Ik geloof dat de uiteindelijke deal was dat de pvda akkoord ging dat er geen parlementair onderzoek zou komen, mits dat achteraf alsnog zou kunnen als dit onderzoek niet bevredigend zou zijn. Punt is dat ze toentertijd wel slappe knieen hadden. Alle moeite van Klaas de Vries ten spijt.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:47 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dat er nu een onderzoek is gedaan toch ook? Vooral Klaas de Vries bleef er in de eerste kamer aan trekken
Het was slappe knieën of verkiezingen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 13:53 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ik geloof dat de uiteindelijke deal was dat de pvda akkoord ging dat er geen parlementair onderzoek zou komen, mits dat achteraf alsnog zou kunnen als dit onderzoek niet bevredigend zou zijn. Punt is dat ze toentertijd wel slappe knieen hadden. Alle moeite van Klaas de Vries ten spijt.
Dat voor het eerste is gekozen was al op voorhand te voorspellen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:13 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het was slappe knieën of verkiezingen.
Natuurlijk. Zou jij het anders doen? In de oppositie kun je je idealen niet verwezenlijken, in het kabinet ten dele.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat voor het eerste is gekozen was al op voorhand te voorspellen.
Ik had geen enkele steun verleend aan de inval van Irak.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Natuurlijk. Zou jij het anders doen? In de oppositie kun je je idealen niet verwezenlijken, in het kabinet ten dele.
Ze hebben wel het streven naar het vinden van de waarheid opgegeven toen ze in het kabinet stapten.quote:
Dat is nogal kort door de bocht. Ze hebben hun initiële eis afgezwakt, wat niet zo gek is. Het is natuurlijk niet verstandig je eigen kabinet te laten vallen om iets waar je zelf weinig mee te maken had.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ze hebben wel het streven naar het vinden van de waarheid opgegeven toen ze in het kabinet stapten.
Maar ze hadden hun standpunt over het onderzoek al opgegeven om in kabinet Balkenende IV te mogen. Terwijl dat nou juist een punt is waaruit idealen en principes spraken. En uiteindelijk is dat onderzoek er toch gekomen, maar de PvdA heeft zich hier een zwakke partij getoond.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is nogal kort door de bocht. Ze hebben hun initiële eis afgezwakt, wat niet zo gek is. Het is natuurlijk niet verstandig je eigen kabinet te laten vallen om iets waar je zelf weinig mee te maken had.
Volgens mij is het bij de kabinetsformatie besloten. Er viel dus nog niks te vallen en toen stemde de PvdA al in om van het streven naar waarheidsvinding af te zien.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:34 schreef Sloggi het volgende:
Het is natuurlijk niet verstandig je eigen kabinet te laten vallen om iets waar je zelf weinig mee te maken had.
Het debat met de Kamer volgende week...geloof ikquote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:35 schreef smoking-snares het volgende:
weet iemand wanneer een debat plaats vind over dit onderzoek?
Tsja... Als je verder geen ruk (bijna dan) klaarspeelt met je regeringsdeelname dan blijf je liever zitten. Wie weet breekt Wouter Bos morgen z'n nek (bij wijze van) over een universeel geneesmiddel voor kanker (lag al die tijd al op de trap) en dan heb je toch nog succes gehad.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is nogal kort door de bocht. Ze hebben hun initiële eis afgezwakt, wat niet zo gek is. Het is natuurlijk niet verstandig je eigen kabinet te laten vallen om iets waar je zelf weinig mee te maken had.
als er nu verkiezingen komen gaan alle peilingen sowieso schuiven door alle campagnesquote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:08 schreef smoking-snares het volgende:
net even de peilingen gekeken, en als het kabinet nu zou vallen dan zou er sowieso een minderheids-kabinet komen, maar daarbij als het kabinet nu valt, dan verliest CDA een hoop stemmers...
de peiling is van afgelopen zondag, ik ben best benieuwd naar de peilingen na dit rapport
Laten we eens kijken hoe Balkenende zich hieruit schoon gaat praten....quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:06 schreef Libereco het volgende:
Om 16.30 eerste reactie van de premier.
NL martelkampen in irak waar JP en de Hoop toestemming voor hadden verleendquote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik had geen enkele steun verleend aan de inval van Irak.
Maar er is volgens mij weinig echt wereldschokkends uit dat rapport naar voren gekomen, dus dat het kabinet vrolijk doorgaat lijkt me inderdaad logisch. Ik vraag me alleen af wat er voor nodig was geweest om dit kabinet wel omver te krijgen.
die waren er toch ookquote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
NL martelkampen in irak waar JP en de Hoop toestemming voor hadden verleend
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
NL martelkampen in irak waar JP en de Hoop toestemming voor hadden verleend
zo ver ik weet niet, er is ophef over geweest omdat de verdachte geblinddoekt ondervraagd werden.quote:
Ze heeft zich simpelweg laten chanteren.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 14:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar ze hadden hun standpunt over het onderzoek al opgegeven om in kabinet Balkenende IV te mogen. Terwijl dat nou juist een punt is waaruit idealen en principes spraken. En uiteindelijk is dat onderzoek er toch gekomen, maar de PvdA heeft zich hier een zwakke partij getoond.
Een minderheidskabinet krijgen we sowieso niet, daar is in Nederland in recente geschiedenis volgens mij ook alleen sprake van geweest als een van de coalitie-partijen ermee stopte en de rest ermee doorging.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 15:08 schreef smoking-snares het volgende:
net even de peilingen gekeken, en als het kabinet nu zou vallen dan zou er sowieso een minderheids-kabinet komen, maar daarbij als het kabinet nu valt, dan verliest CDA een hoop stemmers...
de peiling is van afgelopen zondag, ik ben best benieuwd naar de peilingen na dit rapport
Laten chanteren ja. Het was ze niet verplicht in het kabinet plaats te nemen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:28 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ze heeft zich simpelweg laten chanteren.
Ik kan zo slecht naar die man luisteren. Na een halve minuut dwalen mijn gedachten alweer afquote:
Dat is zijn hele strategie. Dan merk je het niet als hij iets zegt dat niet waar isquote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik kan zo slecht naar die man luisteren. Na een halve minuut dwalen mijn gedachten alweer af
Balkenende is erg zorgvuldig in zijn woordkeuze. Daarnaast heeft hij zich ook erg goed ingelezen normaal gezien. Hij is goed om overal nuances aan te brengen, dat compliceert zaken in veel gevallen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:51 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dat is zijn hele strategie. Dan merk je het niet als hij iets zegt dat niet waar is
Met andere woorden, alles wat hem goed uitkomt is hij blij mee en alles wat hem niet goed uitkomt ontkent-ie gewoon.:')quote:Balkenende weerspreekt conclusies
` Minister-president Balkenende heeft
in een reactie enkele conclusies van
de commissie-Davids weersproken.Hij
vindt dat het kabinet de Tweede Kamer
wel goed heeft geïnformeerd.
Hij vindt ook dat de VN-resoluties wel
degelijk een volkenrechtelijke basis
vormden voor de politieke steun.Nog een
resolutie was volgens hem niet nodig.
Balkenende is tevreden dat een aantal
geruchten "naar het land der fabelen is
verdwenen",zoals Nederlandse militaire
betrokkenheid en de relatie tussen de
steun en de benoeming van minister De
Hoop Scheffer bij de NAVO."Er hebben
geen commando's in Irak rondgestruind."
Hij ontkent het niet, hij probeert het te weerleggen en ziet het vanuit een ander perspectief. Hij blijft zijn standpunt gewoon verdedigen. Hopelijk pakken anderen partijen hem binnenkort flink aan hierover.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:58 schreef Arcee het volgende:
[..]
Met andere woorden, alles wat hem goed uitkomt is hij blij mee en alles wat hem niet goed uitkomt ontkent-ie gewoon.:')
Die nuances verhullen zijn leugens natuurlijk. "Dat over de juridische grondslag voor de inval verschillend kan worden gedacht" klinkt natuurlijk genuanceerd, maar is gelul. Zo kun je over elke rechtsregel wel zeggen dat die ook anders kan worden uitgelegd.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:56 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Balkenende is erg zorgvuldig in zijn woordkeuze. Daarnaast heeft hij zich ook erg goed ingelezen normaal gezien. Hij is goed om overal nuances aan te brengen, dat compliceert zaken in veel gevallen.
Het is dan ook belangrijk om daar bij de volgende verkiezingen goed over na te denken. Dan weet je dat als je VVD of CDA stemt, dat die ons maar al te graag in een illegale oorlog willen storten. En dat die zelfs bereid zijn om daarvoor de boel te bedriegen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:06 schreef petertje2 het volgende:
Ik begrijp alle ophef niet zo goed. Het gaat over een kabinet dat al bijna 4 jaar geleden gevallen is en waarin toendertijd CDA, VVD en D66 zaten met ondersteuning van de LPF. Oppositieleiders die nu een grote mond hebben als Wilders, Verdonk en Pechtold zaten toe notabene zelf in de regeringsfracties.
Je hebt gelijk, maar zo zal Balkenende het nooit benoemen. Hij draait om de hete brij heen en probeert zijn punt nog te verdedigen. De oppositie moet daar gewoon bovenop duiken en hem flink aanvallen daarop.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:04 schreef Pool het volgende:
[..]
Die nuances verhullen zijn leugens natuurlijk. "Dat over de juridische grondslag voor de inval verschillend kan worden gedacht" klinkt natuurlijk genuanceerd, maar is gelul. Zo kun je over elke rechtsregel wel zeggen dat die ook anders kan worden uitgelegd.
"Of iemand een dodelijk nekschot geven moord/doodslag is, daar kan verschillend over worden gedacht."
De Commissie noemt bovendien niet alleen de juridische grondslag an sich ontoereikend, de Commissie stelt ook dat binnen Buitenlandse zaken geen fatsoenlijke, evenwichtige juridische discussie gevoerd kon worden, omdat al duidelijk was dat hoe dan ook de Amerikanen en Britten gevolgd moesten worden.
Eh, nee, het ging om een demissionair kabinet met CDA, VVD en LPF, dat al meer dan 87 jaar geleden gevallen is (5 maanden voor het besluit tot steunen van de oorlog zelfs).quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:06 schreef petertje2 het volgende:
Ik begrijp alle ophef niet zo goed. Het gaat over een kabinet dat al bijna 4 jaar geleden gevallen is en waarin toendertijd CDA, VVD en D66 zaten met ondersteuning van de LPF. Oppositieleiders die nu een grote mond hebben als Wilders, Verdonk en Pechtold zaten toe notabene zelf in de regeringsfracties.
Ik denk dat het de PvdA wel goed zou doen om hierover het kabinet op te blazen. Dat is tenminste weer eens een fatsoenlijk verhaal richting de kiezer. 5 jaar zeiken over een onderzoek willen, en dan blijven zitten voor de gezelligheid en je eigen hachie, dat is misschien wel gevaarlijker. Vuurwerk doet het goed in de Nederlandse politiek. (Jammer genoeg.)quote:Op dinsdag 12 januari 2010 16:58 schreef Ritmo het volgende:
Zoals verwacht haalt Balkenende z'n schouders op. De PvdA zou het kabinet op kunnen blazen maar aangezien ze daar zelf nul belang bij hebben (integendeel) zitten we nog een tijd met de iedereen treiterende Christenen opgescheept in het kabinet.
Ahem, minder dan 8quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:16 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Eh, nee, het ging om een demissionair kabinet met CDA, VVD en LPF, dat al meer dan 8 jaar geleden gevallen is (5 maanden voor het besluit tot steunen van de oorlog zelfs).
Correct, 2010-2003 is niet 8quote:
Lekker 4 jaartjes in de oppositie en dan de andere partijen de vervelende bezuinigingen die nodig zijn om de begroting weer op orde te krijgen laten doen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:17 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ik denk dat het de PvdA wel goed zou doen om hierover het kabinet op te blazen. Dat is tenminste weer eens een fatsoenlijk verhaal richting de kiezer. 5 jaar zeiken over een onderzoek willen, en dan blijven zitten voor de gezelligheid en je eigen hachie, dat is misschien wel gevaarlijker.
Maar dat doen ze toch nooit.
Behalve CU, SP en GroenLinks blijft er dan weinig te kiezen over.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:10 schreef Pool het volgende:
Het is dan ook belangrijk om daar bij de volgende verkiezingen goed over na te denken. Dan weet je dat als je VVD of CDA stemt, dat die ons maar al te graag in een illegale oorlog willen storten. En dat die zelfs bereid zijn om daarvoor de boel te bedriegen.
Wat Balkenende doet is:quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:00 schreef Citizen.Erased het volgende:
Hij ontkent het niet, hij probeert het te weerleggen en ziet het vanuit een ander perspectief. Hij blijft zijn standpunt gewoon verdedigen. Hopelijk pakken anderen partijen hem binnenkort flink aan hierover.
Waarbij je natuurlijk wel in de gaten moet houden dat partijen als SGP en PvdA verkeerd zijn geïnformeerd. De ministers van die tijd valt veel meer kwalijk te nemen dan de kamerfracties van die tijd. Van de kamerfracties kun je zeggen dat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt, maar dat is wel gebeurd onder invloed van het bedrog en het falen van Balkenende en zijn ministers.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:19 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Behalve CU, SP en GroenLinks blijft er dan weinig te kiezen over.
Naast VVD en CDA praat je ook over D'66, ToN en PVV, want die lieden zaten toendertijd in het kabinet.
En de SGP steunde het besluit destijds ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |