abonnement Unibet Coolblue
pi_76570947
Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT==-- de OV-jaarkaart!
GAARNE DE OPENINGSPOST DOORLEZEN VOORDAT ER VRAGEN GESTELD WORDEN



Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de websites van de klantenservice en de Dienst Uitvoering Onderwijs (vroeger IB Groep) niet altijd uitkomst bieden, is er nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder beantwoord maar om dat er geregeld dingen wijzigen kun je het beste http://www.studentenov-chipkaart.nl/ raadplegen. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

Vorige delen:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #4
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #5
[FAQ] studenten ov-chipkaart #6
======================================================================================
Vragen en antwoorden!
======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement.
Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS en enkele andere vervoerders doen voorlopig nog niet mee. Hier gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Controleurs kunnen echter wel controleren of je een geldig reisproduct op de chipkaart hebt staan.

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je oude OV-studenten doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. Dit kun je doen bij een ophaalautomaat.
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Je kunt ook hier in google maps kijken.
De geadviseerde ophaaldata vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .

Ophalen doe je bij onderstaande automaat. Bij de NS-automaten kun je je studentenreisproduct niet ophalen!


Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:



Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten.
Een aanvraagformulier is ook te vinden op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Deze ontvang je over het algemeen binnen enkele dagen thuis en moet je voorzien van je gegevens, een pasfoto en een kopie van een identiteitsbewijs terug sturen.

Studenten die (te laat) een aanvraagformulier aangevraagd hebben en nog geen studenten OV-chipkaart gekregen hebben, ontvangen een tijdelijk chipkaart.

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

In de gebieden waar de kaart nog niet volledig is ingevoerd gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Buiten de vrij-reizen periode om zul je dan een kaartje met korting moeten kopen. Dit geld ook als je andere mensen met je mee laat reizen.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld de metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.
Mijn studie eindigt, en nu?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl .
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als ‘gewone’ persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden.

======================================================================================
Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers
======================================================================================

www.ocwduo.nl
http://www.studentenov-chipkaart.nl/
http://www.ov-chipkaart.nl/


en in het bijzonder:

http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

Maandag t/m vrijdag 07:00 - 21:30
Zaterdag en zondag 9:00 - 16:00

======================================================================================
Updates
======================================================================================

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
Antwoordnummer 11090
5200 VC 's-Hertogenbosch


______________________________________________________________________________________
Belangrijk
Op verzoek van de NS!
quote:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

______________________________________________________________________________________
Oude OV-kaart nog maand geldig in de trein
quote:
De oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op Verschillende stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.


LET OP:
quote:
Op maandag 4 januari 2010 08:09 schreef HalvinCarris het volgende:
Oke even gebeld met Veolia klantenservice.

Veolia gedoogt de papieren OV kaart NIET. De NS doet dit wel, Veolie heeft hiervoor de verantwoordelijkheid bij de IB-groep neergelegd.

Mensen zonder studenten ov-chipkaart met Veolia: gewoon betalen.

Dit kan ook wel even in de nieuwe OP worden gezet.

Ik heb dus voor kerst een nieuw aanvraagformulier aangevraagd (zie je de logica ). Deze moet dus binnenkort komen. Zit bij dat aanvraagformulier ook een tijdelijke OV-chipkaart? Ik hoop het wel, anders moet ik een maand m'n ritjes zelf betalen.


[ Bericht 98% gewijzigd door Rene op 08-01-2010 22:48:30 ]
pi_76570954
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 14:14 schreef Zidane007nl het volgende:
Ik heb al sinds 2007 een Studenten OV-Chipkaart en gebruikte hem tot nu toe alleen bij de metro voor de poortjes, maar nou wou ik vanochtend voor het eerst in 2010 gaan reizen ermee. Inchecken bij de trein ging niet, maar ik lees net dat dat niet hoeft, maar bij de metro werd er gewoon geld afgeschreven.

In de brief van de IB-Groep stond dat er een tijdelijk abonnement op zou staan en dat blijkt dus niet. Ik kreeg ook een brief van OV-Chipkaart dat ik bij de NS balie de kaart tijdelijk kon opladen, maar dat kan daar helemaal niet.

Moet ik hem nou wel tijdelijk opladen of hoe zit dat? Ik kan pas vanaf de 13e het werkelijke aionnement erop zetten.
Zie http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/reizen.asp:
quote:
Rotterdam en omgeving
Woon je in de regio Rotterdam en heb je sinds 2007 al een Studenten OV-chipkaart? Dan staat daarop een tijdelijk abonnement dat op 31 december 2009 afloopt. Wil je in 2010 blijven reizen? Activeer je nieuwe abonnement dan zo snel mogelijk bij een ophaalautomaat. De geadviseerde ophaalperiode op studentenov-chipkaart.nl geldt niet voor jou.
pi_76571000
Dikke tvp.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_76571404
Terugvindproduct.
pi_76571505
Toen ik de bestelling ging ophalen gaf ie aan dat mijn saldo in de min was. ¤-1,19 ofziets....hoe kan dit
pi_76573850
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 17:47 schreef verzer het volgende:
Toen ik de bestelling ging ophalen gaf ie aan dat mijn saldo in de min was. ¤-1,19 ofziets....hoe kan dit
Vergeten uit te checken bij een bus oid? Bij mij ging het bij het inchecken al mis, toen ging er ook iets van ¤1,19 af, terwijl het gratis zou moeten zijn .
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:10:12 #7
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_76574307
Hier bestelling opgehaald inmiddels, al komen de kastjes pas in het najaar in de bussen...
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_76579539
quote:
Bedankt! Dat stond dus niet in de brief die ik gekregen heb.
Ik heb er nou een tijdelijke abonnement op laten zetten. Volgende week maar een definitieve van maken.
pi_76593038
quote:
Dat is toch op zijn zachtst gezegd belachelijk. Fijn ook dat je dan een brief krijgt waarin staat dat je tot de 31ste kan reizen... Maar ja, klachten indienen heeft ook weinig nut, dus ik zal me er maar bij neerleggen
pi_76593108
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 18:57 schreef Gloeidoos het volgende:

[..]

Vergeten uit te checken bij een bus oid? Bij mij ging het bij het inchecken al mis, toen ging er ook iets van ¤1,19 af, terwijl het gratis zou moeten zijn .
Bij mij ook. 5 euro, kan ik dat ergens terugdeclareren?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  zaterdag 9 januari 2010 @ 17:47:36 #11
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76605351
Hier ben ik ook weer
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76605441
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:47 schreef automatic_ het volgende:
Hier ben ik ook weer
Wat eten we vandaag?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 17:50:57 #13
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76605467
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:50 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Wat eten we vandaag?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb frietjes op
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76605554
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:50 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik heb frietjes op
!

Ah ja, kom ik volgende keer wel langs.


Anyway. Van de week nog 3 boze studenten weg zien lopen omdat het apparaat niet meer deed. Geweldig de invoering.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 17:57:20 #15
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76605703
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat het mij wel fijn lijkt als het straks allemaal wél werkt oké, behalve sommige dingen, maar oke
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76605779
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:57 schreef automatic_ het volgende:
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat het mij wel fijn lijkt als het straks allemaal wél werkt oké, behalve sommige dingen, maar oke
Mja. Het inchecken ben ik wel mee eens. Dat vind ik wel handig. Maar het uitchecken vind ik minder. Vooral in drukke bussen vind ik dat een probleem.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:01:33 #17
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76605838
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:00 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Mja. Het inchecken ben ik wel mee eens. Dat vind ik wel handig. Maar het uitchecken vind ik minder. Vooral in drukke bussen vind ik dat een probleem.
Naja, wat iemand een tijdje terug al zei; Waarom inchecken/uitchecken als je een abonnement hebt? Het enige waar het nuttig voor is, is om te kijken hoeveel mensen er precies op een bepaalde lijn reizen
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76605881
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:01 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Naja, wat iemand een tijdje terug al zei; Waarom inchecken/uitchecken als je een abonnement hebt? Het enige waar het nuttig voor is, is om te kijken hoeveel mensen er precies op een bepaalde lijn reizen
Ja daar heb je wel gelijk in.

Nou ben benieuwd, de maand(en) zijn nog lang niet om.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:05:08 #19
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76605956
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:02 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Ja daar heb je wel gelijk in.

Nou ben benieuwd, de maand(en) zijn nog lang niet om.
Natuurlijk heb ik gelijk

Ik zal binnenkort eens een dagje A'dam / R'dam plannen en mijn chipkaart gaan gebruiken
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76606602
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:05 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Natuurlijk heb ik gelijk

Ik zal binnenkort eens een dagje A'dam / R'dam plannen en mijn chipkaart gaan gebruiken
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:40:07 #21
260258 Pindabroodje
http://www.junga.nl
pi_76606999
Ik heb vanaf vrijdag verschillende keren met de Chipkaart gereisd (heb een weekend-OV), en geen enkele conducteur heeft hem gescand. Ik hoefde de kaart alleen maar te laten zien en het was goed. Weet ik dat ook weer als ik voortaan doordeweeks wil reizen met de trein
pi_76607496
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:40 schreef Pindabroodje het volgende:
Ik heb vanaf vrijdag verschillende keren met de Chipkaart gereisd (heb een weekend-OV), en geen enkele conducteur heeft hem gescand. Ik hoefde de kaart alleen maar te laten zien en het was goed. Weet ik dat ook weer als ik voortaan doordeweeks wil reizen met de trein
Zou ik niet doen, ben nu twee keer een conducteur tegengekomen en allebei gingen ze scannen.
Misschien doen ze het niet als het erg druk is?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  zaterdag 9 januari 2010 @ 19:46:02 #23
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_76609434
Ik moet nu mn tijdelijke weer terugsturen, die ik één dag voor mn echte heb gekregen. Goede interne administratie daar. Nja, ik probeer eerst wel even of ik mn echte kan activeren enzo. Spannend...
pi_76609566
iemand al ervaring met de papiere ov uit 2009 en syntus? Ik rij al een week op deze manier , maar ben nog steeds niet gecontroleerd......

Ben wel benieuwd of het nou "legaal" is
pi_76609641
Klopt het dat je tot en met 31 januari zowel doordeweeks als in het weekend kunt reizen met je OV-Studentenchipkaart?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')