dodehoekspiegels die wel werken, waren anders veelvuldig in het nieuws.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 18:45 schreef opgebaarde het volgende:
zoiets kan toch gewoon gebeuren? Zie hier nul komma nul nieuwswaarde in
Dat is ook zo.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:52 schreef Gia het volgende:
Kan me voorstellen dat die moeder zichzelf onnodig verwijten gaat maken, maar wanneer is het dan niet te vroeg?
Dit had ook kunnen gebeuren als hij 9 was, of 10 of 11. Een ongeluk kun je niet voorkomen door je kinderen teveel te beschermen. Juist niet.
Echt verschrikkelijk. Je mag natuurlijk niet oordelen maar het ziet er nogal nalatig uit van de chauffeurquote:Op dinsdag 12 januari 2010 12:50 schreef badboynova het volgende:
Hier een foto voor de mensen die bekend zijn met de plek des onheils,hierop is te zien dat de broeders aan de zijkant van de bus nog bezig zijn.
[ afbeelding ]
Heb je wel eens in een vrachtwagen of bus gereden? Al helt de hele bus over van de extra spiegels, je ziet gewoon niet alles, dat zal altijd het gevaar blijven. Mijn vader heeft me er van jongs af aan ingestampt dat ik niet, never, nooit naast een bus of een vrachtwagen moest fietsen, dat ik dan moest stoppen en desnoods op de stoep moest lopen of fietsen, want de chauffeur zou me niet of heel moeilijk zien.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:38 schreef Gia het volgende:
[..]
De enige schuldige is de buschauffeur. Die heeft niet opgelet. Dode hoek of niet, je moet gewoon al eerder zien dat daar een kind fietst.
Ik weet niet wat voor tuin jullie hebben maar bij ons staat het fietsenhok niet helemaal achter in de tuin, veuls te ver lopen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 18:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hoe slaapt dat nou? zo'n fietsenhok?
dan ben jij een heel slechte a-sociale chauffeur die misschien meer bezig is met de muziek die je luistert, of het telefoontje dat je pleegt of de gedachten ergens anders, dan met het overzicht op het verkeer. echt bizar dit verhaal. ga fucking leren anticiperen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:17 schreef deedeetee het volgende:
De chauffeur had wellicht beter moeten opletten. Maar een nog zo jong kind alleen die rotonde laten nemen, waar je duidelijk zélf goed moet opletten of je wel gezien wordt en of de auto's wel voor je gaan stoppen ???
Hier is ook zo'n rotonde vlak bij een middelbare school. Ik neem die altijd heel voorzichtig want je ziet vaak pas op het laatste moment dat er nog een fietser aan komt racen en moet dan abrupt in de ankers. En dan zit ik in een klein autotje met een bus is dat nog veel lastiger.
Oh wat vreselijk. Ik krijg er buikpijn van...arme arme ouders.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:12 schreef badboynova het volgende:
Via een kennis gehoord( weet niet als het waar is) de jongen mocht vandaag voor het eerst alleen zelf naar school gaan
Uiteraard weet ik niets van dit voorval maar als ik soms zie hoe mensen met hun bus of vrachtwagen binnen de bebouwde kom scheurenquote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan ben jij een heel slechte a-sociale chauffeur die misschien meer bezig is met de muziek die je luistert, of het telefoontje dat je pleegt of de gedachten ergens anders, dan met het overzicht op het verkeer. echt bizar dit verhaal. ga fucking leren anticiperen.
Ondanks dat mijn zoon nog niet alleen op straat fietst doe ik dat nu ook al.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:05 schreef nimarad het volgende:
Mijn vader heeft me er van jongs af aan ingestampt dat ik niet, never, nooit naast een bus of een vrachtwagen moest fietsen, dat ik dan moest stoppen en desnoods op de stoep moest lopen of fietsen, want de chauffeur zou me niet of heel moeilijk zien.
Je bent niet goed snik.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dan ben jij een heel slechte a-sociale chauffeur die misschien meer bezig is met de muziek die je luistert, of het telefoontje dat je pleegt of de gedachten ergens anders, dan met het overzicht op het verkeer. echt bizar dit verhaal. ga fucking leren anticiperen.
oh ok. dan neem ik mijn woorden terugquote:Op woensdag 13 januari 2010 09:14 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Je bent niet goed snik.![]()
De situatie ter plekke is gewoon erg lastig te overzien. Het is een kleine rotonde en als ik die rechtdoorgaand oversteek kan er vanuit de straat rechts, iemand de rotonde opvliegen en meteen vóór je auto langs komen.
Er staat een grote boom in die straat en tussen het fietspad en de rijweg een flinke heg. Een fietser die met hoge snelheid aankomt *kan * je dus verrassen. Soms staan de jongelui daar gewoon ff te wachten op een laatkomende vriend en dan besluiten ze opeens weg te rijden. Dus let ik daar juist extra goed op. En daarom ben ik dus volgens jou een aso chauffeur ?![]()
Je schijnt niet te kunnen begrijpen dat mensen niet alles tegelijk kunnen overzien en zo kan er een ongeluk gebeuren. Juist als je alle kanten op kijkt dan kan het gebeuren dat je op het crusiale moment net de * andere * kant op kijkt.
Om iemand dood te rijden, moet je toch behoorlijke snelheid hebben, lijkt me.quote:Op woensdag 13 januari 2010 09:14 schreef deedeetee het volgende:
Je schijnt niet te kunnen begrijpen dat mensen niet alles tegelijk kunnen overzien en zo kan er een ongeluk gebeuren. Juist als je alle kanten op kijkt dan kan het gebeuren dat je op het crusiale moment net de * andere * kant op kijkt.
Fout, ongelukken kunnen al dodelijk zijn bij 40 km per uur. En dat is een gewone personenauto, bussen komen wel wat harder aan (grotere massa enzo, als je dat wel snapt).quote:Op woensdag 13 januari 2010 11:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Om iemand dood te rijden, moet je toch behoorlijke snelheid hebben, lijkt me.
Idd.quote:Op woensdag 13 januari 2010 11:17 schreef erkie het volgende:
Wat een waanzin, al die beschuldigingen. Er liggen 2 verschrikkelijke feiten: 1 het jongentje is dood en 2. de chauffeur moet hiermee leren leven. Waar hebben we het allemaal over?
Sorry, maar ik vind 40 KM per uur, voor een bus op een rotonde, behoorlijk snel. Dat is zo ongeveer de rotonde overscheuren. Ik rijd zelf met mijn peugeotje nog geen 30 op een rotonde, denk dat een bus over het algemeen nog langzamer rijdt.quote:Op woensdag 13 januari 2010 12:52 schreef nimarad het volgende:
[..]
Fout, ongelukken kunnen al dodelijk zijn bij 40 km per uur. En dat is een gewone personenauto, bussen komen wel wat harder aan (grotere massa enzo, als je dat wel snapt).
Jij wilt hier gewoon koste wat het kost iemand de schuld geven, terwijl dit hele gebeuren al jammerlijk genoeg is.
Nee, nee, nee, de ouders valt helemaal niks te verwijten. Het jong was 8. Mijn nichtje van 7, autistisch nog wel, fietst ook alleen rond in haar buurt en in oma's buurt. Gaat gewoon goed. Ze hoeft niet naar school te fietsen natuurlijk, omdat ze met een busje wordt weggebracht, maar ze fietst wel!quote:Op woensdag 13 januari 2010 11:20 schreef deedeetee het volgende:
De ouders verdienen ook geen pluim om dit nog zeer jonge kind zomaar alleen over die drukke rotonde naar school te sturen. Je kunt ook meefietsen/lopen of desnoods met de auto.
Kost tijd en moeite maar dat moet je er maar voor over hebben.
Hij wordt niet voor vanalles uitgemaakt, maar is gewoon de enige schuldige. Bij een ongeluk is er in de meeste gevallen iemand fout. In dit geval de chauffeur. Het enige wat ik doe is opkomen voor de moeder die verweten wordt dat ze een te jong kind alleen naar school laat fietsen, alsof dát de oorzaak van het ongeluk is.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:38 schreef Kings het volgende:
Beetje jammer dat iedereen met z'n vingertje een schuldige wil aanwijzen.
Het is een zeer tragisch ongeluk, waar familie, chauffeur en getuigen nog lang verdriet van zullen hebben.
Vind het een beetje onsmakelijk dat de chauffeur voor van alles wordt uitgemaakt, terwijl mensen
het fijne van de situatie niet weten.
Met alle respect hoor, maar ik vind je nogal makkelijk oordelen. Via een map op Google-earth concludeer jij dat het de schuld van de buschauffeur is. En naar de veroorzaker van het ongeluk moet worden gekeken ja, maar als buitenstaander kun je hier niemand de schuld geven.quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:45 schreef Gia het volgende:
Loslaten is moeilijk, maar wel nodig. Maar als het dan fout gaat door een ongeluk, waaraan dit jongetje geen schuld heeft, moet je niet naar de ouders gaan wijzen, maar naar de veroorzaker van het ongeluk.
Nou én ? Jij vond het ook normaal om met carnaval in de kroeg te duiken en je kinderen buiten te laten spelen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, nee, nee, de ouders valt helemaal niks te verwijten. Het jong was 8. Mijn nichtje van 7, autistisch nog wel, fietst ook alleen rond in haar buurt en in oma's buurt. Gaat gewoon goed. Ze hoeft niet naar school te fietsen natuurlijk, omdat ze met een busje wordt weggebracht, maar ze fietst wel!
Waarschijnlijk zou jij nog hetzelfde praten als dit kind 9 was, of 10. De leeftijd doet er niet toe, 8 jaar is oud genoeg om een dergelijke route te kunnen fietsen. Het gaat om het kennen van de verkeersregels. Als dit kind al een jaarlang, wellicht langer, met zijn moeder naar school is gegaan, kent hij de verkeerssituatie daar echt wel zo goed, dat hij het ook alleen moet kunnen.
Je kunt kinderen ook teveel beschermen.
En ik geef het meteen toe, ik zat ook met angst en beven toen mijn zoontje, destijds net 12 jaar oud, voor het eerst met de bus naar school moest. Andere plaats, overstappen enz.... Maar na een week wist hij precies hoe het allemaal werkte, welke bussen allemaal bij zijn school stopten enz....
Loslaten is moeilijk, maar wel nodig. Maar als het dan fout gaat door een ongeluk, waaraan dit jongetje geen schuld heeft, moet je niet naar de ouders gaan wijzen, maar naar de veroorzaker van het ongeluk.
Als een chauffeur dat probeert met 40 km dan valt de bus omquote:Op woensdag 13 januari 2010 13:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind 40 KM per uur, voor een bus op een rotonde, behoorlijk snel. Dat is zo ongeveer de rotonde overscheuren. Ik rijd zelf met mijn peugeotje nog geen 30 op een rotonde, denk dat een bus over het algemeen nog langzamer rijdt.
Je valt in herhaling. Mensen maken nu eenmaal fouten en ongelukken gebeuren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij wordt niet voor vanalles uitgemaakt, maar is gewoon de enige schuldige. Bij een ongeluk is er in de meeste gevallen iemand fout. In dit geval de chauffeur. (...)
Daar ben ik het mee eens, er is niet maar één schuldige. Er zijn fouten gemaakt en daardoor is er een vreselijk ongeluk gebeurt.quote:Mensen maken nu eenmaal fouten en ongelukken gebeuren.
quote:Op woensdag 13 januari 2010 11:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Om iemand dood te rijden, moet je toch behoorlijke snelheid hebben, lijkt me.
Op een onoverzichtelijke rotonde moet je zoveel vaart minderen dat je bij een eerste klap al meteen door te remmen stil kunt staan. 't Is niet echt een weg waar het nog glad is, dat de bus doorgegleden kan zijn, is ook niet op de foto's te zien. Dus, de bus heeft helemaal geen vaart geminderd, lijkt me.
Jij zegt zelf al dat het een onoverzichtelijke rotonde is en dat jij altijd extra goed oplet.
Deze chauffeur heeft dat duidelijk niet gedaan.
Dat zal wel weer teveel kosten voor al die transportbedrijven enzo...quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:46 schreef Vivi het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom aan die dode hoeken niets te doen is. Er kan toch bijvoorbeeld een camera gemonteerd worden die waardoor je vanuit de cabine wel de hele situatie kan overzien?
Maar dan zit je op een scherm te kijken, hier door let je dan ook weer niet goed op andere dingen in het verkeer.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:46 schreef Vivi het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom aan die dode hoeken niets te doen is. Er kan toch bijvoorbeeld een camera gemonteerd worden die waardoor je vanuit de cabine wel de hele situatie kan overzien?
Die ene seconde vlak voordat je een bocht doorgaat of een rotonde verlaat?quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:49 schreef badboynova het volgende:
[..]
Maar dan zit je op een scherm te kijken, hier door let je dan ook weer niet goed op andere dingen in het verkeer.
Een seconde kan al genoeg zijn voor een ongeluk.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Die ene seconde vlak voordat je een bocht doorgaat of een rotonde verlaat?
Een beetje vrachtwagen heeft tegenwoordig al 3 spiegels aan de rechterkant, en dan wil je er ook nog een camera monteren zodat je op nog een scherm moet kijken, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Die ene seconde vlak voordat je een bocht doorgaat of een rotonde verlaat?
Tuurlijk, je hebt ook wel een punt, maar een dode hoek is ook al genoeg voor een ongeluk.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:53 schreef badboynova het volgende:
[..]
Een seconde kan al genoeg zijn voor een ongeluk.
quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:46 schreef Vivi het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom aan die dode hoeken niets te doen is. Er kan toch bijvoorbeeld een camera gemonteerd worden die waardoor je vanuit de cabine wel de hele situatie kan overzien?
Zo een soort tekening bedoel je zeker, hier is idd te zien dat bv een fietser niet altyd zichtbaar is.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:58 schreef A_Noniem het volgende:
[..]
Zelfs een camera-systeem heeft zijn beperkingen.
Er blijft altijd een stuk dodehoek achter = en als iemand zich in dat gedeelte bevind kun jij hem dus niet zien.
Spiegels en camera's zijn statisch .... het zou al heel wat helpen als die systemen op een of andere manier afhankelijk de richting/draaiing van het voertuig zouden meedraaien. Op Technisch vlak kan er dus nog veel verbetert worden.
Extra spiegels vergroten een andere dodehoek overigens weer.
Je kunt immers NIET door je spiegels heenkijken en zo kun je dus als je bijvoorbeeld een kruising wilt oprijden net een van links komend voertuig/fietser over het hoofd zien JUIST omdat deze zich achter je spiegels bevind.
Als je een tekening zou maken van je zichtlijn deze blokkeert door een object (spiegel) dan zul je zien dat deze blinde hoek zeer groot kan zijn.
Er zijn echter ook andere systemen zoals LISA ALERT ... deze systemen vergroten de veiligheid.
Maar ook deze dekken nog niet alles af. De kans dat je echter iemand in de blinde hoek over het hoofd kan zien wordt echter wel veel kleiner. Ook van Lisa Alert zijn al verbeterde systemen in ontwikkeling.
Helaas is zo'n systeem als Lisa Alert wettelijk NIET verplicht gesteld op grote voertuigen!!!
(politieke spelletjes)
Lisa ziet / voelt een warmte bron en zal hierop een signaal in de cabine afgeven waarop de chauffeur dus direct kan reageren door op zijn rem te trappen.
Deze systemen zijn echter nogal duur en in het transport zit maar weinig marge op de vervoersprijs.
Je zult dus transportbedrijven (bussen/vrachtverkeer) WETTELIJK moeten verplichten die systemen toe te passen op Nieuwe EN bestaande voertuigen.
Per voertuig gaat het immers om meerdere duizenden euro's .. geen kattepis dus.
Ik snap dan ook niet waarom LISA niet verplicht is geworden.
Dat is wel het slimste ja. Helaas zijn er fietsers/voetgangers die hier ander over denken, maar die beseffen kennelijk niet dat ze over het hoofd gezien kunnen worden en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn.quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:01 schreef Casos het volgende:
Het moet er vooral bij fietsers en voetgangers gewoon ingestampt worden dat je je nooit, maar dan ook echt nooit, in de dode hoek of achter een vrachtwagen moet begeven.
Je kan de hele vrachtauto volhangen met spiegels, camera's en schermen, je kan er maar naar / in 1 tegelijk kijken.
Zeker bij rotondes waar fietsers en voetgangers voorrang hebben op verkeer dat de rotonde verlaat, moet je ingeval van een vrachtwagen of bus, het zekere voor het onzekere nemen en de vrachtwagen of bus gewoon de voorrang geven. Zelfs als jij degene met voorrang bent.
De blinde hoek naast de rechterkant van de vrachtwagen is echter GROTER dan hier op deze Amerikaanse afbeelding wordt getoond.quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:03 schreef badboynova het volgende:
[..]
Zo een soort tekening bedoel je zeker, hier is idd te zien dat bv een fietser niet altyd zichtbaar is.
[ afbeelding ]
Niks opkomen voor de moeder dus.....quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij wordt niet voor vanalles uitgemaakt, maar is gewoon de enige schuldige. Bij een ongeluk is er in de meeste gevallen iemand fout. In dit geval de chauffeur. Het enige wat ik doe is opkomen voor de moeder die verweten wordt dat ze een te jong kind alleen naar school laat fietsen, alsof dát de oorzaak van het ongeluk is.
Ik vind het vreselijk voor de ouders, maar ik vind het ook net zo vreselijk voor de chauffeur want die is sowieso de pisang.quote:Ik heb de plek op Googlemaps opgezocht en bekeken. Duidelijk een ernstige fout van de chauffeur. Fietsers hebben op die rotonde namelijk voorrang. En hij had beter moeten kijken, of eerder moeten kijken en inschatten.
Dat heb ik ook geschreven, want kinderen weten en kunnen domweg gewoon nog niet een aantal dingen zien. Hun hersenen zijn domweg nog niet zo ver ontwikkeld dat ze bijvoorbeeld goed kunnen zijn in het inschatten van mogelijk gevaar. OF de snelheid waarmee een voertuig zich beweegt indien ze ergens willen oversteken = dit alles is wetenschappelijk onderzocht. OP welke leeftijd kinderen WEL de snelheid van een aankomend voertuig kunnen inschatten weet ik me op dit moment niet meer te herinneren (ik dacht pas als ze 12 waren .... maar daar kan ik dus naast zitten. Ooit in een BBC programma gezien)quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:34 schreef Santello het volgende:
Jullie vergeten dat hij 8 jaar is en van veel dingen geen besef heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |