abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76841507
quote:
Ambtenaar mag toegang tot woning eisen

DEN HAAG - Miljoenen Nederlanders moeten binnenkort controleambtenaren binnenlaten, zonder verdenking, maar op straffe van verlies van kinderbijslag, AOW of bijstand.

Ook voor weduwen en weduwnaren, wezen en oudere arbeidsongeschikten geldt: wie de controleur niet binnenlaat, wordt daarvoor gekort. Dat staat in een wetsvoorstel van het kabinet dat in behandeling is bij de Tweede Kamer. De kinderbijslag wordt in het wetsvoorstel wanneer de controleambtenaar niet binnenmag in zijn geheel ingehouden, de andere uitkeringen voor de helft. Rechtsgeleerden achten het wetsvoorstel in strijd met het thuisrecht van burgers, dat is vastgelegd in de grondwet, en met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Op grond van de nieuwe wet mogen gemeenten, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV zelf bepalen wanneer zij toegang tot iemands woning willen. Dit om na te gaan of iemand echt alleen woont, of zijn eigen kinderen verzorgt.

Draagvlak
Het kabinet acht de wet noodzakelijk om 'het draagvlak van sociale voorzieningen' in de samenleving te behouden. Van het wetsvoorstel moet 'een preventieve werking' uitgaan. Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is. Dit omdat het allang is toegestaan huisbezoeken te doen bij burgers, als zij worden verdacht van fraude.

Het doorzoeken van een woning van iemand die niet verdacht is, mag sinds 2007 alleen nog wanneer de burger vrijwillig meewerkt. Veel gemeenten willen echter al bij de eerste aanvraag van een uitkering een kijkje kunnen nemen in de woning van de aanvrager; het wetsvoorstel moet dat mogelijk maken.
Je zou zeggen dat dit alleen in het voormalig Oost Duitsland kon. Het lijkt erop dat Nederland ook een heuse Stasi gaat krijgen
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:24:54 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_76841653
gaat dit alleen om mensen die steun trekken?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:26:44 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_76841717
Je HOEFT de ambtenaren niet binnen te laten, TS. Je hebt alle recht om ze te toegang te weigeren.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_76841736
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:24 schreef zoalshetis het volgende:
gaat dit alleen om mensen die steun trekken?
quote:
maar op straffe van verlies van kinderbijslag, AOW of bijstand.
ik gok voor mensen die kinderbijslag aow of bijstand ontvangen.
  † In Memoriam † vrijdag 15 januari 2010 @ 10:27:50 #5
137949 Disana
pi_76841752
quote:
Veel gemeenten willen echter al bij de eerste aanvraag van een uitkering een kijkje kunnen nemen in de woning van de aanvrager; het wetsvoorstel moet dat mogelijk maken.
De burger is dus bij voorbaat niet te vertrouwen. Ik vind het wel erg ver gaan.
pi_76841803
In zulke gevallen is de enige reden dat je ze niet binnen wil laten als je iets te verbergen hebt en dat is iets wat uitkeringstrekkers meestal hebben.
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:30:27 #7
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_76841858
quote:
Het kabinet acht de wet noodzakelijk om 'het draagvlak van sociale voorzieningen' in de samenleving te behouden.
Sinds wanneer trekken zij zich iets aan van het draagvlak onder de burgers?
Vanochtend hoorde ik op de radio dat Eurlings toch doorgaat met de kilometerheffing als er geen steun van de ANWB is (los van het draagvlak onder de rest van de bevolking, wat aardig laag is).
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:30:35 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_76841863
Wat heeft het voor nut als ze niet verwachten meer fraude op te zullen sporen met meer huisbezoeken?

Verder doen ze maar waar ze zin in hebben. Ben zolangzamerhand de laatste Nederlander zonder toeslagen en/of uitkering en betaal al genoeg belasting voor al die frauderende uitvreters.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_76841978
Iedereen moet iets doen.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:34:30 #10
83951 rashudo
project 2501
pi_76841997
Waarom is een controle nodig als je niet van fraude verdacht wordt?
Their eyes opaque.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:36:27 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_76842058
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:26 schreef SpecialK het volgende:
Je HOEFT de ambtenaren niet binnen te laten, TS. Je hebt alle recht om ze te toegang te weigeren.
Op straffe van. Lekker veel keus heb je dan he.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:37:28 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_76842100
waarom niet gewoon camera's ophangen in elk huishouden
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:39:21 #13
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_76842166
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef AchJa het volgende:

[..]

Binnenkort moet je bij het aanvragen van een zorgverzekering eerst een anale sonde laten injecteren om te controleren wat je de laatste dagen hebt gegeten.
Maar het is niet verplicht hoor dus niks aan de hand!
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_76842303
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je zou zeggen dat dit alleen in het voormalig Oost Duitsland kon. Het lijkt erop dat Nederland ook een heuse Stasi gaat krijgen
Jij wilt niet weten wie er zoal een uitkering ontvangt?
quote:
Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is. Dit omdat het allang is toegestaan huisbezoeken te doen bij burgers, als zij worden verdacht van fraude.
Dit is wel raar, overigens. Wat heeft het dan voor zin?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_76842363
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:29 schreef BaggerUser het volgende:
In zulke gevallen is de enige reden dat je ze niet binnen wil laten als je iets te verbergen hebt en dat is iets wat uitkeringstrekkers meestal hebben.
Om even aan te tonen hoe onzinnig die uitspraak is, een vergelijking:
In het geval van het protest tegen de kilometerheffing is de enige reden dat je geen kastje in je auto wil hebben dat je iets te verbergen hebt, en dat is iets wat automobilisten meestal hebben.
pi_76842549
Goed plan, er word veels te veel gefraudeerd met allerlei overheidssubsidies.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:51:39 #17
262 Re
Kiss & Swallow
pi_76842611
als ik in de zorgverzekeringswereld zou zitten zou ik ook wel oren hebben naar zo'n idee, kijken of mensen wel gezond leven etc...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_76842616
Vroeger moest je je drugs verstoppen voor als je ouders spontaan langskwamen, straks voor de steuninspecteur.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:53:38 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_76842700
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:43 schreef waht het volgende:
Jij wilt niet weten wie er zoal een uitkering ontvangt?
Er staat ook kinderbijslag tussen... En als je dan deze zin leest:
quote:
Dit om na te gaan of iemand echt alleen woont, of zijn eigen kinderen verzorgt.
Dat betekent dus dat als jij kinderbijslag ontvangt en je werkt gewoon voor je centen, de gemeente gewoon ff komt buurten, laat je ze niet binnen einde kinderbijslag. Dat jij zo naief bent om te denken dat dit wetsvoorstel alleen maar de "uitvreters" treft...
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:54:02 #20
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_76842720
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:26 schreef SpecialK het volgende:
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_76842723
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_76842796
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:43 schreef waht het volgende:
Dit is wel raar, overigens. Wat heeft het dan voor zin?
We gaan u natuurlijk niet lastigvallen, nee, het is voor anderen. We geven de overheid heel veel macht over u, zoveel dat we die zuinig gaan gebruiken, zodat de ambtenaar willekeurig kan optreden, en nog meer macht over u heeft. Dan hebben we instrumenten om mensen 'aan te pakken' als we dat willen.

Het is de stok om de hond te slaanwetgeving zoals we die al enige tijd kennen. Je mag niet op straat drinken, om zwervers aan te kunnen pakken, niet om dat ze drinken, maar omdat het zwervers zijn. De burgermeester staat wel op straat samen met de hoofdcommissaris op straat champagne te lurken bij de een of andere feestelijke borstklopperij.

En dat het in strijd is met grondrechten? Alsof de overheid zich aan zijn eigen wetten en regels zou moeten houden? Wat is dat voor ouderwetse opvatting?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 10:56:27 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_76842821
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja het is een beetje een moreel dilemma. Aan de ene kant iemand het recht geven op bijstand daarna dat recht conditioneel maken.

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit maar ik weet wel dat dit soort maatregelen helemaal niet zo belangrijk zijn aangezien de werkeloosheid in dit land op een all-time low zit.

Ik snap niet dat dit soort ideeen relevant zijn tegenwoordig. Daar zit het geld niet.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_76842924
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 10:27 schreef Disana het volgende:

[..]

De burger is dus bij voorbaat niet te vertrouwen. Ik vind het wel erg ver gaan.
De burger is helaas een mak schaap geworden en zouden eens met 10 miljoen mensen naar denhaag moeten gaan om te demostreren tegen zulke maatregelen. Maar aangezien ze dat niet massaal doen moeten ze niet meer klagen. Ow en dan stemmen die klagende brassers volgende keer toch weer CDA of VVD die zulke maatregelen watertandend door willen voeren.
pi_76842963
quote:
Terecht, als ergens illegaal bewoond word, en er word geen gehoor gegeven aan brieven, dan is het logisch dat er een kijkje word genomen.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')