Je verplicht toch niemand atheist te worden? Je haalt alleen een bepaalde misconceptie weg. Wat kan daar nou in vredesnaam mis mee zijn?quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:50 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Als hulporganisatie hoef je dat niet duidelijk te maken. Net als het Rode Kruis & Artsen Zonder Grenzen negeer je dat dan volledig.
Maak je dat wel duidelijk, dan ben je n.m.m. net zo erg bezig als de hier verfoeide mogelijke werkwijze van de christelijke organisaties.
Ja inderdaad, hoe kwamen we ook alweer van aardbeving met honderdduizenden doden als gevolg naar geloof?quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:35 schreef static het volgende:
Wat een nare wending krijgt dit topic.
Niks, maar dat probeer ik ook al een tijd duidelijk te maken. Net zoals er niks mis is met "Hier heb je wat te eten en je kan samen met ons bidden als je wilt".quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:52 schreef DustPuppy het volgende:
Je verplicht toch niemand atheist te worden? Je haalt alleen een bepaalde misconceptie weg. Wat kan daar nou in vredesnaam mis mee zijn?
Lol, really? Jij ziet daar geen probleem in? Ok, weet ik genoeg.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Niks, maar dat probeer ik ook al een tijd duidelijk te maken. Net zoals er niks mis is met "Hier heb je wat te eten en je kan samen met ons bidden als je wilt".
Wat snap je niet aan "als je wilt"? Ze moeten toch niet bidden om geholpen te worden? De mogelijkheid is er iig voor mensen die zich tot god willen wenden in tijd van nood, of je religie nou haat of niet. Voor sommige mensen is religie nog steeds een enorme steun - dat kun je niet zomaar teniet doen. We leven bovendien niet meer in de Middeleeuwen... het christendom biedt in de vorm van hulporganisaties e.d. nog steeds enorm veel steun over de hele wereld, niet om of door het geloof te verspreiden, maar onder het motto 'heb je naasten lief'.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:09 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Lol, really? Jij ziet daar geen probleem in? Ok, weet ik genoeg.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Je wereldbeeld is flink verstoort, mogelijk door een tekort aan buitenlands nieuws in je omgeving.
Er is in Haiti geen sprake van massaal Bijbels uitdelen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 13:34 schreef Zienswijze het volgende:
Zou jij het leuk vinden als bij een ramp in Nederland (vuurwerkramp etc.) Saoedi's massaal met Korans hier aan kwamen zaaien?
Volgens mij waren het palets met bijbels die ze uit het vliegtuig worpenquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:31 schreef maartena het volgende:
[..]
Er is in Haiti geen sprake van massaal Bijbels uitdelen.
Ik verwacht tegenwoordig niet anders meer van FOK!quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:20 schreef sylvietjoo het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat sommige mensen hier meteen hun oordeel klaar hebben zodra ze "bidden", "god" of "christen" lezen, nogal kortzichtig hoor.
De infrastructuur was al ruk voor de aardbeving, en het kleine beetje aan nutsvoorzieningen wat er was, kon amper de helft van de bevolking van schoon water en medische zorg voorzien. Zwaar materieel om wegen vrij te maken hebben ze niet, benzine diesel is er amper, de haven is aan stront, en het vliegveld is een opgeleukt weiland.quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:52 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik hoorde vanochtend op de radio dat de gebieden buiten Port-Au-Prince pas nu de eerste hulptroepen zien...
Daarom is de USS Carl Vinson ook zo belangrijk..... het is gewoon een enorm drijvend helikopterplatform met hulpgoederen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:42 schreef fruityloop het volgende:
Hulpmateriaal invliegen is na de postduif zo ongeveer de meest inefficiënte manier om grote hoeveelheden materiaal en voedsel te transporteren, dat doet de VN normaliter per schip. Dit is een logistieke nachtmerrie, het verbaast me niks dat het zo lang duurt.. (jammer genoeg)
En jij gelooft echt dat ze dan geen eten meer krijgen als ze zeggen dat ze liever Voodoo blijven?quote:Op woensdag 20 januari 2010 14:24 schreef DustPuppy het volgende:
Nou er is toch wel een substantieel verschil met "Hier heb je eten en wordt nu maar Christen" en "Hier heb je eten. Wij zijn atheisten btw, doe ermee wat je wilt"
http://www.nrc.nl/buitenl(...)gistieke_nachtmerriequote:Hulp aan Haïti is logistieke nachtmerrie
Mogelijk tienduizenden doden door aardbeving; infrastructuur eiland is volledig verwoest
[..]
Daarnaast is de infrastructuur in Haïti door de beving – de zwaarste in meer dan honderd jaar – totaal vernield. Wegen zijn kapot, communicatielijnen verbroken. Ook dat zal de hulpacties mogelijk ernstig belemmeren
Dat mensen offtopic gaan is toch 'echt de users zelf die dat doen en niet FOK!quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:34 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Ik verwacht tegenwoordig niet anders meer van FOK!
Wen er maar aan, deze discussie is sowieso waardeloos.
ONTOPIC!
Mooi.quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:38 schreef Libereco het volgende:
Prachtig om te zien dat men nog steeds mensen heeft kunnen redden! Bij ons thuis hebben gisteravond wel een aantal een traantje moeten wegpinken aan het einde van Netwerk.
Tja, met een totaal verwoeste infrastructuur moet je wel.quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:56 schreef SoldMayor het volgende:
[ afbeelding ]
US luchtmacht wel mooi om te zien zo![]()
Sorry maar het "het alternatief was nog erger" is geen argument. Met dezelfde redenatie is de hele Irak oorlog afgedekt. Als Amerika niet had ingegrepen was het onder Saddam nog erger geweest. enz.quote:Op woensdag 20 januari 2010 07:52 schreef maartena het volgende:
[..]
Maar als Amerika niet meteen in actie was gekomen, was het er nu allemaal nog veel erger aan toe geweest.
Of ga jij me vertellen dat er een betere mogendheid was die met hospitaalschepen, water voorraden, en een complete mobiele luchtverkeersleiding zo snel en adequaat had kunnen installeren?
Wie? Venezuela? Indonesië? Frankrijk? Nou, wie?
Zekers! Net Market Garden.quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:56 schreef SoldMayor het volgende:
[ afbeelding ]
US luchtmacht wel mooi om te zien zo![]()
De VN zit er ook al ontzettend lang en echt op hun eigen benen stonden ze nog lang niet... Maar misschien betekent deze ramp een ommekeer. Wie weet?quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Zekers! Net Market Garden.
Denk dat ze er wel een tijdje zullen zitten, maar dan als VN macht. Tot er politieke stabiliteit is en Haïti weer deels op eigen benen kan staan.
Bij die oorlog kun je nog het argument maken dat dit niet het geval geweest zou zijn..... want we weten niet of er 100.000 Irakese doden gevallen zouden zijn onder het regime van Saddam, wat nu wel is gebeurd.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:28 schreef NorthernStar het volgende:
Sorry maar het "het alternatief was nog erger" is geen argument. Met dezelfde redenatie is de hele Irak oorlog afgedekt. Als Amerika niet had ingegrepen was het onder Saddam nog erger geweest. enz.
Behalve dan dat je opmerkingen maakt als "Wie de neuk zijn de yanks dat zij beslissen wie er mag landen en wie niet?" en "De ramp wordt door Washington geexploiteerd voor een militaire voet aan de grond, simpel zat."quote:Ik heb geen kritiek op de hulp en op zich zijn dingen als het onder controle brengen van het vliegveld hartstikke goed.
De VN zit er al sinds 1995 met zo'n 2000 man. Zag je dat ook als een "bezetting"? De VN hebben gisteren besloten om nog 2000 man te sturen, plus 1500 man politiepersoneel om de huidige politie, die zware verliezen qua personeel hebben geleden en/of personeel hebben die zelf alles kwijt zijn, etc...... te vervangen. Die beslissing moest natuurlijk eerst door de bureaucratische molen van de VN, vandaar dat het een week duurde. Maar de VN als orgaan is ook nooit bedoeld geweest voor onmiddelijke hulpverlening, maar voor meer langdurige vredesmissies.quote:Mijn vrees en vermoeden is echter dat er een dubbele agenda is. Dààr ageer ik tegen. Haiti en de VS hebben een lange geschiedenis en er bestond al langer vrees voor een soort militaire interventie. Zeker sinds de coup tegen Aristide en die hele toestand.
Als deze actie uitloopt op een soort herbezetting van Haiti zijn er amper woorden voor. Bovendien kan ik me geen ander voorbeeld in de moderne geschiedenis bedenken waarbij een grote natuurramp voor zoiets gebruikt is. Een enorm gevaarlijk precedent zou dan geschapen zijn.
Dus gaan ze weer weg of zitten ze er over een jaar nog? Over twee jaar, vijf jaar, tien jaar? We zullen wel zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |