Inderdaad, waarom doe je dat?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:39 schreef Brad het volgende:
waarom stop je iedereen in het hokje "hokjesdenkers"...
Dat denk ik (o.a.), ja.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:35 schreef Nee het volgende:
(...)
Waarom doen de meeste mensen dat? Is het een soort van verdediging om hun eigen positie te versterken of een automatisme van het verstand om een hoeveelheid aan informatie zodanig te ordenen en categoriseren zodat het makkelijker onthouden wordt?
Dat kan ja, maar kost meer moeite als het niet je gewoonte is.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 00:09 schreef wonderer het volgende:
Het is veel te veel werk om van iedereen die je ooit tegenkomt een genuanceerd beeld te vormen en te behouden. Dat neemt niet weg dat we wel iets meer stil mogen staan bij het feit dat we het doen. Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon GEEN waardeoordeel ophangen aan een bepaald aspect van iemand...
kwestie van bewustwording en dan trainen, lijkt me.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 00:24 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat denk ik (o.a.), ja.
[..]
Dat kan ja, maar kost meer moeite als het niet je gewoonte is.
Jep. Mindfulness FTW. Cursusje gedaan en ik heb zo ongeveer 1 moment gehad dat ik écht ECHT 'niets vond'. Veel trainen dusquote:Op zaterdag 16 januari 2010 00:30 schreef wonderer het volgende:
[..]
kwestie van bewustwording en dan trainen, lijkt me.
Inderdaad. Dezelfde reden waarom we generaliseren.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 01:51 schreef Avey het volgende:
Omdat je hersenen nou eenmaal op die manier informatie verwerken. Veel efficiënter.
Precies, het is een oud oerinstinct denk ik. Maar jij hebt het precies goed geformuleerd, mijn complimenten.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:44 schreef poldergeist het volgende:
Misschien evolutionair gezien psychologisch restant, een eigenschap van de mens om op sociaal gebied mensen beter te ordenen om zo te kunnen achterhalen welke mensen beter bij jou passen en welke mensen een groep kunnen vormen, essentieel om te overleven. Een groep met leden met dezelfde overtuigingen en gemeenschapszin staat sterk.
Een eigenschap die wellicht vroeger handig was, maar nu vaak een beperking.
Ik kan me goed vinden in wat je zegt. De mens is namelijk nog steeds bezig met het proces van mentaal en geestelijk volwassen worden. We zijn een nog jonge soort die veel te leren heeft, met name over dat wat zich allemaal in onze hoofden afspeelt.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 12:44 schreef poldergeist het volgende:
Misschien evolutionair gezien psychologisch restant, een eigenschap van de mens om op sociaal gebied mensen beter te ordenen om zo te kunnen achterhalen welke mensen beter bij jou passen en welke mensen een groep kunnen vormen, essentieel om te overleven. Een groep met leden met dezelfde overtuigingen en gemeenschapszin staat sterk.
Een eigenschap die wellicht vroeger handig was, maar nu vaak een beperking.
Goed punt, categoriseren wordt vaak als primitief gezien en niet categoriseren als ruimdenkend. Maar het is precies andersom: kunnen categoriseren betekend kunnen onderscheiden. Primitieve volkeren zagen de wereld als een geheel en hadden nog geen sterk ontwikkeld abstract denkniveau. Hoe geavanceerder volkeren zijn hoe beter hun onderscheidingsvermogen én abstractieniveau. De evolutionaire stap die je voorstelt zou daarom juist een stap terug betekenen.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 15:54 schreef Loei_koei het volgende:
Wat je, je eens af moet vragen is hoe de wereld eruit zag toen je net geboren was en het categoriseren nog niet begonnen was. Categoriseren is in feite zaken los van elkaar zetten waar dat eerst niet het geval was. Als baby was in je ervaring dus alles één. Zo kun je de wereld weer gaan ervaren als je stopt met dat compulsieve categoriseren (mindfulness werd hier al eerder genoemd). Ik denk dat dit een noodzakelijke evolutionaire stap gaat worden.
Ook vaak overgewaardeerd naar mijn mening. Het idee dat een mens al bepaald is in bepaalde fasen, of fasen moet doorlopen of alleen overgeleverd is aan psychologische oorzaak- en gevolg principetjes komt me soms de speugaten uit.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 05:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik kan me goed vinden in wat je zegt. De mens is namelijk nog steeds bezig met het proces van mentaal en geestelijk volwassen worden. We zijn een nog jonge soort die veel te leren heeft, met name over dat wat zich allemaal in onze hoofden afspeelt.
[quote]
Psychologie wordt ondergewaardeerd vind ik. Waarschijnlijk omdat de massa nog niet goed inziet dat we aan onszelf kunnen werken om wijzere en meer evenwichtige mensen te worden. Bewustwording is de sleutel daarin. Mensen weten vaak niet dat ze een keus hebben, maar met de juiste informatie over hoe onze basispsychologie werkt, geef je mensen meer controle over hun leven en daardoor ook meer controle over de kwaliteit van hun leven.
Dit gaat me even te diep, moet ik nog eens lezen en laten bezinkenquote:De volgende stap zal verlichting zijn. De scheiding van dat wat gedacht wordt en datgene dat de gedachte observeert. Wanneer we als mensen deze scheiding weten te maken zal het ego geen controle meer over ons hebben omdat wij niet meer het ego zijn, maar de observeerder van dat ego. Daardoor zullen we gelukkiger, evenwichtiger en wijzer worden.
Er is ook niets mis mee en het is idd erg handig. Het zou een evolutionaire stap vooruit zijn om gebruik te kunnen maken van het categoriseren in plaats van er zo in op te gaan. Als jij iets categoriseert is dat immers maar een interpretatie van de realiteit. De meeste mensen verwarren hun interpretatie van de realiteit met de realiteit zelf. De volgende stap is dus afstand nemen, zoals pcp al zegt: jezelf herkennen als de observeerder, van datgene dat categoriseert. Wanneer dat gebeurd is kijk je niet meer door een rookgordijn van concepten naar de wereld, maar zie je de wereld zoals die is.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 17:37 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Goed punt, categoriseren wordt vaak als primitief gezien en niet categoriseren als ruimdenkend. Maar het is precies andersom: kunnen categoriseren betekend kunnen onderscheiden. Primitieve volkeren zagen de wereld als een geheel en hadden nog geen sterk ontwikkeld abstract denkniveau. Hoe geavanceerder volkeren zijn hoe beter hun onderscheidingsvermogen én abstractieniveau. De evolutionaire stap die je voorstelt zou daarom juist een stap terug betekenen.
Behalve dan dat iets objectief observeren onmogelijk is.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 20:25 schreef Loei_koei het volgende:
[..]
Er is ook niets mis mee en het is idd erg handig. Het zou een evolutionaire stap vooruit zijn om gebruik te kunnen maken van het categoriseren in plaats van er zo in op te gaan. Als jij iets categoriseert is dat immers maar een interpretatie van de realiteit. De meeste mensen verwarren hun interpretatie van de realiteit met de realiteit zelf. De volgende stap is dus afstand nemen, zoals pcp al zegt: jezelf herkennen als de observeerder, van datgene dat categoriseert. Wanneer dat gebeurd is kijk je niet meer door een rookgordijn van concepten naar de wereld, maar zie je de wereld zoals die is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |