abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77660094
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:05 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

auto is pure luxe..
Niet altijd, mijn lief kon door haar slecht ter been zijn (chronische aandoening) geen gebruik maken van haar OV-kaart als student, en dus heeft ze wat van de IBG-lening uitgegeven aan een kleine auto..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:07:19 #102
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_77660107
quote:
auto is pure luxe..
En de enige reden waarom jij het niet zo erg vind om op 1.5u van je cursus te wonen.
Ik ga naar huis.
pi_77660119
quote:

[..]

auto is pure luxe..
Gast, jij hebt het over dat je in 20 minuten naar de Universiteit kunt komen MET DE AUTO. Die kan ik niet betalen, dus voor mij is dat al snel drie kwartier / een uur in het openbaar vervoer. Als je iedere dag heen en terug moet, zit je dus al snel 10 uur per week in het openbaar vervoer. Tijd die ik ook had kunnen besteden aan mijn studie.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:07:53 #104
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_77660123
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:53 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ja, dat is best een optie... Want als je het goed gedaan hebt op je universiteit, dan is je starterssalaris heus geen lachertje Kwestie van je wensen aanpassen aan je mogelijkheden...
Om nog even een tweede toevoeging te doen. Uiteindelijk heb ik een klein appartement gekocht wat mij op ongeveer de helft van de kosten brengt dan de meeste woningen in de particuliere woonmarkt. Dit grapje had ik dus wel kunnen vergeten met een BKR registratie. En nee het is geen mega appartement. Sterker nog het is zelfs vrij krap.
Daarnaast ben ik zelf prima in staat om te berekenen of ik dit wel of niet kan betalen samen met de kosten van de lening die ik nodig had om mijn studie te kunnen bekostigen. Als ik had moeten huren op de particuliere huurmarkt had ik minder euro's over gehouden per maand.

Het enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een BKR registratie een student beperkt in zijn/haar mogelijkheden na zijn/haar studie. En dat is zeker in een kenniseconomie die wij nastreven geen ideale situatie...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:08:33 #105
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_77660143
Een girl heeft nog als eventueel voordeel dat ze met haar charmes een wat rijkere boy aan de haak kan slaan om wat sneller van de schulden af te komen. Dat ligt voor boys een stuk moeilijker.

En we moeten geen hard to get spelen, we hebben die gasten écht wel nodig, zeker als je als kenniseconomie nog een rol van betekenis wilt spelen.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:09:07 #106
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_77660167
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:07 schreef Seneca het volgende:

[..]

Gast, jij hebt het over dat je in 20 minuten naar de Universiteit kunt komen MET DE AUTO. Die kan ik niet betalen, dus voor mij is dat al snel drie kwartier / een uur in het openbaar vervoer. Als je iedere dag heen en terug moet, zit je dus al snel 10 uur per week in het openbaar vervoer. Tijd die ik ook had kunnen besteden aan mijn studie.
Je kan toch prima studeren in het OV?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_77660171
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:05 schreef DS4 het volgende:

[..]

Behalve dan dat men het meeneemt in de berekening voor de hypotheek.

Waarmee de voormalig student wellicht gedwongen is om in de vrije sector te blijven huren, waardoor hij duurder uit is (hypotheekrente mag overigens meegenomen worden bij draagkracht berekening, huur niet, even om een beeld te scheppen van de scheve situatie die je krijgt) en de kans dat hij in problemen komt financieel wordt dan zelfs groter in plaats van kleiner.

Dit even aanvullend op het argument dat niet blijft plakken: je maakt studeren minder interessant en er is helemaal geen probleem op dit moment.
Dat is dus niet zo, mijn vriendin heeft een gemiddelde IB-schuld staan, en dat was zelfs 7 maanden geleden geen factor bij de hypotheekberekening voor ons nieuwe huis. Niet voor de hoogte van het max. bedrag, en ook niet in de vorm van extra toetsingen/voorwaarden etc.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:09:44 #108
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_77660194
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:58 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Wie wil werken kán werken. Alleen misschien niet wat je wilt doen. Als je geld nodig hebt moet je doen wat je kan doen.

Iedereen in Nederland is nu gewoon fucking lui geworden.

Studie en bijbaantje gaan niet meer samen
Werken kan alleen als het bij jouw opleiding past (als dat zo is, is dat alleen een pré)

Ik woon zelf ook op 1,5 uur reizen van mijn school. Met de auto is dit te doen in 20 min. Hoor je mij zeuren? Nee. Ik hoef niet op kamers. Spaar liever nu centen zodat ik later een mooi koophuis kan roggelen. Als ik klaar ben met school staat er bij mij een mooi bedrag op de rekening aan de positieve kant en niet 20.000 in de min..
Ik wil werken en kan geen werk vinden. Ik doe af en toe een klein baantje via uitzendbureau. Ik leen nu niet, maar ga volgend jaar wel lenen omdat mijn basisbeurs afloopt. En dan wil ik geen BKR-notering krijgen.
En ik ben niet kritisch met mijn bijbanen, ik ben verdorie afgewezen bij de AH op de hoek omdat ik niet genoeg kan werken.
Ik leef zuinig, doe niks exorbitants en klaag daar niet over. Ik klaag er wél over als ik zuinig leef en zo weinig mogelijk uitgeef (zoveel mogelijk spaar) en dan alsnog een negatieve BKR krijg.Die dingen zijn behoorlijk hardnekkig.
Als ik een baan heb na mijn studie, ben ik niet van plan te lenen. Maar tot die tijd heb ik misschien nog een lening nodig voor eventuele bijscholing, forensen, nieuwe huurkamer/huis, etc. Ik wil die mogelijkheid graag hebben.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  Licht Ontvlambaar vrijdag 5 februari 2010 @ 10:11:04 #109
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77660235
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:05 schreef DS4 het volgende:

[..]

Behalve dan dat men het meeneemt in de berekening voor de hypotheek.

Waarmee de voormalig student wellicht gedwongen is om in de vrije sector te blijven huren, waardoor hij duurder uit is (hypotheekrente mag overigens meegenomen worden bij draagkracht berekening, huur niet, even om een beeld te scheppen van de scheve situatie die je krijgt) en de kans dat hij in problemen komt financieel wordt dan zelfs groter in plaats van kleiner.

Dit even aanvullend op het argument dat niet blijft plakken: je maakt studeren minder interessant en er is helemaal geen probleem op dit moment.
Op zich hoeft dit argument niet te kloppen. Want er is nog helemaal niet bekend op welke wijze geregistreert gaat worden. Het hoeft dus geen effect te hebben op een hypotheekaanvraag... Ik zou me namelijk goed kunnen voorstellen dat er bij de berekening een factor op de IBG schuld losgelaten wordt, waardoor het minder meetelt.
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:04 schreef eleusis het volgende:

[..]

Nee, kwestie van de doorlopende kredieten en creditcards snel opzeggen. Het gaat erom dat je wel degelijk buitengesloten kan worden ook als je prima betaalgedrag hebt op je BKR-"leningen".
Er waren op dat moment 3 Cc aanwezig, maar (en nu nog) geen van alle met gespreide betaling. Gewoon netjes aan het einde van de maand de rekening voldoen, dan is een Cc geen enkel probleem. En een doorlopend krediet kon toen meegenomen worden in de hypotheek, hebben we niet gedaan overigens...

Wat we wel gedaan hebben, is eerst laten uitrekenen wat voor ons haalbaar was qua hypotheek en op basis daarvan op zoek gegaan naar huizen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:11:21 #110
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_77660243
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:07 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Het enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een BKR registratie een student beperkt in zijn/haar mogelijkheden na zijn/haar studie. En dat is zeker in een kenniseconomie die wij nastreven geen ideale situatie...
Volgens mij streven wij allang geen kenniseconomie meer na, als je kijkt naar alle maatregelen de laatste jaren.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:11:32 #111
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77660254
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:09 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat is dus niet zo, mijn vriendin heeft een gemiddelde IB-schuld staan, en dat was zelfs 7 maanden geleden geen factor bij de hypotheekberekening voor ons nieuwe huis. Niet voor de hoogte van het max. bedrag, en ook niet in de vorm van extra toetsingen/voorwaarden etc.
En dat is een probleem omdat..?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_77660280
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:09 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Je kan toch prima studeren in het OV?
Je maakt zeker een grapje? Ik heb een jaar lang iedere dag heen een weer gereisd tussen Goes en Leiden. Probeer jij maar eens te studeren tussen de mp3 spelers op standje luidspreker, brallende studenten, krijsende babies, beppende huismoeders, medelanders die het concept van een telefoon niet begrijpen en dus hardop staan te schreeuwen door de coupe, etc. Er is altijd wel wat

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het aantal keren dat er weer eens problemen waren bij de NS, zodat je 's winters ergens in de vrieskou op een half uur lang op een station staat te wachten op een vervangende trein. Probeer je dan nog maar eens te concentreren op je lesmateriaal.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_77660305
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:09 schreef fruityloop het volgende:

Nee, omdat deze niet is geregistreerd en dus mogen banken er omheen kijken. Ik vraag me overigens ook af waarom het ter sprake is gekomen. Bij mij is er nl. nooit naar gevraagd.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:13:09 #114
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_77660309
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:09 schreef Xaryna het volgende:
En ik ben niet kritisch met mijn bijbanen, ik ben verdorie afgewezen bij de AH op de hoek omdat ik niet genoeg kan werken.
Werkgevers zijn inderdaad degenen die op het moment de eisen kunnen stellen. Als je een beetje veel en onregelmatig college's volgt of andere verplichtingen hebt kun je het wel vergeten.
Ik ga naar huis.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 5 februari 2010 @ 10:13:20 #115
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77660316
quote:

[..]

Ik wil werken en kan geen werk vinden. Ik doe af en toe een klein baantje via uitzendbureau. Ik leen nu niet, maar ga volgend jaar wel lenen omdat mijn basisbeurs afloopt. En dan wil ik geen BKR-notering krijgen.
Ik leef zuinig, doe niks exorbitants en klaag daar niet over. Ik klaag er wél over als ik zuinig leef en zo weinig mogelijk uitgeef (zoveel mogelijk spaar) en dan alsnog een negatieve BKR krijg.Die dingen zijn behoorlijk hardnekkig.
Als ik een baan heb na mijn studie, ben ik niet van plan te lenen. Maar tot die tijd heb ik misschien nog een lening nodig voor eventuele bijscholing, forensen, nieuwe huurkamer/huis, etc. Ik wil die mogelijkheid graag hebben.
Die krijg je dus alleen als je niet aan je betalingsverplichting voldoet...
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:14:35 #116
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_77660354
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:12 schreef Seneca het volgende:

[..]

Je maakt zeker een grapje? Ik heb een jaar lang iedere dag heen een weer gereisd tussen Goes en Leiden. Probeer jij maar eens te studeren tussen de mp3 spelers op standje luidspreker, brallende studenten, krijsende babies, beppende huismoeders, medelanders die het concept van een telefoon niet begrijpen en dus hardop staan te schreeuwen door de coupe, etc. Er is altijd wel wat

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het aantal keren dat er weer eens problemen waren bij de NS, zodat je 's winters ergens in de vrieskou op een half uur lang op een station staat te wachten op een vervangende trein. Probeer je dan nog maar eens te concentreren op je lesmateriaal.
Ik heb het ook gedaan en oordopjes in met je eigen muziek en gewoon concentreren op je leerwerk werkte bij mij prima Knap als je met in-ear nog iets van de mensen om je heen hoort...
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:14:41 #117
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77660357
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:11 schreef Sjeen het volgende:
Er waren op dat moment 3 Cc aanwezig, maar (en nu nog) geen van alle met gespreide betaling. Gewoon netjes aan het einde van de maand de rekening voldoen, dan is een Cc geen enkel probleem. En een doorlopend krediet kon toen meegenomen worden in de hypotheek, hebben we niet gedaan overigens...

Wat we wel gedaan hebben, is eerst laten uitrekenen wat voor ons haalbaar was qua hypotheek en op basis daarvan op zoek gegaan naar huizen.
Een werkelijk prachtig relaas, maar het neemt niet weg dat een BKR-registratie wel degelijk impact heeft op je hypotheek, en dus niet "alleen maar een registratie is" waarmee "verder niets gebeurt".
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:14:50 #118
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_77660364
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:12 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ik probeer wel te werken in de trein, maar ik val vaak in slaap
En heb voor veel opdrachten internet nodig, dus dat gaat dan ook niet op. Alleen lesstof lezen kan, mits je je kan concentreren. Als het te rumoerig is lukt dat inderdaad niet.
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:13 schreef nietzman het volgende:

[..]

Werkgevers zijn inderdaad degenen die op het moment de eisen kunnen stellen. Als je een beetje veel en onregelmatig college's volgt of andere verplichtingen hebt kun je het wel vergeten.
7 uur thuis, dus dan zijn avonddiensten al begonnen, alleen weekend tijd en ze willen niet iemand die alleen in het weekend werkt en nooit doordeweeks
Chocoladetaartjes.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:14:58 #119
27167 SuperWeber
pi_77660371
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, omdat deze niet is geregistreerd en dus mogen banken er omheen kijken. Ik vraag me overigens ook af waarom het ter sprake is gekomen. Bij mij is er nl. nooit naar gevraagd.
In mijn geval werd er ook met geen woord over gerept. Vragen heeft in principe ook geen zin, want het is niet te controleren (in principe).
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:15:35 #120
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_77660389
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:14 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Ik heb het ook gedaan en oordopjes in met je eigen muziek en gewoon concentreren op je leerwerk werkte bij mij prima Knap als je met in-ear nog iets van de mensen om je heen hoort...
Ik heb in-ear maar ik hoor altijd anderen. Maar ik zet hem ook nooit zo knoert-hard omdat ik dan hoofdpijn krijg en doof word.
Chocoladetaartjes.
pi_77660394
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:11 schreef Sjeen het volgende:

Op zich hoeft dit argument niet te kloppen. Want er is nog helemaal niet bekend op welke wijze geregistreert gaat worden. Het hoeft dus geen effect te hebben op een hypotheekaanvraag... Ik zou me namelijk goed kunnen voorstellen dat er bij de berekening een factor op de IBG schuld losgelaten wordt, waardoor het minder meetelt.
Minder meetellen is nog steeds meetellen.

En leg mij eens uit waarom een lening die geen invloed heeft op dit soort berekeningen de student terughoudender zou maken? Want dat is het doel!

En waarom zou je iets registreren als het geen gevolgen heeft? Dan is het nog onzinniger...

Kortom: je wringt je in bochten, maar slagen doet het niet.

Feit: het is bedoeld om studenten meer terughoudend te maken om te lenen. Feit 2: dat heeft als nevengevolg dat er mensen zullen afhaken.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 5 februari 2010 @ 10:15:48 #122
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77660395
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:14 schreef eleusis het volgende:

[..]

Een werkelijk prachtig relaas, maar het neemt niet weg dat een BKR-registratie wel degelijk impact heeft op je hypotheek, en dus niet "alleen maar een registratie is" waarmee "verder niets gebeurt".
Misschien ook handig als je het eerste deel van mijn post ook meeneemt in je reactie...
pi_77660406
Als student zit je constant op twee gedachten te hinken: want zeg nou zelf, studiefinanciering is buitengewoon karig. Ik kan er mijn vaste lasten in ieder geval niet mee betalen, en thuis wonen is geen optie meer.

Nou, dan maar werken, 12 tot 16 uur in de week, met als gevolg dat je studie in de knel komt (want je kunt die 12 tot 16 uur eigenlijk beter in de boeken besteden uiteraard). Maar financiele ruimte heb je wel. Dan merk je dat je je studie niet binnen de gestelde tijd af krijgt dus dan maar lenen. Met lenen bouw je dus die schuld op.

Ik vind dat er hier door een soort wurggreep ontstaat voor studenten. Wat je ook doet, je komt in de knel, zij het door studievertraging of een studieschuld.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift, that's why it is called the present.
pi_77660411
Ik heb een basis-uitwonende-beurs, van rond de 260 euro, en daarnaast leen ik maximaal. Ik krijg namelijk geen bijdrage van mijn ouders, niet uit onwil van hen, maar doordat bepaalde persoonlijke omstandigheden dat niet toelaten.

Volgende maandelijke vaste lasten:
- Huur kamer (300 euro)
- Collegegeld (75 euro) (ouders betalen andere 75 euro)
- Zorgverzekering (110 euro)
- Overige verzekeringen (20 euro)
- Boodschappen (150 euro)
- Telefoon/internet (40 euro)
- Studieboeken enzo (zeg 20 per maand, omgerekend)
- Gitaarles (vrije keus, I know) (60 euro = 4 x per maand a 15 euro)
- En dan wil je nog af en toe iets leuks doen + kleding enzo

Dus ja, ik moet maximaal bijlenen! En dat is, in mijn ogen, geen echt vrije keus.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:16:51 #125
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_77660440
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:15 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Ik heb in-ear maar ik hoor altijd anderen. Maar ik zet hem ook nooit zo knoert-hard omdat ik dan hoofdpijn krijg en doof word.
Serieus? Dan heb ik blijkbaar heel in-ear compatible oren.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:17:27 #126
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77660457
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:15 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Misschien ook handig als je het eerste deel van mijn post ook meeneemt in je reactie...
Eerst zeg je "nee", daar zeg je "ik weet het niet". Het antwoord is al gegeven, het is namelijk "ja". BKR registraties hebben invloed. Los van de moraliteit ervan.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:18:03 #127
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_77660472
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:38 schreef Godtje het volgende:
Volgens mij kunnen ze beter het probleem oplossen door de zogenaamde te hoge leningen niet meer te geven.
Lijkt mij ook. Ik heb een collega, die twee studies heeft gedaan en nu vanaf dit jaar moet beginnen met terugbetalen... van ruim 35000 euro.

En maar klagen over dat het zoveel per maand van zijn budget is (want hij heeft ook net een huis gekocht, wat 'ie met zo'n schuld bij een gewone bank nooooooit had kunnen doen), terwijl ik mij afvraag hoe het zover komt dat je zo'n studieschuld opbouwt

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:18:05 #128
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_77660475
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:16 schreef sunmoonstar het volgende:
Ik heb een basis-uitwonende-beurs, van rond de 260 euro, en daarnaast leen ik maximaal. Ik krijg namelijk geen bijdrage van mijn ouders, niet uit onwil van hen, maar doordat bepaalde persoonlijke omstandigheden dat niet toelaten.

- Huur kamer (300 euro)
- Gitaarles (vrije keus, I know) (60 euro = 1 keer per week)

Dus ja, ik moet maximaal bijlenen! En dat is, in mijn ogen, geen echt vrije keus.
Jij hebt dure boodschappen, daar kan je nog op besparen. Met ene beetje prutsen kom je uit op 80-90 euro boodschappen per maand. En dan hoef je nog niet eens gigantisch zuinig te kopen
Chocoladetaartjes.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:19:42 #129
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_77660523
quote:

...ik zie nergens ook maar iets terug van een baantje om wat van die extra's zelf te betalen

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_77660566
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:18 schreef Verbal het volgende:

En maar klagen over dat het zoveel per maand van zijn budget is (want hij heeft ook net een huis gekocht, wat 'ie met zo'n schuld bij een gewone bank nooooooit had kunnen doen), terwijl ik mij afvraag hoe het zover komt dat je zo'n studieschuld opbouwt
Misschien moet hij dan gewoon eens een draagkrachtmeting aanvragen.

Dan kan hij ofwel minder betalen, ofwel het volledige bedrag, maar dan leeft hij op andere punten op te grote voet, immers, hypotheekrente telt mee voor de berekening van draagkracht.
pi_77660570
quote:

- Huur kamer (300 euro)
- Gitaarles (vrije keus, I know) (60 euro = 4 x per maand a 15 euro)

krijg je zorgtoeslag? Zo nee, aanvragen als dat mogelijk is, scheelt 60 euro op je zorgverzekering.
pi_77660582
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:19 schreef Verbal het volgende:

[..]

...ik zie nergens ook maar iets terug van een baantje om wat van die extra's zelf te betalen

V.
dat dus... hoeft geen baan van 18 uur te zijn, maar met 8 uurtjes in het weekend kom je ook al een heel eind
Ja doei.
pi_77660586
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Een redelijk huisje op de particuliere huurmarkt, daar betaal je al gauw meer dan 800 euro maand voor. Met een startsalaris van om en nabij de 1400 netto is dat natuurlijk niet te betalen en ben je dus redelijk chanceless.

²
Dan zoek je met 2 of 3 personen een woning en deel je de huur.
pi_77660596
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er is wel naar gevraagd, door bijna alle hypotheekverstrekkers en tussenpersonen. De DSB vroeg er niet naar trouwens... Maar de terugbetaal faciliteiten bij de IB-groep zijn zo flexibel dat ze daar niet zo veel problemen van verwachten. Een BKR notering zal dan in mijn optiek niks veranderen aan de instelling van de hypotheekverstrekkers, het zorgt er alleen voor dat het boven tafel komt op het goede moment.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:22:34 #135
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77660613
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:05 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat dus, ik werd 10/15 jaar geleden al voor gek verklaard dat ik thuis bleef, want daar had je geen vrijheid etc etc. Nu heb ik vrijheid, en betalen zij nog af aan de IBG.. Ik ben van mening dat dit een goede zaak is, enkel een notitie van de schuld bij het BKR is geen enkele belemmering, de aantekingen van betaalachterstanden zijn het probleem.

Vreemd genoeg roept iedereen om meer toezicht op de banken etc (graaicultuur, woekerpolissen verkocht, extreme risico's genomen etc), maar de even grote schuldigen, de consumenten die al die producten afnamen zonder zich te verdiepen in wat en waarvoor ze tekenden, willen zelf blijkbaar geen extra controles in het systeem zoals dit voorstel? Ok ik generaliseer wat, maar de trend is toch wat apart te noemen, iedereen wil dat de ander zich verantwoordelijker gedraagd, want zelf weten ze het allemaal zo goed..
Tegenwoordig ziet iedereen lenen als "normaal".. Het moet een noodmaatregel zijn..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_77660631
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:21 schreef kirsten. het volgende:

[..]

krijg je zorgtoeslag? Zo nee, aanvragen als dat mogelijk is, scheelt 60 euro op je zorgverzekering.
Sowieso kan die zorgpremie wel wat omlaag door een hoger eigen risico.
pi_77660640
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:18 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Jij hebt dure boodschappen, daar kan je nog op besparen. Met ene beetje prutsen kom je uit op 80-90 euro boodschappen per maand. En dan hoef je nog niet eens gigantisch zuinig te kopen
Dat geef ik ook ongeveer uit aan boodschappen. Als je die goedkoopste shit koopt moet je voor de grap es naar de ingrediënten kijken. E-nummers van hier tot aan Tokio Neen danku.
Oké en daarnaast ben ik gewoon een flinke eter, anders val ik om.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift, that's why it is called the present.
pi_77660656
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:42 schreef motorbloempje het volgende:
aan de ene kant vind ik het een goed idee.

Die BKR registratie behoedt mensen ervoor om nog meer buiten de DUO (IBG) te gaan lenen. Nu kunnen studenten nog lenen bij de DUO en dan vervolgens ook nog een lening bij een bank afsluiten omdat ze geen BKR hebben.

Aan de andere kant: een beetje student moet gewoon zelf zo slim zijn om te weten wat de consequenties van lenen is, of dat nu bij de DUO of bij de bank is.

Zelf leen ik maximaal bij, werk ik er ook nog 12 uur bij en kom nu precies rond om mijn studie en levensonderhoud te betalen. Krijg geen steun van mijn ouders en doe voor mijn eigen ontwikkeling en plezier nog een bestuursjaar. Zonder bijlenen was dat niet mogelijk geweest, want dan had ik meer dan 12 uur in de week moeten gaan werken. Maargoed, als het even kan dan ga ik volgend jaar meer bijwerken, heb ik geen bestuursverantwoordelijkheid meer en wat minder stressvolle verplichte collegedagen, want maximaal bijlenen is niet 'fijn' ofzo, het vooruitzicht van het terugbetalen wordt er niet leuker op. Maargoed, ik heb er mee leren leven. Het is een bewuste keuze geweest en ik zie uit naar het moment dat ik niet meer hoef te lenen.
Ben overigens geen 'feestbeest' en geef mijn geld eigenlijk alleen uit aan af en toe uit eten en mijn motor. Ja, ik heb ook wel een leuk leven, maar eindeloos stappen zit er gewoon niet in. Als ik dat ook nog zou doen zou ik sowieso meer moeten werken.

Zorgwekkend vind ik het als mensen zeggen 'oh, dan leen je toch gewoon maximaal bij!!!!! dan kan je even sparen en het dan wel kopen' , als het gaat om een duurdere aanschaf zoals bijvoorbeeld een nieuwe tv, laptop, mediacentre, etc. Men moet beseffen dat bijlenen net zo 'ernstig' is als lenen bij je bank, en een BKR invoeren draagt daar wel aan bij..
En dan zelf wel een motor hebben. Dat vind ik nog veel minder nodig voor een student. Als je maximaal leent zit je rond de ¤800, dan nog 12 uur per week werken, zeg ¤600, waar maak je dat in godsnaam aan op?
pi_77660673
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:22 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Tegenwoordig ziet iedereen lenen als "normaal".. Het moet een noodmaatregel zijn..
Het is een valide investering in je toekomst, en dwingt je ook meteen om goed over de initeële studiekeuze na te denken..
  Licht Ontvlambaar vrijdag 5 februari 2010 @ 10:24:34 #140
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77660682
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:22 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Dat idee heb ik ook inderdaad...
pi_77660708
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:23 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

En dan zelf wel een motor hebben. Dat vind ik nog veel minder nodig voor een student. Als je maximaal leent zit je rond de ¤800, dan nog 12 uur per week werken, zeg ¤600, waar maak je dat in godsnaam aan op?
mn motor is een oud brik wat me geen flikker kost en het is mijn enige hobby waar ik geld aan uitgeef
daarbij heb ik nu ik samenwoon dus nog wel wat geld over, dat zet ik weg. Als ik straks geen stufi meer ontvang, wat volgend jaar is, wil ik ook van de lening af zijn. Van mijn bestuursjaar kan ik straks 1 jaar collegegeld betalen en ga ik meer werken om de overige 2 jaar mijn collegegeld te kunnen betalen. Dus als ik vanaf september niet meer krijg, dan ga ik HELEMAAL van de Duo af En dat mag men veroordelen, maar ik ben me wel bewust van de lening en vind het prima om een BKR registratie te krijgen hiervoor

Ja, dan 'spaar' ik nu dus van een lening, maar dat is een tijdelijke oplossing totdat ik geen stufi meer krijg en daarna dus en meer ga werken
Ja doei.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:25:55 #142
27167 SuperWeber
pi_77660717
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:24 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Het is voor veel studenten een noodmaatregel. En nee thuiswonen is in veel gevallen geen optie!!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:26:41 #143
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77660744
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dat dus... hoeft geen baan van 18 uur te zijn, maar met 8 uurtjes in het weekend kom je ook al een heel eind
Zoveel baantjes zijn er anders op dit moment niet. En als barkeeper voor 8 uur in het weekend of als hulp in een restaurant kom je met 8 uur ook niet ver.

De ideeën voor een aanmelding bij BKR is echt belachelijk. Eerst wil Plasterk al de studiefinanciering in een lening omzetten, collegegeld gaat misschien ook nog omhoog en dan komt dit er ook nog bij!

Het is ook niet gek dat de student veel leent gezien de belachelijke prijzen voor een kamer, de duurder wordende studie, en de miserabele situatie op de arbeidsmarkt. Maar om ze dan na hun studie ook nog eens te naaien om ze bij BKR te registeren
Never change a winning formula
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:26:57 #144
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77660755
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:07 schreef Seneca het volgende:

[..]

OEF!. Daar betrap ik je op een grote fout. Ga jij eens studeren in de auto..? Waarom studeer je niet in de trein..? Muziek zachtjes in de oren om omgevingsgeluid weg te filteren en boek op je schoot. Is goed te doen weet ik uit ervaring.
Leer spaties gebruiken!
pi_77660776
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:21 schreef fruityloop het volgende:
Een BKR notering zal dan in mijn optiek niks veranderen aan de instelling van de hypotheekverstrekkers
Dan moet de AFM norm (ook deels Nibud input overigens) op de schop.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 5 februari 2010 @ 10:28:18 #146
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77660792
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:25 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Het is voor veel studenten een noodmaatregel. En nee thuiswonen is in veel gevallen geen optie!!
Als ik hierboven een lijstje zie met 150 euro aan boodschappen, 60 euro aan gitaarles, 40 euro aan telefoon/internet en 110 euro zorgverzekering, waar geen enkel bijbaantje tegenover staat... Dan vraag ik me af of het echt wel een noodvoorziening is...
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:28:48 #147
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77660808
quote:

[..]

Een BKR-notering is niet hetzelfde als een negatieve BKR hè.. Dit is een fout die al meerdere keren naar voren is gekomen..
Leer spaties gebruiken!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:28:56 #148
290311 Your_honor
pi_77660814
quote:

[..]

Het is in vele gevallen ook een noodmaatregel
pi_77660815
quote:

De basisbeurs is inmiddels lager dan een normale studentenwoning... Bijbaantjes vullen ook maar beperkt aan.

Het is voor velen onontkoombaar.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:29:15 #150
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_77660824
quote:

[..]

Er zullen vast studenten zijn die lenen om uit te gaan of vakanties of luxe-artikelen te betalen, maar voor de meeste is het denk ik toch meer noodzaak. Als ze gewoon hun studie willen afmaken...

Kijk, ik ben het er best mee eens dat ze willen dat studenten alleen lenen als het nodig is voor de studie en te kunnen overleven. Maar als je dan alle maatregelen van de laatste tijden bij elkaar neemt, en het plan om de basisbeurs een lening te maken én dan het idee van die BKR wordt het mij echt te gortig. Ze remmen studenten die alles uitgeven aan bier al op tig anderen manieren...
Chocoladetaartjes.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:29:26 #151
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77660833
quote:

[..]

In veel gevallen niet prettig. Geen optie is BS.
Leer spaties gebruiken!
pi_77660857
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:26 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

OEF!. Daar betrap ik je op een grote fout. Ga jij eens studeren in de auto..? Waarom studeer je niet in de trein..? Muziek zachtjes in de oren om omgevingsgeluid weg te filteren en boek op je schoot. Is goed te doen weet ik uit ervaring.
Mijn evaring is anders, zie mijn post hierboven.
pi_77660874
Eerlijk gezegd verbaast het me een beetje dat studie leningen uberhaupt al niet aangemeld worden bij het BKR.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:31:44 #154
290311 Your_honor
pi_77660902
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:29 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Een financiële optie is het misschien wel. Maar in sommige gevallen willen je ouders ook gewoon dat je uit huis gaat. Het is pas een optie als je ouders relatief dicht bij de universiteit of HBO wonen. Je gaat immers niet elke dag 2 uur heen en 2 uur terug met de trein.
pi_77660905
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
Eerlijk gezegd verbaast het me een beetje dat studie leningen uberhaupt al niet aangemeld worden bij het BKR.
mij ook. Ik had het ook echt niet vreemd gevonden. Een lening is een lening, of je die nu voor je studie aanvraagt of voor een nieuwe auto.
Ja doei.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:32:09 #156
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_77660913
quote:

[..]

Het is voor vele een keuze tussen de beste opleiding en een minder goede opleiding dichterbij. Dan vind ik het niet vreemd dat ze kiezen voor een opleiding die beter is/beter bij hen past. Universiteiten onderscheiden zich met verschillende specialisatie gebieden, en masters worden niet overal gegeven. Dan kun je wel dichtbij huis een opleiding doen die je eigenlijk niet wilt, of je kan verhuizen en een opleiding doen die je wél graag wilt en meer gemotiveerd voor bent.
Trouwens, er zijn zat opleidingen die maar op 1 locatie worden gegeven.
Chocoladetaartjes.
pi_77660917
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:15 schreef MrNiles het volgende:
Wat ik sowieso niet snap is dat mensen meer geld uitgeven dan ze hebben.
OK, geld lenen voor een huis....maar om een auto/scooter te kunnen kopen en te kunnen stappen
Genieten van je studententijd, gekkenwerk inderdaad.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:32:21 #158
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77660926
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:30 schreef Seneca het volgende:

[..]

Mijn evaring is anders, zie mijn post hierboven.
Goede in-ear oordopjes kopen.. Die dempen heel erg veel omgevingsgeluid. Als je buiten de spits reist gewoon in het halletje gaan zitten. Daar is dan niemand. Alle rust die je wilt.

Toegegeven; het is niet ideaal maar zeker wel mogelijk.
Leer spaties gebruiken!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:32:30 #159
290311 Your_honor
pi_77660932
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
Omdat die leningen in geen enkele mate zijn te vergelijken met alle andere (hoge) rente leningen?
pi_77660950
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

mij ook. Ik had het ook echt niet vreemd gevonden. Een lening is een lening, of je die nu voor je studie aanvraagt of voor een nieuwe auto.
Dat komt omdat het studiefinanciering is. Aan de andere kant geldt hetzelfde: als de basisbeurs wordt omgezet in een gift, dan hoef je daar ook geen IB over te betalen.
pi_77660960
quote:

Met alle respect: leren om zelfstandig te worden is ook belangrijk en thuiswonenden hebben bij sollicitatie een minpunt te pakken.
pi_77660967
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat komt omdat het studiefinanciering is. Aan de andere kant geldt hetzelfde: als de basisbeurs wordt omgezet in een gift, dan hoef je daar ook geen IB over te betalen.
heb het nu over de aanvullende lening he? Niet over de basisbeurs
Ja doei.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:34:05 #163
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77660978
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:31 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Een financiële optie is het misschien wel. Maar in sommige gevallen willen je ouders ook gewoon dat je uit huis gaat. Het is pas een optie als je ouders relatief dicht bij de universiteit of HBO wonen. Je gaat immers niet elke dag 2 uur heen en 2 uur terug met de trein.
Lekkere kutouders heb je als ze willen dat je tijdens je studie oprot uit huis

Als je op je 30e nog thuiswoont kan ik het goed begrijpen maar niet als je 20 ofzo bent..
Leer spaties gebruiken!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:34:28 #164
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77660999
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Met alle respect: leren om zelfstandig te worden is ook belangrijk en thuiswonenden hebben bij sollicitatie een minpunt te pakken.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:35:02 #165
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_77661019
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:26 schreef Bootje84 het volgende:
Vent, ik weet uit ervaring dat je op het MER nog een wiki uit mag printen en een voldoende krijgt, dus ga alsjeblieft niet spreken voor studies waar daadwerkelijke eisen aan studenten gesteld worden.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:35:56 #166
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_77661060
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:34 schreef Bootje84 het volgende:

vrijdag 5 februari 2010 @ 10:36:13 #167
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_77661068
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar dat willen ze dus aanpassen zodat het sowieso een lening wordt.
Chocoladetaartjes.
pi_77661071
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:32 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Omdat die leningen in geen enkele mate zijn te vergelijken met alle andere (hoge) rente leningen?
Het hoeft niet afbetaald te worden ? Aflossingen aan een studieschuld (ook al is de rente laag), hebben toch invloed op je netto inkomen, wat weer invloed heeft op wat je bevoorbeeld aan hypotheek kan betalen ?
pi_77661082
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

DIe moeten nog de echte wereld in.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:36:46 #170
290311 Your_honor
pi_77661091
quote:

[..]

Lekkere kutouders heb je als ze willen dat je tijdens je studie oprot uit huis

Als je op je 30e nog thuiswoont kan ik het goed begrijpen maar niet als je 20 ofzo bent..
En die opmerking slaat ook nergens op. Het is niet meer dan normaal dat je ouders hun huis ook wel eens voor zich zelf willen hebben en na verloop van tijd zeggen het wordt tijd dat je iets voor jezelf op zoekt. En dat is eerder rond de 20 dan de 30, want ik vrees dat die gevallen al verloren zijn.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 5 februari 2010 @ 10:36:48 #171
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77661092
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:35 schreef nietzman het volgende:

[..]

Vent, ik weet uit ervaring dat je op het MER nog een wiki uit mag printen en een voldoende krijgt, dus ga alsjeblieft niet spreken voor studies waar daadwerkelijke eisen aan studenten gesteld worden.
Ja... laten we het een wedstrijdje verpissen maken over wie de moeilijkste studie heeft. Echt
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:37:18 #172
290311 Your_honor
pi_77661112
quote:

[..]

quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:32 schreef Your_honor het volgende:

[..]

Overigens houdt BKR geen rentepercentages bij volgens mij. Alleen de hoogte van een lening en de looptijd en of er eventueel achterstanden zijn.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:37:24 #174
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77661118
quote:

[..]

Dus voor een "echte" studie kan je niet leren in de trein? Tja, steek jezelf dan maar diep in de schulden om een mooie auto te kopen. Dan kan je heerlijk met een schuld op je schouders studeren..
quote:

[..]

Er zit in de stagiaires die we hier langs zien komen zo'n ontiegelijk groot verschil tussen de moederskindjes en de mensen die al langer op eigen benen staan....
Als zo een bedrijf zo kortzichtig is, verdienen ze het om een keer de deksel hard op de neus te krijgen.
Leer spaties gebruiken!
pi_77661123
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:36 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ja... laten we het een wedstrijdje verpissen maken over wie de moeilijkste studie heeft. Echt
dat dus.. dat heeft totaal geen zin (hier).

Open een goed onderbouwd topic in SES ofzo en probeer met echte argumenten iemands studie af te kraken
Ja doei.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:38:25 #176
290311 Your_honor
pi_77661165
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:36 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Het hoeft niet afbetaald te worden ? Aflossingen aan een studieschuld (ook al is de rente laag), hebben toch invloed op je netto inkomen, wat weer invloed heeft op wat je bevoorbeeld aan hypotheek kan betalen ?
Dat mag misschien wel zo zijn, maar de afbetalingen zijn tot dusver nooit heel hoog geweest, of je moet inderdaad 40 of 50k studieschuld hebben.
pi_77661177
overigens kan ik ook niet studeren in de trein hoor!

Ik heb complete stilte nodig om me te concentreren en sluit mezelf regelmatig op in studiehokken of thuis als vriendlief niet thuis is.

Heb de concentratiespanne van een doodgekookte aardappel en bij een enkel geluid erger ik me al dood Maargoed, da's mijn 'probleem' en ik heb er ook een oplossing voor
Ja doei.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:38:47 #178
27167 SuperWeber
pi_77661179
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Als ik hierboven een lijstje zie met 150 euro aan boodschappen, 60 euro aan gitaarles, 40 euro aan telefoon/internet en 110 euro zorgverzekering, waar geen enkel bijbaantje tegenover staat... Dan vraag ik me af of het echt wel een noodvoorziening is...
Studenten hebben geen zorgverzekering nodig? (ja hij kan 2 tientjes goedkoper, met meer risico). Denken dat een student zonder internet kan is natuurlijk helemaal niet meer van deze tijd. Sterker nog hier wordt een gedeelte van het lesmateriaal beschikbaar gesteld via het internet, en ook hier geld het is lang niet altijd handig om dat even op de universiteit uit te printen oid. (om in het kader van de zuinigheid over de bijkomende kosten nog maar niet te spreken).

En oh my god hij geeft 60!! euro per maand uit aan zijn hobby . Nou idd die 60 euro die gaat zoden aan de dijk zetten voor zijn chronisch inkomens te kort. Hij geeft 850 euro uit per maand en hij werkt niet, maar ook die 200-300 euro extra per maand geven hem niet voldoende inkomsten om het allemaal te bekostigen. In dat geval zou hij dus nog steeds een lening moeten aangaan.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 5 februari 2010 @ 10:38:52 #179
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77661183
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:36 schreef onearmedman het volgende:

[..]

DIe moeten nog de echte wereld in.
Ja, want een student die niet thuiswonend is, die staat wel op eigen benen...
pi_77661205
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ja, want een student die niet thuiswonend is, die staat wel op eigen benen...
Over het algemeen genomen meer dan een thuiswonende student ja.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:39:35 #181
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_77661208
Hey, welkom bij bedrijf X.

Je wilt dus solliciteren voor beroep Y / stage Z..

Woon je nog thuis? Ja, ok. Don't call us, we call you...

Dat zou dus ook betekenen dat je een kneus bent (even overdrijven) als je dus een masterstudie in de buurt hebt gevonden en nog thuis woont..? Lekker kortzichtig dan.
Leer spaties gebruiken!
  vrijdag 5 februari 2010 @ 10:39:47 #182
12221 Tijn