Defiance (2008, VS, Edward Zwick)Het waargebeurde verhaal waarop de film gebaseerd is een zeer aangrijpend en interessant gegeven. Dat moeten degene die bedachten om deze film te maken ook gedacht hebben. Dat denk ik, want de film gaf me heel erg het gevoel dat ze dachten met zo'n film over joden die in verweer komen tegen de nazi's een makkelijk en goed scorende film zouden hebben. En omdat zulke film het altijd toch wel goed doen, je ook niet extra je best hoeft te doen om er een goede film van te maken.
Er zijn uitzonderlijke mensen, waarbij de automatische piloot goed genoeg is voor een goede of zelfs top prestatie, Daniel Craig, Liev Schreiber en Edward Zwick behoren echter niet tot dat rijtje.
cijfer: 5.5
Malèna (2000, It, Giuseppe Tornatore) De grootste reden om deze film te kijken is Monica Belluci.
Verder geeft de film wel een leuke impressie van hoe het leven was in Italië in de jaren '40. Maar verder stelt de film qua verhaal weinig voor vond ik.
cijfer: 6.5
Transsiberian (2008, VK, Brad Anderson)Anderson weet heel goed in deze film de spanning op te bouwen. Er hangt constant een dreiging in de lucht in een groot deel van de film. Tot het moment daar was. Daarna vond ik de film iets minder worden. Vooral omdat ik me irriteerde aan het gedrag van het personage van Emily Mortimer. Ook het einde werd mijn inziens te lang gerekt, omdat kennelijk wel netjes alle losse eindjes opgelost moesten worden.
cijfer: 7
En daarmee komen we aan het einde van de maand en het jaar. Dus is het weer tijd voor een lijstje. In december 2009 had ik 19 films gezien. De
top 10:1. McCabe & Mrs. Miller (1971, VS, Robert Altman) 9
2. The Innocents (1961, VS, Jack Clayton) 8,5
3. Do the Right Thing (1989, VS, Spike Lee) 8,5
4. Tirez sur le pianiste (Shoot the Piano Player) (1960, Fr, François Truffaut) 8,5
5. The Killers (1946, VS, Robert Siodmak) 8
6. The Parallax View (1974, VS, Alan J. Pakula) 8
7. Irma la Douce (1963, VS, Billy Wilder) 8
8. The Last Waltz (1978, VS, Martin Scorsese) 7,5
9. Le silence de Lorna (2008, Bel, Jean-Pierre & Luc Dardenne) 7,5
10 Bad Santa (2003, VS, Terry Zwigoff) 7
De slechtste film was zonder twijfel American Pie Presents The Naked Mile (2006, VS, Joe Nussbaum) met een 3
Voor de geïnteresseerden in heel het jaar heb ik 295 films gezien een Top lijstje daarvan volgt later een keerjte. Het nieuwe jaar begon echter ook weer lekker met de volgende films:
The Philadelphia Story (1940, VS, George Cukor) Cary Grant, James Stewart en Katharine Hepburn in één film. Veel meer hoef ik er niet over te zeggen

cijfer: 7.5
Bad Taste (1987, NZ, Peter Jackson) Typisch geval van heel weinig budget, dat goed wordt gemaakt door de passie en plezier voor het filmmaken dat de film uitstraalt. Alle lof en hulde voor de make-up en sfx, waardoor de film ondanks de weinige middelen nog steeds heel smerig en vermakelijk is. Het erg slechte acteerwerk stoorde me wel heel erg. Maar gelukkig had ik daar later in de film, toen het voornamelijk nog maar actie was, minder last van.
cijfer: 7.5
Ansatsu (The Assassin) (1964, Jap, Masahiro Shinoda)In deze film leren we eerst via flashbacks vertellingen door verschillende personage het karakter en leven van het hoofdpersonage, Kiyokawa, kennen. Wat we nodig hebben om daarna achter de redenen voor het gedrag van het Kiyokawa te komen. Want de film verandert in het tweede deel meer in een soort van complot thriller over de ware bedoelingen van het Kiyokawa.
De film wordt goed in een historische context geplaatst en Kiyokawa heeft zelf ook echt bestaan. Dat maakt de film wel interessant. Maar de film wist me nooit aan te grijpen emotioneel gezien.
Wel zag het erg mooi uit
Synecdoche, New York (2008, VS, Charlie Kaufman)Ik vond deze Kaufman film donkerder en deprimerender dan zijn vorige films. Zoals altijd had het weer een bijna niet te volgen plot. Maar toch raakt het me ergens en kan ik het begrijpen. Voor mij ging de film over iemand, die nadat zijn vrouw hem heeft verlaten, in een soort schijnwereld leeft. Een wereld die niet echt gebeurd. Een leven wat hem overkomt, maar zelf geen deel van uitmaakt en zeker geen grip op heeft. Alsof hij in een soort toneelstuk, of misschien beter gezegd generale repetitie leeft. Dat gevoel kreeg ik bij de film.
cijfer: 8
All the President's Men (1976, VS, Alan J. Pakula)Misschien wel de beste film over de vierde macht (de pers) ooit gemaakt. Zelden is het volgen van de kleinste aanwijzingen, het checken van het minuscuulste feiten spannender en opwindender geweest dan in deze film. Geschiedenis heeft ons natuurlijk geleerd wat de volhardendheid en uithoudingsvermogen van Berstein en Woodward toe heeft geleid.
cijfer: 9
Earth (2007, VS, Alastair Fothergill & Mark Linfield)Wat een prachtige planeet leven we toch op.
cijfer: 8.5
The Taking of Pelham One Two Three (1974, VS, Joseph Sargent) Vermakelijke actie thriller met een coole Walter Matthau.
Plein soleil (Purple Noon) (1960, Fr, René Clément)Een eerdere verfilming van The Talented Mr. Ripley, de roman van Patricia Highsmith.
De film heeft itt tot veel thrillers juist een heel relaxede en chille sfeer. Wat imo goed past bij de coolheid en berekendheid van het karakter. Alain Delon is daarom ook perfect gecast.
cijfer: 8