quote:Op donderdag 14 januari 2010 11:13 schreef BasementDweller het volgende:
Ik probeerde de tangent plane uit te rekenen van de functie f(x,y)=e^x / (x²+y²) in het punt (x,y)=(1,2). Dat doe ik door de gradient van f uit te rekenen en het inproduct te nemen met (x-1,y-2) en dat gelijk te stellen aan nul.
Ik krijg als vergelijking voor het vlak: 3x-4y+5=0. Maar als ik een 3D-plot maak dan zie ik dat vlak niet de functie raken. Dus, is mijn antwoord fout? Ik kan geen fout vinden
dat inproduct moet je niet doen; g(x) = f(c)+Df(c)(x-c). met g de functie voor het raakvlak en Df je gradient.quote:Op donderdag 14 januari 2010 11:20 schreef BasementDweller het volgende:
Laatste post uit vorige topic:
[..]
Dan moet je het gelijkstellen aan 0 niet doenquote:Op donderdag 14 januari 2010 11:40 schreef BasementDweller het volgende:
Je bedoelt Df als afgeleidematrix, en dan matrixvermenigvuldigen. Dat is precies hetzelfde als grad(f) (inproduct) (x-c).
Trouwens, de reden om dat inproduct gelijk te stellen aan nul is omdat de grad(f) loodrecht staat op het raakvlak in dat punt.
quote:Op donderdag 14 januari 2010 11:59 schreef BasementDweller het volgende:
Ik zie inderdaad in het boek staan dat die methode met gradient alleen werkt als de functie gelijk is aan een constante. Ik snap alleen niet waarom.... Wat stelt een niveauvlak precies voor? Een vlak waarbij elk punt dat erop ligt ingevuld in de functie f(x,y) dezelfde 'z'-waarde heeft?
iemand?quote:Op woensdag 13 januari 2010 20:35 schreef Clesar03 het volgende:
2. Beschouw de volgende nutsfuncties van consumenten A en B:
UA = (XA)1/3 (YA) 2/3 (XB)-2/3
UB = (XB)2/3 (YB) 1/3
Stel X0=100, Y0=100.
Stel dat de volgende allocatie geldt: XA = 33⅓, YA = 66⅔, XB = 66⅔, YB = 33⅓.
c) Bereken hoeveel consument A maximaal zou willen opgeven van goed Y (WTP) als hij/zij één eenheid meer van goed X zou ontvangen. Met andere woorden, bereken de marginale substitutieverhouding van consument A.
Meer wiskunde dan economie dacht ik, dus vandaar in dit topic.
Ik kom uit op 0,064 / 0,032 = 2, terwijl de uitwerking een uitkomst geeft van 5,0625
ik kom op heel andere dingen uit, laat maar een uitwerking zienquote:
merk op dat we wortel(x²+y²+z²) willen minimaliseren en dat gelijk is aan minimaliseren van het kwadraat ervan.quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:18 schreef BasementDweller het volgende:
Nieuw probleem:
Find the points on the surface: z²-xy=1 nearest to the origin
Poging met behulp van de Lagrange methode:
grad(f)= lambda grad(g) (?)
f(x,y,z)=z²-xy (?)
g=(0,0,0) (?)
grad(f)=(-y, -x, 2z)= lambda (0,0,0) = (0,0,0)
-y=0 => y=0
-x=0 => x=0
2z=0 => z=0
Maar (x,y,z)=(0,0,0) voldoet niet aan f(x,y,z)=1.
Waar zit de fout
Ua = Xa1/3 Xb-2/3 Ya2/3 = Xa1/3 (100-Xa)-2/3 Ya2/3quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:25 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
ik kom op heel andere dingen uit, laat maar een uitwerking zien
Wat bedoel je precies hiermee? L(x,y,z,l) = x²+y²+z²+l(z²-xy-1)quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:25 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
ik kom op heel andere dingen uit, laat maar een uitwerking zien
[..]
merk op dat we wortel(x²+y²+z²) willen minimaliseren en dat gelijk is aan minimaliseren van het kwadraat ervan.
merk op dat je constraint niet convex is en je dus ook lokale minima/maxima kunt vinden.
L(x,y,z,l) = x²+y²+z²+l(z²-xy-1)
FOC:
2x-ly = 0
2y-lx = 0
z(2+2l) = 0
z²-xy = 1
en dan oplossen
http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrange_multipliersquote:Op donderdag 14 januari 2010 16:07 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies hiermee?
L(x,y,z,l) = x²+y²+z²+l(z²-xy-1)
nietesquote:Uit de eerste twee vgl volgt: x=y.
Toch wel?quote:Op donderdag 14 januari 2010 16:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrange_multipliers
[..]
nietes
Je leek de conclusie inderdaad te nemen op basis van symmetrie en snelheid ipv op logica.quote:Op donderdag 14 januari 2010 16:12 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
(ok, het volgt uit alle vergelijkingen, niet alleen de eerste twee)
quote:
Het trekken van een n-de machts wortel is hetzelfde als verheffen tot de macht 1/n. Daarna de uitkomst weer verheffen tot de macht m. Maar aangezien (ap)q = apq (voor a > 0) kun je jezelf werk besparen door meteen te verheffen tot de macht m/n, zoals in het linkerlid van je identiteit. Overigens kan het met de waarden die je geeft nog veel eenvoudiger, want hier is m/n = ½, zodat je in feite vraagt naar de vierkantswortel uit 10.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:45 schreef Matr het volgende:
Weet iemand hoe je dit (rechtergedeelte) op je rekenmachine uitrekent?
[ afbeelding ]
Als bijv:
x = 10
m = 2
n = 4
Zal wel easy zijn maar kom er niet uit
Of je gebruikt gewoon even Google:quote:Op zaterdag 16 januari 2010 18:21 schreef julian6 het volgende:
Het is als chinees voor mij
Dit is nu het gevolg als je een nieuwe wiskunde docente krijgt die nauwelijks nederlands kan spreken
Hoe werk je met de binomiale verdeling?
1. Stel vast wat je succes noemt en geef het aantal successen aan met X.
2. Stel de parameters n en p vast.
n snap ik maar wat is p?
Op mijn GR (Casio CFX-9850GC Plus), krijg je bij shift+^ een "x-de machtswortel". Als je daar een 4 voorzet, wordt het de vierdemachtswortel. Het komt er dan in totaal uit te zien als "(4x√10)²". Dit geeft hetzelfde antwoord als 10^(2/4), alleen duurt het wel langer dus zie ik niet in waarom je het zou willen doen.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 13:45 schreef Matr het volgende:
Weet iemand hoe je dit (rechtergedeelte) op je rekenmachine uitrekent?
[ afbeelding ]
Als bijv:
x = 10
m = 2
n = 4
Zal wel easy zijn maar kom er niet uit
quote:Op zaterdag 16 januari 2010 20:14 schreef Iblis het volgende:
(x - 1)(x + 1)(x2 + 4) = (x2 - 1)(x2 + 4) = x4 + 3x2 - 4
Dus dat lijkt me niet even goed.
Ohja, oepsquote:
Ik zie het, stom foutjequote:Op zaterdag 16 januari 2010 20:16 schreef GlowMouse het volgende:
Als je de relatie tussen factoriseren en nulpunten vinden kent, zie je ook waarom ze niet beide goed kunnen zijn.
Als je de eerste keer belt is de kans 1/4 dat iemand meedoet. De kans dat er de volgende keer weer iemand meedoet is weer een kwart. Dus in een kwart van een kwart, dus 1/4*1/4=(1/4)2, van de gevallen doet de tweede persoon ook mee. Zo gaat het door totdat je (1/4)4 hebt omdat de medewerkster 4 mensen belt.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 18:03 schreef julian6 het volgende:
Een enquêtebureau weet uit ervaring dat één op de vier mensen wil meedoen aan een telefonische enquête. Een medewerkster belt achter elkaar vier aselect gekozen nummers.
a Bereken de kans dat iedereen wilt meedoen.
b Hoe groot is de kans dat maar 1 persoon wilt meewerken?
c Hoe groot is de kans dat 3 personen willen meedoen?
d Bereken de kans dat minstens 2 personen mee willen doen.
in het antwoordenblad staat bij a (1/4)^4 = 1/256 = 0.0039. Weet iemand waarom je tot de 4e macht moet rekenen??
De regeltjes die gebruikt worden:quote:Op zondag 17 januari 2010 12:25 schreef Matr het volgende:
Ik heb problemen met dit soort ''dingen'' oplossen (herschrijven)
Iemand misschien tips? Zijn hier wat regels voor of moet je dit gewoon zien?
(1/2)(x+y2)-1/2
=
1 / (2 √ x + y2)
Heb zo`n hekel aan dat wortelteken
Ik dacht dat het dmv combinaties moet, dus:quote:90% van de studenten heeft een internetaansluiting.
Er wordt een steekproef genomen van 35 studenten.
Bereken de kans dat hierbij precies 25 studenten met internetaansluting zitten. (Rond je antwoord af op 4 decimalen.)
Maar er staat toch tot de macht --1/2 waarom doe je dan x1/2?quote:Op zondag 17 januari 2010 12:27 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
De regeltjes die gebruikt worden:
x^(1/2) =√(x) (zie de algemenere rekenregel die je op pagina 1 hebt gepost)
y^(-1) = 1/y
Voor de rest gebeurt er eigenlijk niks![]()
Je zou die (1/2) in de wortel kunnen halen als je dat bedoelt.quote:Op zondag 17 januari 2010 14:15 schreef Matr het volgende:
Tnx zo snap ik het! Zat alleen verkeerd te doen met die haakjes denk ik.
Omdat (1/2) ook tussen haakjes stond wilde ik eerste alle haakjes wegwerken, ik vermenigvuldigde deze met -1/2 maar zal ook wel een rekenregel zijn dat je deze gewoon buiten haakjes weer kan zetten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |