Bedoel jij daarmee dat jij denkt dat het gemiddelde netto inkomen gelijk blijft of zelfs zal stijgen?quote:
ik dacht dat wij ook vriendjes waren.....quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bedoel jij daarmee dat jij denkt dat het gemiddelde netto inkomen gelijk blijft of zelfs zal stijgen?
Ik zal eens rondvragen in januari wie van mijn vrienden en kennissen er op vooruit gegaan is, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
Ik krijg er volgend jaar niets bij en het netto besteedbaar, dus na aftrek van gemeente- waterschap- zorgkartel en overheidsbelastingen zal het lager zijnquote:
Jij bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:08 schreef LXIV het volgende:
Het stijgen van het jaarinkomen met enkele procenten zal de veel krappere financieringsmogelijkheden niet compenseren.
Als je inderdaad een zak geld meeneemt willen de banken wel luisteren. Maar hoeveel mensen hebben dat nu?
Ik denk dat die niet nu gaan kopenquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Jij bijvoorbeeld
Waarom zou jij de enigste zijn?
Hoezo schaarste? Zie jij veel mensen in een tent wonen? Natuurlijk wil iedereen een luxe wagen rijden, maar als je het niet kan betalen houd het gewoon op. De markt komt vanzelf bij elkaar, de laatste jaren werden er vooral dure woningen gebouwd, nu gaan we een tijd tegemoet dat er voornamelijk betaalbare woningen gebouwd gaan worden. De bouw komt niet jarenlang stil te liggen, dat lijkt mij klinkklare onzin. "Meneer de aannemer, gaat u even 5 jaar wat anders doen". Je spreekt jezelf ook ontzettend tegen door eerst te roepen dat wonen een eerste levensbehoefte en in de volgende zin beweer je dat er de komende jaren nagenoeg niets gebouwd gaat worden. Weet je zeker dat jij niet op de Titanic zit en de paupers op de wal staat uit te zwaaien?quote:Op zaterdag 19 december 2009 12:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Waarom geen grote prijsdalingen?
Wonen is een eerste levensbehoefte waar mensen graag geld voor over hebben, een substantieel deel van hun inkomen.
Er is relatieve schaarste, en die wordt niet beter nu er de komende jaren nagenoeg niks bijgebouwd gaan worden.
Er is geen realistisch alternatief.
Dan hebben we in Deprater's geval over euros per maand. Niet dramatscher doen lijken als het is (en veel mensen krijgen wel een verhoging, en maken ook nog gewoon carriere).quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:08 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ik krijg er volgend jaar niets bij en het netto besteedbaar, dus na aftrek van gemeente- waterschap- zorgkartel en overheidsbelastingen zal het lager zijn
En ik heb gewoon mijn baan gehouden, geen WIA, geen WWW, geen bijstand, geen pensioen
DE mappen met deurwaarder en zorgverzekeringbeslagleggingen zijn nog nooit zo hoog geweest en dat is niet omdat mensen barsten van het geld
Ik denk dat minder dan 10% van de starters een bedrag van 50K of meer (waarbij de banken aardig worden) zo kan vrijmaken.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Jij bijvoorbeeld
Waarom zou jij de enigste zijn?
Er zijn ook huiseigenaren bij, weet ik zekerquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De mappen horen niet bij potentiele huizenkopers, nu niet, nooit niet geweest.
Punt is dat, hoe hard er ook geschreeuwd wordt, er gewoon veel mensen zijn die het wel kunnen en willen betalen. Kun jij niet leuk vinden, en kun jij persoonlijk anders over denken, maar het is helaas wel zo.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoezo schaarste? Zie jij veel mensen in een tent wonen? Natuurlijk wil iedereen een luxe wagen rijden, maar als je het niet kan betalen houd het gewoon op. De markt komt vanzelf bij elkaar, de laatste jaren werden er vooral dure woningen gebouwd, nu gaan we een tijd tegemoet dat er voornamelijk betaalbare woningen gebouwd gaan worden. De bouw komt niet jarenlang stil te liggen, dat lijkt mij klinkklare onzin. "Meneer de aannemer, gaat u even 5 jaar wat anders doen". Je spreekt jezelf ook ontzettend tegen door eerst te roepen dat wonen een eerste levensbehoefte en in de volgende zin beweer je dat er de komende jaren nagenoeg niets gebouwd gaat worden. Weet je zeker dat jij niet op de Titanic zit en de paupers op de wal staat uit te zwaaien?
Waar is dan de voorspelde hausse van gedwongen verkopen gebleven?quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:16 schreef Deprater het volgende:
[..]
Er zijn ook huiseigenaren bij, weet ik zeker
Dat betekent dat ze een paar jaar extra bij pa en moe moeten hokken, en braaf met z'n tweetjes moeten doorsparen. Komen ze dan volgend jaar op de markt?quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat minder dan 10% van de starters een bedrag van 50K of meer (waarbij de banken aardig worden) zo kan vrijmaken.
Omdat de banken de mensen blijven steunen zoals ik in mijn omgeving zie, en ze vreten nog liever droog brood dan de vraagprijs met 20% te verlagenquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar is dan de voorspelde hausse van gedwongen verkopen gebleven?
En waarom gaan de meeste aangekondigde executieverkopen uiteindelijk niet door?
Dat ging eind jaren '70 toch heel anders hoor.
Je kent wel erg veel mensen die verkopen en ook meteen in het nauw zitten. Niet alle verkopers zijn dom maar blijkbaar die jij kent wel..quote:Op zaterdag 19 december 2009 12:49 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
Ik ken een stel tweeverdieners met 1 huis en 2 appartementen, wie bied een appel en een ei
Banken waren eind jaren '70 een heel stuk cooperatiever hoor. En da's geen verwijzing naar een bepaalde bankquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:24 schreef Deprater het volgende:
[..]
Omdat de banken de mensen blijven steunen zoals ik in mijn omgeving zie, en ze vreten nog liever droog brood dan de vraagprijs met 20% te verlagen
Ondertussen zijn er niet alleen geen kopers/kijkers meer, er is ook niemand meer die een bod doet
(ik heb het hier over een specifiek geval)
Neemt niet weg dat het er wel veel zijn hè, raad maar eens wat de consequenties daarvan zijnquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:26 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Je kent wel erg veel mensen die verkopen en ook meteen in het nauw zitten. Niet alle verkopers zijn dom maar blijkbaar die jij kent wel..
In de jaren 70 zat er een stuk minder lucht in de bel, als de banken nu over gaan tot executieverkoop dan spat de bel uit elkaar. Zolang ze nog met kunst en vliegwerk de executieverkoop kunnen stoppen of desnoods door de panden zelf te kopen de prijs hoog kunnen houden zullen ze dat doen. Het is pompen of verzuipen, maar vroeg of laat worden ze moe en/of raakt de brandstof op. Cheersquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Banken waren eind jaren '70 een heel stuk cooperatiever hoor. En da's geen verwijzing naar een bepaalde bank
Ik kan je daarentegen een lijstje geven van panden hier in de omgeving die vlotjes verkocht werden. En dan hebben we het over de categorie 700k - 1200k, zeg maar de categorie waar het de grootste kommer en kwel zou moeten zijn. Zelfs de oude voorraad is de laatste twee maanden weer wat opgeruimd. Staan er ook nog zat te koop hoor, daar niet van.
dat jouw wereldbeeld nogal vertekend is?quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:04 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat het er wel veel zijn hè, raad maar eens wat de consequenties daarvan zijn
Welles, nietes, welles, nietes....quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat jouw wereldbeeld nogal vertekend is?
Ik heb bepaald niet de indruk dat banken terughoudend zijn, hoewel ik dat wel had verwacht. Maar wie eind jaren '70 bewust heeft meegemaakt die lacht om het hedendaags gehuil. Dan gaat deze crisis echt nergens over. Minder meer zoals Ruding ooit zei.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In de jaren 70 zat er een stuk minder lucht in de bel, als de banken nu over gaan tot executieverkoop dan spat de bel uit elkaar. Zolang ze nog met kunst en vliegwerk de executieverkoop kunnen stoppen of desnoods door de panden zelf te kopen de prijs hoog kunnen houden zullen ze dat doen. Het is pompen of verzuipen, maar vroeg of laat worden ze moe en/of raakt de brandstof op. Cheers
en dat 37 delen langquote:Op zaterdag 19 december 2009 14:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Welles, nietes, welles, nietes....![]()
De ergste crisis sinds de jaren '30 is minder ernstig dan de crisis in de jaren 80. Logisch toch?quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik heb bepaald niet de indruk dat banken terughoudend zijn, hoewel ik dat wel had verwacht. Maar wie eind jaren '70 bewust heeft meegemaakt die lacht om het hedendaags gehuil. Dan gaat deze crisis echt nergens over. Minder meer zoals Ruding ooit zei.
ik weet niet zeker hoor, ik was er niet bij, maar ik geloof dat in de jaren '30 er sprake was van massawerkloosheid, mensen die krepeerden en nog wat van die zaken. Kijk om je heen. Erger dan de jaren '30? Is dat niet je calvinistische geest die graag geslagen wil worden?quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:53 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
De ergste crisis sinds de jaren '30 is minder ernstig dan de crisis in de jaren 80. Logisch toch?
niet verwarren: geen krediet willen geven en geen krediet willen nemen.quote:Banken niet terughoudend? ( http://sdw.ecb.int/home.do?chart=t1.2 ) Wel dus, geen indruk maar cijfers.
dat horen we al ruim een jaar lang.... en zullen we als het niet uitkomt nog heel lang blijven horen....quote:Nog een paar maanden en de kredietdeflatie gaat beginnen..
Die is al begonnen, staatsleningen worden op praktisch NUL rente uitgegeven, de ECB zal de rente moeten verhogen om die dingen nog kwijt te raken, men verliest het vertrouwen in de Euroquote:Op zaterdag 19 december 2009 14:53 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Nog een paar maanden en de kredietdeflatie gaat beginnen..
quote:Op zaterdag 19 december 2009 15:08 schreef Deprater het volgende:
[..]
Die is al begonnen, staatsleningen worden op praktisch NUL rente uitgegeven, de ECB zal de rente moeten verhogen om die dingen nog kwijt te raken, men verliest het vertrouwen in de Euro
Volgens mij komt de stijging van de euro tegenover de dollar juist door het verlies van vertrouwen in de dollar. Hetzelfde geld volgens mij voor het Britse pond. Nu begint men daarboven op ook nog eens het vertrouwen te verliezen in de euro.quote:Op zaterdag 19 december 2009 15:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dramaqueen
De euro komt van 1 EUR is 80 USDcent cent af (minder zelfs nog)
Dat is nu 1 EUR is 145 USD cent
Je mag het bovendien tegen elke andere valuta afzetten, da is de EURO de laatste jaren bijna onhoudbaar gestegen.
Nu gaat er twee procent vanaf, en verliest men natuurlijk direct het vertrouwen in de Euro.
Re - La - Ti - Ve - Ren.
In en uitademen mag ook.
Jullie zijn echt erg, stelletje ramptoeristenquote:Op zaterdag 19 december 2009 16:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij komt de stijging van de euro tegenover de dollar juist door het verlies van vertrouwen in de dollar. Hetzelfde geld volgens mij voor het Britse pond. Nu begint men daarboven op ook nog eens het vertrouwen te verliezen in de euro.
quote:Op zaterdag 19 december 2009 18:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[quote]Op zaterdag 19 december 2009 15:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik weet niet zeker hoor, ik was er niet bij, maar ik geloof dat in de jaren '30 er sprake was van massawerkloosheid, mensen die krepeerden en nog wat van die zaken. Kijk om je heen. Erger dan de jaren '30? Is dat niet je calvinistische geest die graag geslagen wil worden?
[..]
Praatjes van een twintiger met een tophypotheekje....
Die problemen worden niet zichtbaar in het eerste jaar. Steek je kop maar weer in het zand....
Een postbabyboomer die overal van heeft geprofiteerd en nu meent alles beter te weten. Kan ook met zijn midlifecrisis te maken hebben.quote:Op zaterdag 19 december 2009 18:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[quote]Op zaterdag 19 december 2009 15:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Praatjes van een twintiger met een tophypotheekje....
gok vooral verder, maar ik hoop dat jullie meer verstand van verzekeren hebbenquote:Op zaterdag 19 december 2009 19:34 schreef antonwachter het volgende:
[..]
Een postbabyboomer die overal van heeft geprofiteerd en nu meent alles beter te weten. Kan ook met zijn midlifecrisis te maken hebben.
Ik denk dat je een lange afstandsschaatser bent die in de winter van erwtensoep houdt en in de zomer van frisse spaanse gerechten.quote:Op zaterdag 19 december 2009 19:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
gok vooral verder, maar ik hoop dat jullie meer verstand van verzekeren hebben
Natuurlijk zouden jullie ook inhoudelijk kunnen reageren, maar ik begrijp dat dat nogal vervelend is.
Ik denk dat je de 5% niet eens haalt eigenlijk. Daarnaast is het natuurlijk ook fiscaal interessanter om je eigen geld te steken in bijvoorbeeld de inrichting e.d. dan in het verlagen van je hypotheek.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat minder dan 10% van de starters een bedrag van 50K of meer (waarbij de banken aardig worden) zo kan vrijmaken.
Eens. Nu hebben de meeste starters al geen eigen geld, maar de HRA maakt dat dat beetje mensen dat wel de beschikking heeft over eigen geld, het niet in de woning stopt om de hypotheek te verlagen.quote:Op zaterdag 19 december 2009 21:59 schreef LXIV het volgende:
Zolang er HRA is, is het stoppen van eigen geld in een woning gewoon weggooien van geld.
De overheid heeft de grootste schuld.quote:Op zaterdag 19 december 2009 22:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Eens. Nu hebben de meeste starters al geen eigen geld, maar de HRA maakt dat dat beetje mensen dat wel de beschikking heeft over eigen geld, het niet in de woning stopt om de hypotheek te verlagen.
Best raar eigenlijk dat de overheid fiscale maatregelen in heeft gevoerd die het aangaan van zo hoog mogelijke schulden aangaan.
yep, dat merk ik (niet echt dus)quote:Op zaterdag 19 december 2009 21:59 schreef LXIV het volgende:
Zolang er HRA is, is het stoppen van eigen geld in een woning gewoon weggooien van geld.
De HRA is niet houdbaar, maar zal niet in een keer af worden geschoten. De overheid heeft het voor Jan Modaal o.a. middels de HRA enorm aantrekkelijk gemaakt om zich tot de nek toe in de schulden te steken. Schaft men de HRA in een keer af, dan krijg je een enorm bloedbad.quote:Op zaterdag 19 december 2009 22:05 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
De overheid heeft de grootste schuld.
Er moet 70 miljard Euro worden omgebogen het komende jaar. Weet je wie dat gaat betalen ?
Ik zal het je zeggen: de eigen huisbezitters, er is nl. geen alternatief.
Van een kale kip kan men niet plukken..
Het afschaffen van de HRA levert pas over jaren wat geld op.quote:Op zaterdag 19 december 2009 23:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wanneer er eens een begin gemaakt gaat worden met de afbouw van de HRA. De automobilist is vanaf 2012 al compleet geruineerd door accijnzen en kilometerheffingen, doorwerken tot na je 67e is nu even niet bespreekbaar en de vergrijzing gaat ook handenvol geld kosten. Blijft over de HRA, daar kun je grote slagen mee maken.
Daar ben ik het mee eens. De overheid kan het niet maken om alleen de huizenbezitter te pakken en de huurder vrolijk door laten gaan met scheefwonen en allerlei huurtoeslagen.quote:Op zondag 20 december 2009 00:03 schreef HarryP het volgende:
[..]
Het afschaffen van de HRA levert pas over jaren wat geld op.
Het vrijgeven van de huurmarkt is waar evenveel geld is te verdienen en ook meteen.
Vergis je er niet in. In elke discussie over de HRA wordt evenhard gesproken over de huurmarkt.
Natuurlijk.... al die scheef wonende huurdersquote:Op zondag 20 december 2009 00:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. De overheid kan het niet maken om alleen de huizenbezitter te pakken en de huurder vrolijk door laten gaan met scheefwonen en allerlei huurtoeslagen.
Sowieso vind ik al die toeslagen een sigaar uit eigen doos. Zorg gewoon dat mensen netto wat meer overhouden en hun eigen boontjes doppen.
Je 1e alinea voegt weinig toe naar mijn idee. Ik zeg niet dat het paupers zijn, ik zeg alleen dat het een sigaar uit eigen doos is. We betalen allemaal belasting en een hele hoop mensen krijgen dan allerlei fiscale voordelen en toeslagen.quote:Op zondag 20 december 2009 00:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Natuurlijk.... al die scheef wonende huurdersAls je zo gaat denken dan wonen alle kopers die gebruik maken van de HRA scheef, wat een paupers, tuig en uitschot
![]()
De overheid, daar moeten we bij aankloppen, zij zijn het die de markt volkomen aan de stimulerende middelen verslaafd maakt en houd.
Ik wed dat ik de heft van die huizen ken :´)quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Banken waren eind jaren '70 een heel stuk cooperatiever hoor. En da's geen verwijzing naar een bepaalde bank
Ik kan je daarentegen een lijstje geven van panden hier in de omgeving die vlotjes verkocht werden. En dan hebben we het over de categorie 700k - 1200k, zeg maar de categorie waar het de grootste kommer en kwel zou moeten zijn. Zelfs de oude voorraad is de laatste twee maanden weer wat opgeruimd. Staan er ook nog zat te koop hoor, daar niet van.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat deze reeks ik het voornamelijk naar voren breng. Niet om te zeggen dat ik zo goed ben, maar om te laten zien hoe verpest de woningmarkt is. Er zitten in deze reeks veel mensen die alleen maar klagen over de HRA. En naar mijn idee is de HRA niet HET probleem. De woningmarkt in NL is aan alle kanten ziek. Of het nou om de huur of de koop markt gaat. Beiden even ziek.quote:Op zondag 20 december 2009 00:03 schreef HarryP het volgende:
[..]
Het afschaffen van de HRA levert pas over jaren wat geld op.
Het vrijgeven van de huurmarkt is waar evenveel geld is te verdienen en ook meteen.
Vergis je er niet in. In elke discussie over de HRA wordt evenhard gesproken over de huurmarkt.
beroep: financieel goochelaar.........quote:Op zaterdag 19 december 2009 18:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]je weet niet eens hoe ver je er naast zit
blaat gerust een eind verder
Cool hoor, die one-liners![]()
Je schiet er geen moer mee op, maar cool zijn ze
De vraag is alleen wie exact de stuisvogel speelt
Hmmz als zelf de oppernegativio het niet meer met argumenten kan winnen dan is het herstel ingezetquote:Op zondag 20 december 2009 09:17 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
beroep: financieel goochelaar.........
Dat zegt wel genoeg
Ik denk dat we het eens kunnen zijn over het feit dat er een hoop mis is op de woningmarkt, maar beiden zijn niet ever ziek.quote:Op zondag 20 december 2009 04:34 schreef capricia het volgende:
De woningmarkt in NL is aan alle kanten ziek. Of het nou om de huur of de koop markt gaat. Beiden even ziek.
Er is een groot verschil tussen de koopmarkt en de huurmarkt, de huurmarkt bestaat uit een vrije sector, waar de prijzen soms echt krankzinnig hoog liggen en de sociale huursector. Hoewel sociaal? De meeste mensen die ik ken die huren zouden voor dezelfde maandelijkse lasten een huis kunnen kopen, dus waar al die verhalen over zwaar gesubsidieerde scheef huurders vandaan komt, het is mij een raadsel? Sinds 1995 komen woningcorporaties ook niet meer in aanmerking voor financiele bijdragen van het rijk, kennelijk bestaat het huisvestingstekort dus niet meer sinds 1995. De enige bijdrage die een huurder kan krijgen is de huursubsidie, je moet wel knap weinig verdienen om daar voor in aanmerking te komen. Dit in tegenstelling tot de HRA, hoe meer je verdient hoe meer je er van kan profiteren, dus je kan deze twee vormen van subsidie niet met elkaar vergelijken. Daarnaast leid huursubsidie niet tot hogere huurprijzen, HRA leid wel tot hogere huizenprijzen omdat mensen niet meer kijken naar de waarde van de woning maar naar wat ze kunnen betalen. Daarnaast heeft de HRA de kans op een 'moral hazard' in de hand gewerkt, door de steeds maar stijgende prijzen gingen mensen onverantwoordelijke verplichtingen aan. Nu zitten de hypotheekverstrekkers en de hypotheeknemers in een dans verstrengeld waarmee niet gestopt kan worden. De rekening voor de schade word afgewikkeld op de belastingbetalers, dus ook de mensen die geen hypotheek hebben, die mogen fijn meebetalen aan de steunoperaties van de banken. De hypotheeknemers ontduiken dus voor een tweede maal de bijdragen aan de algemene middelen. Scheefhuurders daarintegen doen dit niet, zij krijgen geen subsidie van het rijk, vragen geen korting aan op hun belastingbijdrage en dragen ook nog eens bij aan de steunoperaties aan de banken. De feitelijke profiteurs zijn de mensen met een tophypotheek op een stapel bakstenen, zij zijn het die optimaal genieten van alle sociale regelingen die ons systeem bied. Ik ben direct een voorstander van de afschaffing van de HRA, huursubsidie etc. als dit direct leid tot een belastingverlaging, Maar ik ben heel benieuwd hoeveel HRA profiteurs hier direct een voorstander van zijn?quote:Wat we willen, en dat wil men ook hier op fok!, is een gezonde woningmarkt met voldoende doorstroming. Zo komt iedereen aan een goede woning voor zijn/haar middelen.
Zodra er mensen uit de koopmarkt vallen, omdat ze het niet meer kunnen betalen, zullen zij instromen in de huurmarkt. Daarbij het feit dat er al weinig doorstroming is in de huurmarkt, maakt het daar ook een groter probleem. Mensen met een goed inkomen wonen eindeloos in gesubsidieerde huurwoningen die voor een andere, minder bedeelde doelgroep, bedoeld zijn. Dit is mi een slechte zaak. 10 jaar ingeschreven staan voor een huurwoning is natuurlijk absurd. Zeker als mensen zeggen dat er geen tekort aan woonruimte is.
Een topic over de huizenmarkt moet dus over beiden gaan: Koop- en huurwoningen.
In dat geval moet de funda teller wel heel hard gaan dalen de komende maandenquote:Op zondag 20 december 2009 09:47 schreef Sjabba het volgende:
Hmmz als zelf de oppernegativio het niet meer met argumenten kan winnen dan is het herstel ingezet
Vrijgeven van de huurmarkt en afschaffen van allerhande subsidies en heffingen zou een goed begin zijn en een bouwvergunning voor 100.000 huurwoningen zou goed voor de economie zijnquote:Op zondag 20 december 2009 04:34 schreef capricia het volgende:
[..]Wat we willen, en dat wil men ook hier op fok!, is een gezonde woningmarkt met voldoende doorstroming. Zo komt iedereen aan een goede woning voor zijn/haar middelen.
Zodra er mensen uit de koopmarkt vallen, omdat ze het niet meer kunnen betalen, zullen zij instromen in de huurmarkt. Daarbij het feit dat er al weinig doorstroming is in de huurmarkt, maakt het daar ook een groter probleem. Mensen met een goed inkomen wonen eindeloos in gesubsidieerde huurwoningen die voor een andere, minder bedeelde doelgroep, bedoeld zijn. Dit is mi een slechte zaak. 10 jaar ingeschreven staan voor een huurwoning is natuurlijk absurd. Zeker als mensen zeggen dat er geen tekort aan woonruimte is.
Wie gaat ze bouwen dan? De bouwmarkt ligt volledig op zijn gat en dat komt niet omdat vergunningen niet verstrekt worden, maar omdat ze niet aangevraagd worden. Sterker nog: bij projecten waar de vergunning al verstrekt is wordt nu zelfs amper gebouwd. Aangezien de woningverkoop nu stilligt, gaan ontwikkelaars nu niet bouwen.quote:Op zondag 20 december 2009 12:42 schreef Deprater het volgende:
[..]
Vrijgeven van de huurmarkt en afschaffen van allerhande subsidies en heffingen zou een goed begin zijn en een bouwvergunning voor 100.000 huurwoningen zou goed voor de economie zijn
Er is nog steeds een inherente behoefte aan woningen. De woningen die nu aangeboden worden zijn echter niet financierbaar voor de meeste starters, daarom is daar geen vraag naar.quote:Op zondag 20 december 2009 12:52 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wie gaat ze bouwen dan? De bouwmarkt ligt volledig op zijn gat en dat komt niet omdat vergunningen niet verstrekt worden, maar omdat ze niet aangevraagd worden. Sterker nog: bij projecten waar de vergunning al verstrekt is wordt nu zelfs amper gebouwd. Aangezien de woningverkoop nu stilligt, gaan ontwikkelaars nu niet bouwen.
De smeerolie is uit de markt, ik bedoel hiermee: liquiditeit a.g.v. kredietfaciliteiten op basis van (extra) hypotheek.quote:Op zondag 20 december 2009 15:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is nog steeds een inherente behoefte aan woningen. De woningen die nu aangeboden worden zijn echter niet financierbaar voor de meeste starters, daarom is daar geen vraag naar.
Zou je kwalitatief goede woningen bouwen met een tuintje van 200m2 voor een prijs van 160K dan zouden de kopers in de rij staan. En zulke woningen bouwen is wel degelijk mogelijk.
De markt is vastgelopen omdat de prijzen te hoog geworden zijn. Niet omdat de intrinsieke vraag is uitgevallen.
Nee we hebben de grond nodig voor 2.000.000 subsidiekoeienquote:Op zondag 20 december 2009 19:18 schreef rogert1 het volgende:
ze moeten ook eens wat aan die kunstmatige schaarste van bouwkavels met bijbehorende hoge grondprijzen doen maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren
weet je wel hoe zeer ik geniet van mijn open haardje, een warm vuurtje met grillige vlammetjes, gestookt door hout uit eigen bos. Energiezuinig, zo overratedquote:Op zondag 20 december 2009 19:27 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nee we hebben de grond nodig voor 2.000.000 subsidiekoeien
Economische activiteit door de bouw van energiezuinige woningen, dat willen we helemaal niet
Ja ik heb ook wel eens zo'n ding gehad, het nadeel is dat je altijd met dat ding rekening houdt bij de inrichting / herschikking ondanks dat ie de hele zomer uit isquote:Op zondag 20 december 2009 19:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
weet je wel hoe zeer ik geniet van mijn open haardje, een warm vuurtje met grillige vlammetjes, gestookt door hout uit eigen bos. Energiezuinig, zo overrated
Kan er uren naar kijken
Waar geniet jij nou echt van? Serieusquote:Op zondag 20 december 2009 22:12 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ja ik heb ook wel eens zo'n ding gehad, het nadeel is dat je altijd met dat ding rekening houdt bij de inrichting / herschikking ondanks dat ie de hele zomer uit is
Ook dat het hout erg snel gaat, zeker pepelehout
Ik was blij dat in het huis erna er geen meer was
Bron: FDquote:Prijsdaling huizen vlakt verder af
De prijzen van koopwoningen lagen in de maand november gemiddeld 4,7% lager dan in november vorig jaar.
Geringer
Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De daling is daarmee kleiner dan in de maand oktober, toen bestaande koopwoningen nog 5,2% goedkoper werden in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder.
September
Tot en met augustus van dit jaar werd de prijsdaling van huizen steeds groter, sinds september wordt de daling wat minder groot. Wel daalden de prijzen in november verder ten opzichte van de maand ervoor. Vergeleken met de maand oktober gingen huizen 0,3% in prijs omlaag.
14% minder verkopen
Het goede nieuws is dat in november nog maar 14 procent minder huizen van eigenaar wisselden dan in dezelfde maand een jaar eerder. In de eerste tien maanden van het jaar waren dat er 25 procent tot 50 procent minder. Vrijstaande woningen werden 20 procent minder verkocht, bij appartementen was de daling met 11 procent het kleinst.
Goedkoper
Alle typen woningen in alle provincies werden vorige maand goedkoper. Doorgaans duurdere huizen zoals twee-onder-een-kap- en vrijstaande woningen daalden met 6% het meest in prijs, hoekwoningen daalden met 3,4% het minst in prijs. In Flevoland nam de gemiddelde prijs van een huis het meest af (5,9%), in Zeeland het minst (3,4%).
Ik weet niet of je een maandcijfer zomaar mag extrapoleren tot een jaarcijfer.quote:Op maandag 21 december 2009 11:08 schreef LXIV het volgende:
Tja. Is dit nu koren op de molen van de bulls of juist van de bears. De Telegraaf schrijft "Prijsdaling huizen vlakt verder af". Een even terechte TT zou zijn geweest: "Prijsdaling huizenmarkt zet door"
Het maandcijfer vind ik net zo interessant als het jaarcijfer. 0.3%. Dat is 3,6% op jaarbasis. Als je de inflatie erbij optelt is dat zo'n 5%. Niet schokkend dus, maar ook niet niks.
Nee. Helaas, anders konden we elkander weer in de haren vliegen!quote:Op maandag 21 december 2009 11:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet of je een maandcijfer zomaar mag extrapoleren tot een jaarcijfer.
Maar ben het met je eens: Tis niet de voorspelde 20/30 of 50%. Maar ook niet niets.
In dat plaatje is de lijn al aan het zakken sinds feb. 2008. Dat is dus al bijna 2 jaar.quote:Op maandag 21 december 2009 11:14 schreef zoost het volgende:
[ afbeelding ]
Vind ik wel een verhelderd plaatje altijd. Ik ben benieuwd naar de cijfers feb 2010. 1 jaar later toen we kantelden van stijging naar daling. Volgens dit plaatje dalen de prijzen nog geen jaar. Komt niet overeen met mijn beleving, maar dat zal wel aan mij liggen.
Nee, je moet het goed lezen. Het is de percentuele stijging of daling. Dus zolang de lijn boven de nul is stijgen de huizenprijzen. De huizenprijzen stegen toen alleen minder snel!quote:Op maandag 21 december 2009 11:17 schreef capricia het volgende:
[..]
In dat plaatje is de lijn al aan het zakken sinds feb. 2008. Dat is dus al bijna 2 jaar.
Jawel, maar toen was er nog steeds sprake van een prijsstijging (alleen een mindere). Nog een verhelderend plaatje. Voor de liefhebbers.quote:Op maandag 21 december 2009 11:17 schreef capricia het volgende:
[..]
In dat plaatje is de lijn al aan het zakken sinds feb. 2008. Dat is dus al bijna 2 jaar.
misschien is het gebaseerd op de koopsommen op datum transport, en niet op datum verkoop. Wat me logisch lijkt voor CBS omdat die ws. alleen over gegevens uit het kadaster gebaseerd wordt.quote:Op maandag 21 december 2009 11:21 schreef LXIV het volgende:
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de prijzen tot februari 2009 nog aan het stijgen waren, dus de werkelijke waarde van de grafiek betwijfel ik. Volgens mij lag de top (waarop de lijn de nullijn doorkruiste) eerder rond feb 2008.
Dan vind ik een jaar wel veel! Ik zou dan eerder een maand of drie verwachten.quote:Op maandag 21 december 2009 12:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
misschien is het gebaseerd op de koopsommen op datum transport, en niet op datum verkoop. Wat me logisch lijkt voor CBS omdat die ws. alleen over gegevens uit het kadaster gebaseerd wordt.
Dat zou een 'na-ijl' effect verklaren.
In dit plaatje zie je de koopsomstijging, niet de waardestijging van een huis.Of refereer je niet naar de donkerblauwe lijn?quote:Op maandag 21 december 2009 11:21 schreef zoost het volgende:
[..]
Jawel, maar toen was er nog steeds sprake van een prijsstijging (alleen een mindere). Nog een verhelderend plaatje. Voor de liefhebbers.
[ afbeelding ]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)009/2009-2984-wm.htm
wat is het verschil?quote:Op maandag 21 december 2009 15:30 schreef dramatiek het volgende:
[..]
In dit plaatje zie je de koopsomstijging, niet de waardestijging van een huis.Of refereer je niet naar de donkerblauwe lijn?
Koopsom is het gemiddelde bedrag per transactie. Dus als de huizenprijs daalt (voor dezelfde "types" huizen) kan de koopsom bijvoorbeeld best stijgen (omdat duurdere types huizen beter verkocht worden).quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |