Het stoere aan Golden Earring vind ik, dat ze snápten dat je gewoon 300 dagen per jaar moest optreden om goed te worden. En elk jaar een plaat uitbrengen. Dat vind ik een beetje het manko van veel bands. Dat ze denken dat ze goede muziek maken door af en toe eens op te treden, af en toe eens een plaatje uit te brengen. Muziek maken doe je 24 uur per dag. Daarom is Golden Earring ook uitgegroeid van een rammelend klotebandje, zoals je er nu ook zo veel ziet, in een zeer professioneel - maar daarom niet minder spontaan - instituut voor de popmuziek.quote:Op maandag 14 december 2009 19:10 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Whehe de ironie.![]()
Op het moment dat je die post schreef zie ik ze zo aan een bar zitten na te praten over het concert dat ze een paar uur ervoor in de Heineken Music Hall gaven.!
Dus die zijn echt wel actief. Qua nieuwe muziek uitbrengen niet (hoewel er een album moet komen in 2010 geloof ik?) maar met optreden zijn ze al jaaaaren één van de actiefste bands OOIT zelfs.
En ze zijn hartstikke goed. Golden Earring
Het feit dat ze ieder jaar een plaat maken heeft ergens anders mee te maken hoor. De meeste pro bandleden kunnen maximaal een half jaar thuis zitten in de ww, en schrijven in een half jaar, en brengen dan een album uit en treden op. Hoeft niet perse voor Golden Earring te gelden, maar wel voor veel NL bands.quote:Op maandag 14 december 2009 21:25 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Het stoere aan Golden Earring vind ik, dat ze snápten dat je gewoon 300 dagen per jaar moest optreden om goed te worden. En elk jaar een plaat uitbrengen. Dat vind ik een beetje het manko van veel bands. Dat ze denken dat ze goede muziek maken door af en toe eens op te treden, af en toe eens een plaatje uit te brengen. Muziek maken doe je 24 uur per dag. Daarom is Golden Earring ook uitgegroeid van een rammelend klotebandje, zoals je er nu ook zo veel ziet, in een zeer professioneel - maar daarom niet minder spontaan - instituut voor de popmuziek.
Hoezoquote:Op maandag 14 december 2009 21:29 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Het feit dat ze ieder jaar een plaat maken heeft ergens anders mee te maken hoor. De meeste pro bandleden kunnen maximaal een half jaar thuis zitten in de ww, en schrijven in een half jaar, en brengen dan een album uit en treden op. Hoeft niet perse voor Golden Earring te gelden, maar wel voor veel NL bands.
Maar even afgezien van het geld. Als jij van muziek houdt... dan ben je daar toch zodanig mee bezig dat je 300 keer per jaar wilt optreden en elk jaar een plaat wilt uitbrengen, of wat?quote:Op maandag 14 december 2009 21:31 schreef ranja het volgende:
Golden Earring is een van de weinige bands die in dit topic genoemd zijn die wel kunnen leven van hun muziek denk ik. Het schijnt dat in de VS elk uur minimaal op 1 radio station Radar Love wordt gedraaid, dat levert nog steeds royalties op.
Klopt, dat is wel het probleem. Beter en bekender worden kost tijd, veel tijd steken met opnemen en in kleine zaaltjes optreden betekent geen tijd voor betaald werk en dus geen geld. Daar zijn een hoop bands aan onder door gegaan die het niet meer konden opbrengen. En dan, Nederland he. Als je 20x optreedt heb je zo'n beetje alle steden en zaaltjes wel gehad. Dan nog maar een rondje? Maar wie wil je? Het is niet zo dat je even naar Tivoli kunt bellen van 'we komen vanavond hoor''. 'Ja maar jullie waren er vorige maand ook al'. Dat schiet ook niet op.Het is een soort viscieuze cirkel waar je uit kunt komen door een (radio)hit te scoren, door een buitenlandse act opgepakt worden om mee te touren, of, tja, geen idee wat nog meer.quote:Op maandag 14 december 2009 21:36 schreef wallofdolls het volgende:
Het mes snijdt aan twee kanten he. Je moet in leven blijven, dus moet je wel productief zijn. Als je niet goed genoeg bent rendeert het 24/7 actief zijn niet. Etc.
Dát dus.quote:Op maandag 14 december 2009 21:44 schreef ranja het volgende:
[..]
Klopt, dat is wel het probleem. Beter en bekender worden kost tijd, veel tijd steken met opnemen en in kleine zaaltjes optreden betekent geen tijd voor betaald werk en dus geen geld. Daar zijn een hoop bands aan onder door gegaan die het niet meer konden opbrengen. En dan, Nederland he. Als je 20x optreedt heb je zo'n beetje alle steden en zaaltjes wel gehad. Dan nog maar een rondje? Maar wie wil je? Het is niet zo dat je even naar Tivoli kunt bellen van 'we komen vanavond hoor''. 'Ja maar jullie waren er vorige maand ook al'. Dat schiet ook niet op.Het is een soort viscieuze cirkel waar je uit kunt komen door een (radio)hit te scoren, door een buitenlandse act opgepakt worden om mee te touren, of, tja, geen idee wat nog meer.
Het buitenland opzoeken.quote:Op maandag 14 december 2009 21:44 schreef wallofdolls het volgende:
Eén van de oorzaken zie ik in de quote die Golden Earring het stempel 'megalomaan' deed krijgen. Nederland is te klein. Nederland is gewoon te klein om het hele jaar door overal concerten te geven.
Maar goed. Dat deed Anouk ook. En Herman Brood. En Ilse de Lange. Die kwamen onverrichter zake weer terug. 't Is toch ook weer niet zó makkelijk. Want dan moet je dus 300 keer per jaar spelen.quote:
Nee, dat snap ik niet. Dat wil zeggen, ik neem niet aan dat dat de reden is dat je fan bent maar dat dat toch vooral door de muziek komt en niet het image.quote:Op maandag 14 december 2009 21:48 schreef wallofdolls het volgende:
Begrijpen jullie dus waarom ik zo waanzinnig ben van Golden Earring? Ze snapten dat soort dingen allemaal. Alles was gericht op eventueel grotere markten, maar tegelijkertijd hadden ze ruim voldoende zelfkritiek om geen gimmick te worden. Groots maar toch artistiek.
Dat is gewoon practisch voor startende bands. Met de opbrengst van een album hoef je zo maar een half jaar te leven, ipv een heel jaar.quote:Op maandag 14 december 2009 21:33 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Hoezo.
Ik wil gewoon zeggen dat veel bands gewoon niet goed zijn omdat ze niet goed in zichzelf investeren: a.k.a. als je een half jaar thuis zit word je dus niet goed.
De meeste startende bands mogen blij zijn als ze geen verlies lijden op het eerste album.quote:Op maandag 14 december 2009 21:58 schreef klaasdj het volgende:
Dat is gewoon practisch voor startende bands. Met de opbrengst van een album hoef je zo maar een half jaar te leven, ipv een heel jaar.
Dat heeft allemaal te maken met wát je wilt bereiken en hoe goed je bent. Ik denk meer dat de durf er niet meer is om je leven op te geven voor muziek, dan dat het de durf van de zalen is.quote:Op maandag 14 december 2009 21:53 schreef ranja het volgende:
Ja, en welke zaal wil je boeken in het buitenland? die zien je aankomen
Doordat ze zo dachten, zo van, wij spelen ons de hersens het hoofd uit, we willen die en die markt veroveren, maar we willen niet domme hokjesgeestmuziek maken, zie je die hele ontwikkeling gaan. Uiteindelijk is dát de oorzaak geweest van een zeer volwassen, zeer commerciële, zeer doorleefde, zeer evenwichtige, maar toch ook zeer progressieve muziekstijl.quote:Op maandag 14 december 2009 21:56 schreef ranja het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik niet. Dat wil zeggen, ik neem niet aan dat dat de reden is dat je fan bent maar dat dat toch vooral door de muziek komt en niet het image.
Ik denk dat een groot probleem is dat veel bands "kleurloos" zijn. Nee, niemand hoeft meer écht origineel te zijn, want alles is al eens gedaan op de een of een andere manier. Maar er zijn veel beginnende artiesten die proberen een beetje van alles te zijn en meteen een zo groot mogelijk publiek aan te trekken. En dat gaat niet goed. Ik vind het moeilijk uit te leggen maar probeer het toch maar...quote:Op maandag 14 december 2009 21:53 schreef ranja het volgende:
Ja, en welke zaal wil je boeken in het buitenland? die zien je aankomen
Haha, wtf, dat is zoals ik t ook had willen zeggenquote:Op maandag 14 december 2009 22:46 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Ik denk dat een groot probleem is dat veel bands "kleurloos" zijn. Nee, niemand hoeft meer écht origineel te zijn, want alles is al eens gedaan op de een of een andere manier. Maar er zijn veel beginnende artiesten die proberen een beetje van alles te zijn en meteen een zo groot mogelijk publiek aan te trekken. En dat gaat niet goed. Ik vind het moeilijk uit te leggen maar probeer het toch maar...
In de eerste instantie lijkt het de beste optie om door te breken en het grote publiek te bereiken door heel "mainstream" muziek, maar als je dat probeert, probeer je dat samen met letterlijk DUIZENDEN anderen. Want wat gebeurt er... er wordt wel muziek gemaakt, soms ook best leuk, maar het heeft niks "eigens". Als je je niet onderscheidt van anderen in het begin dan kom je er later niet.
Golden Earring had (en heeft nog steeds) iets eigens. Ze zijn op de een of andere manier (dat is toch vaak wel heel lastig onder woorden te brengen, want dat moet je gewoon zelf horen) duidelijk te onderscheiden van andere rockbands. Dat trekt mensen aan. Dat is interessant voor podia omdat ze een specifieker publiek hebben waar ze zich op kunnen richten. En veel zalen hebben al een reputatie voor bepaalde genres muziek. En die willen je zeker wel hebben.
Ik denk dat artiesten juist moeten beginnen met hun eigen kleur te geven. Beginnen met je eigen muziek maken zonder dat je kijkt of het interessant is voor het grote publiek en of het grote muziekmaatschappijen aantrekt. Daarmee bouw je een fanbase op. Die groeit en groeit en dan pas moet je kijken of je je stijl íets kan veranderen zodat het nóg meer mensen aantrekt.
Ik heb veel bands gevolgd en het zien doen en het werkte perfect. Als voorbeeld kan ik D'espairsRay noemen. Begonnen met een heel eigen stijl. Donker, mysterieus, hard en rauw met iets "eigens" (ook weer lastig onder woorden te brengen... je moet het zelf horen). Ze bouwden een fanbase op en gingen van hard naar iets minder hard, gingen met andere, meer populaire stijlen experimenteren (elektronische effecten, catchy pop refreinen, zelfs stukjes rap o.a.) en bereikten met die combinatie weer een groter publiek. En zo ging het door. En vandaag de dag herken je de D'espairsRay van de eerste EP's en singles bijna niet meer terug. Maar ze hebben het toch voor elkaar gekregen om (de meeste) fans van toen nog steeds te plezieren, ÉN nieuwe fans aan zich te binden, van over de hele wereld. En dan doe je het goed.![]()
Ik vind Drive Like Maria eigenlijk ook redelijk "kleurloos", hoewel het best tof klinkt. Het heeft wel íets eigens, maar niet bijster veel. Maar tot nu toe hebben ze het toch aardig voor elkaar. Nu moeten ze die lijn ook door weten te zetten met het volgende album, en dan nog veel meer optreden..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |