Op zich vind ik inderdaad de 35 leeftijd een leeftijd waarvan je zegt, daarna geen kinderen meer. Nou ben ik er ook zeker niet fel op tegen, maar je moet er als ouder zijnde wel rekening mee houden hoe je kinderen het later gaan krijgen...quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:52 schreef Hechter het volgende:
Te oud of niet? Als ik kinderen neem is dat tussen mn 25e en 35e. Ouder dan dat echt niet meer. Vind dat ergens gewoon zo egoistisch. Ja, JIJ wil perse een kind, maar hoe is dat voor je kind als het 20 is en pa en ma bijna met pensioen zijn? Als het op zijn 30e al bezig moet zijn met een begravenis? Of jonger? Kijkend naar bijvoorbeeld Patricia -Lijk-Paay die misschien nog een kind wil op d'r 50e... En dan de kans dat het een mongooltje wordt...
Dat zijn ook de mensen die nog even een jaar of 10 wachten voor ze aan kinderen beginnen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:58 schreef Hechter het volgende:
Iemand van 30 is waarschijnlijk net getrouwd, net een paar jaar aan het werk en het lijkt me dat zo iemand ook nog gewoon steun wil van ouders.
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:52 schreef Hechter het volgende:
...Kijkend naar bijvoorbeeld Patricia -Lijk-Paay die misschien nog een kind wil op d'r 50e...
Dan moet ze snel in de teletijdmachine stappen.quote:Patricia Anglaia Margareth Paaij (Rotterdam, 7 april 1949) is een Nederlands zangeres.
Zal ik .......quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:52 schreef Hechter het volgende:
Als ik kinderen neem is dat tussen mn 25e en 35e.
en dan stopt ze met de pil, lukt het niet om zwanger te worden en dan als nog God op je blote knieen smeken of al alstublieft nog kinderen mag krijgen....quote:Op zondag 3 januari 2010 00:11 schreef Hechter het volgende:[/b]
Als je aan de pil zit neem je ze.
inderdaad, ben ik met je eens Sevenquote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:55 schreef Seven. het volgende:
Ik vind het gezeik. Iemand van 30 is geen kind meer. En verder hou je alleen rekening met eventuele gezondheidsrisico's.
Uhm? Er gaan genoeg ouders voor de 70 dood hoor. Uitgaan van een gemiddelde wat betreft leeftijd vind ik altijd maar gevaarlijk.quote:Op zondag 3 januari 2010 01:00 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Is het bij jullie wel eens opgekomen dat als je na je 40e nog kinderen 'neemt' die kinderen al bij het afstuderen het risico lopen jullie als ouders te moeten begraven ? Ik was me daar altijd heel erg van bewust als kind en heb veel moeten missen hierdoor. Mijn vader stierf op m'n 23e. Je kan mazzel hebben met ouders die tot ver in de 80 gezond van lijf en leden blijven maar niet iedereen treft dat geluk.
Gun je kinderen een beetje sportieve ouders en wil je op latere leeftijd nog zorgen... koop dan een kat.
Iedereen zijn ouders gaan dood. En no offence aan mensen die hun ouders op jongere leeftijd verloren zijn maar wat in vredesnaam doet jullie denken dat het minder erg wordt naarmate je zelf ouder wordt? Met begin 20 ben je zelfstandig genoeg om je alleen te redden, halverwege de 20 ben je volwassen. Alsof het op je 40ste niet enorm kut is om je ouders te verliezen.quote:Op zondag 3 januari 2010 01:00 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Is het bij jullie wel eens opgekomen dat als je na je 40e nog kinderen 'neemt' die kinderen al bij het afstuderen het risico lopen jullie als ouders te moeten begraven ? Ik was me daar altijd heel erg van bewust als kind en heb veel moeten missen hierdoor. Mijn vader stierf op m'n 23e. Je kan mazzel hebben met ouders die tot ver in de 80 gezond van lijf en leden blijven maar niet iedereen treft dat geluk.
Gun je kinderen een beetje sportieve ouders en wil je op latere leeftijd nog zorgen... koop dan een kat.
Ga je ervan uit dat iedereen met 65 doodgaat? Dat is wel erg pessimistisch.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:52 schreef Hechter het volgende:
Te oud of niet? Als ik kinderen neem is dat tussen mn 25e en 35e. Ouder dan dat echt niet meer. Vind dat ergens gewoon zo egoistisch. Ja, JIJ wil perse een kind, maar hoe is dat voor je kind als het 20 is en pa en ma bijna met pensioen zijn? Als het op zijn 30e al bezig moet zijn met een begravenis? Of jonger? Kijkend naar bijvoorbeeld Patricia -Lijk-Paay die misschien nog een kind wil op d'r 50e... En dan de kans dat het een mongooltje wordt...
precies mijn gedachte.quote:Op zondag 3 januari 2010 06:27 schreef koffiemokje het volgende:
[..]
Als je ouder bent dan ben je financieel ook in een betere situatie, en ben je ook wijzer.
Zo kun je het kind een beter leven geven.
Ik vond mijn redevoering anders behoorlijk sterk.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:24 schreef mgerben het volgende:
Het gaat over vroeg of laat kinderen en het énige argument is wanneer de kinderen de ouders moeten begraven.
Ik dacht dat jij 18 was of zo!quote:Op zondag 3 januari 2010 12:54 schreef FireFox1 het volgende:
Ik ben op mijn 23e vader geworden. In principe een bewuste keuze. Vanaf jongs af aan wilde ik al vroeg vader worden. Vooral om het feit dat als mijn kinderen 15/16 zijn, ik nog vitaal genoeg ben (hoop ik dan) om leuke dingen met ze te blijven doen zonder fysieke ongemakken te maken te hebben.
Misschien ook omdat ik zelf een vader type thuis heb gemist (hij was er wel, maar hij was er nooit zeg maar) en ik 100% zeker wist dat ik beter zal dan als mijn eigen vader. En daar slaag ik tot nu toe (naar eigen zeggen) met vlag en wimpel inVind het heerlijk om lekker met ze te ravotten en met ze op stap te gaan. Als ik met mijn kinderen over straat loop staat er alleen een smile op mijn face en echt gevoel van "jaaaaah, die zijn van mij"
![]()
Maar (opnieuw) vader worden na mijn 35e? Zie ik eigenlijk niet zo zitten
Ik dacht dat jij lesbisch was!quote:
quote:
Alsof mijn denkbeelden veranderen doordat ik een crush heb op een jongenquote:Op zondag 3 januari 2010 14:22 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
![]()
Voel je je nog wel een beetje feminist? Of beginnen je eitjes al een beetje koken?
En dat kun je je volwassen kind niet meer geven als je 70 bent? Sowieso is de oudere van nu een totaal ander typoe dan die van pakweg 30 jaar terug.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 23:58 schreef Hechter het volgende:
Iemand van 30 is waarschijnlijk net getrouwd, net een paar jaar aan het werk en het lijkt me dat zo iemand ook nog gewoon steun wil van ouders.
Daarom krijg je al jaren gratis een chromosomaal onderzoek als je zwanger wordt na x leeftijd, volgens mij na 35 of in ieder geval 40 jaar. Mijn moeder heeft dat namelijk ook gehad toen ze zwanger was van mij.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:42 schreef Christiaan het volgende:
[ afbeelding ]
Nuff said. Veel ziekten die dan toch wel procentueel veel vaker voorkomen.
Hehe, inderdaad. My thoughts exactly.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vond mijn redevoering anders behoorlijk sterk.
Klinkt gek, maar: dat bepaal jij niet.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:33 schreef nVincible het volgende:
Mijn moeder was 42 toen ze zwanger werd/was van mij, en ik ben nu 20. Zij is ondertussen vroeg met de vut gegaan en mijn vader was sowieso al jaren gestopt met werken. Terwijl ik nu dus nog studeer zijn hun al met pensioen. Ik ben er ook niet blij mee, ik heb jarenlang thuis gewoond onder (in mijn ogen) ouderwetse standaarden).
Mijn ouders zijn bijna net zo lang getrouwd geweest zónder kinderen als mét kinderen (ruim 37 jaar), en mijn inziens is dat de oorzaak dat ze hun kinderen met ouderwetse standaard opgevoed hebben. Toen ik 15 was, was mijn vader 60, toen realiseerde ik dat mijn vader driekwart van zijn leven zonder kinderen leefde en er 'toen pas' aan begonnen is. Die verhouding klopt gewoon niet, kinderen horen een groter deel van je leven uit te maken als je er aan begint.[..]
Daarom krijg je al jaren gratis een chromosomaal onderzoek als je zwanger wordt na x leeftijd, volgens mij na 35 of in ieder geval 40 jaar. Mijn moeder heeft dat namelijk ook gehad toen ze zwanger was van mij.
Kinderen nemen is per definitie egoistisch. Of neem jij aan dat de maatschappij vooral heel erg om jouw gebroed zit te springen, zolang je nog maar geen 35 bent?quote:
Je kúnt er natuurlijk, als je vrij wilt zijn en zorgeloos wilt leven en dat ook lang wilt beleven, ook voor kiezen om géén kinderen te krijgen... Het hóeft nl. niet....quote:Op zondag 3 januari 2010 05:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
(...)Als je naar je levensloop kijkt: de puberteit is voor veel mensen best een kutperiode waarin je niet eens bewust stilstaat bij de aangenamere dingen in het leven omdat je met jezelf overhoop ligt. Dan volgt een 4 tot 6 jaar studententijd waarin je kunt genieten maar geen geld voor de écht leuke dingen. En tegen de tijd dat je volwassen bent heb je dus nergens bewust van genoten omdat je anders al te oud wordt voor kinderen. Sorry people, maar dan geniet ik liever bewust van mijn twenties en begin thirties, want dat zijn de enige jaren waarin je vrij zorgeloos kunt genieten alvorens je alles opzij moet zetten voor je kinderen en je hypotheek en je pensioen.
Je gaat voorbij aan de generatiekloof. Opa en oma zijn misschien best in staat om een kleinkind op te voeden, maar alleen in uitzonderlijke gevallen waarin opa en oma erg vooruitstrevend zijn, is dat ook leuk. Geldt net zo goed voor erg oude ouders: het argument 'jullie zijn toch zelf ook jong geweest?' is met oudere ouders dan niets waard, kan meteen in de wind geslagen worden, omdat de tijden toen die ouders jong waren simpelweg zó anders waren, dat dat niet te vergelijken is. En dat lijkt me niet eerlijk tegenover dat kind.quote:Op zondag 3 januari 2010 17:07 schreef SG-sam het volgende:
(...)Hoe zag jij als kind zijnde je opa en oma? Stel jezelf, vanuit die invalshoek, eens voor hoe het zou kunnen zijn als je door hen zou zijn opgevoed in plaats van je eigen vader en moeder. Hiernaar terugkijkende vanuit de persoon die je op dit moment bent, zou je dan daadwerkelijk zoveel zijn misgelopen?
Qua ontwikkeling van het kind zelf vraag ik me af in hoeverre levenservaring afweegt tegenover jeugdigheid, het kind zelf kent niet beter, het kan gaan vergelijken maar is, naar aanname, geboren en getogen door de liefde van zijn/haar vader en moeder.
(...)
Nee, het hóéft niet. Maar het kán wel. Ik ben er nu nog lang niet aan toe om kinderen te krijgen. Ik wil gewoon genieten van mijn geld en tijd nu ik het heb. Over 10 tot 15 jaar kan het nog makkelijk, tussen 36 en 41 dus. En ik begin steeds meer te neigen naar wel kinderen. Tegen de tijd dat het zover is, heb ik volop van het leven genoten en daarna kan ik serieus worden.quote:Op zondag 3 januari 2010 20:31 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Je kúnt er natuurlijk, als je vrij wilt zijn en zorgeloos wilt leven en dat ook lang wilt beleven, ook voor kiezen om géén kinderen te krijgen... Het hóeft nl. niet....![]()
[..]
Mens, wat denk jij soms toch ouderwets! Die generatiekloof zul jij vast ook wel krijgen met je kinderen.quote:Je gaat voorbij aan de generatiekloof. Opa en oma zijn misschien best in staat om een kleinkind op te voeden, maar alleen in uitzonderlijke gevallen waarin opa en oma erg vooruitstrevend zijn, is dat ook leuk. Geldt net zo goed voor erg oude ouders: het argument 'jullie zijn toch zelf ook jong geweest?' is met oudere ouders dan niets waard, kan meteen in de wind geslagen worden, omdat de tijden toen die ouders jong waren simpelweg zó anders waren, dat dat niet te vergelijken is. En dat lijkt me niet eerlijk tegenover dat kind.
Ok, als je er dan tegen die tijd ook nog zo over denkt komt dat idd prima uit. Maar er zijn zat mensen die dan rond hun 40e denken: nou, deze hoeveelheid tijd en geld bevalt me wel, en er zijn toch nieuwe technieken en blabla, dus ik stel het nog maar lekker een paar jaartjes uit. En die mensen kunnen er dan imho beter even goed over nadenken, je kunt immers niet alles.quote:Op zondag 3 januari 2010 20:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, het hóéft niet. Maar het kán wel. Ik ben er nu nog lang niet aan toe om kinderen te krijgen. Ik wil gewoon genieten van mijn geld en tijd nu ik het heb. Over 10 tot 15 jaar kan het nog makkelijk, tussen 36 en 41 dus. En ik begin steeds meer te neigen naar wel kinderen. Tegen de tijd dat het zover is, heb ik volop van het leven genoten en daarna kan ik serieus worden.
[..]
quote:Mens, wat denk jij soms toch ouderwets! Die generatiekloof zul jij vast ook wel krijgen met je kinderen.
quote:Op zondag 3 januari 2010 20:51 schreef Copycat het volgende:
Generatiekloof ligt natuurlijk maar net aan de personen zelf. Je hebt dertigers van 80 en tachtigers van 30, bij wijze van ...
Ga er maar van uit dat mensen van die leeftijd niet zo vaak 'per ongeluk' zwanger raken en dat het eventuele kind dus erg gewild is. Het is toch jouw leven en jouw keus. Als je eerst wilt genieten van je eigen dingen doen en daarna een kind wil opvoeden moet je dat imo lekker zelf weten.quote:Op zondag 3 januari 2010 20:31 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Je kúnt er natuurlijk, als je vrij wilt zijn en zorgeloos wilt leven en dat ook lang wilt beleven, ook voor kiezen om géén kinderen te krijgen... Het hóeft nl. niet....![]()
[..]
Je gaat voorbij aan de generatiekloof. Opa en oma zijn misschien best in staat om een kleinkind op te voeden, maar alleen in uitzonderlijke gevallen waarin opa en oma erg vooruitstrevend zijn, is dat ook leuk. Geldt net zo goed voor erg oude ouders: het argument 'jullie zijn toch zelf ook jong geweest?' is met oudere ouders dan niets waard, kan meteen in de wind geslagen worden, omdat de tijden toen die ouders jong waren simpelweg zó anders waren, dat dat niet te vergelijken is. En dat lijkt me niet eerlijk tegenover dat kind.
Da's idd waar het om draaitquote:Op zondag 3 januari 2010 20:57 schreef ChipsZak. het volgende:
Wat een gezeur vind ik dat altijd toch. "Uuhh zeikhoud toch rekening met de kinderen als je ' al zo oud bent' "
Mijn moeder was 37 toen ze mij, na 2 miskramen, kreeg. Nooit heb ik ook maar gedacht ' was ze maar jonger'
Waarom zou je dat uberhaupt willen? Alsof je anders lekker met je ouders gaat spelen.
Oke, er is een generatiekloof, en nu? Waarin en waarom is dat zo erg?quote:Op zondag 3 januari 2010 21:02 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Da's idd waar het om draait. Dat je je niet voor kunt stellen waarom het een punt is, a la, maar stel je eens voor dat die issue ondanks je eigen ervaringen, bij andere mensen toch bestaat...
Eens!quote:Op zondag 3 januari 2010 20:54 schreef saaw het volgende:
[..]
Ga er maar van uit dat mensen van die leeftijd niet zo vaak 'per ongeluk' zwanger raken en dat het eventuele kind dus erg gewild is. Het is toch jouw leven en jouw keus. Als je eerst wilt genieten van je eigen dingen doen en daarna een kind wil opvoeden moet je dat imo lekker zelf weten.
Nogmaals, mijn moeder was op een week na 40 en mn vader was 37 toen ik geboren werd en ik heb daar echt geen enkel moment last van gehad tijdens mijn opvoeding. Sterker nog, ik heb een veel betere band met mijn ouders dan veel leeftijdgenoten die ik ken.
Natuurlijk bestaat de kans dat er een enorme generatiekloof ontstaat maar dat heeft meer met de personen en karakters te maken dan de exacte leeftijdsverschillen. Ik ken verschillende mensen die vele malen ouderwetser zijn opgevoed dan ik met jongere ouders.
Nee niet per se, in elk geval niet op alle punten, that's my point exactly. Maar statistisch wel! Daarnaast geldt wel dat de leeftijd van hersencellen wel iets vaststaands is, wat voor sommige dingen wel van belang is. Maar dat zijn wellicht niet de belangrijkste dingen.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:01 schreef Copycat het volgende:
Nee, dat is geen 1 op 1 wetmatigheid. Jij verwart oud qua leeftijd met oud qua geest, twee zaken die zeker niet per se gelijk opgaan.
Bij welke 'sommige dingen' zou dat van belang zijn dan qua ouders-kinderen en leeftijd?quote:Op zondag 3 januari 2010 21:05 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Nee niet per se, in elk geval niet op alle punten, that's my point exactly. Maar statistisch wel! Daarnaast geldt wel dat de leeftijd van hersencellen wel iets vaststaands is, wat voor sommige dingen wel van belang is. Maar dat zijn wellicht niet de belangrijkste dingen.
Heb je mij dat horen zeggen?! Ik zeg juist dat het daar, wat je in een eerdere post ook al suggereert, niet om draait.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:04 schreef ChipsZak. het volgende:
Generatiekloof. Dat vind ik echt een kul-argument. Er zal toch wel een generatiekloof ontstaan. Ouders blijven ook ouders en niet vrienden. Je moeder behoort je moeder te zijn en niet je 'beste vriendin'. Dus.. waarom is die generatiekloof zo van belang? Hij zal er toch bij vrijwel het grootste gedeelte van de ouders/kinderen wel zijn.
In elkaar begrijpen kan dat problemen geven. Nee, dat hoeft niet, maar het kán. Terwijl het niet nodig was geweest met een kleinere generatiekloof. En elkaar begrijpen lijkt me essentieel. Verder vind ik niet dat het aan mij is om dat verder uit te leggen.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:04 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Oke, er is een generatiekloof, en nu? Waarin en waarom is dat zo erg?
Ben ik ook benieuwd naar.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:07 schreef ChipsZak. het volgende:
Bij welke 'sommige dingen' zou dat van belang zijn dan qua ouders-kinderen en leeftijd?
Dat heeft niet zoveel met leeftijd te maken.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:08 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
In elkaar begrijpen kan dat problemen geven. Nee, dat hoeft niet, maar het kán. Terwijl het niet nodig was geweest met een kleinere generatiekloof. En elkaar begrijpen lijkt me essentieel. Verder vind ik niet dat het aan mij is om dat verder uit te leggen.
Ook een kleine generatiekloof kan voor veel onbegrip zorgen. Bottom line is imo dat de ouder-kindverhouding altijd deels op frictie is gebouwd. Dat is nu eenmaal het evolueren in een gezin; van kind tot persoon met een eigen mind.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:08 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
In elkaar begrijpen kan dat problemen geven. Nee, dat hoeft niet, maar het kán. Terwijl het niet nodig was geweest met een kleinere generatiekloof. En elkaar begrijpen lijkt me essentieel. Verder vind ik niet dat het aan mij is om dat verder uit te leggen.
Oke, eerste heb ik dan verkeerd begrepen.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:08 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Heb je mij dat h oren zeggen?! Ik zeg juist dat het daar, wat je in een eerdere post ook al suggereert, niet om draait.
[..]
Dit bedoelde ik idd te zeggen met ouders zijn ouders en niet je beste vrienden. Kwam er alleen niet zo goed uit.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:11 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ook een kleine generatiekloof kan voor veel onbegrip zorgen. Bottom line is imo dat de ouder-kindverhouding altijd deels op frictie is gebouwd. Dat is nu eenmaal het evolueren in een gezin; van kind tot persoon met een eigen mind.
Daardoor gaat bv. het geheugen van een mens (iets) achteruit, en tegenover je kind kun je het bv. niet echt maken om verjaardagen of examens of weet ik wat voor gelegenheden, of zelfs afspraken waar je kind van afhankelijk is, te vergeten.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:07 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Bij welke 'sommige dingen' zou dat van belang zijn dan qua ouders-kinderen en leeftijd?
Je snapt dat ik hier heel erg om moest LOLlen?quote:Op zondag 3 januari 2010 21:17 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Daardoor gaat bv. het geheugen van een mens (iets) achteruit, en tegenover je kind kun je het bv. niet echt maken om verjaardagen of examens of weet ik wat voor gelegenheden, of zelfs afspraken waar je kind van afhankelijk is, te vergeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |