Eerst zeg je "nee", daar zeg je "ik weet het niet". Het antwoord is al gegeven, het is namelijk "ja". BKR registraties hebben invloed. Los van de moraliteit ervan.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:15 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Misschien ook handig als je het eerste deel van mijn post ook meeneemt in je reactie...
Lijkt mij ook. Ik heb een collega, die twee studies heeft gedaan en nu vanaf dit jaar moet beginnen met terugbetalen... van ruim 35000 euro.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:38 schreef Godtje het volgende:
Volgens mij kunnen ze beter het probleem oplossen door de zogenaamde te hoge leningen niet meer te geven.
Jij hebt dure boodschappen, daar kan je nog op besparen. Met ene beetje prutsen kom je uit op 80-90 euro boodschappen per maand. En dan hoef je nog niet eens gigantisch zuinig te kopenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:16 schreef sunmoonstar het volgende:
Ik heb een basis-uitwonende-beurs, van rond de 260 euro, en daarnaast leen ik maximaal. Ik krijg namelijk geen bijdrage van mijn ouders, niet uit onwil van hen, maar doordat bepaalde persoonlijke omstandigheden dat niet toelaten.
Volgende maandelijke vaste lasten:
- Huur kamer (300 euro)
- Collegegeld (75 euro) (ouders betalen andere 75 euro)
- Zorgverzekering (110 euro)
- Overige verzekeringen (20 euro)
- Boodschappen (150 euro)
- Telefoon/internet (40 euro)
- Studieboeken enzo (zeg 20 per maand, omgerekend)
- Gitaarles (vrije keus, I know) (60 euro = 1 keer per week)
- En dan wil je nog af en toe iets leuks doen + kleding enzo
Dus ja, ik moet maximaal bijlenen! En dat is, in mijn ogen, geen echt vrije keus.
...ik zie nergens ook maar iets terug van een baantje om wat van die extra's zelf te betalenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:16 schreef sunmoonstar het volgende:
Dus ja, ik moet maximaal bijlenen! En dat is, in mijn ogen, geen echt vrije keus.
Misschien moet hij dan gewoon eens een draagkrachtmeting aanvragen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:18 schreef Verbal het volgende:
En maar klagen over dat het zoveel per maand van zijn budget is (want hij heeft ook net een huis gekocht, wat 'ie met zo'n schuld bij een gewone bank nooooooit had kunnen doen), terwijl ik mij afvraag hoe het zover komt dat je zo'n studieschuld opbouwt
krijg je zorgtoeslag? Zo nee, aanvragen als dat mogelijk is, scheelt 60 euro op je zorgverzekering.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:16 schreef sunmoonstar het volgende:
Ik heb een basis-uitwonende-beurs, van rond de 260 euro, en daarnaast leen ik maximaal. Ik krijg namelijk geen bijdrage van mijn ouders, niet uit onwil van hen, maar doordat bepaalde persoonlijke omstandigheden dat niet toelaten.
Volgende maandelijke vaste lasten:
- Huur kamer (300 euro)
- Collegegeld (75 euro) (ouders betalen andere 75 euro)
- Zorgverzekering (110 euro)
- Overige verzekeringen (20 euro)
- Boodschappen (150 euro)
- Telefoon/internet (40 euro)
- Studieboeken enzo (zeg 20 per maand, omgerekend)
- Gitaarles (vrije keus, I know) (60 euro = 4 x per maand a 15 euro)
- En dan wil je nog af en toe iets leuks doen + kleding enzo
dat dus... hoeft geen baan van 18 uur te zijn, maar met 8 uurtjes in het weekend kom je ook al een heel eindquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:19 schreef Verbal het volgende:
[..]
...ik zie nergens ook maar iets terug van een baantje om wat van die extra's zelf te betalen
V.
Dan zoek je met 2 of 3 personen een woning en deel je de huur.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:55 schreef BansheeBoy het volgende:
Een redelijk huisje op de particuliere huurmarkt, daar betaal je al gauw meer dan 800 euro maand voor. Met een startsalaris van om en nabij de 1400 netto is dat natuurlijk niet te betalen en ben je dus redelijk chanceless.²
Er is wel naar gevraagd, door bijna alle hypotheekverstrekkers en tussenpersonen. De DSB vroeg er niet naar trouwens...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, omdat deze niet is geregistreerd en dus mogen banken er omheen kijken. Ik vraag me overigens ook af waarom het ter sprake is gekomen. Bij mij is er nl. nooit naar gevraagd.
Tegenwoordig ziet iedereen lenen als "normaal".. Het moet een noodmaatregel zijn..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat dus, ik werd 10/15 jaar geleden al voor gek verklaard dat ik thuis bleef, want daar had je geen vrijheid etc etc. Nu heb ik vrijheid, en betalen zij nog af aan de IBG..Ik ben van mening dat dit een goede zaak is, enkel een notitie van de schuld bij het BKR is geen enkele belemmering, de aantekingen van betaalachterstanden zijn het probleem.
![]()
Vreemd genoeg roept iedereen om meer toezicht op de banken etc (graaicultuur, woekerpolissen verkocht, extreme risico's genomen etc), maar de even grote schuldigen, de consumenten die al die producten afnamen zonder zich te verdiepen in wat en waarvoor ze tekenden, willen zelf blijkbaar geen extra controles in het systeem zoals dit voorstel? Ok ik generaliseer wat, maar de trend is toch wat apart te noemen, iedereen wil dat de ander zich verantwoordelijker gedraagd, want zelf weten ze het allemaal zo goed..
Sowieso kan die zorgpremie wel wat omlaag door een hoger eigen risico.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:21 schreef kirsten. het volgende:
[..]
krijg je zorgtoeslag? Zo nee, aanvragen als dat mogelijk is, scheelt 60 euro op je zorgverzekering.
Dat geef ik ook ongeveer uit aan boodschappen. Als je die goedkoopste shit koopt moet je voor de grap es naar de ingrediënten kijken. E-nummers van hier tot aan Tokioquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:18 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Jij hebt dure boodschappen, daar kan je nog op besparen. Met ene beetje prutsen kom je uit op 80-90 euro boodschappen per maand. En dan hoef je nog niet eens gigantisch zuinig te kopen
En dan zelf wel een motor hebben.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:42 schreef motorbloempje het volgende:
aan de ene kant vind ik het een goed idee.
Die BKR registratie behoedt mensen ervoor om nog meer buiten de DUO (IBG) te gaan lenen. Nu kunnen studenten nog lenen bij de DUO en dan vervolgens ook nog een lening bij een bank afsluiten omdat ze geen BKR hebben.
Aan de andere kant: een beetje student moet gewoon zelf zo slim zijn om te weten wat de consequenties van lenen is, of dat nu bij de DUO of bij de bank is.
Zelf leen ik maximaal bij, werk ik er ook nog 12 uur bij en kom nu precies rond om mijn studie en levensonderhoud te betalen. Krijg geen steun van mijn ouders en doe voor mijn eigen ontwikkeling en plezier nog een bestuursjaar. Zonder bijlenen was dat niet mogelijk geweest, want dan had ik meer dan 12 uur in de week moeten gaan werken. Maargoed, als het even kan dan ga ik volgend jaar meer bijwerken, heb ik geen bestuursverantwoordelijkheid meer en wat minder stressvolle verplichte collegedagen, want maximaal bijlenen is niet 'fijn' ofzo, het vooruitzicht van het terugbetalen wordt er niet leuker op. Maargoed, ik heb er mee leren leven. Het is een bewuste keuze geweest en ik zie uit naar het moment dat ik niet meer hoef te lenen.
Ben overigens geen 'feestbeest' en geef mijn geld eigenlijk alleen uit aan af en toe uit eten en mijn motor.Ja, ik heb ook wel een leuk leven, maar eindeloos stappen zit er gewoon niet in. Als ik dat ook nog zou doen zou ik sowieso meer moeten werken.
Zorgwekkend vind ik het als mensen zeggen 'oh, dan leen je toch gewoon maximaal bij!!!!! dan kan je even sparen en het dan wel kopen' , als het gaat om een duurdere aanschaf zoals bijvoorbeeld een nieuwe tv, laptop, mediacentre, etc. Men moet beseffen dat bijlenen net zo 'ernstig' is als lenen bij je bank, en een BKR invoeren draagt daar wel aan bij..
Het is een valide investering in je toekomst, en dwingt je ook meteen om goed over de initeële studiekeuze na te denken..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:22 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Tegenwoordig ziet iedereen lenen als "normaal".. Het moet een noodmaatregel zijn..
Dat idee heb ik ook inderdaad...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:22 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Tegenwoordig ziet iedereen lenen als "normaal".. Het moet een noodmaatregel zijn..
mn motor is een oud brik wat me geen flikker kostquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:23 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
En dan zelf wel een motor hebben.Dat vind ik nog veel minder nodig voor een student. Als je maximaal leent zit je rond de ¤800, dan nog 12 uur per week werken, zeg ¤600, waar maak je dat in godsnaam aan op?
Het is voor veel studenten een noodmaatregel. En nee thuiswonen is in veel gevallen geen optie!!quote:
Zoveel baantjes zijn er anders op dit moment niet. En als barkeeper voor 8 uur in het weekend of als hulp in een restaurant kom je met 8 uur ook niet ver.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
dat dus... hoeft geen baan van 18 uur te zijn, maar met 8 uurtjes in het weekend kom je ook al een heel eind
OEF!. Daar betrap ik je op een grote fout. Ga jij eens studeren in de auto..? Waarom studeer je niet in de trein..? Muziek zachtjes in de oren om omgevingsgeluid weg te filteren en boek op je schoot. Is goed te doen weet ik uit ervaring.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:07 schreef Seneca het volgende:
[..]
Gast, jij hebt het over dat je in 20 minuten naar de Universiteit kunt komen MET DE AUTO. Die kan ik niet betalen, dus voor mij is dat al snel drie kwartier / een uur in het openbaar vervoer. Als je iedere dag heen en terug moet, zit je dus al snel 10 uur per week in het openbaar vervoer. Tijd die ik ook had kunnen besteden aan mijn studie.
Dan moet de AFM norm (ook deels Nibud input overigens) op de schop.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:21 schreef fruityloop het volgende:
Een BKR notering zal dan in mijn optiek niks veranderen aan de instelling van de hypotheekverstrekkers
Als ik hierboven een lijstje zie met 150 euro aan boodschappen, 60 euro aan gitaarles, 40 euro aan telefoon/internet en 110 euro zorgverzekering, waar geen enkel bijbaantje tegenover staat... Dan vraag ik me af of het echt wel een noodvoorziening is...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:25 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Het is voor veel studenten een noodmaatregel. En nee thuiswonen is in veel gevallen geen optie!!
Een BKR-notering is niet hetzelfde als een negatieve BKR hè.. Dit is een fout die al meerdere keren naar voren is gekomen..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:09 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik wil werken en kan geen werk vinden. Ik doe af en toe een klein baantje via uitzendbureau. Ik leen nu niet, maar ga volgend jaar wel lenen omdat mijn basisbeurs afloopt. En dan wil ik geen BKR-notering krijgen.
En ik ben niet kritisch met mijn bijbanen, ik ben verdorie afgewezen bij de AH op de hoek omdat ik niet genoeg kan werken.
Ik leef zuinig, doe niks exorbitants en klaag daar niet over. Ik klaag er wél over als ik zuinig leef en zo weinig mogelijk uitgeef (zoveel mogelijk spaar) en dan alsnog een negatieve BKR krijg.Die dingen zijn behoorlijk hardnekkig.
Als ik een baan heb na mijn studie, ben ik niet van plan te lenen. Maar tot die tijd heb ik misschien nog een lening nodig voor eventuele bijscholing, forensen, nieuwe huurkamer/huis, etc. Ik wil die mogelijkheid graag hebben.
De basisbeurs is inmiddels lager dan een normale studentenwoning... Bijbaantjes vullen ook maar beperkt aan.quote:
Er zullen vast studenten zijn die lenen om uit te gaan of vakanties of luxe-artikelen te betalen, maar voor de meeste is het denk ik toch meer noodzaak. Als ze gewoon hun studie willen afmaken...quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:25 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Het is voor veel studenten een noodmaatregel. En nee thuiswonen is in veel gevallen geen optie!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |