http://www.eosmagazine.eu(...)d/1671/xmfid/12.aspxquote:De voeding die een baby in de eerste levensmaanden krijgt, heeft wel degelijk invloed op de groei. Kinderen die borstvoeding krijgen groeien iets trager in het eerste levensjaar dan kinderen die flesvoeding krijgen. Dit verschil verdwijnt wel volledig twee tot drie jaar na de geboorte, meldden Mathieu Roelants en Roland Hauspie van de Vrije Universiteit Brussel. Ze bestudeerden hiervoor meer dan drieduizend kinderen van nul tot drie jaar.
Volgens de wetenschappers blijft moedermelk toch de beste optie. Ze hopen dat jonge ouders zich niet laten afschrikken door de schijnbaar tragere groei dan die van kinderen die flesvoeding krijgen.
Lengteverschillen onder kinderen komen volgens de onderzoekers vooral door het herkomstland van de ouders. Zo zijn de Vlaamse jongeren gemiddeld 2 tot 4 centimeter kleiner dan de Nederlandse jongeren, maar wel 2 tot 3 centimeter groter dan hun leeftijdgenoten uit Groot-Brittanniė.
De wetenschappers Roelants en Hauspie menen daarom dat de groeicurve die de wereldgezondheidsdienst WHO hanteert te algemeen is. Ze hebben een eigen Vlaamse groeicurve gemaakt voor Vlaamse kinderen.
Meen je dat? Dat verklaart de licht negatieve ondertoon.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 00:48 schreef Rekkie het volgende:
Onderzoek mede mogelijk gemaakt door Nutrilon
Over dat eerste laat ik me niet uitquote:Op dinsdag 5 januari 2010 01:06 schreef Killaht het volgende:
Nooit borstvoeding gehad, ben er niet meer of minder omgeworden.
Nadeel borstvoeding: Tieten verslappen en zakken uit.
Waarom zou dit reden moeten zijn om het aan te passen, eigenlijk? Deze 'conclusie' zegt verder nogal weinig, namelijk (zeker omdat het verschil na enige tijd weer weg is).quote:Op dinsdag 5 januari 2010 00:20 schreef Triggershot het volgende:
Baby's met borstvoeding groeien trager
[..]
Veranderen zulke berichten iets aan jullie overtuiging / aanpak?
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 01:19 schreef p_iglet het volgende:
Zou de titel niet moeten wezen.... Baby's met flesvoeding groeien sneller... (dan normaal).
iemand op de FP schreef al iets in de trant van dat het stukje tekst eigenlijk als titel 'Baby's groeien te snel door kunstvoeding'.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 01:19 schreef p_iglet het volgende:
Zou de titel niet moeten wezen.... Baby's met flesvoeding groeien sneller... (dan normaal).
Het is maar net wat je als normaal waarde beschouwd waarmee je vergelijkt.
Dat inderdaadquote:Op dinsdag 5 januari 2010 01:19 schreef p_iglet het volgende:
Het is maar net wat je als normaal waarde beschouwd waarmee je vergelijkt.
erfelijk belastquote:Op dinsdag 5 januari 2010 08:15 schreef Estrys het volgende:
Mijn kind groeit niet heel hard en die krijgt flesvoeding, hoe verklaren ze dat dan?
Ik ben groot voorstanderd van BV ( al heb ik het zelf niet gedaan jammer genoeg)quote:Op dinsdag 5 januari 2010 08:23 schreef Estrys het volgende:
Trouwens het voordeel van borstvoeding is ook dat het allergieėn e.d. tegengaat. Over hoe hard ze erdoor groeien is dus eigenlijk totaal niet relevant op de vraag wat ' beter' is. Ze groeien er ook gewoon door dus niks aan de hand. Overigens is er geen vraag wat 'beter' is, dat is een feit: borstvoeding. en dat uit de mond van een flesvoedingsmoeder
En het nadeel is dat je er hangtieten van krijgtdus ik zou het niet doen hoor
![]()
ja dat bedoelde ik dus, vroeg en zoquote:Op dinsdag 5 januari 2010 08:47 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ik ben groot voorstanderd van BV ( al heb ik het zelf niet gedaan jammer genoeg)
Maar BV gaat allergie niet tegen! het verkleint de kans, en reacties zijn minderheftig omdat het via de borstvoeidng gaat en de eiwitten dus als het ware al verknipt worden. En BV veel antistoffen tegen van alles en nog wat heeft. bij KV is de eiwitten intake anders omdat die minder verknipt zijn. En het dus sneller/eerder reactie geeft.
Daarbij is de provocatie via de borstvoeding dus ook vele malen fijner ( en vaak minder heftig)
hihiquote:Op dinsdag 5 januari 2010 08:50 schreef Estrys het volgende:
[..]
ja dat bedoelde ik dus, vroeg en zojij bent goed wakker
Enige wat ik kan bedenken is dat baby's van kunstvoeding eerder dik kunnen worden. Borstvoeding past zich precies aan in hoeveel ze nodig hebben.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:31 schreef snakelady het volgende:
Dat borstvoeding beter is is geen onduidelijkheid over, het is gewoonweg beter, dat is allang bewezen.
Maar dat maakt kunst/flesvoeding niet slecht.
Ik zie het zo, boontjes zijn gezond, broccolie is gezonder.
Dat zegt natuurlijk niet zoveel: het gaat om het harder groeien, niet wie er de langste is.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:00 schreef snakelady het volgende:
hier klopt het wel, de oudste heeft maar 6 weken bv gehad en de jongste 6 maanden, de oudste is een stuk langer (2.5 cm) dan de jongste met 1.5 jaar.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Enige wat ik kan bedenken is dat baby's van kunstvoeding eerder dik kunnen worden. Borstvoeding past zich precies aan in hoeveel ze nodig hebben.
Maar in flesvoeding zit toch ook alles wat ze nodig hebben, dus op wat voor manier is borstvoeding dan gezonder?
En dat is nog maar een voorbeeldjequote:Vrouwen die als kind kunstvoeding kregen hebben als volwassene een grotere kans op het ontwikkelen van borstkanker. Voor zowel borstkanker voor de menopauze als borstkanker na de menopauze geldt, dat vrouwen die als kind borstvoeding kregen, zelfs al was dat maar van korte duur, 25% minder kans op het ontwikkelen van borstkanker hadden. Dit in vergelijking met vrouwen die kunstvoeding kregen.
Bron Freudenheim, J. et al. 1994 "Exposure to breast milk in infancy and the risk of breast cancer". Epidemiology 5:324-331
nou gaan die twee dingen vaak wel samen hoor, groeien en lengte...quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk niet zoveel: het gaat om het harder groeien, niet wie er de langste is.
Zou het?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:24 schreef trui het volgende:
[..]
nou gaan die twee dingen vaak wel samen hoor, groeien en lengte...
Nee, dat zegt niets. Als kind A bij de geboorte 50 cm was en kind B 52 cm en na anderhalf jaar is kind A 85 cm en kind B 87 cm, dan zijn ze allebei net zoveel gegroeid. Als kind B nu 86 cm zou zijn, is het langer, maar toch minder gegroeid.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:29 schreef trui het volgende:
ik heb 't niet over jou en je broer. snake noemde er een vergelijkingsleeftijd bij: 1,5 jr. dat zegt toch wel iets?
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:37 schreef trui het volgende:
jaja, dat begrijp ik ook wel.
snakelady, fivehorizons wil graag weten of ze wel ongeveer even lang waren bij de geboorte.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:20 schreef beefcake het volgende:
[..]
[..]
En dat is nog maar een voorbeeldje
ik moest er ook om gniffelenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:42 schreef Brighteyes het volgende:
[..]'exposure to' ook. Blootstelling aan borstvoeding! Zo klinkt het ineens als iets heel engs!
![]()
Bedoel er verder niks rots mee en het zal wel de correcte medische/onderzoeks terminologie zijn, maar het staat echt heel gek.
O ja, dat klopt. Maar dat is dus voor de moeder beter.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:20 schreef beefcake het volgende:
[..]
[..]
En dat is nog maar een voorbeeldje
Je hebt je bril niet op?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
O ja, dat klopt. Maar dat is dus voor de moeder beter.
Jij misschien niet, als je leest waar ik op reageer, namelijk dat het geven van borstvoeding de kans op verschillende soorten kankers verkleint bij vrouwen?quote:
Ik zie alleen een artikel over een verhoogde kans op borstkanker bij vrouwen die als kind flesvoeding hebben gekregen ^_^quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Jij misschien niet, als je leest waar ik op reageer, namelijk dat het geven van borstvoeding de kans op verschillende soorten kankers verkleint bij vrouwen?
Nou, dan heb ik inderdaad niet goed gelezen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:18 schreef Incantrix het volgende:
[..]
Ik zie alleen een artikel over een verhoogde kans op borstkanker bij vrouwen die als kind flesvoeding hebben gekregen ^_^
heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:09 schreef Vicky het volgende:
goeie post Davinia, alleen je zinnetje over verantwoorden vind ik niet helemaal "goed". Waarom zou je je als moeder verantwoorden voor het soort voeding dat je geeft? TIs je eigen keus, daar zit geen verantwoorden aan vast in mijn ogen dan
Je kan kort of lang lullen, maar het is echt aangetoond dat bv beter is dan fv.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou, dan heb ik inderdaad niet goed gelezen.
Maar ja, of dat nu echt een reden is? Je kunt ook stellen dat mensen die als kind flesvoeding kregen, vaker lager opgeleid zijn, ongezonder leven en dus meer risico lopen op kanker.
Niemand schiet hier toch in de verdediging?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:49 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
heb je gelijk in.
ik heb alleen het gevoel bij mensen die zo hard in de verdediging schieten, zich (willen) verantwoorden, vandaar dat ik het zo verwoordde.
maar je hebt helemaal gelijk!
heb je die reclames van het kwf niet gehoord?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:53 schreef beefcake het volgende:
Ik wist niet dat borstkanker wordt veroorzaakt door een ongezonde levensstijl?
Over lijfelijk contact enz ben ik helemaal met je eens. Maar je kunt je ook afvragen of onder meer intelligente mensen, die dus vaker borstvoeding geven, ook niet minder ziektes voorkomen (ziektes die in families zitten en die ook met een bepaalde leefwijze te maken hebben, die bij intelligentere mensen vaker beter is).quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:50 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Je kan kort of lang lullen, maar het is echt aangetoond dat bv beter is dan fv.
Neem het dan maar van mij, een flesvoedster, aan.
En dan heb ik het niet over lijfelijk contact oid (want ik zie de meeste bv-sters ook gewoon met hun kleren aan in de V&D zitten) maar puur de stoffen die erin zitten.
Het verlaagt oa. de kans op astma, kanker zoals hierboven staat, allergieen, exceem en zo kunnen we een heeeeeeeele lange lijst hier neerzetten.
Echt, het is zo...
ff mn edit in de herhaling.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:49 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
heb je gelijk in.
ik heb alleen het gevoel bij mensen die zo hard in de verdediging schieten, zich (willen) verantwoorden, vandaar dat ik het zo verwoordde.
n_z, hoe goed is jouw statistische achtergrond? er zijn zat technieken om voor van alles te compensen, en bij goed onderzoek mag je aannemen dat er wel gecompenseerd wordt.
1. mensen die fv krijgen zijn gemiddeld lager opgeleid
2. mensen die gemiddeld lager zijn opgeleid, leven iha ongezonder
3. een ongezonde levensstijl kan leiden tot kanker
je zou dus kunnen stellen dat deze drie-eenheid een sluitend causaal verband geeft, maar ik wens je heel veel plezier met dat de bewijzen!
gooi ook nog maar ff de gemiddelde leeftijd van de moeder bij de geboorte van het eerste kind erbij in relatie tot sociaal-economische status en opleidingsniveau, dan heb je voor de komende 5 jaar wel werk!
(en dames, ik erger me meer aan het feit dat er een kruimel zit onder mijn "v"toets dan aan deze discussie. al begint het wel te komen.en PR heeft een afspraak voor zn werk en is pas na 16u terug. tot die tijd mag ik dus niet werpen
)
Sorry hoor, dat ik m'n twijfels heb of borstvoeding zo veel beter is voor de gezondheid van een baby.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:49 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
heb je gelijk in.
n_z, hoe goed is jouw statistische achtergrond? er zijn zat technieken om voor van alles te compensen, en bij goed onderzoek mag je aannemen dat er wel gecompenseerd wordt.
1. mensen die fv krijgen zijn gemiddeld lager opgeleid
2. mensen die gemiddeld lager zijn opgeleid, leven iha ongezonder
3. een ongezonde levensstijl kan leiden tot kanker
je zou dus kunnen stellen dat deze drie-eenheid een sluitend causaal verband geeft, maar ik wens je heel veel plezier met dat de bewijzen!
gooi ook nog maar ff de gemiddelde leeftijd van de moeder bij de geboorte van het eerste kind erbij in relatie tot sociaal-economische status en opleidingsniveau, dan heb je voor de komende 5 jaar wel werk!
(en dames, ik erger me meer aan het feit dat er een kruimel zit onder mijn "v"toets dan aan deze discussie. al begint het wel te komen.en PR heeft een afspraak voor zn werk en is pas na 16u terug. tot die tijd mag ik dus niet werpen
)
Dit is ook het enige punt dat ik met je eens ben, althans, daar heb ik wel eens een discussie over gehad met vrienden ook. Over het algemeen denken intelligentere mensen meer na over de keuzes die ze maken en waarom ze het doen. Zij zullen wellicht ook eventuele ongemakken eerder accepteren mede door de kennis dat sommige dingen beter zijn voor hun kindje etc. etc.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:56 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Over lijfelijk contact enz ben ik helemaal met je eens. Maar je kunt je ook afvragen of onder meer intelligente mensen, die dus vaker borstvoeding geven, ook niet minder ziektes voorkomen (ziektes die in families zitten en die ook met een bepaalde leefwijze te maken hebben, die bij intelligentere mensen vaker beter is).
Dus de vraag is: komt dit nu allemaal door de borstvoeding of zit het toch al in de 'genen'?
Dat een baby die borstvoeding krijgt meer kans heeft op een hogere intelligentie mogelijk door de borstvoeding kan ik moeilijk geloven. En dat hoor en lees je heel vaak .
Eh ja, wel als je probeert wetenschappelijke, goed onderbouwde onderzoeken tegen te spreken.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Sorry hoor, dat ik m'n twijfels heb of borstvoeding zo veel beter is voor de gezondheid van een baby.
Dus ik mag alleen met wetenschappelijk onderbouwde en goed uitgezochte argumenten komen, en anders m'n mond houden?
Zo zie ik het, klaar. Of jij het nu leuk vindt of niet.
hah die discussie ken ik, ik vond hem erg grappig, ik zei altijd dat ik dan wel heel erg dom was en Arwen ookquote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:59 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dit is ook het enige punt dat ik met je eens ben, althans, daar heb ik wel eens een discussie over gehad met vrienden ook. Over het algemeen denken intelligentere mensen meer na over de keuzes die ze maken en waarom ze het doen. Zij zullen wellicht ook eventuele ongemakken eerder accepteren mede door de kennis dat sommige dingen beter zijn voor hun kindje etc. etc.
Maar dat neemt niet weg dat andere (minder discutabele) dingen zoals astma, allergieen en exceem bij mijn weten nog steeds niet dingen zijn die onderscheid maken naar intelligentie.
En ja, als je heel ver gaat kan je zeggen lager opgeleid is slechtere huizen met vochtprobleem is astma, maar ik ga er vanuit dat de onderzoekers dat soort factoren echt wel meegenomen hebben ook in de onderzoeken...
Als je denkt dat ik het op mezelf betrek; nee.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:02 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Eh ja, wel als je probeert wetenschappelijke, goed onderbouwde onderzoeken tegen te spreken.![]()
Wat je dan moet zeggen is 'dat zal allemaal wel, maar dat maakt mij niet uit, ik vind fv goed genoeg voor mijn kindje'. Want dat is wat je eigenlijk zegt toch? En dat is toch ook prima?
quote:De hype rond borstvoeding heeft onvoldoende wetenschappelijke basis, zegt hoogleraar Pieter Sauer: ‘Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat flesvoeding vrijwel net zo goed is als borstvoeding.’
Niet lang geleden was flesvoeding een symbool voor rijkdom en emancipatie, voor vrije keuze en voor moderne gezinsverhoudingen. Maar tijden zijn veranderd. Aan het begin van de 21e eeuw heeft borstvoeding een bijna heilige status verworven, opmerkelijk genoeg vooral onder dezelfde rijke en geėmancipeerde vrouwen. Aangespoord door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO), La Leche League, de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Verloskundigen en binnenkort zelfs het kabinet gaan moeders massaal terug naar de natuur en wordt flesvoeding zo goed als verworpen.
Geheel ten onrechte, stelt Pieter Sauer, hoofd van het Groningse Beatrix Kinderziekenhuis en hoogleraar pediatrie. ‘Wetenschappelijk gezien is er geen bewijs dat borstvoeding voor de baby grote voordelen heeft boven flesvoeding.’
Sauer werkt ruim dertig jaar in de kindergeneeskunde, de laatste tien jaar als hoofd van het Beatrix Kinderziekenhuis. In die functie heeft hij het groeiende enthousiasme over borstvoeding van dichtbij meegemaakt, een ontwikkeling die volgens hem niet voortkomt uit gedegen wetenschappelijk bewijsmateriaal, maar vooral uit een uitermate sterke lobby van wat hij ‘de borstvoedingsmensen’ noemt. Sinds het begin van de jaren tachtig is reclame voor flesvoeding verboden en voert de WHO wereldwijd actief campagne voor de natuurlijke wijze van voeden.
Hoewel de campagne vooral is ingegeven door de gezondheidsgevaren die in ontwikkelingslanden bestaan rondom flesvoeding, wordt in de westerse wereld dezelfde boodschap verkondigd als bijvoorbeeld in Ghana: borstvoeding is beter voor de gezondheid van de baby dan flesvoeding. Een bewering die voor Nederland echter niet of nauwelijks opgaat. Sauer: ‘In principe benadert goede flesvoeding borstvoeding dusdanig dat er nauwelijks verschil is waar te nemen. De reden dat de WHO zo fanatiek campagne voert voor borstvoeding, is dat er in ontwikkelingslanden wel degelijk gevaren zijn met flesvoeding. Het water waarmee de melk moet worden aangemaakt is er vaak onhygiėnisch en kan dus schadelijk zijn voor het kind. Aan het melkpoeder ligt dat niet. In Nederland, waar we altijd schoon water bij de hand hebben, is er dan ook geen enkele reden om vrouwen wijs te maken dat ze hun kind tekort doen als ze de fles geven.’
Het is opmerkelijk dat de fanatieke lobby voor borstvoeding in Nederland zich grotendeels baseert op onderzoeken in ontwikkelingslanden. In bijvoorbeeld Braziliė en Wit-Rusland werd inderdaad een positief verband aangetoond tussen borstvoeding en de gezondheid van het kind. Maar dit verband kan dus zijn veroorzaakt door de slechte kwaliteit van het water. Slechts een keer werden de effecten onderzocht in een ontwikkeld land, Italiė. Daar bleek inderdaad dat borstgevoede iets minder lichte koortsaanvallen hadden. ‘Maar ook in dat onderzoek is geen aantoonbaar causaal verband’, legt Sauer uit.
‘De resultaten zijn beļnvloed door nevenfactoren, die onmogelijk zijn uit te schakelen. Dan zou je twee a-selecte groepen moeders moeten hebben, waarbij de ene groep wordt gevraagd borstvoeding te geven en de andere flesvoeding. Maar ethisch gezien is het niet verantwoord om een vrouw te dwingen om voor een onderzoek een andere voedingsmethode toe te passen dan zij eigenlijk wil.’ Sauer: ‘Er zijn vele tientallen onderzoeken gedaan naar de effecten van borstvoeding en flesvoeding op infecties, de helft hiervan geeft aan dat borstvoeding beter is, de andere helft dat beide evengoed zijn. Dat is hoe dan ook geen basis om te concluderen dat borstvoeding veel beter is.’
Vergelijkbare twijfels moeten worden gesteld bij conclusies uit onderzoeken naar het effect van borstvoeding op overgewicht, intelligentieniveau of allergieėn. Want hoewel inderdaad is vastgesteld dat kinderen die met de borst zijn gevoed minder vaak te maken krijgen met overgewicht en gemiddeld een hoger intelligentieniveau hebben, is ook bekend dat vrouwen die borstvoeding geven gemiddeld hoger zijn opgeleid dan vrouwen die flesvoeding geven. Genetisch gezien is de kans dus groter dat een met de borst gevoed kind een hoger intelligentieniveau heeft dan een kind dat met de fles is grootgebracht. Bovendien heeft het opleidingsniveau weer invloed op de kans op obesitas; hoger opgeleiden hebben meer kennis over voeding en hebben bovendien gemiddeld meer geld voor gezond eten. Het is dus zeer de vraag of de obesitas het gevolg is van de borstvoeding zelf of van andere omstandigheden.
Voor een verhoogd risico op allergieėn is helemaal weinig bewijs. ‘Ik kan je een enorme stapel artikelen geven waarvan de helft aangeeft dat voeding hier een rol bij speelt en de andere helft dat het geen rol speelt.’
De feiten overziend is het vreemd dat Nederlandse moeders vol overgave vallen voor borstvoeding. Met pijnlijke borsten, slapeloze nachten, overmatige stress en zelfs ondervoede baby’s tot gevolg. Volgens Sauer doet de borstvoedingshype inmiddels meer kwaad dan goed: ‘Begrijp me goed, ik heb niets tegen borstvoeding. Integendeel. Maar we zijn inmiddels zo ver dat vrouwen zich schuldig voelen als ze kiezen voor de fles, zelfs weigeren om flesvoeding te geven om het kind wanneer nodig bij te voeden. Met als gevolg dat we hier in het ziekenhuis ondervoede baby’ sen baby’s met uitdrogingsverschijnselen binnen krijgen. Dat is toch te gek voor woorden!’
Extra schrijnend is het dat deze problemen deels worden veroorzaakt door de veronderstelling bij veel vrouwen dat borstvoeding minstens een half jaar moet worden volgehouden. Een veronderstelling waar geen enkel bewijs voor is, zo gaf een van de schrijvers van het WHO-rapport over borstvoeding onlangs vertrouwelijk aan Sauer toe.
Rest de vraag waarom men in Nederland zo enthousiast achter de borstvoedingshype aanloopt. Sauer wijt het aan de terreur van de ‘borstvoedingsmensen’. ‘Binnen de wetenschap zijn er genoeg mensen die ervan zijn overtuigd dat flesvoeding in wezen even goed is en ook veel artsen bevelen het zonder problemen aan. Maar bijna niemand durft het te zeggen, want dan wordt je direct gebrandmerkt als vrouwonvriendenlijk, kindonvriendelijk en natuuronvriendelijk.’
Ik heb het even opgezocht, en er zijn meerdere studies die aantonen dat juist langdurig borstvoeding geven als je zelf astma hebt, de kans dat je kind het krijgt vergroot. (nu weet ik niet wie die onderzoeken betaald trouwensquote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:59 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dit is ook het enige punt dat ik met je eens ben, althans, daar heb ik wel eens een discussie over gehad met vrienden ook. Over het algemeen denken intelligentere mensen meer na over de keuzes die ze maken en waarom ze het doen. Zij zullen wellicht ook eventuele ongemakken eerder accepteren mede door de kennis dat sommige dingen beter zijn voor hun kindje etc. etc.
Maar dat neemt niet weg dat andere (minder discutabele) dingen zoals astma, allergieen en exceem bij mijn weten nog steeds niet dingen zijn die onderscheid maken naar intelligentie.
En ja, als je heel ver gaat kan je zeggen lager opgeleid is slechtere huizen met vochtprobleem is astma, maar ik ga er vanuit dat de onderzoekers dat soort factoren echt wel meegenomen hebben ook in de onderzoeken...
Ja, daar hadden ze het over in dat topic.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:19 schreef p_iglet het volgende:
En dan quote je idd de enige hoogleraar die in dienst is van nutricia oid.
quote:De voeding die een baby in de eerste levensmaanden krijgt, heeft wel degelijk invloed op de groei. Kinderen die flesvoeding krijgen groeien iets trager in het tweede tot derde levensjaar dan kinderen die borstvoeding krijgen.
true!~ maar hou er dan ook rekening mee dat tegenwoordig iedere nitwit die 6 personen heeft ondervraagt in het nieuws komt met zijn ohzobelangrijke onderzoekquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:02 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Eh ja, wel als je probeert wetenschappelijke, goed onderbouwde onderzoeken tegen te spreken.![]()
ik ben voor je aan het zoeken, maar heb niet veel tijd nu.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, daar hadden ze het over in dat topic.
Maar heb je daar ook een bron van?
Oh ja shit... nu je het zegt rinkelt dat idd wel een belletje ja. Ik heb het iig een keer eerder gelezen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:22 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht, en er zijn meerdere studies die aantonen dat juist langdurig borstvoeding geven als je zelf astma hebt, de kans dat je kind het krijgt vergroot. (nu weet ik niet wie die onderzoeken betaald trouwens) Het advies is om 4 tot 6 maanden exclusief BV te geven, en de eerste 8 maanden geen ei of vlees (zo even uit mijn hoofd)
http://www.rug.nl/staff/p.j.j.sauer/indexquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
ik ben voor je aan het zoeken, maar heb niet veel tijd nu.
Ik kom in ieder geval een hoop onderzoeken van hem tegen, waarvan nutricia (numico) een van de hoofdsponsoren is.
Nu sponsort numico een hoop wetenschappelijk onderzoek, en dat is heel goed natuurlijk, maar dat maakt de onderzoeken niet altijd onafhankelijker.
quote:Naam: prof. dr. P.J.J. (Pieter) Sauer
Functie: Hoogleraar algemene kindergeneeskunde
Overige functies: Nevenwerkzaamheden: Lid Centraal Medisch Tuchtcollege;Lid METC UMCG;
Lid Scientific Advisory Board Danone Babyvoeding; Voorzitter Concilium Paediatricum (Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde)
Ķk vind dit zo'n enge uitspraak altijd met kanker,niemand kan het bewijzen,ik ken vrouwen met borstkanker en bv hebben gehad,vind het net zoiets als met longkanker,roken is slecht maar het wil nog niet zeggen dat als je niet gerookt had je het niet zou krijgen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:18 schreef Incantrix het volgende:
[..]
Ik zie alleen een artikel over een verhoogde kans op borstkanker bij vrouwen die als kind flesvoeding hebben gekregen ^_^
Dat wordt ook niet gezegd. De onderzoekers hebben gemeten dat vrouwen die borstvoeding kregen gemiddeld minder vaak borstkanker ontwikkelden dan vrouwen die flesvoeding kregen. Dat betekent niet dat iedere vrouw die flesvoeding kreeg borstkanker ontwikkelt, of dat elke vrouw die borstvoeding kreeg geen borstkanker ontwikkelt.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef Guess. het volgende:
[..]
Ķk vind dit zo'n enge uitspraak altijd met kanker,niemand kan het bewijzen,ik ken vrouwen met borstkanker en bv hebben gehad,vind het net zoiets als met longkanker,roken is slecht maar het wil nog niet zeggen dat als je niet gerookt had je het niet zou krijgen.
Zo bedoel ik het ook niet,ik vind dit soort uitspraken alleen eng omdat het een meting is van dat moment met een bepaalde groep vrouwen,als het een half jaar later met een andere groep vrouwen word gedaan heb je waarschijnlijk weer een andere uitslag.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:48 schreef Cantare het volgende:
[..]
Dat wordt ook niet gezegd. De onderzoekers hebben gemeten dat vrouwen die borstvoeding kregen gemiddeld minder vaak borstkanker ontwikkelden dan vrouwen die flesvoeding kregen. Dat betekent niet dat iedere vrouw die flesvoeding kreeg borstkanker ontwikkelt, of dat elke vrouw die borstvoeding kreeg geen borstkanker ontwikkelt.
En ook deze meneer begint met dat hij durft te stellen dat fv "vrijwel net zo goed" is als bv.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Als je denkt dat ik het op mezelf betrek; nee.
Ik heb dit artikel eerder eens op dit forum gelezen, en kan me er wel in vinden. Hoewel in het topic daarna werd gezegd dat deze hoogleraar belangen had bij een kunstvoedingsfabriek.
Het heeft me in ieder geval wel aan het denken gezet.
[..]
Ik denk trouwens, dat als we de mensen volgen die flesvoeding hebben gehad en nu volwassen en zelf al oud zijn, flesvoeding hebben gehad die niet van zo'n goede kwaliteit is als nu. Er moet in 30-75 jaar echt wel een hoop verbetert zijn.
Volgens kansberekening heb je in de staatsloterij meer kans om te winnen met 1 lot dan met 10. Was vandeweek nog bij de nationale wetenschapsquiz.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:55 schreef beefcake het volgende:
Iemand die 1 lot koopt voor de loterij heeft ook minder kans te winnen dan iemand die 10 loten gekocht heeft. Maar dat betekent niet dan de persoon met 1 lot niet kan winnen.
In discussies lijkt het er wel eens op dat mensen vergeten wat kansberekening inhoudt.
En dįt is nu juist de clou van wetenschappelijk onderzoek: waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:55 schreef Guess. het volgende:
Zo bedoel ik het ook niet,ik vind dit soort uitspraken alleen eng omdat het een meting is van dat moment met een bepaalde groep vrouwen,als het een half jaar later met een andere groep vrouwen word gedaan heb je waarschijnlijk weer een andere uitslag.
Ja! Wij hadden 1 oudejaarslot en hadden 10 euro gewonnen!quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:57 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Volgens kansberekening heb je in de staatsloterij meer kans om te winnen met 1 lot dan met 10. Was vandeweek nog bij de nationale wetenschapsquiz.
Ik weet wel hoe het werkt,geloof alleen niet zo in dit soort onderzoekenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:59 schreef Cantare het volgende:
[..]
En dįt is nu juist de clou van wetenschappelijk onderzoek: waarschijnlijk niet.Als een steekproef groot genoeg is en vrouwen omvat uit alle lagen van de bevolking, kun je de getallen die uit de meting komen generaliseren naar de hele populatie vrouwen. Oftewel: als je de hele populatie vrouwen zou testen, zouden daar zeer hoogstwaaarschijnlijk dezelfde getallen uitkomen als uit het onderzoek met een goede steekproef.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:52 schreef flugeltje het volgende:
Het hygiene-oogpunt slaat natuurlijk als een tang op een varken in deze context...
Ik gooi straks m'n tiet wel door de modder in de tuin voor ik m'n kindje aanleg. Sla ik twee vliegen in 1 klap
Nee,flesvoeding is niet net zo goed als borstvoeding. Borstvoeding is van nature bedoeld voormensenbaby's, fes/kunstvoeding wordt gemaakt van koemelk, bedoeld voor kalfjes. Dat het een heel goede vervanger is waarmee je kind ook groeit vind ik ook maar net zo goed als bv? Nee, hoe het ook wend of keert kunstvoeding is een surrogaat voor borstvoeding.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:45 schreef Cantare het volgende:
Die Sauer zegt imho niet zoveel anders dan de meesten hier. Hij zegt namelijk niet 'flesvoeding is net zo goed als borstvoeding', maar:
-‘Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat flesvoeding vrijwel net zo goed is als borstvoeding’ -> dus niet helemaal
-In principe benadert goede flesvoeding borstvoeding dusdanig dat er nauwelijks verschil is waar te nemen. -> dus wel enig verschil
-‘Wetenschappelijk gezien is er geen bewijs dat borstvoeding voor de baby grote voordelen heeft boven flesvoeding.’ -> dus mogelijk wel kleine voordelen
-‘Er zijn vele tientallen onderzoeken gedaan naar de effecten van borstvoeding en flesvoeding op infecties, de helft hiervan geeft aan dat borstvoeding beter is, de andere helft dat beide evengoed zijn. Dat is hoe dan ook geen basis om te concluderen dat borstvoeding veel beter is.’ -> dus mogelijk wel een beetje beter
Wat apartquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:57 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Volgens kansberekening heb je in de staatsloterij meer kans om te winnen met 1 lot dan met 10. Was vandeweek nog bij de nationale wetenschapsquiz.
Denk je nu echt dat onderzoekers niet bij dat soort dingen stilstaan? Met statistiek kunnen vrij verfijnde dingen gedaan worden, zoals testen hoe groot de kans is dat een nieuwe meting met andere proefpersonen eenzelfde resultaat oplevert. Bovendien wordt in bijna elk onderzoek standaard gecorrigeerd voor sociaal-economische status (een combinatie van opleidingsniveau en type arbeid).quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:55 schreef Guess. het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het ook niet,ik vind dit soort uitspraken alleen eng omdat het een meting is van dat moment met een bepaalde groep vrouwen,als het een half jaar later met een andere groep vrouwen word gedaan heb je waarschijnlijk weer een andere uitslag.
de verwachtingswaarde per lot is kleiner dan 0. dus je hebt theoretisch de grootste kans om de staatsloterij te winnen als je geen lot kooptquote:
Ik heb er even op gegoogled en het gaat erom dat je bij 10 loten minder winst mag verwachten dan bij 1 lot. Dat is dan wel weer logisch. De kans om een prijs te winnen wordt groter naarmate je meer loten hebt.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:57 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Zeg ik iets anders dan?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En ook deze meneer begint met dat hij durft te stellen dat fv "vrijwel net zo goed" is als bv.
en wat heeft dat dan te maken met de stelling in de OP dat de fysieke groei afwijkend is tussen bv-kindjes en fv-kindjes?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zeg ik iets anders dan?![]()
Ik heb het nu al de hele tijd over dat ik niet geloof dat kinderen die borstvoeding krijgen intelligenter zijn door de borstvoeding, wat je nogal eens hoort en leest.
Topicopener vraagt toch wat wij ervan vinden?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:18 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
en wat heeft dat dan te maken met de stelling in de OP dat de fysieke groei afwijkend is tussen bv-kindjes en fv-kindjes?
quote:Hoe doen jullie het / hebben jullie het gedaan?
Veranderen zulke berichten iets aan jullie overtuiging / aanpak?
Er zit verschil tussen intelligent zijn en meer potentie tot het ontwikkelen van een grotere intelligentie hebben.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik heb het nu al de hele tijd over dat ik niet geloof dat kinderen die borstvoeding krijgen intelligenter zijn door de borstvoeding, wat je nogal eens hoort en leest.
Borstvoeding heeft daar geen invloed op. Ik kan het me niet voorstellen, dat een baby dus als hij borstvoeding zou hebben gekregen een paar punten meer qua IQ zou hebben. Het is te kort door de bocht, er spelen veel meer zaken mee om tot een bepaalde intelligentie te komen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:43 schreef owlet het volgende:
[..]
Er zit verschil tussen intelligent zijn en meer potentie tot het ontwikkelen van een grotere intelligentie hebben.
Jij niet direct, maar er was iemand die stelde dat ze niet geloofde dat bv beter is dan fv. Zelfs deze meneer stelt dat het vrijwel net zo goed is. Dus niet net zo goed, dus is bv beter.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |