Inderdaad. WW is niet iets om je voor te schamen. Anders kunnen ze de regeling net zo goed afschaffen. Onvrijwillige werkloosheid kan namelijk iedereen overkomen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 23:30 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Tuurlijk het is kut, maar voel je niet bezwaard
Kan ik me nog wel herinneren ja. Ik was in 2003 klaar met m;n studie.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 07:35 schreef Dromer het volgende:
Yep... het lijkt weer 2003/2004. Toen was er ook bijna niks.
In het noorden nog niet...quote:Op zaterdag 23 januari 2010 12:38 schreef samjustme het volgende:
Ik krijg juist het gevoel alsof arbeidsmarkt in de Randstad aan het verbeteren is.
Ergens ook wel logisch maar wel heel erg vervelend als je graag wil werken.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:05 schreef morpheus_at_work het volgende:
traditoneel gaat het noorden en zuiden altijd langzamer dan de randstad helaas.
Ja, ik had buschauffeur willen worden maar er schijnen hier in het noorden gewoon chauffeurs thuis te zitten.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:11 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ergens ook wel logisch maar wel heel erg vervelend als je graag wil werken.
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 23:36 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
volgende week boeken , er lopen nog verschillende aanbiedingen.
Ik nietquote:Op zaterdag 23 januari 2010 12:38 schreef samjustme het volgende:
Ik krijg juist het gevoel alsof arbeidsmarkt in de Randstad aan het verbeteren is.
iedereen is vervangbaarquote:Op donderdag 14 januari 2010 19:29 schreef Leonidas82 het volgende:
ik lees hier veel mensen met 'administratieve' werkervaring. Ik zou zeggen: ga een echt vak leren, administratieve taken is het 'gezwel' binnen organisaties wat, vanuit werkgevers perspectief, wat zoveel mogelijk vermeden dient te worden, oftewel geoutsourced of zoveel mogelijke gedigitaliseerd dient te worden.
Binnen organisaties zijn het vaak de administratieve medewerkers die op de schopstoel zitten. Nog een tip: maak je 'onmisbaar'.
Idd, ik denk altijd maar zo als de president van Amerika vervangbaar is dan is iedereen hetquote:
Inderdaad, als ze je willen dumpen dan vinden ze altijd wel een reden. Welke beloftes ze ook hebben gedaan aan je. Heb het al vaak genoeg meegemaakt, en dan maakt het geen zak uit of je 300 taken hebt en zowat een hele afdeling in je eentje runt.quote:
quote:
Bedrijven dumpen ouder personeel
Veel werkgevers misbruiken de crisis om hun personeelsbestand op te schonen. Vooral oudere, mondige of dure werknemers gaan er bij bosjes uit, meldt FNV Bouw. "De handelwijze van de werkgevers deugt niet."
Door Peter Bruijns: Gepubliceerd op: 25.01.10 06:00
Werkgevers lozen duur of ‘oud' personeel in een BV die ze failliet laten gaan of omzeilen de meldingsplicht voor collectief ontslag, die geldt vanaf twintig ontslagen. Door personeel in groepjes te ontslaan houden ze de vakbonden buiten de deur. Vervolgens worden de goedkoopste ex-werknemers weer ingehuurd via het uitzendbureau.
De vakbonden zien dit fenomeen steeds vaker. "Zeker in de bouw, maar ook in het transport, de ICT en andere branches zie je dat werkgevers van alles aangrijpen om de personeelskosten te drukken of van ongewenst personeel af te komen”, zegt jurist Henk-Jan ten Brinke van FNV Bouw. De bond signaleert een toename van sterfhuisconstructies, waarbij een bedrijf het dure personeel en de schulden achterlaat in een failliete BV om met een schone lei in een andere BV verder te gaan. Er zijn ook andere manieren om duur personeel te lozen. Een schildersbedrijf in Heerlen stopte de jonge werknemers in een renovatie-BV en de twaalf oudste werknemers in een nieuwbouw-BV. Daarna bleken er voor de nieuwbouw-BV geen opdrachten te zijn en werden alle ouderen ontslagen.
Omzeilen wet
Ondernemers omzeilen vaak de wet Melding Collectief Ontslag door met individuele werknemers ontslagafspraken te maken. Personeel gaat daarop in, in de hoop later weer tijdelijk te worden ingehuurd. De werkgever heeft dan geen last van vakbonden en lange procedures. "De handelwijze van de werkgevers deugt vaak niet, maar is juridisch meestal moeilijk aan te pakken”, erkent Ten Brinke. "Het hoort bij de beleidsvrijheid van een ondernemer om in slechte tijden mensen te ontslaan, maar als dat niet volgens de regels gaat is dat doorgaans zeer lastig te bewijzen. De ontslagprocedures bij zowel UWV als de kantonrechter zijn vooral op snelheid gericht en laten geen uitgebreid onderzoek naar de feiten toe. Een werkgever is daardoor enorm in het voordeel.”
Eens! En je kunt wel onder je niveau gaan solliciteren maar wat denk je? Dat een werkgever een WO/HBO afgestudeerde netwerkkabellegger wil hebben? Nooit omdat hij ook wel weet dat wanneer de economie weer aantrekt die WO/HBO'er zo weer weg is. Dus neemt hij liever een MBO 3'er aan.quote:Op zondag 24 januari 2010 22:15 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Ik nietBegin met de dag depressiever te worden dat ik al een jaar met een hbo diploma op zak loop en er niets mee kan. En de beste stuurlui staan natuurlijk aan wal en roepen: "JE MOET ONDER JE NIVEAU SOLLICITEREN EN JE MOET ERGENS BINNENKOMEN" Alsof ik nog enige eis stel
Ja leuk hè?quote:
Praag.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 06:59 schreef Guppyfriend het volgende:
Waar is 'hier' nu dan? Was het daar makkelijker werk te vinden?
Ik vind het schandalig..quote:Op maandag 25 januari 2010 14:29 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ja leuk hè?
Echt , sommige werkgevers moet ze keihard aanpakken. Daarom wil ik eigenlijk de transport ook niet meer in.
Wat voor cursus dan?quote:Op maandag 25 januari 2010 13:19 schreef Daboman het volgende:
Misschien een idee voor andere langdurig werkzoekenden. Aangezien het op mijn gebied voorlopig nog niet aan lijkt te gaan trekken heb ik m'n andere talenten en bezigheden eens onder de loep genomen. Het LOI biedt goed te betalen cursussen aan van ongeveer 1 jaar, wat in de meeste gevallen ook een erkend diploma zal opleveren. Ik heb een goed passende cursus gezocht en overweeg nu om die te gaan doen. Het geeft een goede mogelijkheid om op 2 paarden te wedden, kan een leuk combiprofiel maken en bovenal is het veel betaalbaarder en sneller dan omscholing via een MBO of HBO opleiding.
Ik heb geleerd dat je een respectvolle behandeling moet afdwingen. Toen ik jonger was zei ik op alles ja, nee en amen. Door de jaren heen heb ik geleerd te zeggen waar ik mee zit, niet bang te zijn m'n mond open te doen en me niet te laten gebruiken voor interne spelletjes. Aan werkgevers op een powertrip heb ik een schurfthekel en dat laat ik ze ook altijd duidelijk weten. Ze zijn ook maar mensen en niks beter dan mij. In ruil voor een x bedrag per maand verricht ik bepaalde werkzaamheden voor een werkgever maar dat geeft ze niet het recht om me zonder respect te behandelen. Dit gezegd hebbende moet ik zeggen dat scheepstimmermannen over het algemeen goed behandeld worden. Wij nemen op een werf vaak toch wel een speciale plaats in omdat het een vak is waar je gevoel voor moet hebben. Je kunt iemand wel basis technieken leren maar scheepstimmeren is iets dat in je moet zitten. Ik zou bijna willen zeggen dat je scheepstimmerman niet kunt worden, dat ben je of je bent het niet. Over het algemeen zijn scheepstimmermannen zich ook van die positie bewust en zijn daarom mondiger. Het is ook een klein wereldje (vooral in Friesland) en als een scheepstimmerman een werf verlaat vanwege een slechte behandeling doet dat snel de ronde omdat we elkaar eigenlijk allemaal wel min of meer kennen.quote:Op maandag 25 januari 2010 14:38 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk sectoren waar je wel normaal behandeld wordt of is dat een utopie.
In de socialediensten sector kunnen ze nog genoeg mensen gebruiken hoorde ik gisteren..quote:Op maandag 25 januari 2010 14:38 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk sectoren waar je wel normaal behandeld wordt of is dat een utopie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |