Nou én ? Jij vond het ook normaal om met carnaval in de kroeg te duiken en je kinderen buiten te laten spelen.quote:Op woensdag 13 januari 2010 13:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, nee, nee, de ouders valt helemaal niks te verwijten. Het jong was 8. Mijn nichtje van 7, autistisch nog wel, fietst ook alleen rond in haar buurt en in oma's buurt. Gaat gewoon goed. Ze hoeft niet naar school te fietsen natuurlijk, omdat ze met een busje wordt weggebracht, maar ze fietst wel!
Waarschijnlijk zou jij nog hetzelfde praten als dit kind 9 was, of 10. De leeftijd doet er niet toe, 8 jaar is oud genoeg om een dergelijke route te kunnen fietsen. Het gaat om het kennen van de verkeersregels. Als dit kind al een jaarlang, wellicht langer, met zijn moeder naar school is gegaan, kent hij de verkeerssituatie daar echt wel zo goed, dat hij het ook alleen moet kunnen.
Je kunt kinderen ook teveel beschermen.
En ik geef het meteen toe, ik zat ook met angst en beven toen mijn zoontje, destijds net 12 jaar oud, voor het eerst met de bus naar school moest. Andere plaats, overstappen enz.... Maar na een week wist hij precies hoe het allemaal werkte, welke bussen allemaal bij zijn school stopten enz....
Loslaten is moeilijk, maar wel nodig. Maar als het dan fout gaat door een ongeluk, waaraan dit jongetje geen schuld heeft, moet je niet naar de ouders gaan wijzen, maar naar de veroorzaker van het ongeluk.
Als een chauffeur dat probeert met 40 km dan valt de bus omquote:Op woensdag 13 januari 2010 13:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind 40 KM per uur, voor een bus op een rotonde, behoorlijk snel. Dat is zo ongeveer de rotonde overscheuren. Ik rijd zelf met mijn peugeotje nog geen 30 op een rotonde, denk dat een bus over het algemeen nog langzamer rijdt.
Je valt in herhaling. Mensen maken nu eenmaal fouten en ongelukken gebeuren.quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij wordt niet voor vanalles uitgemaakt, maar is gewoon de enige schuldige. Bij een ongeluk is er in de meeste gevallen iemand fout. In dit geval de chauffeur. (...)
Daar ben ik het mee eens, er is niet maar één schuldige. Er zijn fouten gemaakt en daardoor is er een vreselijk ongeluk gebeurt.quote:Mensen maken nu eenmaal fouten en ongelukken gebeuren.
quote:Op woensdag 13 januari 2010 11:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Om iemand dood te rijden, moet je toch behoorlijke snelheid hebben, lijkt me.
Op een onoverzichtelijke rotonde moet je zoveel vaart minderen dat je bij een eerste klap al meteen door te remmen stil kunt staan. 't Is niet echt een weg waar het nog glad is, dat de bus doorgegleden kan zijn, is ook niet op de foto's te zien. Dus, de bus heeft helemaal geen vaart geminderd, lijkt me.
Jij zegt zelf al dat het een onoverzichtelijke rotonde is en dat jij altijd extra goed oplet.
Deze chauffeur heeft dat duidelijk niet gedaan.
Dat zal wel weer teveel kosten voor al die transportbedrijven enzo...quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:46 schreef Vivi het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom aan die dode hoeken niets te doen is. Er kan toch bijvoorbeeld een camera gemonteerd worden die waardoor je vanuit de cabine wel de hele situatie kan overzien?
Maar dan zit je op een scherm te kijken, hier door let je dan ook weer niet goed op andere dingen in het verkeer.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:46 schreef Vivi het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom aan die dode hoeken niets te doen is. Er kan toch bijvoorbeeld een camera gemonteerd worden die waardoor je vanuit de cabine wel de hele situatie kan overzien?
Die ene seconde vlak voordat je een bocht doorgaat of een rotonde verlaat?quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:49 schreef badboynova het volgende:
[..]
Maar dan zit je op een scherm te kijken, hier door let je dan ook weer niet goed op andere dingen in het verkeer.
Een seconde kan al genoeg zijn voor een ongeluk.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Die ene seconde vlak voordat je een bocht doorgaat of een rotonde verlaat?
Een beetje vrachtwagen heeft tegenwoordig al 3 spiegels aan de rechterkant, en dan wil je er ook nog een camera monteren zodat je op nog een scherm moet kijken, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Die ene seconde vlak voordat je een bocht doorgaat of een rotonde verlaat?
Tuurlijk, je hebt ook wel een punt, maar een dode hoek is ook al genoeg voor een ongeluk.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:53 schreef badboynova het volgende:
[..]
Een seconde kan al genoeg zijn voor een ongeluk.
quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:46 schreef Vivi het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom aan die dode hoeken niets te doen is. Er kan toch bijvoorbeeld een camera gemonteerd worden die waardoor je vanuit de cabine wel de hele situatie kan overzien?
Zo een soort tekening bedoel je zeker, hier is idd te zien dat bv een fietser niet altyd zichtbaar is.quote:Op donderdag 14 januari 2010 14:58 schreef A_Noniem het volgende:
[..]
Zelfs een camera-systeem heeft zijn beperkingen.
Er blijft altijd een stuk dodehoek achter = en als iemand zich in dat gedeelte bevind kun jij hem dus niet zien.
Spiegels en camera's zijn statisch .... het zou al heel wat helpen als die systemen op een of andere manier afhankelijk de richting/draaiing van het voertuig zouden meedraaien. Op Technisch vlak kan er dus nog veel verbetert worden.
Extra spiegels vergroten een andere dodehoek overigens weer.
Je kunt immers NIET door je spiegels heenkijken en zo kun je dus als je bijvoorbeeld een kruising wilt oprijden net een van links komend voertuig/fietser over het hoofd zien JUIST omdat deze zich achter je spiegels bevind.
Als je een tekening zou maken van je zichtlijn deze blokkeert door een object (spiegel) dan zul je zien dat deze blinde hoek zeer groot kan zijn.
Er zijn echter ook andere systemen zoals LISA ALERT ... deze systemen vergroten de veiligheid.
Maar ook deze dekken nog niet alles af. De kans dat je echter iemand in de blinde hoek over het hoofd kan zien wordt echter wel veel kleiner. Ook van Lisa Alert zijn al verbeterde systemen in ontwikkeling.
Helaas is zo'n systeem als Lisa Alert wettelijk NIET verplicht gesteld op grote voertuigen!!!
(politieke spelletjes)
Lisa ziet / voelt een warmte bron en zal hierop een signaal in de cabine afgeven waarop de chauffeur dus direct kan reageren door op zijn rem te trappen.
Deze systemen zijn echter nogal duur en in het transport zit maar weinig marge op de vervoersprijs.
Je zult dus transportbedrijven (bussen/vrachtverkeer) WETTELIJK moeten verplichten die systemen toe te passen op Nieuwe EN bestaande voertuigen.
Per voertuig gaat het immers om meerdere duizenden euro's .. geen kattepis dus.
Ik snap dan ook niet waarom LISA niet verplicht is geworden.
Dat is wel het slimste ja. Helaas zijn er fietsers/voetgangers die hier ander over denken, maar die beseffen kennelijk niet dat ze over het hoofd gezien kunnen worden en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn.quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:01 schreef Casos het volgende:
Het moet er vooral bij fietsers en voetgangers gewoon ingestampt worden dat je je nooit, maar dan ook echt nooit, in de dode hoek of achter een vrachtwagen moet begeven.
Je kan de hele vrachtauto volhangen met spiegels, camera's en schermen, je kan er maar naar / in 1 tegelijk kijken.
Zeker bij rotondes waar fietsers en voetgangers voorrang hebben op verkeer dat de rotonde verlaat, moet je ingeval van een vrachtwagen of bus, het zekere voor het onzekere nemen en de vrachtwagen of bus gewoon de voorrang geven. Zelfs als jij degene met voorrang bent.
De blinde hoek naast de rechterkant van de vrachtwagen is echter GROTER dan hier op deze Amerikaanse afbeelding wordt getoond.quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:03 schreef badboynova het volgende:
[..]
Zo een soort tekening bedoel je zeker, hier is idd te zien dat bv een fietser niet altyd zichtbaar is.
[ afbeelding ]
Niks opkomen voor de moeder dus.....quote:Op woensdag 13 januari 2010 17:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij wordt niet voor vanalles uitgemaakt, maar is gewoon de enige schuldige. Bij een ongeluk is er in de meeste gevallen iemand fout. In dit geval de chauffeur. Het enige wat ik doe is opkomen voor de moeder die verweten wordt dat ze een te jong kind alleen naar school laat fietsen, alsof dát de oorzaak van het ongeluk is.
Ik vind het vreselijk voor de ouders, maar ik vind het ook net zo vreselijk voor de chauffeur want die is sowieso de pisang.quote:Ik heb de plek op Googlemaps opgezocht en bekeken. Duidelijk een ernstige fout van de chauffeur. Fietsers hebben op die rotonde namelijk voorrang. En hij had beter moeten kijken, of eerder moeten kijken en inschatten.
Dat heb ik ook geschreven, want kinderen weten en kunnen domweg gewoon nog niet een aantal dingen zien. Hun hersenen zijn domweg nog niet zo ver ontwikkeld dat ze bijvoorbeeld goed kunnen zijn in het inschatten van mogelijk gevaar. OF de snelheid waarmee een voertuig zich beweegt indien ze ergens willen oversteken = dit alles is wetenschappelijk onderzocht. OP welke leeftijd kinderen WEL de snelheid van een aankomend voertuig kunnen inschatten weet ik me op dit moment niet meer te herinneren (ik dacht pas als ze 12 waren .... maar daar kan ik dus naast zitten. Ooit in een BBC programma gezien)quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:34 schreef Santello het volgende:
Jullie vergeten dat hij 8 jaar is en van veel dingen geen besef heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |