Als je m binnen opsluit, is t een binnenkonijnquote:Op zondag 10 januari 2010 11:36 schreef vosss het volgende:
WTF, heb je daar serieus verschillende types in, in konijnen?![]()
'quote:Op zondag 10 januari 2010 11:48 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Als je m binnen opsluit, is t een binnenkonijn
Als je m buiten opsluit, is t een buitenkonijn
Als ie op 27 december niet meer in zn hokje zit, is t een kerstkonijn
heb je dwangvoer in huis? meteen starten met geven, contact opnemen met DierenArts en gaan zo snel als kan.quote:Op zondag 10 januari 2010 11:52 schreef chocoladedrop het volgende:
Ik vrees dat dat vandaag niet gaat lukken. De dienstdoende dierenarts zit verweg waarschijnlijk en de bussen rijden niet en ik heb geen auto
dat doen ze alleen met de nattere ketting poepquote:Op zondag 10 januari 2010 13:02 schreef Misstique het volgende:
Dat je geen poep ziet, kan ook zijn omdat konijnen altijd hun 1e batch keutels opeten he? In feite zijn het een soort externe herkauwers..
Ja dat zeg ik, met de 1e batch dus.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:04 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat doen ze alleen met de nattere ketting poep
jammer voor de DA, maar hij wordt er (ruim) voor betaald moet je maar denken. Lijkt me een verstandige keus om toch even met je nijn naar de DA te gaan hoor, als ze al zo duidelijk niet lekker te pas zijn (niet of heel weinig eten, stilletjes zijn) voelen ze zich echt al behoorlijk ziek en kan het heel snel mis gaan.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:45 schreef chocoladedrop het volgende:
Om 10 over 3 ga ik met haar naar de dierenarts. Achterlijke weekendtarief van 53,00 euro :S en een dierenarts die er eigenlijk geen zin in heeft
Bedankt. Mijn andere konijn heet Peanutquote:Op zondag 10 januari 2010 16:30 schreef ChipsZak. het volgende:
Sterkte met Pinda![]()
Leuke naam trouwens!
Inderdaad. De wereld is niet eerlijk.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:32 schreef Lord Katundro het volgende:
Pff, je hebt wel erg veel pech met je beestjesBeterschap voor Pinda!
Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor bacterie ze hebben.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:42 schreef ferrari_rood het volgende:
Jij hebt echt wel pech zeg.
Even een vraag voor de kenners hoe komt het dat konijnen zovaak haakjes op de kiezen hebben? hebben ze hier in de natuur ook last van?
Welke bacterie hebben je katten giuardia?
tandproblemen komen van doorfokken helaas...quote:Op maandag 11 januari 2010 20:42 schreef ferrari_rood het volgende:
Even een vraag voor de kenners hoe komt het dat konijnen zovaak haakjes op de kiezen hebben? hebben ze hier in de natuur ook last van?
Ik vind het een beetje lastig om het aan te kaarten bij de dierenarts/assistentes. Ik ben daar niet zo goed in, zeker omdat ze zich niet open opstellen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 18:01 schreef Guppyfriend het volgende:
Wat een rare gang van zaken inderdaad... Kan me voorstellen dat je er geen goed gevoel bij hebt. Wat ik je aanraad is om dit zo snel mogelijk aan te kaarten bij de dierenarts en d assistentes, zodat het geen mosterd na de maaltijd verhaal gaat worden. Je bent daar klant, en een ontevreden klant ook nog.
Als dat niks oplevert zou ik eens een tweede dierenarts bellen en daar uitleggen wat er aan de hand is. Misschien dat zij iets meer voor je kunnen betekenen? Sterkte ermee!
Waarom niet? Het is toch haar ervaring met die dierenarts? Wat is er niet eerlijk aan?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:55 schreef Ynske het volgende:
k weet niet of t wel zo eerlijk is om de naam van de dierenarts te vermelden.
Ik vind ook wel dat ik de naam mag noemen. Anderen mogen ook wel weten wat de ervaringen zijn van mensen met verschillende dierenartsen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Waarom niet? Het is toch haar ervaring met die dierenarts? Wat is er niet eerlijk aan?
Ik was niet weggegaan na steeds zo van het kastje naar de muur te zijn gestuurd.
Schrijf een uitgebreide review voor in het REV forum.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:01 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Ik vind ook wel dat ik de naam mag noemen. Anderen mogen ook wel weten wat de ervaringen zijn van mensen met verschillende dierenartsen.
Btw ben ik nog niet weg bij die dierenarts.
Vandaag weer contact opgenomen met de dierenarts en eindelijk wisten ze wat! Pinda mag nog niet naar huis want ze eet nog steeds nietquote:Op woensdag 13 januari 2010 12:53 schreef Miss_Isis het volgende:
Wat een pech zeg, en wat stom dat die dierenarts zo tegenvalt! Ik zou als ik jou was denk ik wel liever naar je eigen DA gaan, haken op de kiezen is niet iets heel uitzonderlijks, dus ik zou denken dat je eigen DA daar ook wel verder mee kan. Hopelijk mag Pinda snel weer naar huis.
Ze krijgt nu dwangvoeding en pijnstilling voor het geval ze eventueel pijn heeft. Ik snap ook niet waarom ze niet eet want de haakjes zijn al verwijderd dus daar heeft ze geen pijn meer aan. Ik krijg ook niet het idee dat ze verder gaan zoeken naar oorzaken, misschien heeft ze iets in haar buik zitten wat er niet hoort of iets dergelijks. Ze gaan er gewoon vanuit dat ze pijn heeft omdat ze zolang niet heeft gegeten ipv verder te zoekenquote:Op woensdag 13 januari 2010 17:18 schreef Guppyfriend het volgende:
Is er ook een reden dat ze niet eet? Natuurlijk is dat mogelijk bij konijnen, maar een DA is niet voor niks een DA.
Wat doen ze nu? Alleen sonde, of ook dwangvoeding?
Arme Pinda...
Ze kan een abces in haar wang hebben van de haakjes en daardoor niet willen eten. Maar wel raar als ze daar niet naar kijken dan. Vreemd verhaal; ondanks de eventuele stress zou ik er toch over nadenken haar weg te halen. Het begint er nu een beetje op te lijken alsof jij bij gratie je dier mag zien en zij bepalen hoelang hij daar verder moet blijven; dat moet dan altijd nog in goed overleg met jou gaan. Even een niet geheel onbelangrijk detail; heb je enig idee wat je straks moet gaan betalen en kun je dat missen? Want voor al die uren dat je nijn bij hen is en zij voor hem zorgen ga jij straks betalen. Met mijn kat liep die rekening uiteindelijk op tot 2000 gulden en ging'ie alsnog dood (en toen zeiden ze dat ze dat al verwacht haddenquote:Op woensdag 13 januari 2010 17:22 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Ze krijgt nu dwangvoeding en pijnstilling voor het geval ze eventueel pijn heeft. Ik snap ook niet waarom ze niet eet want de haakjes zijn al verwijderd dus daar heeft ze geen pijn meer aan. Ik krijg ook niet het idee dat ze verder gaan zoeken naar oorzaken, misschien heeft ze iets in haar buik zitten wat er niet hoort of iets dergelijks. Ze gaan er gewoon vanuit dat ze pijn heeft omdat ze zolang niet heeft gegeten ipv verder te zoeken
Eerst wilde ik al mijn drie konijnen weg doen omdat ze te duur waren en ik ze niet meer leuk vond. Toen ik gister Pinda echter zag zitten bij de dierenarts heb ik besloten haar nooit meer weg te doen, ze was zo zielig en lief. Hopelijk krijg ik haar gezond weer terug naar huis!
Ik heb gevraagd hoeveel het ging kostte. Voor alleen zondag kostte het al iets van 100 euro en elke dag in de opname 6 euro en dat is inclusief alles, zeggen ze. Eerlijk gezegd geloof ik het niet zo want dat is wel erg weinig. Ik ga vandaag weer naar Pinda toe en dan zal ik wel even vragen of ze meer hebben onderzocht.quote:Op donderdag 14 januari 2010 00:54 schreef childintime het volgende:
[..]
Ze kan een abces in haar wang hebben van de haakjes en daardoor niet willen eten. Maar wel raar als ze daar niet naar kijken dan. Vreemd verhaal; ondanks de eventuele stress zou ik er toch over nadenken haar weg te halen. Het begint er nu een beetje op te lijken alsof jij bij gratie je dier mag zien en zij bepalen hoelang hij daar verder moet blijven; dat moet dan altijd nog in goed overleg met jou gaan. Even een niet geheel onbelangrijk detail; heb je enig idee wat je straks moet gaan betalen en kun je dat missen? Want voor al die uren dat je nijn bij hen is en zij voor hem zorgen ga jij straks betalen. Met mijn kat liep die rekening uiteindelijk op tot 2000 gulden en ging'ie alsnog dood (en toen zeiden ze dat ze dat al verwacht hadden).
Tuurlijk maar dat wil ik nu nog niet. Maandag kijken we hoe het met haar gaat en ik denk dat ik haar dan mee naar huis neem.quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:14 schreef Guppyfriend het volgende:
Als je dat wilt, mag je de toch gewoon mee naar huis nemen, of niet?
Arme Pinda... hopelijk gaat het wel snel beter met haar zeg! Het zou wel heel sneu zijn als je haar nu in moest laten slapen. Ik duim in ieder geval voor d'rquote:Op donderdag 14 januari 2010 17:53 schreef chocoladedrop het volgende:
Ik ben net weer bij Pinda geweest. Ze is veel dunner geworden dan ze eerst was. Ze eet wel een klein beetje maar het is steeds niet genoeg. De dierenarts begint vanaf vandaag met een antibioticashot omdat ze misschien een ontsteking heeft ofzo. Het kan zijn dat de hechtingen in haar buikje, van de sterillisatie zijn ontstoken maar die kans is klein. De dierenarts begon er nu zelfs over om af te wachten tot maandag en als Pinda dan nog niet meer eet/poept om haar dan in te laten slapen ofzo. Maar daar ben ik nog lang niet aan toe.
Pinda is nog erg actief en ze heeft waarschijnlijk ook geen pijn, daarom zie ik niet in waarom we haar leven zouden beeindigen. Ze zei zelf dat het wel drie weken kan duren voor een konijn weer normaal eet maar dan moet er wel een verbetering te zien zijn. Als de dierenarts niets meer met Pinda kan doen neem ik haar mee naar huis, ga haar lekker verwennen en laat haar lekker uit haar hok lopen en dan kijk ik woensdag wel hoe het met haar gaat.
Ik heb iig lekker met haar geknuffeld en heel veel witlof gegeven. Ik hoop zo dat ik dit kleine lieve meisje niet kwijt raak! Ik vind het zo erg om te bedenken dat ze nu in dat hokje zit, helemaal in haar eentje met zo'n akelige dierenarts om haar heen![]()
Gister bij de dierenarts langsgeweest en witlof gebracht en vandaag de da opgebeld om te vragen hoe het met haar gaat.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:02 schreef ferrari_rood het volgende:
Is Pinda nu toch thuis? Of ben je bij de DA langs geweest?
Ik weet niet hoe het nu met Pinda gaat want de dierenarts is voor de buitenwereld dicht dit weekend. Als het slecht met Pinda zou gaan zou ze iig mij bellen en dat is gelukkig nog niet gebeurd.quote:Op zondag 17 januari 2010 14:55 schreef douche-eendje het volgende:
Chocoladedrop, hoe gaat het nu met Pinda?
Ik zie dit topic net pas en ik vind het verhaal van de DA inderdaad erg raar, dat je haar maar in moet laten slapen als ze maandag nog niet beter is. Ik zou dan naar een andere DA gaan voor een second opinion, want dit klinkt absoluut niet als een konijnkundige dierenarts maar eerder als "ik weet het niet, het is maar een konijn dus maak er maar een einde aan".
Denk dat je er beter aan doet om haar lekker thuis te hebben, zelf medicatie+dwangvoeding toe te dienen want in eigen omgeving fleurt een konijn sneller op!
Je zou eventueel op konijnen.nl kunnen kijken of er een konijnkundige dierenarts bij je in de buurt zit, vraag ook aan die DA of hij/zij nogmaals het gebit wilt controleren. Kans is groot dat een van de haken niet goed weg is gehaald (gaat bij knippen vaak mis), ze verkeerde medicatie/pijnstillers krijgt of er een onderliggende factor is waardoor ze niet goed wilt eten. Ze eet witlof, dus ze geeft een voorkeur voor zachte groente wat al vreemd is. Mijn Nijn gaat zelfs terwijl hij nog narcose-dronken is gelijk biks eten als zijn haken weg zijn gehaald.
Als jij geen fijn gevoel hebt bij de DA en de voorgestelde behandeling, gewoon verder gaan zoeken naar een DA waar je dat gevoel wél bij hebt. Dat is zo belangrijk, want je bouwt onbewust een band op met je konijn en wilt ook serieus genomen worden door de DA die jouw konijn behandeld.quote:Op zondag 17 januari 2010 16:44 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het nu met Pinda gaat want de dierenarts is voor de buitenwereld dicht dit weekend. Als het slecht met Pinda zou gaan zou ze iig mij bellen en dat is gelukkig nog niet gebeurd.
Op die site staat de huidige dierenarts als konijnkundig aangeschreven maar ik heb er zo mijn twijfels over. Het is gewoon een hele nare dierenarts en ik neem Pinda morgen gewoon weer lekker mee naar huis. Pinda is een heel bang konijntje dus ik kan me best voorstellen dat ze daar ook niet eet omdat ze zich daar niet prettig voelt. Hopelijk eet ze als ze thuis is wel weer goed. Woensdag stel ik als einddatum zeg maar dat het beter met Pinda moet gaan, gaat het dan nog niet beter dan ga ik naar mijn eigen dierenarts.
Ik vind het inderdaad erg vreemd dat ze wel witlof wilt eten maar hard voer inderdaad nog niet. Dan zou er idd nog wat met de haakjes kunnen zijn. Witlof is natuurlijk veel makkelijker te kauwen dan die harde brokken...
Jouw konijn heeft dus ook last van haken aan zijn tanden/kiezen? Hoe lang duurt het bij hem/haar voordat ie weer beter gaat eten?
Ben je ook mooi klaar mee dan, als ie 4x per jaar zijn kiezen moet laten slijpen. Is voor jou niet leuk maar zeker niet voor je konijn.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:27 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als jij geen fijn gevoel hebt bij de DA en de voorgestelde behandeling, gewoon verder gaan zoeken naar een DA waar je dat gevoel wél bij hebt. Dat is zo belangrijk, want je bouwt onbewust een band op met je konijn en wilt ook serieus genomen worden door de DA die jouw konijn behandeld.
Witlof (en andere zachte groente) is inderdaad veel makkelijker weg te krijgen met haakjes dan harde brokken.
Mijn Nijn heeft haken op zijn kiezen die ongeveer 4x per jaar weggehaald moeten worden. Zijn symptomen zijn snel te herkennen. Eerst rustiger biks gaan eten, minder biks gaan eten, hooi/groente prefereren boven biks. Daarna overmatig speekselen, proberen te eten en ermee weglopen terwijl het eten nog in de bek zit (onrustig eten) en tijdens het slikken met het kopje naar achteren trekken.
De DA haalt de haken weg door de kiezen op 1 gelijk niveau te slijpen, zodat de haken langer weg zullen blijven en de kiezen weer goed op elkaar aansluiten. Nijn krijgt dan nog een injectie met pijnstillers, antibiotica en darmstimulerende middelen en gaat zodra hij enigszins bij is van de narcose weer normaal eten.
Na de operatie moet ik vaak nog een week lang pijnstillers en antibiotica 2x per dag geven omdat de behandeling van het verwijderen pijnlijk kan zijn (er word een klem gebruikt om zijn bek open te houden) en vaak zitten er irritaties&ontstekingen op de tong en het wangslijmvlies.
Mijn eigen DA's (zit bij een kliniek met 4 konijnkundige DA's) geven aan dat het vaak wel een dag of 4 zou kunnen duren tot een konijn weer normaal eet, maar ze moeten na de operatie wel gelijk weer een actieve eetlust gaan vertonen.
Ik heb de huidige dierenarts inderdaad ook opgezocht en die staat er inderdaad niet tussen. De dierenkliniek wel en daar heb ik ook het volste vertrouwen in, het enige probleem is dat deze voor mij verweg zit. Daarom ga ik liever naar Tonnema (niets over kunnen vinden). Die is iig wel heel lief voor dieren maar de dierenkliniek is wel wat kundiger heb ik gemerkt. Moeilijke afweging...quote:Op zondag 17 januari 2010 18:41 schreef douche-eendje het volgende:
Tsja het is met mijn Nijn niet anders. Zolang de afwijking aan zijn gebit goed behandelbaar is en ik hem niet zie lijden in zijn doen en laten zie ik de noodzaak er ook niet van in om hem in te laten slapen. Hij is ontzettend vrolijk, verliefd op zijn konijnenvriendinnetje en is momenteel een papieren zak gevuld met hooi aan het ombrengen.
Ik had mijn berichtje net nog een beetje aangevuld maar jij had al gereageerd, dus ik plak het hier er nog maar even bij in:
Ik heb de DA waar pinda zit even opgezocht in het topic op bunnybunch waar alle DA's staan waar leden goede ervaringen mee hebben gehad (hoeft dus niet in te houden dat ze extreem konijnkundig zijn, maar wel het nut inzien van behandeling en luisteren naar) en daar kan ik die DA niet in vinden. Er staat wel een andere in de lijst, dierenkliniek Enschede.
Als je pinda morgen meeneemt, vraag om pijnstilling voor mee naar huis (caprofen of metacam). Vraag eventueel ook darmstimulerende middelen (primperan/metacloral en ciseral). Dwangvoeding kun je zelf maken door sience selective op te lossen in water, dus je hoeft je geen dure zakjes aan te laten smeren. Haal ook wat olvarit wortelhapje (baby 4+ maand, die zonder aardappel) in huis, dat vinden ze vaak ook erg lekker. Mocht je ook AB moeten geven, vraag of bactrimel ook goed is. Dat smaakt naar banaan en vinden konijnen geen probleem om te krijgen.
Volgens hun kan het niet, volgens mij wel. We wachten het onderzoek af en als er iets afwijkends op te zien is heeft het geen zin om haar nog naar huis te halen anders inderdaad misschien wel, iig second opinion.quote:Op maandag 18 januari 2010 19:05 schreef ferrari_rood het volgende:
Maar kan Pinda het daar ook gewoon niet fijn hebben en daarom niet eten?
Ik heb geen verstand van konijnen.
Uhu maar ik moet eerst even het telefoontje afwachten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Ynske het volgende:
ik zou echt niet langer wachten. dat beestje kent jou, en voelt zich bij jou veilig. k zou m ophalen en naar mn eigen DA gaan. echtwaar
Dat heb ik dus ook. Chocoladedrop, denkt de DA aan coccidiose? Want dat zou gewoon te vinden moeten zijn in de ontlasting onder de microscoop, net zoals zoveel andere darmparasieten. Ik vind het hele sonde-verhaal al iets waarvan mijn haren overeind van gaan staan... konijnen zijn erg stressgevoelige dieren en deze manier van dwangvoeren is écht niet goed. Coccidiose is een ziekte die voornamelijk jonge konijntjes krijgen als ze veel stress hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:06 schreef Lord Katundro het volgende:
ik krijg bij deze da ook een beetje het gevoel dat ze niet goed weet wat ze met Pinda aanmoet en daarom maar wat dingen aan het proberen is... Een beetje aan het pruttelen is...de vraag is echter of Pinda daar zoveel aan heeft..
n.a.v dit artikel: Hoe ziet de poep van Pinda eruit?quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:44 schreef douche-eendje het volgende:
Bekend is het zeker wel hoor, hier een artikel van een DA uit Zwitserland die een erg uitgebreide medische website heeft:
http://www.medirabbit.com(...)lities/enteritis.PDF
Jaaa ze staat er opquote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:27 schreef Guppyfriend het volgende:
Kunnen we Pinda nu ook hier verwelkomen?
[centraal] Konijnentopic mét foto's ! #10 !
Over het algemeen heeft een klacht indienen bij de DA weinig zin heb ik ervarenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:29 schreef Chanty het volgende:
Fijn dat Pinda de goede kant nu opgaat. Moet wel zeggen dat ik het topic met verbazing heb gelezen. Over de gang van zaken bij de DA zou ik zeker een klacht indienen. Opmerkingen als 'Ik word hem een beetje zat' kunnen echt niet en weglopen en niet meer terugkomen is gewoon ronduit asociaalKlinkt als een DA zonder passie voor haar werk.
Nee er is volgens mij geen tuchtraad of zo. Maar ik zou zeker schriftelijk iets op papier zetten. Niet geschoten is altijd mis. Dikke kans dat ze het naast zich neerleggen en dan zou ik de discussie ook maar laten verder. Maar er is een kleine kans dat ze zelf niet doorhebben hoe ze overkomen en die kans zou ik niet onbenut willen laten. Mochten ze dan toch nog bot of niet reageren op het schrijven, dan zou ik in elk geval zorgen voor een slechte mond op mond reclame.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 22:39 schreef childintime het volgende:
[..]
Over het algemeen heeft een klacht indienen bij de DA weinig zin heb ik ervarenNa veel verdriet om onze (uiteindelijk toch nog dode) kat en 2000 gulden armer wilde ik ook een klacht indienen. Je hebt geen poot om op te staan, het is hun woord tegen het jouwe. Zij zijn heer en meester. Bij DA is het niet zoals bij mensenartsen geregeld. Het kost je alleen veel stress en energie en je bereikt er helemaal niets mee. Wat dat betreft is het met de dieren (en baasjes)rechten in Nederland slecht geregeld.....
dat ze lekker kapotvallen. kunnen ze tenminste eens lezen wat de mensen echt over ze denken.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:38 schreef chocoladedrop het volgende:
Ik ga geen klacht meer indienen. De dierenarts en assistentes hebben dit topic gevonden en gelezen. En ook al ben ik niet helemaal netjes geweest met dingen verwoorden (ze waren erg boos) hoop ik toch dat ze er iets mee doen.
Nope ze hebben zich niet verontschuldigd, ze waren gewoon echt heel boos.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 16:53 schreef Guppyfriend het volgende:
Je zegt dat ze erg boos waren? Heeft de DA zich niet verontschuldigd voor het feit dat ze 'het een beetje zat was'?
Tja, het is inmiddels een mosterd na de maaltijd verhaal, om nu nog te gaan klagen. Dat had je op het moment zelf moeten doen als je dat had gewild. Maar dat is nu niet meer van belang, het gaat erom dat het goed gaat met PindaEn volgens mij zit dat wel goed!
Als je het mij vraagt ben jij degene die het recht heeft om boos te zijnquote:Op zaterdag 23 januari 2010 18:18 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Nope ze hebben zich niet verontschuldigd, ze waren gewoon echt heel boos.
Tis inderdaad een mosterd na de maaltijd verhaal om nu nog te gaan klagen, maar op het moment dat je dier ziek is en je afhankelijk bent van een dierenarts ga je niet klagen, tenminste ik niet. Op dat moment wil ik het beste voor mijn dier en misschien krijg ik niet meer het beste voor mijn dier als je niet tevreden bent met de dierenarts. Het zou natuurlijk belachelijk zijn als dat zo zou zijn maar zo werkt het bij mij wel.
Ik baal dat ik 260 euro heb moeten betalen voor de gehele behandeling van Pinda. Volgens mij had dat veel minder kunnen zijn. Naar mijn idee hebben ze niet goed onderzocht wat er aan de hand kon zijn. Vorige week donderdag zei ze dat we maar na moesten denken hoever we nog wilden gaan voor Pinda en dat het als het maandag niet iets beter was, dat we na moesten denken over haar evt. laten inslapen. Tis dat ik door wilde gaan, anders waren we Pinda nu kwijt geweest. Ben heel blij dat ik naar mezelf geluisterd heb!
Pinda is op dit moment nog lang niet de oude. Ze eet wel en poept goed maar zit nog best vaak stilletjes in een hoekje en dat was hiervoor niet. Maar goed ze is natuurlijk ook nog lang niet beter, ze moet een maand lang nog medicijnen. Hopelijk dat het daarna weer helemaal goed komt met haar!
Ik had inderdaad ook al zitten zoeken en kwam eea tegen maar begreep idd ook eruit dat het meer om medische fouten gaat en niet om een slechte omgang met het baasje. Maar goed, de DA heeft zichzelf hier kunnen inlezen, en hopelijk slaapt ze er een nachtje grondig over ipv boos te zijn.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:20 schreef douche-eendje het volgende:
Chocoladedrop, fijn dat pinda weer thuis is. Heb even de tijd niet gehad om dit topic bij te lezen.
Vervelend dat de DA/assistentes nu boos zijn omdat ze dit topc hebben gevonden, maar het is te hopen dat ze er iets mee doen. Juist de communicatie tussen jou als eigenaar en een DA is zó ontzettend belangrijk tijdens de periode dat je diertje ziek is. Jij bent immers degene die het beestje het beste kent en samen met de kennis van een DA zou je tot een situatie moeten komen die het beste is voor het dier.
Ik hoop dat Pinda de komende tijd alleen maar vooruit gaat en weer lekker onbezorgd van haar kunt gaan genieten.
Even nog een reactie op Chanty/een aantal anderen, er is wel een veterinair tuchtcollege in Nederland. Veel zaken gaan over een verkeerde behandeling, off-label use of dieren laten inslapen zonder eerst te overleggen met de eigenaar.
Haha ja inderdaadquote:Op zondag 24 januari 2010 16:38 schreef DABAMaster het volgende:
Die kat van jou (of poes) ziet er wel heel geïnteresseerd uitLijkt overigens wel alsof Pinda groter is dan die kat
Nou zeg chocoladedropquote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:38 schreef chocoladedrop het volgende:
Ik ga geen klacht meer indienen. De dierenarts en assistentes hebben dit topic gevonden en gelezen. En ook al ben ik niet helemaal netjes geweest met dingen verwoorden (ze waren erg boos) hoop ik toch dat ze er iets mee doen.
Je hebt gelijk childintime maar goed, kan er nu niks meer aan veranderen. Ik weet ook niet of het wel smaad is wat ik heb gedaan. Je mag toch ook gewoon recensies schrijven en publiceren van bijvoorbeeld films? Daarin worden ook namen genoemd en dan is het ook smaad. Iets met vrijheid van meninguiting maar ja waar ligt de grens?quote:Op zondag 24 januari 2010 21:15 schreef childintime het volgende:
[..]
Nou zeg chocoladedropIk vind het niet normaal dat ze boos op jou worden! Het is jouw dier en hebben zij dus de verantwoording naar jou toe te geven als jij daar om vraagt. Ze worden er goed voor betaald en dan mag jij wel dingen eisen. Ik heb nu gelukkig een heel fijne DA gevonden die wel gewoon dingen met je bespreekt en je niet behandelt als 1 of andere zwakbegaafde! Ik wil dat een DA naar mij luistert en mijn mening en "wil" meeneemt in de behandeling en mij duidelijke uitleg geeft en overlegt; net als dat ik dat van mijn eigen arts verwacht. De tijd dat de arts (ook dierenarts) zonder jou mening of je op de hoogte te brengen maar doet wat hem goeddunkt is toch wel voorbij dacht ik zo.
Ik ga morgen met Kwartel naar de DA. Hij eet weinig en wordt magerder. Nou is hij al oud (weet niet precies hoe oud maar schat toch snel zo'n 8 a 9 jaar) en we zijn net verhuist, dus dacht ik dat'ie misschien zijn oude huisje miste. Maar ik ben er niet gerust op; omdat hij ook al bekend is met tandenproblemen (doorgroeien) en zijn tanden in het verleden verwijderd zijn, wil ik hem even op zijn kiezen laten controleren. Ik hoop het alleen niet zeg; het beestje heeft al genoeg meegemaakt.
Ik snap dat je Kwartel niet maandelijks wilt laten behandelen als ie al zo oud is. Misschien kun je met de dierenarts even overleggen en die kan waarschijnlijk wel inschatten hoe vaak hij denkt dat de haakjes weer aangroeien. Het is hoe dan ook een moeilijke beslissing om te maken. Sterkte en ik ben benieuwd hoe het afloopt. Ik hoop dat het meevalt.quote:Op maandag 25 januari 2010 00:49 schreef childintime het volgende:
Nee, je mag zeggen wat jouw ervaringen zijn. Pfff, dat zal even lekker worden; zij mogen doen wat ze willen en jij moet vooral je mond houden![]()
Ik vrees dat Kwartel haken heeft. Ik weet alleen nog niet of ik dat ga laten behandelen. Hij is op zijn 5e ofzo weggedaan naar een konijnenopvang. Toen zijn zijn tanden eruit gehaald, is hij gecastreerd en herplaatst (bij mij dus). Wat hij dus voor die tijd heeft meegemaakt weet ik niet. Het is zo'n lief beest, je kunt hem zo optillen, hij trapt niet, "knort" niet, echt het leukste konijn wat je je maar kunt bedenken. Als hij echt haken heeft, dan moet hij dus steeds terugkomen om die te laten verwijderen (gaat vaak steeds sneller groeien). Ik weet niet of ik dat wil. Een tijdje terug had hij vieze haren bij zijn kont. Hem op het dak van het hok gelegd, dochter hield hem tegen en ik knipte voorzichtig al dat pluishaar weg. Toen voelde ik hem helemaal trillen van angst en dan toch gewoon stil blijven liggen.........![]()
Ik wil de DA vragen hoe oud hij denkt dat Kwartel is. Toen ik hem kreeg dachten ze 5 (ik heb hem 2 jaar), maar ik denk dat hij ouder is. Toen ik hem kreeg was hij pikzwart, maar de laatste paar maanden is zijn snuitje helemaal grijs geworden, zien zijn oogjes blauwig en is hij vaker wat "afwezig" (alsof'ie te laat doorheeft dat ik in de ren kom). Ik wil dat zo'n ouder dier niet meer aandoen. Hij mag hier van mij 20 worden, maar dan niet met een maandelijkse gang naar de DA omdat hij zo'n nare behandeling moet ondergaan, dat verdient hij niet.
Wat goed van Kwartel!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:08 schreef childintime het volgende:
De DA kon helaas niet zeggen hoe oud hij dacht dat Kwartel was, maar het goede nieuws is dat hij geen haken heeftHij heeft wel 1 tandje terug gegroeid gekregen in zijn onderkaak, maar dat was een wat "onder de maat tandje" en was netjes kort. Vermoedelijk omdat hij ouder wordt, worden zijn darmen gevoeliger en moet ik dus voorzichtiger zijn met wat ik hem geef. Geen stukjes brood meer (zijn favoriet) en soms wat groente/fruit en verder alleen zijn brokjes en hooi. Hooi eet'ie wel dagelijks, maar ja, als'ie dat meer moet eten weet ik niet hoe, ik kan het er niet inproppen. Hij mag wel ipv brood een stukje cracker of iets anders droogs. Hij heeft een prik gehad om de darmen wat te verzachten. Idd, ik vond al een tijdje ochtendpoep. Maar ik wist niet van wie en nu weet ik dat dus wel
Hij was idd ruim een kilo afgevallen (weegt nu 3 kg).
Ik ben blij dat het zo is afgelopen. De assistentes waren meteen weg van hem; het is ook zo'n grote sukkel. Laat zich oppakken, bevoelen, prikken zonder zich ook maar een centimeter te verzetten......
En hoe gaat Pinda? Zeker voor een konijn wat gevoelig is voor stress is het zo belangrijk weer thuis te zijn. Als je de zorg en aandacht thuis kunt geven (ivm school/werk) dan is dat altijd het beste.
Omdat ze jou gewoon vertrouwd; ze hoeft niet bang te zijn en kent je goed en voelt zich prettig thuisquote:Op dinsdag 26 januari 2010 08:21 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Wat goed van Kwartel!Hopen dat dat inderdaad is waar hij last van heeft
Met Pinda gaat het goedze poept heel veel en eet ook veel. We wegen haar elke dag en ze weegt nu 2100 gram ofzo. Ze komt elke dag ongeveer 35 gram aan dus zolang dat door gaat ben ik blij. Ze krijgt ook elke avond een spuitje met medicijnen en ook dan geeft ze geen kick. De assistentes zeiden dat ze met spuitje geven wel een beetje kribbig was nou ik heb nergens last van
Wat een herkenbaar verhaal zeg! Wat fijn dat jouw DA meteen de goede richting op ging kijken! Hoe is de DA er eigenlijk achter gekomen dat het toch die darmparassiet was? Heeft die ook gewoon medicijnen tegen darmparasieten gegeven om te kijken of het hielp of is ie positief getest?quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:29 schreef dlstel het volgende:
Ik lees dit topic net.
Gelukkig dat ze het gehaald ad. Wat een ontzettend stomme DA. Als ik jou was zou ik daar toch nooit meer naar toe gaan![]()
Maar ons konijntje heeft ook ongeveer zoiets gehad, maar dan met een veel betere DA.
Hij (Yoshi) had ook zo een darmparasiet.
Wij laten hem 's nachts meestal los rondlopen en op een gegeven moment werd zijn vacht wat ruwer en normaal gezien is hij ontzettend aan het crossen, maar opeens zat hij de hele nacht bij ons. En toen begonnen we ons zorgen te maken. Hij at toen nog wel redelijk hoor.
Maar opeens begon hij diarree te krijgen en zijn we onmiddelijk naar de DA gegaan, en dat was midden in de nacht. En toen at hij ook bijna niks mee, alleen hooi.
Toen had ze zelfs midden in de nacht nog voorgedaan hoe we moesten dwangvoeren. en voorgedaan hoe we de antibiotica moesten geven.
Toen werd hij weer wat actiever, maar hij at nog steeds niet.
Dus toen zijn we terug naar de DA gegaan, en bleek bij hem ook dat hij kleine haakjes had. Maar de DA dacht dus dat hij haakjes had gekregen door het slappe voer. Want de tandjes slijten namelijk af door het eten en het hooi. Hij was toen 1 nacht daar geweest, had een infuus gehad met vocht, hij was namenlijk een beetje uitgedroogd, ook vanwege de haakjes op de tanden. Een konijntje eet dan niet meer omdat hij denkt dat hij dan pijn krijgt.
De avond erna konden we hem gaan halen en had al zijn hele kooi afgebroken bij de DA. (zoals we hem kennen).
Toen moesten we hem een bakje voer voorzetten, en afwachten tot hij weer begon te eten. Omdat hij moest beseffen dat hij geen pijn meer heeft bij het eten.
En we waren nog maar net thuis en hij was alweer normaal aan het eten.
Sindsdien is hij ontzettend aanhankelijk geworden. Volgens ons weet hij heel goed dat als we niks gedaan hadden, dat hij het dan niet gehaald had. Volgens de DA had het namenlijk niet veel gescheeld.
Ik weet niet precies hoe die haakjes werken dus of het mogelijk is dat ie daar op deze leeftijd pas last van kan krijgen. Er kan ook wat anders aan de hand zijn, zoals dat ie last heeft van een darmparasiet oid en als ie daardoor niet eet kan ie haakjes krijgen.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 20:03 schreef l3laster het volgende:
hmm... ik had dit topic twee weken terug gelezen. En mijn dwergkonijn heeft de laatste 3 dagen ook last van iets.
Hij loopt van hoek naar hoek in het hok en als ik kleine deurtje open doe springt die er vaak uit en kruipt weg in de opening van m'n vest of tussen mijn arm. (normaal springt die NOOIT uit de kooi en al helemaal niet naar iemand toe.
Maar verder eet die weinig yoghurt snoepje lust die nog wel zachte stukjes peer eet die ook alleen harde voer niet meer.
Maar gekke is... hij is nu een jaar of 6/7 en altijd zelfde voeding gehad elke dag veel hooi, gewoon knaag voer af en toe zo'n stengel of van die zaadbolletjes... en laatste maand heeft die nog zo'n knaagblok gehad.
lijkt me niet dat die ineens na 6/7 jaar last van haakjes heeft of wel?
quote:Op zondag 31 januari 2010 18:50 schreef l3laster het volgende:
helaas, gister zag ik dat het niet goed ging.... ik heb hem op schoot genomen en 15 minuten geaait en toen is rusitg overleden... 8 jaar geworden overigens.
was wel even zwaar was toch wel gehecht aan die klein rakker!
ben je nog altijd bezig met dwangvoeding?quote:Op zondag 31 januari 2010 18:16 schreef chocoladedrop het volgende:
Hmmm... het lijkt weer wat minder met Pinda te gaanZe poept weer heel weinig. Kan ik nu goed zien omdat het hok net schoon is. Sinds vanochtend heeft ze nog maar 1 poepje gelegd
Ze kwam elke dag ongeveer 35 gram aan maar vrijdag was ze 16 gram afgevallen. Gister wel weer 8 gram aangekomen en vanavond maar weer wegen.
Ik heb hier zo geen zin in!
Nee ze krijgt sinds ze thuis is geen dwangvoeding meer. Wel krijgt ze elke avond een spuitje tegen de darmparasiet. Heb haar net gewogen en ze was gram aangekomen. Bij het spuitje geven leek het wel of haar tandvlees boven haar voortanden aan de bovenkant wat bloedde. Even aanzien maar. Ze heeft iig wel wat gegeten en nog wat meer gepoept.quote:Op zondag 31 januari 2010 18:53 schreef Ynske het volgende:
[..]
ben je nog altijd bezig met dwangvoeding?
Aaah wat kut! Maar hij heeft iig een mooie leeftijd bereikt maar toch het blijft moeilijk. Veel sterkte!quote:Op zondag 31 januari 2010 18:50 schreef l3laster het volgende:
helaas, gister zag ik dat het niet goed ging.... ik heb hem op schoot genomen en 15 minuten geaait en toen is rusitg overleden... 8 jaar geworden overigens.
probeer ander 4 keer op een dag een beetje te geven, en veel hooi te geven.quote:Op zondag 31 januari 2010 19:18 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Nee ze krijgt sinds ze thuis is geen dwangvoeding meer. Wel krijgt ze elke avond een spuitje tegen de darmparasiet. Heb haar net gewogen en ze was gram aangekomen. Bij het spuitje geven leek het wel of haar tandvlees boven haar voortanden aan de bovenkant wat bloedde. Even aanzien maar. Ze heeft iig wel wat gegeten en nog wat meer gepoept.
dat zijn meestal dwergkonijnen. doordat ze een beetje anders eten dan de gewone konijnen.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:42 schreef ferrari_rood het volgende:
Sterktequote:Op zondag 31 januari 2010 18:50 schreef l3laster het volgende:
Mijn vorige konijn (Bram) was een enorm konijn en hij had haken; wat ik dus niet tijdig onderkende en ik hem moest laten inslapenquote:Op maandag 1 februari 2010 01:12 schreef life-is-a-biatch het volgende:
[..]
dat zijn meestal dwergkonijnen. doordat ze een beetje anders eten dan de gewone konijnen.
een konijn slijpt zijn eten in zijn mond en een dwergkonijn slijpt vaak niet ver genoeg waardoor er een deeltje van de tand blijft doorgroeien (tanden van konijnen en knaagdieren groeien hun hele leven door!)
dan gaat dat deeltje in de wang prikken en gaat dat wat pijn doen waardoor ze niet meer willen eten.
maar dat is in het kort en simpel uitgelegd. zo opschrijven zonder het te kunnen laten zien is wat moeilijk.
hoe oud is je konijn?quote:Op zaterdag 6 februari 2010 01:18 schreef childintime het volgende:Ze krijgen nu s'morgens een in stukjes gebroken bolletje cracker, dan wat kruidenhooi en 2 bekertjes eten. Het lijkt beter met hem te gaan, maar ik denk gewoon dat hij oud is. Misschien kan hij hierdoor wat langer " onder ons" zijn, maar het beest heeft al zoveel meegemaakt en ze zijn natuurlijk op een gegeven moment ook gewoon op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |