abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77895717
Hmm interessant topic.

Er is veel gezegd, ik wil voornamelijk nog benadrukken dat er ontzettend veel verschillende soorten borderliners zijn. Er zijn 9 kenmerken in de DSM, waaraan je aan minimaal 5 moet voldoen om de borderline stempel te kunnen krijgen. Reken maar uit hoeveel verschillende borderliners er dus zijn. Daarom is het ook niet even makkelijk te zeggen hoe je het best met ze om kan gaan. Bij de een zal het contact makkelijker gaan dan bij de ander. Mede doordat een ander kenmerk net wat meer naar voren komt dan het andere.

Wat ik merk (vanuit contact met vriendinnen die de stoornis hebben, maar ook vanuit cliënten met de stoornis, ik ben bijna afgestudeerd muziektherapeut), is dat duidelijk zijn, en niet afhankelijk worden van de persoon in kwestie het best werkt. Wel het verhaal aanhoren, maar zeker ook relativeren. Grenzen (en vooral je eigen grens!) zijn daar super belangrijk bij!

Zover ik weet is borderline niet te genezen, maar mensen die deze stoornis hebben kunnen er wel mee om leren gaan. Ook komt de stoornis voornamelijk voor bij mensen die in hun jonge jaren een traumatische ervaring (rondom hechting) hebben meegemaakt.
Ik ben een meisje =)
pi_77897737
In mijn UWV dossier staat een borderline vermelding (over mij). Dat is er in gekomen ten tijde van mijn afkeuring. maar ik neem die vermelding totaal niet serieus. Kwam er eigelijk pas jaren later achter dat het erin stond en ik was daar niet blij mee. Heb bij verschillende gelegenheden opheldering gevraagd maar veel wijzer werd ik er niet van. Ik hou er maar zo mijn eigen gedachten over. Effect is ook dat ik in het algemeen wat minder snel conclusies trek, of me een beeld ga vormen, als borderline genoemd wordt.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_77898172
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:41 schreef GimmeGore het volgende:

Maar heb je het contact verbroken omdat het toch eigenlijk al niet zo'n goeie vriendin was, of heb je het contact verbroken omdat ze borderline heeft?
Mede door haar borderline werd het contact helaas onmogelijk. Het werd steeds erger, zeg maar. Ik heb het contact moeten verbreken omdat het niet meer goed voor mij was. Ik had dat echt veel eerder moeten doen.
  donderdag 11 februari 2010 @ 21:38:27 #129
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_77899163
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 21:19 schreef leukvoorlater het volgende:

[..]

Mede door haar borderline werd het contact helaas onmogelijk. Het werd steeds erger, zeg maar. Ik heb het contact moeten verbreken omdat het niet meer goed voor mij was. Ik had dat echt veel eerder moeten doen.
Kan ik me wat bij indenken. Als ik zo de criteria lees (waarvan je er dus aan 5 moet voldoen) zou mijn ex vriend ook best wel eens een vorm van borderline kunnen hebben.
Hij voldoet er nl aan minstens 6 (en tis niet dat ik een maandje wat met die gozer gehad heb, het gaat over 3 jaar)
En toen ik van hem af was, voelde ik zo n gevoel van opluchting. Ik had het er wel moeilijk mee, maar die opluchting was overweldigend.
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:19:48 #130
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_77904261
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:08 schreef Chanty het volgende:

[..]

Als je de rest van mijn reactie leest dan zie je ook dat ik aangeef dat er van beide kanten aan het contact moet worden gewerkt.
Ja, ik reageerde dan ook op de stelling dat het er bijna op neerkwam dat men borderliners in concentratiekampen wil stoppen. In zekere mate ga ik dus met de rest van je verhaal mee .
pi_77904309
quote:
Op maandag 1 februari 2010 13:16 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Vroegah heette het nog aanstelleritus. Ik vertel deze vervelende figuren ook dat sociale contacten met hen te vermoeiend zijn en dat ze maar eens om hen heen moeten kijken hoe anderen omgaan met hun moodswings en andere BS.

Dus TS verbreek het contact met dit soort figuren. Niet alles is leuk en aardig moeten ze maar leren via de harde weg....
Dat dus. Ik heb een tijdje gescharreld met een borderliner, werd helemaal gek van die doos. Op een geveven moment zei ik 't ook tegen haar. Dat ze zich niet zo moest aanstellen etc en dat ze alleen maar liep te zeuren om niets. Toen was ik er wel van af.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 00:21:31 #132
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_77906450
1.Extreme verlatingsangst
2.Buitengewoon impulsief (vreetbuien, seks, geld verkwisten, drank en/of drugs)
3.Extreme stemmingswisselingen (meestal van korte duur)
4.Gevoel van leegte
5.Instabiele relaties (overmatig idealiseren en kleineren)
6.Identiteitsstoornis (instabiel zelfbeeld of zelfgevoel)
7.Suïcidale neigingen (dreigingen of zelfverminking)
8.Intense woede (vechtpartijen, driftbuiten of aanhoudende woede)
9.Dissociatie en paranoïde ideeen (voorbijgaand en stressgebonden)

En volgens mij hoort liegen er ook bij!
Het schijnt dat ze er wel van kunnen genezen,...Zei men tijdje terug...?

En deze opsomming houdt dus in dat zij dat echt in extreme mate hebben.

Ik ken er nu 3....valt niet mee!
Maar geduld is een goede zaak om dingen uit te leggen etc...etc etc
gebed zonder eind etc etc..blablie
Snollebolt
pi_77909167
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 00:21 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Genezen niet. Het is een stoornis die je moet overleven. Als je de 40 gepasseerd bent wordt het in de meeste gevallen rustiger in je leven (huisje, boompje, beestje) en krijgen mensen met borderline ook consistentie in het leven. De symptomen kunnen hierna afzwakken, maar blijven aanwezig net als alle littekens van de wonden die in de loop der jaren zijn aangebracht.

Ik heb ontzettend te doen met deze personen, aangezien ze er in de meeste gevallen niets aan kunnen doen dat ze het ontwikkeld hebben (hoewel er een gedeelte erfelijk is). Het blijft een bijna onmogelijke taak om fatsoenlijk om te gaan met deze mensen.
pi_77913503
terecht of onterecht, weet er niet genoeg van maar neem het stempel borderline als aandoening nooit zo serieus eerlijk gezegd

heb altijd een idee dat het een mode-term is voor een hele rits mega-algemene symptomen die onverwerkte ervaringen weergeven, gelinkt aan een bepaald (emotioneel en instabiel) karakter
- dat die symptomen eigenlijk een manier zijn om aandacht of erkenning te vragen voor het feit dat iemand zijn kopje te vol wordt, kantje boord van wat nog aan kan zeg maar

vraag me af: is het niet een fase ipv een ziekte? is een verslaafde of iemand in een depressie niet bijna altijd een borderliner? als een jonge soldaat terug komt uit de oorlog en hij kan maar niet wennen omdat hij hoofden heeft afgehakt lijdt hij ook aan borderline-symptomen? zeg je toch niet hij heeft 'borderline', dan noem je dat trauma..

wat ik bedoel: is borderline niet gewoon een cop-out system? als uiting van iets anders?
Jusqu'ici tout va bien...
  vrijdag 12 februari 2010 @ 11:38:12 #135
262 Re
Kiss & Swallow
pi_77913720
de diagnose borderliner personality disorder is wel een echte, en dan is er inderdaad nog een rits mensen die het daarop afschuiven

maar goede site om alles te lezen: http://wrongdiagnosis.com(...)y_disorder/intro.htm
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 12 februari 2010 @ 13:18:42 #136
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_77916851
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 00:21 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
1.Extreme verlatingsangst
2.Buitengewoon impulsief (vreetbuien, seks, geld verkwisten, drank en/of drugs)
3.Extreme stemmingswisselingen (meestal van korte duur)
4.Gevoel van leegte
5.Instabiele relaties (overmatig idealiseren en kleineren)
6.Identiteitsstoornis (instabiel zelfbeeld of zelfgevoel)
7.Suïcidale neigingen (dreigingen of zelfverminking)
8.Intense woede (vechtpartijen, driftbuiten of aanhoudende woede)
9.Dissociatie en paranoïde ideeen (voorbijgaand en stressgebonden)

En volgens mij hoort liegen er ook bij!

En deze opsomming houdt dus in dat zij dat echt in extreme mate hebben.

Ik ken er nu 3....valt niet mee!
Maar geduld is een goede zaak om dingen uit te leggen etc...etc etc
gebed zonder eind etc etc..blablie
Ik zie veel dingen voorbijkomen die je met ADHD ook hebt, (2, 3, 5, 8) terwijl de andere punten daar zeker een gevolg van zijn. Ik weet nu dat ik wel ADHD heb en geen borderline, maar die scheidslijn is heel erg klein, als je van die punten uitgaat. Praktisch gezien herken ik ze alle 9, maar buiten de 4 hierboven en nr.6 nooit zo heftig dat ik op de borderline-manier mensen het leven zuur kan maken. Geenszins zelfs.

Wat ik wil zeggen is dat het me niets verbaast als deze twee zaken toch ergens eenzelfde oorsprong zouden hebben.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:31 schreef Manono het volgende:

wat ik bedoel: is borderline niet gewoon een cop-out system? als uiting van iets anders?
Zoals ik al vaker heb opgemerkt stond er een jaar geleden een interessant artikel in de Volkskrant, waarin onderzoekers aan het woord kwamen die bezig waren bewijs te vinden voor het vermoeden dat elke erfelijke geestesziekte een andere, persoonlijke, uiting is van precies dezelfde aandoening, namelijk een missend half chromosoom. Het zou wel lachen zijn als men daar in de toekomst vooraf rekening mee kan houden.

Daarbuiten is borderline dan wel weer niet specifiek aangeboren, maar ook vaak door omgevingsfactoren beïnvloed, toch? Trauma <-> borderline... ja, wat is wat.
pi_77917203
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:38 schreef Re het volgende:
de diagnose borderliner personality disorder is wel een echte, en dan is er inderdaad nog een rits mensen die het daarop afschuiven
Maar wel heel vervelend als het in een officieel dossier terecht komt, en niet terecht is. Bij mij is het echt gebruikt om me voorgoed de WAO in te krijgen.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  vrijdag 12 februari 2010 @ 13:32:10 #138
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_77917322
Mijn ervaringen zijn wisselend, zelfs bij dezelfde personen kunnen hun gedrag, opvattingen en interpretaties totaal anders zijn met de dag.
Niet altijd even makkelijk, vooral als je je snel laat leiden door emoties en gevoel en dat kun je (mijn ervaring) het beste naar achter schuiven op bepaalde momenten.

Ik ga er vanuit de basis hetzelfde mee om als met anderen, alleen leer je bepaalde eigenschappen op waarde te schatten en weet je wat je aan sommige woorden, beloften en andere zaken hebt.
pi_77919485
Wees i.i.g. niet te 'aanpasserig' want daar is niemand bij gebaat. De borderliner zal moeten toegeven dat er een 'probleempje' is, kortom. maar ja, daar zit hem nou net de crux. Koppigheid kent geen tijd en door schade en schande wordt men wijs. Zaak is de eigen schade zo beperkt mogelijk te houden, da's al moeilijk genoeg, zeker als je van diegene houdt....
pi_77932553
quote:
terecht of onterecht, weet er niet genoeg van maar neem het stempel borderline als aandoening nooit zo serieus eerlijk gezegd

heb altijd een idee dat het een mode-term is voor een hele rits mega-algemene symptomen die onverwerkte ervaringen weergeven, gelinkt aan een bepaald (emotioneel en instabiel) karakter
- dat die symptomen eigenlijk een manier zijn om aandacht of erkenning te vragen voor het feit dat iemand zijn kopje te vol wordt, kantje boord van wat nog aan kan zeg maar

vraag me af: is het niet een fase ipv een ziekte? is een verslaafde of iemand in een depressie niet bijna altijd een borderliner? als een jonge soldaat terug komt uit de oorlog en hij kan maar niet wennen omdat hij hoofden heeft afgehakt lijdt hij ook aan borderline-symptomen? zeg je toch niet hij heeft 'borderline', dan noem je dat trauma..

Ik denk dat tegenwoordig soms veel te veel op een diagnose wordt afgeschoven, bijv bij autisme/Asperger...het wordt er voor mensen die écht iets hebben (borderline bijv) niet makkelijker op, helaas.
Hallon!
  zaterdag 13 februari 2010 @ 00:20:56 #141
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_77942131
Ok in den beginne viel er een appel van een boom, iemand schilde de appel en gooide de schil op de grond en zag daar een letter in.

.............................
Valt er een kwartje? Thnks!

Alles is nml bedacht door mensen...bestaan stoornissen?
Wat zijn stoornissen eigenlijk? Puur door mensen bedacht, ok die persoon doet zo, ok er zijn er meer die zo doen, weet je wat dan geven wij dat een naam!
Men schrijft er een proefschrift over en slaagt cum laude!
Hoezee een nieuwe stoornis is ontstaan!!!!!!

Ik zie de mens graag als uniek, jij bent jij zoals jij bent en niet ik!
Dus hoe iemand dan ook is, of er een kaartje aan hangt of niet het is aan mij, de vraag, ga ik ermee om?
Of niet.

Maar stoornissen zie ik vaak als een leidraad, meer niet.
Ik heb behoorlijk veel ontdekt inzake voeding en bepaalde problemen die men hierdoor kan ondervinden.
Zo raar is het niet dat de mensheid reageert op allerlei chemische toevoegingen, en zoetstof troep.
Als men zuiver eet, scheelt dat al enorm.
En meer zeg ik niet.
Snollebolt
pi_77944202
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:20 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

Ik zie de mens graag als uniek, jij bent jij zoals jij bent en niet ik!.
Als je het zo stelt valt er niks meer te roddelen en discrimineren op al die fijne, oneigenlijke gronden
  zaterdag 13 februari 2010 @ 11:40:15 #143
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_77949442
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:20 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Ok in den beginne viel er een appel van een boom, iemand schilde de appel en gooide de schil op de grond en zag daar een letter in.

.............................
Valt er een kwartje? Thnks!

Alles is nml bedacht door mensen...bestaan stoornissen?
Wat zijn stoornissen eigenlijk? Puur door mensen bedacht, ok die persoon doet zo, ok er zijn er meer die zo doen, weet je wat dan geven wij dat een naam!
Men schrijft er een proefschrift over en slaagt cum laude!
Hoezee een nieuwe stoornis is ontstaan!!!!!!

Ik zie de mens graag als uniek, jij bent jij zoals jij bent en niet ik!
Dus hoe iemand dan ook is, of er een kaartje aan hangt of niet het is aan mij, de vraag, ga ik ermee om?
Of niet.

Maar stoornissen zie ik vaak als een leidraad, meer niet.
Ik heb behoorlijk veel ontdekt inzake voeding en bepaalde problemen die men hierdoor kan ondervinden.
Zo raar is het niet dat de mensheid reageert op allerlei chemische toevoegingen, en zoetstof troep.
Als men zuiver eet, scheelt dat al enorm.
En meer zeg ik niet.
Klopt. Dat is overduidelijk. Ook de onnatuurlijke werk- en stresspatronen die door mensen zijn bedacht zijn abnormaal en niet door iedereen zomaar te volgen. Maar zo moet je het ook bekijken.
pi_78185130
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:17 schreef Dupje het volgende:
Zover ik weet is borderline niet te genezen, maar mensen die deze stoornis hebben kunnen er wel mee om leren gaan. Ook komt de stoornis voornamelijk voor bij mensen die in hun jonge jaren een traumatische ervaring (rondom hechting) hebben meegemaakt.
Wat is genezen? Iedereen moet met zichzelf leren omgaan. Ook onder de 'normale' mensen is de één wat labieler dan de ander. Alleen is het bij hen niet zo heftig. Sommige mensen met borderline kunnen heel veel bereiken door hun sterke karaktereigenschappen te gebruiken. Anderen zullen niet veranderen.
pi_85296675
Ach ja die reacties allemaal.

Laat ik zeggen dat ik precies weet wat je bedoelt.
Helaas ben ik, wat ze noemen een " ervaringsdeskundige", ik hoor graag van je.
Wellicht dat we interessante tips kunnen uitwisselen?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:52:40 #146
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85381636
quote:
Op maandag 1 februari 2010 15:51 schreef gifkwal het volgende:

Het probleem met borderliners is echter dat een goed gesprek niet bestaat.
Bullshit, dat is het probleem met de specifieke persoon waar jij nu over spreekt.

quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:17 schreef GimmeGore het volgende:
Over inlezen gesproken.
Wat voor materiaal is aan te raden?

Ik ben echt een totale leek, dus hoogdravende psychologische pillen zijn niet voor mij weggelegd.
En is het überhaupt wel verstandig?
Want de ene borderliner is de andere niet. Ik ben bang dat er een extreem scenario in die boeken geschetst wordt waardoor ik die vriend van me misschien wel in een heel ander daglicht ga zetten
Ik ben gestopt met 'inlezen' om die reden. Ik vraag haar dingen als ik ze weten wil en alle kromme zaken of opmerkingen (die voor zover ik kan zien nooit uit het niets komen, er is altijd een reden voor) worden uitgesproken.

Misschien krijg ik ook nog een berg ellende voor mn kiezen, tsja... Dat zie ik dan wel. Maar als ik mezelf gek ga maken met alle extreme voorbeelden, dan weet ik zeker dat het ellende wordt.

Tot nu toe is het een prettige ervaring allemaal. Wellicht helpt het dat ik de meeste dingen aardig kan plaatsen en dat we goed kunnen praten. Ben zelf ook niet de makkelijkste geweest :')

quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:23 schreef Synthesist het volgende:
met borderliners hoef je niet om te gaan, je moet ze vooral zoveel mogelijk vermijden. vooral in relaties. probeer het niet, ze zijn impulsief, kunnen dus ook niet budgetteren (met alle mogelijke problemen tot gevolg) en hebben weinig concentratievermogen.

deze personen zijn vooral slachtoffer van zichzelf. seks voor aandacht ruilen, niet nadenken over mogelijke gevolgen van daden. jaloezie (verlatingsangst)
8'en en 9's op de Uni, aantekeningen boekwerkjes waar je U tegen zegt :P
Intelligent, but fucked up.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:40:37 #147
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_85396494
Tis lastig, nu 3 maanden een relatie (2e keer met een borderliner, deze is wat minder extreem), en nu idd de negatieve kanten. Het gevoel dat ze zich verstikt voelt, dat we afspreken en alleen tijd voor zichzelf heeft en na 3 uur zegt dat ze alleen wilt zijn. Gelukkig ziet ze het zelf ook in en begon ze er net zelf over dat ze het niet leuk vindt. Iemand nog tips hoe hiermee te dealen? Behalve zeggen dat als we elkaar zien ze daar ook echt zin in moet hebben, dus dat we wel samen quality time hebben.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:32:58 #148
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_85401552
3 maanden? is dat de magische grens?

Spannende tijden dan :P
Intelligent, but fucked up.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:49:42 #149
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_85412377
quote:

Ik heb wel eens gehoord dat men borderline, althans jaren terug, gebruikte als men geen diagnose kon stellen.
En dan maar deze aanduiding gebruikte. Tegenwoordig is Borderline wel meer omlijnt zeg maar.

Ik ken iemand die heeft borderline, adhd en is nog eens narcist ook.
:{
Snollebolt
pi_85412522
Best erg hoeveel vooroordelen er zijn over borderliners. Ik snap wel dat de meest extreme gevallen vaker gehoord worden door de mensen, en dat het daarom lijkt alsof alle bordies zo zijn, maar dat is dus echt niet het geval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')