Als je m binnen opsluit, is t een binnenkonijnquote:Op zondag 10 januari 2010 11:36 schreef vosss het volgende:
WTF, heb je daar serieus verschillende types in, in konijnen?![]()
'quote:Op zondag 10 januari 2010 11:48 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Als je m binnen opsluit, is t een binnenkonijn
Als je m buiten opsluit, is t een buitenkonijn
Als ie op 27 december niet meer in zn hokje zit, is t een kerstkonijn
heb je dwangvoer in huis? meteen starten met geven, contact opnemen met DierenArts en gaan zo snel als kan.quote:Op zondag 10 januari 2010 11:52 schreef chocoladedrop het volgende:
Ik vrees dat dat vandaag niet gaat lukken. De dienstdoende dierenarts zit verweg waarschijnlijk en de bussen rijden niet en ik heb geen auto
dat doen ze alleen met de nattere ketting poepquote:Op zondag 10 januari 2010 13:02 schreef Misstique het volgende:
Dat je geen poep ziet, kan ook zijn omdat konijnen altijd hun 1e batch keutels opeten he? In feite zijn het een soort externe herkauwers..
Ja dat zeg ik, met de 1e batch dus.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:04 schreef Ynske het volgende:
[..]
dat doen ze alleen met de nattere ketting poep
jammer voor de DA, maar hij wordt er (ruim) voor betaald moet je maar denken. Lijkt me een verstandige keus om toch even met je nijn naar de DA te gaan hoor, als ze al zo duidelijk niet lekker te pas zijn (niet of heel weinig eten, stilletjes zijn) voelen ze zich echt al behoorlijk ziek en kan het heel snel mis gaan.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:45 schreef chocoladedrop het volgende:
Om 10 over 3 ga ik met haar naar de dierenarts. Achterlijke weekendtarief van 53,00 euro :S en een dierenarts die er eigenlijk geen zin in heeft
Bedankt. Mijn andere konijn heet Peanutquote:Op zondag 10 januari 2010 16:30 schreef ChipsZak. het volgende:
Sterkte met Pinda![]()
Leuke naam trouwens!
Inderdaad. De wereld is niet eerlijk.quote:Op zondag 10 januari 2010 17:32 schreef Lord Katundro het volgende:
Pff, je hebt wel erg veel pech met je beestjesBeterschap voor Pinda!
Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor bacterie ze hebben.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:42 schreef ferrari_rood het volgende:
Jij hebt echt wel pech zeg.
Even een vraag voor de kenners hoe komt het dat konijnen zovaak haakjes op de kiezen hebben? hebben ze hier in de natuur ook last van?
Welke bacterie hebben je katten giuardia?
tandproblemen komen van doorfokken helaas...quote:Op maandag 11 januari 2010 20:42 schreef ferrari_rood het volgende:
Jij hebt echt wel pech zeg.
Even een vraag voor de kenners hoe komt het dat konijnen zovaak haakjes op de kiezen hebben? hebben ze hier in de natuur ook last van?
Welke bacterie hebben je katten giuardia?
Ik vind het een beetje lastig om het aan te kaarten bij de dierenarts/assistentes. Ik ben daar niet zo goed in, zeker omdat ze zich niet open opstellen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 18:01 schreef Guppyfriend het volgende:
Wat een rare gang van zaken inderdaad... Kan me voorstellen dat je er geen goed gevoel bij hebt. Wat ik je aanraad is om dit zo snel mogelijk aan te kaarten bij de dierenarts en d assistentes, zodat het geen mosterd na de maaltijd verhaal gaat worden. Je bent daar klant, en een ontevreden klant ook nog.
Als dat niks oplevert zou ik eens een tweede dierenarts bellen en daar uitleggen wat er aan de hand is. Misschien dat zij iets meer voor je kunnen betekenen? Sterkte ermee!
Waarom niet? Het is toch haar ervaring met die dierenarts? Wat is er niet eerlijk aan?quote:Op dinsdag 12 januari 2010 17:55 schreef Ynske het volgende:
k weet niet of t wel zo eerlijk is om de naam van de dierenarts te vermelden.
Ik vind ook wel dat ik de naam mag noemen. Anderen mogen ook wel weten wat de ervaringen zijn van mensen met verschillende dierenartsen.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Waarom niet? Het is toch haar ervaring met die dierenarts? Wat is er niet eerlijk aan?
Ik was niet weggegaan na steeds zo van het kastje naar de muur te zijn gestuurd.
Schrijf een uitgebreide review voor in het REV forum.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 22:01 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Ik vind ook wel dat ik de naam mag noemen. Anderen mogen ook wel weten wat de ervaringen zijn van mensen met verschillende dierenartsen.
Btw ben ik nog niet weg bij die dierenarts.
Vandaag weer contact opgenomen met de dierenarts en eindelijk wisten ze wat! Pinda mag nog niet naar huis want ze eet nog steeds nietquote:Op woensdag 13 januari 2010 12:53 schreef Miss_Isis het volgende:
Wat een pech zeg, en wat stom dat die dierenarts zo tegenvalt! Ik zou als ik jou was denk ik wel liever naar je eigen DA gaan, haken op de kiezen is niet iets heel uitzonderlijks, dus ik zou denken dat je eigen DA daar ook wel verder mee kan. Hopelijk mag Pinda snel weer naar huis.
Ze krijgt nu dwangvoeding en pijnstilling voor het geval ze eventueel pijn heeft. Ik snap ook niet waarom ze niet eet want de haakjes zijn al verwijderd dus daar heeft ze geen pijn meer aan. Ik krijg ook niet het idee dat ze verder gaan zoeken naar oorzaken, misschien heeft ze iets in haar buik zitten wat er niet hoort of iets dergelijks. Ze gaan er gewoon vanuit dat ze pijn heeft omdat ze zolang niet heeft gegeten ipv verder te zoekenquote:Op woensdag 13 januari 2010 17:18 schreef Guppyfriend het volgende:
Is er ook een reden dat ze niet eet? Natuurlijk is dat mogelijk bij konijnen, maar een DA is niet voor niks een DA.
Wat doen ze nu? Alleen sonde, of ook dwangvoeding?
Arme Pinda...
Ze kan een abces in haar wang hebben van de haakjes en daardoor niet willen eten. Maar wel raar als ze daar niet naar kijken dan. Vreemd verhaal; ondanks de eventuele stress zou ik er toch over nadenken haar weg te halen. Het begint er nu een beetje op te lijken alsof jij bij gratie je dier mag zien en zij bepalen hoelang hij daar verder moet blijven; dat moet dan altijd nog in goed overleg met jou gaan. Even een niet geheel onbelangrijk detail; heb je enig idee wat je straks moet gaan betalen en kun je dat missen? Want voor al die uren dat je nijn bij hen is en zij voor hem zorgen ga jij straks betalen. Met mijn kat liep die rekening uiteindelijk op tot 2000 gulden en ging'ie alsnog dood (en toen zeiden ze dat ze dat al verwacht haddenquote:Op woensdag 13 januari 2010 17:22 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Ze krijgt nu dwangvoeding en pijnstilling voor het geval ze eventueel pijn heeft. Ik snap ook niet waarom ze niet eet want de haakjes zijn al verwijderd dus daar heeft ze geen pijn meer aan. Ik krijg ook niet het idee dat ze verder gaan zoeken naar oorzaken, misschien heeft ze iets in haar buik zitten wat er niet hoort of iets dergelijks. Ze gaan er gewoon vanuit dat ze pijn heeft omdat ze zolang niet heeft gegeten ipv verder te zoeken
Eerst wilde ik al mijn drie konijnen weg doen omdat ze te duur waren en ik ze niet meer leuk vond. Toen ik gister Pinda echter zag zitten bij de dierenarts heb ik besloten haar nooit meer weg te doen, ze was zo zielig en lief. Hopelijk krijg ik haar gezond weer terug naar huis!
Ik heb gevraagd hoeveel het ging kostte. Voor alleen zondag kostte het al iets van 100 euro en elke dag in de opname 6 euro en dat is inclusief alles, zeggen ze. Eerlijk gezegd geloof ik het niet zo want dat is wel erg weinig. Ik ga vandaag weer naar Pinda toe en dan zal ik wel even vragen of ze meer hebben onderzocht.quote:Op donderdag 14 januari 2010 00:54 schreef childintime het volgende:
[..]
Ze kan een abces in haar wang hebben van de haakjes en daardoor niet willen eten. Maar wel raar als ze daar niet naar kijken dan. Vreemd verhaal; ondanks de eventuele stress zou ik er toch over nadenken haar weg te halen. Het begint er nu een beetje op te lijken alsof jij bij gratie je dier mag zien en zij bepalen hoelang hij daar verder moet blijven; dat moet dan altijd nog in goed overleg met jou gaan. Even een niet geheel onbelangrijk detail; heb je enig idee wat je straks moet gaan betalen en kun je dat missen? Want voor al die uren dat je nijn bij hen is en zij voor hem zorgen ga jij straks betalen. Met mijn kat liep die rekening uiteindelijk op tot 2000 gulden en ging'ie alsnog dood (en toen zeiden ze dat ze dat al verwacht hadden).
Tuurlijk maar dat wil ik nu nog niet. Maandag kijken we hoe het met haar gaat en ik denk dat ik haar dan mee naar huis neem.quote:Op donderdag 14 januari 2010 18:14 schreef Guppyfriend het volgende:
Als je dat wilt, mag je de toch gewoon mee naar huis nemen, of niet?
Arme Pinda... hopelijk gaat het wel snel beter met haar zeg! Het zou wel heel sneu zijn als je haar nu in moest laten slapen. Ik duim in ieder geval voor d'rquote:Op donderdag 14 januari 2010 17:53 schreef chocoladedrop het volgende:
Ik ben net weer bij Pinda geweest. Ze is veel dunner geworden dan ze eerst was. Ze eet wel een klein beetje maar het is steeds niet genoeg. De dierenarts begint vanaf vandaag met een antibioticashot omdat ze misschien een ontsteking heeft ofzo. Het kan zijn dat de hechtingen in haar buikje, van de sterillisatie zijn ontstoken maar die kans is klein. De dierenarts begon er nu zelfs over om af te wachten tot maandag en als Pinda dan nog niet meer eet/poept om haar dan in te laten slapen ofzo. Maar daar ben ik nog lang niet aan toe.
Pinda is nog erg actief en ze heeft waarschijnlijk ook geen pijn, daarom zie ik niet in waarom we haar leven zouden beeindigen. Ze zei zelf dat het wel drie weken kan duren voor een konijn weer normaal eet maar dan moet er wel een verbetering te zien zijn. Als de dierenarts niets meer met Pinda kan doen neem ik haar mee naar huis, ga haar lekker verwennen en laat haar lekker uit haar hok lopen en dan kijk ik woensdag wel hoe het met haar gaat.
Ik heb iig lekker met haar geknuffeld en heel veel witlof gegeven. Ik hoop zo dat ik dit kleine lieve meisje niet kwijt raak! Ik vind het zo erg om te bedenken dat ze nu in dat hokje zit, helemaal in haar eentje met zo'n akelige dierenarts om haar heen![]()
Gister bij de dierenarts langsgeweest en witlof gebracht en vandaag de da opgebeld om te vragen hoe het met haar gaat.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:02 schreef ferrari_rood het volgende:
Is Pinda nu toch thuis? Of ben je bij de DA langs geweest?
Ik weet niet hoe het nu met Pinda gaat want de dierenarts is voor de buitenwereld dicht dit weekend. Als het slecht met Pinda zou gaan zou ze iig mij bellen en dat is gelukkig nog niet gebeurd.quote:Op zondag 17 januari 2010 14:55 schreef douche-eendje het volgende:
Chocoladedrop, hoe gaat het nu met Pinda?
Ik zie dit topic net pas en ik vind het verhaal van de DA inderdaad erg raar, dat je haar maar in moet laten slapen als ze maandag nog niet beter is. Ik zou dan naar een andere DA gaan voor een second opinion, want dit klinkt absoluut niet als een konijnkundige dierenarts maar eerder als "ik weet het niet, het is maar een konijn dus maak er maar een einde aan".
Denk dat je er beter aan doet om haar lekker thuis te hebben, zelf medicatie+dwangvoeding toe te dienen want in eigen omgeving fleurt een konijn sneller op!
Je zou eventueel op konijnen.nl kunnen kijken of er een konijnkundige dierenarts bij je in de buurt zit, vraag ook aan die DA of hij/zij nogmaals het gebit wilt controleren. Kans is groot dat een van de haken niet goed weg is gehaald (gaat bij knippen vaak mis), ze verkeerde medicatie/pijnstillers krijgt of er een onderliggende factor is waardoor ze niet goed wilt eten. Ze eet witlof, dus ze geeft een voorkeur voor zachte groente wat al vreemd is. Mijn Nijn gaat zelfs terwijl hij nog narcose-dronken is gelijk biks eten als zijn haken weg zijn gehaald.
Als jij geen fijn gevoel hebt bij de DA en de voorgestelde behandeling, gewoon verder gaan zoeken naar een DA waar je dat gevoel wél bij hebt. Dat is zo belangrijk, want je bouwt onbewust een band op met je konijn en wilt ook serieus genomen worden door de DA die jouw konijn behandeld.quote:Op zondag 17 januari 2010 16:44 schreef chocoladedrop het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het nu met Pinda gaat want de dierenarts is voor de buitenwereld dicht dit weekend. Als het slecht met Pinda zou gaan zou ze iig mij bellen en dat is gelukkig nog niet gebeurd.
Op die site staat de huidige dierenarts als konijnkundig aangeschreven maar ik heb er zo mijn twijfels over. Het is gewoon een hele nare dierenarts en ik neem Pinda morgen gewoon weer lekker mee naar huis. Pinda is een heel bang konijntje dus ik kan me best voorstellen dat ze daar ook niet eet omdat ze zich daar niet prettig voelt. Hopelijk eet ze als ze thuis is wel weer goed. Woensdag stel ik als einddatum zeg maar dat het beter met Pinda moet gaan, gaat het dan nog niet beter dan ga ik naar mijn eigen dierenarts.
Ik vind het inderdaad erg vreemd dat ze wel witlof wilt eten maar hard voer inderdaad nog niet. Dan zou er idd nog wat met de haakjes kunnen zijn. Witlof is natuurlijk veel makkelijker te kauwen dan die harde brokken...
Jouw konijn heeft dus ook last van haken aan zijn tanden/kiezen? Hoe lang duurt het bij hem/haar voordat ie weer beter gaat eten?
Ben je ook mooi klaar mee dan, als ie 4x per jaar zijn kiezen moet laten slijpen. Is voor jou niet leuk maar zeker niet voor je konijn.quote:Op zondag 17 januari 2010 18:27 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als jij geen fijn gevoel hebt bij de DA en de voorgestelde behandeling, gewoon verder gaan zoeken naar een DA waar je dat gevoel wél bij hebt. Dat is zo belangrijk, want je bouwt onbewust een band op met je konijn en wilt ook serieus genomen worden door de DA die jouw konijn behandeld.
Witlof (en andere zachte groente) is inderdaad veel makkelijker weg te krijgen met haakjes dan harde brokken.
Mijn Nijn heeft haken op zijn kiezen die ongeveer 4x per jaar weggehaald moeten worden. Zijn symptomen zijn snel te herkennen. Eerst rustiger biks gaan eten, minder biks gaan eten, hooi/groente prefereren boven biks. Daarna overmatig speekselen, proberen te eten en ermee weglopen terwijl het eten nog in de bek zit (onrustig eten) en tijdens het slikken met het kopje naar achteren trekken.
De DA haalt de haken weg door de kiezen op 1 gelijk niveau te slijpen, zodat de haken langer weg zullen blijven en de kiezen weer goed op elkaar aansluiten. Nijn krijgt dan nog een injectie met pijnstillers, antibiotica en darmstimulerende middelen en gaat zodra hij enigszins bij is van de narcose weer normaal eten.
Na de operatie moet ik vaak nog een week lang pijnstillers en antibiotica 2x per dag geven omdat de behandeling van het verwijderen pijnlijk kan zijn (er word een klem gebruikt om zijn bek open te houden) en vaak zitten er irritaties&ontstekingen op de tong en het wangslijmvlies.
Mijn eigen DA's (zit bij een kliniek met 4 konijnkundige DA's) geven aan dat het vaak wel een dag of 4 zou kunnen duren tot een konijn weer normaal eet, maar ze moeten na de operatie wel gelijk weer een actieve eetlust gaan vertonen.
Ik heb de huidige dierenarts inderdaad ook opgezocht en die staat er inderdaad niet tussen. De dierenkliniek wel en daar heb ik ook het volste vertrouwen in, het enige probleem is dat deze voor mij verweg zit. Daarom ga ik liever naar Tonnema (niets over kunnen vinden). Die is iig wel heel lief voor dieren maar de dierenkliniek is wel wat kundiger heb ik gemerkt. Moeilijke afweging...quote:Op zondag 17 januari 2010 18:41 schreef douche-eendje het volgende:
Tsja het is met mijn Nijn niet anders. Zolang de afwijking aan zijn gebit goed behandelbaar is en ik hem niet zie lijden in zijn doen en laten zie ik de noodzaak er ook niet van in om hem in te laten slapen. Hij is ontzettend vrolijk, verliefd op zijn konijnenvriendinnetje en is momenteel een papieren zak gevuld met hooi aan het ombrengen.
Ik had mijn berichtje net nog een beetje aangevuld maar jij had al gereageerd, dus ik plak het hier er nog maar even bij in:
Ik heb de DA waar pinda zit even opgezocht in het topic op bunnybunch waar alle DA's staan waar leden goede ervaringen mee hebben gehad (hoeft dus niet in te houden dat ze extreem konijnkundig zijn, maar wel het nut inzien van behandeling en luisteren naar) en daar kan ik die DA niet in vinden. Er staat wel een andere in de lijst, dierenkliniek Enschede.
Als je pinda morgen meeneemt, vraag om pijnstilling voor mee naar huis (caprofen of metacam). Vraag eventueel ook darmstimulerende middelen (primperan/metacloral en ciseral). Dwangvoeding kun je zelf maken door sience selective op te lossen in water, dus je hoeft je geen dure zakjes aan te laten smeren. Haal ook wat olvarit wortelhapje (baby 4+ maand, die zonder aardappel) in huis, dat vinden ze vaak ook erg lekker. Mocht je ook AB moeten geven, vraag of bactrimel ook goed is. Dat smaakt naar banaan en vinden konijnen geen probleem om te krijgen.
Volgens hun kan het niet, volgens mij wel. We wachten het onderzoek af en als er iets afwijkends op te zien is heeft het geen zin om haar nog naar huis te halen anders inderdaad misschien wel, iig second opinion.quote:Op maandag 18 januari 2010 19:05 schreef ferrari_rood het volgende:
Maar kan Pinda het daar ook gewoon niet fijn hebben en daarom niet eten?
Ik heb geen verstand van konijnen.
Uhu maar ik moet eerst even het telefoontje afwachten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Ynske het volgende:
ik zou echt niet langer wachten. dat beestje kent jou, en voelt zich bij jou veilig. k zou m ophalen en naar mn eigen DA gaan. echtwaar
Dat heb ik dus ook. Chocoladedrop, denkt de DA aan coccidiose? Want dat zou gewoon te vinden moeten zijn in de ontlasting onder de microscoop, net zoals zoveel andere darmparasieten. Ik vind het hele sonde-verhaal al iets waarvan mijn haren overeind van gaan staan... konijnen zijn erg stressgevoelige dieren en deze manier van dwangvoeren is écht niet goed. Coccidiose is een ziekte die voornamelijk jonge konijntjes krijgen als ze veel stress hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:06 schreef Lord Katundro het volgende:
ik krijg bij deze da ook een beetje het gevoel dat ze niet goed weet wat ze met Pinda aanmoet en daarom maar wat dingen aan het proberen is... Een beetje aan het pruttelen is...de vraag is echter of Pinda daar zoveel aan heeft..
n.a.v dit artikel: Hoe ziet de poep van Pinda eruit?quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:44 schreef douche-eendje het volgende:
Bekend is het zeker wel hoor, hier een artikel van een DA uit Zwitserland die een erg uitgebreide medische website heeft:
http://www.medirabbit.com(...)lities/enteritis.PDF
Jaaa ze staat er opquote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:27 schreef Guppyfriend het volgende:
Kunnen we Pinda nu ook hier verwelkomen?
[centraal] Konijnentopic mét foto's ! #10 !
Over het algemeen heeft een klacht indienen bij de DA weinig zin heb ik ervarenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:29 schreef Chanty het volgende:
Fijn dat Pinda de goede kant nu opgaat. Moet wel zeggen dat ik het topic met verbazing heb gelezen. Over de gang van zaken bij de DA zou ik zeker een klacht indienen. Opmerkingen als 'Ik word hem een beetje zat' kunnen echt niet en weglopen en niet meer terugkomen is gewoon ronduit asociaalKlinkt als een DA zonder passie voor haar werk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |