Heb jij ooit al eens een serieus onderzoek naar iets gedaan?quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:16 schreef jogy het volgende:
[..]
Mwoa, dan heb je ook nog de mensen die zich wel verdiepen in de materie van alle kanten en tot dezelfde conclusie komen. De wetenschap is het beste wat we tot op heden hebben om op rationele manier tot ontdekkingen te komen maar dat wil niet zeggen dat het goed is zoals het is, net als sommige mensen over de democratie zeggen dat het de minst slechte bestuursvorm is. Zolang de overheersende consensus van de reguliere wetenschap is dat de Newtoniaanse visie de juiste is beperkt het zichzelf op manieren die eigenlijk doodzonde zijn. Gelukkig is het wel langzaamaan aan het veranderen maar elke veranderend paradigma in de wetenschap komt pas een aantal jaren over in het collectieve bewustzijn van de mensheid in zijn geheel.
Nee, mijn stemmen zijn leuk en geven mij complimentjes over mijn kapsel, zeggen dat ik sexy ben en dat ik niet naar die boze mensen moet luisteren die vertellen dat ik terug moet kruipen in mijn grot.quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:00 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Doe eens iets aan die stemmen in je hoofd, Jogy.
Bedankt, dat denk ik nou ookquote:Heb je last van een psychose? Zo ja:
[..]
Of zijn het geestverschijningen?
Dan raad ik je ayahuasca/dmt aan.
Succes! Jij bent vast zelf in staat om in te schatten of het een psychose of een geestverschijning betreft.
Nou, dat klinkt stoer en verstandig en ik ben blij dat je dat hier komt melden. Dan hoeven we daar tenminste niet meer over te speculerenquote:Op woensdag 20 januari 2010 23:05 schreef Manke het volgende:
Mevrouw van santo daime wou eerst een gesprek aangaan met m'n psychiater - ze beseffen wel het een en ander. En ja, ik gebruik helaas nog medicijnen.
Niet enkel internetsites, ook allerlei boeken natuurlijk (mainstream en minder mainstream, wetenschappelijk en esoterisch gericht voor een totaalplaatje) . Aangezien ik niet daadwerkelijk de financiën bezit om een onderzoek op te zetten die door iemand anders dan mezelf zal worden geaccepteerd blijft het daarbij en mijn eigen ervaringen binnen de meer bizarre kant van de werkelijkheid natuurlijk. Je bent een infojunk of je bent het nietquote:Op woensdag 20 januari 2010 23:02 schreef Flammie het volgende:
[..]
Heb jij ooit al eens een serieus onderzoek naar iets gedaan?
Of iemand hier? Ergens in verdiepen is niet hetzelfde als een serieus onderzoek doen (daar komt namelijk veel meer bij kijken dan wat internet sites afbladeren) en dus is het gewoon vanaf de zijlijnen geeuwen zoals ik al zei. Dat valt niet te verbloemen met dure woorden
quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:07 schreef jogy het volgende:
Maar aangezien bij jou alles een psychose betreft als het niet klopt met jouw beeld van de wereld twijfel ik of jij het ook kan, dat is dan wel weer zonde.
is niet stoer bedoeld, eerder een wanhoopsactie.quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:10 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nou, dat klinkt stoer en verstandig en ik ben blij dat je dat hier komt melden. Dan hoeven we daar tenminste niet meer over te speculeren.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:13 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]Waarom denk je dat ik vragen stel? Ik wil nog steeds weten hoe het verschil bepaald kan worden tussen hallucinaties en geestverschijningen
.
Ook boeken lezen is niet hetzelfde als onderzoeken. De wetenschap gaat verder als datquote:Op woensdag 20 januari 2010 23:12 schreef jogy het volgende:
[..]
Niet enkel internetsites, ook allerlei boeken natuurlijk (mainstream en minder mainstream, wetenschappelijk en esoterisch gericht voor een totaalplaatje) . Aangezien ik niet daadwerkelijk de financiën bezit om een onderzoek op te zetten die door iemand anders dan mezelf zal worden geaccepteerd blijft het daarbij en mijn eigen ervaringen binnen de meer bizarre kant van de werkelijkheid natuurlijk. Je bent een infojunk of je bent het niet.
quote:
Da's nou jammer, ik word zelf namelijk vaak 'kaboutertje' genoemd door anderen en dat vind ik elke keer weer toch wel een psychedelische ervaringquote:Met psychedelische ervaringen bedoel ik overigens geen kaboutertjes
Maar in boeken staan meestal wel de wat beter onderbouwde stukken tekst met bronvermelding en argumentatie. Lees maar eens The fabric of the cosmos bijvorbeeld, dat geeft je in ieder geval wat inzicht waar de grenzen van de wetenschap zich op het moment bevinden qua quantumtheorie e.d. Of bijvoorbeeld Entangled minds die zwaar gebruik maakt van gedane onderzoeken en de resultaten ervan. Het is het beste wat men kan doen van buitenaf naar binnen starend, helaas. De wetenschap is er ook voor het plebs om aan te geven wat wel en niet aanneembaar is en als je dan ook de boeken leest die aan de buitenranden van de wetenschappelijke gemeenschap staan kom je tot verrassende inzichten, historisch gezien werd elke nieuwe theorie binnen de wetenschap eerst gekielhaald voor het populair werd. Verder heb ik alleen de sporadische gevallen dat ik zelf iets raars meemaak om mee te spelen, wat voor mij natuurlijk al genoeg is maar voor de rest van de wereld niet meer dan een mogelijk verzonnen anekdote.quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:26 schreef Flammie het volgende:
[..]
Ook boeken lezen is niet hetzelfde als onderzoeken. De wetenschap gaat verder als dat
Goh, een ontwijkend antwoord, wat verrassend.quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:28 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
In mijn tijd heette dat nog gewoon 'zesde klas'.
[..]
Da's nou jammer, ik word zelf namelijk vaak 'kaboutertje' genoemd door anderen en dat vind ik elke keer weer toch wel een psychedelische ervaring.
Och, ik heb het eerder in dit en/of het vorige topic gemeld dat ik persoonlijke hallucinatie-ervaringen niet relevant vind voor het onderwerp en dan mag iedereen van mijn part denken dat ik me of constant helemaal gek loop te trippen of dat ik er totaal geen ervaring mee heb. Dat is mij om het even. Als iemand wel een persoonlijke hallucinatie-ervaring hier wil delen, dan moet diegene dat zelf weten.quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:35 schreef jogy het volgende:
Goh, een ontwijkend antwoord, wat verrassend.
kortom , jij bent 10 keer vager dan iemand die gewoon oprecht zijn ervaring verteld en ik vraag me af of mensen die wel de algemeen geaccepteerde opvatting hebben dat bijv geesten bestaan op hun beurt misschien jouw zienswijze zouden moeten hebben en zich af zouden moeten vragen ofquote:Op woensdag 20 januari 2010 23:42 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Och, ik heb het eerder in dit en/of het vorige topic gemeld dat ik persoonlijke hallucinatie-ervaringen niet relevant vind voor het onderwerp en dan mag iedereen van mijn part denken dat ik me of constant helemaal gek loop te trippen of dat ik er totaal geen ervaring mee heb. Dat is mij om het even. Als iemand wel een persoonlijke hallucinatie-ervaring hier wil delen, dan moet diegene dat zelf weten.
Bovendien heb ik er nooit zo'n behoefte aan om mijn hele hebben en houwen op internet te zetten. Zoals bijvoorbeeld ook dat ik de naam van mijn buurman hier niet ga noemen, want dat vind ik totaal niet relevant.
Mijn hele hebben en houwen zet ik nog niet eens op mijn eigen homepage. Op mijn homepage heb ik de meest inhoudsloze weblog van de wereld en dat is natuurlijk ook een prestatie.
Trouwens meneer Nee, voor iemand die doet alsof hij een hekel heeft aan de hokjesgeest (hihi, geestquote:Op woensdag 20 januari 2010 23:15 schreef Nee het volgende:
Ik krijg namelijk het idee dat je nogal erg aan het stigmatiseren bent over dingen waar je waarschijnlijk nauwelijks ervaring mee hebt.
Wat een hokje zegquote:
quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:15 schreef Nee het volgende:
Het is altijd makkelijk om iemands ervaring te beoordelen vanuit je eigen referentiekader en de kennis van de jufvrouw van groep 8, maar het daadwerkelijk ervaren is iets heel anders
Rare conclusies trek jijquote:Op donderdag 21 januari 2010 07:26 schreef Summers het volgende:
kortom , jij bent 10 keer vager dan iemand die gewoon oprecht zijn ervaring verteld en ik vraag me af of mensen die wel de algemeen geaccepteerde opvatting hebben dat bijv geesten bestaan op hun beurt misschien jouw zienswijze zouden moeten hebben en zich af zouden moeten vragen of
iemand met een afwijking ( niet die opvatting hebben ) wellicht degene zijn die in een psychose zijn , wel zo eerlijk en op dezelfde gronden .
Eeehm ja, daarom vraag ik me toch juist af waarom er volgens sommige mensen een verschil is tussen een hallucinatie en een geestverschijningquote:aangezien we hier totaal voorbij gaan aan het feit dat er uitgebreide richtlijnen bestaan voor de diagnose psychose en meerdere symptomen en door bevoegde personen , laten we dat gewoon zelf beoordelen net als jij .
Maar je vind ANDERE mensen snel stigmatiserenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:29 schreef JoepiePoepie het volgende:
Na het lezen van dat topic (en het artikel op hartenziel.nl) wordt het mij meer en meer duidelijk waarom geestgelovers hun hallucinaties/waanideeen/achtervolgingswaanzin/psychoses en pareidolie toe willen schrijven aan het paranormale. Het voelt dan blijkbaar veiliger, omdat ze in de 'paranormale wereld' veel meer gesteund worden in hun ideeen dan in de 'normale wereld'.
Maar ik vind dat juist verontrustend, omdat als je 'meegaat' in iemand zijn psychoses, je juist die wanen voedt en daardoor gaat die persoon nog meer wanen krijgen en wordt het genezingsproces een stuk lastiger.
Nu heb ik nieuwe vragen:
Degenen die hallucinaties/waanideeen/achtervolgingswaanzin/psychoses en pareidolie weleens toeschrijven aan het paranormale;
1. zijn jullie je er bewust van dat je dat waarschijnlijk doet uit een soort veiligheid?
En zo ja:
2. zijn jullie je er bewust van (in het geval dat het een echt zieke patient betreft) dat het genezingsproces daardoor een stuk lastiger wordt?
Zit je me nou te stigmatiseren over het gebruik van het woord 'stigmatiseren'?quote:Op donderdag 21 januari 2010 09:28 schreef Summers het volgende:
Maar je vind ANDERE mensen snel stigmatiseren
Ik zet dat quoteje trouwens wel even erbij in die post. Dan is het ook duidelijk voor mensen als Summers waarom ik het woord 'stigmatiseren' gebruikte. En ja, 'mensen als Summers' bedoel ik expres stigmatiserendquote:Op woensdag 20 januari 2010 23:15 schreef Nee het volgende:
Ik krijg namelijk het idee dat je nogal erg aan het stigmatiseren bent over dingen waar je waarschijnlijk nauwelijks ervaring mee hebt.
Hoe weet jij zo zeker dan dat die man met die hoed geen hallucinatie is? Als het bijvoorbeeld een hamster geweest zou zijn, zou het dan wel een hallucinatie zijn of kun je dat zo niet stellen?quote:Op donderdag 21 januari 2010 09:28 schreef Summers het volgende:
Je zal wel gelijk hebben met dat mensen zich veilig willen voelen en daardoor graag in geesten geloven , er is niks rustgevender op de wereld dan de pikzwarte hooded men die met rode ogen naar je kijkt in het donker , alsof je een bad neemt van een uur .
Ehm, het gaat hiet niet om het daadwerkelijk hebben van een waanbeeld maar om het idee dat het wel of geen waanbeeld is en wat er rustgevender is van de twee (waanbeeld of andersoortige waarneming). Dat is een wezenlijk verschil. Het is op zich wel een valide vraag, wat is er nou rustgevender? Het idee dat je helemaal los ben van de rest van het Universum qua gedachtes, daden en dergelijke, alleen in je kamer is ook daadwerkelijk alleen. Of Dat alleen toch niet zo alleen is als de Newtoniaanse wetenschap je wil laten denken, dat er altijd *iets* met je mee kan kijken, kan denken en alleen in je kamer is niet zo afgesloten als je dacht, ook niet als je iets doet waarvan je liever niet wil dat het bekend is bij anderen. Enigszins offtopic ( alhoewel ) maar wel een leuk topic ideequote:Op donderdag 21 januari 2010 09:31 schreef JoepiePoepie het volgende:
Hoe weet jij zo zeker dan dat die man met die hoed geen hallucinatie is? Als het bijvoorbeeld een hamster geweest zou zijn, zou het dan wel een hallucinatie zijn of kun je dat zo niet stellen?
Het zien van kaboutertjes is geen buitenzintuigelijke waarneming, maar slechts een verstoorde realiteit, psychedelische ervaringen zijn meer dan alleen dat. Door alles te gooien op simpele visuele hallucinaties negeer je automatisch de rest van verschijnselen, beter gezegd subjectieve ervaringen. Beetje nuancering is wel op z'n plaats dacht ik zo.quote:Op donderdag 21 januari 2010 08:14 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Trouwens meneer Nee, voor iemand die doet alsof hij een hekel heeft aan de hokjesgeest (hihi, geest), vind ik jou trouwens wel erg snel stigmatiseren
.
Omdat iemand wil weten wat het verschil is tussen een hallucinatie en een geestverschijning en daar zelf een bepaalde mening over heeft, dan zal diegene wel nooit hallucinerende drugs hebben gebruikt of op een andere manier een psychedelische ervaring gehad hebben. En al zou die persoon wel ooit zo'n ervaring gehad hebben, dan mogen het geen kabouters of geesten zijn, want dat is te min
, maar het moeten per se andersoortige buitenzintuigelijke waarnemingen zijn.
Maar goed, blijkbaar ben jij een expert op het gebied van die andersoortige buitenzintuigelijke waarnemingen, dus vertel eens wat je er precies mee bedoelt, dan wordt het vast duidelijk voor alle nitwits wat het verschil is tussen een hallucinatie en andersoortige buitenzintuigelijke waarnemingen.
Je hebt altijd een grote mond over dat jou hallucinaties hetzelfde zijn , als dat zo was , zou je ze gewoon vertellen ,wij moeten jou maar op je bolle ogen geloven dat het hetzelfde is omdat jij dat zegt , op geen enkele wijze kunnen we vergelijken want dat is geheim .quote:Op donderdag 21 januari 2010 09:31 schreef JoepiePoepie het volgende:
Hoe weet jij zo zeker dan dat die man met die hoed geen hallucinatie is? Als het bijvoorbeeld een hamster geweest zou zijn, zou het dan wel een hallucinatie zijn of kun je dat zo niet stellen?
En hoe weet jij zo goed dat het zien van kabouters geen buitenzintuigelijke waarneming, maar slechts een verstoorde realiteit is? Ik bedoel, hoe kun jij zomaar beoordelen dat die kabouters niet bestaan, terwijl ze voor een ander wel bestaan? Waarom hebben jouw buitenzintuigelijke waarnemingen meer waarde dan die van een ander, die 'alleen maar' kabouters ziet?quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:18 schreef Nee het volgende:
Het zien van kaboutertjes is geen buitenzintuigelijke waarneming, maar slechts een verstoorde realiteit,
Ja, o.k., maar in dit topic gaat het over hallucinaties en/of geestverschijningen in alle vormen (niet alleen visueel dus). Als je per se met anderen op Fok wilt babbelen over je tripervaringen en alles wat daarbij hoort, dan kun je daar zelf een topic over openen, bijvoorbeeld in Travelquote:psychedelische ervaringen zijn meer dan alleen dat. Door alles te gooien op simpele visuele hallucinaties negeer je automatisch de rest van verschijnselen, beter gezegd subjectieve ervaringen. Beetje nuancering is wel op z'n plaats dacht ik zo.
quote:Ik ben absoluut geen expert op het gebied van psychedelische ervaringen, vandaar dat ik zo voorzichtig ben met conclusies trekken en meteen een oordeel te vestigen over een persoon.
Nee nogmaals, ik vraag me af hoe het dan 'te meten' (of op een andere manier onderscheid te maken) is tussen een hallucinatie en een geestverschijning en daarbij is de verschijning op zich totaal niet relevant.quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:19 schreef Summers het volgende:
Je hebt altijd een grote mond over dat jou hallucinaties hetzelfde zijn , als dat zo was , zou je ze gewoon vertellen ,wij moeten jou maar op je bolle ogen geloven dat het hetzelfde is omdat jij dat zegt , op geen enkele wijze kunnen we vergelijken want dat is geheim .
We moeten jou maar uit het niets erop vertrouwen dat we eigenlijk jouw conclusie zouden moeten hebben .
Wat zou een goede vraag kunnen zijn?quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:25 schreef jogy het volgende:
Idee: Mocht het ooit voorkomen dat je een waanbeeld/andersoortige waarneming hebt. Probeer te communiceren met hetgeen wat je ziet en vraag het iets waar jij zeker weten het antwoord niet op kan weten op dat moment maar wat je wel achteraf kan verifiëren. Nu moet je wel net even een verschijning tegenkomen die je ter dienst wil zijn natuurlijk maar mocht het dan ooit zo ver zijn dan heb je in ieder geval voor die verschijning een antwoord. Wat eventueel je hele wereldbeeld omver schopt natuurlijk maar dat is een ander verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |