http://www.eosmagazine.eu(...)d/1671/xmfid/12.aspxquote:De voeding die een baby in de eerste levensmaanden krijgt, heeft wel degelijk invloed op de groei. Kinderen die borstvoeding krijgen groeien iets trager in het eerste levensjaar dan kinderen die flesvoeding krijgen. Dit verschil verdwijnt wel volledig twee tot drie jaar na de geboorte, meldden Mathieu Roelants en Roland Hauspie van de Vrije Universiteit Brussel. Ze bestudeerden hiervoor meer dan drieduizend kinderen van nul tot drie jaar.
Volgens de wetenschappers blijft moedermelk toch de beste optie. Ze hopen dat jonge ouders zich niet laten afschrikken door de schijnbaar tragere groei dan die van kinderen die flesvoeding krijgen.
Lengteverschillen onder kinderen komen volgens de onderzoekers vooral door het herkomstland van de ouders. Zo zijn de Vlaamse jongeren gemiddeld 2 tot 4 centimeter kleiner dan de Nederlandse jongeren, maar wel 2 tot 3 centimeter groter dan hun leeftijdgenoten uit Groot-Brittanniė.
De wetenschappers Roelants en Hauspie menen daarom dat de groeicurve die de wereldgezondheidsdienst WHO hanteert te algemeen is. Ze hebben een eigen Vlaamse groeicurve gemaakt voor Vlaamse kinderen.
Meen je dat? Dat verklaart de licht negatieve ondertoon.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 00:48 schreef Rekkie het volgende:
Onderzoek mede mogelijk gemaakt door Nutrilon
Over dat eerste laat ik me niet uitquote:Op dinsdag 5 januari 2010 01:06 schreef Killaht het volgende:
Nooit borstvoeding gehad, ben er niet meer of minder omgeworden.
Nadeel borstvoeding: Tieten verslappen en zakken uit.
Waarom zou dit reden moeten zijn om het aan te passen, eigenlijk? Deze 'conclusie' zegt verder nogal weinig, namelijk (zeker omdat het verschil na enige tijd weer weg is).quote:Op dinsdag 5 januari 2010 00:20 schreef Triggershot het volgende:
Baby's met borstvoeding groeien trager
[..]
Veranderen zulke berichten iets aan jullie overtuiging / aanpak?
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 01:19 schreef p_iglet het volgende:
Zou de titel niet moeten wezen.... Baby's met flesvoeding groeien sneller... (dan normaal).
iemand op de FP schreef al iets in de trant van dat het stukje tekst eigenlijk als titel 'Baby's groeien te snel door kunstvoeding'.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 01:19 schreef p_iglet het volgende:
Zou de titel niet moeten wezen.... Baby's met flesvoeding groeien sneller... (dan normaal).
Het is maar net wat je als normaal waarde beschouwd waarmee je vergelijkt.
Dat inderdaadquote:Op dinsdag 5 januari 2010 01:19 schreef p_iglet het volgende:
Het is maar net wat je als normaal waarde beschouwd waarmee je vergelijkt.
erfelijk belastquote:Op dinsdag 5 januari 2010 08:15 schreef Estrys het volgende:
Mijn kind groeit niet heel hard en die krijgt flesvoeding, hoe verklaren ze dat dan?
Ik ben groot voorstanderd van BV ( al heb ik het zelf niet gedaan jammer genoeg)quote:Op dinsdag 5 januari 2010 08:23 schreef Estrys het volgende:
Trouwens het voordeel van borstvoeding is ook dat het allergieėn e.d. tegengaat. Over hoe hard ze erdoor groeien is dus eigenlijk totaal niet relevant op de vraag wat ' beter' is. Ze groeien er ook gewoon door dus niks aan de hand. Overigens is er geen vraag wat 'beter' is, dat is een feit: borstvoeding. en dat uit de mond van een flesvoedingsmoeder
En het nadeel is dat je er hangtieten van krijgtdus ik zou het niet doen hoor
![]()
ja dat bedoelde ik dus, vroeg en zoquote:Op dinsdag 5 januari 2010 08:47 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ik ben groot voorstanderd van BV ( al heb ik het zelf niet gedaan jammer genoeg)
Maar BV gaat allergie niet tegen! het verkleint de kans, en reacties zijn minderheftig omdat het via de borstvoeidng gaat en de eiwitten dus als het ware al verknipt worden. En BV veel antistoffen tegen van alles en nog wat heeft. bij KV is de eiwitten intake anders omdat die minder verknipt zijn. En het dus sneller/eerder reactie geeft.
Daarbij is de provocatie via de borstvoeding dus ook vele malen fijner ( en vaak minder heftig)
hihiquote:Op dinsdag 5 januari 2010 08:50 schreef Estrys het volgende:
[..]
ja dat bedoelde ik dus, vroeg en zojij bent goed wakker
Enige wat ik kan bedenken is dat baby's van kunstvoeding eerder dik kunnen worden. Borstvoeding past zich precies aan in hoeveel ze nodig hebben.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:31 schreef snakelady het volgende:
Dat borstvoeding beter is is geen onduidelijkheid over, het is gewoonweg beter, dat is allang bewezen.
Maar dat maakt kunst/flesvoeding niet slecht.
Ik zie het zo, boontjes zijn gezond, broccolie is gezonder.
Dat zegt natuurlijk niet zoveel: het gaat om het harder groeien, niet wie er de langste is.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:00 schreef snakelady het volgende:
hier klopt het wel, de oudste heeft maar 6 weken bv gehad en de jongste 6 maanden, de oudste is een stuk langer (2.5 cm) dan de jongste met 1.5 jaar.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Enige wat ik kan bedenken is dat baby's van kunstvoeding eerder dik kunnen worden. Borstvoeding past zich precies aan in hoeveel ze nodig hebben.
Maar in flesvoeding zit toch ook alles wat ze nodig hebben, dus op wat voor manier is borstvoeding dan gezonder?
En dat is nog maar een voorbeeldjequote:Vrouwen die als kind kunstvoeding kregen hebben als volwassene een grotere kans op het ontwikkelen van borstkanker. Voor zowel borstkanker voor de menopauze als borstkanker na de menopauze geldt, dat vrouwen die als kind borstvoeding kregen, zelfs al was dat maar van korte duur, 25% minder kans op het ontwikkelen van borstkanker hadden. Dit in vergelijking met vrouwen die kunstvoeding kregen.
Bron Freudenheim, J. et al. 1994 "Exposure to breast milk in infancy and the risk of breast cancer". Epidemiology 5:324-331
nou gaan die twee dingen vaak wel samen hoor, groeien en lengte...quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk niet zoveel: het gaat om het harder groeien, niet wie er de langste is.
Zou het?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:24 schreef trui het volgende:
[..]
nou gaan die twee dingen vaak wel samen hoor, groeien en lengte...
Nee, dat zegt niets. Als kind A bij de geboorte 50 cm was en kind B 52 cm en na anderhalf jaar is kind A 85 cm en kind B 87 cm, dan zijn ze allebei net zoveel gegroeid. Als kind B nu 86 cm zou zijn, is het langer, maar toch minder gegroeid.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:29 schreef trui het volgende:
ik heb 't niet over jou en je broer. snake noemde er een vergelijkingsleeftijd bij: 1,5 jr. dat zegt toch wel iets?
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:37 schreef trui het volgende:
jaja, dat begrijp ik ook wel.
snakelady, fivehorizons wil graag weten of ze wel ongeveer even lang waren bij de geboorte.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:20 schreef beefcake het volgende:
[..]
[..]
En dat is nog maar een voorbeeldje
ik moest er ook om gniffelenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:42 schreef Brighteyes het volgende:
[..]'exposure to' ook. Blootstelling aan borstvoeding! Zo klinkt het ineens als iets heel engs!
![]()
Bedoel er verder niks rots mee en het zal wel de correcte medische/onderzoeks terminologie zijn, maar het staat echt heel gek.
O ja, dat klopt. Maar dat is dus voor de moeder beter.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:20 schreef beefcake het volgende:
[..]
[..]
En dat is nog maar een voorbeeldje
Je hebt je bril niet op?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
O ja, dat klopt. Maar dat is dus voor de moeder beter.
Jij misschien niet, als je leest waar ik op reageer, namelijk dat het geven van borstvoeding de kans op verschillende soorten kankers verkleint bij vrouwen?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |