abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75623648
owja, zZz horen er natuurlijk ook in!
  maandag 14 december 2009 @ 21:25:09 #152
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75628950
quote:
Op maandag 14 december 2009 19:10 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Whehe de ironie.

Op het moment dat je die post schreef zie ik ze zo aan een bar zitten na te praten over het concert dat ze een paar uur ervoor in de Heineken Music Hall gaven. !

Dus die zijn echt wel actief. Qua nieuwe muziek uitbrengen niet (hoewel er een album moet komen in 2010 geloof ik?) maar met optreden zijn ze al jaaaaren één van de actiefste bands OOIT zelfs.

En ze zijn hartstikke goed. Golden Earring
Het stoere aan Golden Earring vind ik, dat ze snápten dat je gewoon 300 dagen per jaar moest optreden om goed te worden. En elk jaar een plaat uitbrengen. Dat vind ik een beetje het manko van veel bands. Dat ze denken dat ze goede muziek maken door af en toe eens op te treden, af en toe eens een plaatje uit te brengen. Muziek maken doe je 24 uur per dag. Daarom is Golden Earring ook uitgegroeid van een rammelend klotebandje, zoals je er nu ook zo veel ziet, in een zeer professioneel - maar daarom niet minder spontaan - instituut voor de popmuziek.

edit: ik zal dat laatste trouwens even schuin zette nvoor ik weer moet uitleggen dat ik een veelgebruikte term citeer

[ Bericht 4% gewijzigd door wallofdolls op 14-12-2009 21:31:27 ]
  maandag 14 december 2009 @ 21:29:36 #153
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_75629172
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:25 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Het stoere aan Golden Earring vind ik, dat ze snápten dat je gewoon 300 dagen per jaar moest optreden om goed te worden. En elk jaar een plaat uitbrengen. Dat vind ik een beetje het manko van veel bands. Dat ze denken dat ze goede muziek maken door af en toe eens op te treden, af en toe eens een plaatje uit te brengen. Muziek maken doe je 24 uur per dag. Daarom is Golden Earring ook uitgegroeid van een rammelend klotebandje, zoals je er nu ook zo veel ziet, in een zeer professioneel - maar daarom niet minder spontaan - instituut voor de popmuziek.
Het feit dat ze ieder jaar een plaat maken heeft ergens anders mee te maken hoor. De meeste pro bandleden kunnen maximaal een half jaar thuis zitten in de ww, en schrijven in een half jaar, en brengen dan een album uit en treden op. Hoeft niet perse voor Golden Earring te gelden, maar wel voor veel NL bands.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  maandag 14 december 2009 @ 21:31:38 #154
13973 ranja
image means nothing
pi_75629282
Golden Earring is een van de weinige bands die in dit topic genoemd zijn die wel kunnen leven van hun muziek denk ik. Het schijnt dat in de VS elk uur minimaal op 1 radio station Radar Love wordt gedraaid, dat levert nog steeds royalties op.
  maandag 14 december 2009 @ 21:33:33 #155
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75629363
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:29 schreef klaasdj het volgende:

[..]

Het feit dat ze ieder jaar een plaat maken heeft ergens anders mee te maken hoor. De meeste pro bandleden kunnen maximaal een half jaar thuis zitten in de ww, en schrijven in een half jaar, en brengen dan een album uit en treden op. Hoeft niet perse voor Golden Earring te gelden, maar wel voor veel NL bands.
Hoezo .

Ik wil gewoon zeggen dat veel bands gewoon niet goed zijn omdat ze niet goed in zichzelf investeren: a.k.a. als je een half jaar thuis zit word je dus niet goed.
  maandag 14 december 2009 @ 21:34:11 #156
13973 ranja
image means nothing
pi_75629391
Als je een half jaar niet eet word je ook niet beter van
  maandag 14 december 2009 @ 21:36:34 #157
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75629497
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:31 schreef ranja het volgende:
Golden Earring is een van de weinige bands die in dit topic genoemd zijn die wel kunnen leven van hun muziek denk ik. Het schijnt dat in de VS elk uur minimaal op 1 radio station Radar Love wordt gedraaid, dat levert nog steeds royalties op.
Maar even afgezien van het geld. Als jij van muziek houdt... dan ben je daar toch zodanig mee bezig dat je 300 keer per jaar wilt optreden en elk jaar een plaat wilt uitbrengen, of wat?

Of is Golden Earring gewoon een uitzonderlijke band, in productief opzicht?

Het mes snijdt aan twee kanten he. Je moet in leven blijven, dus moet je wel productief zijn. Als je niet goed genoeg bent rendeert het 24/7 actief zijn niet. Etc.
pi_75629709
Je hebt gelijk ook.

Tegenwoordig zie je veel bands die een album uitbrengen en pas 2 jaar later hoor je wat over een nieuw album. Dan is er 3 jaar voorbij en komt er eindelijk een nieuw album. Na zoveel jaar...en dan verwacht je ook dat het heel wat is omdat het zo lang geduurd heeft... maar dat valt dan weer vies tegen omdat ze echt geen 3 jaar aan dat album gewerkt hebben. Maar hooguit 4-6 maanden van tevoren of zo.

En dan vraag je je af waar ze al die tijd mee bezig zijn geweest want van veel optredens hoor je ook niet.

Maar gelukkig zijn er ook genoeg bands die wel snappen dat je constant bezig moet blijven. Artiesten die om de 2 of 3 maanden een nieuwe single/EP uitbrengen bijvoorbeeld. En dan ook echt NIEUW en niet een albumnummer nemen. En elke 12 maanden een nieuw album, met enkele van die singles erop en een groot aantal nieuwe nummers. En direct verder gaan met nieuwe nummers bedenken en schrijven terwijl ze aan het touren zijn.

Ik ben ook erg benieuwd naar wat Drive Like Maria gaat doen. Hun debuut is een succes(je) geworden en ook ik mag het graag. Ga ze in januari zien. Ze hebben zeker potentie om een van de betere Nederlandse bands te worden maar gaan ze het ook waarmaken... en gaan ze ook snel aan nieuw materiaal werken of duurt het ook weer zo lang?
  maandag 14 december 2009 @ 21:44:14 #159
13973 ranja
image means nothing
pi_75629855
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:36 schreef wallofdolls het volgende:

Het mes snijdt aan twee kanten he. Je moet in leven blijven, dus moet je wel productief zijn. Als je niet goed genoeg bent rendeert het 24/7 actief zijn niet. Etc.
Klopt, dat is wel het probleem. Beter en bekender worden kost tijd, veel tijd steken met opnemen en in kleine zaaltjes optreden betekent geen tijd voor betaald werk en dus geen geld. Daar zijn een hoop bands aan onder door gegaan die het niet meer konden opbrengen. En dan, Nederland he. Als je 20x optreedt heb je zo'n beetje alle steden en zaaltjes wel gehad. Dan nog maar een rondje? Maar wie wil je? Het is niet zo dat je even naar Tivoli kunt bellen van 'we komen vanavond hoor''. 'Ja maar jullie waren er vorige maand ook al'. Dat schiet ook niet op.Het is een soort viscieuze cirkel waar je uit kunt komen door een (radio)hit te scoren, door een buitenlandse act opgepakt worden om mee te touren, of, tja, geen idee wat nog meer.
  maandag 14 december 2009 @ 21:44:53 #160
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75629884
Eén van de oorzaken zie ik in de quote die Golden Earring het stempel 'megalomaan' deed krijgen. Nederland is te klein. Nederland is gewoon te klein om het hele jaar door overal concerten te geven.
  maandag 14 december 2009 @ 21:45:44 #161
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75629918
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:44 schreef ranja het volgende:

[..]

Klopt, dat is wel het probleem. Beter en bekender worden kost tijd, veel tijd steken met opnemen en in kleine zaaltjes optreden betekent geen tijd voor betaald werk en dus geen geld. Daar zijn een hoop bands aan onder door gegaan die het niet meer konden opbrengen. En dan, Nederland he. Als je 20x optreedt heb je zo'n beetje alle steden en zaaltjes wel gehad. Dan nog maar een rondje? Maar wie wil je? Het is niet zo dat je even naar Tivoli kunt bellen van 'we komen vanavond hoor''. 'Ja maar jullie waren er vorige maand ook al'. Dat schiet ook niet op.Het is een soort viscieuze cirkel waar je uit kunt komen door een (radio)hit te scoren, door een buitenlandse act opgepakt worden om mee te touren, of, tja, geen idee wat nog meer.
Dát dus.
pi_75629928
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:44 schreef wallofdolls het volgende:
Eén van de oorzaken zie ik in de quote die Golden Earring het stempel 'megalomaan' deed krijgen. Nederland is te klein. Nederland is gewoon te klein om het hele jaar door overal concerten te geven.
Het buitenland opzoeken.
  maandag 14 december 2009 @ 21:48:29 #163
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75630050
Begrijpen jullie dus waarom ik zo waanzinnig ben van Golden Earring? Ze snapten dat soort dingen allemaal. Alles was gericht op eventueel grotere markten, maar tegelijkertijd hadden ze ruim voldoende zelfkritiek om geen gimmick te worden. Groots maar toch artistiek.

Volgens Zwagerman zouden ze de allergrootste band op aarde zijn geworden als ze Amerikanen waren, met hún doorzettingsvermogen en muzikale inventiviteit
  maandag 14 december 2009 @ 21:50:26 #164
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75630150
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:46 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Het buitenland opzoeken.
Maar goed. Dat deed Anouk ook. En Herman Brood. En Ilse de Lange. Die kwamen onverrichter zake weer terug. 't Is toch ook weer niet zó makkelijk. Want dan moet je dus 300 keer per jaar spelen.
  maandag 14 december 2009 @ 21:53:07 #165
13973 ranja
image means nothing
pi_75630279
Ja, en welke zaal wil je boeken in het buitenland? die zien je aankomen

Maar goed, daarom snap ik ook niet dat wat kleinere festivals soms zo slecht bezocht worden of niet zo aanspreken. Dat is de kans om wat kleinere bands te zien die niet zo snel gevraagd worden om in het hele land te spelen. Ook op Lowlands is de verhouding NL/UK behoorlijk scheef. Alsof op Reading niet voor 87% britse bands staan

Ik heb dit jaar toevallig een aantal bands meerdere keren gezien. Drive Like Maria en Roosbeef 3x, The Monroes en The Madd 2x. Inclusief een festival voor allevier. Maar er zijn nog zat bands die ik ook graag (vaker) wil zien. Maar die bands komen er gewoon niet tussen bij alle buitenlandse bands of een zaal durft het niet aan ze als hoofdact te boeken.
  maandag 14 december 2009 @ 21:56:21 #166
13973 ranja
image means nothing
pi_75630427
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:48 schreef wallofdolls het volgende:
Begrijpen jullie dus waarom ik zo waanzinnig ben van Golden Earring? Ze snapten dat soort dingen allemaal. Alles was gericht op eventueel grotere markten, maar tegelijkertijd hadden ze ruim voldoende zelfkritiek om geen gimmick te worden. Groots maar toch artistiek.
Nee, dat snap ik niet. Dat wil zeggen, ik neem niet aan dat dat de reden is dat je fan bent maar dat dat toch vooral door de muziek komt en niet het image.
  maandag 14 december 2009 @ 21:58:41 #167
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_75630542
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:33 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Hoezo .

Ik wil gewoon zeggen dat veel bands gewoon niet goed zijn omdat ze niet goed in zichzelf investeren: a.k.a. als je een half jaar thuis zit word je dus niet goed.
Dat is gewoon practisch voor startende bands. Met de opbrengst van een album hoef je zo maar een half jaar te leven, ipv een heel jaar.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  maandag 14 december 2009 @ 21:59:32 #168
13973 ranja
image means nothing
pi_75630589
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:58 schreef klaasdj het volgende:

Dat is gewoon practisch voor startende bands. Met de opbrengst van een album hoef je zo maar een half jaar te leven, ipv een heel jaar.
De meeste startende bands mogen blij zijn als ze geen verlies lijden op het eerste album.
  maandag 14 december 2009 @ 22:08:09 #169
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75631019
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:53 schreef ranja het volgende:
Dat heeft allemaal te maken met wát je wilt bereiken en hoe goed je bent. Ik denk meer dat de durf er niet meer is om je leven op te geven voor muziek, dan dat het de durf van de zalen is.

Ik blijf nog even in de Golden Earring-hoek: die gingen zomaar even naar Amerika en toen stonden ze plóts bij Led Zeppelin en Sun Ra als voorprogramma. Die durf en bluf. Hoe ze t deden weet niemand. Niemand kende ze nog in t buitenland. Volgens de heren zelf hebben ze heel veel Nederlandse artiesten meegemaakt die dat gewoon niet halen omdat ze veel meer bezig zijn met randzaken, ofwel denken dat ze al heel goed zijn.

Het heeft natuurlijk ook met contacten leggen te maken.

Ik kende een band. Bullet. Dat waren zulke enorme lutsers. Kutmuziek etc. Maar ze hadden wel n vader/manager met een grote bek en gingen serieus met muziek aan de gang. Ondertussen eventjes conservatorium doen, even een half jaartje bij Anouk in de band spelen ( ). Maar door hard werken en alleen met muziek bezig zijn zijn ze van een kutband die rammelde wel een kutband geworden die nu hits gaat maken. En dat heeft ook veel te maken met dat ze zowel zelf als hun vader het niet schuwen om hen bij podia door de strot de duwen. Veel bluffen en hard werken. Ze heten nu overigens King Jack, dan weten we allemaal over wleke boutband ik het heb . Maargoed. Ze vinden zichzelf wel heel erg goed dus ze zullen zich wel niet zo ver ontwikkelen.
  maandag 14 december 2009 @ 22:16:47 #170
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75631428
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:56 schreef ranja het volgende:

[..]

Nee, dat snap ik niet. Dat wil zeggen, ik neem niet aan dat dat de reden is dat je fan bent maar dat dat toch vooral door de muziek komt en niet het image.
Doordat ze zo dachten, zo van, wij spelen ons de hersens het hoofd uit, we willen die en die markt veroveren, maar we willen niet domme hokjesgeestmuziek maken, zie je die hele ontwikkeling gaan. Uiteindelijk is dát de oorzaak geweest van een zeer volwassen, zeer commerciële, zeer doorleefde, zeer evenwichtige, maar toch ook zeer progressieve muziekstijl.

Het - de dood of de gladiolen - imago kenmerkt alle bands in mijn muzieksmaak. Bands die onvoorwaardelijk voor succes gaan en daardoor tot ongekende hoogten worden gedwongen. Omdat ze toch hun boterham moeten betalen. Maar wel op een bepaalde manier hun eigen weg willen volgen in het commerciële landschap.

De instelling bepaalt je kwaliteit. Vind ik. Artiesten die een beetje achterover gaan zitten komen er niet en zullen ook nooit met structureel goede ideeën komen. Zo werkt dat overal, dus waarom niet met muziek?

Ik vind die bijklussende muzikanten, met alle respect, toch altijd een stel lutsers. En daarom vind ik dat er weinig Nederlandse rockbands zijn die in zo een top 10 thuishoren
pi_75632905
quote:
Op maandag 14 december 2009 21:53 schreef ranja het volgende:
Ik denk dat een groot probleem is dat veel bands "kleurloos" zijn. Nee, niemand hoeft meer écht origineel te zijn, want alles is al eens gedaan op de een of een andere manier. Maar er zijn veel beginnende artiesten die proberen een beetje van alles te zijn en meteen een zo groot mogelijk publiek aan te trekken. En dat gaat niet goed. Ik vind het moeilijk uit te leggen maar probeer het toch maar...

In de eerste instantie lijkt het de beste optie om door te breken en het grote publiek te bereiken door heel "mainstream" muziek, maar als je dat probeert, probeer je dat samen met letterlijk DUIZENDEN anderen. Want wat gebeurt er... er wordt wel muziek gemaakt, soms ook best leuk, maar het heeft niks "eigens". Als je je niet onderscheidt van anderen in het begin dan kom je er later niet.

Golden Earring had (en heeft nog steeds) iets eigens. Ze zijn op de een of andere manier (dat is toch vaak wel heel lastig onder woorden te brengen, want dat moet je gewoon zelf horen) duidelijk te onderscheiden van andere rockbands. Dat trekt mensen aan. Dat is interessant voor podia omdat ze een specifieker publiek hebben waar ze zich op kunnen richten. En veel zalen hebben al een reputatie voor bepaalde genres muziek. En die willen je zeker wel hebben.

Ik denk dat artiesten juist moeten beginnen met hun eigen kleur te geven. Beginnen met je eigen muziek maken zonder dat je kijkt of het interessant is voor het grote publiek en of het grote muziekmaatschappijen aantrekt. Daarmee bouw je een fanbase op. Die groeit en groeit en dan pas moet je kijken of je je stijl íets kan veranderen zodat het nóg meer mensen aantrekt.

Ik heb veel bands gevolgd en het zien doen en het werkte perfect. Als voorbeeld kan ik D'espairsRay noemen. Begonnen met een heel eigen stijl. Donker, mysterieus, hard en rauw met iets "eigens" (ook weer lastig onder woorden te brengen... je moet het zelf horen). Ze bouwden een fanbase op en gingen van hard naar iets minder hard, gingen met andere, meer populaire stijlen experimenteren (elektronische effecten, catchy pop refreinen, zelfs stukjes rap o.a.) en bereikten met die combinatie weer een groter publiek. En zo ging het door. En vandaag de dag herken je de D'espairsRay van de eerste EP's en singles bijna niet meer terug. Maar ze hebben het toch voor elkaar gekregen om (de meeste) fans van toen nog steeds te plezieren, ÉN nieuwe fans aan zich te binden, van over de hele wereld. En dan doe je het goed.

Ik vind Drive Like Maria eigenlijk ook redelijk "kleurloos", hoewel het best tof klinkt. Het heeft wel íets eigens, maar niet bijster veel. Maar tot nu toe hebben ze het toch aardig voor elkaar. Nu moeten ze die lijn ook door weten te zetten met het volgende album, en dan nog veel meer optreden..

[ Bericht 1% gewijzigd door Desunoto op 14-12-2009 22:49:29 (beetje te lange tekst als ik het zo teruglees :') ) ]
  maandag 14 december 2009 @ 22:51:18 #172
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_75633140
quote:
Op maandag 14 december 2009 22:46 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Ik denk dat een groot probleem is dat veel bands "kleurloos" zijn. Nee, niemand hoeft meer écht origineel te zijn, want alles is al eens gedaan op de een of een andere manier. Maar er zijn veel beginnende artiesten die proberen een beetje van alles te zijn en meteen een zo groot mogelijk publiek aan te trekken. En dat gaat niet goed. Ik vind het moeilijk uit te leggen maar probeer het toch maar...

In de eerste instantie lijkt het de beste optie om door te breken en het grote publiek te bereiken door heel "mainstream" muziek, maar als je dat probeert, probeer je dat samen met letterlijk DUIZENDEN anderen. Want wat gebeurt er... er wordt wel muziek gemaakt, soms ook best leuk, maar het heeft niks "eigens". Als je je niet onderscheidt van anderen in het begin dan kom je er later niet.

Golden Earring had (en heeft nog steeds) iets eigens. Ze zijn op de een of andere manier (dat is toch vaak wel heel lastig onder woorden te brengen, want dat moet je gewoon zelf horen) duidelijk te onderscheiden van andere rockbands. Dat trekt mensen aan. Dat is interessant voor podia omdat ze een specifieker publiek hebben waar ze zich op kunnen richten. En veel zalen hebben al een reputatie voor bepaalde genres muziek. En die willen je zeker wel hebben.

Ik denk dat artiesten juist moeten beginnen met hun eigen kleur te geven. Beginnen met je eigen muziek maken zonder dat je kijkt of het interessant is voor het grote publiek en of het grote muziekmaatschappijen aantrekt. Daarmee bouw je een fanbase op. Die groeit en groeit en dan pas moet je kijken of je je stijl íets kan veranderen zodat het nóg meer mensen aantrekt.

Ik heb veel bands gevolgd en het zien doen en het werkte perfect. Als voorbeeld kan ik D'espairsRay noemen. Begonnen met een heel eigen stijl. Donker, mysterieus, hard en rauw met iets "eigens" (ook weer lastig onder woorden te brengen... je moet het zelf horen). Ze bouwden een fanbase op en gingen van hard naar iets minder hard, gingen met andere, meer populaire stijlen experimenteren (elektronische effecten, catchy pop refreinen, zelfs stukjes rap o.a.) en bereikten met die combinatie weer een groter publiek. En zo ging het door. En vandaag de dag herken je de D'espairsRay van de eerste EP's en singles bijna niet meer terug. Maar ze hebben het toch voor elkaar gekregen om (de meeste) fans van toen nog steeds te plezieren, ÉN nieuwe fans aan zich te binden, van over de hele wereld. En dan doe je het goed.

Ik vind Drive Like Maria eigenlijk ook redelijk "kleurloos", hoewel het best tof klinkt. Het heeft wel íets eigens, maar niet bijster veel. Maar tot nu toe hebben ze het toch aardig voor elkaar. Nu moeten ze die lijn ook door weten te zetten met het volgende album, en dan nog veel meer optreden..
Haha, wtf, dat is zoals ik t ook had willen zeggen .

Kleurloos. Wat een treffende benaming.

Kleur omhelst niet alleen of je levendig bent, maar óok dat je een juiste toonkeuze hebt, juiste liedjes, juiste instelling, juiste instrumentatie bij specifieke stukken muziek.

Briljant
pi_75634995
Een andere Nederlandse rockband die kleurrijk is en stappen naar het buitenland gezet heeft, is Within Temptation (ikzelf kan ze erg waarderen en anderen hier vast niet maar doe voorzichtig met mij ?), maar ik ben bang dat dit een band zou kunnen worden waarvan hun kleur verloren gaat in de grijze massa.

Hun laatste single, Utopia, is heel, heel anders dan eerdere nummers en hoewel ik het wel leuk vind, is de band iets kwijt. Het is redelijk kleurloos, en er zit geen durf in. Ze hebben wel gezegd dat dit een eenmalig experiment is, maar ik moet het nog zien.

wallofdolls had ook nog een heel goed punt. Een artiest die muziek wil maken die in hun ogen ook echt goed is (dus niet zo'n pop van een muziekmaatschappij als bijvoorbeeld Miley Cyrus is, dat kind weet niet eens wat ze zelf zingt, hoewel niet Nederlands... maar om even een extreem voorbeeld te noemen ) , én bekend wil worden, moet lef tonen. En durfen zeggen "dit is onze muziek, onze identiteit en wij bepalen hoe het eruit ziet".

En er zijn maar heel weinig artiesten in Nederland die dat lef tonen.
  dinsdag 15 december 2009 @ 00:00:39 #174
13973 ranja
image means nothing
pi_75636162
Dat is niet waar. Er zijn er genoeg, maar als het niet lukt en ze nooit bekend worden bij de massa valt het niet op. Ik noem een Seedling, Persil, Blues Brother Castro, Zoppo... 2 van de bands zijn al gestopt en van de andere 2 heb ik geen idee of ze nog bestaan. Maar doorsnee is/was het niet.

Het is niet zo dat je zelf kunt bepalen hoeveel succes je krijgt. Veel spelen is geen garantie voor succes. Stijl veranderen ook niet. Er is gewoon geen garantie. Neem Krezip. Die waren al een poosje bezig met in kleine zaaltjes spelen, ze werden langzaamaan wat bekender, er werd wat over gepraat en geschreven en vervolgens mochten ze als relatief onbekende band op Pinkpop staan. Dat geluk moet je dan net even hebben. Vervolgens speelden ze het publiek plat, werden door radio 3 opgepikt en toen kwam het succes. Maar dus niet vanzelf. Er zijn ook bands die op Pinkpop staan waarbij het succes toch uitblijft, neem een Hallo Venray. Toch te weinig liefhebbers blijkbaar. Nou hoor ik zelf ook liever Krezip dan Hallo Venray
pi_75636598
Een groot deel is ook gewoon geluk, ben ik het helemaal mee eens. Sommige bands krijgen wel de media-aandacht die ze verdienen, anderen niet. Sommigen worden wel gevraagd voor grote festivals, en anderen die het misschien meer verdienen, niet.

Maar, het is een rare vergelijking maar het heeft toch wel wat vind ik: het heeft misschien wel wat weg van poker. Het is een kansspel, maar met een eigen stijl en identiteit kan je het spel wellicht toch een beetje beïnvloeden.

Als je als artiest begint met "oké, we gaat rock spelen en willen groot worden", lijkt me dat je tegenwoordig minder kans maakt om groot én goed te worden, dan als je zegt "oké, wij gaan muziek maken die wij leuk vinden en elke fan is meegenomen". In de laatste groep zitten toch meer potentiële muziekhelden denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')