abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 21 januari 2010 @ 19:08:39 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_77108694
Vorige topic
Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT==-- de OV-jaarkaart!
GAARNE DE OPENINGSPOST DOORLEZEN VOORDAT ER VRAGEN GESTELD WORDEN



Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de websites van de klantenservice en de Dienst Uitvoering Onderwijs (vroeger IB Groep) niet altijd uitkomst bieden, is er nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder beantwoord maar om dat er geregeld dingen wijzigen kun je het beste http://www.studentenov-chipkaart.nl/ raadplegen. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

Vorige delen:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #4
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #5
[FAQ] studenten ov-chipkaart #6
[FAQ] studenten ov-chipkaart #7
[FAQ] studenten ov-chipkaart #8
======================================================================================
Vragen en antwoorden!
======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement.
Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS en enkele andere vervoerders doen voorlopig nog niet mee. Hier gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Controleurs kunnen echter wel controleren of je een geldig reisproduct op de chipkaart hebt staan.

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je oude OV-studenten doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. Dit kun je doen bij een ophaalautomaat.
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Je kunt ook hier in google maps kijken.
De geadviseerde ophaaldata vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .

Ophalen doe je bij onderstaande automaat. Bij de NS-automaten kun je je studentenreisproduct niet ophalen!


Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:



Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten.
Een aanvraagformulier is ook te vinden op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Deze ontvang je over het algemeen binnen enkele dagen thuis en moet je voorzien van je gegevens, een pasfoto en een kopie van een identiteitsbewijs terug sturen.

Studenten die (te laat) een aanvraagformulier aangevraagd hebben en nog geen studenten OV-chipkaart gekregen hebben, ontvangen een tijdelijk chipkaart.

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

In de gebieden waar de kaart nog niet volledig is ingevoerd gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Buiten de vrij-reizen periode om zul je dan een kaartje met korting moeten kopen. Dit geld ook als je andere mensen met je mee laat reizen.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld de metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.
Mijn studie eindigt, en nu?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl .
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als ‘gewone’ persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden.

======================================================================================
Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers
======================================================================================

www.ocwduo.nl
http://www.studentenov-chipkaart.nl/
http://www.ov-chipkaart.nl/


en in het bijzonder:

http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

Maandag t/m vrijdag 07:00 - 21:30
Zaterdag en zondag 9:00 - 16:00

======================================================================================
Updates
======================================================================================

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
Antwoordnummer 11090
5200 VC 's-Hertogenbosch


______________________________________________________________________________________
Belangrijk
Op verzoek van de NS!
quote:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

______________________________________________________________________________________
Oude OV-kaart nog maand geldig in de trein
quote:
De oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op Verschillende stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.


LET OP:
quote:
Op maandag 4 januari 2010 08:09 schreef HalvinCarris het volgende:
Oke even gebeld met Veolia klantenservice.

Veolia gedoogt de papieren OV kaart NIET. De NS doet dit wel, Veolie heeft hiervoor de verantwoordelijkheid bij de IB-groep neergelegd.

Mensen zonder studenten ov-chipkaart met Veolia: gewoon betalen.

Dit kan ook wel even in de nieuwe OP worden gezet.

Ik heb dus voor kerst een nieuw aanvraagformulier aangevraagd (zie je de logica ). Deze moet dus binnenkort komen. Zit bij dat aanvraagformulier ook een tijdelijke OV-chipkaart? Ik hoop het wel, anders moet ik een maand m'n ritjes zelf betalen.
SCHADEVERGOEDING INDIEN HET PRODUCT NOG NIET OP DE KAART STAAT!
Link: Schadevergoeding - DUO/IB-Groep
quote:
Heb je recht op een studentenreisproduct en staat je abonnement niet op tijd in de ophaalautomaat, dan kun je een schadevergoeding van ¤ 68,- per halve maand aanvragen. Dit is mogelijk in een aantal gevallen: zie link hierboven.
Daarnaast
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 20:20 schreef Tochjo het volgende:
Na inloggen met je DigiD ga je achtereenvolgens naar Mijn gegevens en Reizen. Onder het kopje Bijzonderheden staat (bij mij althans) de datum waarop je je abonnement geactiveerd hebt.
============PERSBERICHT=============

========================================================================
Ik heb alles geprobeerd, maar m'n probleem is nog steeds niet opgelost. Wie kan me helpen?
Neem voor hulp met het oplossen van je probleem contact op met het OV-Loket (een onderdeel van Reizigersvereniging ROVER) via dit formulier. Zij hebben direct contact met de back-offices van de verantwoordelijke instanties en kunnen je helpen met het sneller oplossen van je probleem.
========================================================================
En om helemaal je gal te spuwen:
http://www.ov-chipklacht.nl/

En om het op Twitter neer te zetten:
http://ov-failkaart.nl/157
========================================================================
Rest ons niets verder dan jullie allemaal veel succes te wensen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Rene op 23-01-2010 10:17:15 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_77108847
Kaart nog steeds niet binnen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_77108872
Je linkt naar het verkeerde topic Rene (in topic nummer 8)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  donderdag 21 januari 2010 @ 19:13:28 #4
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77108884
Link aan het eind van het vorig topic linkt nog terug naar het vorig topic. Cirkeltje dus.

Verder terugvind-ov
pi_77108915
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:07 schreef CantFazeMe het volgende:
Misschien ook wel handig voor de OP. Heb alleen nog geen foto gemaakt:

Ga als je je OV-chipkaart wil controleren naar een gele NS automaat op CS. Hou je pas voor de OV-chipkaart lezer en wacht tot het menu in beeld komt. Vanuit hier kun je kiezen op "Inhoud kaart".

Druk daarop.

Als het goed is kun je dan ook de geldigheidsduur zien, (weet niet meer wat de mijne was. ) en het aantal daadwerkelijke producten wat op de kaart staat (ik heb er 4 opstaan, 2x overig en 2x studenten week en er wordt maar 2 weergegeven op www.ov-chipkaart.nl)

Als je je reisgegevens wilt zien en misschien nog in welke bus je bent ingechecked, ga je terug naar het hoofdmenu en kies "Reistrajecten" (volgens mij heette het zo niet zeker).


Op woensdag 20 januari 2010 16:44 schreef CantFazeMe het volgende:
Voor de OP.

Schrijf hier al je klachten. Niet dat ik voor Groenlinks ben.

http://www.ov-chipklacht.nl/

en nog ééntje, tweet:

http://ov-failkaart.nl/157
Misschien wat voor de OP?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77109044
En daar gaan we weer.
pi_77109100
Ik heb m binnen. Ik heb geprobeerd m te activeren, maar dat lukte "tijdelijk" niet volgens de automaat. Morgen nog maar eens proberen, ik wil met het OV dit weekend.

Moet ik die tijdelijke nou zelf terug sturen?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 21 januari 2010 @ 19:27:27 #8
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77109451
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:18 schreef ErikT het volgende:
Ik heb m binnen. Ik heb geprobeerd m te activeren, maar dat lukte "tijdelijk" niet volgens de automaat. Morgen nog maar eens proberen, ik wil met het OV dit weekend.

Moet ik die tijdelijke nou zelf terug sturen?
Jah, zelf postzegels betalen ook trouwens.
  Moderator donderdag 21 januari 2010 @ 19:34:24 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_77109725
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:18 schreef ErikT het volgende:
Ik heb m binnen. Ik heb geprobeerd m te activeren, maar dat lukte "tijdelijk" niet volgens de automaat. Morgen nog maar eens proberen, ik wil met het OV dit weekend.

Moet ik die tijdelijke nou zelf terug sturen?
Adres e.d. staat in de OP. Been there. Niets meer van gehoord.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_77110413
tvp!
pi_77110570
1 dag voor het vertrekkn naar het buitenland is het dan toch gelukt.
toevallig kwam ik een apparaatje tegen vlakbij mijn werk, toch maar eens geprobeerd uit wanhoop en na 4 errors hoorde ik opeens een bevestigend piepje. Het is wat.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
pi_77111468
Vandaag weer 3 x een half uur in de rij gestaan bij 2 verschillende apparaten, en weer niks...Morgen hopelijk meer geluk
pi_77111924
Ik heb nog steeds alleen het weekabonnement op mijn chipkaart staan. Heb ze ooit wel beide erop gezet. de kortings-versie is echter ook niet meer in de gele automaten te vinden..

Zucht..
  donderdag 21 januari 2010 @ 20:24:27 #14
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77112336
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:16 schreef elby1988 het volgende:
Ik heb nog steeds alleen het weekabonnement op mijn chipkaart staan. Heb ze ooit wel beide erop gezet. de kortings-versie is echter ook niet meer in de gele automaten te vinden..

Zucht..
Hee! Dat heb ik ook! Maar 1 abo staat erop, volgens ov-chipkaart.nl. Geen korting dus. Heb jij al iemand gebeld?
pi_77112680
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:24 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Hee! Dat heb ik ook! Maar 1 abo staat erop, volgens ov-chipkaart.nl. Geen korting dus. Heb jij al iemand gebeld?
Morgen maar eens doen.. Probeer het nog een keer bij de ns-automaat om te kijken en vraag nog even een NS conducteur..

Het is toch ongelooflijk hoeveel fouten er gemaakt kunnen worden met zo'n systeem?
  donderdag 21 januari 2010 @ 21:10:06 #16
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_77114762
Ik had hem laten activeren door iemand van OV-Chipkaart.nl die bij zo'n automaatje stond, 2 weken terug. Sindsdien werkt het prima bij de RET, maar de NS conducteur zeggen continue dat m'n reisproduct er nog niet opstaat.

Vandaag daarom aan iemand van Studenten-OVChipkaart dit voorgelegd, en die wist mij te melden dat het probleem bij de NS ligt, dat ze te traag zijn met het systeem in te voeren.

Maar op Mijn IB-Groep staat geen datum vanaf wanneer ik hem geactiveerd zou moeten hebben, maar er staan ook geen bestellingen voor me klaar. Wat moet ik nu doen
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
pi_77114898
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:10 schreef Tomasso het volgende:
Maar op Mijn IB-Groep staat geen datum vanaf wanneer ik hem geactiveerd zou moeten hebben, maar er staan ook geen bestellingen voor me klaar. Wat moet ik nu doen
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb bij de NS gekeken (op een kaartjesautomaat) & daar was te lezen dat er wel de goede abonnementen op staan, dus ik laat het hier even bij..
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  donderdag 21 januari 2010 @ 21:20:45 #18
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77115380
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:31 schreef elby1988 het volgende:

[..]

Morgen maar eens doen.. Probeer het nog een keer bij de ns-automaat om te kijken en vraag nog even een NS conducteur..

Het is toch ongelooflijk hoeveel fouten er gemaakt kunnen worden met zo'n systeem?
Ik ga morgen ook even bij de ns-automaat kijken. Misschien staat het er toch goed op. Grote problemen geeft het me niet. Ik neem aan dat ns-medewerkers wel kunnen zien dat ik ov-week heb, dus dan moeten ze er zelf maar bij bedenken dat ik ook korting mag hebben. En dan reis ik in de bus nog wel niet op saldo in het weekend.
  donderdag 21 januari 2010 @ 21:33:05 #19
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_77116143
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:12 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb bij de NS gekeken (op een kaartjesautomaat) & daar was te lezen dat er wel de goede abonnementen op staan, dus ik laat het hier even bij..
Kan je dat zien dan?
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
pi_77116195
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:33 schreef Tomasso het volgende:

[..]

Kan je dat zien dan?
Ja; [FAQ] studenten ov-chipkaart #8
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_77118826
Moet ik met dat ding nou doordeweeks (heb week kaart) in en uit checken op elk station?
Aangezien de conducteur mij vertelde dat ik niet moest in en uitchecken doordeweeks anders kan het product van het pasje afgaan

WTTFFFF
pi_77118942
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 22:13 schreef m0nkm0nk het volgende:
Moet ik met dat ding nou doordeweeks (heb week kaart) in en uit checken op elk station?
Aangezien de conducteur mij vertelde dat ik niet moest in en uitchecken doordeweeks anders kan het product van het pasje afgaan

WTTFFFF
Is afhankelijk van de vervoerder waar je wel of niet moet in/uitchecken. Bij de NS sowieso niet.
pi_77119580
Zijn er mensen die eerst geen producten klaar hadden staan en later wel?
pi_77121029
Ik heb nog niet geprobeerd om een mijn kaart te activeren. De keren dat ik in de buurt van zo'n ophaalpunt ben staat er óf een super lange rij óf wanneer ik op de machine kijk is hij buiten gebruik
Maar overal staat dus dat je maar tot 31 januari kunt activeren. Bedoelen ze hiermee dat je voor die tijd moet activeren omdat dan je oude kaart niet meer geldig is of bedoelen ze dat je voor die tijd moet activeren omdat het daarna gewoon niet meer kan
Misschien onnodige vraag omdat ze er al over spreken om de termijn te verlengen. Maar ik ga niet dagelijks met het OV.. dus misschien stel ik mijn activatie wel uit tot in februari.
pi_77121139
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 22:51 schreef Miriampje het volgende:
Ik heb nog niet geprobeerd om een mijn kaart te activeren. De keren dat ik in de buurt van zo'n ophaalpunt ben staat er óf een super lange rij óf wanneer ik op de machine kijk is hij buiten gebruik
Maar overal staat dus dat je maar tot 31 januari kunt activeren. Bedoelen ze hiermee dat je voor die tijd moet activeren omdat dan je oude kaart niet meer geldig is of bedoelen ze dat je voor die tijd moet activeren omdat het daarna gewoon niet meer kan
Misschien onnodige vraag omdat ze er al over spreken om de termijn te verlengen. Maar ik ga niet dagelijks met het OV.. dus misschien stel ik mijn activatie wel uit tot in februari.
In principe is het zo dat als je hem niet activeert voor de 31ste het daarna niet meer kan en dus je kaart niet meer werkt als studenten OV-kaart.

Maar dat willen ze dus gaan verlengen waarschijnlijk.
pi_77121221
De flop van 2010 is al bekend dus, man man, wat een incompetente mongolen die dit bedacht hebben.
pi_77122128
tvp

Wel fijn dat er een bericht is uitgegaan nu dat het NIET de schuld van de studenten is dat nog niet alle kaarten geactiveerd zijn
pi_77122262
ICT-toepassingen van de overheid voor burgers

Je zag het eerst al met dat DigID-gedoe. Dat duurde zelfs langer dan een jaar voordat dat fatsoenlijk werkte en je niet elke keer een nieuw wachtwoord moest aanvragen omdat je oude ineens niet meer bekend was of verlopen...

He probleem is dat je DigID misschien maar 1 of 2 keer per jaar nodig hebt, maar veel studenten de chipkaart dagelijks moeten gebruiken...
pi_77122369
Hier is het eindelijk gelukt om hem te activeren, Wist eerst niet dat je als student niet gewoon bij de ns-kaartautomaat kon activeren, maar dus naar zo'n ding bij de AH moest. Maar nu is het gelukt, de conducteur heeft al bevestigd dat hij geactiveerd is en heb hem ook al in de bus gebruikt. Heb er alleen nog geen geld op gezet voor in het weekend, eerst mn strippenkaarten maar eens opmaken ( en in sommige delen van het land is strippenkaart goedkoper dan ov-chipkaart)
pi_77123864
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 23:10 schreef Evelien het volgende:
tvp

Wel fijn dat er een bericht is uitgegaan nu dat het NIET de schuld van de studenten is dat nog niet alle kaarten geactiveerd zijn
Inderdaad, ik zal vandeweek nog een poging wagen maar een keer raakt het geduld op. We zullen zien
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_77124046
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:12 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Kaart nog steeds niet binnen.
pi_77124796
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 10:59 schreef Parap het volgende:

[..]

Ik heb ook een saldo van - 4 euro, kwam ik achter bij het ophalen. Kan best zijn gebeurt dat ik een keer vergeten ben uit te checken in de metro. Ik had al een half jaar die kaart niet gebruikt. De reisgegevens van de RET zijn wel te lezen namelijk.

Maar heb op aanraden van hier ook eens gechecked bij de IB groep en daar staat bij mij dus ook dat het weekabonnement vorige week is geactiveerd. Ben ook langs een servicebalie van NS geweest en wanneer ze mijn kaart uitlezen staat er 2x overig OV product. Niks geeft aanwijzing naar een studenten weekkaart of met welke geldigheid. Ze snapte het ook niet Heb ook nog opnieuw mijn kaart in zo'n ophaalpunt gestopt en nu geeft ie aan dat er geen reisproduct klaarligt, wat logisch is want staat er al op

Ik denk dat ik maar eens contact op moet nemen met die studenten ov chipkaart figuren. Hopen dat ik erdoor kom, want lees daar ook niet veel positieve dingen over.
Wij hebben dus exact hetzelfde probleem

Ik heb mijn kaart ook nog sinds de invoering in Rotterdam, in 2007. Dat mijn -¤4,- saldo daardoor komt zal mij ook niks verbazen...

Na mijn belletje met de IB-groep ga ik er verder ook geen issue van maken. Waarschijnlijk wijzen de ov-chipkaart figuren je gewoon weer door naar de IB-groep, die weer op haar beurt zegt dat ze er verder ook niks aan kan doen. Bij de vervoerder hoef je ook niet aan te klopen want die verwijzen je liever door naar een apparaat of - als ze enigszins naar je verhaal hebben geluisterd - naar de IB-groep.
pi_77126420
Mijn ov-chipkaart is defect, kon er wel mee reizen in Amsterdam in december, maar nu doet die helemaal niets. Niet in een automaat en niet bij de scan van de conducteur. Kan dus ook geen reisproduct ophalen.

Ik heb in een week tijd meer dan een half uur gebeld met de servicelijn van de OV chipkaart. Ze zouden een formulier invullen (heb gegevens doorgegeven) en mij terugbellen voor een nieuwe kaart of oplossing. Nog niets gehoord... (nu een week later)

In de trein probeerde de conducteur te scannen, maar dat lukte dus niet. Hij zei dat ik boetes zou krijgen of kaartjes moet kopen als ik na 1 feb nog steeds een defecte kaart heb. Dacht het niet, ik heb er alles aan gedaan om die ov kaart op orde te krijgen.

Iemand nog een idee?
Oh! Gravity
  vrijdag 22 januari 2010 @ 01:34:39 #34
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_77126543
Reisproduct ophalen faalt bij mij nog steeds.
Ik heb het bij een Tabac en Gifts geprobeerd.
Jesus hates you.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 11:07:48 #35
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77132994
Ik ben vanmorgen even langs zo'n gele ns-kaartjesuatomaat gegaan. En zowaar er staan reisproducten op, een weekend, een weekend korting en 2 onbekenden. Bij de geldigheid staat september 2009 tot december 2012. Op mijn-ovkaart staat nog steeds niets maar ik krijg er nu toch vertrouwen in dat hij gewoon werkt, misschien dus al gewoon vanaf het moment dat ik hem heb.
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 22:53 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

In principe is het zo dat als je hem niet activeert voor de 31ste het daarna niet meer kan en dus je kaart niet meer werkt als studenten OV-kaart.

Maar dat willen ze dus gaan verlengen waarschijnlijk.
Het zou toch raar zijn dat je hem maar tot 31 januari (of verlengt tot bijvoorbeeld 28 februari) kunt activeren. Je papieren versie kon je toch ook het hele jaar ophalen? Bijvoorbeeld als je nog niet zeker wist of je wel binnen 10 jaar je studie zou gaan halen (ivm de studieschuld die dan ontstaat)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 11:09:38 #36
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77133072
Overigens kun je hem inderdaad ook bij een gele ns kaartjesautomaat activeren, die keuze krijg je daar ook in het menu. Daar staan over het algemeen niet zulke rijen.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_77133613
Nee, wat je zegt klopt niet MAOK. Je krijgt idd wel de keuze in het menu "bestelling ophalen" maar je kunt hem daar niet activeren. En die van 2012 die erop staat is de tijdelijke.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 11:57:05 #38
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77134598
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 11:27 schreef Sylvana het volgende:
Nee, wat je zegt klopt niet MAOK. Je krijgt idd wel de keuze in het menu "bestelling ophalen" maar je kunt hem daar niet activeren. En die van 2012 die erop staat is de tijdelijke.
Ah, ik heb hem er inderdaad niet geactiveerd.
Maar als het de tijdelijke is, waarom staat er dan 2012 en niet 31 januari 2010?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_77134617
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 11:27 schreef Sylvana het volgende:
Nee, wat je zegt klopt niet MAOK. Je krijgt idd wel de keuze in het menu "bestelling ophalen" maar je kunt hem daar niet activeren. En die van 2012 die erop staat is de tijdelijke.
Hij heeft er 4 opstaan, dus zal het wel goed zijn..
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:06:46 #40
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_77134968
Ben de afgelopen week er actief bezig geweest met deze ov chipkaart.

Korte samenvatting hoewel het meeste denk ik wel al bekend is:

De kaart moet geactiveerd worden voor 31 januari. Wat er nu op staat is een tijdelijk product ondanks dat het geldig is tot 2012 of 2015.

De Kaart kan alleen geactiveerd worden bij die gele dingen die je in de AH ziet staan. Niet bij NS automaten.

Het duurt 3 weken totdat een aanvraag van een kaart in behandeling is genomen. Aanvragen die gedaan zijn voor kerst 2009 - of eigenlijk voor 16 december 2009 - hebben voorrang boven aanvragen die daarna of pas nu gedaan worden.

Als de foutmelding "Product kan tijdelijk niet opgehaald worden" komt te staan, dan meteen nog eens proberen. Als de foutmelding "Product kan niet worden opgehaald" dan later op de dag nogmaals proberen.

Voor 10 uur 's ochtends en na 7 uur 's avonds maak je meer kans.

product hoeft maar 1x tijdens je studententijd te worden geactiveerd!

Als je de foutmelding "er staat geen bestelling klaar" krijgt. Direct contact opnemen met de http://www.studentenov-chipkaart.nl/!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:35:30 #41
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77135870
Maar activeren is toch 'het ophalen van een bestelling'? Of zit ik nu al heel lang verkeerd te denken?

Ahh, nu raak ik helemaal in de war. Ik heb op 5 januari mijn bestelling opgehaald maar heb nu blijkbaar alleen een tijdelijk reisproduct (wat er al op stond voor het activeren?). Heb ik nou iets verkeerds gedaan? (of moet ik nog wat doen?) of is er iets verkeerds gegaan bij het activeren (als op het ophalen van reisproducten tenminste activeren is)

Overigens heb ik ook al een vraag gesteld via het contactformulier (vorige week vrijdag) maar daar heb ik ook nog geen antwoord op.

EDIT, toch antwoord ontvangen (had de mail nog niet gezien) En mijn kaart is geactiveerd, geen tijdelijk product dus. Zie ook mijn volgende post.

[ Bericht 12% gewijzigd door maok op 22-01-2010 13:23:34 ]
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_77136307
Weet iemand tussen welke tijden ik dat nummer kan bellen (0900-4455666) voor als er geen product voor je klaarstaat?

Eerst werd ik steeds er uit gegooid omdat het te druk was (een dag of 4) en nu sinds 2 dagen krijg ik steeds de mededeling dat het nummer tijdelijk uit de lucht is. Dat was eerst alleen laat 's avonds maar nu ook gewoon overdag (net nog bijvoorbeeld).
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:55:23 #43
28609 Veerboot
Mensoverbrengschuit
pi_77136582
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:06 schreef Ryon het volgende:
Als de foutmelding "Product kan tijdelijk niet opgehaald worden" komt te staan, dan meteen nog eens proberen.
Mjah, maar met een hele rij achter je kun je ook niet vijf minuten bij zo'n automaat je pas er in en uit gaan staan halen. Plus dat het dan vaak nóg niet werkt.

Ik heb het vanmorgen tussen 10 en 12 bij vier verschillende ophaalpunten (in een AH, op Amsterdam CS en in twee verschillende Connexxion-bussen) geprobeerd, maar steeds maar weer 'Ophalen tijdelijk niet mogelijk'. Frustrerende is dat het een meisje voor mij op een gegeven moment wel lukte (al kreeg zij nog wel een foutmelding dat er geen bonnetje geprint kon worden of iets dergelijks, heb je dat per se nodig?).

Nou ja, ik geloof het wel even voor nu. Ik wacht wel de signalen af dat het beter werkt en probeer het dan nog eens een keer. Het heeft me al veel te veel tijd en ergernis gekost.
pi_77136721
quote:
Minister Ronald Plasterk (Onderwijs) wil geen nieuwe datum noemen waarop studenten de ov-chipkaart moeten hebben geactiveerd. De bewindsman stelde vrijdag na het wekelijkse kabinetsberaad dat 1 februari van de baan is. Hij wil pas praten over een nieuwe datum als alle studenten de kans hebben gehad hun kaart op te laden. „Studenten mogen niet de dupe worden van technische problemen bij de vervoerder”, aldus Plasterk. De ov-chipkaart had per 1 januari voor de studenten moeten werken. Eerder deze week bleek dat 400.000 van de 650.000 studenten hun kaart nog niet hadden geactiveerd via een ophaalpunt waarna 1 februari als nieuwe streefdatum klonk. De studentenorganisaties drongen donderdag al aan op uitstel omdat het almaar niet lukt om de kaarten te activeren.
Bron: De Telegraaf
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77136864
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:55 schreef Veerboot het volgende:

[..]

Mjah, maar met een hele rij achter je kun je ook niet vijf minuten bij zo'n automaat je pas er in en uit gaan staan halen. Plus dat het dan vaak nóg niet werkt.

Ik heb het vanmorgen tussen 10 en 12 bij vier verschillende ophaalpunten (in een AH, op Amsterdam CS en in twee verschillende Connexxion-bussen) geprobeerd, maar steeds maar weer 'Ophalen tijdelijk niet mogelijk'. Frustrerende is dat het een meisje voor mij op een gegeven moment wel lukte (al kreeg zij nog wel een foutmelding dat er geen bonnetje geprint kon worden of iets dergelijks, heb je dat per se nodig?).

Nou ja, ik geloof het wel even voor nu. Ik wacht wel de signalen af dat het beter werkt en probeer het dan nog eens een keer. Het heeft me al veel te veel tijd en ergernis gekost.
mijn bonnetje kon ook niet geprint worden en gaf ook vage meldingen, maar toch staat het reisprpduct erop.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77137305
Zou hij vandaag bij de post zitten...
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 22 januari 2010 @ 13:28:53 #47
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77137887
Ik heb een antwoord ontvangen op mijn mail van vorige week. Aangezien het misschien ook nuttig is voor anderen zal ik hem hier maar even posten:
quote:
Geachte Geachte mevrouw *****,

Dank u wel voor uw reactie van 15-01-2010.

Wij vinden het vervelend voor u dat er nog onduidelijkheden zijn omtrent het gebruik van de Studenten OV chipkaart.

Uit ons systeem blijkt dat uw Studenten OV chipkaart succesvol is geactiveerd. Er staat een
Studenten weekendabonnement op geladen.

Wij hopen u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien,

Met vriendelijke groet,

S. V*****
Klantenservice OV-chipkaart


- - - - Origineel bericht - - - -
Van: ****
Datum: 15-01-2010
Betreft: Kaartinformatie

Ik heb een ov-chipkaart voor studenten. Deze heb ik op 5 januari geactiveerd. Hierbij kreeg ik de melding dat de bestelling opgehaald is en ook op het bonnetje staat 'Verwerkt 2 van 2 bestelling(en) waarvan: 2 van 2 reisproduct(en)'.

Echter als ik op de site kijk bij mijn ov-chipkaart bij kaartinformatie staan er geen kaartgegevens (alleen mijn kaartnummer, bij kaartnaam staat 'nvt'), er staan dus ook geen producten genoemt (ook het kopje 'producten op uw kaart' ontbreekt).
Ik heb nog niet met mijn kaart kunnen reizen omdat de bussen in mijn woonplaats nog geen lezers hebben.

Is mijn kaart nu wel of niet geactiveerd? Als hij niet geactiveerd is, wat moet ik dan doen? Moet ik dan afwachten of moet ik dan iets ondernemen?

Met vriendelijke groet,
****
(kaartnr: 3528 ****)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_77138786
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:28 schreef maok het volgende:
Ik heb een antwoord ontvangen op mijn mail van vorige week. Aangezien het misschien ook nuttig is voor anderen zal ik hem hier maar even posten:
[..]


Bij mij op de website staat ook nvt. Dus als ik ze moet geloven is alles goed gegaan. Laat ik maar hopen dat dit ook het geval is
Voor iedereen die nog moet opladen. Succes ermee
pi_77139721
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:14 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Zou hij vandaag bij de post zitten...
En hij zat niet bij de post...
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 22 januari 2010 @ 14:35:00 #50
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_77140616
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:28 schreef maok het volgende:
Ik heb een antwoord ontvangen op mijn mail van vorige week. Aangezien het misschien ook nuttig is voor anderen zal ik hem hier maar even posten:
[..]
Nou, dan zal het bij mij ook wel goed zijn
Bij mij op de site staat namelijk wél wat ik heb, maar op "Mijn IBG" staat weer niets
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_77144911
Op welke sites kijken jullie? Want ik had alleen dat 'mijn ov-chipkaart' gevonden via studenten ov chipkaart en daarop zie ik alleen mijn naam en adres.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 16:24:28 #52
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77145151
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:18 schreef Dipkip het volgende:
Op welke sites kijken jullie? Want ik had alleen dat 'mijn ov-chipkaart' gevonden via studenten ov chipkaart en daarop zie ik alleen mijn naam en adres.
Ik daar inderdaad, als je inlogt en dan op mij OV-chipkaart klikt kun je vervolgens links onderaan op kaartinformatie (onder kaartgegevens) klikken en daar kun je zien wat er op je kaart staat. (alleen bij mij staat er dus niets)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_77145214
Bij mij staat daar inderdaad ook niets. Dat betekent toch dat er niets voor je klaar staat en dat je moet bellen? Zo heb ik het begrepen van de website. Alleen doet dat telefoonnummer het dus niet.
pi_77145408
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:35 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Nou, dan zal het bij mij ook wel goed zijn
Bij mij op de site staat namelijk wél wat ik heb, maar op "Mijn IBG" staat weer niets
Schatje toch,
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 16:32:31 #55
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77145510
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:25 schreef Dipkip het volgende:
Bij mij staat daar inderdaad ook niets. Dat betekent toch dat er niets voor je klaar staat en dat je moet bellen? Zo heb ik het begrepen van de website. Alleen doet dat telefoonnummer het dus niet.
Ik had hem al wel geactiveerd, en in de mail een paar posts terug wordt ook bevestigd dat er op mijn kaart wel producten staan. Het hoeft dus niets te betekenen.
Mijn mail hebben ze overigens binnen een week beantwoord, dus misschien kun je proberen te mailen als je denkt dat er iets niet klopt.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 16:42:34 #56
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77145917
Volgens ib-groep is er nog niks geactiveerd. Hmz. Belabberd. Nog maar een keer proberen dan.
pi_77146006
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:32 schreef maok het volgende:
Ik had hem al wel geactiveerd, en in de mail een paar posts terug wordt ook bevestigd dat er op mijn kaart wel producten staan. Het hoeft dus niets te betekenen.
Mijn mail hebben ze overigens binnen een week beantwoord, dus misschien kun je proberen te mailen als je denkt dat er iets niet klopt.
Welk mail adres gebruikte jij?

Bij mij zei de activatiepaal in de AH ook dat er niets voor me klaarstond. En de conducteurs in de trein zeggen dat ie niet actief is als ze me controleren.
pi_77147203
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:44 schreef sjaak_trekbek het volgende:
hihi gaat wel goed daar

http://www.spitsnieuws.nl(...)vchipkaart_voor.html
Woei, ik zie bekende gezichten
Wij komen ook in de Cursor van komende week, als iemand dat kan inscannen graag , dat artikel zal iets verder in gaan op de problemen rond de ov-chipkaart. beloofd een mooie samenvatting te worden als ik de journaliste mag geloven.
Eigenlijk hadden ze ons zo'n mobiel ding mee moeten geven, hadden we iets meer informatie kunnen geven en mensen kunnen vertellen of hun kaart al goed was.
Als iemand nog leuke artikelen ziet houd ik me aanbevolen iig, ik weet dat er van mij ook foto's gemaakt zijn met zo'n sandwich bord.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 18:33:14 #60
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_77150115
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:30 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Schatje toch,
Haha
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_77150129
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 17:15 schreef Nick_Taken het volgende:

[..]

Woei, ik zie bekende gezichten
Wij komen ook in de Cursor van komende week, als iemand dat kan inscannen graag , dat artikel zal iets verder in gaan op de problemen rond de ov-chipkaart. beloofd een mooie samenvatting te worden als ik de journaliste mag geloven.
Eigenlijk hadden ze ons zo'n mobiel ding mee moeten geven, hadden we iets meer informatie kunnen geven en mensen kunnen vertellen of hun kaart al goed was.
Als iemand nog leuke artikelen ziet houd ik me aanbevolen iig, ik weet dat er van mij ook foto's gemaakt zijn met zo'n sandwich bord.
Was dat verplicht dan? Met zon sandwich-bord lopen?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77150501
Ik zal het maar zo zeggen, we kregen betaald om voor lul te lopen

[edit]owkee zo klinkt het alsof ik het puur voor het geld deed, maar het was eens tijd dat iemand de studenten werkelijk hielp. Toch voor elkaar gekregen om het bij veel mensen bij de ophaalpunten voor elkaar te krijgen waar zij zelf e niet in slaagden, en veel positieve reacties gehad op ons advies. We hebben geloof ik door het land op 29 verschillende locaties gestaan. Grappig feit was dat iemand van ons team zonder geactiveerde chipkaart rond reed en het pas op weg naar Breda merkte [/edit]

[ Bericht 32% gewijzigd door Nick_Taken op 22-01-2010 18:54:38 ]
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:23:26 #63
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77151819
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:44 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Welk mail adres gebruikte jij?

Bij mij zei de activatiepaal in de AH ook dat er niets voor me klaarstond. En de conducteurs in de trein zeggen dat ie niet actief is als ze me controleren.
Het contactforumulier op de site: http://www.ov-chipkaart.nl/algemeen/contact/
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:24:05 #64
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77151852
Nu op nl2 knelpunt met een aflevering over de klachten over de chipkaart
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_77153164
Dankjewel!! Ik heb een email verstuurd, ben benieuwd hoe snel ze antwoord geven...
  vrijdag 22 januari 2010 @ 20:19:05 #66
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_77154092
Ik heb voor de zekerheid ook maar even een mail gestuurd...
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_77154297
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:14 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

En hij zat niet bij de post...
Welkom bij de club. Lekker nuttig die maatregel van Plasterk ook 'nog langer kunnen activeren.' Heb je geen flikker aan als je geen kaart krijgt.

pi_77154938
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:44 schreef Nick_Taken het volgende:
Ik zal het maar zo zeggen, we kregen betaald om voor lul te lopen

[edit]owkee zo klinkt het alsof ik het puur voor het geld deed, maar het was eens tijd dat iemand de studenten werkelijk hielp. Toch voor elkaar gekregen om het bij veel mensen bij de ophaalpunten voor elkaar te krijgen waar zij zelf e niet in slaagden, en veel positieve reacties gehad op ons advies. We hebben geloof ik door het land op 29 verschillende locaties gestaan. Grappig feit was dat iemand van ons team zonder geactiveerde chipkaart rond reed en het pas op weg naar Breda merkte [/edit]
leuk!
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77154976
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:19 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb voor de zekerheid ook maar even een mail gestuurd...
!
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77160836
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 17:15 schreef Nick_Taken het volgende:

[..]

Woei, ik zie bekende gezichten
Wij komen ook in de Cursor van komende week, als iemand dat kan inscannen graag , dat artikel zal iets verder in gaan op de problemen rond de ov-chipkaart. beloofd een mooie samenvatting te worden als ik de journaliste mag geloven.
Ook over het feit dat het uitchecken voor studenten op zich best onlogisch is? Ik en een aantal klasgenoten zaten erover te twijfelen en hebben het bij 2 buschauffeurs & 2 conducteurs nagevraagd. Deze zeiden allemaal dat je bij de bus in feite alleen in hoeft te checken zodat de chauffeur weet dat je een geldig vervoersbewijs hebt, en dus niet uit hoeft te checken omdat je toch niet betaald. Dit vonden we zelf ook al erg logisch en het is ook erg omslachtig om elke keer uit te moeten checken .

Maar vervolgens werd wel doodleuk onze pas geblokkeerd :p. Toen het nummer maar gebeld, (mijn volgende punt van kritiek) en daar werd me verteld dat er maar 3 steden in Nederland zijn waar ze je pas kunnen deblokkeren. In Amsterdam 7 punten, in Rotterdam 6 en in Utrecht 1. Utrecht is voor mij het dichtst bij, maar... dat is een reis van 2 uur . Ontzettend belachelijk :p.

We hebben het systeem wel weten te omzeilen via een trucje waardoor de pas gedeblokkeerd word (dank u, NS), maar 1 keer vergeten uit te checken (wat best makkelijk is, als je bijvoorbeeld druk in gesprek bent), en hij is weer geblokkeerd :p. Tegenwoordig check ik meteen weer uit als ik ingecheckt ben, maar dat lukt niet altijd. Iemand enig idee na hoeveel tijd dit kan? Lijkt echt volkomen willekeurig te zijn namelijk, de ene keer lukt het meteen al, de andere keer na een halve minuut wachten, en de andere keer pas als de bus weer weg rijdt .

Edit: Overigens nog 1 vraag. Ik had bij de IB groep opgegeven dat ik rond juli dit jaar klaar moet zijn met mijn opleiding, maar dat word waarschijnlijk een half jaartje later. Dit heb ik woensdag veranderd, maar mijn abonnement op de chipkaart is nou maar tot juli 2010 geldig. Iemand enig idee of dit automatisch word verlengt of dat ik de IB-groep moet bellen en een nieuw abbo op moet gaan halen?
pi_77162269
Zover ik weet wordt het automatisch verlengd, net zoals je vroeger als je geen recht meer had op stufi je nog wel recht op OV had, wat blijft.

Dat van het in en uitchecken ben ik ook al vaker tegengekomen, maar je MOET echt uitchecken, kan je niet vertellen waarom, maar je hebt 3 kansen, wat afhankelijk is van de vervoerder:
1. je krijgt 4 euro boete
2. na 3x vergeten uit te checken blokkeert je pas, schijnbaar zijn er mensen die stellig beweren dat het ook na 1x al kan
3. niks zoals bij mij, ik kan in Utrecht regelmatig niet uitchecken.

Verder tussen in en uitchecken moet een minuut tussen zitten, maar als je meteen weer uitcheckt dan reis je in feite zwart, maar ja, als student zou dat eigenlijk niet moeten boeien. Nog niemand gesproken die met dit scenario te maken heeft gehad, maar volgens de regel zou je alsnog een boete moeten krijgen (voor oneigenlijk gebruik gok ik dan maar, niet omdat je zwart zou rijden).

[ Bericht 0% gewijzigd door Nick_Taken op 22-01-2010 23:14:46 (typo) ]
pi_77162817
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 23:14 schreef Nick_Taken het volgende:
Zover ik weet wordt het automatisch verlengd, net zoals je vroeger als je geen recht meer had op stufi je nog wel recht op OV had, wat blijft.

Dat van het in en uitchecken ben ik ook al vaker tegengekomen, maar je MOET echt uitchecken, kan je niet vertellen waarom, maar je hebt 3 kansen, wat afhankelijk is van de vervoerder:
1. je krijgt 4 euro boete
2. na 3x vergeten uit te checken blokkeert je pas, schijnbaar zijn er mensen die stellig beweren dat het ook na 1x al kan
3. niks zoals bij mij, ik kan in Utrecht regelmatig niet uitchecken.

Verder tussen in en uitchecken moet een minuut tussen zitten, maar als je meteen weer uitcheckt dan reis je in feite zwart, maar ja, als student zou dat eigenlijk niet moeten boeien. Nog niemand gesproken die met dit scenario te maken heeft gehad, maar volgens de regel zou je alsnog een boete moeten krijgen (voor oneigenlijk gebruik gok ik dan maar, niet omdat je zwart zou rijden).
Zal volgende week eens een keer kijken of het automatisch verlengt is, voor de zekerheid.

Boete en dergelijke na het uitchecken wist ik van tevoren, bij NS zelfs 20 dacht ik, (maar dat boeide me niet, want ik reis toch gratis), maar het blokkeren niet (nu dus wel :p). Ik las ergens dat dit 10 keer was, en dat kan wel kloppen aangezien we ongeveer een week lang gereisd hebben zonder uit te checken. Maar feit blijft dat het omslachtig is :p. Als je betaald snap ik het uiteraard, maar met een studentenkaart heeft het gewoon echt geen nut. Ze kijken verder ook alleen of je een geldig vervoersbewijs hebt voor zover ik weet, en niet of je ingecheckt bent. Ze kunnen me overigens niet wijsmaken dat ze er geen abonnement op kunnen zetten waarmee je op de tijden dat je gratis kan reizen gewoon onbeperkt in kunt checken zonder dat de kaart geblokkeerd word.

Daarom probeer ik ook meteen uit te checken. Want of ik vergeet het vet snel, of ik kan later weer in een rij gaan staan, en dat kan soms net het verschil maken tussen de trein halen of niet. En als ik het vergeet word hij meteen weer geblokkeerd omdat we de kaart op een soort van "illegale" manier gedeblokkeerd hebben. Heb dit alweer 2 keer gehad namelijk. En de kaart op een normale kaart laten deblokkeren is een beetje lastig aangezien ik daarvoor dus 2 uur heen en 2 uur terug moet reizen naar het dichtstbijzijnde punt.
pi_77162964
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 23:28 schreef CoenH het volgende:

[..]
Ze kijken verder ook alleen of je een geldig vervoersbewijs hebt voor zover ik weet, en niet of je ingecheckt bent.
Dat is dus juist andersom voor zover ik begrijpen heb. Alleen de NS kan zien wat voor Product er op je kaart staat, overige vervoerders kunnen alleen zien of je ingecheckt bent of niet.
pi_77163010
Ik geef je helemaal gelijk, wij hebben de verbeter punten ook aangedragen op een formulier wat we moesten invullen, of ze er wat mee gaan doen geen idee. Ze hebben foto's van ons ook misbruikt als zijnde het "onderzoek" wat in gang gezet was, terwijl wij alleen maar voorlichtingen kwamen geven, en middels een formulier nog konden invullen wat de meest gehoorde problemen waren. Ik weet dat in ieder geval het Eindhovens Dagblad zo'n artikel had gepubliceerd en schijnbaar de Gelderlander ook. in ieder geval mocht ik meer dagen draaien dan doe ik het achter elkaar, geen probleem, je hebt echt wel het gevoel dat jij voor andere een verschil/verlichting maakt.

@hierboven, helemaal juist, helaas. Bespaarde anders een hoop ellende.
pi_77163183
pi_77163483
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 23:39 schreef Nick_Taken het volgende:
[ afbeelding ]
Vind het wel achterlijk dat er op die sandwichborden 'opgeladen' staat...
pi_77163516
Mijn eerste opmerking ook, erg dubieuze zin...
pi_77163570
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 23:47 schreef Nick_Taken het volgende:
Mijn eerste opmerking ook, erg dubieuze zin...
Tja, dat de organisaties achter de invoering niet echt van duidelijke communicatie houden wordt hier maar weer eens bevestigd.
pi_77164065
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 23:32 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat is dus juist andersom voor zover ik begrijpen heb. Alleen de NS kan zien wat voor Product er op je kaart staat, overige vervoerders kunnen alleen zien of je ingecheckt bent of niet.
Hm, nou je het zegt. Als ik incheck in de bus staat er wel STU, maar wat je zegt heb ik ook ergens gelezen dacht ik. Mocht ik ooit controle krijgen in de bus, dan zal ik het vragen :p.
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 23:39 schreef Nick_Taken het volgende:
[ afbeelding ]
Hm, juist hiermee had ik geen last. Die informatie kon je overal vinden op het internet. Miste op de site trouwens wel de informatie dat je in de bus ook je abonnemnt op kan halen. Had liever wat meer voorlichting gehad over het in/uitchecken en de gevolgen ervan als je het niet doet. Maar daar heb ik al genoeg over lopen zeuren :p.

Heb ook al genoeg mensen gesproken die voor de 3e keer een chipkaart aangevraagd hebben en er maar geen krijgen, en er was zelfs iemand die een kapotte kaart kreeg. En waar is de samenreiskorting?

Het had best kunnen werken, maar op het moment zijn de nadelen helaas veel groter dan de voordelen, en is het in mijn eigen nog maar half af en is er slecht over nagedacht. Op station Enschede staat bovendien maar 1 in/uitcheck paal, en op Hengelo 2. Lekker als straks iedereen daar in/uit moet checken tijdens het spitsuur .
pi_77164508
quote:
Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1399028/4/25#77164065]

Op station Enschede staat bovendien maar 1 in/uitcheck paal
, en op Hengelo 2. Lekker als straks iedereen daar in/uit moet checken tijdens het spitsuur .
Inderdaad. Weetje hoe takke druk het altijd is tijdens het uitstappen rond half 9 's ochtends.
pi_77164843
Ik heb 3 mensen gesproken die een kapotte kaart kregen.
Verder het een en het ander staat wel op internet, maar hebben dus moeten constateren dat het verre van duidelijk schijnt te zijn voor de meeste.
Daarom naast technische problemen ook communicatieve problemen.
pi_77164927
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 00:25 schreef Nick_Taken het volgende:
Ik heb 3 mensen gesproken die een kapotte kaart kregen.
Verder het een en het ander staat wel op internet, maar hebben dus moeten constateren dat het verre van duidelijk schijnt te zijn voor de meeste.
Daarom naast technische problemen ook communicatieve problemen.
De termen die ze gebruiken zijn op zich wel duidelijk, alleen de meeste studenten zijn te lui om even goed te lezen. Verdere communicatie is wel bagger (omtrent tijdstip van activeren bijvoorbeeld).
pi_77165072
Als het voor een groot deel niet duidelijk is hadden ze toch echt beter onderzoek moeten doen naar wat wel duidelijk was geweest. neemt niet weg dat ik op de universiteiten genoeg mensen gesproken heb die het wel in een keer voor elkaar kregen. Vooral op de hbo's hadden mensen vaak geen idee. Ik trek hier zelf geen conclusies uit, maar ik denk dat ze een doelgroep bij eigen voor-onderzoek gemist hebben.
pi_77170562
Ik heb een aanvullinkje voor de OP:

Ik heb alles geprobeerd, maar m'n probleem is nog steeds niet opgelost. Wie kan me helpen?
Neem voor hulp met het oplossen van je probleem contact op met het OV-Loket (een onderdeel van Reizigersvereniging ROVER) via dit formulier. Zij hebben direct contact met de back-offices van de verantwoordelijke instaties en kunnen je helpen met het sneller oplossen van je probleem.
  Moderator zaterdag 23 januari 2010 @ 10:15:52 #85
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_77170801
OK!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 23 januari 2010 @ 11:26:00 #86
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_77171825
Geen probleem als je hem nog niet hebt kunnen opladen. Zoals ik namelijk al verwacht had, is de deadline van 1 februari namelijk uitgesteld.
http://jongeren.blog.nl/a(...)ipkaart-te-activeren

Voorlopig kun je dus nog gewoon met je oude kaart reizen.
Mij is het intussen al gelukt hem te activeren trouwens.
Jesus hates you.
pi_77172567
Waarschijnlijk al talloze keren besproken, maar het is gewoon bijna niet terug te vinden.

Ik heb een tijdelijke studenten ov-chipkaart gekregen, de echte is onderweg...
In de trein ziet de conducteur dat er een weekabonnement op staat, dus blijkbaar was dat al geregeld.

Echter als ik wil inchecken in de bus (wat blijkbaar moet) geeft hij aan dat er geen geldig saldo op staat.
Terwijl het gewoon door de week is.

Iemand die het antwoord weet op deze situatie?
  zaterdag 23 januari 2010 @ 13:57:20 #88
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77175176
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 12:03 schreef Cheater_07 het volgende:
Waarschijnlijk al talloze keren besproken, maar het is gewoon bijna niet terug te vinden.

Ik heb een tijdelijke studenten ov-chipkaart gekregen, de echte is onderweg...
In de trein ziet de conducteur dat er een weekabonnement op staat, dus blijkbaar was dat al geregeld.

Echter als ik wil inchecken in de bus (wat blijkbaar moet) geeft hij aan dat er geen geldig saldo op staat.
Terwijl het gewoon door de week is.

Iemand die het antwoord weet op deze situatie?
Antwoord 1: gillend rondjes rennen en uiteindelijk met je duim in je mond op de grond gaan liggen huilen.

Antwoord 2: wachten op je echte kaart en zoveel mogelijk papierwerk meenemen voor in de bus (bewijs dat je hem hebt aangevraagd, bewijs dat je studeert, bewijs dat dit een tijdelijke kaart is) en hopen dat de chauffeur van de bus je daarmee in laat stappen.

Antwoord 3: reizen met je oude ov uit 2009, al schijnen ze daar wel moeilijker over te gaan doen.

Overigens schijnen sommige bussen het abonnement niet te herkennen, geloof ik. Misschien dat het daar aan ligt? Of kunnen studenten om je heen wel inchecken in die bussen waar jij mee reist?
pi_77181206
Heb een brief van de duo gekregen

Beste student,

Je hebt op 5 januari 2010 een weekabonnement in gebruik genomen.
You dream it, I live it.
pi_77186671
Wtf.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77191099
Mijn kaart werkt nu helemaal niet meer Ik heb direct de 1e week mijn reisproduct opgehaald. Ging allemaal in 1 keer goed. 1e keer met de bus en trein ging prima, maar beide keren volgens mij niet uitgecheckt. Nu presteert de kaart helemaal niets meer, in de bus niet, trein niet, conducteur ziet niets en ook zo een oplaadpunt ziet mijn kaart niet. Nu las ik in de FAQ van studentenov-chipkaart dat als je meerdere( ) keren niet uitcheckt je pas wordt geblokkeerd. Maar wat houdt geblokkeerd in, krijg ik dan een foutmelding/rood lampje bij het inchecken of doet mijn pas het, zoals nu het geval is, dan helemaal niet meer?
  zondag 24 januari 2010 @ 00:03:12 #92
131278 moemoe
#teampanda
pi_77195056
Op dit moment is Mijn IB-Groep gesloten. Je kunt Mijn IB-Groep iedere dag van 07.00 tot 00.00 uur gebruiken.

Onze excuses voor het ongemak.


Bepalen ze zelfs wanneer ik ga klagen .
  Moderator zondag 24 januari 2010 @ 00:08:11 #93
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_77195227
quote:
Op zondag 24 januari 2010 00:03 schreef moemoe het volgende:
Op dit moment is Mijn IB-Groep gesloten. Je kunt Mijn IB-Groep iedere dag van 07.00 tot 00.00 uur gebruiken.

Onze excuses voor het ongemak.


Bepalen ze zelfs wanneer ik ga klagen .
Als je in Groningstad bent kan je ook naar het IBG kantoor zelf he.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 24 januari 2010 @ 00:10:18 #94
131278 moemoe
#teampanda
pi_77195310
quote:
Op zondag 24 januari 2010 00:08 schreef Renesite het volgende:

[..]

Als je in Groningstad bent kan je ook naar het IBG kantoor zelf he.
Ik weet niet of ik voor mezelf in sta als ik het IBG kantoor zie.
  zondag 24 januari 2010 @ 00:10:51 #95
131278 moemoe
#teampanda
pi_77195330
Neh, dan verstuur ik het formulier voor de schadevergoeding wel morgen.

Lekker up up-to-date is dat formulier btw. Ze hebben het over de OV-studentenkaart en het postkantoor .
  zondag 24 januari 2010 @ 11:45:12 #96
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_77203876
Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand me kan helpen. Vanaf 22 januari kon ik mijn studenten reisproduct ophalen. Ik heb het 's morgens geprobeerd maar het apparaat gaf de melding dat er geen product klaarstond.
's Middags wilde ik het weer proberen maar er werd me verteld door een OV chip dude dat er in heel NL storingen waren waardoor niemand kon opladen.
Ik ga nu voor het eerst een opleiding volgen dus ik heb geen oude studenten OV. Ik moet vanaf 1 februari dus echt een werkende chipkaart hebben.

Toen ik naar huis ging met de bus dacht ik; ik zal dat ding voor de gein eens voor dat poortje houden. Toen bleek dus dat hij het gewoon deed, hij gaf een piepje en Goede Reis aan.
Bij het uitchecken werkte het ook goed maar zag ik ineens de melding ¤ 2,61 staan.

Ik heb geen geld op het ding staan. Klopt het dat hij met studenten chipkaarten toch aangeeft wat het bedrag is? En hij deed het nu, kan ik er vanuit gaan dat hij het vanaf nu gewoon standaard doet? Toch gek omdat hij niet is geladen maar hij werkte echt, snap er geen reet van.
L'Enfer, c'est les autres.
  zondag 24 januari 2010 @ 12:53:13 #97
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_77205905
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:45 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand me kan helpen. Vanaf 22 januari kon ik mijn studenten reisproduct ophalen. Ik heb het 's morgens geprobeerd maar het apparaat gaf de melding dat er geen product klaarstond.
's Middags wilde ik het weer proberen maar er werd me verteld door een OV chip dude dat er in heel NL storingen waren waardoor niemand kon opladen.
Ik ga nu voor het eerst een opleiding volgen dus ik heb geen oude studenten OV. Ik moet vanaf 1 februari dus echt een werkende chipkaart hebben.

Toen ik naar huis ging met de bus dacht ik; ik zal dat ding voor de gein eens voor dat poortje houden. Toen bleek dus dat hij het gewoon deed, hij gaf een piepje en Goede Reis aan.
Bij het uitchecken werkte het ook goed maar zag ik ineens de melding ¤ 2,61 staan.

Ik heb geen geld op het ding staan. Klopt het dat hij met studenten chipkaarten toch aangeeft wat het bedrag is? En hij deed het nu, kan ik er vanuit gaan dat hij het vanaf nu gewoon standaard doet? Toch gek omdat hij niet is geladen maar hij werkte echt, snap er geen reet van.
Ik denk dat je een gewone chipkaart gekregen hebt. Ben je student of HBO-er? En ben je 18 of ouder?
Als dit de eerste keer is dat je gaat studeren, heb je dan al een studentenkaart aangevraagd bij Informatie Beheer Groep?
Jesus hates you.
pi_77207217
AARGH ik word echt gek van de ovchipkaart. Heb begin december mijn studenten ov-abonnement gewijzigd van week naar weekend. Op 6 januari, na een paar defecte oplaadpalen en storingen in het systeem, netjes mijn 'product opgehaald'. Op de oplaadpaal stond duidelijk dat er weekendabo was geactiveerd. Gister voor het eerst gereisd met de chipkaart. In de bus was alles prima, geen geld afgeschreven. Maar ik werd gecontroleerd in de trein, en op de scanner van de conducteur stond dat ik weekabonnement heb. Begon de beste man met een boze blik alsof ik een of andere crimineel was een boete uit te schrijven. Een andere conducteur kwam er uiteindelijk bij en kon op zijn scanner meer info opvragen, waaruit wel bleek dat ik ook weekend-ov heb, maar op de scanners (ook bij de kaartjesautomaten en op 'Mijn ov-chipkaart') staat duidelijk weekabonnement. Nog eens op 'mijn IBGroep' gecontroleerd, maar daar staat wel weekend-ov..
Na een kwartier op de wachtlijn van de klantenservice, kreeg ik er een mevrouw aan die me kon vertellen dat het systeem eruit lag en dat ze nu niks voor me kunnen doen..



Net maar eens een klacht ingediend op http://www.ov-chipklacht.nl/
pi_77208930
Straks weer met de bus rijden. Het zal weer een verassing zijn of de chauffeur moeilijk gaat doen over het gebruik van mijn oude OV jaarkaart.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 24 januari 2010 @ 14:27:22 #100
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77209567
Ik heb mijn ov-chip gecheckt bij zo'n ns-automaat en daaruit blijkt dat er wel gewoon 4 producten op de kaart staan, week, korting week en 2 overig! Jeuh! Dit in tegenstelling tot de site (1 product, week) en ib-groep (geen datum bij geactiveerd). Mijn activeren van een week terug is dus geslaagd!

@Maria 2.0: bij studentenov-chip geeft de bus geen 'goede reis' aan (ook geen prijs) maar iets van 'in ok zooitje cijfers'. En bij uitchecken dus 'uit ok 345678945231465854' of zoiets. Dus ik denk dat er geen abo op je kaart staat. Ook geen tijdelijke ofzo. Je kunt dit checken bij een gewone NS-kaartjesautomaat, als daarop ov-chip het doet. Je meot hem er voor houden en dan op kaartinformatie of zoiets toetsen.
  zondag 24 januari 2010 @ 14:31:12 #101
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_77209729
quote:
Op zondag 24 januari 2010 14:27 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik heb mijn ov-chip gecheckt bij zo'n ns-automaat en daaruit blijkt dat er wel gewoon 4 producten op de kaart staan, week, korting week en 2 overig! Jeuh! Dit in tegenstelling tot de site (1 product, week) en ib-groep (geen datum bij geactiveerd). Mijn activeren van een week terug is dus geslaagd!
Bij mij hetzelfde
Alleen bij mij staan er op de ov site wel twee producten & bij de IBG ook niets.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')