abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_76293287
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 15:44 schreef Norrage het volgende:
T
[..]

Them Crooked Vultures
Zo erg is die toch niet. Ik vond hem niet briljant, maar wel heel leuk om naar te luisteren, als je van QTSA houd.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  vrijdag 1 januari 2010 @ 18:08:54 #202
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_76297744
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 15:41 schreef Felagund het volgende:

[..]

Zit er al enige lijn in de lijstjes?
Tot nu toe 35 lijstjes, de top 3 op dit moment:
1 Arctic Monkeys - Humbug / 612 punten (15x in een lijstje)
2 Florence + The Machine - Lungs / 522 punten (13)
3 The XX - XX / 434 punten (13)

Grootste verrassing; Animal Collective staat in alle lijstje zeker in de top 10, bij ons net in de top 50

En de deadline verleg ik naar zondagmiddag 12.00, anders is het een beetje mosterd na de maaltijd.
pi_76301511
Door nog een stapel platen geluisterd te hebben in de laatste dagen van 2009 is mijn lijstje hier en daar wat veranderd. Hier mijn definitieve toplijst.



1. Peter Adams - I Woke With Planets In My Face
Er is hier en daar wat discussie of het album uit 2009 is. Het geval is dat Peter zelf aangeeft dat de initiele release overhaast was en nog ‘tweaks’ heeft aangebracht in diverse nummers, zodat het definitieve album uit januari 2009 stamt.

Nu over de artiest en zijn album. Peter is een moderne troubadour uit Cincinnati, Ohio. Zijn muziekstijl kun je vergelijken met o.a. Sufjan Stevens en Neutral Milk Hotel. Hij weet als geen ander een mix van te smeden van klassieke en moderne instrumentatie. Het knappe is dat hij alle instrumenten (en dat zijn er nogal wat!) zelf bespeeld en zijn albums zelf mixt en produceert. We hebben hier dus te maken met een raszuivere indie-artiest. Eentje waarbij je persoonlijk cd's kan bestellen en je vriendelijk terug mailt om je te bedanken. Peter is zo gewoon gebleven

Zijn debuutalbum stamt uit 2005 en is uitmuntend te noemen. Zijn nieuwe album is getiteld "I Woke With Planets In My Face" (lijkt me overigens vrij pijnlijk?!). Dit album is echt een juweeltje en wordt op diverse verstopte indie blogs ontvangen als een waar meesterwerkje. Ik moet zeggen dat ik het hier volledig mee eens ben! Het is een prachtig sfeervol geheel met melodieuze en originele nummers. Na een paar luisterbeurten viel het kwartje voor mij behoorlijk hard. Op gebied van melodielijnen, instrumentgebruik, tekst en sfeer is dit werkelijk een unieke plaat die je eens in de zoveel jaar tegenkomt. Perfectionisme bestaat niet in de (muziek)kunst, maar dit album schuurt er erg dicht tegenaan.
Beste nummer: Antarctica


Zijn complete album is hier te beluisteren: http://peteradamsmusic.com/ (rechts)





2. Elbow - The Seldom Seen Kid Live at Abbey Road
Het studioalbum had de nummer 1 positie al veroverd in mijn jaarlijst van 2008 en ook dit jaar gaat hetzelfde album weer hoog eindigen. De minimale tekortkomingen van het studioalbum strijkt (leuke woordspeling toch?) het live album glad. Het resultaat is een bijna perfecte uitvoering van een van de beste albums van de jaren ’00.
Beste nummer: One Day Like This






3. Dan Mangan - Nice, Nice, Very Nice
Ik ken dit album nog niet zo lang, maar was wel vanaf de eerste rinkelende belletjes onder de indruk van de melodieën en melancholie waar The Shins nog jaloers op kunnen zijn. De stijl ligt ergens in het midden tussen Paolo Nutini en Damien Rice. De nummers zijn relaxt, intelligent en hebben veelal een prachtige opbouw. Blazers en viool zijn veelvuldig te horen. Kippevel gegarandeerd. Basket is voor mij het beste nummer van 2009.
Beste nummer: Basket








4. Andrew Bird - Nobel Beast
Ik ben al jaren fan van deze rasartiest en elke concert van hem is weer raak. Hij weet je elke keer weer te betoveren met zijn viool, tuitende lippen en creativiteit. Al vinden sommige mensen dat hij hetzelfde “trucje” steeds maar weer uitvoert. Misschien doet hij gewoon wat hij leuk vindt en waar hij in excelleert. Laat hem dat nog maar een flink aantal albums doen.
Beste nummer: Masterswarm






5. Kartasan - Another Profile
Frank Sinatra meets Andrew Bird. Heerlijke “antieke” melodieën verpakt in een modern jasje. Zeer goed album van deze Vlaamse singer/songwriter. Lekker jazzy en vol gevoel, onverwachte wendingen, goede teksten. Gewoon luisteren en je bent (net als ik) verkocht.
Beste nummer: Hey, Hey






6. Bell X1 - Blue Lights on the Runway
Helaas wordt dit ex-bandje van Damien Rice door 95% van de mensen gezien als het bandje dat Talking Heads imiteert (The Great Deflector). Volledig onterecht waneer je naar de vorige 3 steengoede albums luistert. Ook dit album is weer een flink staaltje aanstekelijke Ierse pop/rock. Ze flikken het weer; opnieuw maken ze een zeer goed album vol nummers die de aandacht vasthouden. De stem van Paul Noonan is geweldig, misschien wel beter dan die van ex-bandlid Damien Rice. Hetgeen waar ze in uitblinken zijn de midtempo ballads. “Eve the Apple of my Eye” is een van de onbekendste, maar mooiste ballads van de jaren ’00. Ook dit album heeft met “How Your Heart Is Wired” een absolute parel.
Beste nummer: How Your Heart Is Wired






7. Soulsavers - Broken
Dat de stem van Mark Lanegan door merg en been gaat is niet onbekend, maar als hij ook nog eens ijzersterke nummers zingt is het geheel bijna onwerkelijk. Dit album staat bol van de tegenstellingen. Ruig en zacht, mannelijk en vrouwelijk, groots en intiem. Een album dat je eerst moet doordringen om je daarna bij je strot te grijpen. Ik heb het niet zo op covers, maar Some Misunderstandig is een schoolvoorbeeld van hoe het wel moet.
Beste nummer: Unbalanced Pieces






8. Fanfarlo - Reservoir
Dit album is echt voor mij gemaakt. Folk, maar niet te dramatisch. Apart, maar binnen de grenzen. Melodieus, maar niet te zoet. Vergelijkbaar met Beirut, maar dan met minder emotie en meer inhoud. Het album is een rit door een sprookjeswereld vol herkenning. Een sprookje dat goed moet eindigen, want nergens worden we bang gemaakt. Een vreemde uitschieter is nergens te bekennen, wellicht had dat de emotie wat beter zichtbaar kunnen maken op dit album. Voor de rest: top!
Beste nummer: The Walls Are Coming Down






9. Sivert Hoyem - Moon Landing
De leadman van Madrugada timmert de laatste jaren ook solo aan aardig aan de weg. Gegeven is dat hij zijn stem behoorlijk meeheeft en het eigenlijk niet uitmaakt waarover hij zingt. Exiles was een geweldig goed album en ook zijn nieuwe album zit maar iets onder de Magdrugada-maatstaaf. Beldorado had het mogen doen zonder de minutenlange intro, zodat het album wat traag op gang komt. Daarna is het enkel genieten voor liefhebbers van pop/rock met een donker randje. Al moet gezegd worden dat Sivert steeds meer naar de popkant neigt in zijn solowerk. Iets dat hij mijns inziens niet moet doen, maar ik kan geen woord Noors, dus ik kan het hem niet vertellen.
Beste nummer: Empty House






10. Loney Dear - Dear John
Mijn lijst wordt ook weer bijgewoond door een Zweeds bandje dat ik sinds hun debuutalbum een warm hart hebt toegedragen. Heerlijke aparte stem, dromerige arrangementen en een geweldige live-performance maken dit gewoon een hartstikke leuk bandje. Dear John is - in de lijn van hun vorige albums - weer een sterk album zonder slechte nummers. Het basissprincipe is niet veranderd, wel is de toon wat electronischer en ligt (vooral het begin) wat eenvoudiger in het gehoor. Gewoon een degelijk album van een leuke band.
Beste nummer: Distant Lights






11. Imaad Wasif - The Voidist
Op het nippertje verscheen dit album aan de horizon. Tot voor kort kende ik de beste niet, maar de kennismaking is wel een erg prettige. Dit album bestrijkt het hele spectrum van folk tot vrije harde rock. Ballads en pop. Hij gaat blijkbaar niets uit de weg. De clip van opener Redeemed slaat kant noch wal, naakte flowerpower meisjes huppelen op de ruige rockklanken van meneer Wasif. Hij zal het wel grappig bedoeld hebben, maar dit nummer verdient veel meer. Een heerlijk album dat enigszins vergelijkbaar is met dat van Soulsavers qua stijlwisselingen en sfeer.
Beste nummer: Redeemer






12. Asaf Avidan & The Mojos - Poor Boy / Lucky Man
Asaf Avidan is een Israëlische artiest die zijn aandacht vanaf het begin op Europa heeft gericht. Zijn nieuwe album staat bol van de kwaliteit. Zijn hoge schelle stem beviel mij meteen, maar kan voor andere mensen reden zijn om af te haken. Zijn nummers hebben soul en emotie. Het middenstuk van het album is rock-georiënteerd en dwaalt daarmee wat af van de intieme sfeer die hij in de eerste nummers creëerde. Daarna komt hij al snel weer terug op aarde en dimmen de gitaren, zodat dit album een einde krijgt wat het verdient. Goede ontdekking, heerlijk album dat je niet snel zal vergeten!
Beste nummer: Poor Boy/Lucky Man






13. The Young Republic - Balletesque
Ik heb het debuutalbum “12 Tales From Winter City” uit 2008 hoog in mijn eindlijst staan van dat jaar. Het was een lekker vlot album met een echte “indie” geur. Folk/pop met een eigen identiteit. Veel klassiek instrumentgebruik, zoals viool en cello. De zanghang in stemmen doet wat denken aan Belle & Sebastian. Ook het laatste album met de prachtige naam “Balletesque” is weer een pareltje. Wat rauwer dan het debuut. Soms iets moeilijker te doorgronden, maar wanneer eenmaal gedaan, prima te versmaden.
Beste nummer: Tough Year (Hard Waltz)






14. The Modern Electric - The Modern Electric
Ik ben normaal niet zo van de radiogevoelige popmuziek. Vorig jaar had ik een korte tijd sympathie voor Scouting for Girl, maar dat album ging me al vrij snel vervelen. Dit jaar een album van een jonge fanatieke bank dat duidelijk beïnvloed is door Bowie’s jonge jaren (en niet alleen door het nummer met zijn naam). Het album is erg consistent en kakt nergens in. Leuk is dat ze ook geen geheim maken van waar ze de inspiratie vandaan halen, gezien het nummer “Ghosts” dat wel erg lijkt op “Beast” van Nina Kinert. Normaal gesproken zou ik dit soort albums inhoudsloos en kort houdbaar vinden, maar dit album heeft “iets” wat het onderscheid van de menigte. Ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar de 11e plek van het album geeft wel aan dat het me aanspreekt. “David Bowie” is een heerlijk popnummer.
Beste nummer: As Sharp As Knives






15. Broken Records - Until The Earth Begins To Part
Een verdienstelijk debuut van deze Schotse band. Donkere melancholische midtempo rock van een soort die zich onderscheid van veel van dit soort bandjes. Dit is mede door gebruik van cello, viool en andere klassieke instrumenten. Stem van de leadzanger is ook best plezierig. Zie het als een popvariant op Arcade Fire. Aanrader!
Beste nummer: Nearly Home




16. Piers Faccini - Two Grains of Sand
Eigenlijk mijn eerste pure folk album in mijn lijst, maar niet de minste. Weinig mensen zullen deze man kennen en hoe onterecht is dat! Heerlijke eenvoudige bluesy muziek waar het gaat om de stem en zijn verhaal. Af en toe laat Faccini zijn wildere kant ook zien, maar weet dat weer af te bouwen totdat niemand er van schrikt. “To See Is To Believe” is een van de mooiere nummers van dit jaar. Zo eenvoudig kan muziek zijn.
Beste nummer: To See Is To Believe






17. Mumford & Sons - Sign No More
De hype van het jaar, de Fleet Foxes van 2009. Waar ik in het begin ook erg enthousiast was over dit album, heb ik mijn mening na vele luisterbeurten ietwat bijgesteld. De muziek is prima, soms wat reperterend, maar bovengemiddeld goed. De stem past er prima bij. Het probleem ligt bij de teksten, die wel erg vaak over zijn “heart” gaan. Ik probeer mij er niet aan te irriteren, maar het gebeurt toch. Jammer, want voor de rest is dit een kwalitatief prima album van een band die hun beste album nog moeten maken.
Beste nummer: Dust Bowl Dance






18. Charlie Winston - Hobo
Lekkere energieke en positieve plaat van deze Engelsman. De plaat is erg populair in Frankrijk. Zie hem als een Patrick Watson in een pop-jasje. Aparte samenstelling van instrumenten en geluid (beeboppen i.c.m. gitaar en piano, dat soort ongein ). Hobo is een popnummer met een twist dat best in de hitlijsten had gemogen, hetzelfde met Tongue Tied. Beide zijn zeer aanstekelijke nummers. Ook de pianoballads staan vol van hitpotentie, maar blijkbaar niet voldoende om daadwerkelijk door te breken. Maakt mij niet uit overigens.... Het slotnummer had eerdergenoemde Patrick Watson ook kunnen zingen, heerlijk nummer.
Beste nummer: My Name






19. Joel Plaskett - Three
Kan een album met 27 nummers (verdeeld in chapters van 3x9) blijven boeien gedurende de speelduur? In het geval van Joel Plaskett is dit geen probleem. Zijn gevatte teksten, lekkere roots/folk afgewisseld met catchy nummers zorgen ervoor dat je dit album gewoon prima kan uitzitten. Leuk detail is dat vele nummers bestaat uit 3 maal hetzelfde woord. Het doet soms sterk denken aan Sufjan Stevens.
Beste nummer: Gone, Gone, Gone






20. Chris Garneau - El Radio
Het laatste album van Chris Garneau mag best bestempeld worden als “freak folk”. Door gebruik van een ongebruikelijke combinatie van instrumenten, melodieën en riedeltjes is dit toch wel een erg fris album. Zijn falsetto stemgeluid doet het prima in intieme pianoballads, zoals “Hands on the Radio”. Wanneer dit album in de tweede helft wat meer pit zou hebben gehad, zou dit album met gemak in mijn top-10 kunnen staan.Beste nummer: Hands on the Radio





21. The Antlers - Hospice
Een zeer emotioneel en beladen album. Soms totaal niet luisterbaar, maar als dit wel het geval is, is het een prachtig album.
Beste nummer: Kettering






22. Animal Kingdom - Signs and Wonders
Een band die me erg doet denken aan Thirteen Senses, een goede band die 2 prima albums heeft gemaakt. De stijl kun je ook vergelijken met het Coldplay van nu, alleen met de inhoud van het Coldplay van “vroeger”. Ze schuwen andere stijlen ook niet. “Mephistopheles” had ook van Asaf Avidan kunnen zijn. Van begin tot eind is dit een lekker catchy album zonder ergens cheesy of vervelend te worden. Gewoon een goed album dat wat meer aandacht verdient.
Beste nummer: Mephistopheles







23. Ruarri Joseph - Both Sides of the Coin
Zijn eigen woorden zeggen voldoende: “It sounds old in style but modern in substance.” Dit album is relaxt en inhoudelijk sterk door de goede songwriting van Joseph. Een album waar je weinig meer over kan zeggen, maar gewoon moet luisteren.
Beste nummer: One For The Aether






24. Sea Wolf - White Water White Bloom
Op het openingsnummer na (Arcade Fire-o-like) heeft dit album een eigen identiteit. Namate het album vordert worden de nummers beter. Geen topalbum, wel een album dat ik geregeld heb gedraaid omdat het gewoon goed klinkt.
Beste nummer: White water, white bloom




[ ]



25. The Sunset Rubdown - Dragonslayer
Dat deze band kan uitblinken in theatrale rock bewijzen ze met dit album opnieuw. Krug’s stemgeluid is alleen al een zekerheidje voor een overvloed aan dramatiek in de muziek. Je moet wel in de stemming zijn voor deze muziek en je aandacht er goed bijhouden, anders kan het snel irriteren. Heb je je aandacht erbij, dan ontvouwen zich mooie verhalen, met name de afsluiter.
Beste nummer: Dragon's Lair






26. The Love X Nowhere - High Score Blackout
The Love X Nowhere wordt door de band zelf graag TLXN genoemd. Hiermee geeft de band zelf al aan dat ze het wel zien zitten om bekender te worden. Dit zou overigens zomaar kunnen, High Score Blackout is een plaat die zich sterk onderscheid van andere platen in dit genre dit jaar. De stijl strekt zich uit van pop tot (post-)rock. Ik hoor invloeden van Pink Floyd en Dire Straits, maar ook die van de Amerikaanse rock van de jaren '90.
Beste nummer: Din






27. Yodelice - Tree of Life
Een album dat te vergelijken is met dat van Ruarri Joseph, alleen iets meer gericht op blues. Lekker laidback, goede stem, nummers met kop en staart, niets mis mee. Dit album ligt vanaf draaibeurt 1 al goed in het gehoor, iets dat soms slecht kan uitpakken, maar in dit geval voor mij in ieder geval niet.Beste nummer: The Other Side



[ ]

28. Moneybrother - Real Control
Ik heb dit jaar veel minder Scandinavische bands in mijn lijst dan vorig jaar. Het zal wel een minder jaar zijn voor de Zweden en Noren die ik altijd goed in de gaten houd. Deze Zweedse band heeft wel een prima album afgeleverd. Iets minder dan het topalbum “Blood Panic”, maar nog steeds goed genoeg voor mijn top-30. Gewoon goede rock/pop met een eigenwijze twist.
Beste nummer: 6AM




29. Barzin - Notes to an Absent Lover
Barzin is een Canadese singer/songwriter met een stem die alleen al voldoende is om dit album een kans te geven. De muziek die hij maakt is rustgevend en melancholiek. Mooie zondagochtendmuziek.Beste nummer: Stayed Too Long in This Place





30. The Bony King of Nowhere - Alas My Love
Het tweede Belgische album in mijn top-30 en daarmee zijn de Belgen een stuk beter vertegenwoordigd dan de Nederlanders. Weer een rustig album, een Radiohead zonder electronica. Ik heb dit album al sinds februari niet meer geluisterd, maar na enkele luisterbeurten deze week moest deze gewoon in mijn toplijst.
Beste nummer: Maria



31. U2 - No Line On The Horizon
32. Wild Beasts - Two Dancers
33. Rocco DeLuca And The Burden - Mercy
34. Manic Street Preachers - Journal For Plague Lovers
35. Doves - Kingdom of Rust
36. Ramona Falls - Intuit
37. The Leisure Society - The Sleeper
38. Patrick Wolf - The Bachelor
39. Anthony Da Costa - Not Afraid Of Nothing
40. Kevin Devine - Brother's Blood

41. Joe Bonamassa - The Ballad of John Henry
42. Local Natives - Gorilla Manor
43. The Nits - Strawberry Woods
44. The Mountain Goats & John Vanderslice - Moon Colony Bloodbath EP
45. Scott Matthew - There Is An Ocean That Divides
46. Grant Campbell - Expecting Great Things
47. Dave Matthews Band - Big Whiskey & The GrooGrux King
48. Bruce Springsteen - Working on a Dream
49. The Alexandria Quartet - The Alexandria Quartet
50. Paolo Nutini - Sunny Side Up

51. The Phantom Band - Checkmate Savage
52. Alberta Cross - Broken Side Of Time
53. Brendan Benson - My Old, Familiar Friend
54. Patrick Watson - Wooden Arms
55. Generationals - Con Law
56. The Zolas - Tic Toc Tic
57. fun. - Aim and Ignite
58. Rome - Flowers from Exile
59. Ian Hunter - Man Overboard
60. The Maccabees - Wall of Arms


[ Bericht 4% gewijzigd door Moody op 02-01-2010 20:08:32 ]
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_76302023
Oh My God, Charlie Darwin van The Low Anthem zou nu eigenlijk ook zeker in mijn lijstje passen, maar ik ben bang dat ik kciR hoofdpijn bezorg als ik die er nog tussen ga proppen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  zaterdag 2 januari 2010 @ 10:43:47 #205
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_76317739
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 20:37 schreef Felagund het volgende:
Oh My God, Charlie Darwin van The Low Anthem zou nu eigenlijk ook zeker in mijn lijstje passen, maar ik ben bang dat ik kciR hoofdpijn bezorg als ik die er nog tussen ga proppen.
Gewoon doen, ik heb het zo gemaakt dat het ook makkelijk aan te passen is.
Nu niet allemaal je lijstje gaan aanpassen natuurlijk!
pi_76318335
1. The XX - The XX
2. Arctic Monkeys - Humbug
3. Health - Get Color
4. Portugal, The Man - Satanic Satanist
5. Yeah Yeah Yeahs - Its Blitz
6. Animal Collective - Merriweather Post Pavillion
7. Wooden Shjips - Dos
8. Jesse Dee - Bittersweet Batch
9. Roosbeef - Ze willen wel je hond aaien maar niet met je praten
10. Franz Ferdinand - Tonight

Grootste tegenvaller: Muse - The Resistance
Hello, my name is Oliver
pi_76319249
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 20:37 schreef Felagund het volgende:
Oh My God, Charlie Darwin van The Low Anthem zou nu eigenlijk ook zeker in mijn lijstje passen, maar ik ben bang dat ik kciR hoofdpijn bezorg als ik die er nog tussen ga proppen.
Daar was Don Leo Blokhuis ineens ook zeer lovend over, viel me op!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_76319511
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 11:53 schreef methodmich het volgende:

[..]

Daar was Don Leo Blokhuis ineens ook zeer lovend over, viel me op!
Nog niet opgemerkt, wanneer had hij het erover?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_76319973
Bij het Top 2000 jaaroverzicht met Daphne.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_76326698
Top 10 van 2009!

1. The Low Anthem - Oh My God, Charlie Darwin
2. Andrew Bird - Noble Beast
3. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix
4. Regina Spektor - Far
5. Paul McCartney - Good Evening New York City
6. Ohbijou - Beacons
7. John Mayer - Battle Studies
8. Tegan and Sara - Sainthood
9. Alexi Murdoch - Towards the Sun
10. Jónsi & Alex - Riceboy Sleeps

pi_76326735
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 12:17 schreef methodmich het volgende:
Bij het Top 2000 jaaroverzicht met Daphne.
wow!

Ik vind het album echt niks trouwens...heel saai...maar live...heb ze live gezien en ze waren echt fenomenaal!!!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zaterdag 2 januari 2010 @ 16:48:38 #212
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_76328306
Omdat het moest heb ik in alle haast deze gemaakt:
1 Titus Andronicus – The Airing Of Grievances
2 The Dutchess And The Duke – Sunset/Sunrise
3 John Frusciante – The Empyrean
4 Lovvers – OCD Go Go Go Girls
5 Wilco – Wilco (The Album)
6 Future Of The Left – After Curses and Travels With Myself And Another
7 Health – Get Color
8 Reigning Sound – Love And Curses
9 Soulsavers – Broken
10 Animal Collective – Merriweather Post Pavilion
pi_76333595
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:59 schreef Norrage het volgende:

[..]

wow!

Ik vind het album echt niks trouwens...heel saai...maar live...heb ze live gezien en ze waren echt fenomenaal!!!
Was wel opmerkelijk om die naam ineens te horen tussen Them Crooked Vultures etc.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 2 januari 2010 @ 23:03:01 #214
119458 GeorgKacher
Dit vind ik zo'n onzin
pi_76341690
Heb dit jaar weinig platen geluisterd die dit jaar uitkwamen. Daarom een kort lijstje wat mij zo gauw te binnen schiet.

1. Sophie Hunger - Monday's Ghost

Vrouwelijke singer songwriter die een heerlijke broeierige sfeer weet te creëren, het lijkt wat dat betreft wel Pirate’s Gospel. Veel afwisseling in de songs met als absoluut hoogtepunt het zeer deprimerende Walzer für Niemand. Ondanks de soberheid blijft het levendige muziek. Melancholiek meesterwerkje.

2. Nirvana – Live at Reading
Nirvana is hier op haar best. De rauwheid, de energie en de dierlijkheid spatten er van af. Geweldig om naar te luisteren, al is deze plaat natuurlijk niet ‘echt’ nieuw. Maakt verder niet uit, het is lichtjaren geleden dat er zo’n goede liveplaat is uitgekomen. Volgens metacritic gemiddeld hoger dan een 9 in de media en dat is volkomen terecht. De beste band van de jaren 90. En zonder twijfel de beste liveband van de jaren 90. Luister maar.

3. Brandi Carlile - Give Up The Ghost
Zangeres die in Europa gewoonweg wordt genegeerd. Jammer. Verdient de aandacht die ze wel krijgt in Amerika. De piano is tingelend en daarover heen klinkt zij met haar prachtige lenige stem. Niet vernieuwend wel mooi.

4. Yonlu: A Society in Which No Tear is Shed is Inconceivably Mediocre
Wisselend in kwaliteit maar desondanks niet minder de moeite waard. Kon zingen als Elliott Smit (I Know What It’s Like) maar snoept ook nadrukkelijk uit de Braziliaanse keuken. In het diepste geheim werden deze nummers opgenomen toen hij 14/15 was. Zonder uitzondering gaan ze over de dood en eenzaamheid. Een aantal nummers die eigenlijk de moeite van het luisteren niet waard zijn en tegelijkertijd ook een aantal juweeltjes die behoren tot de beste nummers van dit decennium. Triest dat hij op zijn 16e zelfmoord pleegde. Het geheel levert een heel bijzonder inkijkje op in de ziel van supertalent.

5. Acoustic Ladyland - Living with a Tiger
Jazzrock in een 4/4 maat zo zou je dit kunnen omschrijven. Levendig, energiek en rauw. Je zingt het zo mee op gehoor. Veel dynamische overgangen gekoppeld aan hard-zacht passages. Doet daardoor denken aan Nirvana al is dat compleet andere muziek, die beheersten dit ‘trucje’ als geen ander (zie live Aneurysm)

6. William Elliot Whitmore – Animals in the Dark
7. Jesca Hoop - Hunting My Dress
8. Joe Henry – Blood From Stars
9. The Avett Brothers – I And Love And You
10. The Antlers – Hospice
11. Monsters of Folk – Monsters of Folk
12. The Decemberists – Hazards of Love
13. Elvis Perkins in Dearland – Elvis Perkins In Dearland
14. Florence And The Machine - Lungs
15. Sarah Jorosz-Song Up in Her Head
Vergessen Sie die Welt, die Welt ist nichts wert
mijn muziek
  zaterdag 2 januari 2010 @ 23:31:38 #215
13973 ranja
image means nothing
pi_76342638
Ik heb Sophie Hunger en Brandi Carlisle wel beluisterd maar beide heb ik ze afgekeurd, nou ja, dat klinkt wat zwaar, maar ik vond ze niet interessant genoeg om te hebben/kopen.
pi_76346872
Zoals gezegd, Oh My God, Charlie Darwin van The Low Anthem toegevoegd op nr. 27. Voor de rest is alles daaronder een plekje opgeschoven. The XX valt nu net buiten de boot.


Alberta Cross – Broken Side of Time

Overtuiging, bezieling zijn de keywords bij deze band. Ze mixen folkrock met invloeden uit gospel, blues en country en dat met de snijdende stem met een lichte timbre van frontman Petter Errikson Stakee, maakt het tot één van mijn favoriete albums van dit jaar. Live is het haast nog overtuigender, zeker in een klein zaaltje als Doornroosje waar ik ze zag.

Beste Track: Song 3 Blues



Joe Bonamassa – The Ballad of John Henry

Joe Bonamassa is naar mijn bescheiden mening één van beste blues(rock) artiesten van deze tijd. Met The Ballad of John Henry heeft hij weer een uitstekend album afgeleverd. Vooral de covers “Funkier then a Mosquito’s Tweeter,( origineel van Nina Simone) en “Jockey full of Bourbon” (origineel van Tom Waits) en het titelnummer zijn noemenswaardig.

Beste Track: Jockey Full of Bourbon



Mumford and Sons – Sigh No More

Hou je van banjo dan houd je van Mumford en zijn zonen. Ik heb er ook een zwak voor, zeker als het zo oprecht gespeeld wordt. Jammer genoeg heb ik hun optredens in Nederland gemist, wat ik er van gehoord heb waren ze geweldig. Na een tijdje worden de teksten misschien iets te simpel, Mumford lijkt veel liefdesproblemen te kennen, maar dat is het enige kleine minpuntje dat ik kan verzinnen.

Beste Track: Dustbowl Dance



Andrew Bird – Noble Beast

Andrew Bird is een singer-songwriter met een unieke stijl, met zijn vioolspel, zijn bijna literarie woordgebruik en vooral zijn kenmerkende gefluit . Dit album was mijn eerste kennismaking met de heer Bird, dit album verschilt niet veel van eerdere werken als Armchair Apocrypha en Mysterious production of Eggs, maar dat maakt niets uit als je zo’n goede kwaliteitsmuziek aflevert. Krijgt misschien niet de aandacht die het verdiend, de laatste twee albums waren toch vrij toegankelijk.

Beste Track: Anonanimal



Florence+ The Machine – Lungs

Ik heb dit album heel lang links laten liggen, het enige dat ik ervan kende is “You’ve got the Love”, wat ik net wat te oppervlakkig vond om er meer naar te luisteren. Na al de goede verhalen het album toch maar geheel beluisterd, heb er nog geen minuut spijt van. De rest van het album vind ik van een hoger niveau, met scherpe teksten en het stemgeluid van Florence dat daar uitstekend bij past.

Beste Track: Dog Days Are Over



Joe Gideon and the Shark – Harum Scarum

Niet heel veel gedraaid dit jaar, maar toch een heel erg goed album. Er hang een grauwe sfeer over het album, de muziek wordt een beetje vergeleken met die van Nick Cave (& The Bad Seeds), al vind ik die vergelijking niet helemaal terecht. De zanger vertelt soms meer dan dat hij echt zingt, het best komt dit tot zijn recht bij het nummer Kathy Ray. Hierin wordt het verhaal van Kathy Ray, een aan lager wal geraakte achtergrondzangeres.

Beste Track: Kathy Ray



Monsters of Folk – Monsters of Folk

Het koste mij een paar luisterbeurten om dit te waarderen, maar het wordt bij iedere keer luisteren beter. Het is een combinatie van het goede van de individuele artiesten, zonder dat één van de artiesten te duidelijk aanwezig is. Op dit punt vind ik hem dan ook beter dan de andere supergroep.

Beste Track: Man Named Truth



DeWolff – Strange Fruits and Undiscovered Plants

Vrij veel geode Nederlandse releases dit jaar wat mij betreft, met dit als mijn persoonlijke hoogtepunt. Ik hou van de Hammond orgel en ook van psychedellische muziek, dit is een combinatie van beide. Ondanks dat ze nog erg jong zijn, blijven ze geloofwaardig.

Beste Track: Birth of the Ninth Sun


Annimal Collective – Merriweather Post Avillion

Believe the Hype, of niet. Ik ben het hele jaar al in tweestrijd met dit album, aan de ene kant is het een heel aanstekelijk album, met mooie complexe ritmes, maar aan de andere kant doet het me niet heel veel, ik voel niks bij het album. Uiteindelijk heeft het eerste de doorslag gegeven.

Beste Track: Brother Sport



Franz Ferdinand – Tonight

Meest geluisterde album van het jaar. In het begin van het jaar misschien een beetje overdraaid. Toch maar in de top 10, want nummers als Twilight Omens, Bite Hard en het nummer met techno-invloeden Lucid Dreams, blijven heel erg goed.

Beste Track: Twilight Omens


11. Grammatics – Grammatics

De muziek van Grammatics is lastig te beschrijven. Van Wikipedia:
The Grammatics are a British alternative rock band from Leeds, England, predominantly influenced by British bands of the 1990s such as Blur, Pulp, and Suede.The band also quotes the following musical influences: Cursive,My Bloody Valentine,Nirvana, Radiohead, Elliot Smith, Queens Of The Stone Age, David Bowie, Arcade Fire, Idlewild, Bjork, Kate Bush.

Ze mixen dus veel verschillende stijlen, een contrast is bijvoorbeeld de zeer duidelijke aanwezigheid van de celliste(die ook deels het zingen op haar neemt), maar daarnaast zijn er ook stevige gitaren aanwezig.
Beste Track: Relentless Fours


12. The Boxer Rebellion – Union

Eerst (vanaf januari) was dit album alleen als download beschikbaar, pas in september is het in de winkels uitgebracht.

Beste Track: The Gospel of Goro Adachi


13. Them Crooked Vultures – Them Crooked Vultures

Ik trap er weer in, in de supergroepen. Misschien wel het meest geanticipeerde en gehypte band van 2009, maar de muziek is steengoed en draait het tenslotte om. De invloeden van Josh Homme zijn overduidelijk, de muziek lijkt veel op die van QOTSA. Toch is het wat mij betreft nog net wat gevarieerder.

Beste Track: Bandoliers


14. De Staat – Wait for Evolution

Een bandje uit mijn eigen Nijmegen. Ook dit album heb ik in het begin een beetje overdraaid, de oeh’s en ah’s begonnen na een tijdje me te irriteren, maar nu kan ik er weer heel goed naar luisteren.

Beste Track: The Fantastic Journey of the Undergrund man


15. The Arctic Monkeys – Humbug

De Arctic Monkeys laten op dit album meer volwassen sound horen dan op eerdere albums. Wat mij betreft zijn ze goed in geslaagd. De muziek is wat meer gelaagd en de songs wat minder puntig dan bij de vorige albums Er zijn wat mij betreft meer invloeden van “The Last Shadow puppets” te horen dan van Josh Homme, die het album geproduceerd heeft.

Beste Track: Crying Lightning


16. Metric – Fantasies

Beste Track: Gimme Sympathie

17. Eels – Hombro Lobo

Beste Track: My Timing is off

18. Sivert Høyem – Moon Landing

Beste Track: Shadows High Meseta

19. John Frusciante – Empyrean

Opent heel mooi met een 9 minuten lange experimentele gitaarsolo. De rest had wat mij betreft net wat gevarieerder gemogen, maar al met al een hele dikke voldoende, mede door de wat bombastische gitaatsolo op het eind van Unreachable.

Beste Track: Unreachable


20. The Heavy – the House That Dirt Built

Leuk album, combinatie van Soul/Rock waarbij veel gebruik wordt gemaakt van samples, bijv. in de albumopener die rechtstreeks uit een jaren 50 horrorfilm lijkt te komen. Vooral de eerste 7 nummers zijn goed, daarna wordt het naar mijn mening wat minder. Het Raggae nummer is niet echt mijn ding, dit hadden ze wat mij betreft beter als een b-nummer van een single kunnen doen.

Beste Track: How You Like me Now


21. The Felice Brothers – Yonder is the Clock

De stem van de zanger van Felice Brother lijkt sprekend op die van Bob Dylan. In de muziek zelf zijn de Dylan invloeden ook duidelijk te horen, vooral in het prachtige Cooperstown. Een duidelijk v erschil is er wel te horen in de vrolijkere nummers van het album, als Chicken Wire en Run Chicken Run.

Beste Track: Cooperstown


22. Anne Soldaat – In Another Life

Beste Track: Born to Peform[/sub]

23. Fanfarlo – Reservoir

Vond in het begin het een heel leuk album, nu steeds minder omdat het voor mij teveel lijkt op een combinatie tussen Arcade Fire en Beirut. Wel leuk, maar ik mis een beetje een eigen geluid. Het is wel goed, maar ik heb steeds het gevoel dat ik dit eerder heb gehoord wanneer ik het album luister.

Beste Track: The Walls are coming down


24. The Maccabees – Wall of Arms

Beste Track: Young Lions

25. M. Ward – Hold Time

Beste Track: Young Lions

26. Roosbeef – Ze willen je hond wel aaien maar niet met je praten

Beste Track: Buitenboord

27. The Low Anthem – Oh My God, Charlie Darwin

28. Bruce Springsteen – Working on a Dream

Bruce Springsteen is één van mijn favorieten, maar vind dit album een beetje wisselvallig. Er staan een paar hele goede nummers op, als opener Outlaw Pete en The Wrestler, maar ook een paar naar mijn mening te cliché (vooral qua tekst) nummers.

Beste Track: Outlaw Pete


29. Editors – In this Light and on This Evening

Editors zijn met dit album een nieuwe weg ingeslagen, maar dit album sluit minder aan bij mijn smaak. Het is ook minder een eenheid dan de vorige albums. Het titelnummer is wel heel fijn, de invloed van Joy Division is hierbij duidelijk merkbaar. Wat ik jammer vind is dat op de de cuttings cd (met tracks die het album niet hebben gehaald) er betere nummers staan dan enkele nummers die wel op het album staan. Zoals ‘A life as a Ghost’ en ‘Human’.

Beste Track: A life as a Ghost

30. Wilco – Wilco

31. Pearl Jam – Backspacer

32. Wolfmother – Cosmic Egg

33. Joe Henry – Blood from Stars

Beste Track: Channel

34. Johan – 4

Beste Track: In the Park

35. Kasabian – West Rider Pauper Lunatic Asylum

Beste Track: Fast Fuse

36. Rodrigo Y Gabriela – 11:11

Beste Track: Savitri

37. Porcupine Tree – The incident

Beste Track: Time Flies

38. The Maldives – Listen To the Thunder

Beste Track: Cold November

39. Empire of the Sun – Walking on a Dream

Beste Track: We are the People

40. Coparck – A Dog and pony Show

41. White Rabbits – It’s Frightening

Beste Track: Percussion Gun

42. Katzenjammer – Le Pop

Beste Track: A bar in Amsterdam
[/sub]
43. Noah and the Whale – The first Days of Spring

44. La Troba Kong Fu – Rumbia at Ernesto

45. Kyteman – The Hermit Sessions

Beste Track: Sorry
[/sub]
46. Yo La Tengo – Popular Songs

47. Mando Diao – Give me Fire

Beste Track: Gloria
[/sub]
48. Bob Dylan – Together Trough Life

49. Yeah Yeah Yeah's – It's Blitz

50. Doves – Kingdom of Rust

51. The XX – XX
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  zondag 3 januari 2010 @ 14:52:41 #217
283886 sJelle
formerly known as JelleS
pi_76359024
Weinig geluisterd dit jaar, dus maar een kort lijstje:

1: Ghinzu - Mirror Mirror
2: Mumford & Sons - Sigh No More
3: Peter Adams - I Woke With Planets In My Face
4: Florence and the Machine - Lungs
5: Absynthe Minded - s/t
6: Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle
7: Alela Diane – To Be Still
8: Antony and the Johnsons - The Crying Light
9: Patrick Wolf - The Bachelor
10: Soulsavers - Broken
pi_76359132
sJelle is een omgekeerde versie van JelleS ??
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 3 januari 2010 @ 14:58:32 #219
283886 sJelle
formerly known as JelleS
pi_76359259
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:55 schreef methodmich het volgende:
sJelle is een omgekeerde versie van JelleS ??
Klopt. Een tijdje weggeweest.

Wat gaf het weg: de naam of de muziekkeuze?
pi_76359358
Combinatie van....
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 3 januari 2010 @ 19:13:57 #221
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_76369158
.

[ Bericht 99% gewijzigd door kciR op 03-01-2010 19:52:50 ]
  zondag 3 januari 2010 @ 19:52:32 #222
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_76370783
Zo, de lijstjes zijn geteld. De eindscore is bekend. (Denk het spannende muziekje er zelf maar bij)
40 lijstjes van users.
569 verschillende albums. (!)
1 eindlijstje.
1 winnaar.


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
1   Arctic Monkeys - Humbug   (661)
2   Florence + The Machine - Lungs   (606)
3   The XX - XX   (484)
4   Mumford & Sons - Sigh No More   (436)
5   White Lies - To Lose My Life...   (415)
6   Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures   (398)
7   Grizzly Bear - Veckatimest   (384)
8   Franz Ferdinand - Tonight: Franz Ferdinand   (374)
9   De Staat - Wait for Evolution   (365)
10   Editors - In This Light and On This Evening   (352)
11   Andrew Bird - Noble Beast   (347)
12   Wilco - Wilco (The Album)   (303)
13   Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle   (256)
14   Patrick Watson - Wooden Arms   (250)
15   Muse - The Resistance   (246)
16   Roosbeef - Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten   (243)
17   Kasabian - West Ryder Pauper Lunatic Asylum   (239)
18   Wolfmother - Cosmic Egg   (232)
19   Placebo - Battle for the Sun   (231)
20   Monsters Of Folk - Monsters Of Folk   (223)
21   Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix   (221)
22   Animal Collective - Merriweather Post Pavilion   (209)
23   Lily Allen - It's Not Me, It's You   (209)
24   Various Artists - Dark Was the Night   (208)
25   C-Mon & Kypski - We Are Square   (198)
26   Johan - 4   (196)
27   The Decemberists - The Hazards of Love   (180)
28   M. Ward - Hold Time   (179)
29   The Prodigy - Invaders Must Die   (176)
30   Health - Get Color   (176)
31   A Place To Bury Strangers - Exploding Head   (173)
32   John Frusciante - The Empyrean   (168)
33   Alela Diane - To Be Still   (162)
34   Soulsavers - Broken   (161)
35   Sonic Youth - The Eternal   159)
36   Bibio - Ambivalence Avenue   (159)
37   Fever Ray - Fever Ray   (156)
38   Kyteman - The Hermit Sessions   (153)
39   Antony and the Johnsons - The Crying Light   (152)
     Metric - Fantasies   (152)
41   Moderat - Moderat   (151)
42   The Dead Weather - Horehound   (147)
43   Yo La Tengo - Popular Songs   (146)
44   Regina Spektor - Far   (143)
45   Atlas Sound - Logos   (139)
46   Passion Pit - Manners   (133)
47   Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz   (133)
48   Sunset Rubdown - Dragonslayer   (129)
     Tegan and Sara - Sainthood   (129)
50   The Low Anthem - Oh My God, Charlie Darwin   (128)
51   Joe Giddon & The Shark - Harum Scarum   (126)
52   Mando Diao - Give Me Fire   (123)
53   The Rifles - Great Escape   (121)
54   Ghinzu - Mirror Mirror   (119)
     The Maccabees - Wall of Arms   (119)
56   The Pains of Being Pure at Heart - The Pains of Being Pure at Heart   (117)
57   The Whitest Boy Alive - Rules   (117)
58   Lightning Dust - Infinite Light    (116)
59   Anne Soldaat - In Another Life   (115)
60   Fanfarlo - Reservoir   (115)
61   Great Lake Swimmers - Lost Channels   (114)
62   Bruce Springsteen - Working On A Dream   (113)
63   The Antlers - Hospice   (112)
64   Dinosaur Jr. - Farm   (105)
65   Bat for Lashes - Two Suns   (105)
     Camera Obscura - My Maudlin Career   (105)
     The Horrors - Primary Colours   (105)
68   Moss - Never Be Scared / Don't Be A Hero   (104)
69   Paolo Nutini - Sunny Side Up   (103)
70   Patrick Wolf - The Bachelor   (101)
71   Alberta Cross - Broken Side of Time   (100)
72   Rammstein - Liebe Ist Für Alle Da   (100)
73   Pearl Jam - Backspacer   (99)
74   Nirvana - Live in Reading   (99)
75   Peter Adams - I Woke With Planets In My Face   (98)
76   Elbow - The Seldom Seen Kid Live at Abbey Road   (97)
77   Doves - Kingdom of Rust   (96)
78   Eels - Hombre Lobo   (96)
79   Joe Bonamassa - The Ballad Of John Henry   (95)
     Jónsi & Alex - Riceboy Sleeps   (95)
80   Chris Chameleon - Kyk Hoe Lyk Ons Nou   (95)
82   Mountains - Choral   (93)
83   Fuck Buttons - Tarot Sport   (91)
84   Built To Spill - There Is No Enemy   (91)
     Shackleton - Three Eps   (91)
86   Kings of Convenience - Declaration of Dependence   (88)
87   Intrusion - The Seduction of Silence   (88)
88   Mastodon - Crack the Skye   (87)
89   Magnolia Electric Co. - Josephine   (84)
90   Pet Shop Boys - Yes   (83)
91   Blakroc - Blakroc   (83)
92   Wooden Shjips - Dos   (82)
93   Jamie T - Kings & Queens   (81)
94   Röyksopp - Junior   (80)
95   Conor Oberst and the Mystic Valley Band - Outer South   (79)
96   Jack Peñate - Everything is new   (79)
     Kylesa - Static Tensions   (89)
98   The Avett Brothers - I and Love and You   (78)
99   Alva Noto - Xerrox Vol. 2   (77)
     Dez Mona - Hilfe Kommt   (77)


(Sommige albums hebben hetzelfde aantal punten ,maar staan toch niet op dezelfde positie, in dat geval was het aantal stemmen doorslag gevend)

Ik heb ook de hele lijst voor de geïnteresseerden, maar dat is een pdf file, dus die kan ik hier niet uploaden. Misschien wil iemand dat voor mij doen?
pi_76371143
hmm verrassend dat Arctic Monkeys op 1 staan echt echt niet verwacht...Maar verder leuk en terecht lijstje als je het mij vraagt
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 3 januari 2010 @ 20:07:27 #224
39793 Moody
el moody
pi_76371423
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:52 schreef sJelle het volgende:
Weinig geluisterd dit jaar, dus maar een kort lijstje:

1: Ghinzu - Mirror Mirror
2: Mumford & Sons - Sigh No More
3: Peter Adams - I Woke With Planets In My Face
4: Florence and the Machine - Lungs
5: Absynthe Minded - s/t
6: Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle
7: Alela Diane – To Be Still
8: Antony and the Johnsons - The Crying Light
9: Patrick Wolf - The Bachelor
10: Soulsavers - Broken
Hee, de 2e Peter Adams nominatie
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_76378039
Bedankt voor het werk, kciR ! Arctic Monkeys op 1 had ik ook niet verwacht. Verder een aardige lijst, anders dan de vele lijsten van diverse bladen/websites (wel dezelfde platen, maar andere volgorde).
Stay on my arm, you little charmer
pi_76379280
Wat ik ook fijn vindt is dat het gehypete (bijna meer dan Crooked Vulturs) Animal Collective lekker laag staat

En Mumford & Sons, hoewel ik het wel leuk vind, vind ik nou ook wer niet goed genoeg voor een top 5 notering hoor...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_76381453
Mooie en terechte uitslag.
pi_76381825
ik had andrew bird naar de 4e plaats kunnen krijgen, maar ik vond het een 2008 album
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_76386136
Ik snap dan weer de hoge notering van xx totaal niet. Redelijk leuk album, maar een beetje saai als je het mij vraagt. Voor de rest wel een leuke lijst, er staan vrij veel van mijn top 50 hoog genoteerd.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  maandag 4 januari 2010 @ 08:53:14 #230
71333 BUG80
Stop making sense
pi_76388895
quote:
Op donderdag 31 december 2009 19:32 schreef kciR het volgende:
Mooi lijstje BUG, voor Ólafur in je lijstje doet mij goed Ik heb hem er niet in staan, omdat ik het meer een EP vind dan een album. Wel een goed experiment! Heb je zijn compositie voor een balletvoorstelling gehoord? Zeker de moeite waard!
Thanks! Is die nieuwe CD van hem al uit dan?
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 23:03 schreef GeorgKacher het volgende:
1. Sophie Hunger - Monday's Ghost
Op mijn hoesje staat "2008" dus ik heb 'm niet in de lijst gezet... wel een erg goede plaat!
  maandag 4 januari 2010 @ 13:55:23 #231
119458 GeorgKacher
Dit vind ik zo'n onzin
pi_76397211
Bij Emarcy is de plaat in 2009 uitgekomen, bij de andere maatschappij in 2008. Maakt eigenlijk ook niet zoveel uit het gaat om de muziek.
Vergessen Sie die Welt, die Welt ist nichts wert
mijn muziek
pi_76398340
quote:
Op maandag 4 januari 2010 01:01 schreef Felagund het volgende:
Ik snap dan weer de hoge notering van xx totaal niet. Redelijk leuk album, maar een beetje saai als je het mij vraagt.
Ik denk er hetzelfde over
Een belangrijke reden is dat mensen vaak te lui zijn om wat verder te kijken dan de hypes. Als mensen dat wat meer zouden doen zouden platen als die van Soulsavers en Kartasan makkelijk in vele lijstjes kunnen komen.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  maandag 4 januari 2010 @ 14:32:05 #233
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_76398378
quote:
Op zondag 3 januari 2010 20:07 schreef Moody het volgende:

[..]

Hee, de 2e Peter Adams nominatie
Toch opvallend voor een plaat die al in 2008 uit is gekomen.
pi_76398423
quote:
Op maandag 4 januari 2010 14:32 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Toch opvallend voor een plaat die al in 2008 uit is gekomen.
Ik kom er makkelijk mee weg, omdat niemand de plaat kent
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  maandag 4 januari 2010 @ 14:36:51 #235
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_76398529
quote:
Op maandag 4 januari 2010 14:33 schreef Moody het volgende:

[..]

Ik kom er makkelijk mee weg, omdat niemand de plaat kent
Volgens mij had Uncut de plaat wel hoog zitten toentertijd.
  maandag 4 januari 2010 @ 16:49:19 #236
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_76403390
quote:
Op maandag 4 januari 2010 08:53 schreef BUG80 het volgende:

[..]

Thanks! Is die nieuwe CD van hem al uit dan?
Nee, komt dit jaar heb ik ergens gelezen. Die voorstelling is gewoon een project voor erbij volgens mij, het heet Dyad 1909, mocht je geïnteresseerd zijn.
pi_76403430
quote:
Op maandag 4 januari 2010 14:31 schreef Moody het volgende:

[..]

Ik denk er hetzelfde over
Een belangrijke reden is dat mensen vaak te lui zijn om wat verder te kijken dan de hypes. Als mensen dat wat meer zouden doen zouden platen als die van Soulsavers en Kartasan makkelijk in vele lijstjes kunnen komen.
Kartasan heb ik een paar keer op de luisterpaal beluisterd en dat klonk toen erg prettig. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat album vrij hoog geëindigd zou zijn mocht ik het gekocht hebben. Soulsavers zal ik eens opzoeken.

Peter Adams heb ik meegerekend bij vorig jaar. Met een top 20 notering in 2008 niet een onverdienstelijk album. Dat terwijl het op één zou komen als ik het voor 2009 had meegerekend. Het kwaliteitsverschil tussen 2008 en 2009 is wat mij betreft erg groot. Of ik moet al het moois van dit jaar nog ontdekken. Dat kan ook.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_76404493
Ik moet achteraf ook zeggen dat 2008 echt een veel maar dan ook echt veeel beter jaar was dan 2009....
Alleen mijn #1 zou nog in de top 10 zijn gekomen van vorig jaar...vorig jaar hadden we elbow, fleet foxes, andrew bird (die ook in 2009 is dus), een geweldige Calexico, een stiekm toch wel goede Coldplay, Gaslight Anthem, Hot Chip, Shearwater en TV on the Radio...en nog vele meer...Allen zijn ze beter dan mijn hele lijstje bij elkaar....
en ik denk dat dat voor meer mensen hier geldt...ik zie ook veel van die albums van 2008 eindigen in de alltime lijstjes van velen hier, dat moet ik van 2009 nog maar zien.....
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_76404759
Wel leuk hoor, die totaallijst. Met een verrassende winnaar, dat wel! Goed telwerk!!!

Ik vond 2009 overigens minimaal gelijkwaardig aan 2008, zeker als ik mijn top tien vergelijk. Misschien wint 2009 dan wel net op punten!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_76404961
quote:
Op maandag 4 januari 2010 17:24 schreef methodmich het volgende:
Wel leuk hoor, die totaallijst. Met een verrassende winnaar, dat wel! Goed telwerk!!!

Ik vond 2009 overigens minimaal gelijkwaardig aan 2008, zeker als ik mijn top tien vergelijk. Misschien wint 2009 dan wel net op punten!
Jij hebt inderdaad wel net een andere top 10. Wat origineler als je naar de uiteindelijeke lijst kijkt! Misschien heb jij dan wel stiekem de echt goede platen erin staan.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_76410743
Ik ben het wel eens met Norrage, maar ik heb denk ik in 2008 ook wel meer nieuwe muziek geluisterd dan in 2009, dat zal ook wel schelen.
  maandag 4 januari 2010 @ 22:38:32 #242
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_76419389
Ik vond het juist een vrij goed jaar, beter dan de vorige.
Wel wat minder hypes die ik leuk vond, voor mijn gevoel, maar wel zelf meer leuke muziek ontdekt, wat toch het leukst is.
pi_76423362
quote:
Op maandag 4 januari 2010 17:17 schreef Norrage het volgende:
Alleen mijn #1 zou nog in de top 10 zijn gekomen van vorig jaar...vorig jaar hadden we elbow, fleet foxes, andrew bird (die ook in 2009 is dus), een geweldige Calexico, een stiekm toch wel goede Coldplay, Gaslight Anthem, Hot Chip, Shearwater en TV on the Radio...en nog vele meer...Allen zijn ze beter dan mijn hele lijstje bij elkaar....
en ik denk dat dat voor meer mensen hier geldt..
Precies. Ook bij mij zou alleen mijn 1 van 2009 in mijn top 10 van 2008 kunnen komen. Achteraf gezien vind ik 2008 denk ik wel één van de betere jaren van de jaren nul. Zelf zou ik aan jouw rijtje nog toevoegen: Portishead, No Age, Bon Iver, Late of the Pier (hun album vind ik oprecht erg goed!), The Black Keys en The Kills.
Stay on my arm, you little charmer
pi_76432045
quote:
Op maandag 4 januari 2010 17:17 schreef Norrage het volgende:
Ik moet achteraf ook zeggen dat 2008 echt een veel maar dan ook echt veeel beter jaar was dan 2009....
Alleen mijn #1 zou nog in de top 10 zijn gekomen van vorig jaar...vorig jaar hadden we elbow, fleet foxes, andrew bird (die ook in 2009 is dus), een geweldige Calexico, een stiekm toch wel goede Coldplay, Gaslight Anthem, Hot Chip, Shearwater en TV on the Radio...en nog vele meer...Allen zijn ze beter dan mijn hele lijstje bij elkaar....
en ik denk dat dat voor meer mensen hier geldt...ik zie ook veel van die albums van 2008 eindigen in de alltime lijstjes van velen hier, dat moet ik van 2009 nog maar zien.....
Mwah, dat vind ik wel meevallen. In de wat alternatieve hoek zijn in ieder geval príma albums uitgekomen:

Regina Spektor - Far
Antony & The Johnsons - The Crying Light
Crystal Antlers - Tentacles
Ghinzu - Mirror Mirror
Kasabian - West Ryder Pauper Lunatic Asylum
Sinner DC - Crystallized
Sólstafir - Köld
Röyksopp - Junior
Mono - Hymn To The Immortal Wind
The xx - xx
Them Crooked Vultures
Fever Ray - Fever Ray
And So I Watch You From Afar - And So I Watch You From Afar
Parhelia - Shifting Sands

Om zomaar wat te noemen.
pi_76432342
IK vind 2008 ook een beter jaar dan 2009, hoewel ik in 2008 veel minder muziek heb geluisterd. Ik denk dat in de gecombineerde top 10 ongeveer 7 albums uit 2008 zullen staan en 3 uit 2009. Of 6/4, dan valt het eigenlijk nog wel mee. Ik vond het in de breedte wel een sterk jaar, maar dat kan misschien komen omdat ik dus veel meer muziek uit 2009 heb geluisterd.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_76432651
Ach, de tijd moet het leren, maar ik heb net ff mijn lijstje van vorig jaar erbij gepakt en ik heb in ieder geval mijn top 7 van vorig jaar nog heel veel gedraaid in 2009, en 5 van die platen stonden op de shortlist voor mijn album top 100 allertijden. Van mij lijstje van dit jaar zie er geen een in die shortlist komen, ben ik bang.

Maar wellicht moet ik het mooiste van 2009 nog ontdekken
  dinsdag 5 januari 2010 @ 12:21:45 #247
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76433057
Ik viond dit jaar bijlange niet zo goed als vorig jaar. Ik heb veel teleurstellende platen gekocht dit jaar. en de hypes van 2008 (bvb the xx, florence+the machine) zijn, zeg nu zelf, toch wel veel minder dan die van 2009 (bvb mgmt, fleet foxes)
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:38:15 #248
13973 ranja
image means nothing
pi_76435661
mgmt en fleet foxes vind ik ook niks, dan liever xx en florence al kan die laatste echt niet zingen
Maar ik zal sowieso nooit snappen waarom sommige bands zo gehyped worden en andere niet. Neem nou Fleet Foxes. Paar mannen met baarden die denken dat ze Crosby, Stills Nash & Young zijn? En dat moet iedereen ineens goed vinden?
pi_76436023
Ik vond Fleet Foxes ook niet veel, maar velen vonden het natuurlijk wel wat Maar vooral die hypes zijn gewoon vaak erg irritant, zeker als je zelf niet kan begrijpen waarom. Wat ik dus dit jaar heb met Animal Collective. Wat denk ik wel gezien gaat worden als een van de beste albums van het decennium als ik de critici moet geloven....

Maar bv Elbow vorig jaar, daar was iedereen toch wel unaniem positief over toch? En TV on the Radio vond ik ook een erg veelzijdig album hebben. Dit jaar vond ik het allemaal simpelweg wat eentonig. The XX? Eentonig. Mumford & sons? Eentonig...Vorig jaar was wat experimenteler...wat spannender.
Enne MGMT is ook in veel decennium lijstjes erg hoog geeindigd.

Nou ik ben iig benieuwd naar 2010.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:54:30 #250
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76436175
van animal collective versta ik vooral niet waarom ze dit jaar zo gehypet werden. Hun ouder werk is stukken beter, of toch minstens even goed. Wsch omdat er niet veel beters was in het begin van het jaar.
pi_76436504
Ik had gisteren wat muziek van dat alom vereerde Animal Collective beluisterd en snap sowieso niet wat mensen er in zien eerlijk gezegd.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:31:37 #252
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_76437698
Mijn jaarlijstje ook nog even. Ik heb maar een fractie gehoord van de platen die ik wilde horen, en ongetwijfeld denk ik er over een jaar weer heel anders over. Zo heb ik dit jaar meerdere platen uit 2008 pas echt leren kennen (o.a. Secret Machines, The Drones, Del Moroccos ). Maar dit is ie voor nu!

1 Ramona Falls - Intuit
2 Sleepy Sun - Embrace
3 Flaming Lips - Embryonic
4 Local Natives - Gorilla Manor
5 The xx - XX
6 Motorpsycho - Child of the Future
7 Fever Ray - Fever Ray
8 Wilco - Wilco (The Album)
9 Future of the Left - Travels wih myself and Another
10 Portugal.The Man - The Satanic Satanist

11 De Staat - Wait for Evolution
12 Sonic Youth - The Eternal
13 The Low Anthem - Oh My God, Charlie Darwin
14 TV Buddhas - The Golden Period
15 Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Up from Below
16 Grizzly Bear - Veckatimest
17 Wild Beasts - Two Dancers
18 Fuck Buttons - Tarot Sport
19 Gösta Berlings Saga - Detta Har Hant
20 Imaad Wasif - The Voidist

21 The Field - Yesterday and Today
22 Mumford & Sons - Sigh No More
23 White Denim - Fits
24 Amazing Baby - Rewild
25 Nisennenmondai - Fan
26 Moderat - Moderat
27 St. Vincent - Actor
28 BLK JKS - After Robots
29 Black Joe Lewis & The Honeybears - Tell 'em What Your Name is!
30 Alberta Cross - Broken Side of Time

31 Pink Mountaintops - Outside Love
32 Crystal Antlers - Tentacles
33 Wooden Shjips - Dos
34 Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz!
35 Lovvers - OCD Go Go Go Girls
pi_76441833
Hey dat is te laat!! Maar leuke lijst..ik wist helemaal niet dat er een nieuw Portugal.the man album was dit jaar Die moet ik nog even krijgen!!!! Wat stom..
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:26:45 #254
13973 ranja
image means nothing
pi_76442646
quote:
Maar bv Elbow vorig jaar, daar was iedereen toch wel unaniem positief over toch? En TV on the Radio vond ik ook een erg veelzijdig album hebben. Dit jaar vond ik het allemaal simpelweg wat eentonig. The XX? Eentonig. Mumford & sons? Eentonig...Vorig jaar was wat experimenteler...wat spannender.
Enne MGMT is ook in veel decennium lijstjes erg hoog geeindigd.
Elbow, TV on the Radio, nee niet mijn ding.

En eentonig? De hype bandjes misschien. Maar er is zoveel meer dan wat Oor/Pitchfork/KinkFM kent.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:34:12 #255
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_76442977
Hmm nog even nagedacht over het afgelopen jaar, wat ik dus echt een beter jaar vond dan 2008. Hoewel ze niet in mijn lijstje voorkwamen omdat ik die haastig heb gemaakt, zie ik verder (bijna) nergens albums van Lovvers (oke hierboven net), Girls, Japandroids, Titus Andronicus (misschien 2008), Reigning Sound, Crystal Antlers, Sleepy Sun, Dutchess And The Duke, Hex Dispensers... Nou net albums die dit jaar voor mij zeer geslaagd maakten. Ben ik gewoon de enige die die albums zo goed vind? Zo obscuur zijn die bands volgens mij ook weer niet Daarentegen vond ik 'hypes' als Fleet Foxes vorig jaar geweldig, wat ik van de nieuwe hypes als The XX weer niet kan zeggen
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:52:49 #256
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_76443775
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 16:34 schreef ralfseltje het volgende:
Hmm nog even nagedacht over het afgelopen jaar, wat ik dus echt een beter jaar vond dan 2008. Hoewel ze niet in mijn lijstje voorkwamen omdat ik die haastig heb gemaakt, zie ik verder (bijna) nergens albums van Lovvers (oke hierboven net), Girls, Japandroids, Titus Andronicus (misschien 2008), Reigning Sound, Crystal Antlers, Sleepy Sun, Dutchess And The Duke, Hex Dispensers... Nou net albums die dit jaar voor mij zeer geslaagd maakten. Ben ik gewoon de enige die die albums zo goed vind? Zo obscuur zijn die bands volgens mij ook weer niet Daarentegen vond ik 'hypes' als Fleet Foxes vorig jaar geweldig, wat ik van de nieuwe hypes als The XX weer niet kan zeggen
Lovvers, Sleepy Sun en Crystal Antlers staan ook in mijn lijstje (degene die net was geplaatst, inderdaad ), Titus Andronicus is inderdaad 2008, Girls vond ik eerlijk gezegd niet echt heel boeiend, Japandroids idem. Maar die laatste ga ik binnenkort nog wel een eerlijke kans geven; ik moet namelijk in februari bij een optreden van ze plaatjes draaien.
Dutchess & The Duke en Hex Dispensers ken ik alleen van naam.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 18:15:51 #257
134538 chansadres
Black & White
pi_76447152
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 16:26 schreef ranja het volgende:

[..]
En eentonig? De hype bandjes misschien. Maar er is zoveel meer dan wat Oor/Pitchfork/KinkFM kent.
Het probleem is alleen het ontdekken
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_76449555
quote:
Op maandag 4 januari 2010 17:29 schreef Norrage het volgende:

[..]

Jij hebt inderdaad wel net een andere top 10. Wat origineler als je naar de uiteindelijeke lijst kijkt! Misschien heb jij dan wel stiekem de echt goede platen erin staan.
Dat weet ik niet hoor.

Maar laat ik het nuanceren. Binnen mijn smaak was 2009 niet direct minder 2008 en zelfs gelijkwaardig en mogelijk misschien wel beter ook.

Hoewel 2008 ook zeker een paar topplaten had, waarvan Jolie Holland (toen mijn nummer 5) en Rachel Unthank & The Winterset (toen nummer 7) voor mij in dit jaar absoluut aan kracht gewonnen hebben ten opzichte van vorig jaar.

Maar ja, het blijft lastig vergelijken natuurlijk en is vooral gevoelsmatig.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:30:08 #259
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_76453831
Mij zul je ook niet horen klagen over de muziek van 2009. Ik heb mij muzikaal erg goed vermaakt dit jaar.
Ik noem een Fuck Buttons, Mono, The XX (als het een hype is, dan doe ik lekker mee), The Antlers en een nieuwe Patrick Watson. En natuurlijk van eigen bodem Kyteman (live beter, maar desondanks een sensatie) en De Staat. Moss misschien ook wel, heb die plaat alleen nog niet vaak genoeg geluisterd.

Ik ben benieuwd wat 2010 ons gaat brengen
pi_76458652
Gino staat altijd op één mattieeee. yeaaaahhh
YEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
pi_76459067
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 21:52 schreef GinoPietermaai het volgende:
Gino staat altijd op één mattieeee. yeaaaahhh
Jouw alter ego staat wel in verschillende songlijstjes bij mij
Don't cry because it's over. Smile because it happened.
Liefde is een bitch plus een macht der gewoonte
pi_76766045
Gorilla Manor van Local Natives is wel heel goed. Had zeker in de top 10 kunnen komen als ik hem eerder had ontdekt. Typisch een album dat te laat komt voor de jaarlijstjes.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  woensdag 13 januari 2010 @ 16:11:17 #263
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_76766319
ik was helemaal dinosaur jr vergeten, bedenk ik me nu, dat was namelijk het beste uit 2009.

Tom Waits heeft ook op de valreep een prachtig live-album uitgebracht, maar die rekenen we dan voor het gemak maar bij 2010.
pi_76993092
Ik moet toch terugkomen op wat ik eerder dit topic vermelde. Afgelopen jaar valt me eigenlijk helemaal niet tegen. Mijn top 25 zit bomvol uitstekende albums. Echte knallers ontbrekend wellicht, 2008 was wat dat betreft een stuk beter, maar wat kwaliteit betreft doet 2009 het erg goed. Ook blijf ik maar nieuwe sterke albums ontdekken. Ik zit op zo'n 30 albums die als geheel erg goed zijn en daarbij ook nog eens 30 die een aantal sterke nummers bevatten. Niet slecht.

Wel jammer dat er ook een handjevol albums zijn waarvan ik geen download kan vinden. Op basis van 2 nummers koop ik nou eenmaal geen album. Al jeukt het wel om Kartasan's album te kopen nadat ik het slechts 1,5 keer beluisterd heb op de luisterpaal een tijd terug. Verder valt het me op dat albums uit Zuid-Afrika nauwelijks te vinden zijn online. Jammer, want daar zit behoorlijk wat moois. Denk dat ik bij elkaar op zo'n 5 albums zit die ik niet kan vinden.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:22:13 #265
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_77091897
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:03 schreef Desunoto het volgende:
Ik had gisteren wat muziek van dat alom vereerde Animal Collective beluisterd en snap sowieso niet wat mensen er in zien eerlijk gezegd.
En ik snap niet wat mensen er niet in zien, eerlijk gezegd.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_77151469
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:22 schreef DO2 het volgende:

[..]

En ik snap niet wat mensen er niet in zien, eerlijk gezegd.
Kun je dat uitleggen? Het is best gecompliceerde muziek toch?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_77151614
Zo gecompliceerd vond ik het niet.
Maar het hoeft ook niet gecompliceerd te zijn om goed te zijn.. of om slecht te zijn.
Ik vond het gewoon erg saai.

De zanger vond ik wel slecht trouwens.

OT: deze week nog een album geluisterd van MONO genaamd Hymn To The Immortal Wind en als ik die eerder had geluisterd was 'ie ook wel in mijn eindlijst gekomen.

Maar goed beter laat dan nooit he.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 22:25:32 #268
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_77159959
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:13 schreef methodmich het volgende:

[..]

Kun je dat uitleggen? Het is best gecompliceerde muziek toch?
Nee, eigenlijk kan ik het niet uitleggen.
Ze spreken voor mij een duidelijke taal. Die komt direct binnen.
Dat je die blijkbaar ook niet kunt horen, begrijp ik dus niet.

Zo zijn er ook mensen die straal voorbij lopen aan een schilderij van van Gogh.
Dat is voor mij net zo onbegrijpelijk.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_77181908
Dan zit jij ongeveer op hetzelfde geestelijke niveau als Animal Collective, dat kan natuurlijk. Maar dat heeft niet iedereen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_77182160
Ik snap niet wat er aan muziek valt te snappen. Het gaat vooral om of het mooi is en of het je raakt. Natuurlijk kan muziek complexer zijn en kan het daardoor meer diepgang hebben maar dat hoeft niet direct te beteken dat het beter/mooier is. Ik kan bijv. best begrijpen dat velen Animal Collective vreselijk irritant vinden, al die chaotische bliepjes.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_77184332
Ik ook en daarom vond ik de uitspraak van DO2 opmerkelijk.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_77188441
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 22:25 schreef DO2 het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk kan ik het niet uitleggen.
Ze spreken voor mij een duidelijke taal. Die komt direct binnen.
Dat je die blijkbaar ook niet kunt horen, begrijp ik dus niet.

Zo zijn er ook mensen die straal voorbij lopen aan een schilderij van van Gogh.
Dat is voor mij net zo onbegrijpelijk.
En soms loont het juist als muziek pas aanslaat als je de moeite neemt om het te willen begrijpen.
pi_87312069
Jaja, soms verveel ik me...en bump ik topics..maar niet zonder een reden! Was wel benieuwd wat er overgebleven is van onze jaarlijstjes 2009 een jaar verder. Heb je nog steeds het favoriete #1 album in je lijst? wat is er veranderd? Heb je nieuwe binnenkomers die je vorig jaar volledig had gemist? Post het hier. lijkt me wel interessant :)

-----
1 Yo La Tengo Popular Songs
2 Roosbeef Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten
3 Wilco Wilco (The Album)
4 Florence & The Machine Lungs
5 Moby Wait For Me
6 Monsters Of Folk Monsters Of Folk
7 Built To Spill There Is No Enemy
8 Vetiver Tight Knit
9 M. Ward Hold Time
10 Paolo Nutini Sunny Side Up

Van mijn top 10 is nog wel wat overgebleven. Roosbeef (wat eigenlijk 2008 was dus eind vorig jaar was het al duidelijk hoe beklijvend het was) is natuurlijk nog steeds geweldig. Het Yo La Tengo album waar ik in 2009 mateloos enthousiast over was is toch een beetje weggezakt...Het Wilco album, tsja..het is goed..maar niet echt beklijvend..maar dat wisten we op zich al wel een beetje...Vooral Florence & The machine luister ik nooit meer! Laatste play is in 2009 zelfs..Op Rabbit Heart na, wat ik nog wel leuk vind...

Maar goed. Een paar albums die ik volledig heb gemist of die nu veel en veel hoger in de lijst zouden komen:

Portugal. The Man..Hoe heb ik in godsnaam dat album kunnen missen? Een van mijn favoriete bands. Ik denk dat dit album nu op #1 had gestaan als ik dat toen had geweten :) Verder Absynthe Minded gemist, toch wel erg leuk album... net als Admiral Freebee..Kennelijk was ik vorig jaar nog niet zo in de Belgische bands :)
Maar goed. Ik zal wel even mijn nieuwe favoriete albums opschrijven die ik vorig jaar niet had. (willekeurige volgorde)

Portugal. The Man - Satanic Satanist
Crappy Dog - Sure Ain't Getting Any Younger
Dave Rawlings Machine - A Friend of A Friend
El Pino- The Long-lost Art of Becoming Invisible
Fruit Bats - The Ruminant Band
The Heavy - The House That Dirt Built
Absynthe Minded - Absynthe Minded
The Leisure Society - THe Sleeper
Modest Mouse - No One Is First And You Are Next
Sleepy Sun - Embrace
The Swell Season - Strict Joy

Als ik er zo naar kijk denk ik zelfs dat dit de hele top 10 die ik boven heb zou kunnen vervangen, met uitzondering van Roosbeef en Yo La Tengo en misschien toch ook Monsters Of Folk...Zoveel goede muziek heb ik gemist vorig jaar :(

[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 08-10-2010 06:00:53 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87312088
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 16:07 schreef Norrage het volgende:
Hey dat is te laat!! Maar leuke lijst..ik wist helemaal niet dat er een nieuw Portugal.the man album was dit jaar :o Die moet ik nog even krijgen!!!! Wat stom..
_O-
Dit dus :(

Enne als ik verder in het topic neus:

quote:
Op maandag 4 januari 2010 17:17 schreef Norrage het volgende:
Ik moet achteraf ook zeggen dat 2008 echt een veel maar dan ook echt veeel beter jaar was dan 2009....
Alleen mijn #1 zou nog in de top 10 zijn gekomen van vorig jaar...vorig jaar hadden we elbow, fleet foxes, andrew bird :P (die ook in 2009 is dus), een geweldige Calexico, een stiekm toch wel goede Coldplay, Gaslight Anthem, Hot Chip, Shearwater en TV on the Radio...en nog vele meer...Allen zijn ze beter dan mijn hele lijstje bij elkaar....
en ik denk dat dat voor meer mensen hier geldt...ik zie ook veel van die albums van 2008 eindigen in de alltime lijstjes van velen hier, dat moet ik van 2009 nog maar zien.....
Absoluut waar...Als ik nu net naar mijn top 100 albums kijk..Ik heb 7!!!! noteringen erin uit 2008...en slechts twee uit 2009 (Portugal. The Man en Roosbeef)...Niet die noteringen, behalve andrew bird, die ik in de quote noem trouwens..dus ook wel allemaal albums die ik later heb ontdekt...maar ik vind het wel opvallend :)

2008 was echt een geweldig jaar. 2009 heeft veel leuke albums gebracht maar geen klassiekers.

[ Bericht 22% gewijzigd door Norrage op 08-10-2010 06:24:00 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 08:12:35 #275
13973 ranja
image means nothing
pi_87312697
Hm, 2009 is nog te kort geleden om echt grote verschillen te hebbn. Ik heb natuurlijk wel albums pas dit jaar ontdekt van 2009 , maar de volgorde verschillen zullen meer op detail niveau zitten.
Ik vind 2009 trouwens wel een beter jaar gemiddeld genomen dan 2008. Maar ik zal eens verder kijken als m'n top 100 allertijden klaar is :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')