staat stem tussen aanhalingstekens, omdat ze er gedachtes mee bedoelen, ik hoor geluid en geen gedachtes.quote:Een van de dingen die mis lijken te gaan bij schizofrenie-patiënten die stemmen horen, is dat ze hun gedachten niet als eigen gedachten herkennen. Bij interne spraak worden dezelfde taalgebieden actief als wanneer we spreken en luisteren. Erg levendige gedachten kunnen we soms bijna horen, maar de hersenen zorgen ervoor dat we die 'stem' toch blijven herkennen als onze eigen gedachten.
good thinkingquote:Op woensdag 20 januari 2010 16:32 schreef Manke het volgende:
[..]
dan wordt het tijd om de betekenis van deze begrippen bij te werken - imho.
http://www.hartenziel.nl/artikel/verzwegen_vrienden_in_hetquote:Of iets een psychose heet, hangt ervan af of iets cultureel geaccepteerd is. Hardnekkig vasthouden aan aantoonbaar onjuiste politieke overtuigingen heet geen psychose, evenals een Mariaverschijning, als die door de geloofsgemeenschap wordt aangemoedigd. Vandaar dat stemmen of geestverschijningen die hier als psychose worden bestempeld, in Suriname, Indonesië of Brazilië voor normaal kunnen doorgaan. In Nederland is het geloven in horoscopen en het bezoeken van paranormaalbeurzen weer redelijk geaccepteerd.
Kijken of ik 'm ken. Zit nogal in psych wereldje.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:02 schreef Manke het volgende:
waarom wil je het weten? wil 't wel pb'en
Het is niet echt verstandig om persoonlijke info te verspreiden over het internet moet ik zeggen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:02 schreef Manke het volgende:
waarom wil je het weten? wil 't wel pb'en
heb met deze niet zoveel moeite, ook al wilt 'ie hem doorverwijzen naar dit forum - vast niet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:04 schreef jogy het volgende:
[..]
Het is niet echt verstandig om persoonlijke info te verspreiden over het internet moet ik zeggen.
Okidokie. Maar handig is het niet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:06 schreef Manke het volgende:
[..]
heb met deze niet zoveel moeite, ook al wilt 'ie hem doorverwijzen naar dit forum - vast niet.
Wat is het verband tussen het voeden van een psychose, de aanname dat ik me druk zou maken, en het dikgedrukte citaatquote:Op woensdag 20 januari 2010 15:54 schreef Summers het volgende:
Jij maakt je geloof ik drukker dan de mensen die dat onderzoeken
Met Arnoud is niets mis. Leuk gezin, verantwoordelijke baan als arts, goed in zijn vel, bovenkamer op orde. Toch kijkt hij wel uit om bij de koffie-automaat over de stemmen te vertellen, of met zijn echte naam in de krant te komen. Want stemmen horen staat nu eenmaal voor: die is de weg kwijt.
'Dat komt door de rare ideeën die bestaan over psychose: alsof er een paar gekken zijn en de rest normaal is', zegt Jim van Os, die als hoogleraar psychiatrie aan de Universiteit Maastricht veel onderzoek heeft gedaan aan subklinische psychotische kenmerken: bijzondere waarnemingen en/of sterke persoonlijke overtuigingen waarvoor mensen geen medische zorg behoeven. Die zijn nogal talrijk, blijkt uit recente bevolkingsonderzoeken.
Die informatie hou ik liever voor mezelfquote:Op woensdag 20 januari 2010 16:28 schreef Manke het volgende:
Hoe heet je buurman, of in welke stad woont 'ie? Misschien ken ik 'm?
Hoe gaan we onderscheid maken tussen een psychose en iemand met geestverschijningen? Oftewel: Wie krijgen er reguliere medicijnen en wie middelen die hallucinaties opwekken?quote:
't Is een beetje een dooddoener om uitgerekend het citaat over culturele verschillen als argument aan te voeren om een psychose te ontkennen. Volgens sommige Indische familieleden van mij mag je geen kris in huis hebben, want dat schijnt boze geesten aan te trekken. Ik heb zelf een kris in huis, maar er is niks aan de hand, omdat... Ik ben niet Indisch genoeg ofzo?quote:Of iets een psychose heet, hangt ervan af of iets cultureel geaccepteerd is. Hardnekkig vasthouden aan aantoonbaar onjuiste politieke overtuigingen heet geen psychose, evenals een Mariaverschijning, als die door de geloofsgemeenschap wordt aangemoedigd. Vandaar dat stemmen of geestverschijningen die hier als psychose worden bestempeld, in Suriname, Indonesië of Brazilië voor normaal kunnen doorgaan. In Nederland is het geloven in horoscopen en het bezoeken van paranormaalbeurzen weer redelijk geaccepteerd.
http://www.hartenziel.nl/artikel/verzwegen_vrienden_in_het
quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:19 schreef Manke het volgende:
Heb binnenkort een behandeling met een sjamaan van santodaime.nl icm ayahuasca [=dmt] - psych vind het best.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:22 schreef jogy het volgende:
Dat is dan wel weer stoer eigenlijk. Succes in ieder geval.
quote:
Ja, succes he Mankequote:Op woensdag 9 april 2003 23:23 schreef Schorpioen het volgende:
Ayahuasca staat nog op mijn 'verlanglijstje' zeg maar. Het is een van de meest heftige psychedelica. Ik weet er weinig meer van dat het een combinatie is van 2 planten, een slingerplant die 5-DMT bevat, en een andere plant die harmala alkaloiden bevat. Wordt gebruikt als heilig sacrament in bepaalde kerken/religies zoals bepaalde stammen in Zuid Amerika, en de Santo Daime kerk. Het schijnt een zwaar religieuze trip te geven, die een ander mens van je maakt.
Dit is niet een drug die je voor de lol doet, alleen als je echt heel erg diep in jezelf wil graven en weet waar je mee bezig bent. Je schijnt er helemaal van de wereld van te geraken, zeer zware hallucinaties, en misselijkheid en hevig braken schijnt ook vrijwel altijd voor te komen. Het wordt meestal in een ritueel gebruikt, met meerderen en iemand die de mensen kan begeleiden op hun trip, ik denk dan ook niet dat het heel slim is om het in je eentje te gebruiken, of sowieso als je niet weet wat het is.
Maar dit heb ik dus alleen van horen zeggen, zelf heb ik er geen ervaring mee.
Wie ben jij om, zonder enige kennis van zaken wat manke betreft tegen zijn psychiater in te gaan?quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:25 schreef JoepiePoepie het volgende:
Ja, succes he Manke! Ayahuasca is namelijk een van de verstandigste en stoerste dingen die je kunt doen als je last hebt van stemmen in je hoofd
! En dat moet vooral aangemoedigd worden
![]()
! Ik ben heel benieuwd naar het resultaat hoor
!
Nee hoor, ik moedig hem juist aan, net als jij deedquote:Op woensdag 20 januari 2010 20:51 schreef jogy het volgende:
Wie ben jij om, zonder enige kennis van zaken wat manke betreft tegen zijn psychiater in te gaan?
Als zijn psych het geen punt vind en hij dus wel weet wat manke van plan is vind ik het op zijn minst grappig dat jij vanaf de zijlijn op een sarcastische manier je ongenoegen laat blijken.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:06 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nee hoor, ik moedig hem juist aan, net als jij deed! Hup Manke, zet 'm op!
Trouwens, we weten niet eens wat Manke precies tegen zijn psychiater heeft gezegd. Misschien heeft hij alleen maar gezegd dat hij het in het 'alternatieve circuit' gaat zoeken.
Ik kan me niet voorstellen dat een reguliere psychiater het goedkeurt en aanmoedigt, dat een client met stemmen in zijn hoofd, hallucigene middelen gaat gebruiken.
Maar goed, laten wij ons daar beslist niks van aantrekken: Hup Manke! Doe stoer en ga aan de hallucigene middelen
!
Dat van die begeleiding klopt waarschijnlijk wel enigszins:quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:15 schreef jogy het volgende:
Daarbij komt nog dat die organisatie een verwaterde versie geeft van Ayahuesca en er ook nog eens begeleiding van begin tot eind op geeft, het is dus niet zo dat hij in zijn eentje op paddo's gaat kauwen oid.
Dat vind ik ook altijd zo grappig wanneer er hier mensen zijn die zeggen dat de wetenschap hun werk niet goed doen, kortzichtig zijn of niet begrijpen waar ze het over hebben (dit natuurlijk ook vanaf diezelfde zijlijnen zonder zelf ook maar 1x een serieus onderzoek gepleegd te hebben), maar ja dan gelden er natuurlijk andere regels en belangenquote:Op woensdag 20 januari 2010 21:15 schreef jogy het volgende:
[..]
Als zijn psych het geen punt vind en hij dus wel weet wat manke van plan is vind ik het op zijn minst grappig dat jij vanaf de zijlijn op een sarcastische manier je ongenoegen laat blijken.
Daarbij komt nog dat die organisatie een verwaterde versie geeft van Ayahuesca en er ook nog eens begeleiding van begin tot eind op geeft, het is dus niet zo dat hij in zijn eentje op paddo's gaat kauwen oid.
Mwoa, dan heb je ook nog de mensen die zich wel verdiepen in de materie van alle kanten en tot dezelfde conclusie komen. De wetenschap is het beste wat we tot op heden hebben om op rationele manier tot ontdekkingen te komen maar dat wil niet zeggen dat het goed is zoals het is, net als sommige mensen over de democratie zeggen dat het de minst slechte bestuursvorm is. Zolang de overheersende consensus van de reguliere wetenschap is dat de Newtoniaanse visie de juiste is beperkt het zichzelf op manieren die eigenlijk doodzonde zijn. Gelukkig is het wel langzaamaan aan het veranderen maar elke veranderend paradigma in de wetenschap komt pas een aantal jaren over in het collectieve bewustzijn van de mensheid in zijn geheel.quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:03 schreef Flammie het volgende:
[..]
Dat vind ik ook altijd zo grappig wanneer er hier mensen zijn die zeggen dat de wetenschap hun werk niet goed doen, kortzichtig zijn of niet begrijpen waar ze het over hebben (dit natuurlijk ook vanaf diezelfde zijlijnen zonder zelf ook maar 1x een serieus onderzoek gepleegd te hebben), maar ja dan gelden er natuurlijk andere regels en belangen
Riep je me? Of waren het de stemmen in m'n hoofdquote:Op woensdag 20 januari 2010 22:16 schreef jogy het volgende:
Mwoa, dan heb je ook nog de mensen die zich wel verdiepen in de materie van alle kanten
-nee-quote:De wetenschap is het beste wat we tot op heden hebben om op rationele manier tot ontdekkingen te komen maar dat wil niet zeggen dat het goed is zoals het is, net als sommige mensen over de democratie zeggen dat het de minst slechte bestuursvorm is. Zolang de overheersende consensus van de reguliere wetenschap is dat de Newtoniaanse visie de juiste is beperkt het zichzelf op manieren die eigenlijk doodzonde zijn. Gelukkig is het wel langzaamaan aan het veranderen maar elke veranderend paradigma in de wetenschap komt pas een aantal jaren over in het collectieve bewustzijn van de mensheid in zijn geheel.
Het waren de stemmen in je hoofd ben ik bangquote:Op woensdag 20 januari 2010 22:24 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Riep je me? Of waren het de stemmen in m'n hoofd?
Maar wat was het dan: Een hallucinatie of een geestverschijning? Hoe kan ik dat verschil ontdekken?quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:36 schreef jogy het volgende:
Het waren de stemmen in je hoofd ben ik bang.
Ik zou gewoon naar de psychiater toe rennen en je vol laten pompen met anti-psychotisch materiaal tot je als een kasplantje naar buiten zit te staren wachtend op je volgende electroshocktherapie sessiequote:Op woensdag 20 januari 2010 22:40 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Maar wat was het dan: Een hallucinatie of een geestverschijning? Hoe kan ik dat verschil ontdekken?
Ik hoop dat het een geestverschijning was, want dan mag ik aan de hallucigene middelen.
ik vrees dat je wel een heel erg fout beeld van psychiaters hebtquote:Op woensdag 20 januari 2010 22:43 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zou gewoon naar de psychiater toe rennen en je vol laten pompen met anti-psychotisch materiaal tot je als een kasplantje naar buiten zit te staren wachtend op je volgende electroshocktherapie sessie.
Wel, elk woord is serieus, Psychiaters zijn allemaal de duivel! Of ik chargeer het één en ander zoals ook andersom gebeurd, kan natuurlijk ook, op zich.quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:48 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik vrees dat je wel een heel erg fout beeld van psychiaters hebt
Ik neem echter aan dat dit niet serieus bedoeld was
Doe eens iets aan die stemmen in je hoofd, Jogyquote:
Of zijn het geestverschijningen?quote:Op woensdag 20 januari 2010 22:43 schreef jogy het volgende:
Ik zou gewoon naar de psychiater toe rennen en je vol laten pompen met anti-psychotisch materiaal tot je als een kasplantje naar buiten zit te staren wachtend op je volgende electroshocktherapie sessie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |