Het is gewoon een feit dat als je opeens bij het BKR ingeschreven wordt met je studieschuld, terwijl dat voorheen niet zo was, de voorwaarden van de lening zijn verslechterd.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Waar zit dan de verslechtering ?
ook eensch.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mensen diskwalificeren op basis van een studie is sowieso epische faal, maar dat weet je zelf ook wel.
Ja, dan kun je het dus net zo goed niet doen, als er verder toch niks gebeurt.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het BKR registreert, verder niets... Dus als jij je aan de betalingsverplichting houdt die afgesproken is met de verstrekker van de lening, gebeurt er verder helemaal niets...
over eerlijkheid kun je lang discussieren maar dat schiet totaal niet op omdat elke beslissing sowieso oneerlijk zal zijn. Wil je eerlijke kansen voor alle studenten, dan betekent dat automatisch dat mensen die niet studeren meer geld aan studenten kwijt zullen zijn en dat sommige studenten misschien wel te veel geld krijgen. Aan de andere kant, studenten minder steunen omdat sommige studenten er "misbruik" van maken leidt automatisch tot minder kansen tot studeren voor minderbedeelden.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Die discussie is denk ik ook veel zinvoller.
Jij beweerd dat iemand die thuis woont, niet zelfstandig is. Waarom niet..? Ik kan hard werken. Ik kan koken. ik kan studeren.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:52 schreef nietzman het volgende:
[..]
Weinig mening hoor, zo werkt dat hier gewoon.
En wat is er mis een studieschuld mee te nemen in een kredietwaardigheidstoets ?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je hebt trouwens niet alleen voor een hypotheek een kredietwaardigheidstoets nodig, maar ook voor allerlei andere zaken (mobiele telefoon, tankpas, whatever).
Dat is precies wat er zo krom aan is. Prima als de minister wil dat studenten gaan lenen ipv geld krijgen, maar maak de voorwaarden dan niet opeens ook strenger.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:58 schreef Domensino het volgende:
[..]
Aan de ene kant wordt aan je getrokken doordat ze de basisbeurs af willen schaffen en wordt er gisteren nog op het nieuws op de radio gezegd "de studenten moeten over hun leenvrees heen, is in andere landen ook gebeurd nadat de beurs was afgeschaft, komt dus hier ook goed" en aan de andere kant hoor ik vandaag "de studentenleningen worden BKR-geregistreerd." Beetje hypocriet hè.
Juist, geen woord aan toe te voegen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:38 schreef DS4 het volgende:
Nibud vindt dat er teveel wordt geleend.
Nou ben ik niet zo onder de indruk van die ¤ 12.500. Gelet op de voorwaarden die deze lening heeft en het feit dat je na je studie doorgaans een aardig salaris zal hebben kan ik het met de beste wil van de wereld niet problematisch noemen.
Maar nu iets anders: ik lees niets over DAADWERKELIJKE probleemgevallen. Als die er veel zouden zijn, zou het Nibud daar wel naar verwijzen. Dat doet men niet, dus het is gewoon niets anders dan dat het Nibud van mening is dat het teveel is, ook al gaat het in vrijwel alle gevallen gewoon goed.
Daarnaast zijn banken ook niet idioot. Die weten best dat afgestudeerden vaak een studieschuld hebben, zeker als je aan het aflossen bent (volgens mij kunnen ze aan het bedrag zien hoe hoog de schuld is, uitgaande van geen draagkrachtberekening). Er wordt dus best rekening mee gehouden, althans... dat ligt in de rede.
Nog iets: het doel is volgens Nibud om te voorkomen dat studenten lenen. Dat kan meer afhakers ten gevolge hebben, met name bij kinderen van ouders die wat minder te makken hebben. Alleen al daarom is het een onzalig idee.
Kortom: NIET DOEN.
haha bewuste taalnaziquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:59 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Jij beweerd dat iemand die thuis woont, niet zelfstandig is. Waarom niet..? Ik kan hard werken. Ik kan koken. ik kan studeren.
Op het moment dat je zwart bent, ben je dan alleen goed in heel hard rennen.? En als je blank bent minder?
Zo zwart-wit wordt het nu gezien. Thuiswoners zijn lui en niet zelfstandig. Mensen die op zichzelf wonen zijn zelfstandig en werken hard.
Dat verschilt ook per geval, ik ben aangenomen terwijl ik thuis, en op 1,5 uur treinen (enkele reis) van mijn werk woonde. Leren zelfstandig te wonen kan je ook prima doen door wat interesse te tonen in het huishouden van je ouders, en er je steentje aan bij te dragen..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met alle respect: leren om zelfstandig te worden is ook belangrijk en thuiswonenden hebben bij sollicitatie een minpunt te pakken.
Het is mis als de hoogte van de schuld meegenomen wordt i.p.v. de last. Een studieschuld van 10k is ontzettend veel minder ingrijpend dan een wehkamp schuld van 10k. Daarnaast ben je nu al verplicht je studieschuld door te geven bij aanvraag van een hypotheek. Als je dit niet doet ben je strafbaar en kun je hoge boetes oplopen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En wat is er mis een studieschuld mee te nemen in een kredietwaardigheidstoets ?
Dont worry, volgens mij neemt de bank de last mee en niet de schuld an sich.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:02 schreef squig het volgende:
[..]
Het is mis als de hoogte van de schuld meegenomen wordt i.p.v. de last.
Nee, dat is over het algemeen zo. Natuurlijk zijn er genoeg thuiswoners die op eigen benen kunnen staan, maar over het algemeen zie ik en velen met mij een wereld van verschil in ontwikkeling tussen uitwonenden en mensen die elke dag om zes uur bij mama en papa aan kunnen schuiven.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:59 schreef Bootje84 het volgende:
Jij beweerd dat iemand die thuis woont, niet zelfstandig is. Waarom niet..? Ik kan hard werken. Ik kan koken. ik kan studeren.
Op het moment dat je zwart bent, ben je dan alleen goed in heel hard rennen.? En als je blank bent minder?
Zo zwart-wit wordt het nu gezien. Thuiswoners zijn lui en niet zelfstandig. Mensen die op zichzelf wonen zijn zelfstandig en werken hard.
Je bent die lening aangegaan met het idee dat het niet zou meespelen in je kredietwaardigheidstoets. Beetje raar om dan achteraf dat te veranderen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En wat is er mis een studieschuld mee te nemen in een kredietwaardigheidstoets ?
En als je nu niet met die lening om kan gaan, van school komt, geen BKR notering hebt en kan lenen tot het een lieve lust is? Sta je dan te huilen bij de bank wanneer je in de problemen komt omdat je de maandelijkse kosten van je beide leningen niet kan dokken? Lijkt me dat een bank of welke andere instelling dan ook best mag weten dat je nog 22.500 euro moet terugbetalen de komende 15 jaar. Die impact is nml best groot.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:50 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Wie zegt dat een student dat tot op bepaalde hoogte niet doet? Het had een bepaald bedrag voor de sportclub kunnen zijn. Mag een student dan helemaal niks?
Het heeft niks met huilie te maken. Het is een lening waarvan elke student beseft dat hij/zij die vroeg of laat moet terugbetalen. Maar om een student die in veel gevallen (Bootje84 uitgezonderd) niet zonder kan, dan het leven na zijn studie nog even wat zuurder te maken door een BKR registratie maakt die situatie er simpelweg niet beter op...
Als je een cursus doet die niks voorstelt kun je dat idd doen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Dat is gewoon jouw mening. Als jij als bedrijf liever een lamzak hebt die de helft van zijn studententijd lam was ten opzichte van iemand die zijn vrije tijd een bijbaantje had snap je het niet hoor..
Ik heb al bijbaantjes sinds mijn 14e. Ik weet wat werken is. Elke zaterdag ben ik nog aan het werk. Half 7 uit mn nest om tot een uur of 2/3/4 te werken. Nu past het baantje (vrachtwagenchauffeur) niet bij mijn opleiding maar waarom zou dat mij boeien..? Ik verdien er wel ¤500,- netto mee in de maand met 4x werken. En ga nou niet zeggen dat je elke zaterdag aan het studeren bent..
Je kan het ook omdraaien, je kan er ook rekening mee houden met het feit dat ze het in de toekomst wel mee zouden nemen in de kredietwaardigheidstoetsquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je bent die lening aangegaan met het idee dat het niet zou meespelen in je kredietwaardigheidstoets. Beetje raar om dan achteraf dat te veranderen.
Waarom zou je daar rekening mee houden, terwijl er specifiek werd gezegd dat het niet zou meespelen toen je de lening afsloot?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:08 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Je kan het ook omdraaien, je kan er ook rekening mee houden met het feit dat ze het in de toekomst wel mee zouden nemen in de kredietwaardigheidstoets
Helaas. HBO-studie..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:07 schreef Repeat het volgende:
[..]
Als je een cursus doet die niks voorstelt kun je dat idd doen.
Dan ben ik niet een van die "velen" en ook iemand die dan de uirzondering op je regel is? Ik heb tot mijn 25e thuis gewoont, vanaf mijn 18e al mijn (studie)kosten zelf opgehoest, en ben pas op mezelf gaan wonen toen dat goed en wel mogelijk was. Dus geen hok van 2x3 met rottende kozijnen en 4x per week kale spaghetti met ketchup om mijn zelfstandigheid te kunnen bewijzen oid, je kan ook prima zelfstandig zijn en thuis wonen hoor..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:04 schreef nietzman het volgende:
[..]
Nee, dat is over het algemeen zo. Natuurlijk zijn er genoeg thuiswoners die op eigen benen kunnen staan, maar over het algemeen zie ik en velen met mij een wereld van verschil in ontwikkeling tussen uitwonenden en mensen die elke dag om zes uur bij mama en papa aan kunnen schuiven.
Oh God... eerst dat kansloze thuiswonen/uitwonen-gebeuren en nu ontketen je de HBO-is-geen-studie-discussiequote:
Geen idee. Een forum is niet de plek bij uitstek om iemands sociale ontwikkeling op te toetsen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:10 schreef fruityloop het volgende:
Dan ben ik niet een van die "velen" en ook iemand die dan de uirzondering op je regel is?
Laat dat maar aan Bootje overquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Oh God... eerst dat kansloze thuiswonen/uitwonen-gebeuren en nu ontketen je de HBO-is-geen-studie-discussie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |