Jij betrok de minaretten bij de discussiequote:Op donderdag 17 december 2009 21:59 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Het gaat toch over Nederland of niet, of zou je het ook niet erg vinden als er "democratisch" werd besloten om alle minaretten maar in de ban te doen?
Dat heeft er alles mee te maken, wat heeft de SP in godsnaam van doen met het Suikerfeest, en wie zijn zij om dat als plausibel alternatief te laten gelden (of het te steunen) in plaats van het kerstfeest. Ik heb nog maar weinig in m'n leven zulke onzin gehoord.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:00 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ja, da's mooi en alles, maar heeft geen reet te maken met de rest van de onzin die je uitkraamde.
Maar mooi dat je dat inzicht hebt heur.
Ja omdat het eenzelfde principe is, een verbod op een aspect van de Islam, of een verbod op een aspect van het Christendom, ik zie het verschil niet. Of de politiek moet al een voorkeur hebben voor een bepaalde religie, dan kan ik het nog wel begrijpen.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij betrok de minaretten bij de discussie
5 mei ook niet, en zeker niet in Duitschlandquote:Op donderdag 17 december 2009 20:44 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Goed, laten we dan ook maar Koninginnedag afschaffen, "in de meeste andere landen wordt ie ook helemaal niet gevierd".
Helaas is Nederland inderdaad niet seculier. Hare Majesteit tekent haar wetten nog steeds in de naam van haar God. In een seculier Nederland zou je gewoon een vast aantal vrij beschikbare vrije dagen hebben voor je favo godsdienst die je al dan niet kan opnemen. Zo werkt het echter niet. Er is een sterke bias naar Christelijke feestdagen, maar dan met het grote verschil met andere landen dat wij hier overal de 2de van hebben.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:03 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ja omdat het eenzelfde principe is, een verbod op een aspect van de Islam, of een verbod op een aspect van het Christendom, ik zie het verschil niet. Of de politiek moet al een voorkeur hebben voor een bepaalde religie, dan kan ik het nog wel begrijpen.
Maar dan weet ik ook meteen in welke hoek ik ze moet neerzetten.
Toch vind ik dit geen goed argument. Weliswaar wijkt Nederland af met 2e Kerstdag enzo, maar in bijvoorbeeld Duitsland en Belgie worden bepaalde heiligendagen gevierd. Geen bedrijf te bereiken, en hier in Nederland wordt wel gewerkt. Dus de vergelijking met andere landen in combinatie met de wereldeconomie lijkt me niet terecht.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:18 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, en we wijken er ook mee af van bijna alle andere westerse landen. Nu overigens zelfs drie dagen achter elkaar.
Maar als die tweede dag nu eens wordt vervangen door een andere feestdag op een ander tijdstip? Heiligen kan ik zo niet bedenken, maar 1 mei komt wel in aanmerkingquote:Op vrijdag 18 december 2009 07:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toch vind ik dit geen goed argument. Weliswaar wijkt Nederland af met 2e Kerstdag enzo, maar in bijvoorbeeld Duitsland en Belgie worden bepaalde heiligendagen gevierd. Geen bedrijf te bereiken, en hier in Nederland wordt wel gewerkt. Dus de vergelijking met andere landen in combinatie met de wereldeconomie lijkt me niet terecht.
Nou, het argument was dat het slecht was voor de economie omdat de wereld doordraait en wij niet meedraaien, maar wij houden op andere dagen de wereldeconomie mee gaande namens onze buurlanden.quote:Op vrijdag 18 december 2009 07:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar als die tweede dag nu eens wordt vervangen door een andere feestdag op een ander tijdstip? Heiligen kan ik zo niet bedenken, maar 1 mei komt wel in aanmerking
quote:Op donderdag 17 december 2009 20:42 schreef miss_sly het volgende:
Niet in plaats van, maar als extra nationale feestdag erbij vind ik het een prima uiting van de multiculturele samenleving waarin we leven.
Duitsers hebben ook een 2. Weihnachtstag en Engelsen kennen Boxing Day, dat Kerst over meerdere dagen gevierd werd is niet helemaal uitzonderlijk, het is immers een vrij belangrijk kerkelijk feest.quote:Op vrijdag 18 december 2009 08:01 schreef miss_sly het volgende:
Die 2e xx-dagen die wij hier vieren, zijn inderdaad vreemd tov andere landen.
Traditioneel wordt vanuit het Katholicisme op 26 december Sint Stefanus herdacht, de eerste Christelijke martelaar. Ooit was die erg populair, Stefanuskerken heb je ook veel. Misschien dat dit er ook aan de grondslag ligt in Nederland, maar in Katholieke landen wordt dit nog wel explicieter gevierd.quote:Op vrijdag 18 december 2009 09:57 schreef ThaMadEd het volgende:
Ook al weet niemand waar de kerstdag precies voor wordt gevierd, het is gewoon een traditie.
Als ik samen met mijn mede-gelovigen van het Vliegend Spaghettimonster bedenk dat 18 december voortaan de jaarlijkse spaghettidag is, dan heb ik het volste recht daartoe. Of de staat dat dan ook moet faciliteren met een nationale vrije dag is weer een ander verhaal...quote:Op vrijdag 18 december 2009 14:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ben voor een bindend referendum over de afschaffing van het suikerfeest met als alternatief een derde kerstdag..
Top!quote:Op vrijdag 18 december 2009 14:34 schreef isogram het volgende:
Ik zeg twee keer NEE tegen dit idiote voorstel.
NEE, want Nederland heeft zo'n beetje de minste vrije dagen (feestdagen) van alle landen in Europater wereld. We gaan dus geen dagen inleveren.
NEE, we gaan ons niet nog verder aanpassen aan de wensen van moslims. Die mogen in Nederland extreem veel als je het afzet tegen de rechten van christenen in bijvoorbeeld Turkije of Iran. Als moslims tijdens het Suikerfeest vrij willen, nemen ze maar een vrije dag op. Circa 40 procent van de Nederlanders - een veel grotere groep dan de 6 procent moslims - hangt helemaal GEEN geloof aan en zij hebben ook geen eigen vrije dag.
Als het Suikerfeest een nationale vrije dag wordt, eis ik ook de "Nationale Atheïsmedag" als vrije dag. Zo niet, dan is er sprake van loepzuivere discriminatie, waarbij gelovigen (weer eens) worden voorgetrokken.
Ik vind het op zich al heel raar en onjuist om er 1 geloof uit te lichten om in aanmerking te komen voor een officiële feestdag.quote:Op vrijdag 18 december 2009 14:44 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ben voor een bindend referendum over de afschaffing van het suikerfeest met als alternatief een derde kerstdag..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |