abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:11:36 #151
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_77671045
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zo op het eerste gezicht lijken ze wel te kloppen, maar je moet aardig kansloos zijn om als gezin met 2 volwassenen in de bijstand te zitten en geen van beiden aan het werk te kunnen.
Want tegenwoordig word je gewoon aan het werk gezet als je een beroep op bijstand doet.
Vergeet niet dat je als bijstands gezin ook nog de tijd hebt om zwart bij te klussen en daardoor zelfs veel meer kan verdienen dan in het geval van een baan.

Leuk he zo een zorgmaatschappij.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:14:52 #152
97934 ASroma
Flamboyant
pi_77671195
tjah maar een tweeouder gezin met 2500 euro bruto doet denk ik sowieso structureel wel iets fout

tevens wil ik wel eens een bron zien van die foto.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:26:16 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77671676
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:11 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Vergeet niet dat je als bijstands gezin ook nog de tijd hebt om zwart bij te klussen en daardoor zelfs veel meer kan verdienen dan in het geval van een baan.

Leuk he zo een zorgmaatschappij.
Ja zo kunnen we nog wel even, maar als je de situatie al gaat vergelijken op basis van fraude dan is alles krom.

Niet iedereen die in de bijstand zit zal frauderen, het is wel makkelijk om aan te nemen dat ze het doen omdat ze er tijd voor hebben, maar omdat jij het zo makkelijk aanneemt wil het niet zeggen dat iedereen in de bijstand het doet.

In het voorbeeld uit het plaatje kan de vrouw van degene die werkt immers ook makkelijk zwart werken....
Moeten we er dan maar van uitgaan dat ze dat ook doet?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 15:40:43 #154
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_77672254
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:26 schreef Leandra het volgende:
Niet iedereen die in de bijstand zit zal frauderen, het is wel makkelijk om aan te nemen dat ze het doen omdat ze er tijd voor hebben, maar omdat jij het zo makkelijk aanneemt wil het niet zeggen dat iedereen in de bijstand het doet.
Ik beweer niet dat iedereen dit doet, verre van zelfs. De getallen heb ik ook niet nagetrokken maar ik vind gewoon de situatie erg krom dat niet werken nog zo goed beloond wordt. Ja er zullen vast heel veel situaties zijn dat het gewoon niet anders kan, maar het wordt soms wel heel verleidelijk. Ik kom binnenkort in een zelfde soort situatie terrecht dat ik net geen huur subsitie meer krijg maar toch te weinig verdien om iets anders te huren dan waar ik alles moet deten waar ik dus ook geen zin in heb.
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_77673677
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:14 schreef ASroma het volgende:
tjah maar een tweeouder gezin met 2500 euro bruto doet denk ik sowieso structureel wel iets fout

tevens wil ik wel eens een bron zien van die foto.
Vergis je niet in de mensen die gewoon in de plantsoenendienst en dat soort banen zitten. Die zitten rond die koers hoor, vaders werkt en moeders zorgt voor huishouden en de 20 kinderen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:18:28 #156
97934 ASroma
Flamboyant
pi_77673783
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:15 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Vergis je niet in de mensen die gewoon in de plantsoenendienst en dat soort banen zitten. Die zitten rond die koers hoor, vaders werkt en moeders zorgt voor huishouden en de 20 kinderen.
oftwel dan moet je niet janken of inderdaad in de bijstand gaan. Mensen nemen maar te pas en te onpas kindere en dan maar zeuren dat ze krap bij kas zitten.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 16:37:46 #157
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_77674541
Hey Topic gaat niet over bijstand he, maar over idiote vacature-eisen
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
pi_77685011
quote:
Op zondag 31 januari 2010 18:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik was zo aan het bladeren in diverse vacaturesites, want er is immers altijd een betere baan, kom ik zo onderstaande vacaturetekst tegen.
[..]

OMG Normaal val ik niet zo snel over vacatureteksten want ik solliciteer er toch niet op, sterker nog het is helemaal niet de sector waarin ik werkzaam ben, maar het valt me op dat er af en toe toch echt ronduit debiele eisen worden gesteld ten opzichte van de daarvoor geldende beloning. Komop zeg: werken op de meest uiteenlopende tijden en ook nog op zaterdag, en dan ook nog eens geen vakantie geboekt mogen hebben? En dat alles voor een salaris van max. 10,- per uur?

Ik wist dat er veel werkgevers zijn die in deze tijd voor een dubbeltje op de eerste rang menen te kunnen zitten, maar dit is toch wel heel erg schofterig. Zet dan meteen boven je vacature: "gevraagd: veel voor weinig"

En dan ook nog die "lol, lef en passie" opmerking Alsof je een spetterende carriere maakt op het callcenter

Klacht: sommige werkgevers, met name uzb's, zijn echte nazi's
God hoe krijg je het voor elkaar om er weer zo'n dom verhaal uit te persen
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
pi_77691158
Er zullen toch mensen op die vacature reageren en voor die 10 euro per uur willen werken. Om bij een goedlopende economie weer over te stappen naar een ander bedrijf waar ze meer kunnen verdienen. Het is op het moment gewoon even niet anders. Het is 1733 euro per maand (10 euro x 40 uur p/w x 52 weken en dan gedeeld door 12 maanden); geen vetpot.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 01:16:29 #160
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77692283
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 10:01 schreef Mutant01 het volgende:
Startersfuncties op WO niveau liggen zelfs om en nabij de 2100 BRUTO per maand voor 40 uur.
onzin.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 01:21:53 #161
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77692391
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:28 schreef synnath het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Knap als je dat van 2500 bruto overhoudt. Ik heb dat een tijdje geleden ook verdiend en zat er toch wel zo'n 100 euro netto onder.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 01:25:16 #162
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77692458
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 00:33 schreef JustLikeMe het volgende:
Er zullen toch mensen op die vacature reageren en voor die 10 euro per uur willen werken. Om bij een goedlopende economie weer over te stappen naar een ander bedrijf waar ze meer kunnen verdienen. Het is op het moment gewoon even niet anders. Het is 1733 euro per maand (10 euro x 40 uur p/w x 52 weken en dan gedeeld door 12 maanden); geen vetpot.
1733 euro netto is een net salaris voor een starter
pi_77692633
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:14 schreef ASroma het volgende:
tjah maar een tweeouder gezin met 2500 euro bruto doet denk ik sowieso structureel wel iets fout

tevens wil ik wel eens een bron zien van die foto.
Ach, je hebt er genoeg waarvan het vrouwtje niet werkt. Mijn vriend is leraar basisschol en verdient ook maar 30000 pj bruto, dus 2500 pm bruto.... Gaat nog wel wat omhoog met de jaren, maar hij heeft collega's waarvan vrouwlief niet werkt en ze 3 kinderen hebben... lijkt mij niet te doen

EDIT: Ik vergat dat mijn vriend 4 dagen werkt
  zaterdag 6 februari 2010 @ 02:47:18 #164
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77693755
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 01:33 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Ach, je hebt er genoeg waarvan het vrouwtje niet werkt. Mijn vriend is leraar basisschol en verdient ook maar 30000 pj bruto, dus 25002300 pm bruto.... Gaat nog wel wat omhoog met de jaren, maar hij heeft collega's waarvan vrouwlief niet werkt en ze 3 kinderen hebben... lijkt mij niet te doen

EDIT: Ik vergat dat mijn vriend 4 dagen werkt
30.000 / 13
  zaterdag 6 februari 2010 @ 03:35:04 #165
285850 Elohim
leeft in kaarslicht
pi_77694285
quote:
Op zondag 31 januari 2010 18:54 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik was zo aan het bladeren in diverse vacaturesites, want er is immers altijd een betere baan, kom ik zo onderstaande vacaturetekst tegen.
[..]

OMG Normaal val ik niet zo snel over vacatureteksten want ik solliciteer er toch niet op, sterker nog het is helemaal niet de sector waarin ik werkzaam ben, maar het valt me op dat er af en toe toch echt ronduit debiele eisen worden gesteld ten opzichte van de daarvoor geldende beloning. Komop zeg: werken op de meest uiteenlopende tijden en ook nog op zaterdag, en dan ook nog eens geen vakantie geboekt mogen hebben? En dat alles voor een salaris van max. 10,- per uur?

Ik wist dat er veel werkgevers zijn die in deze tijd voor een dubbeltje op de eerste rang menen te kunnen zitten, maar dit is toch wel heel erg schofterig. Zet dan meteen boven je vacature: "gevraagd: veel voor weinig"

En dan ook nog die "lol, lef en passie" opmerking Alsof je een spetterende carriere maakt op het callcenter

Klacht: sommige werkgevers, met name uzb's, zijn echte nazi's
Ik las gisternacht een artikel over het Call Center-leven. Echt walgelijk: http://groene.nl/2010/5/in-het-callcenter . Wellicht niet helemaal ontopic, maar het is zeer leeswaardig.
Haast je langzaam.
pi_77694335
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 03:35 schreef Elohim het volgende:

[..]

Ik las gisternacht een artikel over het Call Center-leven. Echt walgelijk: http://groene.nl/2010/5/in-het-callcenter . Wellicht niet helemaal ontopic, maar het is zeer leeswaardig.
Kan er niet bij zonder abonnement.

Misschien kun je de tekst hier neer zetten?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 6 februari 2010 @ 03:58:35 #167
285850 Elohim
leeft in kaarslicht
pi_77694498
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 03:39 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Kan er niet bij zonder abonnement.

Misschien kun je de tekst hier neer zetten?
Ja, natuurlijk.

In het callcenter
Oplichting per telefoon

Günter Wallraff gaat undercover in een callcenter in Keulen. Na een cursus misleiding weet ook hij burgers te strikken voor een dubieus product. Thuis belt hij zijn slachtoffers opnieuw, en vertelt ze van het bedrog.

GÜNTER WALLRAFF

DE WOLKENKRABBER verheft zich met een zilveren schittering hoog in de Keulse lucht. Acht meter hoger dan de Dom. Deze ochtend is mijn reisdoel de KölnTurm in het mediapark. Dit is de nieuwe Duitse werkomgeving. Een die niet meer walmt en roet zoals vroeger de fabrieken en mijnen, maar een die zich stofvrij verbergt achter staal en glas. Door een automatische draaideur kom ik in de hal met de receptie terecht. Ik draag een pruik en contactlenzen, heb mijn snor afgeschoren en zie er door mijn marathontraining bovendien jonger uit. Ik ben vanaf nu 49 en heet Michael G. - mijn naam en daarmee mijn identiteit heb ik geleend van een vriend van een vriend.

De jonge vrouw achter de balie vergewist zich ervan of ik op de betreffende etage verwacht word. 'Met de toename van de bedrijfsomvang nemen de voorzorgsmaatregelen in gelijke mate toe', zegt de KölnTurm in een promotietekst. Daarom 'beschermt het liftlook-systeem u tegen ongenode gasten'. Zoveel voorzorg zal wel zijn redenen hebben. In de KölnTurm hebben zich ondernemingen gevestigd die weinig op pottenkijkers gesteld zijn: financiėle dienstverleners, makelaars, adviesbureaus en callcenters. Het kantorencomplex is een staalkaart van de heerlijke nieuwe economie. Ik wil naar CallOn, het op een na grootste bedrijf in het aan de man brengen van lottoabonnementen in Duitsland.

In Duitsland zijn meer dan zesduizend callcenters, waarbij in 2007 440.000 mensen werkzaam waren. Een snelgroeiende branche. Per jaar moeten er veertigduizend nieuwe medewerkers aangetrokken worden.

Callcenters zijn de moderne variant van de mijnen: de tigduizenden werknemers doen hun werk in het verborgene, worden aan het oog onttrokken - en dat geldt ook voor hun arbeidsvoorwaarden. Het is een snelgroeiende bedrijfstak die al even rap van karakter verandert. Slechts eenderde van alle ondernemingen houdt zich nog met de zogenaamde inbound-gesprekken bezig: het in opdracht van een bedrijf vragen, klachten of suggesties van consumenten afhandelen. Tweederde wijdt zich deels of in zijn geheel aan het outbound-telefoonverkeer: verkoopgesprekken. Dat callcenters lotto- en tijdschriftabonnementen verkopen is vrij algemeen bekend. In feite houden ze zich echter met van alles en nog wat bezig: voedingsmiddelen, verzekeringen, reizen of hedgefondsen. Maar welke producten ze ook slijten: vaak zijn ze te duur en van inferieure kwaliteit en meestal zonder enig nut. Naar schatting van de nationale vereniging van consumentenorganisaties plegen callcenters dagelijks ruim een miljoen ongevraagde telefoontjes; 95 procent van de consumenten ervaart deze telefoontjes als hinderlijk.

Wie belt er? Wie moet en zal er iets verkopen? Ik wil in de wereld van de roodgloeiende telefoons duiken. Daarom heb ik gereageerd op een advertentie in een regionale krant. Twee dagen later dien ik met nog een stuk of tien sollicitanten te verschijnen in de KölnTurm. Een jonge man met lichte tred en openhangend colbert brengt ons naar de lift. Daar zijn geen knoppen te zien. In plaats daarvan houdt hij een pasje bij een van de liften, waarna de deuren opengaan. We stappen in een van de levensaders van de toren. In de lift zelf zitten evenmin knopjes; hij gaat automatisch naar de juiste etage.
'Verse waar', roept een van de oudgedienden. Een vlotte man van eind dertig komt ons tegemoet, stelt zich continu glimlachend voor als 'teamleider' en laat ons de werkplekken zien. Naast de platte beeldschermen hangt een spiegeltje met daaronder de tekst: kijk in deze spiegel. wat je ziet, is uniek.

'Kijk daar steeds in en glimlach, elke keer weer', beveelt de teamleider ons aan, 'dat is goed voor de stemming. Wij hebben er altijd zin in. Veel lachen en positieve energie. Dat heeft zijn uitwerking op de klanten.'

Ik moet denken aan de toekomstvisie van Aldous Huxley in Heerlijke nieuwe wereld: vrijwillige slavernij, zelfbedrog en zelfhypnose.

CallOn behoort met meer dan zeshonderd medewerkers op vijf locaties en een jaaromzet van zeventig miljoen euro tot de grootste bedrijven in de branche. Directeur Eckhard Schulz wil, zoals hij in de pers heeft gezegd, nog zevenhonderd arbeidsplaatsen creėren en uiteindelijk naar tweeduizend medewerkers in Duitsland toe. Het bedrijf geldt als een succesvolle onderneming, ondanks een langdurig gerechtelijk onderzoek wegens ruim tien miljoen euro belastingontduiking, waarvoor Eckhard Schulz korte tijd vastgezeten heeft. Onze teamleider zegt het luid en duidelijk: CallOn is een fatsoenlijk bedrijf. Driemaal per dag komt er een schoonmaakploeg langs. En er zijn kledingvoorschriften. 'Spijkerbroeken zijn niet toegestaan en sportschoenen niet gewenst. Maar verder gaat het er bij ons ontspannen aan toe. We hebben een platte organisatie en spreken elkaar met je en jij aan', zegt onze instructeur, die zich voorstelt met zijn voornaam.

Ik kan het niet laten op een ongerijmdheid te wijzen: 'Maar we hebben toch geen beeldtelefoon. Niemand ziet ons!' De teamleider werpt tegen: 'Je uiterlijk is van invloed op je mentaliteit. Een klant voelt dat.' Later zegt hij: 'Een medewerker die zich onderscheidt door veel klanten binnen te halen, maakt kans overgeplaatst te worden naar ons filiaal op Mallorca om daar lekker te genieten van cocktails en feestjes en zo.'

CallOn verkoopt in opdracht van het bedrijf LottoTeam, waarvan de eigenaar om juridische redenen naar Nederland uitgeweken is, systeemlottoabonnementen. Elke week spendeert de Duitse bevolking twintig miljoen euro aan deelname in de Euroloterij, op eigen houtje of in clubverband. LottoTeam brengt in elke club 240 deelnemers bijeen, die elk ruim zevenhonderd euro moeten opbrengen voor een systeemabonnement van een jaar waarmee zij elke week met 77 verschillende combinaties van zes getallen meespelen. De truc bij de verkoop bestaat daaruit dat tegenover de mensen die gebeld worden verzwegen wordt dat het een abonnement in clubverband betreft. De kans om met één lottoformulier de hoofdprijs te winnen is ongeveer één op de veertien miljoen. Om hun kans op de juiste zes getallen en het juiste reservegetal te verhogen naar ongeveer één op de zevenduizend betalen de klanten van CallOn twaalf euro per week. Maar het bedrag dat zij eventueel winnen is veel en veel lager. Als een club inderdaad een keer een miljoen weet te winnen, dan blijft er voor de individuele deelnemers van de gedroomde miljoenen slechts een magere 4200 euro over.
Haast je langzaam.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 03:58:52 #168
285850 Elohim
leeft in kaarslicht
pi_77694501
Vervolg van het artikel:

In de kantoortuin is 'al doende leert men' het belangrijkste principe. Niemand geeft vooraf opdracht de klanten op te lichten. De teamleider zegt in plaats daarvan: 'Spits je oren. Luister goed naar degenen die het meeste succes hebben. Wie succes heeft, heeft gelijk.' Iemand die veel succes heeft, is Michael Fischer. In werkelijkheid heet hij anders, zoals bijna iedereen hier. Hij hanteert een uitermate primitieve maar zeer effectieve verkooptechniek. Kennelijk heeft hij juist iemand aan de haak: 'U spreekt met Michael Fischer van de firma CallOn. Bent u bekend met de lotto? Zegt u nu eens zachtjes: "Ik heb gewonnen!" Nee, niet zo. Enthousiaster! Zegt u nu nog eens: "Ik heb gewonnen." En nu nog iets harder! Hoort u eens. Ik stuur u de papieren toe. Kijkt u daar alstublieft goed naar. Vanaf 2 juni speelt u dan mee.'
'Die hapte', zegt hij daarna tegen ons en hij stort zich vervolgens meteen op zijn volgende slachtoffer.

Tijdens zijn telefonades, die hij voert met een vleiende, bijna hypnotiserende stem, brengt deze callcentermedewerker geen enkele keer ter sprake dat wanneer het lot de potentiėle deelnemer gunstig gezind is hij met slechts 1/240ste deel van de prijs genoegen moet nemen. Ook vertelt hij niet dat een prijs onder de vijftig euro in het geheel niet uitbetaald wordt, maar als inzet dient voor de volgende week.

WE NEMEN GENOEGEN met de verzekering van onze teamleider dat bij CallOn alles volgens de regels gaat. Met de verfijndste technische middelen worden we eindelijk op de mensen losgelaten, al zitten we wel als kippen in een legbatterij dicht naast elkaar. Tegen de glazen wand van de kantoortuin zijn zo'n honderd werkplekken inclusief computer ingericht. Het lawaai is oorverdovend. Hoe houdt iemand dat uren achter elkaar uit?

De technische voorzieningen op onze werkplekken zijn in elk geval indrukwekkend: platte beeldschermen, headsets en een programma waarmee je met één muisklik een nummer kunt kiezen. Zodra er opgenomen wordt verschijnt het adres van de gebelde in beeld evenals de herkomst ervan. Vanzelfsprekend in code. Diverse internetpartijen die gokspelletjes aanbieden, verdienen veel geld met de verkoop van de deelnemersgegevens,. Maar ook 'serieuze' bedrijven als banken, verzekerings- en telefoonmaatschappijen houden zich bezig met adressenverkoop. Er worden miljoenen adressen verhandeld en de opbrengsten daarvan lopen eveneens in de miljoenen.

Volgens onze teamleider belt CallOn alleen personen die bij een of andere prijsvraag hebben aangegeven geen bezwaar te hebben tegen een nader gebruik van hun gegevens. Het kan ook zijn dat ze vergeten zijn het betreffende hokje aan te kruisen. Dat zegt hij met een knipoog. 'Die kunnen we gewoon bellen, dat is wettelijk toegestaan.' Deze informatie klopt absoluut niet.

Ik zet de headset op en krijg een oudere, Zuid-Duitse dame aan de lijn. Ze hoort geduldig aan wat ik te melden heb en zegt dan vervolgens: 'Dank u. Daar heb ik geen interesse in.' Ik dank haar vriendelijk.

Mijn coach naast me schudt het hoofd. Hij raadt me aan de volgende keer te zeggen: 'Maar u bent toch wel geļnteresseerd in het winnen van een geldprijs?' Bij mijn tweede telefoontje merk ik dat ik totaal niet de aandrang voel om met allerlei suggestieve vragen een jonge moeder met een huilend kind op de achtergrond op de huid te gaan zitten.

Een oudere man klaagt: 'Ik leef van een uitkering. Die twaalf euro per week heb ik dringend nodig om eten te kopen. Ik heb vandaag geen geld om zelfs maar brood te kopen.'

'Excuses voor het feit dat ik u gestoord heb', zeg ik. 'Het spijt me zeer.'

Mijn coach reageert geļrriteerd: 'Je hoeft niet zo gevoelig te doen!' Als ik hem de situatie uitleg, zegt hij alleen: 'Jullie hoeven echt geen wroeging te hebben. Jullie geweten kunnen jullie thuis laten.'

Veel mensen die we bellen, leggen al op voordat we iets hebben kunnen zeggen. Eentje schreeuwt: 'Ik ga u aangeven. U bent vandaag al de derde die mij iets wil aansmeren.' Onze instructie in zulke gevallen is het gesprek direct beėindigen. Ons telefoonnummer is sowieso niet zichtbaar.

Op mijn eerste werkdag val ik in totaal zo'n tachtig personen lastig. Het woord 'klant' staat me tegen want 'potentieel slachtoffer' is meer in overeenstemming met de waarheid. Bij niemand van deze tachtig had ik het idee dat mijn telefoontje gewenst was. De meesten reageerden geėrgerd of boos. Velen gaven te kennen het als terreur te ervaren om keer op keer lastiggevallen te worden met aanbiedingen.
Haast je langzaam.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 03:59:08 #169
285850 Elohim
leeft in kaarslicht
pi_77694502
Laatste vervolg:

Een aantal nummers heb ik in het geniep genoteerd. De volgende dag bel ik vanuit huis de telefonische 'klanten' van CallOn en vraag hun of ze ooit aan een prijsvraag hebben meegedaan of ooit een verklaring ondertekend hebben waarin ze uitdrukkelijk hun toestemming verleenden voor dergelijke telefonades. Iedereen ontkent. Niemand heeft zich daartoe 'willens of wetens', zoals de wet voorschrijft, bereid verklaard.

Om zich in te dekken tegen klachten van klanten laat CallOn zijn medewerkers de volgende verklaring ondertekenen: 'Ik verklaar hierbij dat ik alle klanten in voldoende mate geļnformeerd heb over de voorwaarden en dat ik daarbij de juiste getallen, gegevens en feiten genoemd heb. Ik ben voldoende geļnformeerd over mijn verplichting klanten alleen informatie te geven die in overeenstemming is met de waarheid.'

Wie zich hieraan houdt, verkoopt niets. Wie liegt of informatie achterhoudt, is daarvoor zelf verantwoordelijk. CallOn heeft dat van elke medewerker op schrift gekregen. Het bedrijf wast zijn handen in onschuld wanneer klanten zich beklagen of wanneer juristen of consumentenorganisaties in het geweer komen tegen de onderneming. De schuld kan dan in de schoenen geschoven worden van de betreffende callcentermedewerker. In de arbeidsovereenkomst wordt daaraan ook duidelijk gerefereerd. Daarin wordt meermalen en niet eenduidig gesproken van 'verkoopvaardigheden': 'Van de verkoper wordt verwacht dat hij over een hele kalendermaand gezien gemiddeld een abonnement per uur afsluit. Met "afsluiten" wordt bedoeld dat de medewerker dankzij zijn "verkoopvaardigheden" een klant acquireert.'

HET AANTAL TELEFOONGESPREKKEN zonder succes is in de meerderheid. Zelfs de allerbeste verkopers lukt het maar bij één op de twintig telefoontjes om een abonnement af te sluiten. Dit ondanks alle scholing en alle trainingen die door CallOn en andere instellingen gegeven worden in het kader van de 'bedrijfsopleiding'.

Tijdens een training in de KölnTurm wordt ons het volgende verteld (de cursusleider is jurist en heeft daarnaast psychologie gestudeerd): 'We moeten de klant aan de hand meenemen. Wij weten waar we heen willen. Al voor de eerste zin - "Een heel goede dag gewenst!" - weten we dat we zijn bankrekeningnummer willen. Dat weten alleen wij. De klant weet dat natuurlijk nog niet. Bij verkoopgesprekken is het erg belangrijk dat de verkoper zich volledig houdt aan de conventies en beleefdheden die iedereen in onze westerse maatschappij aanhangt. Veel klanten kunnen het daardoor niet over hun hart verkrijgen gewoon te zeggen: "Laat me met rust!"

Ook het tempo is belangrijk. Het moet zijn als in een Hollywood-actiefilm: snelle montage, een stortvloed aan beelden, achtervolgingen. Daar komt een auto om de hoek vliegen, dat kan ik duidelijk zien. Maar direct daarna komt de volgende informatie en de volgende informatie en de volgende. Zo bereik ik dat de ander in gedachten met mij meegaat. Als ik tussen de informatie door steeds pauzes inlas, dan valt de klant terug in zijn basishouding, die in beginsel afwijzend is.

Als de klant zegt: "Mijn bankrekeningnummer geef ik in principe niet over de telefoon!", dan hebben we hem al bijna te pakken. "In principe", "in beginsel", "principieel" - deze woorden zijn allemaal verkoopindicatoren. Want de klant zegt daarmee: "In principe doe ik dat niet, behalve als u mij daarvoor een goede reden geeft. Voor u maak ik eventueel een uitzondering." Ik probeer als een houtkever aan het fundament van zijn bezwaren te knagen. Ik laat het langzaam verbrokkelen.'

De 'opleiding' is als een hersenspoeling. De callcentermedewerkers zijn daarbij proefkonijnen die zelf ook als twijfelaars over de streep worden getrokken: 'Geen pauzes inlassen! Tegengas geven! Als een houtkever aan het fundament van de opvattingen van de klant knagen!' De cursusleider is erg onder de indruk van de houtkever. 'Ik stort beton over zijn bezwaren. Erg belangrijk is: geen zin met een ontkenning. Geen "niet", "nee", "maar" of "ik heb uw bankrelatie nodig!" - dat is helemaal fout. Dan heeft de klant het gevoel dat je met zijn vingers in zijn portemonnee zit en hem geld afhandig maakt. In plaats daarvan zeg je heel neutraal: "Dan nemen wij nu even uw bankgegevens door."'

TWEE NIEUWELINGEN houden het al aan het einde van de eerste dag voor gezien. De schone schijn van de KölnTurm, van het colbertje, de nette broek en schoenen, weet niet te verhullen dat dit een baan is waarin je mensen onrechtmatig thuis opbelt en waarin je hen met bedenkelijke argumenten overhaalt tot het afsluiten van een nog bedenkelijker transactie.

Het personeelsverloop bij callcenters is extreem groot. Slechts een minderheid weet het verkopen van leugens langer dan een paar maanden vol te houden. Even hoog is het ziekteverzuim, namelijk twee keer zo hoog als binnen andere branches. Zenuwinzinkingen, psychosomatische ziekten, drugsmisbruik en burn-outs zijn de onvermijdelijke gevolgen van dit soort werk.

Een voormalige opleider van CallOn vertelde me: 'We moesten voortdurend in de dagbladen die in onze vestigingsplaats gelezen werden grote advertenties plaatsen om voldoende personeel te kunnen aantrekken, want binnen een maand was de helft altijd al weer verdwenen en na een halfjaar resteerde er misschien nog tien procent.'

Volgens de 'gedragcode' van de branche is CallOn geen zwart schaap. Het Call Center Forum Deutschland (CCF), een van de twee beroepsverenigingen, heeft deze gedragcode eind 2006 opgesteld. In de tekst van drieėnhalve pagina worden allerlei zaken opgesomd die vanzelf spreken en worden de paragrafen aangehaald uit de wet op de colportage en oneerlijke handelspraktijken die op de branche betrekking hebben. Maar een kritische opmerking over het 'koud bellen', oftewel het bellen zonder vooraf verkregen toestemming, treft de lezer niet aan. Er wordt slechts aanbevolen 'het contact als het op dat moment niet gewenst is, direct te beėindigen'. Maar de medewerker weet toch altijd wat de klant het liefst zou willen?! Volgens deze code geldt outbound telefonisch contact zonder een concreet verzoek daartoe van de klant niet als onfatsoenlijk gedrag. Wie geen 'misbruik maakt van de onervarenheid in het economische verkeer van kinderen en jeugdigen in het bijzonder' (die zonder meer geen telefonische transacties mogen uitvoeren), mag volgens deze gedragcode gewoon overgaan tot 'koud' maar fatsoenlijk bellen.

Bij CallOn maak ik kennis met een medewerker die in het verleden door het arbeidsbureau eens naar het callcenter ZIU-International is gestuurd. Daar, zo vertelt ze me, werd van haar verlangd dat ze verkooptechnieken hanteerde die ze niet met haar geweten kon verenigen omdat ze gewoon misdadig waren. Nadat ze het arbeidsbureau van deze praktijken op de hoogte had gesteld, waarschuwde dat niet de arbeidsinspectie of de politie, maar kreeg de vrouw tijdelijk geen uitkering. In een callcenter zijn scrupules niet welkom. De meesten kunnen zich ook geen scrupules veroorloven.

Het volgende callcenter waar ik aan de slag ga, wordt dus ZIU-International. Het is een jong, ambitieus bedrijf dat zich tussen de internetvacatures van het arbeidsbureau laat vinden. In tegenstelling tot CallOn wil de onderneming een cv van me hebben. Dat heb ik 's nachts nog even in elkaar geflanst en nu ga ik me aan hen voorstellen in de Keulse wijk Mülheim. De eigenaar, een man van midden dertig, loopt mijn cv snel even door en knikt waarderend. Ik heb een aantal verblijven in het buitenland opgegeven, die slechts moeilijk na te gaan zijn: 'Entertainer op een cruiseschip (oostelijke deel van de Middellandse Zee en noordelijke Atlantische Oceaan)' en 'drie jaar reisgids in Namibiė'. Dat lijkt hij niet te vertrouwen, want hij vraagt me er meer over te vertellen.

'Och', zeg ik ontwijkend. 'Ik was heel populair bij de safarigangers omdat ik de reputatie had dat ik altijd het dichtst bij de leeuwen in de buurt wist te komen.'

Hij lijkt onder de indruk. Ik moet voor hem 'een uniek milieuvriendelijk schoonmaakmiddel' verkopen dat hij zogenaamd 'in samenwerking met het Europees ministerie van Milieu' (dat niet bestaat) op de markt brengt. In zijn bedrijf wordt dat gedaan door medewerkers uit allerlei culturen. 'Zonder onderlinge spanningen of problemen. In eendrachtige samenwerking', zegt de directeur. 'We streven allemaal hetzelfde na, namelijk omzet.' Hij kijkt me vriendelijk aan en voegt eraan toe: 'We zijn hier één grote familie', en spreekt me ook al met 'jij' aan.

Maar voordat ik met dat milieuvriendelijke, weergaloze schoonmaakmiddel aan de gang ga, moet ik voor ZIU-International eerst een overzicht van de wettelijke voorschriften ter bescherming van de jeugd zien te verkopen aan cafébazen en snackbarhouders. De betreffende pagina uit de wet op de jeugdbescherming heeft de ZIU-baas zelf onder het kopieerapparaat gelegd. Ook het idee ons voor te doen als een instantie ('Wij zijn van de Stichting Duitse Jeugdbescherming') is van hem afkomstig. In de horeca is men verplicht altijd de actuele voorschriften te hebben hangen, zo dienen wij van ZIU-International onze klanten te vertellen. Ook de Kamer van Koophandel wijst op deze verplichting. Dit alles is voor het overgrote deel gelogen. Ook de 'Duitse Jeugdbescherming' (waarbij we het 'stichting' de ene keer wel, de andere keer niet vermelden) bestaat helemaal niet.

ZIU doet het document van de actuele bepalingen uit de wet op de jeugdbescherming in een lijstje van Ikea dat 4,50 euro heeft gekost en stuurt het onder rembours van 69 euro aan de koper toe. De meerderheid van de horecabazen weet niet dat de tekst gratis van internet te downloaden is.
Ik vraag me af waarom mensen zich lenen voor een baan als medewerker bij een callcenter. Wie dwingt hen daartoe? De vrouw bij CallOn die eerder bij ZIU had gewerkt, nam haar vroegere collega's in bescherming: het zijn vaak mensen die de wanhoop nabij zijn, die al lang werkloos zijn en nu deze laatste strohalm grijpen. Hoe beroerd ze er zelf ook aan toe zijn, aan de telefoon dienen ze energiek en vrolijk over te komen. Maar wat zijn de psychische gevolgen voor iemand die zulk werk doet? Daarbij ga ik ervan uit dat het geen doorgewinterde oplichters zijn die graag anderen een rad voor ogen draaien.
Een eerste antwoord op die vraag hangt in het bedrijf. Aan de muur is een lijst bevestigd waarop iedereen het aantal afgesloten transacties bijhoudt. Wie een nieuwe verkoop op zijn naam heeft gebracht, loopt naar voren en geeft dat aan. Zo ontstaat er vanzelf een competitiedrang. En iedereen mag trots zijn op zijn prestaties want die verrichten we tenslotte voor een hoger doel van de overheid: de jeugdbescherming. Een vriendelijke, vertrouwenwekkende stem naast me zegt zojuist zeer overtuigend: 'U kunt die echt alleen bij ons krijgen. Vroeger kon u ze ook in de winkel en bij de groothandel krijgen. Maar omdat veel horecabazen zich er niets van aantrokken, hebben wij nu opdracht gekregen te zorgen dat iedereen ze toegestuurd krijgt.' Een leugen. Bij de groothandel kost een overzicht van de jeugdbeschermingsbepalingen inclusief lijst 10,70 euro.

Deze vangmethode van ZIU-International werkt vooral goed bij Turkse eigenaren van dönerzaken, Griekse restauranthouders en Italiaanse ijsverkopers. Veel van de gebelden spreken de taal niet goed, laten zich snel aan het twijfelen brengen en denken een instantie aan de lijn te hebben aan wier voorschriften ze zich strikt dienen te houden.

Onze Turks-Duitse teamleider Murat gaat wel heel rigoureus met zijn landgenoten om. Zijn stemgeluid alleen al is luider en zwaarder dan dat van alle anderen. Hij noemt zijn naam: 'U spreek met Horst Müller. Ik bel u in opdracht van de Duitse Jeugdbescherming. Wilt u eerst even gaan kijken van wanneer uw overzicht van de bepalingen dateert!' commandeert hij en hij knipoogt daarbij naar mij. Dan zegt hij dreigend: 'Meneer Turan, moet u nu eens goed luisteren. 1985! Die is dus al meer dan twintig jaar niet meer geldig! Als u inspectie krijgt van de gemeente krijgt u een boete van driehonderd euro. Zo luidt de wet en u heeft zich daaraan te houden, begrepen? Anders komen wij samen met de gemeente bij u langs.' Dan legt hij vervolgens op bereidwillige ambtenarentoon uit: 'U hoeft nu alleen maar 69 euro administratiekosten te betalen. Binnen drie dagen brengt de postbode u onder rembours de nieuwe jeugdbeschermingsbepalingen. U dient ervoor te zorgen dat ze goed zichtbaar worden opgehangen.'
Daarna zegt Murat tegen mij: 'Hij is hier al vijftien jaar, heeft een dönerzaakje en spreekt nauwelijks Duits.'
'Waarom spreek je geen Turks met je landgenoten?' wil ik weten.

'Ze hebben meer respect en zijn banger voor Duitsers', antwoordt hij. En bovendien: 'Ik ben een echte Keulenaar.'

Na het werk bel ik de gemeente Keulen. Men deelt me mee dat een cafébaas, als hij ondanks herhaalde verzoeken daartoe weigert de actuele bepalingen uit de wet op de jeugdbescherming op te hangen, hooguit op een boete van 25 euro hoeft te rekenen.

IK MOET BEKENNEN dat ik al op mijn tweede dag binnen het zo gesloten universum van ZIU met de anderen begin te wedijveren. Aanvankelijk ben ik opgelucht wanneer ik bot vang. Vooral Duitse kroegbazen bijten van zich af. Dan krijg ik van mijn teamleider te horen: 'Haal er nu eindelijk eens een binnen. Ga op de buitenlanders af!' Na mijn eerste succesvolle transactie word ik gefeliciteerd door de directeur en mijn teamleider. Mijn collega's applaudisseren. Ik ben nu een volwaardig lid van deze familie van oplichters. Van medespeler tot medeplichtige - zo snel kan dat dus gaan. Ik schrik ervan. Veel medewerkers vertellen me dat het hun net zo vergaan is. In dit verderfelijke klimaat oefent de groep zo'n druk uit op de individuele medewerker dat hij, in combinatie met zijn angst voor werkloosheid en de bijstand, zijn morele bezwaren laat varen. 'Er zijn maar twee opties: meedoen of ermee ophouden', zegt een collega die er uiteindelijk mee opgehouden is.

Ik hoef niet zoals de anderen voor mijn baan te vrezen. 's Avonds bel ik vanuit huis degenen die ik tot een koop verleid heb, en maak hun duidelijk dat ze de ingelijste tekst niet hoeven af te nemen en er beter aan doen zelf de bepalingen gratis van internet te halen.

Dit is een sterk ingekorte versie van een van de verhalen uit Heerlijke nieuwe wereld van Günter Wallraff, dat volgende week verschijnt (Ambo, 360 blz., ¤ 19,95). Vertaling René van Veen
Haast je langzaam.
pi_77694520
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 03:58 schreef Elohim het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk.
Thanks
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 6 februari 2010 @ 04:01:23 #171
285850 Elohim
leeft in kaarslicht
pi_77694525
Call centers, het zijn kankergezwellen.
Haast je langzaam.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 04:01:59 #172
285850 Elohim
leeft in kaarslicht
pi_77694530
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 04:00 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Thanks
Haast je langzaam.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 08:32:58 #173
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_77695136
Ik vind het ook altijd raar dat je ervaring moet hebben met tig pakketten, en dan met name specifieke ERP pakketten. Vaak heb je zoiets toch binnen een paar weken wel onder de knie..
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_77695370
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 01:16 schreef leolinedance het volgende:

[..]

onzin.
Niks onzin, ga maar kijken wat een beginnend advocaat-stagiair verdient bijvoorbeeld. Om mij heen zijn er HBO-ers net afgestudeerd en die moeten het zelfs doen met 1900 bruto bij een werkweek van 40 uur.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77700414
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 09:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Niks onzin, ga maar kijken wat een beginnend advocaat-stagiair verdient bijvoorbeeld. Om mij heen zijn er HBO-ers net afgestudeerd en die moeten het zelfs doen met 1900 bruto bij een werkweek van 40 uur.
in deze tijd zeker. Je wordt op dit moment gewoon uitgebuid. Het is te hopen voor al die studenten dat er over 2 jaar weer een tekort is ontstaan.
pi_77700666
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 01:14 schreef Proximo het volgende:
Vooral bij studentenbaantjes is het huilen met de pet op


Waarom wil je hier werken?
Wat spreekt je aan in dit bedrijf?
Ben je bereid om onder druk te werken?

Ik solliciteerde naar een callcenter baantje voor 12,50 per uur..
Prima salaris toch.

Maar dat gezeik over waarom je het wilt is natuurlijk zo kansloos. Ik neem aan dat die bazen daar ook wel doorhebben dat het saai werk is en dat al die studenten er puur voor het geld zitten, maar allemaal komen ze met sprookjes over hoe mooi het bedrijf is
pi_77703453
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 03:59 schreef Elohim het volgende:
Laatste vervolg:
knip
Mooi verhaal.
pi_77703621
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 09:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Niks onzin, ga maar kijken wat een beginnend advocaat-stagiair verdient bijvoorbeeld. Om mij heen zijn er HBO-ers net afgestudeerd en die moeten het zelfs doen met 1900 bruto bij een werkweek van 40 uur.
Herkenbaar. Je hebt als afgestudeerde HBO`er een hoger startsalaris, maar sommige mensen denken meteen na afgestudeerd te zijn een bedrijf binnen te stappen en meteen 3000 bruto per maand te gaan verdienen.

Ik zie zelf steeds vaker mensen onder niveau werken, voor een bijbehorend salaris inderdaad.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:14:54 #179
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77716163
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 09:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Niks onzin, ga maar kijken wat een beginnend advocaat-stagiair verdient bijvoorbeeld. Om mij heen zijn er HBO-ers net afgestudeerd en die moeten het zelfs doen met 1900 bruto bij een werkweek van 40 uur.
Advocaat-stagiair Die maken na een paar jaar opeens wel een mega sprong naar een 2x modaal salaris ofzo. Dus die mogen al niet klagen.

Maar we hebben het over gemiddeld he. Volgens deze site: http://financieel.infonu.(...)iding-en-sector.html is het gemiddelde startsalaris voor een WO'er ruim 2400 euro bruto (zelf uitgerekend). Maar dat is ook wel bekend, ik had mij als starter ook voorgenomen om niet voor minder dan 2500 bruto te gaan werken. En dat is ook gelukt bij mijn eerste sollicitatie. Dit is echter wel een redelijk technische functie, die verdienen vaak toch nog wat meer.


Dit artikel is overigens van april 2009, toen was de crisis toch al even bezig dacht ik. Zo'n drama als jij schetst is het niet. Je moet natuurlijk wel een beetje je best doen om er iets van te maken
  woensdag 10 februari 2010 @ 12:23:11 #180
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_77841057
En we hebben er nog een
quote:
Bij: Klotebedrijf C.V. te kutdorp

Klotebedrijf C.V.

Omschrijving organisatie
Systeembeheerder gezocht door informele een ambitieuze organisatie werkzaam in de pharmaceutisch industrie.
Dat begint al goed
quote:
Organisatie
Klotebedrijf C.V. is een volgesorteerde farmaceutische groothandel met een sterk coöperatief karakter die zich in haar 20-jarig bestaan heeft ontwikkeld van een lokale groothandel tot een full-serviceorganisatie die 24 uur per dag klaar staat voor meer dan 400 apotheken in heel Nederland.
Wauw. Dat je dat in een zin gepropt krijgt zeg. Buzzwoorden alom.
quote:
Je gaat werken in de volgende omgeving...
De cultuur van het Klotebedrijf team in Kutdorp is gebaseerd op zelfstandigheid, een proactieve instelling en userfriendly. In Elsloo zit het hoofdkantoor van waaruit alle werkzaamheden plaatsvinden maar er zal ook door het land gereist worden naar de diverse dochter- en zusterondernemingen. De juiste kandidaat bieden wij een uitdagende functie in een dynamische werkomgeving, waarin je veel kunt oppakken en kunt meedenken in een platte organisatie met korte lijnen.
Daar zijn ze weer: pro-actief, uitdagend, dynamisch Eens even verder lezen dan.
quote:
Functieomschrijving
Systeembeheerder
Als systeembeheerder ben je verantwoordelijk voor de eerste lijns support en installatie en onderhoud van werkstations. Dit gaat samen met het nemen van de verantwoordelijkheid om problemen bij te houden totdat deze zijn opgelost en proactief de gebruiker op de hoogte te houden. Goede omgang met de verschillende afdelingen en dochterondernemingen is belangrijk. Je moet je bewust zijn van de risicos van de slechte automatisering door mee te denken in het automatiseringsproces en verbeterpunten aan te dragen. Flexibiliteit is een must aangezien automatisering niet om 17.00uur stopt!
LOLWUT? Een systeembeheerder die eerstelijns incidentjes moet gaan oppakken? En dan die opmerking over slechte automatisering O en ja, natuurlijik ook regelmatig overwerken
quote:
Profiel van geschikte kandidaat

Als profiel hebben wij het volgende voor ogen...

* MBO- of HBO-niveau
* Kennis van Linux willen opdoen
* Goede kennis van internet en de toepassingen van internet
* Goede kennis van de toepassingen van netwerken
* Basiskennis van verschillende netwerktopologie
* Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatie
* Uitstekend Nederlands en goed Engels in woord en geschrift
* Aandacht voor details
* Teamplayer
* Signaleert problemen tijdig
* Het kunnen omgaan met werken in een prestatiegedreven organisatie
* Geen 9 tot 5 mentaliteit
* Gedreven en positieve werkhouding
"Kennis van Linux willen opdoen" "Kennis van internet" "Kennis van netwerktoepassingen"

Kortom, als je een UTP kabel in een router kunt steken ben je de man
quote:
Ervaring: Geen tot enkele jaren ervaring als systeembeheerder. Voorkeur rechtstreeks van opleiding afkomstig
O.M.G. Voor systeembeheerder is tegenwoordig al geen ervaring meer vereist? hier spreekt toch wel zo erg uit dat het allemaal niets mag kosten.
quote:
Wij bieden

* Uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
* Uitdagende en afwisselende werkzaamheden;
* Veel vrijheid en zelfstandigheid in je werkzaamheden;
* Een prettige en pragmatische werkomgeving waarin je gestimuleerd wordt tot ontplooiing van je kwaliteiten.
LOL Zet die "uitstekende arbeidsvoorwaarden" maar eens af tegen het cheap ass profiel van de kandidaat.
quote:
Overige opmerkingen
Ben jij op zoek naar een informele, stimulerende en vrije werkomgeving waarin jij kunt groeien en ontwikkelen? Dan is dit jouw baan!
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:36:54 #181
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_77847600
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 12:23 schreef EINZ het volgende:
En we hebben er nog een
[..]

Dat begint al goed
[..]

Wauw. Dat je dat in een zin gepropt krijgt zeg. Buzzwoorden alom.
[..]

Daar zijn ze weer: pro-actief, uitdagend, dynamisch Eens even verder lezen dan.
[..]

LOLWUT? Een systeembeheerder die eerstelijns incidentjes moet gaan oppakken? En dan die opmerking over slechte automatisering O en ja, natuurlijik ook regelmatig overwerken
[..]

"Kennis van Linux willen opdoen" "Kennis van internet" "Kennis van netwerktoepassingen"

Kortom, als je een UTP kabel in een router kunt steken ben je de man
[..]

O.M.G. Voor systeembeheerder is tegenwoordig al geen ervaring meer vereist? hier spreekt toch wel zo erg uit dat het allemaal niets mag kosten.
[..]

LOL Zet die "uitstekende arbeidsvoorwaarden" maar eens af tegen het cheap ass profiel van de kandidaat.
[..]


Wel strafpunten omdat ze het woord 'teamplayer' zijn vergeten te gebruiken. Als je toch een afgezaagde advertentie schrijft, doe het dan ook goed!

"9 tot 5 mentaliteit... nee hoor, die heb ik niet. Ik heb een 8.30 tot 5 mentaliteit. Het grootste deel van het land trouwens. Of bent u zo'n uitzuiger die zijn werknemers geen lunchpauze gunt? Faler. "
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:38:17 #182
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_77847645
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:36 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Wel strafpunten omdat ze het woord 'teamplayer' zijn vergeten te gebruiken. Als je toch een afgezaagde advertentie schrijft, doe het dan ook goed!

"9 tot 5 mentaliteit... nee hoor, die heb ik niet. Ik heb een 8.30 tot 5 mentaliteit. Het grootste deel van het land trouwens. Of bent u zo'n uitzuiger die zijn werknemers geen lunchpauze gunt? Faler. "
Kijk eens bij "profiel van geschikte kandidaat"
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:40:37 #183
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_77847715
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:38 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Kijk eens bij "profiel van geschikte kandidaat"
Dus toch wel een teamplayer. Ik had het kunnen weten.
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:45:32 #184
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_77847882
En trouwens, voor de leken hier...

*Uitdagende en afwisselende werkzaamheden;

Vertaling: opgetrommeld worden voor allerlei kutklusjes en dus niet toekomen aan de werkzaamheden waar je daadwerkelijk voor aangenomen bent.

* Veel vrijheid en zelfstandigheid in je werkzaamheden

Vertaling: aan je lot worden overgelaten omdat ze te lui zijn je fatsoenlijk in te werken. Je zoekt het allemaal zelf maar uit, maar ze geven je natuurlijk wel de schuld als het in de soep loopt.

*Het kunnen omgaan met werken in een prestatiegedreven organisatie

Vertaling: onrealistische deadlines.

* Geen 9 tot 5 mentaliteit

Vertaling: overwerken vanwege eerder genoemde onrealistische deadlines.

* Uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.


Vertaling: we gaan je iets meer betalen dan je huidige bijbaantje bij de MacDonalds en hopen dat het in jouw onervaren ogen een gouden berg lijkt.
pi_77848125
Heb ooit eens gesolliciteerd bij een fitnesscentrum (van Achmea) omdat het me wel een leuke werkomgeving leek. Ze boden me alleen veel te weinig (iets van 8,50 per uur bruto )

Aangezien ik ook nog een eind moest reizen heb ik bedankt voor de functie. Kreeg ik een half uur later een telefoontje van het uitzendbureau. Het bedrijf had hun bod verhoogd naar 8, 75 per uur bruto
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:54:31 #186
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_77848205
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Heb ooit eens gesolliciteerd bij een fitnesscentrum (van Achmea) omdat het me wel een leuke werkomgeving leek. Ze boden me alleen veel te weinig (iets van 8,50 per uur bruto )

Aangezien ik ook nog een eind moest reizen heb ik bedankt voor de functie. Kreeg ik een half uur later een telefoontje van het uitzendbureau. Het bedrijf had hun bod verhoogd naar 8, 75 per uur bruto
Waren ze niet bang dat zulke enorme bedragen je naar het hoofd zouden stijgen?
  woensdag 10 februari 2010 @ 16:08:53 #187
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_77848752
Ik heb tijdens mijn sollicitatieperiode de grootste lol gehad door de harde waarheid te spreken (toen was het werkklimaat erg goed, dus het was het risico waard). "ik werk alleen bij grote uitzondering over", "mijn slechte eigenschap is dat ik het liefst lui ben" en "Extra activiteiten tijdens m'n studie zouden ten koste zijn gegaan van m'n vrije tijd" waren een aantal vaste antwoorden.
Bij de juiste bedrijven heb je dan een uitstekend gesprek en aan het einde een aanbod Ik heb niet 1 keer bot gevangen, het was dan ook duidelijk dat ik gekwalificeerd was. Kritisch zijn over het bedrijf werkt ook goed, dan gaan ze in de verdediging

Dergelijke vacature-teksten zijn een indicatie dat je met slecht functionerende bedrijven te maken hebt, waar men blijkbaar niet door zeepbellen kan prikken.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_77848927
Toen ik bij T-Mobile solliciteerde vroegen ze waarom ik specifiek daar wilde werken, en toen heb ik geantwoord dat ik net zo lief bij Vodafone of Telfort zou werken.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 10 februari 2010 @ 16:19:04 #189
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_77849177
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:12 schreef heiden6 het volgende:
Toen ik bij T-Mobile solliciteerde vroegen ze waarom ik specifiek daar wilde werken, en toen heb ik geantwoord dat ik net zo lief bij Vodafone of Telfort zou werken.
Ik vraag me altijd af wat ze willen bereiken met dat soort vragen, het geeft je helemaal geen informatie, tenzij je een of ander vreemd verhaal hebt dat je toevallig daar wilt werken of het bedrijf echt uniek is ala de NASA ofzo ( en dan is de vraag eigenlijk overbodig). Je kunt in die tijd toch beter uitzoeken of die persoon bij je cultuur past bijvoorbeeld?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_77849967
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:19 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af wat ze willen bereiken met dat soort vragen, het geeft je helemaal geen informatie, tenzij je een of ander vreemd verhaal hebt dat je toevallig daar wilt werken of het bedrijf echt uniek is ala de NASA ofzo ( en dan is de vraag eigenlijk overbodig). Je kunt in die tijd toch beter uitzoeken of die persoon bij je cultuur past bijvoorbeeld?
Sowieso, om dat te vragen na 5 minuten tijdens een eerste gesprek... ik ken het hele bedrijf nog niet.

Ik zie een eerste gesprek gewoon als een wederzijdse kennismaking, en niet alsof ik gekeurd word

Heb ook wel eens meegemaakt dat ik bij een W&S-bureau was, waar men mij voor wilde stellen voor een functie. Ik mocht niet weten hoe het bedrijf heette. Zo gaat dat in die branche, omdat mensen anders achter je rug om gaan solliciteren. (Ik heb zelf als intercedent gewerkt, en dat is echt schering en inslag en helemaal niet leuk!) Maar goed, toen werd mij dus gevraagd om een uitgebreide motivatiebrief te schrijven... terwijl ik nog niet wist om welk bedrijf het ging! Ik heb uitgelegd dat ik dat een beetje belachelijk vond, en een heel kort briefje geschreven waarom ik de functieomschrijving wel goed bij mij vond passen en erin gezet dat ik het huichelachtig zou vinden om te gaan 'motiveren' waarom ik daar zo graag zou willen werken als ik het bedrijf totaal niet kende. Ze konden het wel waarderen en ik ben uitgenodigd voor een gesprek.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_77851176
Vind sowieso een motivatiebrief schrijven nutteloos. Moet je weer gaan verzinnen waarom je zou willen werken bij een bedrijf...

Mijn motivatie is: geld verdienen, plezier en ontwikkeling, maar goed dat moet je dan nog altijd gaan verwoorden zodat ze daar een soort veer in hun reet krijgen.
pi_77851588
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:14 schreef leolinedance het volgende:
Advocaat-stagiair Die maken na een paar jaar opeens wel een mega sprong naar een 2x modaal salaris ofzo. Dus die mogen al niet klagen.
Lulkoek, het derde jaar zitten ze op 2600-2700 bruto.
quote:
Maar we hebben het over gemiddeld he. Volgens deze site: http://financieel.infonu.(...)iding-en-sector.html is het gemiddelde startsalaris voor een WO'er ruim 2400 euro bruto (zelf uitgerekend). Maar dat is ook wel bekend, ik had mij als starter ook voorgenomen om niet voor minder dan 2500 bruto te gaan werken. En dat is ook gelukt bij mijn eerste sollicitatie. Dit is echter wel een redelijk technische functie, die verdienen vaak toch nog wat meer.
Als je bij de overheid als WO - starter aan de slag kan wel - dan zit je inderdaad om en nabij de 2400 bruto - in het bedrijfsleven ligt het salaris (vooral aan het begin) gewoonweg een stuk lager. Voor de rest heel leuk voor je dat het jou allemaal gelukt is, maar niet iedereen heeft een technische functie.
quote:
Dit artikel is overigens van april 2009, toen was de crisis toch al even bezig dacht ik. Zo'n drama als jij schetst is het niet. Je moet natuurlijk wel een beetje je best doen om er iets van te maken
De crisis heeft pas vanaf zomer 2009 uitwerking op de arbeidsmarkt. Jij stelt het leuk en rooskleurig voor, de waarheid is heel anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutant01 op 10-02-2010 17:35:30 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_77854019
W00t!!! 9 a 10 euro per uur? Waar kan ik solliciteren??? Keiveul man!
  woensdag 10 februari 2010 @ 20:14:28 #194
78498 classpc
I don't like change
pi_77857769
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:45 schreef Lente_ninja het volgende:
En trouwens, voor de leken hier...

*Uitdagende en afwisselende werkzaamheden;

Vertaling: opgetrommeld worden voor allerlei kutklusjes en dus niet toekomen aan de werkzaamheden waar je daadwerkelijk voor aangenomen bent.

* Veel vrijheid en zelfstandigheid in je werkzaamheden

Vertaling: aan je lot worden overgelaten omdat ze te lui zijn je fatsoenlijk in te werken. Je zoekt het allemaal zelf maar uit, maar ze geven je natuurlijk wel de schuld als het in de soep loopt.

*Het kunnen omgaan met werken in een prestatiegedreven organisatie

Vertaling: onrealistische deadlines.

* Geen 9 tot 5 mentaliteit

Vertaling: overwerken vanwege eerder genoemde onrealistische deadlines.

* Uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.


Vertaling: we gaan je iets meer betalen dan je huidige bijbaantje bij de MacDonalds en hopen dat het in jouw onervaren ogen een gouden berg lijkt.
Dit is een leuke post om te onthouden
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_77859128
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 12:23 schreef EINZ het volgende:
Je gaat werken in de volgende omgeving...
De cultuur van het Klotebedrijf team in Kutdorp is gebaseerd op zelfstandigheid, een proactieve instelling en userfriendly. In Elsloo zit het hoofdkantoor van waaruit alle werkzaamheden plaatsvinden maar er zal ook door het land gereist worden naar de diverse dochter- en zusterondernemingen. De juiste kandidaat bieden wij een uitdagende functie in een dynamische werkomgeving, waarin je veel kunt oppakken en kunt meedenken in een platte organisatie met korte lijnen.
Ik vind zulke stomme d/t fouten in een advertentie zo verschrikkelijk triest
Syl moet winnen!
pi_77871651
quote:
Op zondag 31 januari 2010 19:04 schreef ASroma het volgende:
begin vandaag nog voor jezelf!
Gaarne. Interesse in een investering van ¤10.000,- met 10% rente? PM

Daarnaast geheel eens met TS, en iedereen in dit topique. Mooi stukje over die callcenters ook, herkenbaar (1 ochtendje gedaan, helaas). Stelletje rukkers...
  donderdag 11 februari 2010 @ 10:07:06 #197
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_77874405
quote:
Op zondag 31 januari 2010 18:56 schreef Dennis101 het volgende:
Aangezien je een cursus van 4 weken moet volgens lijkt die voorwaarde mij niet zo vreemd en 9/10 euro voor callcenter werk en deze tijden lijken me ook niet vreemd.
Het is gewoon een slavenloon voor wat ze van de werknemers vragen men
pi_77874628
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 15:45 schreef Lente_ninja het volgende:
En trouwens, voor de leken hier...

*Uitdagende en afwisselende werkzaamheden;

Vertaling: opgetrommeld worden voor allerlei kutklusjes en dus niet toekomen aan de werkzaamheden waar je daadwerkelijk voor aangenomen bent.

* Veel vrijheid en zelfstandigheid in je werkzaamheden

Vertaling: aan je lot worden overgelaten omdat ze te lui zijn je fatsoenlijk in te werken. Je zoekt het allemaal zelf maar uit, maar ze geven je natuurlijk wel de schuld als het in de soep loopt.

*Het kunnen omgaan met werken in een prestatiegedreven organisatie

Vertaling: onrealistische deadlines.

* Geen 9 tot 5 mentaliteit

Vertaling: overwerken vanwege eerder genoemde onrealistische deadlines.

* Uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.


Vertaling: we gaan je iets meer betalen dan je huidige bijbaantje bij de MacDonalds en hopen dat het in jouw onervaren ogen een gouden berg lijkt.

Geniaal.
pi_77874968
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 10:07 schreef fs180 het volgende:

[..]

Het is gewoon een slavenloon voor wat ze van de werknemers vragen men
Meestal zijn dat soort baantje bijbanen. Ik ben vruger begonnen voor 5 gulden en 25 cent per uur bij van der valk toen ik 15 was. dat is dus net iets meer dan 2 nieuwerwetsche euro's. Ik vind 10¤ per uur voor een bijbaan als student zeker niet weinig. verder is ook het werk niet echt zwaar. beetje zitten en lullen.
pi_77874985
Kom de laatste tijd ook steeds meer servicedesk vacatures tegen waar ze vervolgens naar HBO'ers vragen met een IT opleiding.
Alsof die gasten dat werk gaan doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')