abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 januari 2010 @ 12:00:13 #1
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76594289
Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!

Een paar handige web sites en adressen:

- PsyQ is een landelijk opererend samenwerkingsverband van de ggz instellingen.
Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
PsyQ

Hoe herken je AD(H)D en ADD?
Voorlichtingsfilmpjes.

Patiëntenverenigingen

- Balans, de patiëntenvereniging voor ADHD.
Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.
Balans digitaal

- Stichting ADD, een stichting voor het
overwegend onoplettend type (ADD).
SADD

- Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen.
Impuls

- Centrum 'Zit Stil' is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD.
Centrum 'Zit stil'

Ervaringsdeskundigen

- Uitgebreide pagina met links over ADHD. Een prima beginpunt voor het zoeken naar informatie over ADHD op het net. Heel veel links naar Nederlandstalige sites over ADHD. Veel voor kinderen met ADHD, maar ook veel voor volwassenen. ADHD pagina

- Het prikbord van de adhd.pagina.nl. Op deze site kan men boodschappen van andere volwassenen met ADHD lezen, of zelf boodschappen achterlaten. Er vinden hele discussies plaats op deze site. Prikpagina ADHD

- Het doel van de ADHD Stichting is de situatie van kinderen en volwassenen met ADHD te bevorderen i.s.m. andere organisaties op het gebied van ADHD. Dit gebeurt o.a. door het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, het geven van voorlichting, advies en scholing.
De ADHD Stichting

- Hersenstorm - ADHD bij volwassenen. Site van 'ervaringsdeskundige' Annemarie van der Gouw.
Hersenstorm Hierop staat ook een leuke pagina over bekende mensen met ADHD: http://www10.antenna.nl/hersenstorm/Beroemd.html

- Stichting ADHD+ is de grootste NL/BE-contactsite m.b.t. AD(H)D en aanverwante aandoeningen voor volwassenen, jong volwassenen en kinderen. U vindt er gerichte en recente informatie over ADHD en aanverwante stoornissen (vandaar de plus). Daarnaast zijn er 3 vormen van contact mogelijk voor lotgenoten: een chatroom die voor iedereen vrij toegankelijk is, een gratis internetforum dat inmiddels 2.100 (01-2005) actieve deelnemers in Nederland en Belgie kent, en diverse meetings die door ADHD+ worden georganiseerd.
Stichting ADHD+

- Levente, een website met informatie en lotgenotencontact over ADD.
Levente

- Website van de vaste columnist van de Nieuwsbrief voor patiënten van Programma ADHD bij volwassenen.
Dylan Francis

Lotgenotencontact/chatten/informatie

ADHD in Nederland

ADHD Xtra

ADHD News Daar kun je ook dat pols bandje kopen.

Medicatie:

Stimulantia:

- Ritalin: Methylfenidaat kort werkend.
- Concerta: Methylfenidaat lang werkend.
- Dextro-amfetamine: - Het verschil tussen Methylfenidaat en Dextro-amfetamine

Niet stimulantia:

- Strattera: Atomoxetine.
- Wellbutrin XR: Langwerkend Bupropion.

Vorige topics.

De OP vind je hier

[ Bericht 49% gewijzigd door Murmeli op 09-01-2010 23:21:52 ]
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 12:04:37 #2
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76594414
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:55 schreef Murmeli het volgende:

[..]

nja ik heb dat ook een beetje ja. komt het nou van de pillz of niet. mja je moet het ook een beetje op de langere termijn bekijken. functioneer je in het algemeen beter met pillz of niet.

wallofdolls: nja dan probeer je dat. maargoed ik zou me van de effecten o pde eerste dag niet zoveel aantrekken. dan moet je toch ff wennen
Klopt, maar hij schreef: als je de eerste dag niks merkt, direct de dag er op naar 2x 15 en anders de dag dáarna naar 2x20. Dus vandaar dat ik dat enigszins van belang acht
  zaterdag 9 januari 2010 @ 12:05:11 #3
156288 wallofdolls
Making love with my ego
  zaterdag 9 januari 2010 @ 12:14:42 #4
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76594666
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 12:04 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Klopt, maar hij schreef: als je de eerste dag niks merkt, direct de dag er op naar 2x 15 en anders de dag dáarna naar 2x20. Dus vandaar dat ik dat enigszins van belang acht
oh wat raar, zo'n haast.
mja misschien ook wel beetje logisch, hangt ook beetje van de bijwerkingen af. bij mij overstemden de bijwerkingen de werking. en dat was de dag erna een stuk minder. en toen merkte ik dus ook wat voor rust het in mijn hoofd gaf. maargoed je moet dus straks ook nog een 2e pilletje nemen toch? kan je dan ook nog ff kijken met lezen ofzo. ik zou me iig niet direct zorgen maken als je nu minder merkt dan je verwachtte.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 12:16:29 #5
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76594719
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 12:05 schreef wallofdolls het volgende:
Dat had je trouwens snel gedaan. Jij komt hier vaker zeker
nee, nooit eigenlijk, maar ik ben gewoon heul snel.
Iets met adhd geloof ik
  zaterdag 9 januari 2010 @ 12:47:43 #6
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76595728
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 12:16 schreef Murmeli het volgende:

[..]

nee, nooit eigenlijk, maar ik ben gewoon heul snel.
Iets met adhd geloof ik
Ik dacht dat mensen met ADHD juist heel sloom waren
pi_76595822
TVP

zaterdag 9 januari 2010 @ 15:27:23 #8
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76600824
Ok, werken gaat nog niet ideaal, hoewel ik me redelijk kan concentreren met schaatsen en muziek tegelijk aan.

Wel mn eerste opmerkelijke actie meegemaakt. Meestal vergeet ik midden in mn zin wat ik wilde zeggen, denk ik aan wat ik daarna wil zeggen en hakkel ik alles aan elkaar. Ik ging dus net mn krant en wasmuntjes halen.

Normaal:

"eeehh heb je ehhhh een krant voor mij... Ehhh ja en wasmuntjes.... Ehhh 2 is genoeg en ehhh wasmiddel ja.

Nu floepte ik er spontaan een normale zin uit en had ik in mn hoofd helemaal niet de neiging de eerste vraag te onderbreken voor de tweede.

Maar dit kan ook gewoon komen doordat mn vriendin er dit weekend niet is en ik wat minder dromerig ben

[ Bericht 0% gewijzigd door wallofdolls op 09-01-2010 15:35:00 ]
pi_76602840
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 12:50 schreef DrD00m het volgende:
TVP

[ afbeelding ]
, tvp dus...
pi_76606128
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 12:14 schreef Murmeli het volgende:

[..]

oh wat raar, zo'n haast.
mja misschien ook wel beetje logisch, hangt ook beetje van de bijwerkingen af. bij mij overstemden de bijwerkingen de werking. en dat was de dag erna een stuk minder. en toen merkte ik dus ook wat voor rust het in mijn hoofd gaf. maargoed je moet dus straks ook nog een 2e pilletje nemen toch? kan je dan ook nog ff kijken met lezen ofzo. ik zou me iig niet direct zorgen maken als je nu minder merkt dan je verwachtte.
Precies, iets rustiger mag ook wel. Je moet er ook een beetje aan wennen.
Ik, en ik denk de meeste, merkte het wel vanaf het 1e pilletje duidelijk wanneer je er 1 op hebt. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:31:32 #11
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76606772
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:10 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Precies, iets rustiger mag ook wel. Je moet er ook een beetje aan wennen.
Ik, en ik denk de meeste, merkte het wel vanaf het 1e pilletje duidelijk wanneer je er 1 op hebt. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven.
Klopt, maar omdat je er dus meteen wat van hoort te merken kun je wachten tot je een ons weegt. Het is ook waar dat je 2 weken moet wennen. Maar als je dus een week wacht met je 2e nemen moet je daarna nog 2 weken wennen. En dan ben je dus 3 weken verder. Als je dan 3 soorten ritalin probeert ben je 9 weken verder terwijl het er 6 hadden kunnen zijn. Beetje zonde van je tijd, lijkt mij.
pi_76608008
Yes! M'n eerst TVP ooit, omdat ik jullie adviezen zeer op prijs stel!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 20:43:36 #13
156288 wallofdolls
Making love with my ego
  zaterdag 9 januari 2010 @ 21:09:19 #14
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76612285
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:43 schreef wallofdolls het volgende:
Hmm heb ook nog niet echt last van:

[ afbeelding ]
wat bedoel je?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 21:23:56 #15
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76612769
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:09 schreef Murmeli het volgende:

[..]

wat bedoel je?
Jij bent geen basketbalkenner
  zaterdag 9 januari 2010 @ 21:27:47 #16
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76613098
Lukt het jullie mensen met studeren? en dan voornamelijk met het op tijd inleveren van werk?
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_76613166
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:33 schreef Reuzelbek het volgende:
Lukt het jullie mensen met studeren? en dan voornamelijk met het op tijd inleveren van werk?
... Uhm... Heel af en toe... Sporadisch... En soms...
pi_76613338
Er is gewoon geen echte studie voor add ers die goed te volgen is. Vooral vandaag de dag niet meer, je krijgt wel een jaar extra studiefinanciering maar het is gewoon niet te trekken zonder zwaar aan de dope te gaan. Tenminste zo denk ik er nu over
  zaterdag 9 januari 2010 @ 21:48:58 #20
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76613662
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:39 schreef Reuzelbek het volgende:
Er is gewoon geen echte studie voor add ers die goed te volgen is. Vooral vandaag de dag niet meer, je krijgt wel een jaar extra studiefinanciering maar het is gewoon niet te trekken zonder zwaar aan de dope te gaan. Tenminste zo denk ik er nu over
ik heb mijn studie gedaan toen ik nog niet wist van het bestaan van ADD en ADHD. dus ook niet dat ik het had. het schoot niet op en ik zat me maar af te vragen: heb ik een of andere concentratiestoornis ofzo?
heb er 8 jaar over gedaan maar wel gehaald. maar toen was er nog geen gezeik met dat je alles moet terugbetalen als je het niet in 6 jaar haalt. moest wel 50% van de studiepunten halen (in t begin zelfs 25%) en dat haalde ik steeds net, en de laatste 3 jaar zelf moeten betalen.
maar ja met die strenge eisen zou ik zeggen: ga maar aan de dope ja. ik kan ook niet werken zonder dope probeer nu weer naast mijn werk te studeren en dat gaat ook alleen met dope. nja dan dat dus maar.

ehh wall: ehhh nee die snapte ik niet. fijn dat je geen rebound hebt. hoe kijk je terug op je eerste ritalin dagje?
pi_76613757
quote:
Zie ook: [school] het lukt niet meer? voor mijn "studieloopbaan"...

Volledig zonder dope gedaan & ... Denk dat ik met dope wel een behoorlijk wat jaartjes eerder klaar geweest zou zijn
pi_76613850
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:48 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ik heb mijn studie gedaan toen ik nog niet wist van het bestaan van ADD en ADHD. dus ook niet dat ik het had. het schoot niet op en ik zat me maar af te vragen: heb ik een of andere concentratiestoornis ofzo?
heb er 8 jaar over gedaan maar wel gehaald. maar toen was er nog geen gezeik met dat je alles moet terugbetalen als je het niet in 6 jaar haalt. moest wel 50% van de studiepunten halen (in t begin zelfs 25%) en dat haalde ik steeds net, en de laatste 3 jaar zelf moeten betalen.
maar ja met die strenge eisen zou ik zeggen: ga maar aan de dope ja. ik kan ook niet werken zonder dope probeer nu weer naast mijn werk te studeren en dat gaat ook alleen met dope. nja dan dat dus maar.

ehh wall: ehhh nee die snapte ik niet. fijn dat je geen rebound hebt. hoe kijk je terug op je eerste ritalin dagje?
Het is eigenlijk een schande. Niemand wordt ontzien. Elke studie is tegenwoordig trouwens geïnfecteerd met 'zelfstandigheid' en begeleiding ho maar.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:05:02 #23
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76614201
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 21:54 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Het is eigenlijk een schande. Niemand wordt ontzien. Elke studie is tegenwoordig trouwens geïnfecteerd met 'zelfstandigheid' en begeleiding ho maar.
sja op hbo en uni wordt zelfstandigheid verwacht ja. dat moet je in je werk ook hebben. kan je niet ivm ADD extre begeleiding vragen? en dan niet zozeer dat ze je aan het handje nemen maar wat meer begeleiding in hoe je dat dan straks in je werk moet gaan doen?
maar zelfstandigheid heeft volgens mij ook niets met ADD te maken. En er zijn ook banen en opleidingen die beter bijADD passen denk ik? dat je minder moet stampen maar meer snappen, bezig zijn. projectmatig werken zou moeten kunnen zou ik zeggen? zijn er geen studiebegeleiders die verstand hebben van ADD? het lijkt mij echt dat daar wel een oplossing voor te vinden is, zonder dat je in niveau omlaag hoeft.
pi_76614425
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:05 schreef Murmeli het volgende:

[..]

sja op hbo en uni wordt zelfstandigheid verwacht ja. dat moet je in je werk ook hebben. kan je niet ivm ADD extre begeleiding vragen? en dan niet zozeer dat ze je aan het handje nemen maar wat meer begeleiding in hoe je dat dan straks in je werk moet gaan doen?
maar zelfstandigheid heeft volgens mij ook niets met ADD te maken. En er zijn ook banen en opleidingen die beter bijADD passen denk ik? dat je minder moet stampen maar meer snappen, bezig zijn. projectmatig werken zou moeten kunnen zou ik zeggen? zijn er geen studiebegeleiders die verstand hebben van ADD? het lijkt mij echt dat daar wel een oplossing voor te vinden is, zonder dat je in niveau omlaag hoeft.
Ik moet juist heel veel projectmatig werken maar dat gaat voor geen meter, want ik moet samenwerken met een groepje, die lopen uiteraard continue te zeiken, omdat ik alles op mijn eigen tempo doe. Ik vraag me ook af of ik gewoon lui ben of dit daadwerkelijk aan de ADD te wijten is. Ik zou het niet weten. Ik kom echt moeilijk op gang, maar als ik eenmaal op gang ben dan doe ik mijn werk ook erg goed.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:19:08 #25
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76614674
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:11 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Ik moet juist heel veel projectmatig werken maar dat gaat voor geen meter, want ik moet samenwerken met een groepje, die lopen uiteraard continue te zeiken, omdat ik alles op mijn eigen tempo doe. Ik vraag me ook af of ik gewoon lui ben of dit daadwerkelijk aan de ADD te wijten is. Ik zou het niet weten. Ik kom echt moeilijk op gang, maar als ik eenmaal op gang ben dan doe ik mijn werk ook erg goed.
ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit. maar als ik voor mezelf mag spreken: mijn ervaring is, dat ik omdat het meestal niet lukte, gewoon ook geen zin had en dus lui werd. daarbij: als ik dan wel wat deed ging i kheel snel en was ik vaak ook goed in dingen. dus dan hoefde ik niet echt mijn best te doen. dus dat is nog een reden om niks te hoeven doen. maar later als de dingen ingewikkelder worden moet je wel harder gaan werken omdat je het niet meer haalt op je slimheid omdat je voor sommige dingen gewoon hoe dan ook hard moet werken. en dan probeer je dat te doen e ndat lukt dan niet door je ADD. dat stelt dan weer teleur en je verliest dan de moed om je best te doen.
ik zit dus nu aan de dope. en heb er veel minder last van. als ik mn best doe, lukt het gewoon. soms moet ik mezelf wel een schop geven maar als ik me inzet haal ik gewoon goede resultaten. en na verloop van tijd (nu na paar maanden concerta) merk ik dat ik steeds minder lui word en dus steeds meer ga doen. ook in huis. heel mn teleurgestelde gevoel over mezelf gaat langzaam weg. dus de negatieve vicueuze cirkel die er is was, wordt nu een positieve.
de moraal: wees niet zo streng voor jezelf, jij moet gewoon veel harder werken om continue te kunnen presteren. dat houdt een mens gewoon niet vol.
oja en zeikende groepjes...dat is irritant. heb ik ook wel eens gehad. maar ik zocht vaak naar een groepslid waarmee ik goed kon levellen en die hard werkte en dan trok ik me daaraan op. en dan ging het goed. maar soms lukte dat niet en dan bleef ik er een beetje buiten vallen dat is lastig.

en waarom wil je eigenlijk geen dope?
pi_76614865
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:19 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit. maar als ik voor mezelf mag spreken: mijn ervaring is, dat ik omdat het meestal niet lukte, gewoon ook geen zin had en dus lui werd. daarbij: als ik dan wel wat deed ging i kheel snel en was ik vaak ook goed in dingen. dus dan hoefde ik niet echt mijn best te doen. dus dat is nog een reden om niks te hoeven doen. maar later als de dingen ingewikkelder worden moet je wel harder gaan werken omdat je het niet meer haalt op je slimheid omdat je voor sommige dingen gewoon hoe dan ook hard moet werken. en dan probeer je dat te doen e ndat lukt dan niet door je ADD. dat stelt dan weer teleur en je verliest dan de moed om je best te doen.
ik zit dus nu aan de dope. en heb er veel minder last van. als ik mn best doe, lukt het gewoon. soms moet ik mezelf wel een schop geven maar als ik me inzet haal ik gewoon goede resultaten. en na verloop van tijd (nu na paar maanden concerta) merk ik dat ik steeds minder lui word en dus steeds meer ga doen. ook in huis. heel mn teleurgestelde gevoel over mezelf gaat langzaam weg. dus de negatieve vicueuze cirkel die er is was, wordt nu een positieve.
de moraal: wees niet zo streng voor jezelf, jij moet gewoon veel harder werken om continue te kunnen presteren. dat houdt een mens gewoon niet vol.
oja en zeikende groepjes...dat is irritant. heb ik ook wel eens gehad. maar ik zocht vaak naar een groepslid waarmee ik goed kon levellen en die hard werkte en dan trok ik me daaraan op. en dan ging het goed. maar soms lukte dat niet en dan bleef ik er een beetje buiten vallen dat is lastig.

Dat klinkt allemaal heel herkenbaar. Het is inderdaad een vicieuze cirkel soms. Ik zeg ook vaak tegen mezelf: vanaf morgen ga ik het anders aanpakken, veel strikter, planmatiger. Maar het lukt nooit, plannen doe ik eigenlijk niet; ik vind het eigenlijk prettig om alles zelf in te delen hoewel dat uit eindelijk niet in mijn voordeel werkt.

Ik wil op zich wel aan de dope, maar ik heb tot nu toe zonder gedaan (ben 21) ik krijg wellicht binnenkort dope maar ik moet eerst naar de psychiater.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:26:07 #27
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76614932
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:11 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Ja. Dat is vervelend. Maakt ook niet uit wat je doet, het duurt gewoon lang voor je een beetje dr in zit. Daarom moet je ook eens proberen een project te doen waar jij de leiding hebt en de plannen maakt en orders uitdeelt. Volgens mij kun je met ADHD veel meer het grote plaatje overzien.

Heb ik laatst gedaan, een project helemaal zelf doen zelfs... en toen ging het tot aan het zelf produceren allemaal prima. Het plannen, het modellen maken, het opdoen van ideeën. Ook de afgelopen opdrachten waarin ik de leiding nam en alvast met een globaal idee kwam die ik vervolgens verdeelde over mijn teamgenoten (en waar ik zelf het kleinste deel nam) ging prima, met hele goede resultaten.

Het verraste me eigenlijk. Want ik ben niet iemand die graag de aandacht naar zich toe trekt.
pi_76614971
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:24 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Dat klinkt allemaal heel herkenbaar. Het is inderdaad een vicieuze cirkel soms. Ik zeg ook vaak tegen mezelf: vanaf morgen ga ik het anders aanpakken, veel strikter, planmatiger. Maar het lukt nooit, plannen doe ik eigenlijk niet; ik vind het eigenlijk prettig om alles zelf in te delen hoewel dat uit eindelijk niet in mijn voordeel werkt.

Ik wil op zich wel aan de dope, maar ik heb tot nu toe zonder gedaan (ben 21) ik krijg wellicht binnenkort dope maar ik moet eerst naar de psychiater.
ik was 27 toen ik mn eerste pillen kreeg...

[edit]
typo

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2010 22:28:02 ]
pi_76615075
Ik ben in die zin tegen dope, omdat ik lichtelijk sceptisch ben over de industrie die erachter staat. Maar als het echt helpt in mijn leven waarom dan ook niet
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:32:57 #30
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76615154
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:19 schreef Murmeli het volgende:

Kijk dat blijft natuurlijk een beetje dubbel he. Dat je je lichaam uitput om te kunnen functioneren. Vervolgens is je geest heel moe waardoor je weer niet kunt slapen....
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:33:10 #31
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76615158
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:24 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

haha zo herkenbaar: elke morgen op mn werk: komop murm, nu ga je je best doen. en dan heel de dag internetten
wanneer ga je naar de psychiater dan? of heb je nog geen afspraak? ik ben nu een paar maanden aan de pillen en word deze maand 35. en mijn ex heeft op zn 44e pas pillen gekregen voor ADHD. je kan nooit te laat zijn....
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:35:02 #32
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76615227
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:30 schreef Reuzelbek het volgende:
Ik ben in die zin tegen dope, omdat ik lichtelijk sceptisch ben over de industrie die erachter staat. Maar als het echt helpt in mijn leven waarom dan ook niet
Misschien ook het idee dat het blijkbaar niet wordt geaccepteerd dat een minderheid mensen op een andere manier functioneert, misschien wel op een diepgaander niveau, een wat minder voor de hand liggend niveau. Mensen die misschien wel uitermate goed renderen als luxepaardjes. Je hebt werkpaardjes en luxepaardjes, zal ik maar zeggen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:35:39 #33
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76615248
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:33 schreef Murmeli het volgende:

[..]

haha zo herkenbaar: elke morgen op mn werk: komop murm, nu ga je je best doen. en dan heel de dag internetten

God, ik dacht dat ik de enige was
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:36:29 #34
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76615274
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:30 schreef Reuzelbek het volgende:
nja dat punt begrijp ik. je moet het je ook niet laten aanpraten en alleen doen als JIJ het gevoel hebt dat JIJ er beter van wordt. die industrie is een beetje ehhhh griezelig... maargoed, de medicatie is ooit wel gevonden om mensen te helpen. dat er dan daarna mogelijk misbruik van wordt gemaakt is in feite niet perse jouw pakkie aan. tenzij men jou natuurlijk onterecht iets wil aansmeren.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:32 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Kijk dat blijft natuurlijk een beetje dubbel he. Dat je je lichaam uitput om te kunnen functioneren. Vervolgens is je geest heel moe waardoor je weer niet kunt slapen....
ik begrijp je post niet. wat wil je zeggen?
pi_76615324
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:33 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Hmm.. misschien toch soulmates...
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:41:36 #36
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76615423
Wall: ah jij ook al elke morgen jezelf tevergeefs schoppen is irritant he?

eh nja, over de medicijnen: ik denk zeker dat je met adhd zonder medicijnen heel goed kunt functioneren. Als je een baan en een studie kan vinden die goed bij je past dan kan het. ik denk dan maar weer aan jochem myer ofzo. goed die exploiteert het echt, maar ik denk dat er veel meer cabaretiers adhd hebben die het niet op die manier doen als jochem. ik denk dat ook een hoop mensen die dingen regelen: grote evenementen enzo. of mensen die een eigen onderneming starten en de niet-adhd dingen door anderen laten doen. Dat kan heel goed en dan kan je gewoon heel succesvol zijn (of nog veel succesvoller omdat adhd-ers vaak creatiever zijn dan saaie mensen )
en ik blijf er wel bij: als je overweegt om pillen te gaan slikken omdat je het idee hebt dat de maatschappij je anders niet accepteert, dan zou ik het niet doen. Ik wil zelf in staat zijn om ook te kunnen functioneren als veel anderen. wie weet vind ik ooit wel een baan waarin ik mijn chaotiche zelf kan zijn. Maar dan blijft wel mijn huis een teringbende. dus dan moet ik weer een partner hebben die dat opvangt ofzo.
pi_76615474
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:35 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Misschien ook het idee dat het blijkbaar niet wordt geaccepteerd dat een minderheid mensen op een andere manier functioneert, misschien wel op een diepgaander niveau, een wat minder voor de hand liggend niveau. Mensen die misschien wel uitermate goed renderen als luxepaardjes. Je hebt werkpaardjes en luxepaardjes, zal ik maar zeggen.
Ja dat ook. Ik moet medicijnen slikken hoewel ADD/ADHD nou niet echt een ziekte is (zo beschouw ik het anders niet) het is eigenlijk puur om beter mee te gaan in een samenleving die ik überhaupt al enigszins verafschuw. Conformisme als het ware (naar mijn mening het gezwel van de samenleving).

Maar goed, ik wil me ook niet buiten de samenleving zetten. Ik heb ook sinds kort mijn eerste successen met uitgaan. lukte me eerst niet.

Ik ga binnen een maand naar de psychiater voor een gesprek voor eventuele medicatie
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:53:11 #38
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76615748
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:43 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Ja dat ook. Ik moet medicijnen slikken hoewel ADD/ADHD nou niet echt een ziekte is (zo beschouw ik het anders niet) het is eigenlijk puur om beter mee te gaan in een samenleving die ik überhaupt al enigszins verafschuw. Conformisme als het ware (naar mijn mening het gezwel van de samenleving).

Maar goed, ik wil me ook niet buiten de samenleving zetten. Ik heb ook sinds kort mijn eerste successen met uitgaan. lukte me eerst niet.

Ik ga binnen een maand naar de psychiater voor een gesprek voor eventuele medicatie
ah ok. wel goed om het erover te hebben. en dan kan je je bezwaar ook voorleggen.
en het voordeel van deze medicatie is dat het gewoon kort werkt. ritalin 4 uur ofzo, concerta 12 uur. dus als je het niks vindt, kan je elk moment stoppen. als je dus besluit om te beginnen, isdat niet meteen een besluit voor maanden
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:55:49 #39
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76615827
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:43 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Ik ben ook pas op mn 21e begonnen met plezier hebben in uitgaan. Dat heb ik geweten, ook . Sinds ik bij die alternatieve vrouw ben geweest heb ik pas dingen op natuurlijke wijze op een rijtje kunnen zetten en ben ik ook er aan gewend geraakt dat ik met plezier kan leven en dat de problemen die ik ervaar in evenwicht zijn met goede eigenschappen. Sowieso helpt het al als je met beleid meer rust neemt dan andere mensen. Niet slapen, maar rusten. Daarna kom je ook in een positieve flow
  zaterdag 9 januari 2010 @ 22:59:45 #40
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76615971
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:36 schreef Murmeli het volgende:

[..]

nja dat punt begrijp ik. je moet het je ook niet laten aanpraten en alleen doen als JIJ het gevoel hebt dat JIJ er beter van wordt. die industrie is een beetje ehhhh griezelig... maargoed, de medicatie is ooit wel gevonden om mensen te helpen. dat er dan daarna mogelijk misbruik van wordt gemaakt is in feite niet perse jouw pakkie aan. tenzij men jou natuurlijk onterecht iets wil aansmeren.
[..]

ik begrijp je post niet. wat wil je zeggen?
ehhhh

Goeie vraag.

Ohja, feitelijk duwt ritalin je onbewust over een bepaalde grens die je normaal gesproken niet kunt nemen. Hierdoor wordt je lichaam en heel moe en raakt het in de war, waardoor je slechter slaapt. Vervolgens heb je toch echt weer die ritalin nodig om aan het werk te kunnen. Andersom werkt het natuurlijk ook. Je bent minder bezig met een overflow aan informatie: puur de informatie die op dat moment van belang is... daardoor verspil je daar weer minder energie aan

Dus ik vind t wat dubbel om die reden
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:02:12 #41
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76616079
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:41 schreef Murmeli het volgende:
Wall: ah jij ook al elke morgen jezelf tevergeefs schoppen is irritant he?

eh nja, over de medicijnen: ik denk zeker dat je met adhd zonder medicijnen heel goed kunt functioneren. Als je een baan en een studie kan vinden die goed bij je past dan kan het. ik denk dan maar weer aan jochem myer ofzo. goed die exploiteert het echt, maar ik denk dat er veel meer cabaretiers adhd hebben die het niet op die manier doen als jochem. ik denk dat ook een hoop mensen die dingen regelen: grote evenementen enzo. of mensen die een eigen onderneming starten en de niet-adhd dingen door anderen laten doen. Dat kan heel goed en dan kan je gewoon heel succesvol zijn (of nog veel succesvoller omdat adhd-ers vaak creatiever zijn dan saaie mensen )
en ik blijf er wel bij: als je overweegt om pillen te gaan slikken omdat je het idee hebt dat de maatschappij je anders niet accepteert, dan zou ik het niet doen. Ik wil zelf in staat zijn om ook te kunnen functioneren als veel anderen. wie weet vind ik ooit wel een baan waarin ik mijn chaotiche zelf kan zijn. Maar dan blijft wel mijn huis een teringbende. dus dan moet ik weer een partner hebben die dat opvangt ofzo.
Het is wel bekend dat veel popmuzikanten ADHD hebben. Daarom is dat voor hun ook een goede uitweg: je hoeft niet veel te leren en je bent volledig van jezelf afhankelijk.

Verder, ja, Dolf Jansen, Bart Chabot, hoe-heet-die-malle-kok-ook-alweer
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:03:24 #42
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76616126
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 22:59 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

ehhhh

Goeie vraag.

Ohja, feitelijk duwt ritalin je onbewust over een bepaalde grens die je normaal gesproken niet kunt nemen. Hierdoor wordt je lichaam en heel moe en raakt het in de war, waardoor je slechter slaapt. Vervolgens heb je toch echt weer die ritalin nodig om aan het werk te kunnen. Andersom werkt het natuurlijk ook. Je bent minder bezig met een overflow aan informatie: puur de informatie die op dat moment van belang is... daardoor verspil je daar weer minder energie aan

Dus ik vind t wat dubbel om die reden

ritalin zorgt gewoon dat je hersens prikkels die binnenkomen meer filteren hoor. dat je je reacties daarop kan afremmen. het stimuleert je remstofjes. dat eerste wat je zegt is alleen bij mensen die het als partydrugs gebruiken.
ik ga juist slapen van ritalin (en van concerta) omdat ik dan mijn hoofd koest krijg en omdat ik minder last heb van andere binnenkomende prikkels
pi_76616142
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:02 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Het is wel bekend dat veel popmuzikanten ADHD hebben. Daarom is dat voor hun ook een goede uitweg: je hoeft niet veel te leren en je bent volledig van jezelf afhankelijk.

Verder, ja, Dolf Jansen, Bart Chabot, hoe-heet-die-malle-kok-ook-alweer
Mooiste voorbeeld vind ik Leonardo da Vinci . Wss ADHD

Maar ik "verdenk" Axl Rose & Freddie Mercury er ook van
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:05:46 #44
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76616211
What, ik zocht weer naar die lijst met bekende ADHDérs. Behalve dat er opmerkelijke namen tussen zitten, hebben ze ook precies dezelfde gedragskenmerken als ik heb. Feest der herkenning
pi_76616255
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:05 schreef wallofdolls het volgende:
What, ik zocht weer naar die lijst met bekende ADHDérs. Behalve dat er opmerkelijke namen tussen zitten, hebben ze ook precies dezelfde gedragskenmerken als ik heb. Feest der herkenning
welke springen er voor jou uit?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:06:59 #46
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76616261
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:03 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Mooiste voorbeeld vind ik Leonardo da Vinci . Wss ADHD

Maar ik "verdenk" Axl Rose & Freddie Mercury er ook van
Herman Brood, zekersteweten. Barry Hay, zeer overduidelijk.
pi_76616360
Ik weet dat Churchill ADHD had, maar of dat nou je beste voorbeeld is.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:13:00 #48
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76616470
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:06 schreef RvLaak het volgende:

[..]

welke springen er voor jou uit?
staatshoofden, complexe musici, briljante wetenschappers

Napoleon Bonaparte - Zelfgekroond keizer
Bill Clinton - President van de VS
Winston Churchill - Engels staatsman
John F. Kennedy - President van de VS
Wolfgang Amadeus Mozart - Componist
Sir Isaac Newton - Engels wis- en natuurkundige
Sergei Vasilyevich Rachmaninov - Componist
Wibi Soerjadi - Concertpianist
Albert Einstein - Theoretisch fysicus

en dit, hier lees ik écht precies over mezelf (underlined):
quote:
Paul Erdös (Hongaars wiskundige)
Hij werkte op amfetamines; benzedrine en Ritalin. Hij werd eens uitgedaagd zonder te doen. Dit heeft hij een maand gedaan, toen is hij weer gaan slikken omdat hij in die maand niets aan wiskunde heeft kunnen doen. God noemde hij SF, de "Supreme Fascist", SF verstopte zijn bril, zijn paspoort enzovoort.
Hij gaf de voorkeur aan die gebieden in de wiskunde waar geen ellenlange bewijzen nodig waren en waar je ook niet erg veel technisch kunnen nodig hebt.
Hij werkte liever aan problemen die eenvoudig te begrijpen zijn, maar erg moeilijk om op te lossen. Zijn methode was gebaseerd op ingeving en vindingrijkheid. Als het hem niet lukte antwoorden te vinden met bestaande technieken, improviseerde hij.
Een ander belangrijk kenmerk van Erdös was dat hij het stellen van problemen tot een kunst verhief.
Typisch is dat hij altijd samen werkte met andere wiskundigen. Hij ging ergens heen, werkte daar een paar dagen met andere wiskundigen aan het stellen en/of oplossen van problemen en vertrok weer, de uitwerking aan de rest overlatend.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:13:24 #49
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76616491
hebben jullie een website of is dat verspreid over het hele internet te vinden?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:15:02 #50
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76616531
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:13 schreef Murmeli het volgende:
hebben jullie een website of is dat verspreid over het hele internet te vinden?
kun je m in de OP zetten?

Ik heb m ongeveer al 30 keer gepost zo ondertussen .

http://www10.antenna.nl/hersenstorm/Beroemd.html

Vaak met een bron ernaast.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:16:25 #51
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76616573
wtf
quote:
Bill Clinton (president van de VS)
Ik ben een biografie aan het lezen over Hillary Clinton: Hillary door Gail Sheehy, maar alles wat ik erin lees over haar echtgenoot, Bill Clinton, is erg herkenbaar volgens de criteria-lijsten van ADHD bij volwassenen.
Hij maakt dingen niet af, komt niet opdagen, verandert impulsief plannen, raakt steeds achter op zijn schema's, dringt mensen zijn ideeen op zonder naar hun verhalen te luisteren, vergeet dingen, heeft wisselende stemmingen, liegt veel zonder dat zelf in te zien, heeft woede-uitvallen, vele korte contacten met vrouwen, neemt risico's (Monica Lewinsky) en bij al deze eigenschappen is hij toch heel intelligent. Je denkt misschien: Hoe kan hij dan president van de Verenigde Staten zijn geworden? Hij heeft een partner getroffen in Hillary die veel van het werk schijnt te doen wat hem niet lukt zoals lezingen voorbereiden, campagnes organiseren, hem op tijd laten komen, hem eraan herinneren om mensen te bellen, etc. Verder heeft hij steeds een grote staf aan mensen om zich heen die hem ook bijstaan met al zijn planningen, activiteiten, hem tot actie aanzetten en van slechte dingen af proberen te houden.
pi_76616579
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:15 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

kun je m in de OP zetten?

Ik heb m ongeveer al 30 keer gepost zo ondertussen .

http://www10.antenna.nl/hersenstorm/Beroemd.html

Vaak met een bron ernaast.
... Denk dat we het steeds vergeten zijn in de OP te zetten
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:20:10 #53
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76616686
hmmmz het lukt niet om er een link van te maken... ff knutselen nog...
en als je hem in de wiki wilt moet je ff krentebol pmmen
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:22:17 #54
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76616740
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:20 schreef Murmeli het volgende:
krentebol?

Je maakt n grapje hoop ik?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:22:30 #55
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76616743
i kga slapen mensen
pi_76616753
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:20 schreef Murmeli het volgende:
[ url=<hier de link>]<tekst>[ /url]

Niet zo moeilijk hoor
pi_76616763
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:22 schreef Murmeli het volgende:
i kga slapen mensen
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:24:07 #58
156288 wallofdolls
Making love with my ego
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:24:15 #59
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76616801
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:22 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

krentebol?

Je maakt n grapje hoop ik?
is een modje. of is die al weg. staat genoemd bij de wiki van deze reeks....
pi_76616843
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:24 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Kan Re niet helpen?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:25:44 #61
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76616855
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:24 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Wás. Volgens mij is t account nu dood .

Krentenbol is een faker #3
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:26:32 #62
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76616885
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:25 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Kan Re niet helpen?
ja, PM die maar even dan. ik ga het ff niet doen.
1: geen zin in
2: wil slapen.

truste
pi_76616985
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:26 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ja, PM die maar even dan. ik ga het ff niet doen.
1: geen zin in
2: wil slapen.

truste
Slaap ze meisje.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:50:53 #64
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76617695
quote:
Ik ben beroemd dankzij mijn ADHD. Heb nog nooit en zal dat ook nooit doen medicamenten gevroten om rustig te zijn of te blijven opdat ik mijn aanpas aan de grote – grijze – middelmaat.
Vroeger was je of rood, of sproetig, of dik, of lang, of slagtand of flaporen. Gepest mag er niet meer worden dus ben je of dyslectisch, of ADHD, of anorexia, of allochtoon, of gehandicapt. Mensen mensen toch 20 % van de beroepsbevolking heeft Burn Out van de rest (80%) heeft 7% gebrek aan energie etc. Ik slaap 4 uur – neuk 2x per dag – praat 18 uur aan een stuk – rijdt 1500 km in 8 uur, kan 3 dagen zonder eten kortom een superman.
Mijn site www.ratelband.com.
Ga je gebukt onder je “ziekte” zeg ik – laat je niet voor de gek houden – zij zijn ziek – zij kunnen jou niet hanteren. M.a.w. Er zijn geen luie leerlingen. Alleen luie leraren. Er bestaat geen slecht weer alleen niet aangepaste kleding. Fock them.
Ha ha ha

Emile Ratelband
pi_76617811
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:50 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Kan daar nou geen kogel in?

Moet lief spelen....

Die man is gek. Lijkt me nou net niet het voorbeeld dat je wil voor ADHD'ers...
  zaterdag 9 januari 2010 @ 23:57:00 #66
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76617885
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 23:54 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Kan daar nou geen kogel in?

Moet lief spelen....

Die man is gek. Lijkt me nou net niet het voorbeeld dat je wil voor ADHD'ers...
Nee. Ik vind dat ie een goed statement maakt. Een perfect statement.
pi_76618589
quote:
Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1392302/3/25#76617695]zaterdag 9 januari 2010 23:50[/ur
l] schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Die gast heeft niet alleen ADHD maar is ook gewoon een idioot.
  zondag 10 januari 2010 @ 12:37:19 #68
238488 Crapbag
I love crap
pi_76628084
Wat me opvalt als het om medicijnen gaat is dat iedereen roept ik ga daar niet aan want ik wil niet opgaan in de grijze massa, maatschappij wil dat ik me aanpas, ik "moet" maar "normaal" zijn, blah blah, etc.
Ik pak de medicijnen puur voor mezelf. Niet omdat ik wil voldoen aan een "maatschppelijk geaccepteerd iemand". Ik ben eindelijk op het punt dat het me werkelijk worst zal wezen dat sommigen niet met mijn adhd om kunnen gaan. Voor mezelf wil ik gewoon rust. Ten eerste: ja om mijn studie af te maken, het is toch wel prettig dat ik voor mezelf nu 3 kwartier lang een college kan volgen. En prettig dat ik mijn gedachten nu ook op papier kan zetten en papers/essay's etc. in kan leveren. Daarnaast wilde ik rust, ik wilde die chaos kwijt. Niet om me aan te kunnen passen aan de huidige maatschappij, wat dat ook mag zijn, maar voor mezelf. Niet meer uren lang malen over vanalles en nog wat, maar werk verzetten, vooral op creatief gebied. Sinds ik Concerta slik kan ik eindelijk dingen afmaken, aan dingen beginnen die járenlang zijn blijven liggen en ik heb er heel veel plezier in. Dit zou me nooit gelukt zijn zonder de medicijnen. En ik ben niets van mezelf kwijtgeraakt, ik kan mijn creativiteit nu ook echt inzetten om dingen te maken en af te maken. Haha het lijkt nu wel alsof ik een promoter van de medicijnen ben, maar ik wil aangeven dat het niet per se voor iedereen iets slechts hoeft te betekenen. Ook heb ik, met Concerta, geen gevoel (meer) alsof ik aan de drugs ben, ik ben er iig goed aan gewend.
Dus voor degene die twijfelen: probeer het gewoon. Vaak (ik zeg vaak: niet altijd dus, voor dat iemand zich aangesproken voelt) zijn degene die het hardst roepen dat medicijnen slikken 10x niks is degene die of zelf geen ad(h)d hebben en zich er totáál niet in kunnen inleven, of nog nooit geprobeerd hebben, of niet lang genoeg geprobeerd hebben. Ja methylfenidaat kost tijd om aan te wennen. En ja: voor sommigen is het ook 10x niks. Maar voor mij werkt het als een trein en nee ik ga daardoor niet op in de grijze massa en ben ook niet mijn unieke karaktereigenschappen kwijt.
Zo, 't is wel een lang stuk geworden haha, mja geef ik lekker de adhd de "schuld" van . Kun je nagaan dat ik eigenlijk alleen TVP wilde typen...
It's fun, it's different and no one else has a name like that.
If you need an easy way to remember it, just think of a bag of crap.
pi_76632997
Hah crapbag, dat stuk zou ik zelf geschreven kunnen hebben

Aan de andere kant, ik heb morgen tentamen en ik hoef voor het eerst van m'n leven niet op het laatste moment alle stof in m'n kop te stampen omdat ik alles al geleerd heb. Daar word ik nou strontzenuwachtig van heel raar.
K heb nu zo'n lamlendige dag, morgen tentamen en er valt niets meer te leren of te stressen, ik ben gewoon helemaal de weg kwijt 't is half 3 en ik ben nog niet aangekleed, ik heb nog niet gegeten, de gordijnen zijn nog dicht en ik zit te roken terwijl ik dat al 2 maanden niet meer deed Ik heb 'n hobbie nodig..
  zondag 10 januari 2010 @ 15:01:50 #70
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76634425
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:32 schreef Denkbaar het volgende:
Hah crapbag, dat stuk zou ik zelf geschreven kunnen hebben

Aan de andere kant, ik heb morgen tentamen en ik hoef voor het eerst van m'n leven niet op het laatste moment alle stof in m'n kop te stampen omdat ik alles al geleerd heb. Daar word ik nou strontzenuwachtig van heel raar.
K heb nu zo'n lamlendige dag, morgen tentamen en er valt niets meer te leren of te stressen, ik ben gewoon helemaal de weg kwijt 't is half 3 en ik ben nog niet aangekleed, ik heb nog niet gegeten, de gordijnen zijn nog dicht en ik zit te roken terwijl ik dat al 2 maanden niet meer deed Ik heb 'n hobbie nodig..
Dat is idd heel a-relaxed. Ik heb me afgelopen jaar beziggehouden om alles méteen te doen nadat ik de opdracht kreeg, dus als de tentamenstof bekend was, tentamens leren. Geen planning maken, nee, meteen aan de bak en kijken waar je uitkomt. Dan kom je op een gegeven moment op n punt dat je niks meer kan doen. Dat is wel vervelend als je normaal gesproken áltijd een dag van t voren pas ging bekijken wat je moest doen.
pi_76634573
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:31 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Klopt, maar omdat je er dus meteen wat van hoort te merken kun je wachten tot je een ons weegt. Het is ook waar dat je 2 weken moet wennen. Maar als je dus een week wacht met je 2e nemen moet je daarna nog 2 weken wennen. En dan ben je dus 3 weken verder. Als je dan 3 soorten ritalin probeert ben je 9 weken verder terwijl het er 6 hadden kunnen zijn. Beetje zonde van je tijd, lijkt mij.
Dat vind ik ook en je bent ook de enige die kan bepalen wat je ideale dosis is. Die psych kan je slechts uitleggen hoe het werkt en in de gaten houden of je gewicht en bloeddruk enzo goed blijven. Wat je bneste dosis is, moet je zelf bepalen.

Ik moest beginnen met 1 ritalin en om de 5 dagen er 1 bij nemen de 1e 2 weken. Ik had zwaar last van rebounds, dus was ik laat in de ochtend zeer opgefokt.

Er is maar 1 soort Ritalin.
  zondag 10 januari 2010 @ 15:14:23 #72
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76635167
quote:
Op zondag 10 januari 2010 15:04 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Dat vind ik ook en je bent ook de enige die kan bepalen wat je ideale dosis is. Die psych kan je slechts uitleggen hoe het werkt en in de gaten houden of je gewicht en bloeddruk enzo goed blijven. Wat je bneste dosis is, moet je zelf bepalen.

Ik moest beginnen met 1 ritalin en om de 5 dagen er 1 bij nemen de 1e 2 weken. Ik had zwaar last van rebounds, dus was ik laat in de ochtend zeer opgefokt.

Er is maar 1 soort Ritalin.
3 soorten methylblablablablabla
  zondag 10 januari 2010 @ 17:27:46 #73
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76641115
Wat Crapbag zegt dus
Pff ik geloof dat ik nu wel heul erg moe ben
heb vandaag een uurtje of 3 a 4 zitten studeren met wat pauzes. Vind niet dat ik echt veel gedaan heb (28 blz engels gelezen en gesnopen) maar ja t is meer dan niks. Wilde net voor de ontspanning gewoon een boekje gaan lezen maar daar ben ik dus gewoon te moe voor
Het gaat dus nog wel even duren voordat ik gewoon hele dagen kan studeren enzo, maar ja. Ik blijf maar ff doorzetten dan

Wall: hoe is het vandaag met je?
  zondag 10 januari 2010 @ 17:51:33 #74
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76642061
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:27 schreef Murmeli het volgende:
Wat Crapbag zegt dus
Pff ik geloof dat ik nu wel heul erg moe ben
heb vandaag een uurtje of 3 a 4 zitten studeren met wat pauzes. Vind niet dat ik echt veel gedaan heb (28 blz engels gelezen en gesnopen) maar ja t is meer dan niks. Wilde net voor de ontspanning gewoon een boekje gaan lezen maar daar ben ik dus gewoon te moe voor
Het gaat dus nog wel even duren voordat ik gewoon hele dagen kan studeren enzo, maar ja. Ik blijf maar ff doorzetten dan

Wall: hoe is het vandaag met je?
Hmmm, misschien moet je ook proberen dat tegelijk heel ontspannen aan te pakken. Niet van eh: ik moet. Maar: ik begin gewoon heel vroeg en ik mag en dan zie ik wel waar ik kom.

Ja hmm, vandaag. Ik heb 1,5 pil genomen, 2 maal en t lijkt wel wat beter weer. Ik kon lezen tijdens t schaatsen etc. Maar ik moet denk ik eerst een functionerende dag hebben om echt te kunnen beoordelen.

Vannacht wel extreem slecht geslapen, maar dat kwam omdat ik gisteravond toch weer om half 2 naar bed ging terwijl ik heel zinloos zat te (surfen, muziek luisteren). Daar heb ik heel vaak last van de afgelopen tijd, maar vannacht toch nog een stapje erger. Kwart voor vier sliep ik (afgelopen weken een aantal keer 3 uur). Kwart over 9 stond mn wekker, dus dat was wel vervelend. Ik moet zeggen dat ik gisteren wel wat overmoedig meer heb gedaan dan normaal en niet echt rust heb gepakt. Dat merk ik sowieso altijd in mn slaapgedrag in de opvolgende nacht, dus ik kan daar niet echt conclusies aan verbinden. I.i.g. heb ik zeker géen directe negatieve effecten ondervonden.

Dat klop ik meteen even af want volgens mij is precies op dit moment de maximale werking van 4 uur over.
  zondag 10 januari 2010 @ 18:15:06 #75
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76643061
@ Wall: heb je een rebound? waar heb je nu precies last van dan? sterkte
hmmm slecht slapen is vervelend. kan idd komen van overmoedig te veel doen dat heb ik ook wel eens.
qua studeren: ik doe het ook ongeveer op de manier die jij zegt. Vroeg opstaan heb ik niet gedaan, ik werd pas om half 10 wakker en heb toen eerst tot 11 uur mn boek uitgelezen. ben toen opgestaan en rustig gaan studeren. na een uur weer een pauze en zo steeds verder. meestal 3 kwartier aan een stuk (uur was wat lang) en tussendoor andere dingetjes doen en met vriendin aan de telefoon.
ach ik moet ook niet ontevreden zijn, ik hield het eerst nog geen 10 minuten vol dus dit is al heel wat
  zondag 10 januari 2010 @ 19:50:10 #76
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76647690
quote:
Op zondag 10 januari 2010 18:15 schreef Murmeli het volgende:
@ Wall: heb je een rebound? waar heb je nu precies last van dan? sterkte
hmmm slecht slapen is vervelend. kan idd komen van overmoedig te veel doen dat heb ik ook wel eens.
qua studeren: ik doe het ook ongeveer op de manier die jij zegt. Vroeg opstaan heb ik niet gedaan, ik werd pas om half 10 wakker en heb toen eerst tot 11 uur mn boek uitgelezen. ben toen opgestaan en rustig gaan studeren. na een uur weer een pauze en zo steeds verder. meestal 3 kwartier aan een stuk (uur was wat lang) en tussendoor andere dingetjes doen en met vriendin aan de telefoon.
ach ik moet ook niet ontevreden zijn, ik hield het eerst nog geen 10 minuten vol dus dit is al heel wat
Nu? Een schreeuwende vermoeidheid van het 5,5 uurtjes slapen . Nog steeds geen rebound. Maar misschien komt dat ook doordat ik vandaag geen flikker heb uitgevreten
  zondag 10 januari 2010 @ 20:40:38 #77
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_76650455
quote:
Op zondag 10 januari 2010 19:50 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Nu? Een schreeuwende vermoeidheid van het 5,5 uurtjes slapen . Nog steeds geen rebound. Maar misschien komt dat ook doordat ik vandaag geen flikker heb uitgevreten
lekker naar je bed dan! en hopen dat je vannacht wel goed slaapt
  zondag 10 januari 2010 @ 20:46:04 #78
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76650765
quote:
Op zondag 10 januari 2010 20:40 schreef Murmeli het volgende:

[..]

lekker naar je bed dan! en hopen dat je vannacht wel goed slaapt
Ja, dat moet wel lukken denk?
  maandag 11 januari 2010 @ 10:12:10 #79
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_76669160
quote:
Op zondag 10 januari 2010 17:51 schreef wallofdolls het volgende:

[..]
Dat klop ik meteen even af want volgens mij is precies op dit moment de maximale werking van 4 uur over.
Werking van de pil is tussen de 2 en de 5 uur. 4 wordt over het algemeen genomen als een veilige grens.
  maandag 11 januari 2010 @ 10:16:00 #80
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76669247
quote:
Op maandag 11 januari 2010 10:12 schreef DrD00m het volgende:

[..]

Werking van de pil is tussen de 2 en de 5 uur. 4 wordt over het algemeen genomen als een veilige grens.
Ok, bij mij stond 2,5 tot 4 dacht, ik maar dat kan ik verkeerd gezien hebben.

Ik heb toch n potje beroerd geslapen . Echt zoals ik sliep toen ik 12 uur per dag voor mn vader werkte . Heel lang niet meer meegemaakt.
pi_76669332
Ben gister voor het eerst sinds tijden naar 'n café geweest en 't kostte me totaal geen moeite om het bij cola te houden terwijl mijn vrienden aan 't Belgisch bier gingen En dat terwijl ik voordat ik m'n pillen had de dag amper doorkwam als ik niet dronk 'K vind het leven steeds leuker zo
  maandag 11 januari 2010 @ 10:32:41 #82
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76669672
quote:
Op maandag 11 januari 2010 10:19 schreef Denkbaar het volgende:
Ben gister voor het eerst sinds tijden naar 'n café geweest en 't kostte me totaal geen moeite om het bij cola te houden terwijl mijn vrienden aan 't Belgisch bier gingen En dat terwijl ik voordat ik m'n pillen had de dag amper doorkwam als ik niet dronk 'K vind het leven steeds leuker zo
Op de lange termijn is t natuurlijk een keuze tussen 2 kwaden .

Maar tof voor je. Had je dan 's avonds ook pillen genomen of alleen 'ter functioneren' ?
  maandag 11 januari 2010 @ 10:33:06 #83
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_76669682
quote:
Op maandag 11 januari 2010 10:16 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Ok, bij mij stond 2,5 tot 4 dacht, ik maar dat kan ik verkeerd gezien hebben.

Ik heb toch n potje beroerd geslapen . Echt zoals ik sliep toen ik 12 uur per dag voor mn vader werkte . Heel lang niet meer meegemaakt.
Een handleiding schrijf je altijd veilig
(ik heb dit nagevraagd bij de psych omdat ik het raar vond om bij het zoeken van de juiste dosering al meteen op het maximale van 4 uur te gaan zitten.)
  maandag 11 januari 2010 @ 10:35:02 #84
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76669728
quote:
Op maandag 11 januari 2010 10:33 schreef DrD00m het volgende:

[..]

Een handleiding schrijf je altijd veilig
(ik heb dit nagevraagd bij de psych omdat ik het raar vond om bij het zoeken van de juiste dosering al meteen op het maximale van 4 uur te gaan zitten.)
Dat is waar. De meeste bijwerkingen beschreven in de bijsluiter komen praktisch niet voor, maar zijn puur neergezet voor t idee dat er zometeen niet een giga-claim aan hun broek hangt.
pi_76670587
quote:
Op maandag 11 januari 2010 10:32 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Op de lange termijn is t natuurlijk een keuze tussen 2 kwaden .

Maar tof voor je. Had je dan 's avonds ook pillen genomen of alleen 'ter functioneren' ?
K kan niet zeggen dat ik het niet mis, een biertje op z'n tijd, maar als ik moet kiezen ga ik toch voor niet drinken.
Ik heb wat alcohol betreft maar 2 standen, of niets of heul veul. Met ritalin wordt ik van 1 wijntje al een beetje draaierig dus kun je je voorstellen wat er gebeurt als ik heul veul drink

Ik had om 5 uur m'n laatste pil, ben daarmee begonnen ter functionering maar nu vind ik het gewoon fijn en kan ik relaxt nog een filmpje pakken of een of andere vrouwenserie kijken na 't studeren, heb ook alleen problemen met slapen als er niemand is om me naar bed te sturen, dus ik slaap altijd bij m'n vriendin
  maandag 11 januari 2010 @ 11:06:54 #86
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76670746
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:02 schreef Denkbaar het volgende:

[..]

K kan niet zeggen dat ik het niet mis, een biertje op z'n tijd, maar als ik moet kiezen ga ik toch voor niet drinken.
Ik heb wat alcohol betreft maar 2 standen, of niets of heul veul. Met ritalin wordt ik van 1 wijntje al een beetje draaierig dus kun je je voorstellen wat er gebeurt als ik heul veul drink

Ik had om 5 uur m'n laatste pil, ben daarmee begonnen ter functionering maar nu vind ik het gewoon fijn en kan ik relaxt nog een filmpje pakken of een of andere vrouwenserie kijken na 't studeren, heb ook alleen problemen met slapen als er niemand is om me naar bed te sturen, dus ik slaap altijd bij m'n vriendin
Haha, ja, dat is altijd typisch aan alcohol . Vooral als je met vrienden bent, of wat dan ook. Dan drink je gewoon en that's it. Daar denk je niet bij na. Tot je op een gegeven moment niet meer weet waar je bent, bij wijze van.
pi_76671028
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:06 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Haha, ja, dat is altijd typisch aan alcohol . Vooral als je met vrienden bent, of wat dan ook. Dan drink je gewoon en that's it. Daar denk je niet bij na. Tot je op een gegeven moment niet meer weet waar je bent, bij wijze van.
Jep, 't vervelende was dat ik dat ook deed als ik gewoon alleen thuis was. En ik was vaak alleen thuis. Mijn dagritme was wakker worden rond 8uur, gamen, rond twee uur eerste biertje/oid, dan wat eten halen (of gewoon niet eten) nog meer gamen, en naar bed rond 22.00. Dus wat dat betreft ben ik wel blij dat Ritalin in mijn geval slecht te combineren valt met alcohol, ik stel mezelf gewoon voor dat ik echt heel ziek word als ik drink en dat maakt t n stuk makkelijker om 't niet te doen
  maandag 11 januari 2010 @ 11:26:35 #88
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_76671463
Mijn tolerantie voor bier is enorm laag, Vaak na 5 a 6 biertjes wordt ik enorm misselijk
Jäger daarintegen gaat erin als water
  maandag 11 januari 2010 @ 11:33:32 #89
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76671703
Oh nee, bij mij is t eerst 3 of 4 biertjes waarin ik alsmaar stabiliseer. Niet in reactiesnelheid en dergelijike, maar in denken, in onder woorden brengen wat ik denk en in het ordenen van mn gedachten. Vervolgens gaat het inderdaad redelijk snel in de richting van overgeven, maar dat hangt ook af van hoe snel ik drink. Soms net op een bepaalde grens en dan blijf ik maar doorzuipen.

Overigens chargeerde ik dat van dat niet meer weten waar je bent, want lang voordat dat gebeurt ben ik al over mn nek gegaan, tenzij Whisky in grote slokken, maar dat is zonde van je Whisky, of smerige zoete drankjes. M'n lichaam doet qua dat uitstekend zn werk.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:51:56 #90
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_76672381
quote:
Op maandag 11 januari 2010 11:33 schreef wallofdolls het volgende:
Oh nee, bij mij is t eerst 3 of 4 biertjes waarin ik alsmaar stabiliseer. Niet in reactiesnelheid en dergelijike, maar in denken, in onder woorden brengen wat ik denk en in het ordenen van mn gedachten. Vervolgens gaat het inderdaad redelijk snel in de richting van overgeven, maar dat hangt ook af van hoe snel ik drink. Soms net op een bepaalde grens en dan blijf ik maar doorzuipen.

Overigens chargeerde ik dat van dat niet meer weten waar je bent, want lang voordat dat gebeurt ben ik al over mn nek gegaan, tenzij Whisky in grote slokken, maar dat is zonde van je Whisky, of smerige zoete drankjes. M'n lichaam doet qua dat uitstekend zn werk.
Ik heb nog nooit gehad dat ik compleet van de weg was. Bij mij heeft het eerder effect dat ik NOG meer gaat praten
pi_76672421
tvp
  maandag 11 januari 2010 @ 21:05:11 #92
139770 Miasan
Roemer has it
pi_76695408
quote:
De uni is normaliter een massale toestand, maar na mijn diagnose ben ik naar de studie-adviseur gestapt en er zijn nu allemaal aanpassingen voor mij gemaakt. Ik krijg extra tijd bij tentamens en deadlines, extra begeleiding (heb regelmatig gesprekken met mijn werkgroepdocenten) en mag in een aparte ruimte tentamen maken. Het is heel persoonlijk nu en dat vind ik heel fijn - vooral ook omdat ze het serieus nemen.

Geschiedenis studeren is normaliter ook een belachelijk slecht idee voor ADD'ers, maar met medicatie (Concerta) is er voor mij een wereld open gegaan. Wat nou "opgaan-in-de-grijze-massa" ? Ik kan me nu concentreren! Doen wat ik altijd al wilde doen. Ik kan gewoon studeren, waar en wanneer ik dat wil Bovendien ben ik nu scherper en bewuster en vanalles waardoor ik veel steviger in mijn schoenen sta. Ik ben wat mij betreft dankzij medicatie (en begeleiding) zelfs een veelzijdiger mens geworden!

Goed, voor zo ver studie en medicatie je weet.
Hoofdletter, komma,
punten en grammatica.
Bericht is leesbaar.
  maandag 11 januari 2010 @ 21:10:23 #93
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76695702
Ik hoop ook op medicijnen mn master te halen. Universiteit beviel me best, alleen dat uitstellen werd me fataal. Inclusief veel oefening hoop ik dat het dan wel lukt
pi_76706850
Ho verkeerde topic

[ Bericht 94% gewijzigd door Reuzelbek op 12-01-2010 01:15:23 ]
  dinsdag 12 januari 2010 @ 09:53:38 #95
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_76711269
* Noli. hier ook weer eens binnen komt vallen..*

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffft............................

Na bijna drie jaar een diagnose ADD en een een leven zonder medicatie voor het 'anders' zijn heb ik net de huisarts gebeld.
Ik wil toch medicatie gaan proberen. De laatste tijd merk ik dat ik erg op mijn tenen loop en dat dat erger word. Ik heb moeite om mijn emoties in toom te houden.. Met de structuur en regelmaat alleen red ik het dus niet (meer)

Met drie opgroeiende kinderen is het is niet handig om als tikkende emotionele tijdbom rond te hobbelen.
Ik wil gewoon (weer) een leuke moeder zijn, dussss verandering!
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_76711362
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:10 schreef wallofdolls het volgende:
Ik hoop ook op medicijnen mn master te halen. Universiteit beviel me best, alleen dat uitstellen werd me fataal. Inclusief veel oefening hoop ik dat het dan wel lukt
har har, dat uitstellen is me al 2 keer zwaar opgebroken, plus het bijkomstige vergeten van van alles en nog wat etc. De deurwaarder en ik spreken elkaar tegenwoordig met de voornaam aan
pi_76716126
Trouwens vind ik dat Ritalin niet alleen goed werkt tegen ADHD maar ook tegen depressie.

Ik heb verschillende anti depressiva geprobeerd maar geen 1 werkt zo goed als Ritalin.
Ze moeten Ritalin voorschrijven tegen mensen met depressie imho.

Ritalin werkt direkt.Bij anti depressiva moet je 4-8 week wachten tot dat het misschien werkt (bij mij heeft het nog nooit geholpen).

Oja Ritalin (geen bijwerkingen). Bij die AD pillen kreeg ik niet gewenste seksuele bijeffecten.
If I had to choose a religion, the sun as the universal giver of life would be my god.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 13:34:13 #98
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_76718111
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 12:35 schreef esreality het volgende:
Trouwens vind ik dat Ritalin niet alleen goed werkt tegen ADHD maar ook tegen depressie.

Ik heb verschillende anti depressiva geprobeerd maar geen 1 werkt zo goed als Ritalin.
Ze moeten Ritalin voorschrijven tegen mensen met depressie imho.

Ritalin werkt direkt.Bij anti depressiva moet je 4-8 week wachten tot dat het misschien werkt (bij mij heeft het nog nooit geholpen).

Oja Ritalin (geen bijwerkingen). Bij die AD pillen kreeg ik niet gewenste seksuele bijeffecten.
Nou, bij mij zorgt het zo af en toe juist voor depressieve momenten terwijl ik dat voorheen eigenlijk nooit had.
pi_76720219
Zijn hier ook mensen die net als ik geen medicatie krijgen?
Mijn psych wil namelijk eerst kijken of ik mijn leven (met hulp) zo kan inrichten op ADHD om zonder medicatie te functioneren.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 14:34:23 #100
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_76720549
Hij was dus alweer dicht, dus. Ik heb aanstaande Donderdag middag een afspraak met de psychiater i.v.m. medicatie.

Yeuy.
quote:
Op maandag 11 januari 2010 21:05 schreef Miasan het volgende:

[..]

De uni is normaliter een massale toestand, maar na mijn diagnose ben ik naar de studie-adviseur gestapt en er zijn nu allemaal aanpassingen voor mij gemaakt. Ik krijg extra tijd bij tentamens en deadlines, extra begeleiding (heb regelmatig gesprekken met mijn werkgroepdocenten) en mag in een aparte ruimte tentamen maken. Het is heel persoonlijk nu en dat vind ik heel fijn - vooral ook omdat ze het serieus nemen.

Geschiedenis studeren is normaliter ook een belachelijk slecht idee voor ADD'ers, maar met medicatie (Concerta) is er voor mij een wereld open gegaan. Wat nou "opgaan-in-de-grijze-massa" ? Ik kan me nu concentreren! Doen wat ik altijd al wilde doen. Ik kan gewoon studeren, waar en wanneer ik dat wil Bovendien ben ik nu scherper en bewuster en vanalles waardoor ik veel steviger in mijn schoenen sta. Ik ben wat mij betreft dankzij medicatie (en begeleiding) zelfs een veelzijdiger mens geworden!

Goed, voor zo ver studie en medicatie je weet.
Leuk stukje. Ik zit er ook aan te denken om eventueel Geschiedenis te gaan studeren aankomend schooljaar. Maar zoals je zelf al aangeeft is dit haast onmogelijk voor een ADD'er zonder medicatie.

Altijd leuk om dit soort "succes" verhalen te lezen. Geeft hoop, en zulks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')