abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77443063
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 10:48 schreef Autidude het volgende:
Want ik vind het eigenlijk wel een mooie soort handleiding die best wel behoorlijk van toepassing is op mij
En toch zie ik jou niet als een debiel of als een 3-jarige.
pi_77443104
Nouja ik ga mn vriendje wakker kicken denk ik.. om 13.30 komen er kijkers in Almere voor mn ouders huis en de hond moet dan weg zijn.. dus moeten we naar almere want ze zijn weg. Maar t schijnt glad op de weg te zijn 7/8 dus ik werd vanochtend vroeg al gebeld dat ik rond half 12 moest vertrekken..
Maar bij nader inzien moet ik nog foto's printen en de giw-verklaring bij de hypotheker afleveren, en nog boodschappen doen, en nog koken, en wil nog langs de bouwplaats en bij mn zusje een bloemetje halen. En dan vanavond een fotoshoot.. nouja gelukkig is t van waylon Das wel leuk.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 11:19:17 #178
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_77443551
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 10:04 schreef Juup© het volgende:
Wat vinden jullie hier van:
[..]
De autie handleiding
Hieronder een aantal communicatie tips voor nt'ers
om misverstanden, wederzijdse frustratie of ruzies te voorkomen.

• Gebruik concrete taal voor mensen met autisme.
Graag. Zou trouwens ook goed zijn voor nt'ers, zou een hoop ellende in de wereld schelen.
quote:
• Korte zinnen.
Mwah, niet direct, maar oke (vaak wordt nodige uitleg dan achterwege gelaten)
quote:
• Een persoon met autisme kan vaak maar één ding tegelijk (niet: niet praten en kijken tegelijk).
Inderdaad.
Aan de andere kant: het is niet specifiek autistisch. In principe kan niemand 2 dingen tegelijk: vaak is het dan een combinatie van makkelijk/makkelijk of makkelijk/moeilijk. Moeilijk/moeilijk zal bijna niemand lukken, is dus niet specifiek autistisch, maar vaak hebben autisten moeite met het combineren van de 2 bezigheden (ze missen de 'handleiding' of 'uitleg' hoe en waarom je 2 dingen tegelijk zou moeten doen)
quote:
• Vermijdt eindeloze discussies. De persoon met autisme begrijpt vaak je standpunt niet en zal het ook niet gaan begrijpen. Hij moet gewoon iets doen omdat het moet.
Apart, volgens mij gaat het hier niet om discussie maar de reden waarom iemand iets zou doen.
quote:
• Wees juist zakelijk in plaats van emotioneel.
Bij autisten: ja.
Bij nt'ers: waarom niet? Zou een hoop ellende schelen in de wereld.
quote:
• Stel concrete vragen en wees geduldig bij het krijgen van een antwoord, dit duurt soms namelijk wat langer.
Klopt.
quote:
• Wees voorspelbaar en geef veranderingen tijdig aan.
Voor klassieke autisten denk ik wel. Voor mijzelf grotendeels akkoord.
quote:
• Lok communicatie uit en geef tijd om de informatie te verwerken.
Ja.
quote:
• Geef gevoelens en emoties aan het contact. De persoon met autisme heeft namelijk wel degelijk gevoelens en verlangt dit, net zoals ieder ander ook.
Klopt.
quote:
• Communiceer met 1 ding tegelijk.
Hoeft niet perse, lichaamstaal ofzo kan meer zeggen dan het gebrazel dat er vaak bij hoort.
quote:
• Wacht even tot het kwartje bij de persoon met autisme is gevallen. Door de informatieverwerkingsproblemen kan het wat langer duren.
En accepteer dat autisten op hun eigen gebied sneller zijn dan 100 nt'ers.
quote:
• Geef duidelijkheid en stel regels. De persoon met autisme kan weleens claimend zijn, maar dat komt door zijn behoefte aan duidelijkheid.
?
quote:
• Verwacht geen reactie op non-verbale communicatie (gezichtsuitdrukking of gebaar) van jouw kant. De persoon met autisme zal dit misschien niet herkennen of kunnen plaatsen.
Maar reageer wel als je merkt dat die persoon dat wel kan.
quote:
• Stel de persoon met autisme gerust als je boos bent op een ander, het heeft niets met hem te maken.
Tja.
quote:
• Straffen heeft geen zin, ze begrijpen namelijk niet waarom. Door duidelijke afspraken en regels zal het vanzelf al goed gaan, want deze kinderen kunnen zich daar goed aan houden.
Aha, het gaat specifiek over kinderen. Okay, dat verandert dit lijstje een beetje.
quote:
• Als een persoon met autisme boos is, zorg dan voor dat hij afleiding krijgt om weer tot rust te komen. Praat er op een later moment met hem over. Discussies en emoties hierin mengen heeft geen zin.
Natuurlijk weet iemand met autisme prima wat goed en slecht is, en is het autisme nooit een excuus voor (verbaal) geweld of bedreigingen..
Klopt.
Maar je moet je toch eens afvragen: boosheid/woede is ook een emotie. En nt'ers die emotie in een ruzie gooien, zouden toch beter moeten weten? Niet?
quote:
Maar verlang niet van iemand met autisme dat deze zijn denkwijze verandert want dat kan hij niet, ook al wil hij het nog zo graag..
Alsof nt'ers hun denkwijze veranderen...

Er is nog een lange weg te gaan voor de mensheid...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_77443883
quote:
Geef gevoelens en emoties aan het contact. De persoon met autisme heeft namelijk wel degelijk gevoelens en verlangt dit, net zoals ieder ander ook.
Een handboek? Een HANDBOEK??? neuh.. sorry.. ik heb een hoofd.
pi_77444097
ben ik nou de enige die een tegenstrijdigheid ziet?

-hou contact zakelijk, niet emotioneel

-geef emoties en gevoel door in je gesprek, omdat auti's dit tof vinden

ik zie het al helemaal voor me
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_77444657
tja..dat is idd wel tegenstrijdig robuust.

Verder is het wel handig zoiets, maar je moet het niet te letterlijk nemen denk ik, want niet iedere autist heeft dezelfde capaciteiten en valkuilen.
En net zoals cassandra geeft het mij het idee met een zowat heel erg gehandicapte persoon, terwijl autisten in bepaald opzicht wel een beetje anders zijn en een soort van handicap hebben maar niet zo erg..als het lijkt zoor dat rijtje.
pi_77446604
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:19 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Maar verlang niet van iemand met autisme dat deze zijn denkwijze verandert want dat kan hij niet, ook al wil hij het nog zo graag.
quote:
Alsof nt'ers hun denkwijze veranderen...

Er is nog een lange weg te gaan voor de mensheid...
pi_77446660
quote:
Alleen de naam Paul de Leeuw doet mij al rillen van afschuw, dus helaas ik ga het filmpje niet kijken
pi_77446698
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:40 schreef robuust89 het volgende:
ben ik nou de enige die een tegenstrijdigheid ziet?

-hou contact zakelijk, niet emotioneel

-geef emoties en gevoel door in je gesprek, omdat auti's dit tof vinden

ik zie het al helemaal voor me
Zakelijk contact is hoe ik het graag zou zien, dat emotionele geleuter snap ik vaak toch niets van.

Mensen kunnen emoties in hun gesprek leggen zoveel als zij willen, snappen doe ik het misschien wel maar aanvoelen niet waardoor ik dus de essentie van de boodschap niet begrijp of verkeerd interpreteer.
pi_77446913
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:19 schreef Juup© het volgende:

[..]

Alleen de naam Paul de Leeuw doet mij al rillen van afschuw, dus helaas ik ga het filmpje niet kijken
Dat kan ik wel begrijpen, maar hij komt niet in het filmpje voor.. filmpje zelf is ook gewoon maar een clipje van foto's van een jochie met een ASS. Maar het gaat om de tekst Is een tekst geschreven door de vader van dat jongetje, en dat heeft hij laten inzingen door Paul de Leeuw.
quote:
Martin van der Meer - Voel wat ik voel voor jou…

Jouw leven is bijzonder, soms verward,
De wereld oordeelt meestal spijkerhard,
In andere ogen ben jij heel apart,
Voel wat ik voel voor jou.

Soms kan jouw wereld kort de mijne zijn
Iets samen delen is ontzettend fijn
Uniek, gescheiden door die starre lijn
Voel wat ik voel voor jou.

Ik weet jij bent een heel bijzonder kind
Autisme is een diepe wond
En jij die telkens weer de strijd aanbindt,
Met een wereld die je niet doorgrond.

Als iemand openstaat voor wat jij voelt
Zou snappen dat jij het zo goed bedoelt
Dat jouw beperking je steeds hersenspoelt
Dan voelt hij wat van jou

Jij bent mijn kind, uniek en wonderbaar
Jouw wereld zal de mijne zijn.
Soms heftig, soms volstrekt onhandelbaar
Maar geen beperking krijgt ons klein.

Als ,s morgens vroeg de nieuwe dag begint
Voel ik jouw warmte, mijn bijzonder kind
Voelen wij vaak een harde tegenwind
’k hou mateloos van jou.
’k hou mateloos van jou.
pi_77446954
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:29 schreef Autidude het volgende:

[..]

Dat kan ik wel begrijpen, maar hij komt niet in het filmpje voor.. filmpje zelf is ook gewoon maar een clipje van foto's van een jochie met een ASS. Maar het gaat om de tekst Is een tekst geschreven door de vader van dat jongetje, en dat heeft hij laten inzingen door Paul de Leeuw.
[..]

Oké dan.
Even lezen.

Hele mooie tekst
pi_77447022
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:20 schreef Juup© het volgende:

[..]

Zakelijk contact is hoe ik het graag zou zien, dat emotionele geleuter snap ik vaak toch niets van.

Mensen kunnen emoties in hun gesprek leggen zoveel als zij willen, snappen doe ik het misschien wel maar aanvoelen niet waardoor ik dus de essentie van de boodschap niet begrijp of verkeerd interpreteer.
ach, emoties...dat is een lastige zaak. Zowel voor niet autisten als autisten. Ik zelf snap regelmatig niks van emoties van anderen iig op het moment. Maar later als ik afstand heb van die persoon en rustig alleen ben dan kan ik er wat meer van snappen, dan kan ik de hele persoon analyseren. En als het om nadelige kanten van emoties gaat, dan plak ik super snel het etiket gefrustreerd iemand erop.
En dat van zakelijke relaties, blijkbaar heb ik zo'n relatie met mijn moeder omdat ik haar niet knuffels enzo. En blijkbaar heb ik zelf meerdere manieren van knuffelen..en daardoor haalt zij dat ik haar neit zo knuffel.
En een oom/tante knuffel ik dus blijkbaar wel...volgens haar maar daar zitten weer 2redenen:
1..zij nemen het initiatief
2. ik zie ze ook niet iedere dag, zoals mijn ma.
3. het bekende conflict dat ik me daar meer thuisvoel(in dat land dan) en dan reageer je vanzelf losser.

Maar gisteren ging ik bijna over de rooie, aangezien we wat problemen hebben met draadloos internet thuis. Mijn ma haar laptop die het dichtsbij de router staat heeft vaak verbinding van 1mbps. Dus ik router verplaatst toevallig bijna naast het hoofd van mijn bed, dus ik wil gisteren naar bed gaan, mijn moeder ging nog ff internetten maar weer die stomme 1mbps..zij blijkt router te hebben verplaatst. Ik probeer te zeggen, daarom had ik de router daar gezet..en opeens begint ze bijna oop schreeuwerige/boze/dominante toon te zeggen: Nee, nee,,je gaat niet met dat ding naast he hoofd slapen. En ik had zoiets van ja maar, en zij nee!! nee!. Ik had zoiets van ja jeetje je kan ook normaal zeggen; nee, je moet niet met dat ding naast je hoofd slapen, maar dan op normale toon. Nu was het echt pissed...en daardoor ging ik bijna over de rooie
pi_77447082
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:34 schreef francis998 het volgende:

[..]

ach, emoties...dat is een lastige zaak. Zowel voor niet autisten als autisten. Ik zelf snap regelmatig niks van emoties van anderen iig op het moment. Maar later als ik afstand heb van die persoon en rustig alleen ben dan kan ik er wat meer van snappen, dan kan ik de hele persoon analyseren. En als het om nadelige kanten van emoties gaat, dan plak ik super snel het etiket gefrustreerd iemand erop.

Maar gisteren ging ik bijna over de rooie, aangezien we wat problemen hebben met draadloos internet thuis. Mijn ma haar laptop die het dichtsbij de router staat heeft vaak verbinding van 1mbps. Dus ik router verplaatst toevallig bijna naast het hoofd van mijn bed, dus ik wil gisteren naar bed gaan, mijn moeder ging nog ff internetten maar weer die stomme 1mbps..zij blijkt router te hebben verplaatst. Ik probeer te zeggen, daarom had ik de router daar gezet..en opeens begint ze bijna oop schreeuwerige/boze/dominante toon te zeggen: Nee, nee,,je gaat niet met dat ding naast he hoofd slapen. En ik had zoiets van ja maar, en zij nee!! nee!. Ik had zoiets van ja jeetje je kan ook normaal zeggen; nee, je moet niet met dat ding naast je hoofd slapen, maar dan op normale toon. Nu was het echt pissed...en daardoor ging ik bijna over de rooie
Herkenbaar
Ik zou ook enorm pissig worden als er zo met mij omgegaan wordt. En of de router nu naast jouw hoofd hangt of niet, er is toch al straling zat op de aarde dus dat kleine beetje extra maakt nu ook niet veel meer uit denk ik zo.
pi_77447229
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:31 schreef Juup© het volgende:

[..]

Oké dan.
Even lezen.

Hele mooie tekst
precies

Ik ga me nu ff aankleden..en moet zo de straat op. En vanmorgen al een heel gezeur..weer..
omdat mijn ma naar de bieb gaat, maar ook naar de markt enzo wil, dus ik had zoiets van ach..ga jij naar de bieb..haal ik straks ff op de fiets de boeken op enzo..en ga ik mijn dingen doen..en vanmorgen gaat ze weg..komt ze weer terug na 3 minuten ofzo..en wat zegt ze:"het is redelijk glad, kijk hoe de autos rijden"..ja maar ik zag het niet zo super glad..en ach voor 5 min. op de fiets..is toch te doen..dus zij ja maar ik vind het niet zo prettig. Ja, oke, ik begrijp het maar ze kan niet fietsen..heeft nooit gefietst..en ik dus wel..dus ik weet wel wat ik ervan vind.

IIG ..tot later..ik ga
pi_77449820
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 23:44 schreef francis998 het volgende:
tvp...wat...het gaat hier veel te snel!
Je had hier toch al gepost
Children of the night. What music they make.
pi_77450062
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 15:14 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Je had hier toch al gepost
ja maar ik werd steeds naar de andere paginas gestuurd. Zie uitleg iets verder terug(snap wel als je niet terugleest)

Verder heb ik vandaag niet veel zinnigs te zeggen ik zit er een beetje doorheen...ik probeer rustig te blijven maar dat gaan ff niet..ik heb zin alles verrot te schelden/slaan enz. en zin op in gigantisch rode letters op de deur van de buren ASOS neer te zetten...maar doe dat natuurlijk niet .
pi_77450665
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 15:22 schreef francis998 het volgende:

Verder heb ik vandaag niet veel zinnigs te zeggen ik zit er een beetje doorheen...ik probeer rustig te blijven maar dat gaan ff niet..ik heb zin alles verrot te schelden/slaan enz. en zin op in gigantisch rode letters op de deur van de buren ASOS neer te zetten...maar doe dat natuurlijk niet .
Ik ben ook een beetje van slag vandaag.. zit er ook even beetje doorheen, maar dan meer de beetje depri kant, ik ben nu niet opgefokt. Maar kan je niet zelf heel hard muziek gaan draaien ofzo? Of mag dat niet? Of kranten/oud papier verscheuren en proppen maken en mee gooien? Dat je ff lekker kan uitblazen en razen..

Ik ken dat gevoel heel goed en ook de machteloosheid of radeloosheid wat erbij komt, want bij mij thuis is er maar heel weinig begrip. Mijn moeder zei gister (!) nog dat ze wel vaker heeft geopperd voor een "klaagmuur" in huis.. voor als "iemand" boos is, dat ie dan tegen die muur kan gaan lopen lullen zodat anderen er geen last van hebben
pi_77451393
Trouwens over die handleiding en debielen / 3-jarigen. Ik heb er nog even over zitten nadenken. Ik bedoel hier níet mee dat die persoon die zichzelf in de handleiding herkend automatisch debiel moet zijn oid.
Maar de vergelijking, behandel iemand met autisme met gevoel, bijv. dat geldt voor elk ander willekeurig mens, autist of niet. En ik bedacht me dat ik dáár vooral over struikel, dat er een dusdanig onderscheidt wordt gemaakt tussen iemand met autisme en een NT-er, dat álle autisten in t stukje over een kam worden geschoren én dat t lijkt alsof je niet normaal met iemand met autisme om kunt gaan.
Al met al vind ik t dus een belacvhelijk stukje
pi_77451658
cassandra ik denk dat de meesten je wel begrijpen...maar het gaat eigenlijk puur om hoe jij dat stuk tekst ziet/interpreteerd/voelt.

En auti, ik ben eigenlijk ook wel richting de depri kant..maar ik wordt dan altijd gigantisch emotioneel...en meestal met woede ertussen. En dit keer richting de buren, ja..en de muziek hebben zij waarschijnlijk niet zo veel last van...we hebben wel aparte deuren..enzo..maar ik weet niet wat het is...dat wij hier alleen rare vogels krijgen boven ons. Van buren die iedere avond feest hadden en boven voetbalden en dingen kapot sloegen..tot kleine wietplantage/boedhist aan toe.
En die van nu valt wel mee, maar echt 2/3 nachten per maand hebben we tot ruim 1 uur 's nachts last van ze. En mijn moeder die heeft zoiets van die dingen bespreek je persoonlijk..maar als je de buren nooit ziet..maar alleen hoort. Dan kan je ze toch op normale manier ff bellen(mijn ma heeft het tel. nr, omdat we een keer last hadden van kleine lekkage) en gewoon rustig vragen of hij het is die die herrie maakt...

ik zie daar geen probleem in. En ik zei ook...de volgende keer dat die van hierboven weer gaat zagen ofzo..ga ik gewoon ff aankloppen, maar wedden dat mijn moeder het er dan niet mee eens is. EN ze zegt..ach je bent het niet gewend.
pi_77451887
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 16:04 schreef Cassandra87 het volgende:
Trouwens over die handleiding en debielen / 3-jarigen. Ik heb er nog even over zitten nadenken. Ik bedoel hier níet mee dat die persoon die zichzelf in de handleiding herkend automatisch debiel moet zijn oid.
Maar de vergelijking, behandel iemand met autisme met gevoel, bijv. dat geldt voor elk ander willekeurig mens, autist of niet. En ik bedacht me dat ik dáár vooral over struikel, dat er een dusdanig onderscheidt wordt gemaakt tussen iemand met autisme en een NT-er, dat álle autisten in t stukje over een kam worden geschoren én dat t lijkt alsof je niet normaal met iemand met autisme om kunt gaan.
Al met al vind ik t dus een belacvhelijk stukje
Ik ben een beetje verward, en wil wel/niet nu reageren.. maar ik doe een poging. Want ik vind dat je heel erg gelijk hebt, maar ook weer niet. Alleen ik wil niet verkeerd begrepen worden en ik wil jou ook niet verkeerd begrijpen maar ik zie het nu, ook naar aanleiding van je vorige post (dat je ook wel eens niet uit je woorden komt enzo) een beetje als volgt;

Ik zie niet dat het als iets zieligs wordt neergezet, het is écht een hele duidelijke handleiding.
Sommige problemen die Autisten togen komen, die komen NT'ers ook tegen.. Alleen zijn die problemen voor een autist meer regel dan uitzondering, én daar komt bij dat ze er méér last van hebben of moeite mee hebben dan een NT'er. Dat maakt ook het verschil.

Wat ik bijvoorbeeld bedoelde met wat er in mij omgaat tijdens iemand, langdurig, aankijken.. dat kan je het beste vergelijken met de verhalen van autisten over wervelstorm in hun hoofd en allemaal kleine stukjes.. een gevoel wat NTér ook wel kennen.. maar dan serieus keer 10.. en dat is het.

En zo is het met heel veel dingetjes, NT'ers hebben het ook wel eens, maar een autist heeft dat vaak ALTIJD en ook nog eens 10x erger. Voor beide partijen is dat moeilijk te begrijpen.

Over het 1 kam scheren, ja.. dat kom ik ook heel vaak tegen, maar dat is te relativeren. Geen enkele autist is hetzelfde en er is een heel breed verschil, maar toch is er een kern en moet je een manier zien te vinden om het (hele grote) ASS uit te zien leggen aan mensen op een manier dat het ook echt efficient is.
Het is super super lastig, alleen al aangezien ik het zelf niet eens goed kan verwoorden en er mede daardoor ook weer onbegrip onstaat etc etc etc.

Er is een afstand, en die afstand is bij sommige mensen heel groot en bij sommige mensen minder, en bij sommige weer op bepaalde vlakken of alleen bij vlagen. Het is gewoon een kutstoornis!

Misschien dat ik later op een wat helderder moment wat beter kan reageren, maar ik krijg er nu niet goed uit wat ik nu precies bedoel... en daarom moet ik er ook even mee stoppen want anders dan kom ik dus in crisis
pi_77453974
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 16:20 schreef Autidude het volgende:

[..]

Ik ben een beetje verward, en wil wel/niet nu reageren.. maar ik doe een poging. Want ik vind dat je heel erg gelijk hebt, maar ook weer niet. Alleen ik wil niet verkeerd begrepen worden en ik wil jou ook niet verkeerd begrijpen maar ik zie het nu, ook naar aanleiding van je vorige post (dat je ook wel eens niet uit je woorden komt enzo) een beetje als volgt;

Ik zie niet dat het als iets zieligs wordt neergezet, het is écht een hele duidelijke handleiding.
Sommige problemen die Autisten togen komen, die komen NT'ers ook tegen.. Alleen zijn die problemen voor een autist meer regel dan uitzondering, én daar komt bij dat ze er méér last van hebben of moeite mee hebben dan een NT'er. Dat maakt ook het verschil.

Wat ik bijvoorbeeld bedoelde met wat er in mij omgaat tijdens iemand, langdurig, aankijken.. dat kan je het beste vergelijken met de verhalen van autisten over wervelstorm in hun hoofd en allemaal kleine stukjes.. een gevoel wat NTér ook wel kennen.. maar dan serieus keer 10.. en dat is het.

En zo is het met heel veel dingetjes, NT'ers hebben het ook wel eens, maar een autist heeft dat vaak ALTIJD en ook nog eens 10x erger. Voor beide partijen is dat moeilijk te begrijpen.

Over het 1 kam scheren, ja.. dat kom ik ook heel vaak tegen, maar dat is te relativeren. Geen enkele autist is hetzelfde en er is een heel breed verschil, maar toch is er een kern en moet je een manier zien te vinden om het (hele grote) ASS uit te zien leggen aan mensen op een manier dat het ook echt efficient is.
Het is super super lastig, alleen al aangezien ik het zelf niet eens goed kan verwoorden en er mede daardoor ook weer onbegrip onstaat etc etc etc.

Er is een afstand, en die afstand is bij sommige mensen heel groot en bij sommige mensen minder, en bij sommige weer op bepaalde vlakken of alleen bij vlagen. Het is gewoon een kutstoornis!

Misschien dat ik later op een wat helderder moment wat beter kan reageren, maar ik krijg er nu niet goed uit wat ik nu precies bedoel... en daarom moet ik er ook even mee stoppen want anders dan kom ik dus in crisis
Auti na het aandachtig doorlezen van je post, moet ik zeggen dat het wel te begrijpen is. Mischien niet exact zoals jij bedoelt, maar als niet autist is het zowieso lastig om in iemands gedachten/gevoel te kijken.

En dat van als je iemand aankijkt..ow...geloof me..ik raak daar soms echt gestoord van...er gaat dan zoveel door me heen. EN ik kijk mensen als ik tegen ze praat altijd recht in het gezicht aan maar echt de ogen..weet ik niet. En vooral als ik die persoon aankijk en die persoon mij..pfffff...dan kijk ik snel weg...ik word daar gewoon nerveis van.

En tja eigenlijk zijn autisten net zoals niet autisten alleen zijn er bepaalde dingen die normaal zijn waar zij last van kunnen hebben in grotere mate.

maar autisme is zowiezo een "rare" stoornis, aangezien er wel duidelijk is dat het erfelijk is, maar er totaal geen oorzaak voor bekend is. terwijl er voor het meeste toch wel een oorzaak bekend is, en zonder oorzaak is het moeilijker om het te snappen.
pi_77455337
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 10:09 schreef Cassandra87 het volgende:
@Juup sommige dingen zijn logisch, bijv niet verwachten dat iemand met autisme zijn denkwijze zal veranderen simpelweg omdat hij/zij dat niet k'an, of dat je duidelijk moet zijn. Maar verder heb ik t gevoel dat t hier over een 3-jarige gaat of een debiel, en niet over iemand met autisme Alsof je dan niets meer kunt
Dat stukje gaat over iemand die laagfunctionerend autisme heeft. Die groep mensen voelt zich vaak echt een alien op deze wereld, hebben een behoefte aan duideiljkheid die wij ons bijna niet kunnen voorstellen. En raken veel sneller overspoeld door prikkels dan de gemiddelde persoon met autisme.
pi_77455503
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 18:13 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Dat stukje gaat over iemand die laagfunctionerend autisme heeft. Die groep mensen voelt zich vaak echt een alien op deze wereld, hebben een behoefte aan duideiljkheid die wij ons bijna niet kunnen voorstellen. En raken veel sneller overspoeld door prikkels dan de gemiddelde persoon met autisme.
dan is het wat meer begrijpelijk. EN inderdaad personen die lagenfuncionerend zijn hebben meer behoeft aan duidelijkheid en regels..enzo. Dan hoogfunccionerenden.

Hoogfunccionerenden kunnen zich nog wat makkelijker aanpassen en kunnen beter gedrag "kopieren" zoals ze zeggen dat hoogfuncionerende autisten doen, maar voor de laagfuncionerenden gaat dat niet, dus is het lastiger om toch mee te draaien in deze maatschappij en dat zorgt weer voor isolatie en dat zorgt er weer voor dat je je alleen voelt..en vaak ook onbegrepen.
pi_77456011
Bij sommige mensen met autisme speelt een extra probleem: de trots op de autistische identiteit. En daardoor juist niet willen kopiëren van gangbaar gedrag, waar vaak onbegrip uit volgt. Op het AutSider forum staat de autistische leefstijl hoog aangeschreven.

Met Asperger is het ook niet altijd een pretje: iedere stap in het leven vergt meer inspanning. Eenmaal werk gevonden? Dan wordt het tijd voor een relatie. En dat vind ik voor mezelf hoog gegrepen omdat ik qua persoonlijkheid toch iets anders dan de norm ben. Autisme zou ik ook moeilijk kunnen verbergen. Iemand die vraagt naar mijn werkverleden, moet tot de conclusie komen dat er iets aan de hand is.

Ik weet dat het (veel) slechter kan, maar ja daar koop ik weinig voor...
pi_77456208
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 18:34 schreef sempron2400 het volgende:
Bij sommige mensen met autisme speelt een extra probleem: de trots op de autistische identiteit. En daardoor juist niet willen kopiëren van gangbaar gedrag, waar vaak onbegrip uit volgt. Op het AutSider forum staat de autistische leefstijl hoog aangeschreven.

Met Asperger is het ook niet altijd een pretje: iedere stap in het leven vergt meer inspanning. Eenmaal werk gevonden? Dan wordt het tijd voor een relatie. En dat vind ik voor mezelf hoog gegrepen omdat ik qua persoonlijkheid toch iets anders dan de norm ben. Autisme zou ik ook moeilijk kunnen verbergen. Iemand die vraagt naar mijn werkverleden, moet tot de conclusie komen dat er iets aan de hand is.

Ik weet dat het (veel) slechter kan, maar ja daar koop ik weinig voor...
dat wat jij zegt over het autsider forum, waar ik niet bekend mee ben is een probleem eigenlijk..dat het zo hoog word aangeschreven.
Want dat belemert de normale omgang met mensen nog meer...hetzelfde wanneer iemand niet wil accepteren dat hij een (psychologische)ziekte heeft..dat beinvloed je hele leven en je funccioneren en gedrag tov anderen.

En tja het is miss lastig het funccioneren en normaal leven leiden zoals relatie....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')