abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76982738
Vorige topic
Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT==-- de OV-jaarkaart!
GAARNE DE OPENINGSPOST DOORLEZEN VOORDAT ER VRAGEN GESTELD WORDEN

Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de websites van de klantenservice en de Dienst Uitvoering Onderwijs (vroeger IB Groep) niet altijd uitkomst bieden, is er nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder beantwoord maar om dat er geregeld dingen wijzigen kun je het beste http://www.studentenov-chipkaart.nl/ raadplegen. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

Vorige delen:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #4
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #5
[FAQ] studenten ov-chipkaart #6
[FAQ] studenten ov-chipkaart #7
======================================================================================
Vragen en antwoorden!
======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement.
Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS en enkele andere vervoerders doen voorlopig nog niet mee. Hier gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Controleurs kunnen echter wel controleren of je een geldig reisproduct op de chipkaart hebt staan.

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je oude OV-studenten doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. Dit kun je doen bij een ophaalautomaat.
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Je kunt ook hier in google maps kijken.
De geadviseerde ophaaldata vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .

Ophalen doe je bij onderstaande automaat. Bij de NS-automaten kun je je studentenreisproduct niet ophalen!

Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:

Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten.
Een aanvraagformulier is ook te vinden op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Deze ontvang je over het algemeen binnen enkele dagen thuis en moet je voorzien van je gegevens, een pasfoto en een kopie van een identiteitsbewijs terug sturen.

Studenten die (te laat) een aanvraagformulier aangevraagd hebben en nog geen studenten OV-chipkaart gekregen hebben, ontvangen een tijdelijk chipkaart.

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

In de gebieden waar de kaart nog niet volledig is ingevoerd gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Buiten de vrij-reizen periode om zul je dan een kaartje met korting moeten kopen. Dit geld ook als je andere mensen met je mee laat reizen.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld de metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.
Mijn studie eindigt, en nu?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl .
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als ‘gewone’ persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden.

Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers

www.ocwduo.nl
http://www.studentenov-chipkaart.nl/
http://www.ov-chipkaart.nl/

en in het bijzonder:

http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

Maandag t/m vrijdag 07:00 - 21:30
Zaterdag en zondag 9:00 - 16:00

Updates

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
Antwoordnummer 11090
5200 VC 's-Hertogenbosch

______________________________________________________________________________________
Belangrijk
Op verzoek van de NS!
quote:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

______________________________________________________________________________________
Oude OV-kaart nog maand geldig in de trein
quote:
De oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op Verschillende stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.

LET OP:
quote:
Op maandag 4 januari 2010 08:09 schreef HalvinCarris het volgende:
Oke even gebeld met Veolia klantenservice.

Veolia gedoogt de papieren OV kaart NIET. De NS doet dit wel, Veolie heeft hiervoor de verantwoordelijkheid bij de IB-groep neergelegd.

Mensen zonder studenten ov-chipkaart met Veolia: gewoon betalen.

Dit kan ook wel even in de nieuwe OP worden gezet.

Ik heb dus voor kerst een nieuw aanvraagformulier aangevraagd (zie je de logica ). Deze moet dus binnenkort komen. Zit bij dat aanvraagformulier ook een tijdelijke OV-chipkaart? Ik hoop het wel, anders moet ik een maand m'n ritjes zelf betalen.
SCHADEVERGOEDING INDIEN HET PRODUCT NOG NIET OP DE KAART STAAT!
Link: Schadevergoeding - DUO/IB-Groep
quote:
Heb je recht op een studentenreisproduct en staat je abonnement niet op tijd in de ophaalautomaat, dan kun je een schadevergoeding van ¤ 68,- per halve maand aanvragen. Dit is mogelijk in een aantal gevallen: zie link hierboven.
Daarnaast
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 20:20 schreef Tochjo het volgende:
Na inloggen met je DigiD ga je achtereenvolgens naar Mijn gegevens en Reizen. Onder het kopje Bijzonderheden staat (bij mij althans) de datum waarop je je abonnement geactiveerd hebt.
============PERSBERICHT=============

[ Bericht 39% gewijzigd door Rene op 21-01-2010 19:06:50 ]
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76982938
Terugvindproduct.
  Moderator maandag 18 januari 2010 @ 20:38:02 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76983068
Plop !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_76983631
quote:
Op maandag 18 januari 2010 19:31 schreef Gloeidoos het volgende:
Ik kan ook niet opladen. Bovendien zei de NS conducteur net dat er op mn 'echte' OVshitkaart geen tijdelijk product staat (deze hele maand met dat tijdelijke ding gereisd). Net nog even bij zon paal gechecked en die zei dat er ook geen reisproducten opstaan.

Ik zie de bui al hangen ...
Vandaag kwam ik erachter dat er geen reisproduct op m'n chipkaart staat, terwijl ik twee weken geleden mijn reisproduct heb opgehaald . Vandaag in de trein werd ik gecontroleerd waarna de conducteur zei dat ik mijn reisproduct nog moet ophalen. Dus ik ben net bij een oplaadpunt een bon uit gaan printen en daar staat inderdaad op dat mijn reisproduct klaarligt en er nog geen gebruik van is gemaakt. Vervolgens ben ik bij de Albert Heijn geweest om het product dan er (nog een keer) op te zetten. Geeft het apparaat aan dat er niks voor me klaarligt... Toen ben ik het nogmaals nogmaals gaan vragen bij de infobalie van de NS of ze m'n kaart wilden checken, en wederom bleek dus dat ik mijn reisproduct op moet halen.

M.a.w. het product is opgehaald (staat zelfs ook op Mijn IB), product wordt niet herkend bij de NS en het product kan ook niet nog een keer worden opgehaald... iemand met hetzelfde probleem? Morgen maar even bellen met de IB-groep...
pi_76984864

Een OP van automatic.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_76984912
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:13 schreef CantFazeMe het volgende:

Een OP van automatic.
Mooi gemaakt hè?
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76984953
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:13 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Mooi gemaakt hè?
Komt in de buurt.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_76985126
tvp .
pi_76985258
Ik reis inmiddels met de kaart in de tram en dat gaat prima. Vrijdag voor het eerst met de trein en ik hoop dat ik gecontroleerd word en dat het werkt, want dan pas weet ik zeker dat alles goed gaat...

Op de ov-chip site update hij ook niets over mijn reizen, duurt dat altijd zo lang? Er staat alleen dat ik studenten week en korting week heb.
pi_76985396
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:20 schreef Bostonian het volgende:
Ik reis inmiddels met de kaart in de tram en dat gaat prima. Vrijdag voor het eerst met de trein en ik hoop dat ik gecontroleerd word en dat het werkt, want dan pas weet ik zeker dat alles goed gaat...

Op de ov-chip site update hij ook niets over mijn reizen, duurt dat altijd zo lang? Er staat alleen dat ik studenten week en korting week heb.
Je heoft nog niet in te checken he bij de NS.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_76985981
Ik heb eindelijk iemand te pakken kunnen krijgen van de OV-chipkaart hulplijn, en ik heb nu een werkend Mijn OV-chipkaart account! Bleek dat ze mijn oude postcode nog in hun systeem hadden staan, vandaar dat het fout ging. Ben alleen al in februari verhuisd...

Maar goed, nog even en mijn chipkaart wordt automatisch weer opgeladen als hij bijna leeg is
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_76986131
Hallo,

Ik had nog een vraag over de studentenov chipkaart.

Ik heb net op de site www.ovchipkaart.nl een account aangemaakt. Bij kaartinformatie krijg ik de volgende gegevens:

Kaartgegevens
Kaartnaam nvt
Kaartnummer3528************
Einddatum geldigheid16-03-2014
Status Geproduceerd

Wat betekend dat saldo? Betekend dat dat mijn reisproduct klaar staat? Ik heb gereisd met een studenten ov jaarkaart (weekabbonnement). Ik hoorde op het station dat ik eerst een bestelling moest doen via www.ovchipkaart.nl en dat ik hem daarna kon ophalen.

Alvast bedankt.
Beter iets moois verliezen, dan dat je het nooit hebt gehad.
pi_76987110
Hoe kan het trouwens dat nog 2/3 hem moet activeren?
er staan de hele dag lange rijen bij dat paaltje en wanneer de rij weg is, is het apparaat kapot.

Snap nog steeds niet dat ze dan de studenten 'de schuld' geven...
  maandag 18 januari 2010 @ 21:53:00 #14
28609 Veerboot
Mensoverbrengschuit
pi_76987169
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:51 schreef sjaak_trekbek het volgende:
Hoe kan het trouwens dat nog 2/3 hem moet activeren?
er staan de hele dag lange rijen bij dat paaltje en wanneer de rij weg is, is het apparaat kapot.

Snap nog steeds niet dat ze dan de studenten 'de schuld' geven...
Echt slechte journalistiek ook trouwens, al die media die zo'n persberichtje zo klakkeloos overnemen.
  maandag 18 januari 2010 @ 21:54:26 #15
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_76987257
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:35 schreef MarijeH het volgende:
Hallo,

Ik had nog een vraag over de studentenov chipkaart.

Ik heb net op de site www.ovchipkaart.nl een account aangemaakt. Bij kaartinformatie krijg ik de volgende gegevens:

Kaartgegevens
Kaartnaam nvt
Kaartnummer3528************
Einddatum geldigheid16-03-2014
Status Geproduceerd

Wat betekend dat saldo? Betekend dat dat mijn reisproduct klaar staat? Ik heb gereisd met een studenten ov jaarkaart (weekabbonnement). Ik hoorde op het station dat ik eerst een bestelling moest doen via www.ovchipkaart.nl en dat ik hem daarna kon ophalen.

Alvast bedankt.
Als ik het zo lees heb je je kaart dus nog niet geactiveerd? Dan zul je eerst naar zo'n zuil moeten om hem te activeren. Daar hoef je niets voor voor te bereiden, de 'bestelling' wordt automatisch klaar gezet als je recht hebt op een ov-kaart. Als dan bij zo'n zuil bent druk je op 'bestelling op halen en dan is het als het goed is klaar. Als het niet goed is kan het zijn dat de bestelling niet klaar staat of nadat je de bestelling hebt opgehaald er nog steeds niets op je kaart staat, dit zijn 2 mogelijke problemen waar mensen uit dit topic tegen aan zijn gelopen. Maar laten we van het positieve uit gaan en er van uit gaan dat jij een kaart gewoon kunt activeren. Als je dan weer op de site inlogt zie je dat er 2 reisproducten op staan.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_76987666
Ik kan m'n product nog steeds niet ophalen? Er staan 2 producten op die tot eind 2010 gelden, maar volgens de conducteurs zijn dit niet de goede producten

Kan ik het beste gaan bellen, of is zo nu en dan opnieuw proberen voldoende?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  dinsdag 19 januari 2010 @ 00:59:51 #17
285441 bellabeauti
in dubio abstine
pi_76995895
Hmm heb van de week reisproduct opgehaald( als ik die paal moet geloven) maar als ik kijk op mijn OVchipkaart staat er dit:

Kaartgegevens
Kaartnaam nvt
Kaartnummer xxxxxxxxxxxxxxxxx

and that's it???? :S
  dinsdag 19 januari 2010 @ 10:42:00 #18
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_77001797
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 00:59 schreef bellabeauti het volgende:
Hmm heb van de week reisproduct opgehaald( als ik die paal moet geloven) maar als ik kijk op mijn OVchipkaart staat er dit:

Kaartgegevens
Kaartnaam nvt
Kaartnummer xxxxxxxxxxxxxxxxx

and that's it???? :S
Heb ik ook, en ik heb mijn kaart al op 5 januari geactiveerd. Ik neem de volgende keer dat ik met de trein ga maar mijn bonnetje mee en hoop dat de conducteur het goed vind. Hopelijk wordt het voor 1 februari opgelost door die prutsers.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_77004323
TVPleurisovchipkaart
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_77004870
Zucht.... In februari vorig jaar voor het eerst aangevraagd; nooit ontvangen.
In de 1e week van december gebeld, alle gegevens + pasfoto bleken in orde en ze zouden hem alsnog sturen; nooit ontvangen. Probeer je ze steeds te bellen, zeggen ze na een bandje van 10 minuten zonder pardon "Het is te druk, de verbinding wordt nu verbroken". Dus erachteraan gaan zit er niet in.

Krijg ik nu ineens een brief binnen met een tijdelijke kaart en de mededeling dat mijn oude aanvraagformulier niet meer geldig is. Of ik ff een nieuw formulier opstuur met nieuwe pasfoto en nieuwe kopie van legitimatie. AARGH!

Nu dus op de post gedaan, maar dan duurt het vanaf nu dus mooi nog 3 weken voor ik hem binnen krijg lijkt mij? Dan is het dus al februari en ga ik dus boetes krijgen?
pi_77006205
Hoerending, toen ik vandaag mijn kaart wou activeren kreeg ik na de stap: # kies ‘ophalen bestelling’ in het beeldscherm; een foutmelding dat ik mijn bestelling niet kon ophalen. Ligt dit aan dat activeerding of doe ik iets fout? Op die chipkaart site kan ik er niks over vinden.
pi_77006496
Volgens www.studentenov-chipkaart.nl :
quote:
Als je zeker wilt weten of je product klaar staat voordat je naar een ophaalpunt gaat, controleer dan eerst via www.ov-chipkaart.nl door een persoonlijk ‘Mijn OV-chipkaart’ account aan te maken of het product daadwerkelijk voor je klaarstaat.
Heb reeds een account aangemaakt, kan de kaart informatie van mijn OV chipkaart ook opvragen,
alleen kan nergens vinden waar ik nou kan zien of mijn "product " klaar staat..

Iemand enig idee waar ik deze informatie wel kan vinden?

[ Bericht 6% gewijzigd door henk88 op 19-01-2010 13:06:05 ]
pi_77006705
Dat tijdelijke reisproduct werkt bij mij blijkbaar niet meer. Volgens mij is er ook gewoon doordeweeks geld afgeschreven van m'n kaart, gezien er bij het oplaadpunt een saldo van -0.23 aangegeven werd.

Gisteren 20 minuten in de rij gestaan bij het oplaadpunt op Rotterdam centraal. Één van de automaten deed het niet en voor de ander stond dus een megalange rij. Overigens is het opladen niet gelukt omdat ik tot drie keer toe een foutmelding kreeg. Kutkaart.
pi_77006965
@henk je kaartnummer staat nog zichtbaar onder "Kaart*".
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_77007105
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:02 schreef CantFazeMe het volgende:
@henk je kaartnummer staat nog zichtbaar onder "Kaart*".
Oh das idd niet zo handig

Aangepast, thanks
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')