abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76884045
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:02 schreef daNpy het volgende:
Is het niet een iets ouder model Charade waar je naar zoekt?

Dit model dus:

[ afbeelding ]
we zoeken niet echt naar een bepaald model maar de charade die we gevonden hebben is van 1996
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:04 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

De winter/sneeuw/gladheid duurt nu wel erg lang om een heel jaar autoloos te zijn he?

Hier heeft de auto toch uiteindelijk voorrang op een motor moet ik zeggen
Het is idd vooral de winter met de extreme kou dat we het nut van een auto in zijn gaan zien. Maar ook wellicht in de zomer als we puur saaie snelweg in het verschiet hebben. Dan boeit het me niet zoveel of ik op de motor of in de auto zit. Motorrijden doe ik in principe het hele jaar door, maar de afgelopen weken ben ik er 1 keer op uit geweest, van Nijmegen naar Duiven, en mijn handen waren bevroren en ja, ik heb opzich best goede handschoenen. Dan is het gewoon onverantwoord om te rijden omdat de snelheid dan wel uit mn handen is mocht ik moeten reageren..
Ja doei.
pi_76884236
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 10:57 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

het énige wat ik weiger te rijden is iets van Opel (principekwestie)
Ik neem aan dat je ook een betrouwbare auto wil. Dan zou ik niet alleen Opel maar ook zeker Renault laten staan.
pi_76885634
Als het je verder echt weinig boeit: een vriend van mij heeft een Citroën AX en heeft daar (los van achterstallig onderhoud, wat ook erg goedkoop was) verder nooit problemen mee gehad. Auto weegt iets van 700 kg en haalt er iets van 1:18 mee - zelfs nog zuiniger op de snelweg. Voor max. 1000 euro kan je nog hele fatsoenlijke exemplaren vinden. Het enige 'nadeel' is dat je ook echt merkt dat je wel aan alles merkt dat het een enorm goedkoop wagentje is.

En mijn broertje heeft bijna 2 jaar lang een Hyundai Excel uit 1995 gehad: 915 kg, een paar kleine problemen die niet zo heel duur waren en die meer met de afwerking dan echt iets belangrijks te maken had, en ook hij kon daar nog 1:18 uit krijgen. Nadeel is ook hier dat je merkt dat het een goedkopere auto is (versnellingsbak voelde aan als iets van playmobil, heel erg plastic ), maar echt kapot gaat het niet zo snel en het is wel een significant grotere auto voor het geld.
pi_76886613
AX heb ik vroeger ook gehad ja, net als een Subaru Mini Jumbo ( )

AX is opzich ook niets mis mee, behalve dan dat het Frans is
Ja doei.
pi_76888010
Mja, maar dat argument is bij de AX niet echt steekhoudend (tenzij je doelt op 'goedkoop Frans', maar dan zie ik het probleem niet ). Er zit vrij weinig elektronica in dat ding en bovendien zijn - of waren toen nog in ieder geval - de Fransen wel heel goed in het bouwen van dit soort kleine wagentjes.
pi_76891959
Dus, het moet zo goedkoop mogelijk in vaste lasten, mag geen Opel/Fiat/Frans ( ) zijn en onder de 1250 euro... keus zat:

Daar zijn gewoon 4 schapen voor geslacht!

Dingest' favo:

Enige nadeel gaat de apk worden vrees ik, maar de vaste lasten zijn wel minimaal
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_76891976
En wtf Bara, jij hebt een E34/E30 gehad voor de 850?
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_76894077
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:35 schreef Paladijn het volgende:Dingest' favo:
[ afbeelding ]
Leugens
En ik denk zelfs nog niet eens uit dat rijtje
pi_76894158
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:35 schreef Paladijn het volgende:
En wtf Bara, jij hebt een E34/E30 gehad voor de 850?
Nee joh

Heb wel serieus naar een E30 gekeken, maar hoe kom je daar zo bij?
pi_76895099
E30 M3

pi_76895753
Ik heb de accu van de rode 121 naar binnen gehaald om er zeker van te zijn dat hij niet bevroren is als ik (hopelijk) morgen er nieuw leven in probeer te blazen...

De reden waarom ik geen besluit kan maken m.b.t. het vinden van een nieuwe auto is omdat ik de 121 gewoon een te leuk wagentje vond om in te rijden. Nu ik wat heb kunnen sparen toch maar eens even kijken wat ik bij een beunhaas (kennis van mijn broertje) kwijt zou zijn om deze 121 op te lappen. Want ik kan mij wel wat duurders veroorloven, maar eigenlijk voldeed de 121 prima aan mijn wensen
Nou ja, er zit geen airco in, maar wat niet is kan nog komen
pi_76896610
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 16:51 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Nee joh

Heb wel serieus naar een E30 gekeken, maar hoe kom je daar zo bij?
Ik was aan het kijken in een antiek (2005) topic over E34's en daar stonden wat reacties van jou tussen
pi_76896660
Dingest: gooi die 121 weg en haal een mx5/323/626/xedos
Enige nadeel is dat je geen recht hebt op slooppremie
pi_76897350
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 18:16 schreef Paladijn het volgende:
Dingest: gooi die 121 weg en haal een mx5/323/626/xedos
Enige nadeel is dat je geen recht hebt op slooppremie
Als ik de groene op goedkope wijze miraculeus APK-gekeurd krijg nog wel

MX5 is gaaf maar veel te onpraktisch, de Xedos is gaaf maar vind ik de hoge maandlasten nog niet de moeite waard. De 626 en 323 vind ik alleen van rond dezelfde bouwjaren als de 121 leuk dus die zijn net zo betrouwbaar (en de 626 is net als de Xedos mij nu maandlasten niet waard).
Maar bovenal heb ik met teveel plezier in het vorige bolhoedje rondgereden, waardoor ik steeds meer de neiging heb om die rooie toch nog een tweede kans/leven te gunnen
pi_76897869
Slooppremie is alleen als je een moderne en zuinigere auto terugkoopt... dus gaat niet op

Vergeleken met een 121 is een mx5 nog niet zo onpraktisch hoor, heb er net ook boodschappen mee gedaan met mijn vriendin, past allemaal prima met twee personen en volle kofferbak Ik moet tegenwoordig ook wel nu ik de Honda niet meer prive rij :x

Maar ben je niet bang dat je nu bakken met geld in je 121 gaat stoppen om hem rijdend te krijgen en houden, terwijl je met een nieuw 2de handsje goedkoper uit kunt zijn? Emotie telt wel wat mee, maar het moet een keer ophouden imho Waar rij je eigenlijk tegenwoordig in, beide Saabs?
  zaterdag 16 januari 2010 @ 19:12:09 #266
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_76898429
Lekker aan de klus geweest vandaag

Volgend weekend rijdt 'ie weer.. hoop ik
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_76898768
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 18:55 schreef Paladijn het volgende:
Slooppremie is alleen als je een moderne en zuinigere auto terugkoopt... dus gaat niet op

Vergeleken met een 121 is een mx5 nog niet zo onpraktisch hoor, heb er net ook boodschappen mee gedaan met mijn vriendin, past allemaal prima met twee personen en volle kofferbak Ik moet tegenwoordig ook wel nu ik de Honda niet meer prive rij :x

Maar ben je niet bang dat je nu bakken met geld in je 121 gaat stoppen om hem rijdend te krijgen en houden, terwijl je met een nieuw 2de handsje goedkoper uit kunt zijn? Emotie telt wel wat mee, maar het moet een keer ophouden imho Waar rij je eigenlijk tegenwoordig in, beide Saabs?
Als ik mijn budget tot het maximale zou rekken kan ik wel een auto kopen die voor de sloopregeling in aanmerking komt

Vergeleken met een 121 heeft een MX5 één zitrij te weinig, en die heb ik toch wel redelijk nodig

Op het moment rijd ik alleen in de 96, maar die wordt er ook niet beter op. Voor de meeste lange ritten mag ik de auto van mijn ouders lenen. Voor de 121 moeten er - in het ergste geval - twee nieuwe (en aangezien die nieuw jankend duur zijn, gebruikte) aandrijfassen in, twee nieuwe schijven en een nieuwe drukgroep. Maar dan kan ik net zo goed ook de koppelingsplaten laten vervangen. Voor de zekerheid ook een nieuwe accu, deze was toch wel vrij snel leeg. En ik wil hem dan ook een grondige grote beurt geven. Qua onderdelen kom ik dan ergens tussen de 300 en 450 uit, afhankelijk van wat er allemaal krom is waardoor de auto zo trilt. Verder is er dan wat laswerk nodig voor behoud van de auto, eventueel met extra roestpreventie waar nodig.

Verder zijn er wat kleine zaakjes: nieuw laagje blanke lak op de c-stijl rechts, het mechanisme van het dakraam vervangen en de metalen strip ervan op het dak weer zwart spuiten, boxen en derde remlicht van de oude auto overzetten, bedrading radio fiksen en het goed bevestigen van de panelen in de kofferbak. Daar zou ik het meeste wel zelf van kunnen.

Ik gok zo dat ik rond hetzelfde bedrag als een tweedehandsje uit kan komen en dat dan het meeste/ergste wel gedaan is. Alleen het laswerk is een lastige, want dan zouden de dorpels/kokerbalken eigenlijk weer gespoten moeten worden (ook bij een beun, maar toch). Er is het risico dat er daarna weer wat kapot gaat en ik er nog meer aan kwijt ben, maar het nadeel van een tweedehandsje is ook dat ik er bij wijze van spreken weer met dezelfde problemen kom te zitten. Wat dat betreft ligt het risico imho even hoog.
pi_76900937
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 18:15 schreef Paladijn het volgende:

[..]

Ik was aan het kijken in een antiek (2005) topic over E34's en daar stonden wat reacties van jou tussen
Destijds woonde ik vrij recent in Rilland bij m'n ouders.
Geld zat en ik wilde toen een 525TDS kopen met alle mogelijke opties.

Maar de persoon die hem uit duitsland zou gaan halen voor me zat prive een beetje in de shit.
Is er dus helaas nooit van gekomen
  zaterdag 16 januari 2010 @ 21:21:33 #269
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_76902667
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 19:22 schreef Dingest het volgende:

[..]

Als ik mijn budget tot het maximale zou rekken kan ik wel een auto kopen die voor de sloopregeling in aanmerking komt

Vergeleken met een 121 heeft een MX5 één zitrij te weinig, en die heb ik toch wel redelijk nodig

Op het moment rijd ik alleen in de 96, maar die wordt er ook niet beter op. Voor de meeste lange ritten mag ik de auto van mijn ouders lenen. Voor de 121 moeten er - in het ergste geval - twee nieuwe (en aangezien die nieuw jankend duur zijn, gebruikte) aandrijfassen in, twee nieuwe schijven en een nieuwe drukgroep. Maar dan kan ik net zo goed ook de koppelingsplaten laten vervangen. Voor de zekerheid ook een nieuwe accu, deze was toch wel vrij snel leeg. En ik wil hem dan ook een grondige grote beurt geven. Qua onderdelen kom ik dan ergens tussen de 300 en 450 uit, afhankelijk van wat er allemaal krom is waardoor de auto zo trilt. Verder is er dan wat laswerk nodig voor behoud van de auto, eventueel met extra roestpreventie waar nodig.

Verder zijn er wat kleine zaakjes: nieuw laagje blanke lak op de c-stijl rechts, het mechanisme van het dakraam vervangen en de metalen strip ervan op het dak weer zwart spuiten, boxen en derde remlicht van de oude auto overzetten, bedrading radio fiksen en het goed bevestigen van de panelen in de kofferbak. Daar zou ik het meeste wel zelf van kunnen.

Ik gok zo dat ik rond hetzelfde bedrag als een tweedehandsje uit kan komen en dat dan het meeste/ergste wel gedaan is. Alleen het laswerk is een lastige, want dan zouden de dorpels/kokerbalken eigenlijk weer gespoten moeten worden (ook bij een beun, maar toch). Er is het risico dat er daarna weer wat kapot gaat en ik er nog meer aan kwijt ben, maar het nadeel van een tweedehandsje is ook dat ik er bij wijze van spreken weer met dezelfde problemen kom te zitten. Wat dat betreft ligt het risico imho even hoog.
Da's een beste waslijst; ik zou dan voor een andere gaan, al weet je dan ook niet wat je koopt
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_76903237
Ik had al 6 andere 121s gekeken voordat ik deze had gekocht. De helft daarvan werd verkocht door volk wat ik toen al niet vertrouwde, drie ervan waren compleet afgetrapt (eentje leek gewoon elke muurtje geraakt te hebben dat-ie in de afgelopen 15 jaar tegen was gekomen) en ze hadden bijna allemaal veel meer roestschade dan deze al had.

Bijna alle 121s die nu te koop staan, staan bij niet-Bovag aangesloten handelaren en daar ga ik gewoon sowieso nooit meer naar toe Als ik nog een 121 wil rijden ben ik beter af met het opknappen van degene die ik nu heb, want fatsoenlijke zijn helaas bijna niet meer te vinden.

Ik heb gewoon geen zin meer om met dat volk dat zich autoverkoper noemt te maken te hebben. Als ik ooit nog weer iets nieuws koop beperk ik mij tot erkende bedrijven met een goede naam, en het liefst met Bovag-garantie.

[ Bericht 17% gewijzigd door Dingest op 16-01-2010 21:43:23 ]
  zaterdag 16 januari 2010 @ 21:45:30 #271
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_76903517
Het bovag speldje op de jas van een autoverkoper maakt hem nog niet eerlijk hoor

Gewoon aankoopkeuring laten doen ibj een 3e bedrijf tijdens een proefritje, gaan ze daar niet mee accoord, hebben ze wat te verbergen.. itse simpol..
Ik zou niet zo zwaar tillen aan dat schildje, gezond verstand en enige technische kennis van het voertuig wat je wilt kopen moet genoeg zijn om je geen buil te vallen.
pi_76904296
Het is niet heilig, maar het haalt over het algemeen wel het ergste er tussenuit. Zo niet, dan krijgen ze vaak vanzelf wel negatieve reviews. Elk bedrijf dat niet zo'n plakkaat aan de muur had waar ik ben geweest bleek in ieder geval totaal waardeloos te zijn.
Maar goed, ik heb geen zin om weer een auto te kopen tenzij het echt niet anders kan. Als ik voor hetzelfde bedrag als een 'nieuwe' 121 met deze weer goed vooruit kan vind ik dat prima, maar dat moet ik even laten uitzoeken. Financieel is het risico toch net zo groot.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 22:22:39 #273
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_76904882
Ik geef geen reet om garantie als ik een auto koop, zowieso koop ik liever niet bij een bedrijf maar bij een partikulier, betere prijs, meer keus vaak, en de 'garantie' op een gebruikte auto hangt meestal aan elkaar van de haken en ogen en kleine lettertjes..
Als je eens gebruik moet maken van die geweldige garantie moet je meestal lullen als brugman om je recht te krijgen, en aan het eind van het verhaal heb je vaak alsnog kosten omdat alles werkt met percentages, of alleen arbeid, of alleen delen.. maar meebetalen doe je hoe dan ook..
Je koopt vaak dezelfde auto bij een partikulier voor 1000+¤ minder, er valt beter te onderhandelen en van het verschil in prijs kun je gewoon de auto weer tiptop in orde maken, ben je meteen klaar voor hetzelfde geld, heft in eigen handjes en geen discussies achteraf, of er moet wel héél erg gejokt zijn bij de verkoop..
pi_76905465
Bovag-garantie zit anders behoorlijk duidelijk en onafhankelijk in elkaar. In combinatie met beetje een betrouwbare bedrijf (universeel Bovag-bedrijf met goede reviews, of een (sub)merkdealer) zit je doorgaans echt wel goed hoor.

Ja, het bedrijf waar ik deze 121 had gekocht wilde de problemen best oplossen, maar dan moest ik voor 700 euro garantie bijkopen (wat ze me vooraf overigens nooit hadden aangeboden) en dán is het inderdaad nog maar wel de vraag of ze niet gewoon zeggen 'dit hebben we gemaakt, maar we kunnen er niet de verantwoordingen voor nemen dus kom maar hier met nog meer geld'. Dat soort bedrijven zijn dus waardeloos wat 'garantie' betreft.

Een particulier vertrouw ik wel eerder dan zo'n handelaar, maar wat auto's boven de 4500 euro betreft ben je net zo goed (zo niet beter) af bij een beetje erkend bedrijf met algemene Bovag-garantie (of beter).
pi_76906121
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 22:37 schreef Dingest het volgende:Een particulier vertrouw ik wel eerder dan zo'n handelaar, maar wat auto's boven de 4500 euro betreft ben je net zo goed (zo niet beter) af bij een beetje erkend bedrijf met algemene Bovag-garantie (of beter).
Mijn Rover (ex-lease/directiebak...) kreeg anders van een Bovag bedrijf (Hofman, Leek zie o.a. Fok! autohandelaren Blacklist ) 3 maandjes garantie op motor en versnellingsbak, ondanks dat ik net iets meer dan 4500 betaalde.

Kijk je niet blind op naamplaatjes en keurige pakken...
Ben het wel met SD eens dat particulier kopen vaak beter is in de goedkopere klassen, zolang je maar een onafhankelijke keuring uit laat voeren.
pi_76906401
Dat is toch gewoon iets wat je vooraf met een beetje fatsoenlijke koper wel duidelijk hebt. Zo niet, dan zou ik er geen zaken hebben gedaan voor dat bedrag. Voor zo'n bedrag ga ik namelijk echt niet het risico lopen nemen met terugkrabbelende verkopers over dat soort voorwaarden, laat staan dat ik bij willekeurige particulieren ga rondkijken.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 23:14:22 #277
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_76906731
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 22:57 schreef Paladijn het volgende:

[..]

Mijn Rover (ex-lease/directiebak...) kreeg anders van een Bovag bedrijf (Hofman, Leek zie o.a. Fok! autohandelaren Blacklist ) 3 maandjes garantie op motor en versnellingsbak, ondanks dat ik net iets meer dan 4500 betaalde.

Kijk je niet blind op naamplaatjes en keurige pakken...
Ben het wel met SD eens dat particulier kopen vaak beter is in de goedkopere klassen, zolang je maar een onafhankelijke keuring uit laat voeren.
Dat 'motor en versnellingsbak' is precies zo'n instinkertje is meestal alleen op 'draaiende delen' met uitsluiting van de koppeling dus, kabels, sensoren, bekrachtigers e.d.
Da's leuk, maar het 'draaiend gedeelte' gaat zelden kapot aan je bak..wel die andere zooi

Ik redeneer gewooon zo: (bijna) niemand verkoopt zijn auto omdat hij hem zat is, ik denk dat meer dan de helft van de auto's verkocht worden om onderhoudstechnische redenen, de garagebedrijven betalen een fooi voor een inruiler, en gaan écht niet die auto weer 100% maken.. het noodzakelijke wordt gedaan, APK erop en de rest is aan de klant om te vinden.
Als je het ding zelf van de partikulier koopt kun je met wat stategische vragen vaak al rap de waarheid boven tafel krijgen en door je ogen en oren de kost te geven vaak de rest redelijk inschatten, mensen kunnen vaak minder goed liegen als een autoverkoper, en hebben een geweten, een uitzondering daargelaten

Ik koop helemaal niks met wielen bij een dealer of bedrijf.. nu niet, nooit niet.. of ik moet per ongeluk miljonair worden, dan boeit het geen reet meer
pi_76907629
Dat moet je zelf weten, natuurlijk Voor auto's tot 4000 is het inderdaad om het even, al zijn er dan nog voldoende fatsoenlijke bedrijven te vinden, daarboven is het niet echt een degelijk gefundeerde mening. Alleen een voorkeur.

Als ik overigens echt een auto nodig zou hebben en het mij totaal niet zou boeien wat het is zou ik gewoon de vader van een vriend van mij vragen of hij voor een euro of 1000 een fatsoenlijk autootje voor mij kan vinden; hij is VAG-automonteur (en beunt uiteraard bij) en komt geregeld in de gelegenheid technisch goede wagentjes voor rond dat bedrag over te nemen. Het zijn dan niet altijd de meest vlekkeloze auto's, maar de geschiedenis kent hij wel en het onderhoud zit ook goed.
  zondag 17 januari 2010 @ 13:15:52 #279
20074 Paladijn
Jinba Ittai
pi_76919915

Lego win:
  zondag 17 januari 2010 @ 15:33:06 #280
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_76925713
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 14:17 schreef Sounddragon het volgende:
Gefeli met je survivalprestatie Tjabbo; best veel geluk gehad zo te zien..

Maar waarom zijn de spullen nu onbruikbaar ?? turbo kan gereinigd worden neem ik aan, en een koppelingsset kan toch wel tegen een beetje sneeuw ?? of is het spul vervormd enzo ?? dat heeft natuurlijk alle kanten van de auto gezien, dat wel
de turbo had ws een klap gehad waardoor het asje krom kon zijn.
heb ik eerder gehad.

deze turbo kan niet in NL worden gereviseerd, dat heb ik eerder geprobeerd en niemand durft een hybrid turbo te reviseren.
anyweg ik heb hem nu thuis (moest bekeken worden door de verzekering) en alles lijkt nog goed
dus hij gaat er gewoon op dit zomer.
pi_76933315
Long time no see....
Hopeloos benzine verslaafd
pi_76934604
Zou Fok! mij sponsoren als ik ooit aan de Dakar mee ga doen?
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  zondag 17 januari 2010 @ 20:33:36 #283
182073 invine
blablabla etc.
pi_76937532
Welke dakar?
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_76937980
Mijn broertje is niet op komen dagen met z'n Lolvo, dus de 121 staat nog op z'n oude plek (en ook de accu van de groene is leeg inmiddels, ben ik achtergekomen). Van de week even kijken of de accu van de Saab geschikt is om het Mazdaatje te reanimeren.

Het is mij overigens ook niet helemaal duidelijk bij het gebruik van startkabels (wat ik nooit eerder heb gedaan): moet de zwarte kabel nou op de minpool van de accu of op het motorblok van de te starten auto? Over algemeen wordt het eerste genoemd, maar soms ook het tweede want dat zou efficiënter zijn.
  zondag 17 januari 2010 @ 21:11:11 #285
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_76939365
quote:
Op zondag 17 januari 2010 20:43 schreef Dingest het volgende:
Mijn broertje is niet op komen dagen met z'n Lolvo, dus de 121 staat nog op z'n oude plek (en ook de accu van de groene is leeg inmiddels, ben ik achtergekomen). Van de week even kijken of de accu van de Saab geschikt is om het Mazdaatje te reanimeren.

Het is mij overigens ook niet helemaal duidelijk bij het gebruik van startkabels (wat ik nooit eerder heb gedaan): moet de zwarte kabel nou op de minpool van de accu of op het motorblok van de te starten auto? Over algemeen wordt het eerste genoemd, maar soms ook het tweede want dat zou efficiënter zijn.
Rood: plus naar plus (lijkt me logisch)

De negatieve op de accu van de donerende auto en de andere kant op een dik, goed geleidend deel van het motorblok van de ontvangende auto, uit de buurt van de accu als het FF kan..
Overigens is dat meer iets van vroeger, toen je nog die accu's met van die doppies had met een ontluchtingsgaatje erin, daar kwam knalgas uit en daar wil je dus niet even een vonkende klem naast aansluiten.
Je kunt tegenwoordig wel gewoon op de polen knijpen omdat de accu's zo goed als dicht zijn van boven..
Ik doe het zelf meestal gewoon op de polen, dan begin ik met de min van de ontvanger op de accu te zetten, daarna de plus tussen de auto's, en als laatste de min op de donerende autoaccu zetten.. gaat altijd goed

Het spul aansluiten met draaiende motor uiteraard, en op het moment van starten liefst alle verbruikers in de ontvangende auto AAN, aanjager op 4, lichten aan, achterruitverwarming aan.. dit om de ergste knal van de dynamo (die begint acuut als een mongeaul te laden) een beetje af te vlakken..

Het kan ook gewoon goed gaan zonder als die countermeasures, maar better safe than sorry zeg ik altijd maar..
pi_76939895
Ah, k Het maakt dan volgens mij voor inderdaad voor mijn auto niet zoveel uit.
Dat van de stroomverbruikers had ik verder ook al gelezen want verder komen de instructies overal wel overeen, alleen staat er dan dat het pas is voor wanneer de kabels er weer af moeten en juist niet de lichten aan omdat die dan wel door kunnen branden.
pi_76940339
Iemand tips voor goedkope autoverzekering als 19 jarige?
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_76940345
quote:
Op zondag 17 januari 2010 18:58 schreef Youp het volgende:
Long time no see....
Hey!
pi_76941095
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:26 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik had begrepen dat Onna-Onna erg goedkoop was en volgens de Consumentenbond een goede prijs-kwaliteitsverhouding had, al is dat eigenlijk wel een vrouwenverzekering
Als je in Zeeland of N-Brabant woont schijnt ZLM ook een goede te zijn.
  zondag 17 januari 2010 @ 21:42:01 #290
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_76941164
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:26 schreef Sjoegerd het volgende:
Papa ??
pi_76941308
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:30 schreef Sjoegerd het volgende:
Zou Fok! mij sponsoren als ik ooit aan de Dakar mee ga doen?
rijden(auto/motor/buggy/truck/quad) of navigeren? ik wil ook meedoen
Ja doei.
pi_76941428
Pff, ik moet eigenlijk vóór 1 februari mijn auto verkocht hebben en een nieuwe gekocht hebben.
Mijn verzekering loopt dan 'af', tenzij ik hem over ga zetten op mijn vader zijn naam oid, maar dat is ook weer zo'n gedoe.

Aankomend weekend maar weer wat rondjes dealers/handelaren doen dus.
pi_76941497
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:40 schreef Dingest het volgende:

[..]

Ik had begrepen dat Onna-Onna erg goedkoop was en volgens de Consumentenbond een goede prijs-kwaliteitsverhouding had, al is dat eigenlijk wel een vrouwenverzekering
Als je in Zeeland of N-Brabant woont schijnt ZLM ook een goede te zijn.
Gelderland hier .. Sowieso is het ook nog niet duidelijk wat voor auto het word.
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:42 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Papa ??
Mijn ouders willen dat niet
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:45 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

rijden(auto/motor/buggy/truck/quad) of navigeren? ik wil ook meedoen
Rijden, auto of truck.. Maar ik mag geen truck besturen .. Sowieso zou ik heul veel moeten oefenen. En heel veel geld bij elkaar krijgen
pi_76941581
ik wil ooit nog wel met de motor (duh) een rally meedoen, maar dan een 'het is de bedoeling dat je aan komt rally' Zoals bijvoorbeeld de Amsterdam Dakar Challenge: http://www.amsterdamdakar.com/
Ja doei.
pi_76941640
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:49 schreef motorbloempje het volgende:
ik wil ooit nog wel met de motor (duh) een rally meedoen, maar dan een 'het is de bedoeling dat je aan komt rally' Zoals bijvoorbeeld de Amsterdam Dakar Challenge: http://www.amsterdamdakar.com/
Mij lijkt juist die competitie geweldig
pi_76941822
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:51 schreef Sjoegerd het volgende:

[..]

Mij lijkt juist die competitie geweldig
ja, mij ook, maar financieel een stuk minder haalbaar
Ja doei.
pi_76941973
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:54 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ja, mij ook, maar financieel een stuk minder haalbaar
Klopt
pi_76942018
maar eerst maar eens mn offroad motor wat vaker gebruiken. Zit er aan te denken Henk Knuiman eens te mailen om te vragen waar hij vroeger oefende, aangezien hij hier 5km vandaan woont en dus vast wel eens ergens baggert / heeft gebaggerd met z'n motor om wat te oefenen
Ja doei.
pi_76942113
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:58 schreef motorbloempje het volgende:
maar eerst maar eens mn offroad motor wat vaker gebruiken. Zit er aan te denken Henk Knuiman eens te mailen om te vragen waar hij vroeger oefende, aangezien hij hier 5km vandaan woont en dus vast wel eens ergens baggert / heeft gebaggerd met z'n motor om wat te oefenen
Ik moet eerst dan een fatsoenlijke offroadauto hebben om te kunnen oefenen
  zondag 17 januari 2010 @ 22:22:22 #300
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_76943258
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:49 schreef motorbloempje het volgende:
Heroes Legend

Heeft een maat van me pas gedaan op zo'n zelfde ding als waar ik op rijd

Op Topspeed TV staan 4 uitzendingen (20 min/st) geheel gewijd aan de Heroes Legend.. leuk om te kijken, en een stuk relaxter als de Dakar
Ze rijden op een gemiddelde tijd, en je bepaalt zelf uiteraard hoe interessant je strafpunten vindt, iedereen helpt elkaar, en als het niet gaat/wil of mogelijk is, kun je alternatief de liaison asfalt route pakken, je komt dus altijd aan als je hem niet écht aan stront rijdt

Deeltje 1
Deeltje 2
Deeltje 3
Deeltje 4

Ik zou dat zelf ook liever doen als de echte Dakar.. dat is sowieso niet te betalen als amateur; een rondje HL kost je al ergens tussen de 15 en 20.000¤ (uit een kist), én je schriijft je motor af met een beetje pech, of in ieder geval compleet strippen en weer opbouwen als je terug bent...

Hier kun je zien wat er van die van hem over is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')