abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76976142
quote:
Ambtenaar mag toegang tot woning eisen

DEN HAAG - Miljoenen Nederlanders moeten binnenkort controleambtenaren binnenlaten, zonder verdenking, maar op straffe van verlies van kinderbijslag, AOW of bijstand.

Ook voor weduwen en weduwnaren, wezen en oudere arbeidsongeschikten geldt: wie de controleur niet binnenlaat, wordt daarvoor gekort. Dat staat in een wetsvoorstel van het kabinet dat in behandeling is bij de Tweede Kamer. De kinderbijslag wordt in het wetsvoorstel wanneer de controleambtenaar niet binnenmag in zijn geheel ingehouden, de andere uitkeringen voor de helft. Rechtsgeleerden achten het wetsvoorstel in strijd met het thuisrecht van burgers, dat is vastgelegd in de grondwet, en met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Op grond van de nieuwe wet mogen gemeenten, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV zelf bepalen wanneer zij toegang tot iemands woning willen. Dit om na te gaan of iemand echt alleen woont, of zijn eigen kinderen verzorgt.

Draagvlak
Het kabinet acht de wet noodzakelijk om 'het draagvlak van sociale voorzieningen' in de samenleving te behouden. Van het wetsvoorstel moet 'een preventieve werking' uitgaan. Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is. Dit omdat het allang is toegestaan huisbezoeken te doen bij burgers, als zij worden verdacht van fraude.

Het doorzoeken van een woning van iemand die niet verdacht is, mag sinds 2007 alleen nog wanneer de burger vrijwillig meewerkt. Veel gemeenten willen echter al bij de eerste aanvraag van een uitkering een kijkje kunnen nemen in de woning van de aanvrager; het wetsvoorstel moet dat mogelijk maken.
Ambtenaar mag toegang tot woning eisen
Ambtenaar mag toegang tot woning eisen #2
pi_76979490
is maar goed ook. kunnen heel wat uitvreters worden ontmaskert. elk hoekje en gaatje alsjeblieft
  maandag 18 januari 2010 @ 21:28:21 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_76985712
quote:
Op maandag 18 januari 2010 19:32 schreef Synthesist het volgende:
is maar goed ook. kunnen heel wat uitvreters worden ontmaskert. elk hoekje en gaatje alsjeblieft
En je privacy?

1984 is here to stay
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_76987633
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En je privacy?

1984 is here to stay
1984 eeuwige oneliner

frauderen op grote schaal heeft hier voor gezorgd
pi_76987914
quote:

[..]

En je privacy?

1984 is here to stay
Ik ben er na twee delen wel klaar mee. De voorstanders van dit onzalige plan komen alleen maar met "Je hebt toch niets te verbergen"...

Een inhoudelijk antwoord op een mooie post van One_of_the_Few krijg je dan weer niet...
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:26 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

En hier zit direct de crux. Het geloof dat het niet gebeurt. Ik durf je op een briefje te geven dat het wel gaat gebeuren. Waarom, omdat er niet alleen maar nobele mensen werken die perfect zijn.
Ik werken mensen die per ongeluk een foutje maken. Er werken mensen die niet zo per ongeluk 'een foutje maken' etc.
De laatste tijd heb ik al meerdere keren meegemaakt dat het enkel wijzigen van mijn gegevens al niet lukt bij de overheid zonder problemen. En dan ga ik uit van de goedheid van de mensen die het gedaan hebben, kan immers gebeuren en software technisch is ook niet alles op orde.

Deze discussie gaat toch ook niet over de 95% waar het wel goed bij gaat? Dat is niet interessant, het gaat erom over de momenten dat het niet goed gaat. en is de impact die de overheid dan kan hebben te groot. Imo ja.

Jij mag het doemdenken vinden, ik niet. Dezelfde mensen vonden de kritiek tegen de ID plicht doendenken. En wat stellen partijen voor die toen zeiden: alleen bij ongeval of speciale omstandigheden maar een plicht. Die zeggen nu: het is een logische stap dat de politie altijd om je ID mag vragen. Daar is niks logisch aan en weer een stap verder weg.
Nog een voorbeeld. DNA afgifte voor opsporing. Alleen bij concrete verdachte situaties. Werd gezegd. Nu zegt het CDA al dat je DNA afstaan een burgerplicht is. Weer een stapje verder. Het is geen doemdenken dus, het is een constatering van de werkelijkheid. Als ik zou doemdenken zou ik denken dat de overheid een DDR achtige structuur wil installeren.

We moeten dus maar alle maatregelen over ons heen laten komen omdat we anders doemdenken, niet voldoen aan de burgerplicht of geen controle zouden willen? op die manier kan je elke maatregel van de overheid goedpraten. Het minste wat je kan doen is een discussie hebben over de balans tussen vrijheid, veiligheid en controlerend vermogen. Want dat is de discussie waar het om gaat. Maar zodra de discussie gestart wordt worden er algemen argumenten bijgehaald om een specifieke maatregel te onderbouwen. Dat vind ik ondeugdelijke argumenten waarop een maatregel niet zou moeten worden ingevoerd.
pi_76988196
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:59 schreef Synthesist het volgende:

[..]

1984 eeuwige oneliner

Heb je de eerste twee delen ook doorgelezen? Ik zal het ff in een paar woorden samenvatten... JE BENT FRAUDEUR ALS JE IEMAND NIET BINNEN LAAT!

En dit geldt bv dus ook voor de ouden van dagen die een AOW ontvangen en mensen die kinderbijslag krijgen. Maar ja, dat zal je dan wel weer niet snappen, staar je lekker blind op "Tokkies" die de boel besodemieteren.
  maandag 18 januari 2010 @ 22:26:07 #7
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_76989148
quote:
Op maandag 18 januari 2010 22:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heb je de eerste twee delen ook doorgelezen? Ik zal het ff in een paar woorden samenvatten... JE BENT FRAUDEUR ALS JE IEMAND NIET BINNEN LAAT!

En dit geldt bv dus ook voor de ouden van dagen die een AOW ontvangen en mensen die kinderbijslag krijgen. Maar ja, dat zal je dan wel weer niet snappen, staar je lekker blind op "Tokkies" die de boel besodemieteren.
Dat lijkt me dus de kern van het verhaal bij dit nieuwe wetsvoorstel. Zodra je geld van de overheid krijgt (uitkering of subsidie) wordt je verplicht om te pas en te onpas overheidsambtenaren ter controle in je huis binnen te laten. Deze ambtenaren zullen de bevoegdheid hebben om je hele huis ondersteboven te keren, gewoon omdat het kan. En als je het daar niet mee eens bent dan zul je als crimineel behandeld worden.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  maandag 18 januari 2010 @ 23:20:18 #8
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_76992042
quote:
Op maandag 18 januari 2010 19:32 schreef Synthesist het volgende:
Ze kunnen dus ook zomaar bij jou binnenkomen, ook al zeg je bij de deur dat je geen kinderbijslag ontvangt. "Nee, meneertje, dat geloven wij niet, wij moeten egt naar binnen"
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  maandag 18 januari 2010 @ 23:27:44 #9
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_76992364
quote:
Daarmee zit je dus volledig fout. Mensen zoals jij die de afbraak van de privacy van de Nederlands burger goedkeuren hebben hiervoor gezorgd. Je bent wel heel makkelijk met het afschuiven van je schuld. Daarnaast heeft de geschiedenis van de mens keer op keer aangetond dat een overheid met teveel macht en controle over de burger altijd verkeerd uitpakt voor de burger. Om het maar even heel simpel te zeggen; macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_76995285
quote:
Op maandag 18 januari 2010 22:26 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Dat lijkt me dus de kern van het verhaal bij dit nieuwe wetsvoorstel. Zodra je geld van de overheid krijgt (uitkering of subsidie) wordt je verplicht om te pas en te onpas overheidsambtenaren ter controle in je huis binnen te laten. Deze ambtenaren zullen de bevoegdheid hebben om je hele huis ondersteboven te keren, gewoon omdat het kan. En als je het daar niet mee eens bent dan zul je als crimineel behandeld worden.
En de overheid zit in heel veel dagelijkse zaken. Indirect of direct. En de overheid eist steeds meer op, waardoor je steeds meer de overheid moet toelaten.

Maar gezien de vorige topics moet je er vooral geen vragen over stellen. Zelf nadenken en alleen al het stellen van vragen is al vreemd.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  dinsdag 19 januari 2010 @ 00:44:50 #11
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_76995465
Ach, er zijn voor- en tegenstanders, persoonlijk lijkt het me dramatisch en niet wenselijk als ik straks een ambtenaar moet binnenlaten die komt kijken of ik niet toevallig een dure computer of tv heb staan, waardoor mijn huursubsidie in het gedrang komt.
DeviantArt
pi_76996034
Ik heb zelf een AO uitkering maar ik denk niet dat ze bij mij komen controleren. Maar indien er wel de behoefte is om me te verrassen met een visite heb ik vast koffie klaar staan, of anders zal ik dat wel even zetten. Een koekje erbij zal ook wel kunnen. Ze zijn welkom, en dan zal ik ook weer vragen waarom ik nou ben afgekeurd.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  dinsdag 19 januari 2010 @ 07:00:51 #13
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_76998215
Leuk ook als je even weg bent om boodschappen te doen en zo'n ambtenaar noteert ''niet open gedaan''.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 17:15:07 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_77423395
quote:
Welja. Pandinval FAIL na valse Anonieme Tip

Zo ver zijn we dus al met de PolitieStaat Nederland. Wie een hekel heeft aan Pietje of Henkie belt gewoon Meld Misdaad Anoniem met de tip dat er op zolder van Pietje of Henkie een hennepkwekerij zit. En de politie gaat dan prompt met de stormram erop af om eens een kijkje in het huis te nemen. Wie denkt dat de PandGestapo een randstedelijk fenomeen is, vergist zich. Ook in de Rest van Nederland is uw huis, haard & privacy niet meer zeker. Het overkwam een familie in Castricum (NH), een nogal boring kudtdorp aan de Noordzeekust met Saabs, buxustuintjes en een hele dure strandparking. Terwijl de bewoners uithuizig waren om belastingcentjes bijeen te schrapen voor wachtgeldregelingen en subsidies beukten agenten der politie hun voordeur in, op zoek naar contrabande. En dat alles na een Anonieme Tip. Zoektocht van de politie duurde twee uur, er werd uiteindelijks niks aangetroffen, voordeur stuk, alle lampen waren aan (milieu!) en de schade bedroeg 2000 euro. Huiseigenaar haalt vervolgens verhaal bij politie en burgemeester en krijgt te horen dat hij niet moet zeuren over schade en dat het OM de actie heeft goedgekeurd. Hele verhaal HIERRR. De politie blijft volharden dat de tip anoniem was en dat ze er ook niks aan kunnen doen. Grappig. Moet je eens 112 voor de lol bellen...
Gewoon omdat het kan...
  vrijdag 29 januari 2010 @ 17:19:01 #15
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_77423518
quote:

[..]

1984 eeuwige oneliner

Ik heb medelijden met je, dat je serieus waar zo weinig zicht hebt op wat zich de afgelopen jaren heeft afgespeeld.

Helaas ben je ook deel van het probleem, waarmee je verdere sympathie direct verspeelt.
Intelligent, but fucked up.
pi_83974832
Bij mij gaan ze steeds naar binnen als ik niet thuis ben. Ik weet dat omdat ze expres sporen achterlaten. De reden? Ik had een lijstje medicijnen die ik kon bestellen via internet bij een vent. Hij had er ook eentje gestuurd voor als je onder een bepaald bedrag bestelde, daar stond boven: 'reseller'.
Maarja, ik werk bij defensie en omdat ik al 6 jaar overspannen ben en in juni 2009 een burnout kreeg, zijn ze toen begin juli mijn telefoon gaan aftappen en mijn internet activiteiten gaan uitpluizen.
Die medicijnlijsten hebben ze gezien, dus een 'gegronde reden' om mijn deur open te breken. In september 2009 was zelfs mijn bloed gestolen wat ik had laten afnemen voor controle op suikerziekte (niet dat er iets bijzonders in zat ofzo).
Nu word nog steeds mijn telefoon afgeluisterd, zelfs gesprekken in een straal van 5 meter kunnen ze volgen of opnemen
De reden? Ik heb in zwakke momenten een paar keer drugs gebruikt nadat ik te vroeg antidepressiva had afgebouwd. Ja ik weet het, slecht, ik vervloekte die zooi zelf ook altijd. Alleen toen ik helemaal in de put zat en niks me meer wat kon schelen ben ik over mijn eigen grenzen gegaan.

Wat moet ik wel niet voor een misdadiger zijn dan???

Deur ontwricht, grendels onklaar gemaakt, korte breekschroefjes aangetroffen, vrienden hoorden piepjes als ze me belden of een fax, live-spy-software in het systeem van mijn laptop.. Steeds knoopjes in mijn telefoon-opladers achterlaten, administratie doorelkaar gegooid, groene snot op de tegels van mijn keuken gesmeerd, rooie kleurstof op mijn wc-borstel aangetroffen...

Beetje overdreven en door die grappen loop ik alleen maar langer bij de psych en ben een stuk wantrouwender en gevaarlijker naar mensen. Bedreigingingen neem ik nu veel serieuzer. Depressie wordt er ook niet bepaald minder om.

Ik wil mijn recht, mijn recht op privacy (ik voel me nu gehinderd om een meisje mee naar huis te nemen bijv.)
De comunnisten en de gestapo zouden er jaloers op zijn wat er in dit nederland allemaal toegestaan word.

[ Bericht 17% gewijzigd door romski op 13-07-2010 16:05:15 ]
  maandag 12 juli 2010 @ 21:49:35 #17
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_83976420
Aan alle ik heb niks te verbergen personen zeg ik "Vandaag niks te verbergen morgen misschien wel"
Denk daar eens over na ipv kortzichtig te roepen " ik heb niks te verbergen"
pi_83980473
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:49 schreef Revolution-NL het volgende:
Aan alle ik heb niks te verbergen personen zeg ik "Vandaag niks te verbergen morgen misschien wel"
Denk daar eens over na ipv kortzichtig te roepen " ik heb niks te verbergen"
Zou jij je op je gemak voelen als je je aanstaande vriendin ligt te palen en je weet dat er een heel smeris-stink-gestapo-team kan meeluisteren of kijken?

[ Bericht 26% gewijzigd door romski op 13-07-2010 16:00:31 ]
  maandag 12 juli 2010 @ 23:23:39 #19
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_83981006
Mn beste romski, TRU is een paar fora verderop.
DeviantArt
pi_83981281
Romski, kleurstof op je wc-borstel, snot op je tegels? Ik zou dit niet in real life aan mensen vertellen want ik denk dat ze je dan in een gesloten inrichting plaatsen. Waarom zou er iemand uberhaupt zoveel tijd steken in zoiets oninteressants?
pi_83981326
quote:
Op maandag 12 juli 2010 23:13 schreef romski het volgende:

[..]

Zou jij je op je gemak voelen als je je aanstaande vriendin ligt te palen en je weet dat er een heel smeris-stink-gestapo-team kan meeluisteren of kijken?
Ik ben er inmiddels aan gewend, maar als je er net achter komt, vind je het niet prettig, dat zal ik je verzekeren.
Als ze er dan uiteindelijk achter komen dat je je niet met criminele zaken bezig houd, omdat ze je nergens op kunnen pakken, gaan ze je proberen te treiteren.

Niet dat het me verder wat boeit, want ze zullen hun straf niet ontlopen. Dat is voor mij 100% zeker. Ik maak inmiddels gewoon de eventuele geluiden en loop gewoon in mijn blote reet door mijn huis.
wtf?
pi_83988592
Lijkt me een prima plan. Steunfraude moet keihard aangepakt worden, want het tast de solidariteit binnen de samenleving aan. En het is ook nog een goede incentive voor klaplopers om eindelijk eens een positieve bijdrage aan de samenleving te leveren, m.a.w. te gaan werken en belasting te gaan betalen.
Goud kan je niet bijdrukken
  dinsdag 13 juli 2010 @ 09:50:49 #23
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83988619
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 09:49 schreef Poekieman het volgende:
Lijkt me een prima plan. Steunfraude moet keihard aangepakt worden, want het tast de solidariteit binnen de samenleving aan. En het is ook nog een goede incentive voor klaplopers om eindelijk eens een positieve bijdrage aan de samenleving te leveren, m.a.w. te gaan werken en belasting te gaan betalen.
Als je nou eens leest, dan zul je zien dat mensen die verdacht worden van fraude al sinds 2007 zo kunnen worden aangepakt.

Dit gaat over het ongevraagd en zonder verdere toestemming van wie dan ook betreden van huizen van mensen die een uitkering ontvangen.
pi_83989518
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 09:49 schreef Poekieman het volgende:
Tjeemig, lezen is echt een kunst blijkbaar, en nadenken doen we ook niet meer, dat doet de overheid wel voor ons?
Met dit voorstel kunnen ze bij heel veel mensen naar binnen zonder kloppen terwijl die mensen nergens van verdacht worden .. niet alleen bij steuntrekkers. Ontvang je kinderbijslag? Dan moet de deur open. Ontvangen je ouders/grootouders AOW? Dan moet de deur open. Jammer dan dat incontinente opoe zich van schrik bevuild heeft en nu even liever de deur niet open doet omdat ze zich rot schaamt, korten die hap, en wel de helft
pleased to meet you
pi_83989556
Bepaalde mensen waar ik niks mee te maken heb overtreden de wet dus pak mijn rechten af alsjeblieft!!! Ouders liegen op grote schaal over het feit dat ze niet 10 maar 2 kinderen hebben! AOW'ers liegen over hun leeftijd en wonen af en toe ongeoorloofd SAMEN!!!??? (je zal maar een date langs hebben en de stasi meneer komt langs...) en bijstandstrekkers doen af en toe kleine zwarte klusjes om de rekeningen en schulden te kunnen betalen!! Dat de echte boeven vaak in een hele dure auto rondrijden is geen aanwijzing dat er iets fout is.. neeee we moeten daarvoor binnenkijken! Kom maar op met die duizenden ambtenaren die dit gaan controleren en ongetwijfeld zoals gebruikelijk weer duurder zijn dan de ''opbrengsten''.
pi_83989866
quote:
Op maandag 18 januari 2010 22:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je overdrijft. Er zal enkel sprake zijn van verdachten die de controleur moeten toelaten. Jij doet het overkomen alsof iedereen een bezoekje krijgt.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 10:43:14 #27
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83989918
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:41 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Je overdrijft. Er zal enkel sprake zijn van verdachten die de controleur moeten toelaten.
Nee dus, want die regel was al van kracht.
quote:
Jij doet het overkomen alsof iedereen een bezoekje krijgt.
Theorethisch mogelijk :yes:

Als je een uitkering ontvangt.
pi_83990013
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:41 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Je overdrijft. Er zal enkel sprake zijn van verdachten die de controleur moeten toelaten. Jij doet het overkomen alsof iedereen een bezoekje krijgt.
Zucht, daarvoor zou geen aanpassing van de wet nodig zijn, verdachten moeten dat al. Waar het nu om gaat is dat je ze ten allen tijde moet toelaten, verdacht of niet, doe je dat niet wordt je gekort.
pleased to meet you
pi_83990166
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:43 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat die controleurs nu zonder aanvraag paperassen direct toegang kunnen eisen zonder bijkomst van politie b.v.. Lijkt me sterk dat die wet er al was.
quote:

Maar zal nooit lukken. Alleen al omdat daar de mankracht niet voor is en die controleurs er zelf ook geen zin aan hebben om bij mensen waar geen verdachte omstandigheden zijn, de deur in te trappen. Zinloos ook.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 10:53:23 #30
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_83990212
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:43 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

[..]

Dat dus, tevens zie je de laatste jaren de trend dat men indirect steeds vaker zegt " je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is"

Het lijkt wel of men ons aan dat idee wilt laten wennen echter staat het haaks op de fundamenten van onze rechtstaat.

De overheid legt de laatste jaren steeds meer fundamenten om meer macht en invloed te krijgen over de burger, het begint zelfs totalitaire trekjes te vertonen..

Mocht er gebeurtenissen plaatsvinden die we ons nu niet kunnen voorstellen dan heeft de overheid enorm veel privileges en staan we als burger machteloos.

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik hou er niet van om totaal afhankelijk te zijn van overheid waarvan ik niet weet of deze in de toekomst ook het beste met ons voor heeft.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 11:02:52 #31
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_83990532
Men verwacht er geen extra fraude mee op te sporen, maar vindt het verder wel volkomen gerechtvaardigd om een dergelijke inbreuk te doen.
pi_83990853
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:19 schreef romski het volgende:
Ik had een lijstje medicijnen die ik kon bestellen via internet bij een vent.
Medicijnen tegen schizofrenie?

Je bent in ieder geval een uitzondering aangezien de meesten in dit topic geen banden hebben met de krijgsmacht. Je verhaal klinkt nogal paranoide/schizofreen achtig.
man van weinig woorden
pi_83991171
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:46 schreef moussie het volgende:

[..]

Zucht, daarvoor zou geen aanpassing van de wet nodig zijn, verdachten moeten dat al. Waar het nu om gaat is dat je ze ten allen tijde moet toelaten, verdacht of niet, doe je dat niet wordt je gekort.
Euh, nee. Zoals je kunt lezen moet er sprake zijn van vrijwillige medewerking. En met deze nieuwe wet is daar geen sprake meer van.

Cruciale fout waardoor je het helemaal verkeerd inziet. Daar moet ik op mijn beurt weer van zuchten.
pi_83992019
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:23 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Euh, nee. Zoals je kunt lezen moet er sprake zijn van vrijwillige medewerking. En met deze nieuwe wet is daar geen sprake meer van.

Cruciale fout waardoor je het helemaal verkeerd inziet. Daar moet ik op mijn beurt weer van zuchten.
Omg, lees anders nog eens een keer en dan deze keer wel goed
quote:
Het doorzoeken van een woning van iemand die niet verdacht is, mag sinds 2007 alleen nog wanneer de burger vrijwillig meewerkt.
Maw, als je wel verdacht werd moest je wel opendoen, alleen als je niet verdacht werd hoefde dat niet. Na aanpassing moet iedereen die een of andere uitkering ontvangt van gemeente, UVW, of SVB opendoen, verdacht of niet, op straffe van korting/intrekking. En ja, dat kan iedereen treffen .. of je moet nooit ziek of werkloos worden, geen kinderen krijgen en voor je 65/67ste de pijp aan Marten geven
pleased to meet you
pi_83992172
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:47 schreef moussie het volgende:

[..]

Omg, lees anders nog eens een keer en dan deze keer wel goed
[..]

Maw, als je wel verdacht werd moest je wel opendoen, alleen als je niet verdacht werd hoefde dat niet. Na aanpassing moet iedereen die een of andere uitkering ontvangt van gemeente, UVW, of SVB opendoen, verdacht of niet, op straffe van korting/intrekking. En ja, dat kan iedereen treffen .. of je moet nooit ziek of werkloos worden, geen kinderen krijgen en voor je 65/67ste de pijp aan Marten geven
Moussie, lees aub nu zelf eens goed. Het lijkt wel of je oogkleppen op hebt van woede.
Er staat duidelijk dat de bewoner vrijwillig mee diende te werken. De bewoner kon dus weigeren. Dat is heel wat anders dan de wet die eraan komt waar dat niet van belang is en de controleur zichzelf de toegang kan toe-eigenen.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 11:58:15 #36
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_83992350
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:52 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Moussie, lees aub nu zelf eens goed. Het lijkt wel of je oogkleppen op hebt van woede.
Er staat duidelijk dat de bewoner vrijwillig mee diende te werken. De bewoner kon dus weigeren.
Als de bewoner niet verdacht werd. Een bewoner die wel verdacht werd had die optie niet.

Probeer ook eens die oogkleppen af te doen.
pi_83992390
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:52 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Er staat duidelijk dat de bewoner vrijwillig mee diende te werken. De bewoner kon dus weigeren. Dat is heel wat anders dan de wet die eraan komt waar dat niet van belang is en de controleur zichzelf de toegang kan toe-eigenen.
Als je niet verdacht werd, ja, dan was de medewerking vrijwillig, als je verdacht werd was er van vrijwilligheid geen sprake
pleased to meet you
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:00:57 #38
3542 Gia
User under construction
pi_83992439
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:27 schreef moussie het volgende:

[..]

Tjeemig, lezen is echt een kunst blijkbaar, en nadenken doen we ook niet meer, dat doet de overheid wel voor ons?
Met dit voorstel kunnen ze bij heel veel mensen naar binnen zonder kloppen terwijl die mensen nergens van verdacht worden .. niet alleen bij steuntrekkers. Ontvang je kinderbijslag? Dan moet de deur open. Ontvangen je ouders/grootouders AOW? Dan moet de deur open. Jammer dan dat incontinente opoe zich van schrik bevuild heeft en nu even liever de deur niet open doet omdat ze zich rot schaamt, korten die hap, en wel de helft
Fraude met AOW komt best veel voor.

Volgens mijn man komt het, waar het de SVB betreft, vrijwel niet voor dat mensen de controleur weigeren, dus daarvoor is dit voorstel niet nodig. Denk dat het in gevallen van bijstandsfraude vaker voorkomt dat de ambtenaar niet binnen gelaten wordt, daar is het dan weer wel voor nodig.

Een wet die stelt dat bij aanvraag van dergelijke uitkeringen altijd een bezoek gebracht wordt, vind ik niet verkeerd. Komt er gewoon een ambtenaar op kraamvisite en wordt bij het bereiken van het 65ste levensjaar even gecontroleerd of de persoon in kwestie echt alleen woont.
Verder moet het daarna alleen mogelijk zijn in geval van verdenking van fraude, aangifte van buren bijvoorbeeld.

Lijkt me ook onzinnig om te controleren als er geen sprake kan zijn van fraude, bijvoorbeeld een echtpaar van 65. Die krijgen gewoon 2 x de helft en niet 2 x een alleenstaande uitkering. Daar is geen controle nodig, dus.
pi_83992440
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als de bewoner niet verdacht werd. Een bewoner die wel verdacht werd had die optie niet.

Probeer ook eens die oogkleppen af te doen.
Nee, dat is dus onzin. Iemand die wel verdacht werd had het recht de toegang te weigeren zodat de controleur de politie moest inschakelen de deur te forceren.... waardoor de bewoner tijd had zaakjes op orde te stellen.

Bewoners die niet verdacht werden, werden ook niet bezocht.
pi_83992486
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:59 schreef moussie het volgende:

[..]

Als je niet verdacht werd, ja, dan was de medewerking vrijwillig, als je verdacht werd was er van vrijwilligheid geen sprake
Nogmaals: nee
Als je niet verdacht werd was er ook geen sprake/reden van een bezoekje.
pi_83992639
quote:

[..]

En je privacy?

1984 is here to stay
Privacy is voor mensen die hun eigen salaris verdienen. Mensen die gesponsord worden door de staat moeten maar voor lief nemen dat er controle op is. Wil je geen controle, dan maak je gewoon geen gebruik van de mogelijkheid tot een uitkering, simpel toch?
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:07:34 #42
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_83992647
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:01 schreef Wijze_appel het volgende:

Nee, dat is dus onzin.
Niet dus.
quote:
Iemand die wel verdacht werd had het recht de toegang te weigeren zodat de controleur de politie moest inschakelen de deur te forceren.... waardoor de bewoner tijd had zaakjes op orde te stellen.
Maar dat is niet waar het hier om gaat. Dit verzin je zelf allemaal bij het artikel.
quote:
Hoe is volgens jou dan later die wet veranderd?
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:08:16 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83992667
Wat is dat voor nonsens trouwens dat ze kunnen controleren of je je kinderen wel zelf verzorgt??

Er gaan nog steeds hele bakken kinderbijslag naar het buitenland voor niet-bestaande kinderen die naar niet-bestaande scholen gaan, en dan gaan ze hier controleren of je je kinderen wel zelf verzorgt??
Het lijkt me dat ze dat nou heel makkelijk kunnen controleren aan de hand van de gegevens van het consultatiebureau en de school.....

Daarbij; bij gescheiden ouders krijgt maar een van beide ouders de kinderbijslag, maar feitelijk co-ouderschap komt steeds vaker voor.... dan kunnen ze dus net voor de deur staan terwijl je kind bij je ex is, en dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:08:17 #44
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_83992669
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:07 schreef Ronnie_bravo het volgende:

Privacy is voor mensen die hun eigen salaris verdienen. Mensen die gesponsord worden door de staat moeten maar voor lief nemen dat er controle op is. Wil je geen controle, dan maak je gewoon geen gebruik van de mogelijkheid tot een uitkering, simpel toch?
Zo simpel is het niet. Ik kan niet kiezen om van AOW af te zien.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:09:14 #45
3542 Gia
User under construction
pi_83992707
Bij het aanvragen van een uitkering is het dan normaal dat een ambtenaar even op bezoek komt.
Er zijn regels voor het verkrijgen van een dergelijke uitkering en er moet controle kunnen zijn op het naleven van die regels. Ik heb er geen bezwaar tegen. Ze mogen hier gewoon komen.

Ik denk ook dat, indien dit een wet wordt, er minder gefraudeerd zal worden, omdat men bij ontdekking behoorlijk gestraft wordt en het risico op ontdekking een stuk groter wordt.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:09:24 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83992714
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:07 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Volgens mij word je in NL pas echt als verdacht beschouwd als je wel recht hebt op kinderbijslag, maar er geen gebruik van maakt.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83992763
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:01 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Nee, dat is dus onzin. Iemand die wel verdacht werd had het recht de toegang te weigeren zodat de controleur de politie moest inschakelen de deur te forceren.... waardoor de bewoner tijd had zaakjes op orde te stellen.

Iemand die ergens van verdacht werd en de toegang weigerde kreeg gewoon geen uitkering meer ..

En tja, het is uiteraard bijzonder inefficiënt om iedereen maar te bezoeken terwijl die nergens van verdacht wordt .. maar verandert dat iets aan het feit dat de overheid met dit soort wetgeving vrij toegang heeft bij vrijwel iedereen? Je wordt helemaal nergens van verdacht maar omdat je in de ziektewet loopt moet je ze binnenlaten?
pleased to meet you
pi_83992827
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:08 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zo simpel is het niet. Ik kan niet kiezen om van AOW af te zien.
Maar AOW'ers zullen echt niet gecontroleerd worden hoor. "hallo mevrouw, ik kom even kijken of u wel echt 85 bent".... Daar hebben ze het GBA voor
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:14:08 #49
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_83992848
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:

Maar AOW'ers zullen echt niet gecontroleerd worden hoor. "hallo mevrouw, ik kom even kijken of u wel echt 85 bent".... Daar hebben ze het GBA voor
Het geldt net zo goed voor AOW'ers.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 12:14:58 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83992878
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Die worden wel gecontroleerd op illegaal samenwonen, want 2 keer alleenstaanden AOW is meer dan 1 keer AOW voor een stel.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')