Hoe meer je erover nadenkt, hoe meer je je realiseert hoe slecht het OV is in vergelijking met een auto, en dat het onbegrijpelijk is dat men probeert te stimuleren om van het OV gebruik te maken. Dat is het waarschijnlijk.quote:Op maandag 21 december 2009 23:52 schreef The6thgate het volgende:
[..]
Wat loop je eigenlijk de kneus uit te hangenDoe je het puur om reacties uit te lokken? Alleen maar kortzichtig reageren, in alle landen is het beter en alleen in NL is het kut etc etc en alles beter weten. Je fietst ook wel eens neem ik aan? Met 5cm sneeuw lukt dat vast nog wel...beetje glibberen hooguit, maar 15cm erbij en je hebt er toch veel meer moeite mee. Zo gaat het met alles en dus ook het OV. Het spoorwegennet is niet zo makkelijk aan te passen zonder gigantisch veel geld er voor uit te trekken en het is gewoon ontzettend druk bezet.
Zelfs dát kon op veel plekken niet. Treinverkeer was op die trajecten gewoon onmogelijk.quote:Op maandag 21 december 2009 23:56 schreef sig000 het volgende:
Het kippenlijntje gaat gewoon op schema, 1x per uur een trein over enkelspoor zonder wissels.
Dat zou op zich ook makkelijk gaan, als je maar voldoende snelheid kunt ontwikkelen en dat lukt niet met een fiets. Een trein daarentegen kan dat wel. Monteer een sneeuwschuiver en karren maar. Hoeft echt geen enkel probleem te zijn. Die sneeuwschuivers voor de weg lukt het toch ook? Wil je zeggen dat die meer vermogen hebben dan een trein?quote:Op maandag 21 december 2009 23:52 schreef The6thgate het volgende:
Met 5cm sneeuw lukt dat vast nog wel...beetje glibberen hooguit, maar 15cm erbij en je hebt er toch veel meer moeite mee.
Het probleem zijn de wissels en seinen die dan op rood gaan.quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:01 schreef Zelva het volgende:
Monteer een sneeuwschuiver en karren maar. Hoeft echt geen enkel probleem te zijn.
Komt omdat de organisatie klote is.quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:06 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het probleem zijn de wissels en seinen die dan op rood gaan.
Meer? Minder bedoel je.quote:Op dinsdag 22 december 2009 05:18 schreef Sjibble het volgende:
Waar is de tijd dat de echte bikkels de trammen bestuurden (zonder deuren).
Die moesten een kou van -17 doorstaan, zoniet, meer.
Toen sneeuwde het elke dag.. en die reden nog.
Nou valt er een laagje sneeuw en ligt heel nederland in rep en roer.
klopt natuurlijk niet. Winterbanden bieden alleen een voordeel bij rijden op sneeuw of ijs. In alle andere gevallen zijn zomerbanden beter.quote:Op maandag 21 december 2009 23:06 schreef OldJeller het volgende:
Winterbanden geven je ook meer grip bij regenachtig weer, niet alleen bij sneeuw of vorst. Een prima aankoop.
bronquote:Autobild neemt in haar jaarlijkse winterbandentest steevast ook een zomerband mee en dan blijkt keer op keer dat alle winterbanden per definitie slechter presteren dan de zomerband, tenzij er op sneeuw of ijs wordt gereden. Zie hiervoor het Volkskrant-artikel. Niet voor niets geldt vanaf 1 januari 2008 de Oostenrijkse winterbandenplicht ook alleen bij een besneeuwd of ijzig wegdek.
Zeg dat even tegen de eigenaar van de sporen, prorail, welke weer eigendom is van de staat en die voor 6 miljard aan achterstallig onderhoud hebben liggen. Er zijn onderstations met trafo's uit 1975, dan vindt ik het nog netjes hoe veel treinen er op tijd rijden..quote:Op maandag 21 december 2009 21:01 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ene keer sneeuw, het is nooit van tevoren duidelijk hoeveel sneeuw er in een jaar gaat vallen.
Wat je eigenlijk zegt: "ja, je kan niet op het OV vertrouwen, maar dat moet je voor lief nemen."
Wat een derde wereld toestanden.
Rijden die sneeuwschuivers op de weg ook met 130 km/h zoals de intercity's?quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat zou op zich ook makkelijk gaan, als je maar voldoende snelheid kunt ontwikkelen en dat lukt niet met een fiets. Een trein daarentegen kan dat wel. Monteer een sneeuwschuiver en karren maar. Hoeft echt geen enkel probleem te zijn. Die sneeuwschuivers voor de weg lukt het toch ook? Wil je zeggen dat die meer vermogen hebben dan een trein?
Wie zegt dat die treinen dan met 130 kilometer per uur moeten rijden? Ik in ieder geval niet. Als ze maar rijden, dáár gaat het om.quote:Op dinsdag 22 december 2009 09:20 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Rijden die sneeuwschuivers op de weg ook met 130 km/h zoals de intercity's?
Op een normale dag zijn er geen vertragingen met het OV, op de weg daarintegen.quote:Op maandag 21 december 2009 23:59 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Hoe meer je erover nadenkt, hoe meer je je realiseert hoe slecht het OV is in vergelijking met een auto, en dat het onbegrijpelijk is dat men probeert te stimuleren om van het OV gebruik te maken. Dat is het waarschijnlijk.
Heeveel verbruikt je auto? 1 op 12? lijkt me een mooi uitgangspunt.quote:De reizigers moeten al belachelijk veel geld betalen (in vergelijking met de auto) om van het OV gebruik te maken, dus misschien is het een idee dat ze dat geld gebruiken om het vervoer te verbeteren.
[..]
Tell em!quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:05 schreef t-8one het volgende:
[..]
Op een normale dag zijn er geen vertragingen met het OV, op de weg daarintegen.
[..]
Heeveel verbruikt je auto? 1 op 12? lijkt me een mooi uitgangspunt.
Afstand Eindhoven - Utrecht: 135 km
Benzinekosten: 135/12=11.25 liter bezine, a ongeveer 1.45 p/l voor euro is 16.31
Enkeltje met de trein: 12.50
En dan heb ik nog niet eens de afschrijving van een auto mee genomen, maar alleen de bezinekosten.
Het hele schema gaat uit van een aantal vaste gegevens,oa een snelheid xxxx op baanvak yyyy, als een trein een half uurtje later komt, is er vaak geen plek op het geplande perron, staan wissels verkeerd, zijn er geen machinisten etc etc. Door de invoering van de "nieuwe" dienstregeling een aantal jaren geleden zijn er al aardig wat afhankelijkheden uit het systeem gehaald, maar zomaar wat rijden met die dingen kan niet.quote:Op dinsdag 22 december 2009 11:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wie zegt dat die treinen dan met 130 kilometer per uur moeten rijden? Ik in ieder geval niet. Als ze maar rijden, dáár gaat het om.
Tuurlijk joh. Vertragingen in het openbaar vervoer komen alleen voor bij sneeuw.quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:05 schreef t-8one het volgende:
[..]
Op een normale dag zijn er geen vertragingen met het OV, op de weg daarintegen.
Ja, want de trein rijdt van deur tot deurquote:Heeveel verbruikt je auto? 1 op 12? lijkt me een mooi uitgangspunt.
Afstand Eindhoven - Utrecht: 135 km
Benzinekosten: 135/12=11.25 liter bezine, a ongeveer 1.45 p/l voor euro is 16.31
Enkeltje met de trein: 12.50
En dan heb ik nog niet eens de afschrijving van een auto mee genomen, maar alleen de bezinekosten.
Waar een wil is, is een weg en die wil is er gewoon niet, dát is het probleem. Behalve als het de NS uitkomt. Ik herinner me nog een paar jaar geleden dat de NS kampte, door hun eigen schuld overigens, want ze weigerden op tijd te investeren, met slecht materieel en derhalve veel uitval van treinen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:28 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het hele schema gaat uit van een aantal vaste gegevens,oa een snelheid xxxx op baanvak yyyy, als een trein een half uurtje later komt, is er vaak geen plek op het geplande perron, staan wissels verkeerd, zijn er geen machinisten etc etc. Door de invoering van de "nieuwe" dienstregeling een aantal jaren geleden zijn er al aardig wat afhankelijkheden uit het systeem gehaald, maar zomaar wat rijden met die dingen kan niet.
Soms is het voordeel van het spoor (vaste schema's en bezetting) een nadeel, het systeem is gewoon inherent niet flexibel, zoals dat met bijvoorbeeld stadsbussen wel het geval is..
Doe niet zo achterlijk, niemand hier beweert zoiets infantiels. Dat kan ook echt weer alleen bij jou vandaan komen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:42 schreef RickoKun het volgende:
Jullie doen echt alsof NS (het is niet de NS trouwens, sukkels, het is ProRail) dit allemaal expres doet om jullie te sarren hé? Juist, dat beweren velen van jullie.
Denk maar niet dat ze dat doen omdat dat juist slecht is voor hun reputatie, ze zitten zelf nu ook met het handen in het haar.
Waar een wil is, is nog steeds geen mogelijkheid om hele treinstellen te teleporteren naar het station waar ze nodig zijn hoor..quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg en die wil is er gewoon niet, dát is het probleem. Behalve als het de NS uitkomt. Ik herinner me nog een paar jaar geleden dat de NS kampte, door hun eigen schuld overigens, want ze weigerden op tijd te investeren, met slecht materieel en derhalve veel uitval van treinen.
Toen was er binnen no-time een aangepaste dienstregeling, want als het de NS uitkomt in verband met teveel claims, dan kan het opeens wél. Lijkt me geen enkel probleem om vantevoren een soort noodschema paraat te hebben en zeker als het dan veel minder druk is op het spoor, moet het echt geen enkel probleem zijn om de boel dan in goede banen te leiden. We leven in de 21ste eeuw hoor. Zelfs in de jaren 60 van de vorige eeuw konden we al mensen op de maan zetten, maar wat treintjes over het spoor leiden, nee, dat kan echt niet hoor.
Laat ik het maar zo zeggen als ik een medewerker van de NS om een update vraag en krijg te horen weet het niet. Ik kan je niks vertellen. Heb ik met een bedrijf te maken wat incompetentie en wanbeleid tot bedrijfscultuur heeft verheven. Ze doen het er denk ik gewoon om. En ik ga snel me rijbewijs halen dit jaar.quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:42 schreef RickoKun het volgende:Jullie doen echt alsof NS (het is niet de NS trouwens, sukkels, het is ProRail) dit allemaal expres doet om jullie te sarren hé? Juist, dat beweren velen van jullie.
Denk maar niet dat ze dat doen omdat dat juist slecht is voor hun reputatie, ze zitten zelf nu ook met het handen in het haar.
Om dan vervolgens lekker achteraan te sluiten in de file? Ter vergelijking, ik kan met de trein nagenoeg net zo snel van Deventer naar Rotterdam als mijn vriendin in de auto zonder file, wat tijdens werktijden natuurlijk een utopie is. Veel mensen kunnen/willen zich niet over geven aan een ander als het om vervoer gaat heb ik het idee, maar als je daar eenmaal over heen bent, is de trein nog verrassend vaak een goed alternatief hoor. Het is niet zaligmakend, en vooral bij prorail mag men wel eens met de knuppel/bezem door de kantoren heen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
Laat ik het maar zo zeggen als ik een medewerker van de NS om een update vraag en krijg te horen weet het niet. Ik kan je niks vertellen. Heb ik met een bedrijf te maken wat incompetentie en wanbeleid tot bedrijfscultuur heeft verheven. Ze doen het er denk ik gewoon om. En ik ga snel me rijbewijs halen dit jaar.![]()
Hmm van Deventer naar mijn ouders in Leeuwarden met de trein is ook even snel gemeten van station naar station, ben ik dan zo'n extreme uitzondering?quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:15 schreef Fastmatti het volgende:
Dat zijn echt uitzonderingen hoor. Gemiddeld duurt het OV twee keer zo lang, zelfs met file. Voor en natransport wordt negen van de tien keer over het hoofd gezien.
Hangt er nogal sterk vanaf waar je moet zijn en waar je vandaan komt. Woon-werk (Amersfoort-Utrecht) kost mij met de trein minder dan een kwartier. Dat haal ik met de auto nooit, zelfs al staan er geen files. Als ik er dan nog 5 minuten lopen aan de ene kant en 5 minuten fietsen aan de andere kant bij optel, kom ik misschien een beetje in de buurt van de reistijd per auto als er verder geen kip op de weg is. Dan laat ik nog even buiten beschouwing wat parkeren in Utrecht kost...quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:15 schreef Fastmatti het volgende:
Dat zijn echt uitzonderingen hoor. Gemiddeld duurt het OV twee keer zo lang, zelfs met file. Voor en natransport wordt negen van de tien keer over het hoofd gezien.
quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Doe niet zo achterlijk, niemand hier beweert zoiets infantiels. Dat kan ook echt weer alleen bij jou vandaan komen.
Nee hé?quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg en die wil is er gewoon niet, dát is het probleem. Behalve als het de NS uitkomt.
Toen was er binnen no-time een aangepaste dienstregeling, want als het de NS uitkomt in verband met teveel claims, dan kan het opeens wél.
Klopt, maar wie moet dat nou?quote:Op dinsdag 22 december 2009 13:45 schreef k_man het volgende:
Als je van centrum naar centrum moet is de trein meestal sneller. Zeker in de spits.
Hier ben ik het wel weer met je eensquote:Op dinsdag 22 december 2009 12:44 schreef HeatWave het volgende:
En men wil gewoon eens dat niet elke kutsmoes wordt aangegrepen om niet te rijden, te warm, blaadjes, sneeuw etc. Dan steek je dat miljard idd maar eens in maatregelen ipv vage stiltecoupees etc.
Door de subsidie niet nee. Het is vrijwel nooit goedkoper en zodra je met meerdere reist worden verschillen ineens heel groot.quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:16 schreef Repeat het volgende:
Trein is helemaal niet duurder dan de auto.
Ik, om een voorbeeld te noemen. De locaties van onze vestigingen in Nederland zijn waar mogelijk zo gekozen dat ze goed per OV te bereiken zijn, en wij kunnen gewoon hier op kantoor bij de facilitaire dienst treinkaartjes kopen. Verder heeft het bedrijf een actief promotiebeleid voor het gebruik van het OV, oa ook voor het woon-werk verkeer. Het Nederlandse OV is zeker niet zaligmakend, en lang niet altijd de beste oplossing, maar dat geldt ook voor de auto.quote:
Daar rijden ze veel meer over een enkel spoor.quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:28 schreef mvc het volgende:
Wat ik mij onlangs afvroeg, hoe zou het zijn in landen als rusland etc. gaan met het OV daar waar het over het algemeen kouder is dan hier en het dus ook vaker vriest en sneeuwt ? Zou men daar om de haverklap alles stil leggen ?
Die hebben lang niet zo'n intensief gebruikt & compact spoornet als wij hier.. En daar is het voor veel langere periodes koud, dus kan je het materieel er op aanpassen, hier sneeuwt het niet zo vaak..quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:28 schreef mvc het volgende:
Wat ik mij onlangs afvroeg, hoe zou het zijn in landen als rusland etc. gaan met het OV daar waar het over het algemeen kouder is dan hier en het dus ook vaker vriest en sneeuwt ? Zou men daar om de haverklap alles stil leggen ?
quote:Op maandag 21 december 2009 22:49 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Misschien moet er iets in geïnvesteerd worden en kunnen ze ideeën opdoen bij naburige landen die met regelmaat met sneeuw te maken hebben.
Is het heus?quote:Op dinsdag 22 december 2009 09:11 schreef k_man het volgende:
Waarom gaat het in een OV-topic alleen nog maar over winterbanden?
Hoe dan ook, dit:
[..]
klopt natuurlijk niet. Winterbanden bieden alleen een voordeel bij rijden op sneeuw of ijs. In alle andere gevallen zijn zomerbanden beter.
[..]
bron
Wat willen ze concreet gaan doen dan? Ze kunnen moeilijk ineens de infrastructurele problemen op gaan lossen. De NS kiest bewust voor een beperkte dienstregeling omdat dit op dit moment beter beheersbaar is.quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:47 schreef OldJeller het volgende:
Duitsers willen NS helpen
Wat had ik ook alweer gezegd gisteren?
[..]![]()
Geef me een medaille!
Ligt eraan per auto.quote:Op dinsdag 22 december 2009 12:05 schreef t-8one het volgende:
[..]
Op een normale dag zijn er geen vertragingen met het OV, op de weg daarintegen.
[..]
Heeveel verbruikt je auto? 1 op 12? lijkt me een mooi uitgangspunt.
Afstand Eindhoven - Utrecht: 135 km
Benzinekosten: 135/12=11.25 liter bezine, a ongeveer 1.45 p/l voor euro is 16.31
Enkeltje met de trein: 12.50
En dan heb ik nog niet eens de afschrijving van een auto mee genomen, maar alleen de bezinekosten.
Nederland heeft een prima infrastructuur, het gaat hoe je er mee omgaat. Je hebt speciale treinen en andere mogelijkheden die de rails prima berijdbaar kunnen maken. Dat gebeurt ook in landen waar drie maanden lang, of langer, sneeuw ligt.quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:53 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Wat willen ze concreet gaan doen dan? Ze kunnen moeilijk ineens de infrastructurele problemen op gaan lossen. De NS kiest bewust voor een beperkte dienstregeling omdat dit op dit moment beter beheersbaar is.
Ja, beperkt is een relatief begrip.quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:53 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Wat willen ze concreet gaan doen dan? Ze kunnen moeilijk ineens de infrastructurele problemen op gaan lossen. De NS kiest bewust voor een beperkte dienstregeling omdat dit op dit moment beter beheersbaar is.
Dat klopt inderdaad. De privatisering heeft niet echt geholpen in het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening.quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:56 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Om de knuppel maar weer eens in het hoenderhok te gooien:
Die al dan niet zogenaamde grote problemen die NS en Prorail hebben komen wel opvallend veel vaker voor sinds ze gescheiden en "geprivatiseerd" zijn, of ligt dan aan mij?
5 minuten fietsen naar station, 5 minuten vanaf station naar werk.quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:54 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ligt eraan per auto.
Daarnaast ben je hoogstwaarschijnlijk wel meer kwijt dan die 12.50 gezien je niet van deur tot deur wordt gebracht en met de auto wel.
Komt uiteraard bij dat je zelf bepaald hoe snel, met wie, met welke muziek of in stilte, hoe laat, in comfort, met welke temperatuur, etc. etc. ipv in zo'n stinkcoupé waar het een verrassing is of je met proletariërs rijdt of niet.
De kern van het probleem is dat de eisen die de NS stelt aan het spoor mbt de weersomstandigheden niet goed zijn. Gemiddeld dit, gemiddeld dat. Problemen ontstaan juist bij waarden boven het gemiddelde.quote:Op maandag 21 december 2009 21:37 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Als de wissels niet werken dan ga je niet ver komen. Als je niet verder kunt kijken als de NS dan zie je de kern van het probleem niet.
Prorail valt onder verkeer en waterstaat.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:00 schreef OldJeller het volgende:
En dan zijn er een hoop mensen die altijd roepen dat privatisering van alles beter is.
Misschien.. maar blijkbaar niet nu voor het treinvervoer met bedrijven als prorail en NS.
Vuige socialist.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:00 schreef OldJeller het volgende:
En dan zijn er een hoop mensen die altijd roepen dat privatisering van alles beter is.
Misschien.. maar blijkbaar niet nu voor het treinvervoer met bedrijven als prorail en NS.
Verwacht je dat de Duitsers dat erg snel op weten te lossen dan? Op het gebied van infrastructuur zijn er gewoon structurele problemen aanwezig, die los je niet zomaar op.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:01 schreef HeatWave het volgende:
Duitsers willen NS helpen Dus, het is dus WEL overtrokken beroerd hier, iit tot wat alle "experts"hier beweren.
Je kan ze in elk geval eerst uithoren en bekijken wat voor ideeën ze aandragen vóór je bij voorbaat sceptisch gaat doen. Wellicht komen ze met speciale treinen die de rails schoon en toegankelijk kunnen krijgen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:08 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Verwacht je dat de Duitsers dat erg snel op weten te lossen dan? Op het gebied van infrastructuur zijn er gewoon structurele problemen aanwezig, die los je niet zomaar op.
Mja, daar komen ze dan mee als ze in Duitsland klaar zijn met vegen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:11 schreef OldJeller het volgende:
Je kan ze in elk geval eerst uithoren en bekijken wat voor ideeën ze aandragen vóór je bij voorbaat sceptisch gaat doen. Wellicht komen ze met speciale treinen die de rails schoon en toegankelijk kunnen krijgen.
Nee, dat verwacht ik niet, maar er lopen er hier iets teveel rond die zeggen dat het onmogelijk was voor Prorail om dit te verhelpen of voorkomen, dat is dus gewoon niet waarquote:Op dinsdag 22 december 2009 15:08 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Verwacht je dat de Duitsers dat erg snel op weten te lossen dan? Op het gebied van infrastructuur zijn er gewoon structurele problemen aanwezig, die los je niet zomaar op.
Begin dit jaar, eind dit jaar.quote:Op maandag 21 december 2009 20:52 schreef Lonker het volgende:
Niet zo zeiken....1x in het jaar ofzo
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |