Ambtenaar mag toegang tot woning eisenquote:Ambtenaar mag toegang tot woning eisen
DEN HAAG - Miljoenen Nederlanders moeten binnenkort controleambtenaren binnenlaten, zonder verdenking, maar op straffe van verlies van kinderbijslag, AOW of bijstand.
Ook voor weduwen en weduwnaren, wezen en oudere arbeidsongeschikten geldt: wie de controleur niet binnenlaat, wordt daarvoor gekort. Dat staat in een wetsvoorstel van het kabinet dat in behandeling is bij de Tweede Kamer. De kinderbijslag wordt in het wetsvoorstel wanneer de controleambtenaar niet binnenmag in zijn geheel ingehouden, de andere uitkeringen voor de helft. Rechtsgeleerden achten het wetsvoorstel in strijd met het thuisrecht van burgers, dat is vastgelegd in de grondwet, en met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Op grond van de nieuwe wet mogen gemeenten, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV zelf bepalen wanneer zij toegang tot iemands woning willen. Dit om na te gaan of iemand echt alleen woont, of zijn eigen kinderen verzorgt.
Draagvlak
Het kabinet acht de wet noodzakelijk om 'het draagvlak van sociale voorzieningen' in de samenleving te behouden. Van het wetsvoorstel moet 'een preventieve werking' uitgaan. Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is. Dit omdat het allang is toegestaan huisbezoeken te doen bij burgers, als zij worden verdacht van fraude.
Het doorzoeken van een woning van iemand die niet verdacht is, mag sinds 2007 alleen nog wanneer de burger vrijwillig meewerkt. Veel gemeenten willen echter al bij de eerste aanvraag van een uitkering een kijkje kunnen nemen in de woning van de aanvrager; het wetsvoorstel moet dat mogelijk maken.
En je privacy?quote:Op maandag 18 januari 2010 19:32 schreef Synthesist het volgende:
is maar goed ook. kunnen heel wat uitvreters worden ontmaskert. elk hoekje en gaatje alsjeblieft
1984quote:Op maandag 18 januari 2010 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En je privacy?
1984 is here to stay
Ik ben er na twee delen wel klaar mee. De voorstanders van dit onzalige plan komen alleen maar met "Je hebt toch niets te verbergen"...quote:Op maandag 18 januari 2010 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En je privacy?
1984 is here to stay
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:26 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
En hier zit direct de crux. Het geloof dat het niet gebeurt. Ik durf je op een briefje te geven dat het wel gaat gebeuren. Waarom, omdat er niet alleen maar nobele mensen werken die perfect zijn.
Ik werken mensen die per ongeluk een foutje maken. Er werken mensen die niet zo per ongeluk 'een foutje maken' etc.
De laatste tijd heb ik al meerdere keren meegemaakt dat het enkel wijzigen van mijn gegevens al niet lukt bij de overheid zonder problemen. En dan ga ik uit van de goedheid van de mensen die het gedaan hebben, kan immers gebeuren en software technisch is ook niet alles op orde.
Deze discussie gaat toch ook niet over de 95% waar het wel goed bij gaat? Dat is niet interessant, het gaat erom over de momenten dat het niet goed gaat. en is de impact die de overheid dan kan hebben te groot. Imo ja.
Jij mag het doemdenken vinden, ik niet. Dezelfde mensen vonden de kritiek tegen de ID plicht doendenken. En wat stellen partijen voor die toen zeiden: alleen bij ongeval of speciale omstandigheden maar een plicht. Die zeggen nu: het is een logische stap dat de politie altijd om je ID mag vragen. Daar is niks logisch aan en weer een stap verder weg.
Nog een voorbeeld. DNA afgifte voor opsporing. Alleen bij concrete verdachte situaties. Werd gezegd. Nu zegt het CDA al dat je DNA afstaan een burgerplicht is. Weer een stapje verder. Het is geen doemdenken dus, het is een constatering van de werkelijkheid. Als ik zou doemdenken zou ik denken dat de overheid een DDR achtige structuur wil installeren.
We moeten dus maar alle maatregelen over ons heen laten komen omdat we anders doemdenken, niet voldoen aan de burgerplicht of geen controle zouden willen? op die manier kan je elke maatregel van de overheid goedpraten. Het minste wat je kan doen is een discussie hebben over de balans tussen vrijheid, veiligheid en controlerend vermogen. Want dat is de discussie waar het om gaat. Maar zodra de discussie gestart wordt worden er algemen argumenten bijgehaald om een specifieke maatregel te onderbouwen. Dat vind ik ondeugdelijke argumenten waarop een maatregel niet zou moeten worden ingevoerd.
Heb je de eerste twee delen ook doorgelezen? Ik zal het ff in een paar woorden samenvatten... JE BENT FRAUDEUR ALS JE IEMAND NIET BINNEN LAAT!quote:Op maandag 18 januari 2010 21:59 schreef Synthesist het volgende:
[..]
1984eeuwige oneliner
frauderen op grote schaal heeft hier voor gezorgd
Dat lijkt me dus de kern van het verhaal bij dit nieuwe wetsvoorstel. Zodra je geld van de overheid krijgt (uitkering of subsidie) wordt je verplicht om te pas en te onpas overheidsambtenaren ter controle in je huis binnen te laten. Deze ambtenaren zullen de bevoegdheid hebben om je hele huis ondersteboven te keren, gewoon omdat het kan. En als je het daar niet mee eens bent dan zul je als crimineel behandeld worden.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb je de eerste twee delen ook doorgelezen? Ik zal het ff in een paar woorden samenvatten... JE BENT FRAUDEUR ALS JE IEMAND NIET BINNEN LAAT!
En dit geldt bv dus ook voor de ouden van dagen die een AOW ontvangen en mensen die kinderbijslag krijgen. Maar ja, dat zal je dan wel weer niet snappen, staar je lekker blind op "Tokkies" die de boel besodemieteren.
Ze kunnen dus ook zomaar bij jou binnenkomen, ook al zeg je bij de deur dat je geen kinderbijslag ontvangt. "Nee, meneertje, dat geloven wij niet, wij moeten egt naar binnen"quote:Op maandag 18 januari 2010 19:32 schreef Synthesist het volgende:
is maar goed ook. kunnen heel wat uitvreters worden ontmaskert. elk hoekje en gaatje alsjeblieft
Daarmee zit je dus volledig fout. Mensen zoals jij die de afbraak van de privacy van de Nederlands burger goedkeuren hebben hiervoor gezorgd. Je bent wel heel makkelijk met het afschuiven van je schuld. Daarnaast heeft de geschiedenis van de mens keer op keer aangetond dat een overheid met teveel macht en controle over de burger altijd verkeerd uitpakt voor de burger. Om het maar even heel simpel te zeggen; macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut.quote:Op maandag 18 januari 2010 21:59 schreef Synthesist het volgende:
frauderen op grote schaal heeft hier voor gezorgd
En de overheid zit in heel veel dagelijkse zaken. Indirect of direct. En de overheid eist steeds meer op, waardoor je steeds meer de overheid moet toelaten.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:26 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dat lijkt me dus de kern van het verhaal bij dit nieuwe wetsvoorstel. Zodra je geld van de overheid krijgt (uitkering of subsidie) wordt je verplicht om te pas en te onpas overheidsambtenaren ter controle in je huis binnen te laten. Deze ambtenaren zullen de bevoegdheid hebben om je hele huis ondersteboven te keren, gewoon omdat het kan. En als je het daar niet mee eens bent dan zul je als crimineel behandeld worden.
Gewoon omdat het kan...quote:Welja. Pandinval FAIL na valse Anonieme Tip
Zo ver zijn we dus al met de PolitieStaat Nederland. Wie een hekel heeft aan Pietje of Henkie belt gewoon Meld Misdaad Anoniem met de tip dat er op zolder van Pietje of Henkie een hennepkwekerij zit. En de politie gaat dan prompt met de stormram erop af om eens een kijkje in het huis te nemen. Wie denkt dat de PandGestapo een randstedelijk fenomeen is, vergist zich. Ook in de Rest van Nederland is uw huis, haard & privacy niet meer zeker. Het overkwam een familie in Castricum (NH), een nogal boring kudtdorp aan de Noordzeekust met Saabs, buxustuintjes en een hele dure strandparking. Terwijl de bewoners uithuizig waren om belastingcentjes bijeen te schrapen voor wachtgeldregelingen en subsidies beukten agenten der politie hun voordeur in, op zoek naar contrabande. En dat alles na een Anonieme Tip. Zoektocht van de politie duurde twee uur, er werd uiteindelijks niks aangetroffen, voordeur stuk, alle lampen waren aan (milieu!) en de schade bedroeg 2000 euro. Huiseigenaar haalt vervolgens verhaal bij politie en burgemeester en krijgt te horen dat hij niet moet zeuren over schade en dat het OM de actie heeft goedgekeurd. Hele verhaal HIERRR. De politie blijft volharden dat de tip anoniem was en dat ze er ook niks aan kunnen doen. Grappig. Moet je eens 112 voor de lol bellen...
Ik heb medelijden met je, dat je serieus waar zo weinig zicht hebt op wat zich de afgelopen jaren heeft afgespeeld.quote:
Zou jij je op je gemak voelen als je je aanstaande vriendin ligt te palen en je weet dat er een heel smeris-stink-gestapo-team kan meeluisteren of kijken?quote:Op maandag 12 juli 2010 21:49 schreef Revolution-NL het volgende:
Aan alle ik heb niks te verbergen personen zeg ik "Vandaag niks te verbergen morgen misschien wel"
Denk daar eens over na ipv kortzichtig te roepen " ik heb niks te verbergen"
wtf?quote:Op maandag 12 juli 2010 23:13 schreef romski het volgende:
[..]
Zou jij je op je gemak voelen als je je aanstaande vriendin ligt te palen en je weet dat er een heel smeris-stink-gestapo-team kan meeluisteren of kijken?
Ik ben er inmiddels aan gewend, maar als je er net achter komt, vind je het niet prettig, dat zal ik je verzekeren.
Als ze er dan uiteindelijk achter komen dat je je niet met criminele zaken bezig houd, omdat ze je nergens op kunnen pakken, gaan ze je proberen te treiteren.
Niet dat het me verder wat boeit, want ze zullen hun straf niet ontlopen. Dat is voor mij 100% zeker. Ik maak inmiddels gewoon de eventuele geluiden en loop gewoon in mijn blote reet door mijn huis.
Als je nou eens leest, dan zul je zien dat mensen die verdacht worden van fraude al sinds 2007 zo kunnen worden aangepakt.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 09:49 schreef Poekieman het volgende:
Lijkt me een prima plan. Steunfraude moet keihard aangepakt worden, want het tast de solidariteit binnen de samenleving aan. En het is ook nog een goede incentive voor klaplopers om eindelijk eens een positieve bijdrage aan de samenleving te leveren, m.a.w. te gaan werken en belasting te gaan betalen.
Tjeemig, lezen is echt een kunst blijkbaar, en nadenken doen we ook niet meer, dat doet de overheid wel voor ons?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 09:49 schreef Poekieman het volgende:
Lijkt me een prima plan. Steunfraude moet keihard aangepakt worden, want het tast de solidariteit binnen de samenleving aan. En het is ook nog een goede incentive voor klaplopers om eindelijk eens een positieve bijdrage aan de samenleving te leveren, m.a.w. te gaan werken en belasting te gaan betalen.
Je overdrijft. Er zal enkel sprake zijn van verdachten die de controleur moeten toelaten. Jij doet het overkomen alsof iedereen een bezoekje krijgt.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb je de eerste twee delen ook doorgelezen? Ik zal het ff in een paar woorden samenvatten... JE BENT FRAUDEUR ALS JE IEMAND NIET BINNEN LAAT!
En dit geldt bv dus ook voor de ouden van dagen die een AOW ontvangen en mensen die kinderbijslag krijgen. Maar ja, dat zal je dan wel weer niet snappen, staar je lekker blind op "Tokkies" die de boel besodemieteren.
Nee dus, want die regel was al van kracht.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 10:41 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Je overdrijft. Er zal enkel sprake zijn van verdachten die de controleur moeten toelaten.
Theorethisch mogelijk :yes:quote:Jij doet het overkomen alsof iedereen een bezoekje krijgt.
Zucht, daarvoor zou geen aanpassing van de wet nodig zijn, verdachten moeten dat al. Waar het nu om gaat is dat je ze ten allen tijde moet toelaten, verdacht of niet, doe je dat niet wordt je gekort.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 10:41 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Je overdrijft. Er zal enkel sprake zijn van verdachten die de controleur moeten toelaten. Jij doet het overkomen alsof iedereen een bezoekje krijgt.
Ik denk eerder dat die controleurs nu zonder aanvraag paperassen direct toegang kunnen eisen zonder bijkomst van politie b.v.. Lijkt me sterk dat die wet er al was.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 10:43 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nee dus, want die regel was al van kracht.
Maar zal nooit lukken. Alleen al omdat daar de mankracht niet voor is en die controleurs er zelf ook geen zin aan hebben om bij mensen waar geen verdachte omstandigheden zijn, de deur in te trappen. Zinloos ook.quote:Theorethisch mogelijk :yes:
Als je een uitkering ontvangt.
Dat dus, tevens zie je de laatste jaren de trend dat men indirect steeds vaker zegt " je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is"quote:Op dinsdag 13 juli 2010 10:43 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nee dus, want die regel was al van kracht.
[..]
Theorethisch mogelijk :yes:
Als je een uitkering ontvangt.
Medicijnen tegen schizofrenie?quote:Op maandag 12 juli 2010 21:19 schreef romski het volgende:
Ik had een lijstje medicijnen die ik kon bestellen via internet bij een vent.
Euh, nee. Zoals je kunt lezen moet er sprake zijn van vrijwillige medewerking. En met deze nieuwe wet is daar geen sprake meer van.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 10:46 schreef moussie het volgende:
[..]
Zucht, daarvoor zou geen aanpassing van de wet nodig zijn, verdachten moeten dat al. Waar het nu om gaat is dat je ze ten allen tijde moet toelaten, verdacht of niet, doe je dat niet wordt je gekort.
Omg, lees anders nog eens een keer en dan deze keer wel goedquote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:23 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Euh, nee. Zoals je kunt lezen moet er sprake zijn van vrijwillige medewerking. En met deze nieuwe wet is daar geen sprake meer van.
Cruciale fout waardoor je het helemaal verkeerd inziet. Daar moet ik op mijn beurt weer van zuchten.
Maw, als je wel verdacht werd moest je wel opendoen, alleen als je niet verdacht werd hoefde dat niet. Na aanpassing moet iedereen die een of andere uitkering ontvangt van gemeente, UVW, of SVB opendoen, verdacht of niet, op straffe van korting/intrekking. En ja, dat kan iedereen treffen .. of je moet nooit ziek of werkloos worden, geen kinderen krijgen en voor je 65/67ste de pijp aan Marten gevenquote:Het doorzoeken van een woning van iemand die niet verdacht is, mag sinds 2007 alleen nog wanneer de burger vrijwillig meewerkt.
Moussie, lees aub nu zelf eens goed. Het lijkt wel of je oogkleppen op hebt van woede.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:47 schreef moussie het volgende:
[..]
Omg, lees anders nog eens een keer en dan deze keer wel goed
[..]
Maw, als je wel verdacht werd moest je wel opendoen, alleen als je niet verdacht werd hoefde dat niet. Na aanpassing moet iedereen die een of andere uitkering ontvangt van gemeente, UVW, of SVB opendoen, verdacht of niet, op straffe van korting/intrekking. En ja, dat kan iedereen treffen .. of je moet nooit ziek of werkloos worden, geen kinderen krijgen en voor je 65/67ste de pijp aan Marten geven
Als de bewoner niet verdacht werd. Een bewoner die wel verdacht werd had die optie niet.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:52 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Moussie, lees aub nu zelf eens goed. Het lijkt wel of je oogkleppen op hebt van woede.
Er staat duidelijk dat de bewoner vrijwillig mee diende te werken. De bewoner kon dus weigeren.
Als je niet verdacht werd, ja, dan was de medewerking vrijwillig, als je verdacht werd was er van vrijwilligheid geen sprakequote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:52 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Moussie, lees aub nu zelf eens goed. Het lijkt wel of je oogkleppen op hebt van woede.
Er staat duidelijk dat de bewoner vrijwillig mee diende te werken. De bewoner kon dus weigeren. Dat is heel wat anders dan de wet die eraan komt waar dat niet van belang is en de controleur zichzelf de toegang kan toe-eigenen.
Fraude met AOW komt best veel voor.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 10:27 schreef moussie het volgende:
[..]
Tjeemig, lezen is echt een kunst blijkbaar, en nadenken doen we ook niet meer, dat doet de overheid wel voor ons?
Met dit voorstel kunnen ze bij heel veel mensen naar binnen zonder kloppen terwijl die mensen nergens van verdacht worden .. niet alleen bij steuntrekkers. Ontvang je kinderbijslag? Dan moet de deur open. Ontvangen je ouders/grootouders AOW? Dan moet de deur open. Jammer dan dat incontinente opoe zich van schrik bevuild heeft en nu even liever de deur niet open doet omdat ze zich rot schaamt, korten die hap, en wel de helft
Nee, dat is dus onzin. Iemand die wel verdacht werd had het recht de toegang te weigeren zodat de controleur de politie moest inschakelen de deur te forceren.... waardoor de bewoner tijd had zaakjes op orde te stellen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als de bewoner niet verdacht werd. Een bewoner die wel verdacht werd had die optie niet.
Probeer ook eens die oogkleppen af te doen.
Nogmaals: neequote:Op dinsdag 13 juli 2010 11:59 schreef moussie het volgende:
[..]
Als je niet verdacht werd, ja, dan was de medewerking vrijwillig, als je verdacht werd was er van vrijwilligheid geen sprake
Privacy is voor mensen die hun eigen salaris verdienen. Mensen die gesponsord worden door de staat moeten maar voor lief nemen dat er controle op is. Wil je geen controle, dan maak je gewoon geen gebruik van de mogelijkheid tot een uitkering, simpel toch?quote:Op maandag 18 januari 2010 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En je privacy?
1984 is here to stay
Niet dus.quote:
Maar dat is niet waar het hier om gaat. Dit verzin je zelf allemaal bij het artikel.quote:Iemand die wel verdacht werd had het recht de toegang te weigeren zodat de controleur de politie moest inschakelen de deur te forceren.... waardoor de bewoner tijd had zaakjes op orde te stellen.
Hoe is volgens jou dan later die wet veranderd?quote:Bewoners die niet verdacht werden, werden ook niet bezocht.
Zo simpel is het niet. Ik kan niet kiezen om van AOW af te zien.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 12:07 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Privacy is voor mensen die hun eigen salaris verdienen. Mensen die gesponsord worden door de staat moeten maar voor lief nemen dat er controle op is. Wil je geen controle, dan maak je gewoon geen gebruik van de mogelijkheid tot een uitkering, simpel toch?
Volgens mij word je in NL pas echt als verdacht beschouwd als je wel recht hebt op kinderbijslag, maar er geen gebruik van maakt.....quote:Op dinsdag 13 juli 2010 12:07 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Privacy is voor mensen die hun eigen salaris verdienen. Mensen die gesponsord worden door de staat moeten maar voor lief nemen dat er controle op is. Wil je geen controle, dan maak je gewoon geen gebruik van de mogelijkheid tot een uitkering, simpel toch?
Iemand die ergens van verdacht werd en de toegang weigerde kreeg gewoon geen uitkering meer ..quote:Op dinsdag 13 juli 2010 12:01 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Nee, dat is dus onzin. Iemand die wel verdacht werd had het recht de toegang te weigeren zodat de controleur de politie moest inschakelen de deur te forceren.... waardoor de bewoner tijd had zaakjes op orde te stellen.
Bewoners die niet verdacht werden, werden ook niet bezocht.
Maar AOW'ers zullen echt niet gecontroleerd worden hoor. "hallo mevrouw, ik kom even kijken of u wel echt 85 bent".... Daar hebben ze het GBA voorquote:Op dinsdag 13 juli 2010 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zo simpel is het niet. Ik kan niet kiezen om van AOW af te zien.
Het geldt net zo goed voor AOW'ers.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 12:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Maar AOW'ers zullen echt niet gecontroleerd worden hoor. "hallo mevrouw, ik kom even kijken of u wel echt 85 bent".... Daar hebben ze het GBA voor
Die worden wel gecontroleerd op illegaal samenwonen, want 2 keer alleenstaanden AOW is meer dan 1 keer AOW voor een stel.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 12:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Maar AOW'ers zullen echt niet gecontroleerd worden hoor. "hallo mevrouw, ik kom even kijken of u wel echt 85 bent".... Daar hebben ze het GBA voor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |