quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 15:14 schreef Duvel het volgende:[..]
Whahahaha! Ja, natuurlijk: product x is 10 euro, product y 9 euro. Om vervolgens product y aantrekkelijker te maken, verhoog ik de prijs van x tot 15 euro.
En dan vervolgens hosanna roepen dat na de prijsherziening product y maarliefst 6 euro voordeel biedt ten opzicht van product x!
Je vergelijking gaat maar ten dele op: product X is 10 euro, product Y is 5 euro. Om Y (de HSL) aantrekkelijker te maken wordt X verhoogd naar 15 euro. Maar Y wás al 5 euro goedkoper.
Alleen gaat het hier niet om geld maar om reistijd: Y is al 30 min sneller dan X, en door X 30 min trager te maken, wordt Y 1 uur sneller. Jij maakt er 9 en 10 euro van, alsof vóór de verandering van X het verschil maar 1/10 zou zijn.
En let wel, X (de normale IC) wordt dan wel 30 minuten trager voor de doorgaande, maar voor de reizigers in Zuid-Holland levert het wél voordeel op: veel mensen wonen immers in buitenwijken/steden, en dan is een 'sneltreinverbinding' zo slecht nog niet. Het komt er eigenlijk op neer dat de 2100 een sneltrein wordt die de provincie sowieso nodig had, maar iets dergelijks niet past in het treinenmodel van NS, dus wordt er een intercity "vertraagd" om hetzelfde te berieken. Dom dat ze de sneltrein er uberhuapt uit hebben gegooid, maar dat is een ander verhaal. Bovendien rijden er nog steeds IC's over de nieuwe lijn tussen Den Haag en Schiphol/A'dam, dus die tijden veranderden niet.
Tevens, van die 30 minuten langere reistijd gaat over het HELE traject A'dam Vlissingen en komt ook een fors deel doordat alle IC's in Zeeland stoptreinen worden, omdat de het concept stoptrein + 1 IC niet rendeert / meer kost dan het nieuwe plan. Dat was sowieso wel gebeurd, HSL of geen HSL. Uithoeken zijn nou eenmaal niet renderend, en aangezien de NS niet een non-profit organisatie is (leve de privatisatie

) leiden dergelijke lijnen in het snijden van de OV voorzieningen.
quote:
Het is de kluit belazeren, de klant oplichten met tot doel winstmaximalisatie van de boevenbende die NSHispeed heet. Bedenk je wel: NS is qua prijsstelling op de HSL veel vrijer dan op het hoofdrailnet. NS als "NS Groep" heeft dus een duidelijk financieel belang in het de HST's in jagen van zijn reizigers, en heeft daarvoor, doordat ze ook op het hoofdnet rijden met "concurrerende" treinen een beslissend machtinstrument in handen. Iets wat de NMa eigenlijk niet zou mogen toestaan.
Sorry hoor, ik heb geen medelijden/banden of wat dan ook met NS HiSpeed, maar het doel van NSH is echt niet de reiziger uitpersen om zoveel mogelijk winst te maken op de HSL.
Er is maar één reden waarom de kaartjes zo duur zijn: N
S heeft veel te veel moeten betalen voor de concessie om op de HSL te mogen rijden. Vervolgens hebben de technici, spoorbeheerders en bouwkundige ervoor gezorgd dat de exploitatie enorme vertraging opliep. NS is hierin slechts TEN DELE voor gecompenseerd door de overheid (we hebben het dan over honderden miljoenen), en dan hebben we het nog niet eens over de negatieve SFEER die het onder de bevolking heeft veroorzaakt door al die vertraging en oplopende kosten: dergelijke kostenverliezen zijn nooit te meten, dus worden sowieso niet vergoed. Desalniettemin is er daardoor minder animo voor de HSL gekomen terwijl de concessie al lang getekent en betaald was.
Om de HSL nog enigszins renderend te maken moet NS een jaar of 10 tegen dergelijke tarieven kaartjes verkopen. Het is zeg maar het exploiteren van een onrenderende buitenlijn zoals Hoorn-Alkmaar: er wordt verlies op gedraaid, maar dat geeft niet zo, want andere NS hoofdnetlijnen weten dat te compenseren, dus maakt NS als geheel nog winst. Maar de HSA, waar NS Hispeed onderdeel van is, is een zelfstandig bedrijf. En elk zelfstandig bedrijf moet winst maken, anders gaat het failliet. Het zou toch van de zotte zijn als NSH zou zeggen: nou ga maar lekker voor 10 euro in de Fyra, het verlies wat we er op draaien halen we wel uit de pot bij NS Reizigers (binnenland), met als gevolg dat de binnenlandse kaartjes duurder worden? Overigens is het ook verboden om zo je begroting sluitend te krijgen: geld halen uit geheel andere firma's van dezelfde holding (NS Groep).