student dat tot op bepaalde hoogte niet doet? Het had een bepaald bedrag voor de sportclub kunnen zijn. Mag een student dan helemaal niks?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Grappig... leg mij eens uit waarom een student niet de tering naar de nering zou kunnen zetten? Die 200-300 euro per maand besparen, zorgt er wel voor dattie straks wel een mooi huis kan kopen op een starterssalaris. Want dan hoeft hij/zij niet zoveel af te lossen en is gewend dat het niet allemaal uit de lucht komt vallen...
Ik begin het ondertussen aardig 'huillie' te vinden... Ik snap heus dat de optie om bij te lenen er moet zijn. maar je mag van een student die 'op eigen benen' staat ook best verwachten dat hij op zijn minst probeert om logisch met geld om te gaan.
Er is niks mis met het BKR an sich, maar ik vind het nogal raar dat de voorwaarden van de studielening opeens moeten worden verslechterd, terwijl de minister juist wil dat studenten meer lenen in plaats van afhankelijk te zijn van studiefinanciering.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:47 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar wat doet dat af aan het basisprincipe van het BKR waar alle kredieten worden geregistreerd ?
Weinig mening hoor, zo werkt dat hier gewoon.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef Bootje84 het volgende:
Dat is gewoon jouw mening.
Ah ja, mensen diskwalificeren op basis van achtergrond voor een discussiequote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:48 schreef onearmedman het volgende:
Sowieso is de discussie tussen mensen die tijdens de studie thuiswonen en mensen die tijdens de studie op kamers wonen redelijk zinloos. Je weet pas wat je aan op kamers wonen hebt wanneer je het doet, als thuiswoner zul je dit nooit weten en ze zullen het dus ook nooit begrijpen. Ik heb dan ook nog nooit iemand gezien die na op kamers wonen weer verlangde naar thuis wonen.
Ik zie het verslechteren niet zo. Uiteindelijk zul je altijd met je billen bloot moeten als je bijv. een hypotheek aan gaat vragen. Dus of je zelf de gegevens van je studie lening aan de bank geeft, of de bank plukt ze bij het BKR vandaan. Waar zit dan de verslechtering ?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is niks mis met het BKR an sich, maar ik vind het nogal raar dat de voorwaarden van de studielening opeens moeten worden verslechterd, terwijl de minister juist wil dat studenten meer lenen in plaats van afhankelijk te zijn van studiefinanciering.
Dat is nou precies de huilie reactie die ik bedoel... Zeker mag een student iets, maar je moet ook beseffen dat het niet altijd én-én kan zijn. Welkom in het echte leven... Iedereen moet keuzes maken, behalve dan die happy few die niet weten hoe gek ze moeten doen om hun geld op te maken.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:50 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Wie zegt dat een student dat tot op bepaalde hoogte niet doet? Het had een bepaald bedrag voor de sportclub kunnen zijn. Mag een student dan helemaal niks?
Het heeft niks met huilie te maken. Het is een lening waarvan elke student beseft dat hij/zij die vroeg of laat moet terugbetalen. Maar om een student die in veel gevallen (Bootje84 uitgezonderd) niet zonder kan, dan het leven na zijn studie nog even wat zuurder te maken door een BKR registratie maakt die situatie er simpelweg niet beter op...
Maar trek zelf gerust mensen met een pretstudie maar wel even door naar mensen waarvan de hersentjes wel op de proef worden gesteld.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:42 schreef Scorpie het volgende:
maar trek dit maar niet door naar de rest van werkend Nederland, mkay?
Die discussie is denk ik ook veel zinvoller.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:53 schreef Xaryna het volgende:
Ik vind het vooral een probleem omdat ze er ook al over praten om de basisbeurs een lening te maken, in plaats van een prestatiebeurs. Dan krijg je dus sowieso lening, ongeacht je luxe.
Mensen diskwalificeren op basis van een studie is sowieso epische faal, maar dat weet je zelf ook wel.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:54 schreef nietzman het volgende:
[..]
Maar trek zelf gerust mensen met een pretstudie maar wel even door naar mensen waarvan de hersentjes wel op de proef worden gesteld..
Het is gewoon een feit dat als je opeens bij het BKR ingeschreven wordt met je studieschuld, terwijl dat voorheen niet zo was, de voorwaarden van de lening zijn verslechterd.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Waar zit dan de verslechtering ?
ook eensch.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mensen diskwalificeren op basis van een studie is sowieso epische faal, maar dat weet je zelf ook wel.
Ja, dan kun je het dus net zo goed niet doen, als er verder toch niks gebeurt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het BKR registreert, verder niets... Dus als jij je aan de betalingsverplichting houdt die afgesproken is met de verstrekker van de lening, gebeurt er verder helemaal niets...
over eerlijkheid kun je lang discussieren maar dat schiet totaal niet op omdat elke beslissing sowieso oneerlijk zal zijn. Wil je eerlijke kansen voor alle studenten, dan betekent dat automatisch dat mensen die niet studeren meer geld aan studenten kwijt zullen zijn en dat sommige studenten misschien wel te veel geld krijgen. Aan de andere kant, studenten minder steunen omdat sommige studenten er "misbruik" van maken leidt automatisch tot minder kansen tot studeren voor minderbedeelden.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Die discussie is denk ik ook veel zinvoller.
Jij beweerd dat iemand die thuis woont, niet zelfstandig is. Waarom niet..? Ik kan hard werken. Ik kan koken. ik kan studeren.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:52 schreef nietzman het volgende:
[..]
Weinig mening hoor, zo werkt dat hier gewoon.
En wat is er mis een studieschuld mee te nemen in een kredietwaardigheidstoets ?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je hebt trouwens niet alleen voor een hypotheek een kredietwaardigheidstoets nodig, maar ook voor allerlei andere zaken (mobiele telefoon, tankpas, whatever).
Dat is precies wat er zo krom aan is. Prima als de minister wil dat studenten gaan lenen ipv geld krijgen, maar maak de voorwaarden dan niet opeens ook strenger.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:58 schreef Domensino het volgende:
[..]
Aan de ene kant wordt aan je getrokken doordat ze de basisbeurs af willen schaffen en wordt er gisteren nog op het nieuws op de radio gezegd "de studenten moeten over hun leenvrees heen, is in andere landen ook gebeurd nadat de beurs was afgeschaft, komt dus hier ook goed" en aan de andere kant hoor ik vandaag "de studentenleningen worden BKR-geregistreerd." Beetje hypocriet hè.
Juist, geen woord aan toe te voegen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef DS4 het volgende:
Nibud vindt dat er teveel wordt geleend.
Nou ben ik niet zo onder de indruk van die ¤ 12.500. Gelet op de voorwaarden die deze lening heeft en het feit dat je na je studie doorgaans een aardig salaris zal hebben kan ik het met de beste wil van de wereld niet problematisch noemen.
Maar nu iets anders: ik lees niets over DAADWERKELIJKE probleemgevallen. Als die er veel zouden zijn, zou het Nibud daar wel naar verwijzen. Dat doet men niet, dus het is gewoon niets anders dan dat het Nibud van mening is dat het teveel is, ook al gaat het in vrijwel alle gevallen gewoon goed.
Daarnaast zijn banken ook niet idioot. Die weten best dat afgestudeerden vaak een studieschuld hebben, zeker als je aan het aflossen bent (volgens mij kunnen ze aan het bedrag zien hoe hoog de schuld is, uitgaande van geen draagkrachtberekening). Er wordt dus best rekening mee gehouden, althans... dat ligt in de rede.
Nog iets: het doel is volgens Nibud om te voorkomen dat studenten lenen. Dat kan meer afhakers ten gevolge hebben, met name bij kinderen van ouders die wat minder te makken hebben. Alleen al daarom is het een onzalig idee.
Kortom: NIET DOEN.
haha bewuste taalnaziquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:59 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Jij beweerd dat iemand die thuis woont, niet zelfstandig is. Waarom niet..? Ik kan hard werken. Ik kan koken. ik kan studeren.
Op het moment dat je zwart bent, ben je dan alleen goed in heel hard rennen.? En als je blank bent minder?
Zo zwart-wit wordt het nu gezien. Thuiswoners zijn lui en niet zelfstandig. Mensen die op zichzelf wonen zijn zelfstandig en werken hard.
Dat verschilt ook per geval, ik ben aangenomen terwijl ik thuis, en op 1,5 uur treinen (enkele reis) van mijn werk woonde. Leren zelfstandig te wonen kan je ook prima doen door wat interesse te tonen in het huishouden van je ouders, en er je steentje aan bij te dragen..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met alle respect: leren om zelfstandig te worden is ook belangrijk en thuiswonenden hebben bij sollicitatie een minpunt te pakken.
Het is mis als de hoogte van de schuld meegenomen wordt i.p.v. de last. Een studieschuld van 10k is ontzettend veel minder ingrijpend dan een wehkamp schuld van 10k. Daarnaast ben je nu al verplicht je studieschuld door te geven bij aanvraag van een hypotheek. Als je dit niet doet ben je strafbaar en kun je hoge boetes oplopen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En wat is er mis een studieschuld mee te nemen in een kredietwaardigheidstoets ?
Dont worry, volgens mij neemt de bank de last mee en niet de schuld an sich.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:02 schreef squig het volgende:
[..]
Het is mis als de hoogte van de schuld meegenomen wordt i.p.v. de last.
Nee, dat is over het algemeen zo. Natuurlijk zijn er genoeg thuiswoners die op eigen benen kunnen staan, maar over het algemeen zie ik en velen met mij een wereld van verschil in ontwikkeling tussen uitwonenden en mensen die elke dag om zes uur bij mama en papa aan kunnen schuiven.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:59 schreef Bootje84 het volgende:
Jij beweerd dat iemand die thuis woont, niet zelfstandig is. Waarom niet..? Ik kan hard werken. Ik kan koken. ik kan studeren.
Op het moment dat je zwart bent, ben je dan alleen goed in heel hard rennen.? En als je blank bent minder?
Zo zwart-wit wordt het nu gezien. Thuiswoners zijn lui en niet zelfstandig. Mensen die op zichzelf wonen zijn zelfstandig en werken hard.
Je bent die lening aangegaan met het idee dat het niet zou meespelen in je kredietwaardigheidstoets. Beetje raar om dan achteraf dat te veranderen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En wat is er mis een studieschuld mee te nemen in een kredietwaardigheidstoets ?
En als je nu niet met die lening om kan gaan, van school komt, geen BKR notering hebt en kan lenen tot het een lieve lust is? Sta je dan te huilen bij de bank wanneer je in de problemen komt omdat je de maandelijkse kosten van je beide leningen niet kan dokken? Lijkt me dat een bank of welke andere instelling dan ook best mag weten dat je nog 22.500 euro moet terugbetalen de komende 15 jaar. Die impact is nml best groot.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:50 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Wie zegt dat een student dat tot op bepaalde hoogte niet doet? Het had een bepaald bedrag voor de sportclub kunnen zijn. Mag een student dan helemaal niks?
Het heeft niks met huilie te maken. Het is een lening waarvan elke student beseft dat hij/zij die vroeg of laat moet terugbetalen. Maar om een student die in veel gevallen (Bootje84 uitgezonderd) niet zonder kan, dan het leven na zijn studie nog even wat zuurder te maken door een BKR registratie maakt die situatie er simpelweg niet beter op...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |