Helder stuk van Lieben in Elsevier over hetzelfde onderwerp:
quote:
Inbraak: Korpschef Van Essen, ik hoor het wel!
zondag 10 januari 2010 13:12
Inbreker wordt niet opgepakt
'Lach naar me als je geen ondergoed draagt.' Dat las ik gisteren op een bumper van een Haagse auto. Ik heb niet gelachen. Dat heeft meerdere oorzaken. 1. Ik draag ondergoed. 2. Er zat een lelijke man in de auto, en ik lach alleen naar mooie vrouwen. 3. Ik ben nu sowieso niet in de stemming om te lachen.
Huis leeggehaald
Wat het laatste punt betreft; mijn nieuwe jaar begon goed, maar niet heus. Bij terugkomst na een paar dagen Veluwe bleek ons hele huis leeggehaald. Flatscreens, laptops, dvd-speler, opnameapparatuur, een hifiset, etc., etc.; alles met een stekker, behalve de föhn van m’n vriendin, was weg.
Ik zit dit stukje nu wat zielig op de computer van m’n ouders te tikken, want m’n (oog)Apple(tje) is ook niet meer. De dieven waren mogelijk wel sluw, maar niet slim; twee TAG Heuer-horloges lagen nog in de kast, die wel degelijk doorzocht was. Terwijl die klokkies toch behoorlijk wat meer waard zijn dan de weggenomen flatscreens en ook wat makkelijker mee te nemen dan een dikke meter pixels, die niet eens in de lift passen.
Onhandig glitterjack
Mochten de dieven overigens een herkansing overwegen, ik heb de horloges inmiddels elders ondergebracht. Ook niet zo slim was dat een van de waarschijnlijke daders een zeer opvallend, kleurrijk jack droeg. Terwijl Opsporing Verzocht ons wekelijks laat zien, hoe je je als dief moet kleden. Even generaliserend gesproken: zwart, zwart en nog eens zwart. Met zijn mooie glitterjack is een van de daders dus gezien op een afgesloten portiek waar hij niets te zoeken had.
Met hetzelfde jack aan, kon hij zo op Hyves worden geïdentificeerd door een getuige. Wat mij dan weer verbaast, is dat de door mijn vriendin inderhaast opgetrommelde rechercheur geen vingerafdrukken wenste te maken. Terwijl hij eerder over de telefoon nog wel zei dat we niets mochten aanraken. Bovendien kun je met vingerafdrukken aantonen dat de dief, behalve in het portiek, ook in ons huis is geweest.
Nieuwjaarstoespraak
Oh ja, de korpschef van Haaglanden had rond de tijd van de inbraak een mooie nieuwjaarstoespraak paraat. Waarbij waarschijnlijk meer agenten aanwezig waren dan u ooit op straat bij elkaar zult zien, tenzij het om de moderne variant op de Hoekse en Kabeljauwse Twisten gaat; de Molukse en Marokkaanse twisten te Culemborg.
Het eerste punt in de speech van de korpschef betrof…de toename van woninginbraken. Daar kan ik dus over meepraten en schrijven. Ikzelf was nu de klos, twee keer in het afgelopen jaar waren mijn ouders in een 'prachtwijk' de klos. Alleen mijn zus moet er nog aan geloven, maar bij haar buren heeft het dievengilde al wel toegeslagen.
Een tweede boodschap van korpschef Henk van Essen - die mij overigens zeer integer voorkomt en dat is wel het vernoemen waard in kringen van de Haagse gemeentepolitiek en hogere ambtenarij - is dat we niet mogen generaliseren. 'Allochtonen zorgen weliswaar voor problemen, maar mogen niet over een kam worden geschoren.'
Generalisaties
Als liberaal kan ik hem wel volgen, maar zonder generalisaties kun je geen politiek bedrijven en ook niet voor oplossingen zorgen. Want, het verbaasde me niks, de zeer waarschijnlijke dader is een 'nieuwe Nederlander' (het nieuwe toverwoord van links om problemen te verdoezelen) uit een 'prachtwijk'.
En Van Essen generaliseert zelf ook. Ik zal dat toelichten. De term allochtoon is veel te 'grof' (in de zin van weinig specifiek), en doet in hun visie onrecht aan Molukkers, Indo’s, Surinamers, etc. Want het was (natuurlijk?) een van 'onze' – om met Rob Oudkerk en Job Cohen te spreken – 'kut-Marokkanen' (let op: dit is niet mijn woordvondst, maar die van links Nederland). Nu heb ik dat 'ons' nooit zo begrepen; er is niets van mij of 'ons' bij; behalve inmiddels onze spulletjes.
En veel andere 'allochtonen' willen helemaal niet op een hoop gegooid worden met (delen van) deze bevolkingsgroep. Ik wil wel generaliseren: iedereen in de grote stad weet dat de ouders van deze jochies beter wat minder in de moskee, en koffiehuizen kunnen gaan rondhangen en zich wat meer in de opvoeding van hun kroost, en dan in het bijzonder de jongens, moeten gaan verdiepen.
Opvoedingsoffensief
Er moet daar nodig eens een opvoedingsoffensief komen. Ik heb het hier wel eens over gehad met PvdA-Tweede Kamerlid Samira Bouchibti en die beaamde dat volmondig.
Job wil de dader nu zijn gympies afpakken, zo begrijp ik. Dat zal indruk maken.
Labbekakkerige houding
Ondertussen weet ik het adres van de kleurrijke gauwdief. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de politie hem oppakt en wat er dan gebeurt. Benieuwd, omdat korpschef Van Essen z’n ambities over de aanpak van inbrekers heeft uitgesproken. Maar ik verwacht wat dit betreft niet zoveel van de politie, gezien de wat labbekakkerige houding van de rechercheur en zijn weigering om vingerafdrukken te nemen.
Maar ook gezien eerdere ervaringen. Zo werd mijn toenmalige schoonvader eens mishandeld met een stuk hout, midden op straat. Dader bekend, getuigen genoeg en ik kwam diezelfde avond nog foto’s van z’n letsel maken; deze werden tezamen met de aangifte ingebracht. Nooit meer wat van gehoord.
Nu is dit laatste een oud geval. En het betreft – eerlijk is eerlijk - ook geen Marokkaan. Maar wat de inbraak betreft, wacht mijnheer Lieben wel degelijk op antwoord.
Nou goed, ik hoor het wel, korpschef Van Essen! En ik houd de lezers van deze blog op de hoogte van eventuele vorderingen van uw korps in het onderzoek.
en
quote:
Inbraak (2): Stemt u maar op een andere partij!
maandag 11 januari 2010 17:59
Agenten lijken maar weinig te willen doen tegen inbraken
In het vervolg op mijn blog van gisteren wil ik nu enkele concrete vragen stellen aan de korpschef van politie Haaglanden. Maar eerst moet ik mijn excuses maken… Aan wie eigenlijk? Aan u, als lezer. Ik heb u in mijn blog van gisteren per ongeluk op het verkeerde been gezet.
Maar ook aan de ‘Anonieme Marokkaanse Inbreker’. Want inmiddels is gebleken dat de zeer waarschijnlijke inbreker met het glitterjack geen Marokkaan is, maar half Kaapverdiaans, half Arubaans. Mijn welgemeende excuses aan u allen. Eerlijk duurt het langst.
Geen vermoeden
Dan verder over de inbraak en de vorderingen in het opsporingswerk van politie. De rechercheur wil definitief geen vingerafdrukken laten nemen. In het huis van mijn ouders, die in een Haagse ‘prachtwijk’ wonen, is dat na een inbraak vorig jaar wél gebeurd. Terwijl daar geen flauw vermoeden van de identiteit van de daders was.
‘Onze’ rechercheur zei tegen mijn vriendin dat er onvoldoende tijd beschikbaar was. Mijn concrete vragen nu aan korpschef Henk van Essen, die in en rond zijn nieuwjaarstoespraak zijn ambities heeft uitgesproken om het toegenomen aantal inbraken en de vaak jeugdige daders het komende jaar harder aan te pakken:
1. Bent u met mij van mening dat de aanpak om géén vingerafdrukken te zoeken, totaal niét overeenkomt met uw uitgesproken ambities?
2. Hoe verklaart u dat er in verschillende Haagse wijken, klaarblijkelijk een verschillende inzet gepleegd wordt? Bent u het met mij eens dat iedere Hagenaar recht heeft op dezelfde inzet van opsporingscapaciteit?
Ter Horst
De rechercheur verklaarde verder dat het tekort aan tijd komt door de bezuinigingen. Dit terwijl ik juist van u had begrepen dat het korps Haaglanden niet zou snijden in de personele inzet en hiertoe zou interen op het eigen vermogen.
3. Gaan de bezuinigingen van minister Guusje ter Horst (PvdA, Binnenlandse Zaken) wat het korps Haaglanden betreft, nu wel of niet ten koste van de personele inzet? Zo niet, hoe verklaart u dan de uitspraak van de betreffende rechercheur?
4. Indien de bezuinigingen wel ten koste gaan van personele inzet, overweegt u dan de verschuiving van de resterende capaciteit, bijvoorbeeld van snelheidscontroles naar opsporing van inbrekers en overvallers? Waarom overweegt u die verschuiving sowieso niet gezien uw prioriteitsstelling?
5. Indien vraag 4 negatief beantwoord wordt, bent u het dan met mij eens dat uw nieuwjaarstoespraak als ‘lippendienst’ te betitelen valt?
Tot slot suggereerde de rechercheur tegenover mijn vriendin dat, als zij de inzet onvoldoende vond, ze maar op een andere partij moest stemmen?!
6. Welk stemadvies geeft de politie Haaglanden in dezen?
Met vriendelijke groet,
Paul Lieben
Bron:
http://www.elsevier.nl/we(...)-ik-hoor-het-wel.htmhttp://www.elsevier.nl/we(...)en-andere-partij.htm