Ik had al zo'n vermoeden, wat cool zegquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:18 schreef tombolafan het volgende:
[..]
sow, dat is ver!
Ik woon in jouw geboortedorp
Grappig inderdaad!!!quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:26 schreef Autidude het volgende:
[..]
Ik had al zo'n vermoeden, wat cool zeg
Ja, tot mijn 6de jaar en ben toen naar Brabant verhuisd.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:24 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Wel cool!!! Heb je er ook gewoond?
Oh, dan weet je er niet veel meer van zeker? Welke straat woonde je?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:29 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ja, tot mijn 6de jaar en ben toen naar Brabant verhuisd.
Ik weet er nog wel iets van, heb op het Europaplein gewoond.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:44 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Oh, dan weet je er niet veel meer van zeker? Welke straat woonde je?
Lijken wel ADHD érsquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:44 schreef francis998 het volgende:
tvp...wat...het gaat hier veel te snel!
Ken ikquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:58 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik weet er nog wel iets van, heb op het Europaplein gewoond.
Zit al in de diagnose procedurequote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:07 schreef francis998 het volgende:
[..]
idd..miss iedereen ff naar de psych laten testen op adhd..maar vooral in de vingers![]()
hmm..goede vraag. voor de lol en om terug te komen op dezelfde pagina anders word ik teruggestuurd naar de voorgaande paginas.Maar verder eigenlijk zonder reden.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:19 schreef Cassandra87 het volgende:
Francis waarom doe je altijd tvp? TVP is de eerste post
Zo net weer een nieuwe ervaring.. ben naar een experimenteel iets geweest, met vriendlief. Frank Brettschneider ofzo.
Wel tof. Maar erg lang
Ow..ja ..dat is nieuw voor mijquote:
Dan moet je achter de naam van de thread op (USERNAME)>> drukken, of iets wat er op lijkt. Dan ga je meteen naar de laatste pagina en als het goed is ook de laatste post.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 00:29 schreef francis998 het volgende:hmm..goede vraag. voor de lol en om terug te komen op dezelfde pagina anders word ik teruggestuurd naar de voorgaande paginas.Maar verder eigenlijk zonder reden.
Als je er komt, door al die files met gestande auto's en vrachtwagens...quote:Op zaterdag 30 januari 2010 05:24 schreef Perico het volgende:
Het heeft maar weer eens gesneeuwd hier in Heerlen... alle skipistes in Belgie zijn open voor de liefhebbers.. op de Baraque Fraiture.
Hier ook sneeuw, zo'n 5 tot 8 cm dik.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 05:24 schreef Perico het volgende:
Het heeft maar weer eens gesneeuwd hier in Heerlen... alle skipistes in Belgie zijn open voor de liefhebbers.. op de Baraque Fraiture.
quote:De autie handleiding
Hieronder een aantal communicatie tips voor nt'ers
om misverstanden, wederzijdse frustratie of ruzies te voorkomen.
• Gebruik concrete taal voor mensen met autisme.
• Korte zinnen.
• Een persoon met autisme kan vaak maar één ding tegelijk (niet: niet praten en kijken tegelijk).
• Vermijdt eindeloze discussies. De persoon met autisme begrijpt vaak je standpunt niet en zal het ook niet gaan begrijpen. Hij moet gewoon iets doen omdat het moet.
• Wees juist zakelijk in plaats van emotioneel.
• Stel concrete vragen en wees geduldig bij het krijgen van een antwoord, dit duurt soms namelijk wat langer.
• Wees voorspelbaar en geef veranderingen tijdig aan.
• Lok communicatie uit en geef tijd om de informatie te verwerken.
• Geef gevoelens en emoties aan het contact. De persoon met autisme heeft namelijk wel degelijk gevoelens en verlangt dit, net zoals ieder ander ook.
• Communiceer met 1 ding tegelijk.
• Wacht even tot het kwartje bij de persoon met autisme is gevallen. Door de informatieverwerkingsproblemen kan het wat langer duren.
• Geef duidelijkheid en stel regels. De persoon met autisme kan weleens claimend zijn, maar dat komt door zijn behoefte aan duidelijkheid.
• Verwacht geen reactie op non-verbale communicatie (gezichtsuitdrukking of gebaar) van jouw kant. De persoon met autisme zal dit misschien niet herkennen of kunnen plaatsen.
• Stel de persoon met autisme gerust als je boos bent op een ander, het heeft niets met hem te maken.
• Straffen heeft geen zin, ze begrijpen namelijk niet waarom. Door duidelijke afspraken en regels zal het vanzelf al goed gaan, want deze kinderen kunnen zich daar goed aan houden.
• Als een persoon met autisme boos is, zorg dan voor dat hij afleiding krijgt om weer tot rust te komen. Praat er op een later moment met hem over. Discussies en emoties hierin mengen heeft geen zin.
Natuurlijk weet iemand met autisme prima wat goed en slecht is, en is het autisme nooit een excuus voor (verbaal) geweld of bedreigingen..
Maar verlang niet van iemand met autisme dat deze zijn denkwijze verandert want dat kan hij niet, ook al wil hij het nog zo graag..
Idd, het is net alsof mensen met autisme totaal wereldvreemd zijn en niets tot weinig kunnen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:09 schreef Cassandra87 het volgende:
@Juup sommige dingen zijn logisch, bijv niet verwachten dat iemand met autisme zijn denkwijze zal veranderen simpelweg omdat hij/zij dat niet k'an, of dat je duidelijk moet zijn. Maar verder heb ik t gevoel dat t hier over een 3-jarige gaat of een debiel, en niet over iemand met autismeAlsof je dan niets meer kunt
Ik zal wel geen autisten kennen, ik heb nog nooit iemand gesproken met de ogen dichtquote:Een persoon met autisme kan vaak maar één ding tegelijk (niet: niet praten en kijken tegelijk).
Ik doe mijn ogen ook niet dicht, maar staar naar een "leeg" punt en het wordt dan wazig. En als ik iemand aankijk kan ik ook wel praten, maar dat gaat dan automatisch.. dan zeg ik wat ik al in mijn hoofd had. Als ik doorblijf gaan met aankijken dan kan ik minder goed denken en dan loop ik vast en gaat alles door elkaar.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:31 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
Ik zal wel geen autisten kennen, ik heb nog nooit iemand gesproken met de ogen dicht
En toch zie ik jou niet als een debiel of als een 3-jarige.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:48 schreef Autidude het volgende:
Want ik vind het eigenlijk wel een mooie soort handleiding die best wel behoorlijk van toepassing is op mij![]()
Graag. Zou trouwens ook goed zijn voor nt'ers, zou een hoop ellende in de wereld schelen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:04 schreef Juup© het volgende:
Wat vinden jullie hier van:
[..]
De autie handleiding
Hieronder een aantal communicatie tips voor nt'ers
om misverstanden, wederzijdse frustratie of ruzies te voorkomen.
• Gebruik concrete taal voor mensen met autisme.
Mwah, niet direct, maar oke (vaak wordt nodige uitleg dan achterwege gelaten)quote:• Korte zinnen.
Inderdaad.quote:• Een persoon met autisme kan vaak maar één ding tegelijk (niet: niet praten en kijken tegelijk).
Apart, volgens mij gaat het hier niet om discussie maar de reden waarom iemand iets zou doen.quote:• Vermijdt eindeloze discussies. De persoon met autisme begrijpt vaak je standpunt niet en zal het ook niet gaan begrijpen. Hij moet gewoon iets doen omdat het moet.
Bij autisten: ja.quote:• Wees juist zakelijk in plaats van emotioneel.
Klopt.quote:• Stel concrete vragen en wees geduldig bij het krijgen van een antwoord, dit duurt soms namelijk wat langer.
Voor klassieke autisten denk ik wel. Voor mijzelf grotendeels akkoord.quote:• Wees voorspelbaar en geef veranderingen tijdig aan.
Ja.quote:• Lok communicatie uit en geef tijd om de informatie te verwerken.
Klopt.quote:• Geef gevoelens en emoties aan het contact. De persoon met autisme heeft namelijk wel degelijk gevoelens en verlangt dit, net zoals ieder ander ook.
Hoeft niet perse, lichaamstaal ofzo kan meer zeggen dan het gebrazel dat er vaak bij hoort.quote:• Communiceer met 1 ding tegelijk.
En accepteer dat autisten op hun eigen gebied sneller zijn dan 100 nt'ers.quote:• Wacht even tot het kwartje bij de persoon met autisme is gevallen. Door de informatieverwerkingsproblemen kan het wat langer duren.
?quote:• Geef duidelijkheid en stel regels. De persoon met autisme kan weleens claimend zijn, maar dat komt door zijn behoefte aan duidelijkheid.
Maar reageer wel als je merkt dat die persoon dat wel kan.quote:• Verwacht geen reactie op non-verbale communicatie (gezichtsuitdrukking of gebaar) van jouw kant. De persoon met autisme zal dit misschien niet herkennen of kunnen plaatsen.
Tja.quote:• Stel de persoon met autisme gerust als je boos bent op een ander, het heeft niets met hem te maken.
Aha, het gaat specifiek over kinderen. Okay, dat verandert dit lijstje een beetje.quote:• Straffen heeft geen zin, ze begrijpen namelijk niet waarom. Door duidelijke afspraken en regels zal het vanzelf al goed gaan, want deze kinderen kunnen zich daar goed aan houden.
Klopt.quote:• Als een persoon met autisme boos is, zorg dan voor dat hij afleiding krijgt om weer tot rust te komen. Praat er op een later moment met hem over. Discussies en emoties hierin mengen heeft geen zin.
Natuurlijk weet iemand met autisme prima wat goed en slecht is, en is het autisme nooit een excuus voor (verbaal) geweld of bedreigingen..
Alsof nt'ers hun denkwijze veranderen...quote:Maar verlang niet van iemand met autisme dat deze zijn denkwijze verandert want dat kan hij niet, ook al wil hij het nog zo graag..
quote:Geef gevoelens en emoties aan het contact. De persoon met autisme heeft namelijk wel degelijk gevoelens en verlangt dit, net zoals ieder ander ook.
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar verlang niet van iemand met autisme dat deze zijn denkwijze verandert want dat kan hij niet, ook al wil hij het nog zo graag.
quote:Alsof nt'ers hun denkwijze veranderen...
Er is nog een lange weg te gaan voor de mensheid...
Alleen de naam Paul de Leeuw doet mij al rillen van afschuw, dus helaas ik ga het filmpje niet kijkenquote:
Zakelijk contact is hoe ik het graag zou zien, dat emotionele geleuter snap ik vaak toch niets van.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 11:40 schreef robuust89 het volgende:
ben ik nou de enige die een tegenstrijdigheid ziet?![]()
-hou contact zakelijk, niet emotioneel
-geef emoties en gevoel door in je gesprek, omdat auti's dit tof vinden![]()
ik zie het al helemaal voor me
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:19 schreef Juup© het volgende:
[..]
Alleen de naam Paul de Leeuw doet mij al rillen van afschuw, dus helaas ik ga het filmpje niet kijken
quote:Martin van der Meer - Voel wat ik voel voor jou…
Jouw leven is bijzonder, soms verward,
De wereld oordeelt meestal spijkerhard,
In andere ogen ben jij heel apart,
Voel wat ik voel voor jou.
Soms kan jouw wereld kort de mijne zijn
Iets samen delen is ontzettend fijn
Uniek, gescheiden door die starre lijn
Voel wat ik voel voor jou.
Ik weet jij bent een heel bijzonder kind
Autisme is een diepe wond
En jij die telkens weer de strijd aanbindt,
Met een wereld die je niet doorgrond.
Als iemand openstaat voor wat jij voelt
Zou snappen dat jij het zo goed bedoelt
Dat jouw beperking je steeds hersenspoelt
Dan voelt hij wat van jou
Jij bent mijn kind, uniek en wonderbaar
Jouw wereld zal de mijne zijn.
Soms heftig, soms volstrekt onhandelbaar
Maar geen beperking krijgt ons klein.
Als ,s morgens vroeg de nieuwe dag begint
Voel ik jouw warmte, mijn bijzonder kind
Voelen wij vaak een harde tegenwind
’k hou mateloos van jou.
’k hou mateloos van jou.
Oké dan.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:29 schreef Autidude het volgende:
[..]
Dat kan ik wel begrijpen, maar hij komt niet in het filmpje voor.. filmpje zelf is ook gewoon maar een clipje van foto's van een jochie met een ASS. Maar het gaat om de tekst
Is een tekst geschreven door de vader van dat jongetje, en dat heeft hij laten inzingen door Paul de Leeuw.
[..]
ach, emoties...dat is een lastige zaak. Zowel voor niet autisten als autisten. Ik zelf snap regelmatig niks van emoties van anderen iig op het moment. Maar later als ik afstand heb van die persoon en rustig alleen ben dan kan ik er wat meer van snappen, dan kan ik de hele persoon analyseren. En als het om nadelige kanten van emoties gaat, dan plak ik super snel het etiket gefrustreerd iemand erop.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:20 schreef Juup© het volgende:
[..]
Zakelijk contact is hoe ik het graag zou zien, dat emotionele geleuter snap ik vaak toch niets van.
Mensen kunnen emoties in hun gesprek leggen zoveel als zij willen, snappen doe ik het misschien wel maar aanvoelen niet waardoor ik dus de essentie van de boodschap niet begrijp of verkeerd interpreteer.
Herkenbaarquote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:34 schreef francis998 het volgende:
[..]
ach, emoties...dat is een lastige zaak. Zowel voor niet autisten als autisten. Ik zelf snap regelmatig niks van emoties van anderen iig op het moment. Maar later als ik afstand heb van die persoon en rustig alleen ben dan kan ik er wat meer van snappen, dan kan ik de hele persoon analyseren. En als het om nadelige kanten van emoties gaat, dan plak ik super snel het etiket gefrustreerd iemand erop.
Maar gisteren ging ik bijna over de rooie, aangezien we wat problemen hebben met draadloos internet thuis. Mijn ma haar laptop die het dichtsbij de router staat heeft vaak verbinding van 1mbps. Dus ik router verplaatst toevallig bijna naast het hoofd van mijn bed, dus ik wil gisteren naar bed gaan, mijn moeder ging nog ff internetten maar weer die stomme 1mbps..zij blijkt router te hebben verplaatst. Ik probeer te zeggen, daarom had ik de router daar gezet..en opeens begint ze bijna oop schreeuwerige/boze/dominante toon te zeggen: Nee, nee,,je gaat niet met dat ding naast he hoofd slapen. En ik had zoiets van ja maar, en zij nee!! nee!. Ik had zoiets van ja jeetje je kan ook normaal zeggen; nee, je moet niet met dat ding naast je hoofd slapen, maar dan op normale toon. Nu was het echt pissed...en daardoor ging ik bijna over de rooie
preciesquote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:31 schreef Juup© het volgende:
[..]
Oké dan.
Even lezen.
Hele mooie tekst
Je had hier toch al gepostquote:Op vrijdag 29 januari 2010 23:44 schreef francis998 het volgende:
tvp...wat...het gaat hier veel te snel!
ja maar ik werd steeds naar de andere paginas gestuurd. Zie uitleg iets verder terug(snap wel als je niet terugleest)quote:
quote:Op zaterdag 30 januari 2010 15:22 schreef francis998 het volgende:
Verder heb ik vandaag niet veel zinnigs te zeggen ik zit er een beetje doorheen...ik probeer rustig te blijven maar dat gaan ff niet..ik heb zin alles verrot te schelden/slaan enz. en zin op in gigantisch rode letters op de deur van de buren ASOS neer te zetten...maar doe dat natuurlijk niet.
Ik ben een beetje verward, en wil wel/niet nu reageren.. maar ik doe een poging. Want ik vind dat je heel erg gelijk hebt, maar ook weer niet. Alleen ik wil niet verkeerd begrepen worden en ik wil jou ook niet verkeerd begrijpen maar ik zie het nu, ook naar aanleiding van je vorige post (dat je ook wel eens niet uit je woorden komt enzo) een beetje als volgt;quote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:04 schreef Cassandra87 het volgende:
Trouwens over die handleiding en debielen / 3-jarigen. Ik heb er nog even over zitten nadenken. Ik bedoel hier níet mee dat die persoon die zichzelf in de handleiding herkend automatisch debiel moet zijn oid.
Maar de vergelijking, behandel iemand met autisme met gevoel, bijv. dat geldt voor elk ander willekeurig mens, autist of niet. En ik bedacht me dat ik dáár vooral over struikel, dat er een dusdanig onderscheidt wordt gemaakt tussen iemand met autisme en een NT-er, dat álle autisten in t stukje over een kam worden geschoren én dat t lijkt alsof je niet normaal met iemand met autisme om kunt gaan.
Al met al vind ik t dus een belacvhelijk stukje
Auti na het aandachtig doorlezen van je post, moet ik zeggen dat het wel te begrijpen is. Mischien niet exact zoals jij bedoelt, maar als niet autist is het zowieso lastig om in iemands gedachten/gevoel te kijken.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:20 schreef Autidude het volgende:
[..]
Ik ben een beetje verward, en wil wel/niet nu reageren.. maar ik doe een poging. Want ik vind dat je heel erg gelijk hebt, maar ook weer niet. Alleen ik wil niet verkeerd begrepen worden en ik wil jou ook niet verkeerd begrijpen maar ik zie het nu, ook naar aanleiding van je vorige post (dat je ook wel eens niet uit je woorden komt enzo) een beetje als volgt;
Ik zie niet dat het als iets zieligs wordt neergezet, het is écht een hele duidelijke handleiding.
Sommige problemen die Autisten togen komen, die komen NT'ers ook tegen.. Alleen zijn die problemen voor een autist meer regel dan uitzondering, én daar komt bij dat ze er méér last van hebben of moeite mee hebben dan een NT'er. Dat maakt ook het verschil.
Wat ik bijvoorbeeld bedoelde met wat er in mij omgaat tijdens iemand, langdurig, aankijken.. dat kan je het beste vergelijken met de verhalen van autisten over wervelstorm in hun hoofd en allemaal kleine stukjes.. een gevoel wat NTér ook wel kennen.. maar dan serieus keer 10.. en dat is het.
En zo is het met heel veel dingetjes, NT'ers hebben het ook wel eens, maar een autist heeft dat vaak ALTIJD en ook nog eens 10x erger. Voor beide partijen is dat moeilijk te begrijpen.
Over het 1 kam scheren, ja.. dat kom ik ook heel vaak tegen, maar dat is te relativeren. Geen enkele autist is hetzelfde en er is een heel breed verschil, maar toch is er een kern en moet je een manier zien te vinden om het (hele grote) ASS uit te zien leggen aan mensen op een manier dat het ook echt efficient is.
Het is super super lastig, alleen al aangezien ik het zelf niet eens goed kan verwoorden en er mede daardoor ook weer onbegrip onstaat etc etc etc.
Er is een afstand, en die afstand is bij sommige mensen heel groot en bij sommige mensen minder, en bij sommige weer op bepaalde vlakken of alleen bij vlagen. Het is gewoon een kutstoornis!![]()
Misschien dat ik later op een wat helderder moment wat beter kan reageren, maar ik krijg er nu niet goed uit wat ik nu precies bedoel... en daarom moet ik er ook even mee stoppen want anders dan kom ik dus in crisis
Dat stukje gaat over iemand die laagfunctionerend autisme heeft. Die groep mensen voelt zich vaak echt een alien op deze wereld, hebben een behoefte aan duideiljkheid die wij ons bijna niet kunnen voorstellen. En raken veel sneller overspoeld door prikkels dan de gemiddelde persoon met autisme.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:09 schreef Cassandra87 het volgende:
@Juup sommige dingen zijn logisch, bijv niet verwachten dat iemand met autisme zijn denkwijze zal veranderen simpelweg omdat hij/zij dat niet k'an, of dat je duidelijk moet zijn. Maar verder heb ik t gevoel dat t hier over een 3-jarige gaat of een debiel, en niet over iemand met autismeAlsof je dan niets meer kunt
dan is het wat meer begrijpelijk. EN inderdaad personen die lagenfuncionerend zijn hebben meer behoeft aan duidelijkheid en regels..enzo. Dan hoogfunccionerenden.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 18:13 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat stukje gaat over iemand die laagfunctionerend autisme heeft. Die groep mensen voelt zich vaak echt een alien op deze wereld, hebben een behoefte aan duideiljkheid die wij ons bijna niet kunnen voorstellen. En raken veel sneller overspoeld door prikkels dan de gemiddelde persoon met autisme.
dat wat jij zegt over het autsider forum, waar ik niet bekend mee ben is een probleem eigenlijk..dat het zo hoog word aangeschreven.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 18:34 schreef sempron2400 het volgende:
Bij sommige mensen met autisme speelt een extra probleem: de trots op de autistische identiteit. En daardoor juist niet willen kopiëren van gangbaar gedrag, waar vaak onbegrip uit volgt. Op het AutSider forum staat de autistische leefstijl hoog aangeschreven.
Met Asperger is het ook niet altijd een pretje: iedere stap in het leven vergt meer inspanning. Eenmaal werk gevonden? Dan wordt het tijd voor een relatie. En dat vind ik voor mezelf hoog gegrepen omdat ik qua persoonlijkheid toch iets anders dan de norm ben. Autisme zou ik ook moeilijk kunnen verbergen. Iemand die vraagt naar mijn werkverleden, moet tot de conclusie komen dat er iets aan de hand is.
Ik weet dat het (veel) slechter kan, maar ja daar koop ik weinig voor...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |