abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 januari 2010 @ 14:50:16 #101
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_76965824
Ik vergeet die trigonometirische identiteiten steeds weer?
Dingen als cos(x) = cos(-x) zie ik nog voor me.
En sin(x)^2 + cos(x)^2 = 1 is gewoon pythagoras.
Maar waarom gelden de dubbele en halvehoeksformules en de additie en subtractieformules?
sin(2x) = 2sin(x) cos(x)
Ik had ze op de middelbare school al moeten leren, maar ik kon ze niet onthouden en ik heb nooit begrepen waarom die formules kloppen.
Ik heb al gegoogeld op trigonometric identities, maar ik krijg alleen maar opsommingen van formules zonder uitleg.
Bestaat er een site met uitleg?
Jesus hates you.
  maandag 18 januari 2010 @ 14:56:16 #102
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76966050
Je kunt ze afleiden uit als het echt moet. Daartoe kun je eens op List of trigonometric identities op Wikipedia kijken of Proofs of trigonometric identities – de een vindt het ene makkelijker dan het andere om te onthouden. Maar er zijn aardig wat manieren om er toch op te komen. (sin(2x) is natuurlijk een speciaal geval van sin(x + y)).

Alhoewel het handigste en meest directe gewoon ‘stampen’ is. Een van de zeldzame momenten waar dit bij wiskunde echt handig is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 18 januari 2010 @ 15:38:56 #103
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_76968001
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:56 schreef Iblis het volgende:
Je kunt ze afleiden uit [ afbeelding ] als het echt moet. Daartoe kun je eens op List of trigonometric identities op Wikipedia kijken of Proofs of trigonometric identities – de een vindt het ene makkelijker dan het andere om te onthouden. Maar er zijn aardig wat manieren om er toch op te komen. (sin(2x) is natuurlijk een speciaal geval van sin(x + y)).

Alhoewel het handigste en meest directe gewoon ‘stampen’ is. Een van de zeldzame momenten waar dit bij wiskunde echt handig is.
Gelezen en ik snap het nu weer.
Ik ben niet zo dol op stampen en zat vroeger ook formules voor logaritmnen ter plekke te beredeneren door ze te vergelijken met formules van machten.
Jesus hates you.
pi_76968038
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:50 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ik vergeet die trigonometirische identiteiten steeds weer?
Dingen als cos(x) = cos(-x) zie ik nog voor me.
En sin(x)^2 + cos(x)^2 = 1 is gewoon pythagoras.
Maar waarom gelden de dubbele en halvehoeksformules en de additie en subtractieformules?
sin(2x) = 2sin(x) cos(x)
Ik had ze op de middelbare school al moeten leren, maar ik kon ze niet onthouden en ik heb nooit begrepen waarom die formules kloppen.
Ik heb al gegoogeld op trigonometric identities, maar ik krijg alleen maar opsommingen van formules zonder uitleg.
Bestaat er een site met uitleg?
Fundamenteel zijn in ieder geval de beide somformules voor sin(α+β) en cos(α+β). Die moet je echt uit het blote hoofd op kunnen schrijven. Op de middelbare school wordt (of werd ) meestal een bewijs met vectoren gegeven aan de hand van de definitie van de cosinus- en sinusfunctie met behulp van de eenheidscirkel. Dat bewijs is echt heel eenvoudig en aanschouwelijk, maar ik vind zo gauw geen webpagina waar dat zo wordt gedaan.

Pragmatisch gezien kun je de somformules natuurlijk afleiden met de formule van Euler, zoals Iblis aangeeft, maar aangezien Euler zijn formule afleidde uit de formule van De Moivre, die hij weer afleidde uit de bekende formules voor de cosinus en sinus van de som van twee hoeken, begeef je je zo eigenlijk in een cirkelredenering (no pun intended).
  maandag 18 januari 2010 @ 15:49:45 #105
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76968575
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:39 schreef Riparius het volgende:

[..]

Fundamenteel zijn in ieder geval de beide somformules voor sin(α+β) en cos(α+β). Die moet je echt uit het blote hoofd op kunnen schrijven. Op de middelbare school wordt (of werd ) meestal een bewijs met vectoren gegeven aan de hand van de definitie van de cosinus- en sinusfunctie met behulp van de eenheidscirkel. Dat bewijs is echt heel eenvoudig en aanschouwelijk, maar ik vind zo gauw geen webpagina waar dat zo wordt gedaan.
Zoals hier: http://aaup.wordpress.com(...)ion-formula-of-sine/ ?
quote:
Pragmatisch gezien kun je de somformules natuurlijk afleiden met de formule van Euler, zoals Iblis aangeeft, maar aangezien Euler zijn formule afleidde uit de formule van De Moivre, die hij weer afleidde uit de bekende formules voor de cosinus en sinus van de som van twee hoeken, begeef je je zo eigenlijk in een cirkelredenering (no pun intended).
Ja, daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk. Het is als je het als ‘bewijs’ presenteert een cirkelredenering.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_76968774
Tegenwoordig worden functies als exp, cos en sin gedefinieerd aan de hand van machtreeksen. In dat geval is de formule van Euler geen cirkelredenering maar een tautologie. .
pi_76969334
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Zoals hier: http://aaup.wordpress.com(...)ion-formula-of-sine/ ?
[..]
Nee, dat zijn ook klassiekers maar niet wat ik bedoelde. Het fraaie van het vectorbewijs is dat het geldt voor willekeurige hoeken, zowel positief als negatief.
pi_76971141
quote:
Op maandag 18 januari 2010 14:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Met N1N2 wordt niet het direct product bedoelt maar de deelverzameling {n1n2 : n1 in N1, n2 in N2} van G.
Ah ja, een Cartesisch product dus.
quote:
Uit de aanname dat een van de twee Ni normaal is volgt dat deze verzameling een groep is.
Dat begrijp ik ook.
quote:
Als G een direct product van twee groepen is, zeg G = H1 x H2, dan kun je altijd N1 = H1 x {e} en N2 = {e} x H2 nemen.
Ah, dus kun je zeggen dat in elk geval één van die N een normale subgroep van G moet zijn omdat anders G geen groep zou zijn?

En dat je dan twee gevallen kunt onderscheiden:

De andere N is een subgroep --> het product op G wordt geinterpreteerd als een direct product
De andere N is geen subgroep --> het product op G wordt geinterpreteerd als een semi-direct product

?
pi_76971843
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ah ja, een Cartesisch product dus.
[..]

Dat begrijp ik ook.
[..]

Ah, dus kun je zeggen dat in elk geval één van die N een normale subgroep van G moet zijn omdat anders G geen groep zou zijn?

En dat je dan twee gevallen kunt onderscheiden:

De andere N is een subgroep --> het product op G wordt geinterpreteerd als een direct product
De andere N is geen subgroep --> het product op G wordt geinterpreteerd als een semi-direct product

?
De Ni zijn altijd ondergroepen. In het geval van een direct product zijn ze beide normaal, in het geval van een semi-direct product is er slechts eentje normaal. Degene die niet normaal is wordt dan ook doorgaans niet met een N aangeduid.

Een andere manier om tegen semi-directe producten aan te kijken is de volgende. Stel we hebben een groep G en een normale ondergroep N. Dan kunnen we het quotient H = G/N vormen, dit is een groep (omdat N normaal is). Een sectie van H naar G is een functie die aan elk element van H een representant in G koppelt. Er bestaan iha tig secties omdat elk element van H meerdere representanten in G heeft. Nu is G een semi-direct product van N en H desda er een sectie bestaat die een groepshomomorfisme is.
pi_77002678
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:50 schreef thabit het volgende:

[..]

De Ni zijn altijd ondergroepen. In het geval van een direct product zijn ze beide normaal, in het geval van een semi-direct product is er slechts eentje normaal. Degene die niet normaal is wordt dan ook doorgaans niet met een N aangeduid.

Een andere manier om tegen semi-directe producten aan te kijken is de volgende. Stel we hebben een groep G en een normale ondergroep N. Dan kunnen we het quotient H = G/N vormen, dit is een groep (omdat N normaal is). Een sectie van H naar G is een functie die aan elk element van H een representant in G koppelt. Er bestaan iha tig secties omdat elk element van H meerdere representanten in G heeft. Nu is G een semi-direct product van N en H desda er een sectie bestaat die een groepshomomorfisme is.
Ja, die definitie ben ik ook tegengekomen, en het lijkt nu wat te gaan dagen

Waar ik nu in geïnteresseerd ben is het geval van Lie-groepen (we blijven natuurkundige, tenslotte ) en wat dit nu precies impliceert voor de Lie algebra.

In elk geval bedankt weer, Thabit!
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:39:10 #111
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_77014915
Is de volgende uitwerking correct?

Bepaald de convergentie van:


Ik doe:

Dus volgens de divergentietest is de bijbehorende reeks divergent.

Zou dat goed gerekend worden? Een uitwerking can mijn leraar gebruikte hiervoor de integraaltest.

Edit:
Nee, natuurlijk niet lim van 1/wortel(ln(n)) is natuurlijk 0 en 1/n is 0 en 0*0 = 0

[ Bericht 4% gewijzigd door Hondenbrokken op 19-01-2010 16:55:08 ]
Jesus hates you.
pi_77060064
Even iets een beetje kwijt over een opdracht met imaginaire getallen.
De vraag is, los op
Ik kom op het volgende:



En dit dan invullen in:

Ik weet vrijwel zeker dat ik ergens een fout maak, maar omdat ik het antwoord op de vraag niet heb, kan ik de fout zelf niet vinden.

Alvast bedankt

[ Bericht 6% gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:35:15 ]
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_77060152
Waarom zou het fout zijn?
pi_77060267
Ik weet niet meer waarom dat delen door 3 moet(ik snap dat het van z^3 komt, maar waarom.
En tevens dacht ik dat ik ook iets moest doen met dat z^3 sowieso -i is.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_77060332
Snap je wel hoe je de vermenigvuldiging van complexe getallen kunt uitdrukken in poolcoordinaten?
  woensdag 20 januari 2010 @ 17:27:23 #116
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77060568
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 17:21 schreef thabit het volgende:
Snap je wel hoe je de vermenigvuldiging van complexe getallen kunt uitdrukken in poolcoordinaten?
Nadat je (=Ascendancy) dat snapt, kun je ook eens op Wolfram Alpha kijken hoe de oplossingen in het complexe vlak liggen. En speel dan eens een beetje met z3 en z4 enz. Als je de visuele interpretatie snapt, en hoe vermenigvuldigen uitgedrukt in poolcoördinaten werkt, dan kun je denk ik veel meer voorstellen bij zo’n vergelijking en wordt het oplossen ook makkelijker.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77060690
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 17:14 schreef Ascendancy het volgende:
Even iets een beetje kwijt over een opdracht met imaginaire getallen.
De vraag is, los op [ afbeelding ]
Ik kom op het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dit dan invullen in: [ afbeelding ]

Ik weet vrijwel zeker dat ik ergens een fout maak, maar omdat ik het antwoord op de vraag niet heb, kan ik de fout zelf niet vinden.

Alvast bedankt
Het helpt als je beide kanten in termen van poolcoordinaten opschrijft. Dus je krijgt dan zoiets als



De hoek is gedefinieerd mod 2 pi, dus je krijgt



Dit kun je oplossen voor r en theta, namelijk



[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:35:21 ]
pi_77068151
Lach me maar uit,
zolang je ook het antwoord geeft!!

Opgave 1
Na analyse van de omzetontwikkeling van een bedrijf vindt de manager de volgende
trendvergelijking:
Tt = 17.000 + 60 t
Hierbij wordt t in maanden uitgedrukt, t = 0 in januari 2007.
Als seizoensindex voor juli vindt zij 1,28.
Geef met dit model een voorspelling voor de omzet van juli 2007 en juli 2008.
a. De omzet (afgerond) wordt in juli 2007 17.646 en in juli 2008 22.221.
b. De omzet (afgerond) wordt in juli 2007 22.221 en in juli 2008 23.142.
c. De omzet (afgerond) wordt in juli 2007 17.646 en in juli 2008 18.380.

Zal vast en zeker heel makkelijk zijn, maar ik zie het gewoon niet.
pfff en dit is pas opgave 1.
pi_77068435
nogmaals, laat even zien wat je zelf al hebt gedaan. Dit is niet het grote 'maak mijn huiswerk voor mij forum'
Ja doei.
pi_77069075
Deze opgave hoort in het gammatopic thuis, het gaat er immers puur om wat de begrippen "trend" en "seizoensindex" inhouden.
pi_77069468
jongens alsjeblieft, ik ga huilen.
Het is niet maak mij huiswerk. Het is de oefentoets voor mijn tentame van overmorgen. Ik word gek. Ik heb zelf niets gedaan, omdat ik gewoon niet weet hoe ik hieruit moet komen. Ik dacht het volgende:
0 = januari 2007
1,28 = juli 2007
is 7 maanden. 1,28/7= 0,18

17.000+60 x 0,18 = niet goed dus
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:03:39 #122
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_77069745
Voor t moet je de maand invullen; 6 dus (want januari=0, februari=1, etc). Dan krijg je Tt = 17000+60*6 = 17360.

Dan komt de seizoenscorrectie nog, 1,28 * 17360 = 22220,8.

volgens mij
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_77070576
ja, maar hoe zit dat dan 2008 juli?
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:30:53 #124
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77071244
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:18 schreef j-jopie het volgende:
ja, maar hoe zit dat dan 2008 juli?
Dat is 12 maanden later.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77071737
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:30 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is 12 maanden later.
dan komt het er (naar mij berekening) niet uit
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:46:17 #126
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77072086
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:39 schreef j-jopie het volgende:

[..]

dan komt het er (naar mij berekening) niet uit
Wat is die dan, als je die op de manier van GlowMouse doet?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77111063
Ik heb een vraag maar om die te stellen moet ik eerst weten hoe ik een breuk intyp bijvoorbeeld 2 delen door a
pi_77111435
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:00 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik heb een vraag maar om die te stellen moet ik eerst weten hoe ik een breuk intyp bijvoorbeeld 2 delen door a
Schrijf gewoon 2/a. Wel haakjes gebruiken indien nodig om ambiguïteiten te vermijden.
pi_77111895
Ik zit in een hoofdstuk over breuken waar ik slecht in ben.

(3a+2/a)(a+1/a)

korter schrijven:

ik denk eerst alles keer a doen om de breuken weg te werken
dus :
(3a^2+2)(a^2+1)

En dan haakjes wegwerken
dus:

4a^2+3a^2+2a^2+2
= 9a^2+2

Maar het antwoord in het boekje is:

3a^2+3+2+2/a^2= 3a^2+5+2/a^2
  donderdag 21 januari 2010 @ 20:29:47 #130
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77112596
Wat jij doet, dat kan niet. Je hebt dus:



Dit kun je gewoon uit vermenigvuldigen zoals je dat waarschijnlijk vaker geleerd hebt:



Wordt:



Wat jij doet, dat kan niet. Ja, je kunt wel, als je een breuk hebt, teller en noemer met a vermenigvuldigen, maar dan vermenigvuldig je in feite met 1, want (a/a = 1). Wat jij doet is echter gewoon even elke factor met een a opschalen, maar dan krijg je dus wat anders.

Daarbij werk je ook nog fout je haakjes weg. Immers 3a2 · a2 = 3a4 en niet 4a2 wat jij doet. Als je dus jouw uitwerking netjes zou uitwerken zou je 3a4 + 5a2 + 2 krijgen; hetzelfde dus als het antwoorden boekje, maar dan met a2 vermenigvuldigd omdat je illegaal die twee factoren met a hebt vermenigvuldigd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iblis op 21-01-2010 20:40:50 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77112623
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:15 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik zit in een hoofdstuk over breuken waar ik slecht in ben.

(3a+2/a)(a+1/a)

korter schrijven:

ik denk eerst alles keer a doen om de breuken weg te werken
dus :
(3a^2+2)(a^2+1)

En dan haakjes wegwerken
dus:

4a^2+3a^2+2a^2+2
= 9a^2+2

Maar het antwoord in het boekje is:

3a^2+3+2+2/a^2= 3a^2+5+2/a^2
Je kunt natuurlijk niet zomaar beide factoren van je product met a vermenigvuldigen omdat je dat beter uitkomt en dan blijven verwachten dat je antwoord zal kloppen. Zo werkt dat niet. Verder houd je er heel merkwaardige ideëen op na voor wat betreft het wegwerken van de haakjes. Dat klopt zo niet. De juiste werkwijze is dat je elke term uit de eerste factor vermenigvuldigt met elke term uit de tweede factor, zodat je in dit geval dus 4 producten krijgt, die je bij elkaar optelt.
pi_77112716
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:30 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk niet zomaar beide factoren van je product met a vermenigvuldigen omdat je dat beter uitkomt en dan blijven verwachten dat je antwoord zal kloppen. Zo werkt dat niet. Verder houd je er heel merkwaardige ideëen op na voor wat betreft het wegwerken van de haakjes. Dat klopt zo niet. De juiste werkwijze is dat je elke term uit de eerste factor vermenigvuldigt met elke term uit de tweede factor, zodat je in dit geval dus 4 producten krijgt, die je bij elkaar optelt.
Precies wat ik doe dus. Alleen het lijkt raar doordat er ^2 staat in plaats van het kwadraat-tekentje
pi_77112879
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:32 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Precies wat ik doe dus. Alleen het lijkt raar doordat er ^2 staat in plaats van het kwadraat-tekentje
Nee, je doet iets anders dan je nu beweert. Lees de uitleg van Iblis er nog maar eens op na.
pi_77123814
quote:
Op zondag 17 januari 2010 13:20 schreef Dzy het volgende:
Binomiaal verdeeld (al dan niet succes, met succes = internetaansluiting) we kijken eerst eens naar het rijtje

WWWWW WWWWW WWWWW WWWWW WWWWW NNNNN NNNNN met W = wel en N = niet. De kans om precies dit rijtje te krijgen is: (0.9)^25 * (0.1)^10 (eerst 25x succes met kans 0.9 en dan 10x faal met kans 0,1) Nu hebben we alleen de situatie dat de eerste 25 studenten wel inet hebben en de laatste 10 niet. We willen alle mogelijke configuraties meenemen dus we moeten het nog vermenigvuldigen met (35 boven 25)
Heb een 9 voor het tentamen statistiek gehaald
pi_77123992
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 23:45 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Heb een 9 voor het tentamen statistiek gehaald
Respect
pi_77132049
hee allemaal ik heb nogal een simpel vraagje maar wat ik niet snap is hoe je erachter komt dat bijvoorbeeld √8 =2√2 ik weet dat het bewezen is enz met Pythagoras maar wat is een snelle manier om het uit te rekenen voor bijvoorbeeld √32?
alvast bedankt
okay...
  vrijdag 22 januari 2010 @ 10:41:13 #137
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_77132110
√32 = √16*2 = √16 * √2 = 4 √2.
De algemene truuk is ontbinden in priemfactoren; bv √72 = √(2*2*2*3*3) = √(2*3)²*2 = 6√2. Alles wat in de priemontbinding dubbel voorkomt is een kwadraat en kun je dus naar voren halen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_77132204
BEdankt voor je snelle reactie maar ik snap het nog niet..
ik snap het tot √16 * √2 maar waarom wordt het dan 4*√2 en niet 8√2
okay...
pi_77132297
omdat de wortel van 16 4 is en niet 8
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_77132306
Even iets simpelers bijvoorbeeld √12= √4*3 =√4 * √3 en dan verder?
okay...
pi_77132336
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:46 schreef leLe-- het volgende:
Even iets simpelers bijvoorbeeld √12= √4*3 =√4 * √3 en dan verder?
√4 = 2
dus √4 * √3 = 2 * √3
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_77132390
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:46 schreef -J-D- het volgende:
omdat de wortel van 16 4 is en niet 8
Okeee
maar waarom is √8 dan 2√2 ? 2 is ook niet de wortel van 8 of wacht ik begrijp het denk ik!
√8 = √4*2 = √4 * √2 = 2* √2 wan t twee is wortel van 4!
okay...
pi_77132403
Ik begrijp 'm!
dankjewel jongens!
okay...
pi_77132424
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:49 schreef leLe-- het volgende:
Ik begrijp 'm!
dankjewel jongens!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_77132556
quote:
√8 = √4*2 = √4 * √2 = 2* √2 wan t twee is wortel van 4!
Hier maak je een klein foutje. Het eindantwoord klopt wel.
pi_77132620
Er hadden idd haakjes gemogen (/gemoeten)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_77168910
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:54 schreef hello_moto1992 het volgende:

[..]

Hier maak je een klein foutje. Het eindantwoord klopt wel.
Meer abuse of notation; in de tweede "term" had de wortelstreep doorgetrokken moeten worden tot inclusief over de 2. Om dat mooi te kunnen doen moet je met LaTex aan de gang, maar ik denk niet dat Lele zich al daaraan gaat wagen.
pi_77175977
Een kansruimte is gedefinieerd met een Ω, A en p.
A is een collectie deelverzamelingen van Ω met
1)
2)
3)

Nu gaat het even verderop over Borelverzamelingen. "Voor elke functie F met deze eigenschappen (rechts-continu en niet-dalend) bestaat er een stochastische grootheid X met verdelingsfunctie F[sub]X[/subF. Kies namelijk [...]"
B is een verzameling van alle intervallen(/verzamelingen) van de vorm (-∞, a).

Maar dit voldoet dan toch niet aan de eisen waar sier-A aan moet voldoen? Namelijk eigenschap 2, als A=(-∞, a], dan moet ook Ac erin, dus (a, ∞)?
  zaterdag 23 januari 2010 @ 15:07:56 #149
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_77177070
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:25 schreef Hanneke12345 het volgende:
B is een verzameling van alle intervallen(/verzamelingen) van de vorm (-∞, a).
Dat klopt niet, B wordt door die intervallen gegenereerd maar bevat veel meer intervallen, waaronder die die jij noemde.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_77177311
Ah, ja. Ik had niet goed gelezen.

"Zij B de kleinste collectie deelverzamelingen van R die alle intervallen van de vorm (-∞, a] met a in R bevat en die voldoet aan die drie eigenschappen",

Heeft B dan alleen deelverzamelingen van de vorm (-∞, a], (a, ∞) en (-∞, ∞)?
  zaterdag 23 januari 2010 @ 15:34:02 #151
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77177919
Nee, B bevat ‘alles wat je zou verwachten’. Dus ook (-∞, a), [a, b] (a, b) en (a, b) ∪ [c, d]. Het bevat echter een paar heel specifieke verzamelingen niet (en dat is maar goed ook, want die zijn niet meetbaar).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77178332
Maar hoe volgt dat dan uit die drie eigenschappen? (Ik zie vast iets heel stoms over 't hoofd, maar toch)

Want

(Mits b > a).

Als er ook dingen tussen zitten als [a,b] is het niet meer de kleinst mogelijke verzameling, toch?
  zaterdag 23 januari 2010 @ 15:56:24 #153
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77178626
Je kunt doorgaan met verenigingen doen, je kunt zelfs aftelbaar (veel) doorsnedes pakken. En bedenk dat (Ac ∪ Bc ∪ ··· ∪ Zc)c = (A ∩ B ∩ ··· ∩ Z). En gesloten verzamelingen kun je definiëren als een reeks van verenigingen van open verzamelingen, iets als:



En die kun je uiteindelijk ook construeren. Het gaat erom dat je dan de kleinst mogelijke verzameling hebt die dit alles bevat, maar niet meer. Want er zijn verzamelingen die je zo niet kunt maken, b.v. de Vitali set – en die wil je er dus niet in.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 24 januari 2010 @ 17:55:09 #154
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_77216600
typ.
Heeft er iemand een website of adres die een goede inleiding geeft tot combinatoriek?
kloep kloep
pi_77221760
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:55 schreef Borizzz het volgende:
typ.
Heeft er iemand een website of adres die een goede inleiding geeft tot combinatoriek?
Even zoeken op combinatorics op een nzb site levert een hele waslijst aan textbooks op, daar zit vast wel iets bruikbaars bij.
pi_77247107
Hallo,

Ik zit met een klein probleempje; ik snap te weinig van integreren. Kan iemand mij deze regels even verduidelijken?

Het is een deel van het bewijs van de formule voor de grootte van de elektrische veldsterkte van een oneindig lange lijn met een lading Q.



Wat ik weet;
Bij de eerste formule (dEx) kunnen een reeks onderdelen geschrapt worden; de constanten zijn de termen zonder thèta en mogen voor het integratieteken geplaatst worden. Je bekomt de eerste gelijkheid bij de tweede formule.

Nu snap ik niet goed wat die 2e gelijkheid wil zeggen, hoe je daar komt en hoe je tot de meest vereenvoudigde vorm komt (gelijkheid 3). Als je cosinus thèta integreert krijg je sinus, oké, maar wat doe je dan met die integratiegrenzen?
pi_77247494
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:02 schreef tony_clifton- het volgende:
Hallo,

Ik zit met een klein probleempje; ik snap te weinig van integreren. Kan iemand mij deze regels even verduidelijken?

Het is een deel van het bewijs van de formule voor de grootte van de elektrische veldsterkte van een oneindig lange lijn met een lading Q.

[ afbeelding ]

Wat ik weet;
Bij de eerste formule (dEx) kunnen een reeks onderdelen geschrapt worden; de constanten zijn de termen zonder thèta en mogen voor het integratieteken geplaatst worden. Je bekomt de eerste gelijkheid bij de tweede formule.

Nu snap ik niet goed wat die 2e gelijkheid wil zeggen, hoe je daar komt en hoe je tot de meest vereenvoudigde vorm komt (gelijkheid 3). Als je cosinus thèta integreert krijg je sinus, oké, maar wat doe je dan met die integratiegrenzen?
Je vult de bovenste integratiegrens in als theta, en trekt daarna de onderste integratiegrens ingevuld er vanaf.

Dus vb: integraal van a tot b x dx = 1/2 x² |ba = 1/2 (b² - a²)
pi_77247701
Ok, de versie met de streep is de primitieve functie...
Je houdt dan cos 0 = 1 over, dus dat valt weg, maar vanwaar gaat de 4 pi naar 2 pi in de noemer?

Bedankt alvast!

[ Bericht 53% gewijzigd door tony_clifton- op 25-01-2010 14:24:19 ]
  maandag 25 januari 2010 @ 14:26:05 #159
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77248035
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:17 schreef tony_clifton- het volgende:
Wat is dan het verschil tussen de vorm met het integraalteken en die met de streep?
Als eerste: die streep betekent voor welke waarden de primitieve geëvalueerd wordt. De definitie van een bepaalde integraal is immers:



En dit schrijft men ook wel kortweg als:



Dus die notatie hierboven kun je ook als F(b) - F(a) lezen waarbij voor θ π/2 en -π/2 wordt ingevuld.

Men werkt verder met radialen, sin(π/2) = sin(90°) = 1 en sin(-π/2) = -1; maar, als ik vragen mag, als je dit snapt (wat verder geen schande is), waarom wil je dan toch deze berekening doen, want volgens mij mist er dan aardig wat voorkennis.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 25 januari 2010 @ 14:26:56 #160
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77248072
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:17 schreef tony_clifton- het volgende:
Ok, de versie met de streep is de primitieve functie...
Je houdt dan cos 0 = 1 over, dus dat valt weg, maar vanwaar gaat de 4 pi naar 2 pi in de noemer?

Bedankt alvast!
Die sin is al geprimitiveerd, die wordt niet nogmaals geprimitiveerd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77248099
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:17 schreef tony_clifton- het volgende:
Ok, de versie met de streep is de primitieve functie...
Je houdt dan cos 0 = 1 over, dus dat valt weg, maar vanwaar gaat de 4 pi naar 2 pi in de noemer?

Bedankt alvast!
Je moet het bij de sinus invullen he!

BIj de bovengrens krijg je sin(pi/2)=1 en bij de ondergrens sin(-pi/2)=-1. Als ik dat zooitje constantes even A noem, dan krijg je: 1*A - (-1*A) = 2A. Omdat A iets is met 4 in de noemer, dan komt er dus een twee in de noemer als je A met 2 vermenigvuldigd
pi_77248264
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:26 schreef Iblis het volgende:

[..]


Men werkt verder met radialen, sin(π/2) = sin(90°) = 1 en sin(-π/2) = -1; maar, als ik vragen mag, als je dit snapt (wat verder geen schande is), waarom wil je dan toch deze berekening doen, want volgens mij mist er dan aardig wat voorkennis.
Thanks!

Moet wel, komt voor in een cursus die ik doormoet (elektromagnetisme).

Heb nooit wiskunde gehad en de cursus wiskunde op school is veel te abstract - een paar belachelijk simpele voorbeelden en dan ineens functies waar je een blad voor nodig hebt om ze uit te werken...

Probeer al wat voor te zitten en ben nog op zoek naar boeken wiskunde waar 't wat gemakkelijker in staat uitgelegd...
(als iemand titels heeft btw, zeker even melden !)
pi_77248302
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:27 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Je moet het bij de sinus invullen he!

BIj de bovengrens krijg je sin(pi/2)=1 en bij de ondergrens sin(-pi/2)=-1. Als ik dat zooitje constantes even A noem, dan krijg je: 1*A - (-1*A) = 2A. Omdat A iets is met 4 in de noemer, dan komt er dus een twee in de noemer als je A met 2 vermenigvuldigd
Thanks allebei!
Zie 't nu .

Helemaal niet zo moeilijk (deze toch) als je 't verstaanbaar uitgelegd krijgt ...

[ Bericht 5% gewijzigd door tony_clifton- op 25-01-2010 14:43:12 ]
pi_77248727
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:31 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Thanks!

Moet wel, komt voor in een cursus die ik doormoet (elektromagnetisme).

Heb nooit wiskunde gehad en de cursus wiskunde op school is veel te abstract - een paar belachelijk simpele voorbeelden en dan ineens functies waar je een blad voor nodig hebt om ze uit te werken...

Probeer al wat voor te zitten en ben nog op zoek naar boeken wiskunde waar 't wat gemakkelijker in staat uitgelegd...
(als iemand titels heeft btw, zeker even melden !)
Dit is nog een eenvoudige integraal die kant en klaar opgelost kan worden, dat leer je als het goed is op de middelbare school (als je wiskunde hebt ). Er zijn dus talloze lesmethodes waar dit in voorkomt, maar ik weet niet zo een goede uit mijn hoofd.

Maar als je elektromagnetisme doet, dan studeer je iets als natuurkunde/elektrotechniek? Dan zou je die stof wel gehad moeten hebben...
pi_77248775
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:32 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Thanks allebei!
Zie 't nu .

Helemaal niet zo moeilijk (deze toch) als je 't verstaanbaar uitgelegd krijgt ...
Valt inderdaad mee. Het ziet er ingewikkelder uit dan het is door al die constantes

You're welcome.
pi_77248980
Ik studeer chemie (hogeschool, da's eentje lager dan unif ), al kom ik van een niet-wetenschappelijke richting.

Altijd erdoor op chemievakken maar de wiskunde en fysica blijft mij achtervolgen, gewoon omwille van 't feit dat de leercurve bij desbetreffende leerkracht te stijl is.

Ga nu proberen om al wat voor te zitten op de cursus EM (heb nog 2 weken vakantie), en ondertussen de cursus wiskunde op te halen met toegankelijkere studieboeken (moet ik wel nog ff naar zoeken).
  maandag 25 januari 2010 @ 14:53:49 #167
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77249102
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:50 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik studeer chemie (hogeschool, da's eentje lager dan unif ), al kom ik van een niet-wetenschappelijke richting.

Altijd erdoor op chemievakken maar de wiskunde en fysica blijft mij achtervolgen, gewoon omwille van 't feit dat de leercurve bij desbetreffende leerkracht te stijl is.

Ga nu proberen om al wat voor te zitten op de cursus EM (heb nog 2 weken vakantie), en ondertussen de cursus wiskunde op te halen met toegankelijkere studieboeken (moet ik wel nog ff naar zoeken).
Er is het ‘basisboek wiskunde’ dat volgens mij hiervoor bedoeld is. Van Jan Craats. Je kunt online veel downloaden, maar niet de integratiehoofdstukken. Maar allicht dat het je een beeld geeft of het je een nuttig boek lijkt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77249530
Thanks! Ziet er best goed uit! Veel gemakkelijke en iets moeilijkere oefeningen!
Ga ik zeker eens doornemen en evt. bestellen...
pi_77259973
quote:
Op maandag 25 januari 2010 14:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

Er is het ‘basisboek wiskunde’ dat volgens mij hiervoor bedoeld is. Van Jan Craats. Je kunt online veel downloaden, maar niet de integratiehoofdstukken. Maar allicht dat het je een beeld geeft of het je een nuttig boek lijkt.
Jan van de Craats, huhu.

Als je hoofdstukken mist en geen zin hebt het te kopen, wil ik eventueel ook nog wel eens wat inscannen overigens.
pi_77260143
Kan iemand mij mijn denkfout aanwijzen?

"A train consists of n cars.Each of m passengers (m > n) will choose a car at random to ride in. What is the probability a) there will be at least one passenger in each car; b) exactly r (r < n) cars remain unoccupied?"

Ik zeg, makkelijk:
a) n^(m-n) / n^m
b) (n-r)^m / n^m

Boek komt aan met:
a)

b)

En ik begrijp niet eens hoe ze er aan komen..

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:35:31 ]
pi_77260945
Ken je het principe van inclusie-exclusie?
pi_77261440
quote:
Op maandag 25 januari 2010 19:30 schreef thabit het volgende:
Ken je het principe van inclusie-exclusie?
Yeah ik dacht al wel dat het daar mee te maken had.. Maar ik snap dan nog niet hoe ze er aan komen..
Wat wordt de kans dan als je hem uitschrijft?

Ik kan me voorstellen dat het zo iets wordt als:
P(vereniging van de eventualiteiten dat er minimaal 1 passagier in wagon i zit)
Maar hoe dan verder?
pi_77261965
Je kunt als volgt redeneren. Het totaal aantal mogelijkheden om mensen over wagens te verdelen is n^m. Maar ja, dan tel je er te veel, namelijk alle mogelijkheden waarbij er eentje niet gebruikt wordt. Dus je moet daarvan aftrekken het aantal mogelijkheden waarbij wagen j niet gebruikt wordt, gesommeerd over alle j, ofwel n*(n-1)^m Echter, trek je er dan weer te veel van af: alle mogelijkheden waarbij minstens 2 wagens niet gebruikt worden; die moet je er dus weer bij optellen, etc.
pi_77262513
quote:
Op maandag 25 januari 2010 19:11 schreef Hanneke12345 het volgende:

[..]

Jan van de Craats, huhu.

Als je hoofdstukken mist en geen zin hebt het te kopen, wil ik eventueel ook nog wel eens wat inscannen overigens.
Ik denk dat ik 't boek gewoon ga kopen, ga het véél nodig hebben, en dan is een papieren versie wel zo makkelijk .
Toch bedankt voor het aanbod, is vriendelijk !.
pi_77325829
Ik kom er echt niet uit en ik word er een beetje gek van.
Vandaar hulp gevraagd

Het gaat over landmeten;
persoon A staat op een vast punt op de berg. persoon B loopt, niet in een rechte lijn omhoog.
Hij loopt x meter naar rechts en y meter naar voren (de y is als je de helling dus niet meerekent, in het platte vlak) en z meter naar boven

Je meet de afstand tussen persoon A en B.
Je meet de verticale hoek.
Je meet de horizontale hoek.

Nu moet ik x,z en y weten.
Maar hoe ??

Volgens mij is het redelijk makkelijk, maar ik kom er gewoon echt niet uit....

sorry dat ik het eerst verkeerd had geplaatst trouwens.
en bij het antwoord kom ik zelf niet verder als de '3d driehoek' 2d maken en dan met de consinus regel. Maar dat klopt niet. Sowieso snap ik niet wat je met de horizontale hoek moet, want in die driehoek is verder niks bekend toch?
  woensdag 27 januari 2010 @ 11:17:38 #176
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77326503
Je kunt eerst met de verticale hoek en de afstand tussen A en B uitrekenen hoe hoog B staat. Dat is een gewone driehoek als je het tekent: de schuine zijde heb je dan, en je hebt de hoek bij A.

Je kunt ook de afstand tot het punt onder B op dezelfde hoogte als A uitrekenen, dat is de derde zijde van die driehoek. Nu kun je met behulp van die laatste zijde nog een driehoek tekenen waarvan die laatste zijde de schuine zijde is, en je de horizontale hoek gebruikt. Reken je nu de andere twee zijdes uit, dan heb je x en y.

Hopelijk is het zo duidelijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77327046
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 11:17 schreef Iblis het volgende:
Je kunt eerst met de verticale hoek en de afstand tussen A en B uitrekenen hoe hoog B staat. Dat is een gewone driehoek als je het tekent: de schuine zijde heb je dan, en je hebt de hoek bij A.

Je kunt ook de afstand tot het punt onder B op dezelfde hoogte als A uitrekenen, dat is de derde zijde van die driehoek. Nu kun je met behulp van die laatste zijde nog een driehoek tekenen waarvan die laatste zijde de schuine zijde is, en je de horizontale hoek gebruikt. Reken je nu de andere twee zijdes uit, dan heb je x en y.

Hopelijk is het zo duidelijk.
Bedankt voor je antwoord!
op deze manier dacht ik het ook.
maar het antwoord is verkeerd.
Ik heb al gekeken of ik wel de goede hoeken denk te hebben, maar volgens mij is dat goed......
  woensdag 27 januari 2010 @ 11:44:05 #178
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77327520
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 11:31 schreef molleymijsje het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord!
op deze manier dacht ik het ook.
maar het antwoord is verkeerd.
Ik heb al gekeken of ik wel de goede hoeken denk te hebben, maar volgens mij is dat goed......
En je gaat ook goed met graden en radialen? Kun je anders de getallen en het verwachte antwoord geven?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77328121
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 11:44 schreef Iblis het volgende:

[..]

En je gaat ook goed met graden en radialen? Kun je anders de getallen en het verwachte antwoord geven?
euhm het gaat in gons, en die heb ik omgerekend naar graden (400gon=360graden)
De vraag is iets anders dan ik hem had gesteld. Want ze meten nu vanuit punt P punten A en B (die dus ergens op de 'berg' liggen) En dan vragen ze het verschil in hoogte tussen A en B.
Het antwoord met de methode volgens hierboven staat er wel bij, maar is verkeerd.


De waarnemingen vanaf punt P zijn:
Richtpunt Hor. richting Vert. richting Gemeten afstand Optelconstante
A 53.2215 gon 93.5791 gon 53.641 meter 34 millimeter
B 88.4961 gon 98.3644 gon 172.144 meter 34 millimeter

antwoorden:
Hoe groot is het hoogteverschil tussen punt A en punt B?
a) 118.718 meter.
b) 0.981 meter.
c) 0.977 meter.

en het goede antwoord is c.

alvast bedankt!
pi_77328182
hmm ik probeerde dat tabelletje iets overzichtelijker weer te geven. maar dat lukt niet
volg je het zo?
  woensdag 27 januari 2010 @ 12:03:18 #181
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77328426
Ik heb geen idee wat je met een optelconstante moet doen. Die corrigeert vast voor een meetfout in het apparaat, maar hoe corrigeer je daarmee?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77328541
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 12:03 schreef Iblis het volgende:
Ik heb geen idee wat je met een optelconstante moet doen. Die corrigeert vast voor een meetfout in het apparaat, maar hoe corrigeer je daarmee?
optelconstante is het verschil tussen de elektronisch gemeten afstand en de werkelijke afstand.
Dus volgens mij moet je de optelconstante bij de gemeten afstand op tellen.....
  woensdag 27 januari 2010 @ 12:28:32 #183
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77329480
Ik heb zo niet echt een idee, het zal er wel om gaan hoe je die hoeken precies refereert, mijn eerste interpretatie zal onjuist zijn, dat geeft immers dat je tweemaal vrijwel recht omhoog meet (100 gon is namelijk recht omhoog toch?), ik kan me niet voorstellen dat dat heel realistisch of ideaal is om te doen.

Dan kom je inderdaad op het foute antwoord, maar hoe het dan wél te interpreteren, dat weet ik niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 27 januari 2010 @ 12:40:32 #184
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77329977
Oh ja, als je als 100 gon ‘recht vooruit’ neemt, dan kom je al meer in de buurt. Ik ben er dan nog niet helemaal…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77349417
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 12:40 schreef Iblis het volgende:
Oh ja, als je als 100 gon ‘recht vooruit’ neemt, dan kom je al meer in de buurt. Ik ben er dan nog niet helemaal…
Oke in plaats van recht omhoog bedoel je?
Dat kan ik wel gaan proberen!

en anders vul ik maar gewoon wat in. Ik heb het tentamen al gehaald, dit is alleen een inhaalopdracht voor een gemist landmeetpracticum.....
pi_77349426
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:16 schreef molleymijsje het volgende:

[..]

Oke in plaats van recht omhoog bedoel je?
Dat kan ik wel gaan proberen!
Dank je wel!

en anders vul ik maar gewoon wat in. Ik heb het tentamen al gehaald, dit is alleen een inhaalopdracht voor een gemist landmeetpracticum.....
  donderdag 28 januari 2010 @ 07:57:50 #187
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_77365009
Ik moet de exacte coördinaten van de top berekenen bij:

(x^3 + 125)^0,5 (wortel dus)

Hoe pak ik dit aan?
pi_77365707
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 07:57 schreef Granaatappel het volgende:
Ik moet de exacte coördinaten van de top berekenen bij:

(x^3 + 125)^0,5 (wortel dus)

Hoe pak ik dit aan?
De grafiek van deze functie heeft geen top.

We hebben:

y = (x3 + 125)½

De afgeleide is:

dy/dx = ½∙(x3 + 125)∙3x2

De afgeleide is 0 voor x = 0, maar hier heeft de grafiek een buigpunt. Beredeneer zelf maar even waarom.
pi_77376791
Morgen heb ik een proefwerk wiskunde (Wiskunde A/C 4VWO), en ik snap het tamelijk goed, op één ding na. Ik weet niet of dit een fout in het boek is of dat ik iets over het hoofd zie. Ik heb er even een foto van gemaakt:



Mijn vraag: Hoezo doen ze bij DeltaQ / DeltaP 30-90 / 8-5

Voor zover ik weet moet je altijd het hoogste - laagste doen. In dit geval 90-30 i.p.v. 30-90? Is dit een drukfout, of heb ik iets gemist?
  donderdag 28 januari 2010 @ 14:50:04 #190
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77377266
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:37 schreef APPELBOOMZOR het volgende:
Morgen heb ik een proefwerk wiskunde (Wiskunde A/C 4VWO), en ik snap het tamelijk goed, op één ding na. Ik weet niet of dit een fout in het boek is of dat ik iets over het hoofd zie. Ik heb er even een foto van gemaakt:

[ afbeelding ]

Mijn vraag: Hoezo doen ze bij DeltaQ / DeltaP 30-90 / 8-5

Voor zover ik weet moet je altijd het hoogste - laagste doen. In dit geval 90-30 i.p.v. 30-90? Is dit een drukfout, of heb ik iets gemist?
Je hebt iets gemist. De grafiek die ze hebben gemaakt toont het in feite. Je hebt twee punten (5, 90) en (8, 30). Die punten zijn getekend en ze hebben daar een lijn doorheen getrokken (het lineaire verband). Ze willen nu de richtingscoëfficiënt van die lijn weten. Daartoe moet je Δp en Δq bepalen. Dit doe je door de x-coördinaten en de y-coördinaten van elkaar af te trekken. En het verschil te delen. Van belang is dat je dezelfde volgorde aanhoudt, dus als je de y-coördinaat van de eerste minus de y-coördinaat van de tweede doet, moet je ook delen door de x-coördinaat van de eerste minus de x-coördinaat van de tweede.

Zeg dat (5, 90) punt A is en (8, 30) punt B, dan doen ze dus:




Je kunt het ook omdraaien in principe, dat boeit niet zoveel:




Wat je echter niet mag doen is bovenin A - B en onderin B - A (en dat is wat jij wilt doen). Een negatieve uitkomst betekent verder dat de richtingscoëfficiënt negatief is, en dus, dat als je het tekent dat de lijn ‘van rechtsboven naar linksonder loopt’, als een backslash: \ Positief betekent dat deze ‘van linksonder naar rechtsboven loopt’, als een slash: /

Wat jij wilt doen, altijd de grootste - de kleinste levert altijd een positief getal gedeeld door nog een positief getal op: dus dat zou altijd een positieve richtingscoëfficiënt geven, ook bij een lijn die naar beneden loopt! Dat kan niet.

Kortom: het maakt niet uit of je de grootste min de kleinste doet in de teller, als je in de noemer maar dezelfde volgorde aanhoudt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77377277
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:37 schreef APPELBOOMZOR het volgende:
Morgen heb ik een proefwerk wiskunde (Wiskunde A/C 4VWO), en ik snap het tamelijk goed, op één ding na. Ik weet niet of dit een fout in het boek is of dat ik iets over het hoofd zie. Ik heb er even een foto van gemaakt:

[ afbeelding ]

Mijn vraag: Hoezo doen ze bij DeltaQ / DeltaP 30-90 / 8-5

Voor zover ik weet moet je altijd het hoogste - laagste doen. In dit geval 90-30 i.p.v. 30-90? Is dit een drukfout, of heb ik iets gemist?
Ok, dus je hebt een functie q(p). Als dq/dp<0, dan betekent dat dat als p groter wordt, q kleiner wordt. Als dq/dp>0, dan betekent dat dat als p groter wordt, q ook groter wordt.

Het teken geeft dus aan of de lijn stijgt of daalt. Nou kun jij denk ik wel bedenken waar dat minteken in jouw geval vandaan komt

-edit: Iblis was me voor
pi_77377874
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je hebt iets gemist. De grafiek die ze hebben gemaakt toont het in feite. Je hebt twee punten (5, 90) en (8, 30). Die punten zijn getekend en ze hebben daar een lijn doorheen getrokken (het lineaire verband). Ze willen nu de richtingscoëfficiënt van die lijn weten. Daartoe moet je Δp en Δq bepalen. Dit doe je door de x-coördinaten en de y-coördinaten van elkaar af te trekken. En het verschil te delen. Van belang is dat je dezelfde volgorde aanhoudt, dus als je de y-coördinaat van de eerste minus de y-coördinaat van de tweede doet, moet je ook delen door de x-coördinaat van de eerste minus de x-coördinaat van de tweede.

Zeg dat (5, 90) punt A is en (8, 30) punt B, dan doen ze dus:


[ afbeelding ]

Je kunt het ook omdraaien in principe, dat boeit niet zoveel:


[ afbeelding ]

Wat je echter niet mag doen is bovenin A - B en onderin B - A (en dat is wat jij wilt doen). Een negatieve uitkomst betekent verder dat de richtingscoëfficiënt negatief is, en dus, dat als je het tekent dat de lijn ‘van rechtsboven naar linksonder loopt’, als een backslash: \ Positief betekent dat deze ‘van linksonder naar rechtsboven loopt’, als een slash: /

Wat jij wilt doen, altijd de grootste - de kleinste levert altijd een positief getal gedeeld door nog een positief getal op: dus dat zou altijd een positieve richtingscoëfficiënt geven, ook bij een lijn die naar beneden loopt! Dat kan niet.

Kortom: het maakt niet uit of je de grootste min de kleinste doet in de teller, als je in de noemer maar dezelfde volgorde aanhoudt.
Damn, ty! Hartstikke bedankt Gaat morgen zeker lukken!

@Andere (naam kwijt ): Ook bedankt voor de moeite, jammer genoeg was Iblis je idd voor. Toch bedankt voor het helpen
EDIT: Haushofer dus
pi_77379767
hoe doe je dit:

  donderdag 28 januari 2010 @ 16:03:27 #194
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77380159
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:54 schreef Chapelle het volgende:
hoe doe je dit:

[ afbeelding ]
Zo:



Bedenk x-a = 1/xa:



Boel naar de andere kant:



Deel door 80:



Vereenvoudig:

Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:15:13 #195
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_77380682
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:54 schreef Chapelle het volgende:
hoe doe je dit:

[ afbeelding ]
Waarschijnlijk heb ik hem fout, maar als je labda substitueert, krijgt je:


En dat is waar voor alle waarden zolang y/x > 0 en x != 0
Jesus hates you.
pi_77380695
Ok, thanx! Ik had een domme denkfout bij de 3e stap... iig bedankt.
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:20:18 #197
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_77380918
Oh, dat wat achter labda stond, was het antwoord. Ik dacht dat je dat moest substitueren en dan zou de opgave wel erg raar zijn omdat er zo'n beetje oneindig antwoorden zijn.
Dan is het eigenlijk bestwel een makkelijke opgave.
Jesus hates you.
pi_77380994
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:20 schreef Hondenbrokken het volgende:
Oh, dat wat achter labda stond, was het antwoord. Ik dacht dat je dat moest substitueren en dan zou de opgave wel erg raar zijn omdat er zo'n beetje oneindig antwoorden zijn.
Dan is het eigenlijk bestwel een makkelijke opgave.
Ja het is een onderdeel van een contrained optimization functie dmv langrange;)
pi_77391778
quote:
Op maandag 25 januari 2010 19:49 schreef thabit het volgende:
Je kunt als volgt redeneren. Het totaal aantal mogelijkheden om mensen over wagens te verdelen is n^m. Maar ja, dan tel je er te veel, namelijk alle mogelijkheden waarbij er eentje niet gebruikt wordt. Dus je moet daarvan aftrekken het aantal mogelijkheden waarbij wagen j niet gebruikt wordt, gesommeerd over alle j, ofwel n*(n-1)^m Echter, trek je er dan weer te veel van af: alle mogelijkheden waarbij minstens 2 wagens niet gebruikt worden; die moet je er dus weer bij optellen, etc.
Ik begin het nu een beetje te begrijpen maar waar ik nog steeds mn hoofd over breek is hoe ze aan het uiteindelijke antwoord komen..



Ik neem aan dat ze gebruik maken van de binomiale expansie oid. Maar deze vergelijking voldoet helemaal niet aan de vorm van het binomium van newton zoals ik hem ken. Mis ik hier een tussenstapje ofzo?

EDIT: vergelijking gecorrigeerd

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:35:42 ]
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:52:28 #200
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_77392087
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 08:58 schreef Riparius het volgende:

[..]

De grafiek van deze functie heeft geen top.

We hebben:

y = (x3 + 125)½

De afgeleide is:

dy/dx = ½∙(x3 + 125)∙3x2

De afgeleide is 0 voor x = 0, maar hier heeft de grafiek een buigpunt. Beredeneer zelf maar even waarom.
Dankje, zo ver was ik ook al gekomen met de kettingregel.
Dom van me, klasgenoot vertelde me het vanmorgen op school: Wortel heeft geen top.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')