Ik denk dat dat wel meevalt. Waar de uitzending volgens mij namelijk aan voorbij gaat ten bate van de 'scoop' is de staalkwaliteit. Zo'n dunne snijrand is wel leuk, maar het moet wel heel hard staal zijn, en dan weer net zo buigzaam dat het niet te snel braamt of zelfs deukt. Het roestvrij maken van staal zal ten koste gaan van het een of ander, en dus geen optimaal duurzaam scherp mes opleveren. Roestvrij staal is ander staal, geen roestvrij gemaakt staal van dezelfde kwaliteit.quote:Op donderdag 21 januari 2010 06:10 schreef Rewimo het volgende:
Ze zijn helemaal niet zo duur trouwens, de kleintjes dan. Gisteren even op ebay.de gespiektIk zag op de site dat ze alle messen in een roestvrijstalen en een niet roestvrije uitvoering hebben. Merkwaardig eigenlijk.
Wel als je het vergelijkt met andere merken op die site. Maar als je idd al messen hebt is dat goedkoper ja.quote:Op donderdag 21 januari 2010 09:24 schreef Lienekien het volgende:
Vind ik nog best aan de prijs. Laat ik misschien liever een slijpmannetje los op de messen die ik al heb.
Rangelrooij in Den Haag is een goede.quote:Op donderdag 21 januari 2010 09:09 schreef Lienekien het volgende:
Ik wil of een molenmes of het adres van zo'n meneer die zichzelf geen scharensliep wil noemen.
Welke regio?quote:Op donderdag 21 januari 2010 09:09 schreef Lienekien het volgende:
Ik wil of een molenmes of het adres van zo'n meneer die zichzelf geen scharensliep wil noemen.
Het originele molenmes is dan ook niet roestvast. Dat maakt het nu juist zo scherp (koolstofstaal al sik het goed heb)quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:50 schreef Rewimo het volgende:
Maar die is dus weer niet roestvast en kan niet in de vaatwasser. Wel iets om even in de gaten te houden
Geen enkel goed mes mag in de vaatwasmachine. Daar is het staal te bevattelijk voor roest voor. En 't kan gevaarlijk zijn met in en uitruimen als je niet oplet. Behalve vliegroest en oxidatieproblemen van het staal moet je ook oppassen voor beschadiging van je heften. Kunstof en hout droogt uit en barst of brokkelt af op den duur.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:50 schreef Rewimo het volgende:
Maar die is dus weer niet roestvast en kan niet in de vaatwasser. Wel iets om even in de gaten te houden
Enenenenen?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 23:21 schreef golfer het volgende:
Vandaag mijn Robert Herder Lignum3 binnen gekregen, met gratis snijplank erbij.
Besteld via http://www.kookwinkel.nl/(...)an+robert+herder.asp
quote:Op zondag 24 januari 2010 12:12 schreef Nieuwschierig het volgende:
Vingertopje er af maar er niks van gevoeld
Wel een redelijke baggersite... Helft van de links werkt niet, veel taalfouten... Maar wel een mooi assortiment.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:29 schreef kabouter.muts het volgende:
http://www.molenmes.be/nl01.htm
Hier nog heel veel info. over het molenmes.
Ik weet het ook niet, er scheen altijd een hele goede te hebben gezeten in een messenwinkel bij Nieuwstad, maar die winkel is verdwenen meen ik. Hoerenbuurt, messenhandel, wapenwetgeving, ik kan me ook wel voorstellen dat dat geen duurzaam businessmodel was.quote:Op zondag 24 januari 2010 20:19 schreef Eltonno het volgende:
Iemand een idee waar een goede messenslijper zit in groningen? Ik weet dat er soms een langskomt bij die keukenwinkel aan de brugstraat maar daar zit altijd een paar maanden tussen. Er zit namelijk al tijden een redelijke braam in 1 van mijn messen en door de aflevering bedacht ik me opeens dat ik al tijden dat ding een keer goed wil laten slijpen.
6 euro bij de Blokker.. bezorgkosten nvtquote:Op donderdag 21 januari 2010 16:45 schreef kabouter.muts het volgende:
Bij knivesandtools.nl zijn ze aanzienlijk goedkoper. ik geloof 9 euro. (voor het aardappelschilmes)
En gratis thuisbezorgd!!!
Heb er 2 (was er een kwijt en moest natuurlijk een nieuwe. Eenmaal binnen vond ik de andere weer terug in een pak bloem!?) Heb er gelijk maar nog een ter reserve of kadootje genomen.
Het heft in een felle kleur schilderen (mijne=rood) helpt om het niet met de schillen weg te gooien.
http://www.knivesandtools.com/nl/ct/robert-herder-molenmes.htm
Heb de link even opgezocht.
Zelfs maar 8 euro!!
Koopie
Per 3 stuks verpakt, per mesje ¤6,55 neem ik aan?quote:Op maandag 25 januari 2010 12:54 schreef Rewimo het volgende:
Makro: 3 stuks voor ¤ 6,55 inclusief. Kreeg net de folder. De aardappelschilmesjes, zeg maar. Zowel met houten als met kunststof heft.
Makro-prijzen zijn altijd per stuk, en de artikelen worden dan weer verkocht per verpakking van ... stuks.quote:Op maandag 25 januari 2010 14:38 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Per 3 stuks verpakt, per mesje ¤6,55 neem ik aan?
Zijn dat wel de echte roestende? Ik kan me niet voorstellen dat de blokker hoge kwailiteit, niet-vaatwasmachine bestendige verkleurende messen verkoopt.quote:Op maandag 25 januari 2010 12:52 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
6 euro bij de Blokker.. bezorgkosten nvt
Mwah, ik neem een pakje mee, heb ik voor de rest van mijn leven genoeg aanquote:Op maandag 25 januari 2010 15:36 schreef Pandora73 het volgende:
Makro-prijzen zijn altijd per stuk, en de artikelen worden dan weer verkocht per verpakking van ... stuks.
Net als gehakt: 4 euro per kilo, verkocht per verpakking van 2,5 kilo. (Bijvoorbeeld).
Dat is ook de reden van mijn opmerkingquote:Op maandag 25 januari 2010 15:36 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Makro-prijzen zijn altijd per stuk, en de artikelen worden dan weer verkocht per verpakking van ... stuks.
Net als gehakt: 4 euro per kilo, verkocht per verpakking van 2,5 kilo. (Bijvoorbeeld).
Klopt, maar ik reageerde op Rewimo.quote:Op maandag 25 januari 2010 17:57 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Dat is ook de reden van mijn opmerking
Ik heb de Ligum 3 nu sinds zaterdag in huis en geniet er nog elke keer van als ik iets moet snijden. Wat een heerlijk, goed gebalanceerd en vlijmscherp mes.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 22:01 schreef Fixers het volgende:
Vandaag een demotje gehad van de Herder importeur. Je merkt inderdaadb wel het verschil met andere messen zo naast elkaar. al was de vergelijking met een oud mishandelde botte zwilling. maar ik moet zeggen dat mijn eigen wusthof waar ik goed voor zorg iets minder scherp zijn dan zo'n lignum 3.
Ohquote:Op woensdag 27 januari 2010 13:12 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Klopt, maar ik reageerde op Rewimo.
Nou heb ik 'm ook besteld.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:20 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik heb de Ligum 3 nu sinds zaterdag in huis en geniet er nog elke keer van als ik iets moet snijden. Wat een heerlijk, goed gebalanceerd en vlijmscherp mes.
Tenminste, ik quootte jou inderdaad, maar mijn tekst was bedoeld als bevestiging/verduidelijking van jouw stelling, bedoeld als reactie (net als de jouwe) op de post van Rewimo.quote:
* Sunnythesun loopt naar aanrechtquote:Op maandag 25 januari 2010 17:15 schreef Fixers het volgende:
[..]
Zijn dat wel de echte roestende? Ik kan me niet voorstellen dat de blokker hoge kwailiteit, niet-vaatwasmachine bestendige verkleurende messen verkoopt.
Enige wat ik irritand vind is dat ie soms 4 keer eht zelfde vraagt met iets andere zinsopbouw.quote:Op donderdag 28 januari 2010 01:02 schreef Eltonno het volgende:
Ik moet zeggen dat ik "de wilde keuken" na 4 afleveringen nu al een stuk scherper vind dan de huidige "keuringsdienst van waarde". Enig punt is dat ik altijd al wel een beetje fan was van Wouter Klootwijk..![]()
Deze prille vegetariër heeft het gezien, maar volgens mij snapt elke vegetariër wel dat er lammeren geboren worden. Dat die hoofdzakelijk voor de slacht gebruikt worden is inderdaad een moreel dilemma waar veel vegetariers over nadenken en uiteindelijk misschien niet helemaal moreel zuiver in zijn. Of hypocriet, zoals u wilt.quote:Op donderdag 28 januari 2010 20:14 schreef Piles het volgende:
Vegetariërs die geitenproducten eten, kijken jullie ook even?
Had je maar geen vegetariër moeten worden dan had je ze hier kunnen opetenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 13:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Deze prille vegetariër heeft het gezien, maar volgens mij snapt elke vegetariër wel dat er lammeren geboren worden. Dat die hoofdzakelijk voor de slacht gebruikt worden is inderdaad een moreel dilemma waar veel vegetariers over nadenken en uiteindelijk misschien niet helemaal moreel zuiver in zijn. Of hypocriet, zoals u wilt.
Verder vind ik het fokken wel redelijk netjes gaan, ze worden niet ongezond vetgemest. Enige kritiekpunt is het zinloze dubbeloormerken (ze hebben al een uniek nummer, wat voegt een extra nummer dan toe?) en het gesleep naar Spanje voor ze te slachten. Doe dat dan hier.
Ja, dat begreep ik ook. Maar kan ik dan ook met mijn 5 euro-messen toe of de wat duurdere maar die al regelmatig (verkeerd) zijn geslepen? Want dan laat ik die liever slijpen dan 100 euro uit te geven.quote:Op donderdag 21 januari 2010 00:37 schreef RobinOok het volgende:
Gaan mensen nou opeens allemaal molenmessen aanschaffen?
Volgens mij was de conclusie dat elk mes goed is, zolang je het maar goed laat slijpen.
Lijkt wel of ik aan het spammen ben, toevallig ook net in een ander topic, maar ik weet wel zo'n adres.quote:Op donderdag 21 januari 2010 09:09 schreef Lienekien het volgende:
die dusquote:Op donderdag 21 januari 2010 12:38 schreef aceHigh het volgende:
Dit is die slijper uit het programma: http://www.slijperij.nl/
ik was vandaag bij de blokker en zij kon ze niet vinden. Dus waar hingen ze precies? Niet bij de messen en ook niet bij de bakvormen, daar hebben we gekeken.quote:Op woensdag 27 januari 2010 16:29 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
* Sunnythesun loopt naar aanrecht
* mesje met molenmerk: check!
* roest: check!
* hoge kwaliteit: check!
En zelluf bij de Blokkert gekocht![]()
Moet zeggen dat het mij ook verbaasde hoor dat ik ze daar zag hangen tussen de gootsteenzeefjes en andere zooi, dus niet eens bij de andere messenshit..
Nee, je 5 euromessen zijn niet zo scherp te slijpen. Dat is een belangrijk detail wat niet is genoemd in de uitzending. Dat lignum 3 mes kan zo dun geslepen worden omdat het van een veel hardere staalsoort is gemaakt. De andere twee messen zijn zachter en kunnen niet zo scherp worden geslepen. 5 euro messen zijn waarschijnlijk van 18-10 of 18-8 inox en dat is gewoon te zacht om goed te slijpen. Keukenmessen zijn van een mobydeen-vanadium legering. Soms ook cobalt.quote:Op maandag 1 februari 2010 19:36 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik ook. Maar kan ik dan ook met mijn 5 euro-messen toe of de wat duurdere maar die al regelmatig (verkeerd) zijn geslepen? Want dan laat ik die liever slijpen dan 100 euro uit te geven.
[..]
Lijkt wel of ik aan het spammen ben, toevallig ook net in een ander topic, maar ik weet wel zo'n adres.
Als je je messen inlevert bij cook en co dan slijpt meneer Schneider uit de aflevering ze voor je.
[..]
die dus
Beetje erg duur wel, die pannen van Demeyere.quote:Op woensdag 3 februari 2010 13:16 schreef Fixers het volgende:
Wat de pannen betreft: dat gaat over Demeyere. Daar is Klootwijk toch al fan van. 't Zijn overigens ook zeer goede pannen, daar niet van. We zullen het zien.
Met losse handen? Wauw... Die van mij zitten toch altijd vast aan mijn polsen. Wat ik ook probeer...quote:Op woensdag 3 februari 2010 11:36 schreef golfer het volgende:
Vanavond weer!
Wat is een goeie pan?
Meestal wordt gelijk met nieuwe gordijnen, beddengoed en een leuke lamp die je kunt dimmen, ook een nest pannen aangeschaft. Het vervelende van pannen is, dat ze een mensenleven lang mee gaan. Je bent mooi jarig met je eerste aanschaf van keukengerei, je moet het er voor altijd mee doen. Stom. Bij de aanschaf van pannen sta je niet half zo lang stil als bij die van gordijnen. Wouter Klootwijk, huishoudjournalist, vraagt het zich al jaren af en schrijft er regelmatig over in NRC-Handelsblad: wat is een goeie pan en waarom dan wel niet?
Geen antwoord, toch wijzer
Het antwoord is niet in zeven woorden te vatten, ook niet in tien stukjes in de krant en maar nauwelijks in een filmpje. Maar in De Wilde Keuken worden we toch iets wijzer. Voor een goede koekenpan moet je in België wezen, maar voor een beroerde vispan van hetzelfde merk ook. Een baby was je in een wok en er zijn winkels in Nederland die pannen verkopen zo groot dat er een hele Duitser in past.
Sensatie: in De Wilde Keuken wordt met losse handen een gebakken ei ondersteboven gehouden en vindt de kok opnieuw het roerbakken uit.
Daarom hebben ze vorige week een scherp mes gezochtquote:Op woensdag 3 februari 2010 14:44 schreef Pandora73 het volgende:
Met losse handen? Wauw... Die van mij zitten toch altijd vast aan mijn polsen. Wat ik ook probeer...
Nou, eten... had jij het willen nuttigen? Ik niet!quote:
Was idd niet erg sterk. Het enige wat ik wijzer ben geworden is dat je in een wok kan sleeën. Dat ging natuurlijk nergens over, net zoals die cementmolen vol met pasta.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:32 schreef Iblis het volgende:
Ik vond het uiteindelijk niet zo’n sterke aflevering eigenlijk.
Het deed me sterk denken aan die Engelse jongen in die factory, BBC, waarvan de naam me ontschoten is. Maar wie nou wie heeft gekopieerd weet ik niet.quote:Op woensdag 3 februari 2010 23:58 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Was idd niet erg sterk. Het enige wat ik wijzer ben geworden is dat je in een wok kan sleeën. Dat ging natuurlijk nergens over, net zoals die cementmolen vol met pasta.
Jimmy’s Food Factory.quote:Op donderdag 4 februari 2010 01:00 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Het deed me sterk denken aan die Engelse jongen in die factory, BBC, waarvan de naam me ontschoten is. Maar wie nou wie heeft gekopieerd weet ik niet.
http://www.vanholtenbv.nl/produkten.htmlquote:Op woensdag 3 februari 2010 22:47 schreef golfer het volgende:
Ik moest wel lachen om die Chinees met die Amsterdamse tongval.
Die wokbranderzaak zit volgens mij tegenwoordig in Haarlem.
Zouden ze ook een brander hebben die je gewoon op je fornuis kunt zetten? Even die pit eruit halen en een wokpit erin zetten lijkt me niet zo'n moeite, een aparte brander neerzetten wel. Of zou het probleem van het vermogen hem zitten in de leidingen?quote:Op donderdag 4 februari 2010 01:07 schreef golfer het volgende:
[..]
http://www.vanholtenbv.nl/produkten.html
dat is hem dus.
Die heb ik ooit in Spanje voor een habbekrats gekocht.quote:Op donderdag 4 februari 2010 10:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zouden ze ook een brander hebben die je gewoon op je fornuis kunt zetten? Even die pit eruit halen en een wokpit erin zetten lijkt me niet zo'n moeite, een aparte brander neerzetten wel. Of zou het probleem van het vermogen hem zitten in de leidingen?
Interessant. Gaf die ook genoeg/extra veel vlam?quote:Op donderdag 4 februari 2010 17:18 schreef Coos het volgende:
[..]
Die heb ik ooit in Spanje voor een habbekrats gekocht.![]()
Werkt perfect maar is nu overcompleet wegens andere keuken/kookplaat.
Ik denk dat je hem het makkelijkst gewoon buiten op een propaanflesje kan aansluiten.quote:Op donderdag 4 februari 2010 10:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zouden ze ook een brander hebben die je gewoon op je fornuis kunt zetten? Even die pit eruit halen en een wokpit erin zetten lijkt me niet zo'n moeite, een aparte brander neerzetten wel. Of zou het probleem van het vermogen hem zitten in de leidingen?
Ik twijfel daar niet aan.quote:Op donderdag 4 februari 2010 22:00 schreef Erasmo het volgende:Verder vraag ik me af of zo'n Belgische zevenlagen pan ook een leven lang mee gaat...
Even een oude quote, maar zag toevallig vandaag bij de poelier de soepkippen uit het programma liggen voor ¤ 5.00 per stuk.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom?
Soepkippen zijn wellicht in productie goedkoper maar voor de detailhandelaar is het een artikel wat ie niet veel omzet en er bij heeft. De inkoop is wellicht goedkoper, maar het in voorraad hebben is duurder, omdat ie er veel minder van verkoopt.
Wat betaal jij er dan voor?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:22 schreef RobinOok het volgende:
Da's lekker verdienen voor 'm dan. Dat ga ik toch echt niet betalen voor een uitgelegde kutkip.
Juist......quote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:58 schreef RobinOok het volgende:
Geen idee waar, dit is wat ik ervoor over zou hebben.
Even informeren in Drondrijp bij die slachterijquote:
Heb hem net gekeken, en ben het met Fixers eens. Erg rommelig. Wat hebben die taartjes met een pan te maken?quote:Op zaterdag 6 februari 2010 07:05 schreef Fixers het volgende:
Ik vond die pannen uitzending erg slecht en rommelig. Wat is nu de boodschap? Dat je bami kan maken in een cementmixer, of dat je ouwe taartjes kan halen bij de bakker om je varkens te voeren?
Hier had een veel beter verhaal uit kunnen komen. Over het verschil tussen een pannetje van ¤ 3,- bij de Hema of eentje van ¤ 189,- van Demeyere, en waarom die laatste zijn investering waard is bijvoorbeeld. Nu heeft hij een goede (zijn eigen vieze ouwe plaatstalen) pan vergeleken met een geweldige.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |