abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77546952
Ik ben van de week langs geweest bij de hypotheker en heb daar als eerste afspraak wat algemene informatie ingewonnen.

Nu heb ik een oud huis < 1900 gevonden wat ik interessant vindt. Het is bouwtechnisch in orde maar voor de rest is er een 80 jarige man overleden die al 50 jaar niks heeft veranderd in het huis. Het is dus ernstig verouderd maar bouwtechnisch (volgens de makelaar) in orde.

Nu heb ik aankomende week een bezichtiging gepland en wil ik wel even binnen kijken. De hypotheek mag geen problemen opleveren maar waar moet ik verder rekening mee houden en wat zijn puntjes om op te letten?

Na dit bezoek ga ik uiteraard niet meteen tot aankoop over en zal ik eerst een keuring laten doen door iemand die er verstand van heeft.

Maar als ik grote gebreken zelf op en simpele manier kan ontdekken zou ik me die tijd en kosten kunnen besparen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 12:47:46 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77547077
De makelaar zal altijd zeggen dat het huis in orde is... En over het algemeen is een makelaar een verkoper, niet iemand met echt verstand van zaken.
Er kan zoveel mis zijn, rotte kozijnen, vochtige muren, asbest op nare plaatsen, ongetwijfeld isolatiewaarde 0,0, etc.
censuur :O
  dinsdag 2 februari 2010 @ 12:49:52 #3
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_77547158
Ik zou op zeker een bouwkundig onderzoek laten uitvoeren voor je iets beslist. Uit dat onderzoek zal dan ook naar voren komen wat je eventueel zelf kan doen, en beslist niet. Denk erom dat er een kans bestaat dat er asbest in het huis is verwerkt, dat mag je niet zelf verwijderen en is best een duur klusje om te laten uitvoeren.
pi_77547172
Bespaar jezelf een hoop ellende en eis gewoon een bouwkundig rapport van de verkopende partij
pi_77547195
Hoe zit het met de keuken en de badkamer ? Als die de laatste 20 jaar niet vervangen zijn kun je daar waarschijnlijk wel de geldbuidel voor opentrekken....
pi_77547238
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 12:44 schreef Ralphmeister het volgende:
Ik ben van de week langs geweest bij de hypotheker en heb daar als eerste afspraak wat algemene informatie ingewonnen.

Nu heb ik een oud huis < 1900 gevonden wat ik interessant vindt. Het is bouwtechnisch in orde maar voor de rest is er een 80 jarige man overleden die al 50 jaar niks heeft veranderd in het huis. Het is dus ernstig verouderd maar bouwtechnisch (volgens de makelaar) in orde.

Nu heb ik aankomende week een bezichtiging gepland en wil ik wel even binnen kijken. De hypotheek mag geen problemen opleveren maar waar moet ik verder rekening mee houden en wat zijn puntjes om op te letten?

Na dit bezoek ga ik uiteraard niet meteen tot aankoop over en zal ik eerst een keuring laten doen door iemand die er verstand van heeft.

Maar als ik grote gebreken zelf op en simpele manier kan ontdekken zou ik me die tijd en kosten kunnen besparen.
Bedenk wel dat "grote" gebreken nog wel eens mee kunnen vallen, maar dat mogelijk veel meer geld gaat zitten in het verhelpen van alle "kleinere" gebreken. Als er een halve eeuw niks aan is gedaan, is het best mogelijk dat je een CV-installatie moet aanleggen, een nieuwe badkamer (misschien wel op een andere plek in het huis), een nieuwe keuken, volledig nieuwe electra, die in de muur moet worden gefreest en dus moet het hele huis gestuct, nieuwe plafonds (ivm isolatie en brandwering), en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je moet niet denken dat dit allemaal wel meevalt, 30.000 euro is zó op ook als je bijna alles zelf doet, kan ik je vertellen
  dinsdag 2 februari 2010 @ 12:53:21 #7
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_77547294
Idd, check iig
- hoe het CV systeem is (indien aanwezig)
- Ketel / Boiler en de leeftijd ervan
- Ga de zolder op als die er is, ruikt het erg muf -> Vocht.
- Kijk in hoeken van slaapkamers naar vochtplekken of bobbelend behang
- let op schimmel in de badkamer -> vocht
- Staat van de kozijnen (komt er veel tocht door? enkel glas / dubbel glas?)
- Let op de deuren en kozijnen. Klemmen ze? -> scheef kozijn -> verzakkingen?
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_77547299
Die rotte kozijnen had ik inderdaad wel bedacht maar vochtige muren is wel een idee om op te letten.

En ik snap inderdaad dat die makelaar een verkoper is en juist daarom wil ik dus zelf al het een en ander in de gaten houden i.p.v. dat ik de makelaar blind vertrouw, het mooi vind, het laat keuren en uiteindelijk die man me na 10 minuten al kan vertellen het beter niet te doen.. Dat zijn dan toch onnodige kosten en een onnodige teleurstelling die ik me zelf heb bezorgt.
pi_77547309
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 12:50 schreef Revolution-NL het volgende:
Bespaar jezelf een hoop ellende en eis gewoon een bouwkundig rapport van de verkopende partij
En jij denkt dat dat rapport niet door een vriendje van de verkopend makelaar wordt gedaan?
pi_77547443
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 12:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

Bedenk wel dat "grote" gebreken nog wel eens mee kunnen vallen, maar dat mogelijk veel meer geld gaat zitten in het verhelpen van alle "kleinere" gebreken. Als er een halve eeuw niks aan is gedaan, is het best mogelijk dat je een CV-installatie moet aanleggen, een nieuwe badkamer (misschien wel op een andere plek in het huis), een nieuwe keuken, volledig nieuwe electra, die in de muur moet worden gefreest en dus moet het hele huis gestuct, nieuwe plafonds (ivm isolatie en brandwering), en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je moet niet denken dat dit allemaal wel meevalt, 30.000 euro is zó op ook als je bijna alles zelf doet, kan ik je vertellen
Nu heb ik wel mensen die me helpen.. En 20 / 30k reken ik ook wel op.

Was ook wel grappig toen ik vroeg hoe het er van binnen uit zag, ik kreeg te horen dat er een grenen keuken in zat en wit behang op de muur e.d.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 12:58:13 #11
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77547488
let ook op sceptic tanks in de kruipruimte. Wellicht volgestort met beton Dan kan je echt dokken.

Ook spoken natuurlijk
pi_77547524
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 12:50 schreef BrickTop het volgende:
Hoe zit het met de keuken en de badkamer ? Als die de laatste 20 jaar niet vervangen zijn kun je daar waarschijnlijk wel de geldbuidel voor opentrekken....
Dit is iets waar ik op reken en de prijs naar is. Het huis zit z'n 50k onder mijn budget.

Het voordeel op dit moment is dat ik thuis woon, ik kan desnoods een half jaar verbouwen zonder dubbele kosten voordat ik er in ga.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 12:59:28 #13
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_77547536
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 12:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

En jij denkt dat dat rapport niet door een vriendje van de verkopend makelaar wordt gedaan?
Inderdaad... beter zelf laten maken
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_77547577
ik heb een aankoopmakelaar in de arm genomen en ik was hier erg over te spreken ook zat daar een bouwkundig rapport bij
namaste
pi_77547618
Je zou kunnen kijken of het wijs is om alvast lid te worden van Vereniging Eigen Huis. Via die vereniging kun je ook de nodige zaken laten uitzoeken. Dat kost wel iets, maar het is in ieder geval een onafhankelijke partij.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_77547744
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:00 schreef Dulk het volgende:
ik heb een aankoopmakelaar in de arm genomen en ik was hier erg over te spreken ook zat daar een bouwkundig rapport bij
Iedereen moet natuurlijk doen waar 'ie zich prettig mee voelt (het gaat tenslotte om een grote som geld), maar ik zie nog steeds de toegevoegde waarde van een aankopend makelaar niet. Zo iemand kan niets wat ik niet zelf kan, maar dat is een hele andere discussie natuurlijk
pi_77547847
als lid van vereniging eigen huis krijg je korting op aankoopkeuringen, bouwkundige inspecties etc etc. Verder staat in het maandblad ook altijd goeie adviezen tav belasting, onverwachtte kosten, subsidieregelingen etc etc.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_77548591
En als ik dit huis besluit te kopen en ik teken dan kan ik diezelfde dag lid worden van VEH om van de voordelen mee te kunnen genieten?
pi_77548870
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:29 schreef Ralphmeister het volgende:
En als ik dit huis besluit te kopen en ik teken dan kan ik diezelfde dag lid worden van VEH om van de voordelen mee te kunnen genieten?
veh lidmaatschap kost toch iets van 15 euro? In ieder geval geen bedrag om lullig over te gaan doen. Je kunt ook lid worden zonder eigen huis hoor Ik denk dat de meeste starters in de koopmarkt eerst lid worden en dan pas het huis kopen....

Bovendien zijn er behalve eigen huis ook legio andere manieren om een bouwkundig onderzoek te laten doen. Ga maar eens googlen ernaar en vraag offertes op.

[ Bericht 8% gewijzigd door aloe_vera op 02-02-2010 14:00:49 ]
pi_77548975
Je _moet_ niets. Als jij dit huis in de huidige staat goed vindt, kan niemand jou verplichten om er CV in te gooien, nieuwe badkamer of keuken. Zelfs van elektra of asbest hoef je je niets aan te trekken.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  dinsdag 2 februari 2010 @ 13:39:39 #21
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_77549018
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:05 schreef DonJames het volgende:

[..]

Iedereen moet natuurlijk doen waar 'ie zich prettig mee voelt (het gaat tenslotte om een grote som geld), maar ik zie nog steeds de toegevoegde waarde van een aankopend makelaar niet. Zo iemand kan niets wat ik niet zelf kan, maar dat is een hele andere discussie natuurlijk
Je kunt het ook best zelf doen. Reden om het toch via zo iemand te doen is
- sociaal: houd ze uit de ww
- angst : ik ben bang dat ik het verkeerd doe
-aaname : hij zal het wel beter weten
- zekerheid: als hij het vern**kt is hij aansprakelijk, toch ?

Ik heb het de eerste keer ook zelf gedaan en het papierwerk uitbesteed. Een volgende keer doe ik het helemaal zelf. Foutje bij d eeerste keer was het emotioneel betrokken zijn. Je wilt het huis te graag en gaat dus teveel betalen. De 2e keer weet je beter.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 2 februari 2010 @ 13:52:50 #22
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77549434
quote:
Volgens mij wel. Er zit alleen enorm veel verschil tussen bouwkundigen van EH. Het zijn nl allemaal freelancers die af en toe voor EH bijklussen. Mijn ervaring is dat de ene een stuk gemakzuchtiger is dan de ander.
Huur je iemand van een bouwkundig bureau in, dan werkt die persoon onder zijn/haar eigen naam en zal ook eerder een beter onderzoek doen, omdat de naam hoog gehouden moet worden. Wat mij betreft is de toegvoegde waarde van EH minimaal. Beter iets meer betalen, zeker als je een 'project' als het jouwe wil gaan kopen.
Verder is er ook een groot verschil in nieuwbouwkeuringen en bestaande bouw keuringen. Niet alle bouwkundigen kunnen een goede keuring van een bestaand pand doen.

Let verder op grappen als asbest bij zo'n oud pand, elektrisch installatie, de afwezigheid van cv / aanwezigheid van moederhaarden, lekkages, soort dak en eventuele kosten om het te vervangen. etc.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_77549699
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:52 schreef error_404 het volgende:

[..]
Let verder op grappen als asbest bij zo'n oud pand, elektrisch installatie, de afwezigheid van cv / aanwezigheid van moederhaarden, lekkages, soort dak en eventuele kosten om het te vervangen. etc.
Elektrische installatie ga ik vanuit dat er het een en ander aan moet gebeuren. CV zit er wel in maar neem aan dat het niet mooi weggewerkt is en dat daar dus ook een en ander aan moet gebeuren.. Verder komt er natuurlijk een nieuwe keuken / wc / badkamer.

Maar waar het me dus om gaat is de aanwezigheid van moederhaarden, lekkages ontdekken en de staat van het dak.

De eigenlijke vraag is dus hoe controleer ik een huis op lekkages / de staat van het dak simpel terwijl het er natuurlijk goed uit ziet.

En natte vloer met allemaal emmertje en teiltjes zegt natuurlijk genoeg Net als vochtplekken op de wand bij het dak. Nu staat er bij dat er een nieuw dak is geplaatst.
pi_77550329
quote:
Wanneer je de woning heel graag wilt, en het liefst een prijs akkoord heb voordat je een keuring laat uitvoeren, (eigenhuis, bouwbedrijf, particulier) raad ik wel aan te kopen onder voor behoud van keuring ( eventueel financiering, ed) zorg er voor dat je de keuring ook uit laat voeren voordat je de koopovereenkomst tekent zodat na aanleiding van het rapport zeker weet waarvoor je tekent, en mocht de keuring erg vies tegen vallen dan maakt het alles wat makkelijker om eventueel terug te trekken of je prijs naar beneden bij te stellen.
pi_77552043
Ik heb ook wisselende verhalen over keuringen via EH gehoord. Schijnen niet erg uitgebreid rapport te hebben. Ik heb daarom zelf iemand via internet gezocht, een zelfstandige, die goede voorwaarden had (lees: wijze van rapportage en kosten onder andere). Je kan eventueel referenties vragen ofzo. Verder zou ik een bod inderdaad onder voorbehoud van een dergelijke keuring (en financieringsvoorbehoud uiteraard, tenzij je een paar ton over hebt) doen en dan heb je daarna tijd het huis te inspecteren. Hou verder wel in gedachte dat een dergelijke standaard bouwtechnische keuring alleen een visuele keuring is, er worden dus geen vloeren opengetrokken en dergelijke. Zorg daarom dat je contract in orde is wanneer je het huis koopt en eventuele risico's afschuift op de verkoper of deze verdisconteert in de prijs. Ik heb overigens zelf geen aankoopmakelaar in de arm genomen en het is me goed bevallen om het zelf te doen, maar het hangt er idd maar net vanaf waar je je prettig bij voelt.
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat aflopen, hou ons op de hoogte!

[ Bericht 0% gewijzigd door Beijtje op 02-02-2010 16:30:48 ]
pi_77554290
als je lid wil worden van de VEH, dan kun je via je rentepunten van de INg (indien je die heb) een korting van 50% krijgen
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:17:52 #27
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77555362
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:00 schreef Ralphmeister het volgende:

De eigenlijke vraag is dus hoe controleer ik een huis op lekkages / de staat van het dak simpel terwijl het er natuurlijk goed uit ziet.
En dat is nou precies waarom je een expert inhuurt.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:48:21 #28
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_77556662
Ons huis is van 1936. Ons huis is de afgelopen 20 jaar regelmatig aangepakt en wij wonen er nu sinds juni. Waar wij tegen aan liepen waren de vele kruipluiken in ons huis. Blijkbaar gedaan door een stel amateurs want er zaten vreemde dingen tussen. Dus als ik jou was zou ik ook rekening houden met het vernieuwen van de je elektra e.d.
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_77556728
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:17 schreef error_404 het volgende:

[..]

Als ik zelf al van zulke punten kan herkennen en daarom van de koop af zie scheelt dat natuurlijk tijd en geld dan dat ik onnodig die expert inhuur..

Als er een gat in het dak zit hoeft een expert mij niet te vertellen dat dat niet goed is.. Maar hoe kan ik dus eventueel andere dingen zien terwijl het niet zo duidelijk is als een gat..
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:53:48 #30
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77556872
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:50 schreef Ralphmeister het volgende:
Als ik zelf al van zulke punten kan herkennen en daarom van de koop af zie scheelt dat natuurlijk tijd en geld dan dat ik onnodig die expert inhuur..
Klopt, maar die expert huur je natuurlijk pas bij een tweede ronde in, he.
Als je die al de eerste bezichtiging meeneemt, heb je waarschijnlijk geld te veel
pi_77557080
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:50 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Als er een gat in het dak zit hoeft een expert mij niet te vertellen dat dat niet goed is.. Maar hoe kan ik dus eventueel andere dingen zien terwijl het niet zo duidelijk is als een gat..
Huizen van die leeftijd hebben (meestal) ook houten vloerbalken. Deze kunnen worden aangetast door schimmels (rot) en kevertjes/houtworm. Kijk dus ook even onder de vloer. Waar de balken de muur ingaan komt rot het meeste voor, houtworm kan overal zitten. Beide zijn vrij eenvoudig te zien.
pi_77557260
Inderdaad, error_404.
Ralpmeister, het huis dat ik onlangs heb gekocht komt uit 1903 en onze situatie is dus misschien enigszins vergelijkbaar. Ik ben eerst gaan kijken, viel er meteen voor, toen nog een tweede keer gaan kijken, wat kritischer en m'n vader meegenomen die wel een beetje verstand van (technische) zaken heeft. Daarna de koop gesloten onder voorbehoud van een technische keuring, om zo veel mogelijk verassingen uit te sluiten. (Als ik over een week de sleutel krijg en aan het verbouwen sla, kan ik laten weten of de verassingen ook uitgebleven zijn ) De keurmeester heeft me op wat handige dingen gewezen: twee rotte dorpels, plat dakje dat vervangen zou moeten worden, etc., maar geen redenen om de koop niet door te laten gaan. Zo zou ik het weer doen. Maar of er dus rottende balken onder de vloer zitten, weet ik bijvoorbeeld niet, want het betrof slechts een visuele inspectie (zoals meestal, maar dat kan je in overleg met de verkopers misschien anders doen)...
Verder: veel vragen en de antwoorden bij voorkeur per e-mail naar je toe laten sturen door de makelaar. Bijvoorbeeld vragen over wanneer de elektrische installatie is aangelegd en van wanneer de waterleidingen dateren, dat soort dingen. Op dergelijke antwoorden mag jij namelijk gewoon vertrouwen.
Iets wat ik las toen ik dat allemaal ondernam: een naald meenemen om in kozijnen te prikken om te kijken of het hout niet rot is onder de (nieuwe) laag verf. Zo deed de keurmeester het ook, met een priem... Verder geen tips dus eigenlijk...
pi_77557786
Zo is het bij mij ook.. Ik wil niet zeggen dat ik het helemaal wil hebben maar vind het verder gewoon echt op de perfecte locatie liggen.

Verder staat het al bijna een jaar te koop is er al wat van de prijs af gegaan dus ik zou zeggen.. Het staat lang te koop, ze dalen met de prijs want ze willen er van af op korte termijn.. En blijkbaar zijn ze om het kwijt te raken dus ook bereid om te zakken
pi_77560657
Ha, zo ging het bij mij ook, ook al lang te koop en moest e.e.a. gebeuren dus flink onderhandeld (meer dan 11% van de vraagprijs afgekregen )!
Nogmaals succes en hou ons op de hoogte!
pi_77560727
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:39 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Je kunt het ook best zelf doen. Reden om het toch via zo iemand te doen is
- sociaal: houd ze uit de ww
- angst : ik ben bang dat ik het verkeerd doe
-aaname : hij zal het wel beter weten
- zekerheid: als hij het vern**kt is hij aansprakelijk, toch ?

Ik heb het de eerste keer ook zelf gedaan en het papierwerk uitbesteed. Een volgende keer doe ik het helemaal zelf. Foutje bij d eeerste keer was het emotioneel betrokken zijn. Je wilt het huis te graag en gaat dus teveel betalen. De 2e keer weet je beter.
het is ook ons eerste koophuis en ook al heb ik me goed in de materie ingelezen (hypotheek) en onderzoek gedaan. Het gaat toch om erg veel geld en ik heb uiteindelijk 47,000 euro minder betaald dan de buren, maar een 2e huis ga ik ook gewoon zelf doen
namaste
pi_77583709
Nouja k heb maandag een bezichtiging en dan ga ik eerst gewoon zelf kijken of het een tweede bezichtiging met eventueel een bouwkundige waard is.

Nog een kleine vraag hierover.. Kan je beter een bedrijf inschakelen of gewoon een kennis meenemen die net zo goed is? Het gaat er dan dus om als die bouwkundige (betaald) het goed keurt en het uiteindelijk tegen valt of je hem dan op enige manier aansprakelijk kan stellen? Of dat het dan een gevalletje pech gehad is?
  woensdag 3 februari 2010 @ 11:12:42 #37
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77583975
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 11:03 schreef Ralphmeister het volgende:

Nog een kleine vraag hierover.. Kan je beter een bedrijf inschakelen of gewoon een kennis meenemen die net zo goed is? Het gaat er dan dus om als die bouwkundige (betaald) het goed keurt en het uiteindelijk tegen valt of je hem dan op enige manier aansprakelijk kan stellen? Of dat het dan een gevalletje pech gehad is?
Dat ligt dus volledig aan de kennis van de vriend. Als die architect of bouwkundige is, kan het idd goedkoper zijn. Is diegene timmerman, dan zou ik hem lekker thuis laten.
Het gaat er dus om of die persoon normaal gesproken ook zo'n keuring zou (kunnen) doen.

Verder gaat het om een niet-destructieve, visuele keuring. Er zullen dus geen plafonds gesloopt worden ed om balklagen te inspecteren, alleen die dingen die op nirmale wijze te bekijken zijn (neem een spiegeltje en zaklamp mee om bij onder een vloer te kijken bijvoorbeeld)
Het is dus nooit een waterdichte garantie, maar kan je wel stukken meer inzicht geven.
pi_77584549
Dat het geen waterdichte garantie is okay..

Maar aan de betaalde keuring kan je dus geen rechten ontlenen als er toch iets is? Als de bouwkundige zegt de kozijnen zijn in orde en achteraf zijn ze verrot, heb ik dan rechten?

Of alleen het standaard recht van naar de rechter stappen en hem in gebreke stellen waar dan nog uit bewezen moet worden of het echt een fout van hem is of dat hij er inderdaad over heen kan kijken?
  woensdag 3 februari 2010 @ 12:25:02 #39
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77586190
Je verwart de keuring met een garantieverklaring denk ik.
Een keuring laat je doen om inzicht te krijgen in de huidige staat van het pand.
Een keurmeester zal altijd uitgaan van een neagatieve situatie; hij heeft er geen baat bij je een rooskleurig plaatje voor te schetsen dat het in werkelijkheid niet is. Hij werkt ten slotte voor jou. En jij wil een zo goed mogelijk inzicht ivm de werkzaamheden aan het huis.
Let wel: ook die werkzaamheden zijn relatief. Er zijn noodzakelijke werkzaamheden, maar ook minder noodzakelijke en esthetische. Verder kun je ook nog kijken naar de "afschrijvingstermijn" van werkzaamheden. Binnen welke termijn moeten ze gedaan worden en hoe lang wil je dat de raparatie standhoudt? Bij de laatste wordt normaal gesproken een verdeling gamaakt per 5 jaar, met een gemiddelde levensduur van 15-20 jaar, afhankelijk van het type reparatie.
pi_77586219
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 11:31 schreef Ralphmeister het volgende:
Dat het geen waterdichte garantie is okay..

Maar aan de betaalde keuring kan je dus geen rechten ontlenen als er toch iets is? Als de bouwkundige zegt de kozijnen zijn in orde en achteraf zijn ze verrot, heb ik dan rechten?

Of alleen het standaard recht van naar de rechter stappen en hem in gebreke stellen waar dan nog uit bewezen moet worden of het echt een fout van hem is of dat hij er inderdaad over heen kan kijken?
Als je als koper 'voldoende' moeite gedaan hebt om eventuele gebreken te vinden en je hebt ze niet gevonden maar blijken er toch te zijn. Dan kunnen de gebreken eventueel als verborgen gebreken aangemerkt worden. En dan kan je de verkoper daarvoor aansprakelijk stellen.

De rechter vindt over het algemeen het inhuren van een bouwkundige voldoende moeite. Dus je hebt er wel wat aan.
pi_77586656
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:17 schreef error_404 het volgende:

[..]

Hebben ze bij mij niet gezien hoor. Ik was 156 euro kwijt, maar was in principe nog geen drol wijzer na die keuring.. Wat een knudde is dat zeg..

Mijn muren waren ook rot, maar daar zaten 10 lagen behang + verf over dus dat voelde je niet snel, en zag je al helemaal niet. Vol met schimmel, hele losse stukken muur etc. Mijn raamkozijnen hoefden niet vervangen te worden volgens hun, maar dat was dus wél zo. Electra heeft ie niet naar gekeken (wel gevraagd) was gewoon in orde zei hij... En vervolgens wilde hij een rapportje opmaken in een cafe verderop, gaat hij een heel verhaal vertellen over zijn eigen leven (Hé who care's? Geef me dat rapport) en wat zie ik tot mijn verbazing... heeft die etter gewoon een half uur extra gerekend...

Wat een droeftoeter zeg....

Dus ik heb echt niks gehad aan die bouwtechnische keuring.. ik ben overal zelf over gekomen, en nu zit er een hele nieuwe cv-installatie in, en word de electra nu ook helemaal overnieuw gedaan! En dan heb ik het nog niet over de rest van de kosten
  woensdag 3 februari 2010 @ 12:43:05 #42
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77586776
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 12:39 schreef Xs2Shanna het volgende:

[knip]
Klinkt precies als de gemiddelde EH-keurmeester
Het voordeel van zelf iemand inhuren, is dat je keus hebt wie je inhuurt en ook onderzoek kan doen naar wie een goede partij is. Niet elke keurmeester is dezelfde....
pi_77587380
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 12:25 schreef Zolena het volgende:

[..]

Als je als koper 'voldoende' moeite gedaan hebt om eventuele gebreken te vinden en je hebt ze niet gevonden maar blijken er toch te zijn. Dan kunnen de gebreken eventueel als verborgen gebreken aangemerkt worden. En dan kan je de verkoper daarvoor aansprakelijk stellen.

De rechter vindt over het algemeen het inhuren van een bouwkundige voldoende moeite. Dus je hebt er wel wat aan.
Als je het op verborgen gebreken wilt gooien moeten deze dan niet verondersteld redelijkerwijs bekend te horen zijn geweest bij de verkoper? Welke zich dan weer kan verbergen achter de door de koper ingehuurde "expert"...

Je hebt een meldingsplicht als koper, maar als er gebreken zijn waar je niet van weet en niet kan weten als leek zit je gewoon veilig.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:04:48 #44
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77587624
quote:
Als je het op verborgen gebreken wilt gooien moeten deze dan niet verondersteld redelijkerwijs bekend te horen zijn geweest bij de verkoper?
Nee
quote:
Welke zich dan weer kan verbergen achter de door de koper ingehuurde "expert"...
Hoe bedoel je dat...?
quote:
Je hebt een meldingsplicht als koper, maar als er gebreken zijn waar je niet van weet en niet kan weten als leek zit je gewoon veilig.
In principe wel ja, probleem is dat het altijd een grijs gebied is (leek versus kop-in-het-zand), vandaar dat het dus ook handig is om een eigen expert mee te nemen.
Geborgen gebreken aantonen is een pittige en lang slepende klus, waar vrij snel een advocaat aan te pas komt. Dat moet je gewoon zo veel mogelijk proberen te voorkomen.
pi_77588546
@ Ralphmeister, keurmeester aansprakelijk stellen gaat niet lukken. Die sluiten in het contract dat je met ze sluit hun aansprakelijkheid uit. Logisch ook, anders wordt het een riskant beroep ;-)

@ De Rikster, nee, de verkoper hoeft niet met die gebreken bekend te zijn geweest...
pi_77592182
quote:
In principe wel ja, probleem is dat het altijd een grijs gebied is (leek versus kop-in-het-zand), vandaar dat het dus ook handig is om een eigen expert mee te nemen.
Wat ik dus bedoel is dat wanneer er zich daarna problemen voordoen je weinig meer kan: De bewoner (leek) heeft mij een huis met een probleem verkocht welke mijn dure expert over het hoofd heeft gezien/niet onderkent heeft

Mijn oude buren hebben het toevallig gehad, een woning verkocht en na een maand of drie gemeentelijk onderzoek in de buurt. Paalrot en verrote kespen.

De koper heeft het op verborgen gebreken gegooid en de rechter heeft uitgesproken dat de verkoper hiervoor niet aansprakelijk kan worden gesteld om dat het niet aannemelijk is dat zij hiervan op de hoogte hadden kunnen zijn.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  woensdag 3 februari 2010 @ 15:01:40 #47
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77592411
@ De_Rikster; probeer het waterschap aansprakelijk te stellen. Waarschijnlijk door het verlagen van het grondwaterpeil zijn de paakoppen gaan rotten.
pi_77592684
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:17 schreef Ralphmeister het volgende:
Zo is het bij mij ook.. Ik wil niet zeggen dat ik het helemaal wil hebben maar vind het verder gewoon echt op de perfecte locatie liggen.
Daar zeg je wel iets belangrijks. Aan een huis kan je alles verbouwen, vernieuwen en verspijkeren (ook in de loop der tijd, als je nu nog niet geld voor alles hebt) maar een locatie of ligging veranderen gaat niet. Als het huis qua ligging en locatie perfekt is (oftwel geweldig stekkie), maar er moet wel een hoop aan gebeuren, zou je dat in je achterhoofd kunnen houden. Alles is op te knappen of aan te passen, behalve de plek zelf...
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_77592699
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:01 schreef error_404 het volgende:
@ De_Rikster; probeer het waterschap aansprakelijk te stellen. Waarschijnlijk door het verlagen van het grondwaterpeil zijn de paakoppen gaan rotten.
Ik weet het, is echter uitgesloten, proefrechtzaak is zelfs al geweest, gaat niet lukken

Paalrot is echter een gevolg van een bacterieinfectie, in combinatie met verlagen van de grondwaterstand gaat het allemaal wat sneller natuurlijk.
pi_77592711
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:55 schreef De_Rikster het volgende:
De koper heeft het op verborgen gebreken gegooid en de rechter heeft uitgesproken dat de verkoper hiervoor niet aansprakelijk kan worden gesteld om dat het niet aannemelijk is dat zij hiervan op de hoogte hadden kunnen zijn.
Het hangt inderdaad natuurlijk ook van de omstandigheden af. Koop je een huis uit 1900, dan moet je er nou eenmaal rekening mee houden dat er e.e.a. mis kan zijn. Bij huis van 5 jaar oud hoef je daar geen rekening mee te houden.
Maar goed, dit is misschien meer een discussie voor WGR
pi_77593253
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:09 schreef mister_white het volgende:

[..]

Daar zeg je wel iets belangrijks. Aan een huis kan je alles verbouwen, vernieuwen en verspijkeren (ook in de loop der tijd, als je nu nog niet geld voor alles hebt) maar een locatie of ligging veranderen gaat niet. Als het huis qua ligging en locatie perfekt is (oftwel geweldig stekkie), maar er moet wel een hoop aan gebeuren, zou je dat in je achterhoofd kunnen houden. Alles is op te knappen of aan te passen, behalve de plek zelf...
Zo denk ik er ook over. En als het dan constructief verder ook gewoon in orde is. Alles hoeft natuurlijk niet meteen perfect. Als de basis maar goed is (dus wel cv / elektra en dergelijke regelen, eventuele isolatie) want die is wel lastig te veranderen als er mooie muren in zitten en een nette vloer.
  woensdag 3 februari 2010 @ 15:46:06 #52
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77594136
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:09 schreef mister_white het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk geld dat ook: de ligging moet precies goed zijn en het krakter. Als je het pand ziet in zijn directe omgeving en als je binnen loopt, moet je een goed gevoel krijgen.
pi_77611375
Helemaal mee eens. (Kan je al een fototje of linkje naar Funda laten zien of doe je dat liever niet?)
pi_77614290
Op funda staat alleen de gevel, de rest zou niet aatrekkelijk zijn..

Dus dat fotootje heb ik even ergens anders gehost, maandag bezichtiging kijken of ik dan nog wat foto's kan maken..
pi_77619654
O wat een schattig huisje, leuk hoor!
pi_77620678
Welke is het dan? Of is dat 1 huis?
pi_77622622
O ik dacht de middelste...
Maar technisch gezien is er idd geen middelste. Ik ging uit van het huis met het platte dak...
pi_77622779
Het hele straatje is leuk
Kan me goed voorstellen dat je daar meteen een lekker gevoel bij krijgt, dat had ik ook toen we in onze toekomstige straat stonden en de andere huizen zagen!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 4 februari 2010 @ 12:37:19 #59
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77625655
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 23:49 schreef Ralphmeister het volgende:
Op funda staat alleen de gevel, de rest zou niet aatrekkelijk zijn..

Dus dat fotootje heb ik even ergens anders gehost, maandag bezichtiging kijken of ik dan nog wat foto's kan maken..
[ afbeelding ]
Leuk, doet me aan Gouda denken. Welke stad is het?
pi_77634571
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 11:01 schreef Beijtje het volgende:
O ik dacht de middelste...
Maar technisch gezien is er idd geen middelste. Ik ging uit van het huis met het platte dak...
Het is die met het "platte dak".

Maar hij heeft geen plat dak lijkt op deze foto alleen wel zo.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 4 februari 2010 @ 16:57:23 #61
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_77634860
Ziet eruit als een leuk huisje!

Inspecteer in elk geval even de kruipruimte. Als die droog is, is dat in elk geval een goed teken. Je zou misschien ook even een paar buren kunnen vragen of ze weten van bepaalde bouwkundige problemen in de buurt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_77661182
Gaat funda d'r bouw datum niet verder dan voor 1900?

Zat een beetje rond te kijken en schijnt dat het huis in eerste instantie gebouwd is voor 1654? Nu weet ik natuurlijk niet precies wat er daarna in hoeverre verbouwd is natuurlijk.
pi_77661236
Vóór 1654? Gezien het uiterlijk van het huis lijkt me dat sterk... Maar het kan natuurlijk dat het inderdaad origineel uit die tijd stamt en dat het daarna praktisch helemaal opnieuw opgetrokken is.
Wanneer is de bezichtiging?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:20:27 #64
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77662574
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:38 schreef Ralphmeister het volgende:
Gaat funda d'r bouw datum niet verder dan voor 1900?

Zat een beetje rond te kijken en schijnt dat het huis in eerste instantie gebouwd is voor 1654? Nu weet ik natuurlijk niet precies wat er daarna in hoeverre verbouwd is natuurlijk.
Fundering kan heel goed uit die tijd zijn, daarna nog enkele keren opnieuw opgebouwd waarschijnlijk.
Tegenover ons staat ook een pand uit 1665 en ons huis is in 1903 op de fundameten van de oude stads gebouwd.
pi_77662858
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:40 schreef Beijtje het volgende:
Vóór 1654? Gezien het uiterlijk van het huis lijkt me dat sterk... Maar het kan natuurlijk dat het inderdaad origineel uit die tijd stamt en dat het daarna praktisch helemaal opnieuw opgetrokken is.
Wanneer is de bezichtiging?
Maandag middag..

Voorgevel heb ik op hele oude tekeningen inderdaad met maar 1 raam gezien, wat er nu dus in ieder geval 2 naast elkaar zijn.

Dat is natuurlijk een vrij rigoureuze verandering geweest waarbij er misschien wel tegelijkertijd een hele nieuwe gevel in is gegaan.
pi_77797965
Gister middag om kwart voor 5 een afspraak.. Werd ik om 16:35 gebeld dat de sleutel kwijt was..

Volgende kans op 20 februari..
  dinsdag 9 februari 2010 @ 09:46:54 #67
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_77798117
Enig mogelijke reactie is dan toch
Wat een prutsers....
pi_77798373
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 09:41 schreef Ralphmeister het volgende:
Gister middag om kwart voor 5 een afspraak.. Werd ik om 16:35 gebeld dat de sleutel kwijt was..

Volgende kans op 20 februari..
Serieus?!
pi_77799463
Sleutel was laatste keer meegenomen door iemand die op vakantie was en zou nu daar nog thuis liggen..

Je weet niet of het waar is natuurlijk.. Dit is het enige excuus om pas 10 minuten van te voren af te bellen natuurlijk..
pi_77800701
Schande..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')