abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75527189
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zo veel?

Valt reuze mee hoor. Het gaat vooral om wat achterhoedegevechten. De strijd, als die er al was, is al lang en breed gestreden.
Achterhoede of voorhoede, dat is de vraag.
pi_75527311
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:16 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Achterhoede of voorhoede, dat is de vraag.
De grote twijfel is een lang gepasseerd station in deze. Achterhoede dus.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_75528891
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

De grote twijfel is een lang gepasseerd station in deze. Achterhoede dus.
Alleen bij alarmisten met een tunnelvisie.
pi_75530607
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 20:01 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Degenen met een tunnelvisie zijn zij die *la la la la la ik hoor je niet* de bewijzen negeren en met hun vingers in hun oren roepen dat het allemaal een grote hoax is.
  † In Memoriam † vrijdag 11 december 2009 @ 21:45:16 #105
230491 Zith
pls tip
pi_75533027
quote:

[..]

MBO
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_75544304
quote:

[..]

De zogenaamde 'sceptici' lijden inderdaad ernstig aan een tunnelvisie.
pi_75544778
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:15 schreef Iblis het volgende:
Ik snap niet helemaal hoe je het dat eruit haalt, maar los daarvan, wat dan nog? 40 jaar geleden paste een computer met de capaciteit waar jij nu je berichten op typt nog niet in een zeecontainer.
Ik bedoel dat je heel slaafs de "consensus" van de huidige wetenschappers aanhangt en alles voor zoete koek aanneemt wat ze roepen. Verder zou het niet best zijn als alle wetenschap uit het verleden alleen van computers afhankelijk was geweest. Natuurlijk is de computer wel een geweldig hulpmiddel dat voortschrijdende inzichten biedt. De vraag is alleen hoe wetenschappers daarmee omgaan.
quote:
Apart, want mij is het nog niet gelukt.
Kwestie van lezen wat je wilt lezen. Of denk je soms dat ik het uit de duim heb gezogen?
quote:
Nee, de skeptici doen dat met name.
Skeptici stellen vooral kritische vragen. Bijvoorbeeld waarom er al eeuwenlang allerlei temperatuurschommelingen zijn geweest, ook toen er geen CO2-uitstoot was.
quote:
Ik geloof niet dat je het idee hebt hoe wetenschap werkt wat dat betreft. Dezelfde strijd kun je vinden over natuurkundige theorieën die nu ‘evident’ zijn, omdat de goede experimenten en doorslaggevende resultaten zijn gevonden. Dat de zon om de aarde draaide leek lange tijd plausibel. En dat was niet omdat men het omgekeerde niet had overwogen, maar ook omdat men geen antwoord op vragen had waarom je geen parallax waarnam, je niet continu wind had op aarde als de aarde bewoog, enz.

Met doorslaggevende waarnemingen wordt zoiets dan beslist. Zo ook met klimaatwetenschap, er zijn doorslaggevende reconstructies geweest op het gebied van proxydata, satellietmetingen die er niet waren, enz. enz. die het debat beslecht hebben.
Ik vind de vergelijking nogal mank gaan. Dat de aarde om de zon draait, kunnen we met allerlei technieken waarnemen. Klimaatverandering uiteraard ook, maar dat gaat om enorme hoeveelheden data die je op allerlei manieren kunt interpreteren.
quote:
Nee, ik beschouw ze niet als superieur per definitie. Ik vraag alleen waar die het fout hebben.
Dat zullen we mogelijk nooit weten. Want wetenschappers claimen veel authoriteit en wie er sceptisch tegenover staat of hun motieven in twijfel trekt, is per definitie dom en wordt met allerlei "feiten" om de oren geslagen. Wat ik me wel afvraag, is: als die vele wetenschappers met hun "consensus" het zo eens zijn met elkaar, waarom hoor je dan toch regelmatig nog wetenschappers die skeptisch zijn? Ze worden toch geacht om intelligente mensen te zijn? En waarom heeft de pro-klimaatverandering-beweging zelfs complete media-strategieën om skeptici aan te vallen? Dat hebben ze toch nergens voor nodig?
quote:
Ik snap echt niet wat jij dan uitleest. Ik spreek over de trendlijn… Kun je er anders niet inpainten wat je bedoelt?
Bij deze:

En vergelijk dat met die tweede grafiek.
pi_75544857
quote:
Ze worden toch geacht om intelligente mensen te zijn? En waarom heeft de pro-klimaatverandering-beweging zelfs complete media-strategieën om skeptici aan te vallen? Dat hebben ze toch nergens voor nodig?
Naa 100 keer dezelfde lulverhalen weerlegd te moeten hebben kan ik me daar iets bij voorstellen. Inhoudelijk kan het ook wel verstandig zijn omdat het complexe materie is. Dat bleek wel bij de discussie tussen De Mos en Samsom. Dat ging tussen iemand die inhoudelijk vrij deskundig is en een leek op dit gebied. Dan blijkt een media-strategie wel handig omdat de in de wetenschappelijke wereld gebruikelijke argumenten en onderzoeken tegen een enorme plaat voor de kop botsen.
pi_75545304
Ik heb dat interview niet gezien, du_ke.

Ik wilde trouwens nog even een link posten naar een artikel dat refereert aan cijfers die openbaar werden VOORDAT de hack bij CRU openbaar werd.

http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,662092,00.html

Een fragment uit dit artikel, gepubliceerd in een kwalitatief hoogstaand tijdschrift, dat mensen citeert die je toch de kwalificatie wetenschapper kunt meegeven:
quote:
The planet's temperature curve rose sharply for almost 30 years, as global temperatures increased by an average of 0.7 degrees Celsius (1.25 degrees Fahrenheit) from the 1970s to the late 1990s. "At present, however, the warming is taking a break," confirms meteorologist Mojib Latif of the Leibniz Institute of Marine Sciences in the northern German city of Kiel. Latif, one of Germany's best-known climatologists, says that the temperature curve has reached a plateau. "There can be no argument about that," he says. "We have to face that fact."

Even though the temperature standstill probably has no effect on the long-term warming trend, it does raise doubts about the predictive value of climate models, and it is also a political issue. For months, climate change skeptics have been gloating over the findings on their Internet forums. This has prompted many a climatologist to treat the temperature data in public with a sense of shame, thereby damaging their own credibility.

"It cannot be denied that this is one of the hottest issues in the scientific community," says Jochem Marotzke, director of the Max Planck Institute for Meteorology in Hamburg. "We don't really know why this stagnation is taking place at this point."

Just a few weeks ago, Britain's Hadley Centre for Climate Prediction and Research added more fuel to the fire with its latest calculations of global average temperatures. According to the Hadley figures, the world grew warmer by 0.07 degrees Celsius from 1999 to 2008 and not by the 0.2 degrees Celsius assumed by the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change. And, say the British experts, when their figure is adjusted for two naturally occurring climate phenomena, El Nińo and La Nińa, the resulting temperature trend is reduced to 0.0 degrees Celsius -- in other words, a standstill.
Doe ermee wat je wilt.
pi_75545373
Zal ik zeker doen. Je moet bij het klimaat wat verder kijken dan 10 jaar. Daarvoor is het veel te bewerkelijk. Het is niet als voorspellingen voor het weer.
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:20:14 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75545375
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 11:52 schreef isogram het volgende:
Ik bedoel dat je heel slaafs de "consensus" van de huidige wetenschappers aanhangt en alles voor zoete koek aanneemt wat ze roepen. Verder zou het niet best zijn als alle wetenschap uit het verleden alleen van computers afhankelijk was geweest. Natuurlijk is de computer wel een geweldig hulpmiddel dat voortschrijdende inzichten biedt. De vraag is alleen hoe wetenschappers daarmee omgaan.
Heel slaafs. Uiteraard. Leuk geprobeerd, maar het gaat niet op. Jij hebt geen zin om bronnen na te zoeken, maar iemand die dat wel doet, die vertel jij ‘je bent slaafs’.
quote:
Kwestie van lezen wat je wilt lezen. Of denk je soms dat ik het uit de duim heb gezogen?
Nee, maar degenen die sites als infowars of prison planet maken wel. Dat die het niet begrepen, dat die het uit context hebben gehaald. Neem jouw voorbeeld van ‘trick’. Daar is echt niets bizars aan, toch nam je dat vrolijk over.
quote:
Skeptici stellen vooral kritische vragen. Bijvoorbeeld waarom er al eeuwenlang allerlei temperatuurschommelingen zijn geweest, ook toen er geen CO2-uitstoot was.
Dat mogen ze vragen, en dat kunnen ze ook beantwoord krijgen, want daar was CO2 niet de hoofdfactor. Al die bekende factoren: zonneactiviteit, albedo, oceaanstromingen, worden meegenomen, en dan wordt daar een model uit gemaakt. Daaruit blijkt dat de huidige opwarmingstrend is toe te schrijven aan een antropogene component. Dat staat natuurlijk niet in de weg dat er vroeger een andere oorzaak was. En dat het deze keer niet aan die andere oorzaken kan worden toegeschreven, is ook onderzocht. Maar volgens mij heb ik het hier al over gehad.
quote:
Ik vind de vergelijking nogal mank gaan. Dat de aarde om de zon draait, kunnen we met allerlei technieken waarnemen. Klimaatverandering uiteraard ook, maar dat gaat om enorme hoeveelheden data die je op allerlei manieren kunt interpreteren.
Dat de aarde om de zon draait, dat gaat ook met enorme hoeveelheden data gepaard, er is weinig op tegen om toch de aarde (per definitie) stil te laten staan en alle andere objecten in het heelal te laten bewegen. Het zal geen mooie theorie opleveren.

Verder is klimaatverandering ook op allerlei manieren waargenomen. Temperatuursbepalingen en metingen zijn door meetstations (uiteraard), sedimentafzetting, stalagmieten, boomringen, enz. enz. bepaald (linkte ik hierboven ook al naar). Veranderd gedrag en verspreiding van dieren en bomen wordt waargenomen. CO2 concentratie verandert meetbaar, radiatie verandert meetbaar consistent met absorptiespectra van CO2, enz. Al die data is vrij lastig (althans, het is nog niet gelukt) middels een ander model te verklaren.
quote:
Dat zullen we mogelijk nooit weten. Want wetenschappers claimen veel authoriteit en wie er sceptisch tegenover staat of hun motieven in twijfel trekt, is per definitie dom en wordt met allerlei "feiten" om de oren geslagen. Wat ik me wel afvraag, is: als die vele wetenschappers met hun "consensus" het zo eens zijn met elkaar, waarom hoor je dan toch regelmatig nog wetenschappers die skeptisch zijn? Ze worden toch geacht om intelligente mensen te zijn? En waarom heeft de pro-klimaatverandering-beweging zelfs complete media-strategieën om skeptici aan te vallen? Dat hebben ze toch nergens voor nodig?
Volgens mij zit je nu een beetje de boel om te draaien. Als je kijkt naar het aantal skepticische wetenschappen dan betreft het niet zelden niet-klimatologen (b.v. Hans Labohm in Nederland, Leon de Winter (is dat een wetenschapper?)), mensen die zeker niet dom zijn, maar geen expert. Onder wetenschappers heb je ook mensen die buiten hun vakgebied gewoon idioten zijn. Je hebt emeritus-hoogleraren die aftakelen. Heel gerespecteerde wiskundigen die opeens met zotteklap komen aanzetten, Prof. Dr. Ir. Em. dat wel. Maar toch zotteklap.

Die mensen halen de media. Meer en uitgebreider dan de wetenschappers zelf. Dit ‘Climategate’ wat is het anders dan een puur mediaoffensief tegen de gevestigde orde? Klimaatwetenschap functioneert prima zonder mediaoffensief, en heeft het ook, eigenlijk, tot in de jaren 90 zo gedaan, terwijl door zorgvuldig onderzoek steeds meer alternatieven uitgesloten werden. En toen de consensus in hoofdlijnen m.b.t. de antropogene component daar was, toen was het hommeles. De media heeft de skeptici toen op hun wenken bedient, en andersom hebben veel skeptici er meer dan dankbaar gebruik van gemaakt, veel meer dan wetenschappers. Met name Al Gore heeft een case gemaakt voor Global Warming, maar onderwijl zijn er – kijk ook eens op internet – nog veel meer tegenfilmen.

Bij deze:

En vergelijk dat met die tweede grafiek.
[/quote]

Tweede grafiek:

En het beginpunt is 0,54. Maar hoe is dit nu niet consistent met mijn verhaal dat 1998 een heel warm jaar was, en door de dataset in 1998 te laten beginnen en daar een lijn in te plotten je de suggestie kunt wekken dat er afkoeling (of eigenlijk: minder opwarming is), omdat het effect van dit warme jaar 1998 nu niet gemiddeld wordt tegen alle voorgaande jaren? Ik snap je probleem met die grafieken echt niet. Volgens mij zijn ze met toelichting precies zo duidelijk als ze moeten zijn: namelijk dat 10 jaar niet veel zegt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:21:18 #112
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75545403
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:16 schreef isogram het volgende:
Ik heb dat interview niet gezien, du_ke.

Ik wilde trouwens nog even een link posten naar een artikel dat refereert aan cijfers die openbaar werden VOORDAT de hack bij CRU openbaar werd.

http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,662092,00.html

Een fragment uit dit artikel, gepubliceerd in een kwalitatief hoogstaand tijdschrift, dat mensen citeert die je toch de kwalificatie wetenschapper kunt meegeven:
[..]

Doe ermee wat je wilt.
Doe ik, als jij wat doet met Even though the temperature standstill probably has no effect on the long-term warming trend,.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75546623
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:20 schreef Iblis het volgende:
Heel slaafs. Uiteraard. Leuk geprobeerd, maar het gaat niet op. Jij hebt geen zin om bronnen na te zoeken, maar iemand die dat wel doet, die vertel jij ‘je bent slaafs’.
Laat ik het dan niet "slaafs", maar eenzijdig noemen. Als je bronnen moet aanhalen die klimaatverandering aantonen, kom je zo met een hele waslijst op de proppen, maar als ik verwijs naar passages uit de hacks, zegt je dat niks, terwijl je wél zegt dat je het nodige erover gelezen hebt.
quote:
Dat mogen ze vragen, en dat kunnen ze ook beantwoord krijgen, want daar was CO2 niet de hoofdfactor. Al die bekende factoren: zonneactiviteit, albedo, oceaanstromingen, worden meegenomen, en dan wordt daar een model uit gemaakt. Daaruit blijkt dat de huidige opwarmingstrend is toe te schrijven aan een antropogene component. Dat staat natuurlijk niet in de weg dat er vroeger een andere oorzaak was. En dat het deze keer niet aan die andere oorzaken kan worden toegeschreven, is ook onderzocht. Maar volgens mij heb ik het hier al over gehad.
Uit recent onderzoek blijkt dat de aarde de afgelopen 10 jaar nauwelijks is opgewarmd, zeker niet als je de gegevens corrigeert op natuurlijke klimaatfenomenen. Toch was de CO2-uitstoot in deze periode aanzienlijk. Welke antropogene componenten zijn dan verantwoordelijk voor de opwarming, in jouw optiek?
quote:
Volgens mij zit je nu een beetje de boel om te draaien. (...) Je hebt emeritus-hoogleraren die aftakelen. Heel gerespecteerde wiskundigen die opeens met zotteklap komen aanzetten, Prof. Dr. Ir. Em. dat wel. Maar toch zotteklap. Die mensen halen de media. Meer en uitgebreider dan de wetenschappers zelf. Dit ‘Climategate’ wat is het anders dan een puur mediaoffensief tegen de gevestigde orde? Klimaatwetenschap functioneert prima zonder mediaoffensief, en heeft het ook, eigenlijk, tot in de jaren 90 zo gedaan, terwijl door zorgvuldig onderzoek steeds meer alternatieven uitgesloten werden. En toen de consensus in hoofdlijnen m.b.t. de antropogene component daar was, toen was het hommeles. De media heeft de skeptici toen op hun wenken bedient, en andersom hebben veel skeptici er meer dan dankbaar gebruik van gemaakt, veel meer dan wetenschappers. Met name Al Gore heeft een case gemaakt voor Global Warming, maar onderwijl zijn er – kijk ook eens op internet – nog veel meer tegenfilmen.
Beetje goedkoop om skeptici zo weg te zetten, maar goed... het voert te ver om hier iedere individuele wetenschapper te bediscussiëren. Feit is dat je kunt twisten over wie zich "wetenschapper" mag noemen en aan welke maatstaven je dan precies moet voldoen. Politiek speelt vaak een rol. Zijsprong als voorbeeld: laat was een man in het nieuws die grondig onderzoek had gedaan naar het effect van ontwikkelingshulp. Die man kreeg meteen een portie kritiek van de "gevestigde orde" te verstouwen en zou - in hun ogen - eigenlijk niet mogen promoveren op dat onderzoek. Het was namelijk nogal kritisch. Dat je uitgerekend de woorden "gevestigde orde" gebruikt, vind ik mooi. Dat is namelijk onderdeel van het probleem. Mensen willen hun eigen hachje redden en veiligstellen.

Waar je het vandaan haalt, dat sceptici door de media op hun wenken zijn bediend, is mij een compleet mysterie. Al zeker 20 jaar hoor ik in de "gevestigde" media niks anders dan verhalen over opwarming van de aarde, door mensen veroorzaakt. Die CRU-hack is in Nederland ook niet of nauwelijks in het nieuws geweest: heel typerend. Dat je op internet gelukkig wél een tegengeluid kunt vinden, komt door de aard van dat medium.
quote:
En het beginpunt is 0,54. Maar hoe is dit nu niet consistent met mijn verhaal dat 1998 een heel warm jaar was, en door de dataset in 1998 te laten beginnen en daar een lijn in te plotten je de suggestie kunt wekken dat er afkoeling (of eigenlijk: minder opwarming is), omdat het effect van dit warme jaar 1998 nu niet gemiddeld wordt tegen alle voorgaande jaren? Ik snap je probleem met die grafieken echt niet. Volgens mij zijn ze met toelichting precies zo duidelijk als ze moeten zijn: namelijk dat 10 jaar niet veel zegt.
OK, ik snap wat je bedoelt. Het blijft natuurlijk subjectief om te roepen dat 10 jaar niks zegt. Deze week was weer groot in het nieuws - op een tactisch perfect moment - dat 2009 het warmste jaar ooit was en dat dit decennium ook het warmste ooit was, etc. Maar dat zegt dan dus ook niks. Verder, als ik het artikel in Der Spiegel mag geloven, is de ergste groei wel achter de rug...
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:21 schreef Iblis het volgende:
Doe ik, als jij wat doet met Even though the temperature standstill probably has no effect on the long-term warming trend,.
Zal ik doen, hoewel in dezelfde tekst, sterker nog: in dezelfde ZIN ook wordt gezegd: it does raise doubts about the predictive value of climate models...

En dat zegt dan een vooraanstaande Duitse klimatoloog; niet één of andere geflipte idioot, zoals jij sceptici graag neerzet.
pi_75547106
Oja, nog even een paar links teruggezocht uit een post die ik een tijdje terug, kort na de hack, heb gemaakt:

- http://bishophill.squares(...)ate-cuttings-33.html
- http://ecotretas.blogspot(...)sor-de-verdades.html

Citaten van de eerstgenoemde pagina:
quote:
■Reaction to McIntyre's 2005 paper in GRL. Mann has challenged GRL editor-in-chief over the publication. Mann is concerned about the connections of the paper's editor James Saiers with U Virginia [does he mean Pat Michaels?]. Tom Wigley says that if Saiers is a sceptic they should go through official GRL channels to get him ousted. (1106322460) [Note to readers - Saiers was subsequently ousted]
quote:
■Phil Jones writes to University of Hull to try to stop sceptic Sonia Boehmer Christiansen using her Hull affiliation. Graham F Haughton of Hull University says its easier to push greenery there now SB-C has retired.(1256765544)
Ook grappig:
quote:
■Briffa says he tried hard to balance the needs of the IPCC and science, which were not always the same.(1177890796)
En - ja, ik ben me ervan bewust dat sommige punten op die pagina inmiddels van commentaar zijn voorzien door CRU en consorten. Maar er blijft nog genoeg over.
pi_75547324
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 13:11 schreef isogram het volgende:

Zal ik doen, hoewel in dezelfde tekst, sterker nog: in dezelfde ZIN ook wordt gezegd: it does raise doubts about the predictive value of climate models...

En dat zegt dan een vooraanstaande Duitse klimatoloog; niet één of andere geflipte idioot, zoals jij sceptici graag neerzet.
Nee, dat zegt Der Spiegel. Maar dat is dus het mooie: we hebben de cijfers. Zoals je kunt zien in dit topic, is er wel een stijging van de temperatuur geweest en allerminst een plateau. Het mooie van de menselijke geest is dat we kunnen redeneren, we kunnen optellen en logica gebruiken; we kunnen ook lezen dat Der Spiegel, of de betreffende journalist althans, er niet heel erg veel van begrijpt: "According to the Hadley figures, the world grew warmer by 0.07 degrees Celsius from 1999 to 2008 and not by the 0.2 degrees Celsius assumed by the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change." De cijfers die het IPCC hanteert, zijn gemiddelden, dat houdt in dat niet elk decennium 0,2 graad warmer is dan het vorige, maar behalve dat: dit decennium was 0,18 graden warmer dan het vorige decennium en past perfect in de voorspellingen.
pi_75547486
quote:
OK, ik snap wat je bedoelt. Het blijft natuurlijk subjectief om te roepen dat 10 jaar niks zegt. Deze week was weer groot in het nieuws - op een tactisch perfect moment - dat 2009 het warmste jaar ooit was en dat dit decennium ook het warmste ooit was, etc. Maar dat zegt dan dus ook niks. Verder, als ik het artikel in Der Spiegel mag geloven, is de ergste groei wel achter de rug...
10 jaar is niks voor de aarde of het klimaat. Is ongeveer het punt waar Kroonenberg z'n standpunt aan hangt. Heb nu net niet het boek bij de hand anders had ik even een puike quote gekopieerd.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_75547864
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 13:39 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee, dat zegt Der Spiegel. Maar dat is dus het mooie: we hebben de cijfers. Zoals je kunt zien in dit topic, is er wel een stijging van de temperatuur geweest en allerminst een plateau. Het mooie van de menselijke geest is dat we kunnen redeneren, we kunnen optellen en logica gebruiken; we kunnen ook lezen dat Der Spiegel, of de betreffende journalist althans, er niet heel erg veel van begrijpt: "According to the Hadley figures, the world grew warmer by 0.07 degrees Celsius from 1999 to 2008 and not by the 0.2 degrees Celsius assumed by the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change." De cijfers die het IPCC hanteert, zijn gemiddelden, dat houdt in dat niet elk decennium 0,2 graad warmer is dan het vorige, maar behalve dat: dit decennium was 0,18 graden warmer dan het vorige decennium en past perfect in de voorspellingen.
Nou ja, het ligt iets anders, maar ook dat is zo mooi: Je kunt het zelf opzoeken. Het IPCC neemt een stijging aan van 0,2 graden? Laten we kijken wat het IPCC inderdaad stelt! Nu kan ik het mis hebben, lees ik ergens over, maar geef dat dan maar aan. Dat is ook het makke van dergelijke media-artikels, het is vaak lastig te begrijpen wat ze bedoelen. Maar goed, hier gaan we dan:

De wetenschappelijke onderbouwing van het vierde rapport van het IPCC, uit 2007.

Summary for Policy Makers, pagina 12:
quote:
For the next two decades, a warming of about
0.2°C per decade is projected for a range of SRES
emission scenarios. Even if the concentrations of
all greenhouse gases and aerosols had been kept
constant at year 2000 levels, a further warming of
about 0.1°C per decade would be expected. {10.3,
10.7}
Holy WT... Ik lees hier niets over die 0,2 van 1999 tot en met 2008. Gaan we naar hoofdstuk tien, lijken ze het, in een bepaalde situatie*, te hebben over een gemiddelde temperatuur van 2011 to 2030 die 0,37 graden hoger is dan de periode 1980 - 1999. Hier lijkt dus sprake van heel wat anders, maar misschien dat men doelt op het rapport uit 1997 (of wat is het)? Zoals ik zeg: dat is wat jammer aan veel van die artikelen.

*: Maar hier wordt het voor mij ook wat lastig en onduidelijk. Ik stel het niet met absolute zekerheid, en de kans dat ik het verkeerd interpreteer acht ik niet verwaarloosbaar.
  zaterdag 12 december 2009 @ 14:17:12 #118
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75548206
quote:
Uit recent onderzoek blijkt dat de aarde de afgelopen 10 jaar nauwelijks is opgewarmd, zeker niet als je de gegevens corrigeert op natuurlijke klimaatfenomenen. Toch was de CO2-uitstoot in deze periode aanzienlijk. Welke antropogene componenten zijn dan verantwoordelijk voor de opwarming, in jouw optiek?
Nou, dat zou ik nog net niet zo zeggen. Als het El Nińo-effect en La Nińa effect niet wordt meegenomen, dán is er sprake van een standstill. Maar er zijn meer factoren, zoals zonneactiviteit (momenteel op een minimum), andere oceaanstromingen (afkoelend effect). Welke dat momenteel precies is, is niet voldoende bepaald (en dat wordt b.v. een ‘travesty’ genoemd, iets waar wetenschap nog niet snel genoeg bij kan zijn, niet al die kortstondige veranderingen worden evengoed begrepen, maar omdat die op de langere termijn uitmiddelen (tegen CO2 dat vrij constant blijft) kan men toch voor de lange termijn voorspellen).

Verderop in dat artikel staat dan ook met zoveel woorden:
quote:
Despite their current findings, scientists agree that temperatures will continue to rise in the long term. The big question is: When will it start getting warmer again?

If the deep waters of the Pacific are, in fact, the most important factor holding up global warming, climate change will remain at a standstill until the middle of the next decade, says Latif. But if the cooling trend is the result of reduced solar activity, things could start getting warmer again much sooner. Based on past experience, solar activity will likely increase again in the next few years.

The Hadley Centre group expects warming to resume in the coming years. "That resumption could come as a bit of a jolt," says Hadley climatologist Adam Scaife, explaining that natural cyclical warming would then be augmented by the warming effect caused by anthropogenic greenhouse gas emissions.
quote:
Beetje goedkoop om skeptici zo weg te zetten, maar goed... het voert te ver om hier iedere individuele wetenschapper te bediscussiëren. Feit is dat je kunt twisten over wie zich "wetenschapper" mag noemen en aan welke maatstaven je dan precies moet voldoen. Politiek speelt vaak een rol. Zijsprong als voorbeeld: laat was een man in het nieuws die grondig onderzoek had gedaan naar het effect van ontwikkelingshulp. Die man kreeg meteen een portie kritiek van de "gevestigde orde" te verstouwen en zou - in hun ogen - eigenlijk niet mogen promoveren op dat onderzoek. Het was namelijk nogal kritisch. Dat je uitgerekend de woorden "gevestigde orde" gebruikt, vind ik mooi. Dat is namelijk onderdeel van het probleem. Mensen willen hun eigen hachje redden en veiligstellen.
Ja, dat heb ik ook gelezen, maar ik weet daar verder niet het fijne van. En ik zal ook zeker niet ontkennen dat binnen wetenschap er ook ellebogen werk heerst, maar er is meestal maar een kleine groep die zich echt vastbijt in een standpunt. Die echt heilig in een theorie gelooft en daar aan vast blijft houden. De meesten ‘switchen’ na verloop van tijd.
quote:
Waar je het vandaan haalt, dat sceptici door de media op hun wenken zijn bediend, is mij een compleet mysterie. Al zeker 20 jaar hoor ik in de "gevestigde" media niks anders dan verhalen over opwarming van de aarde, door mensen veroorzaakt. Die CRU-hack is in Nederland ook niet of nauwelijks in het nieuws geweest: heel typerend. Dat je op internet gelukkig wél een tegengeluid kunt vinden, komt door de aard van dat medium.
Die CRU-hack heb ik toch wel gezien in het journaal, ik heb flinke kritische stukken gezien (Trouw wijdde vorige week een dubbele pagina aan Labohm vol pertinente onzin en gejeremieer over Climategate, en het weerwoord van Hiemstra was door een onbenul gezet die niet wist dat het CO2 en niet CO2 was). Richard de Mos mocht fijn z’n zegje doen bij P&W, enz. Ik vind het nogal opgeblazen dat er niet genoeg aandacht aan zou besteed.
quote:
Dat Spiegelstuk zou ik dan nogmaals (b.v. bij de NRC lezen), aangezien jij het stuk waarin staat dat wetenschappers binnenkort juist weer extra opwarming verwachten als alle verwarmende aspecten ‘synchroon’ lopen, niet meeneemt.
quote:

Nee, maar die twijfel is met name op de korte termijn. De klimaattermijn van 4, 5 jaar. Dat is ontzettend veel lastiger omdat er dan veel meer variatie is. Dat klinkt misschien bizar, maar ik heb de vergelijking al vaker gemaakt, het is niet zo moeilijk om te voorspellen dat 16,6% van de worpen een 6 is als je een miljoen keer met een dobbelsteen gooit. Als je 10 keer gooit is het percentage 6 een stuk lastiger te voorspellen. Nu is het verschil hier geen factor 100,000 – maar het illustreert even de misschien op het oog wat paradoxale moeilijkheid.
  zaterdag 12 december 2009 @ 14:42:29 #119
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75548838
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 13:31 schreef isogram het volgende:
Oja, nog even een paar links teruggezocht uit een post die ik een tijdje terug, kort na de hack, heb gemaakt:

- http://bishophill.squares(...)ate-cuttings-33.html
- http://ecotretas.blogspot(...)sor-de-verdades.html

Citaten van de eerstgenoemde pagina:
[..]
Heb je de hele mail wisseling gelezen? Het is geen gezellig verhaal, dat zal ik toegeven.

Het gaat deels terug op de hockeystickvete. McIntyre heeft destijds een kritische analyse gemaakt m.b.t. tekortkomingen in de hockeystickgrafiek, gesteld: ‘je weet niet zeker of je die bomen wel zo kunt meenemen’ en, als je dat niet deed, kreeg je een heel andere trafiek.

Dat betekende niet (wat een beetje het beeld was) dat die hockeystick per se fout was. Die kritiek is ook wel in Nederlandse media geweest. Wetenschappers hebben daarna die kritiek weerlegd, geargumenteerd waarom het wel zinnig was, waarom de grafiek wel zinvol was, andere proxys gevonden en die hockeystick nog op tig manieren gemaakt.

McIntyre blijft bij zijn kritiek, ook na omvangrijkere onderzoeken. Alleen hij heeft geen zin meer om te publiceren. Die vete wordt deels persoonlijk, en die Sonja Boehmer-Christansen zit in het skeptische kamp.

Het verwijt is nu naar dat skeptische kamp ‘jullie roepen en claimen en vallen ons aan in de media (met behulp van titels en ‘gerelateerd aan deze universiteit’, maar als je echt zo’n grote mond hebt, toon het dan eens aan’. Dat gebeurt niet zo. En dat ergert mensen die vinden dat ze op die manier wat misbruikt maakt van haar relatie door te suggereren dat haar uitspraken enig verband hebben met die universiteit, terwijl ze op persoonlijke titel zijn.

Dat is geen feestverhaal, maar dit heeft m.i. heel duidelijk twee kanten.
quote:
[..]
Deze claim vind ik wat sterk aangezet. Jones en Mann besluiten een journal waarvan ze de wetenschappelijkheid en reviewproces aardig in twijfel trekken links te laten liggen (je wílt als wetenschapper ook niet in elke journal staan). Maar van een samenzwering om deze journal kapot te maken…
quote:
Ook grappig:
[..]
Deze is dubbelzinnig. Of je kunt erin lezen dat IPCC het allemaal erger maakt dan het is. Of dat de IPCC het allemaal wat sust onder invloed van politieke druk. Beide zouden zo’n commentaar kunnen opleveren. Welke is nu het geval?

Uit de hele mail kan ik het niet helemaal opmaken. Het kan ook een wens zijn dat er minder mitsen en maren inkomen, om mensen niet te verwarren (dat klinkt wat stom misschien, maar als een wetenschapper over ‘waarschijnlijk’ of ‘meest aannemelijk’ of ‘onze hypothese is’, dan wordt dat vaak ook als ‘dus je weet het niet?’ opgevat. Wat maar ten dele correct is. Een wetenschapper weet vooral wat hij nog niet weet.

Wat het in ieder geval voor mij aantoont is dat wetenschappers zich niet door het IPCC laten voorschrijven wat er moet gebeuren.
pi_75550015
bij ons zeggen ze:
kijk of hij ook zelf doet wat hij zegt.

niet dus
op z,n dak geen zonnecellen

hem een keer naar gevraagd, antwoord: ik ben uitgeloot voor de subsidie.
met een inkomen van een ton zo,n grote bek over wat wij allemaal wel moeten, maar dan zelf jammeren dat je bent uitgeloot voor subsidie op zonnepanelen.

Die vent geloof/vertrouw ik niet.
hij was het ook met die grote muil rond de Brent spar van Shell waar achteraf niets van klopte.
pi_75550412
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 11:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

De zogenaamde 'sceptici' lijden inderdaad ernstig aan een tunnelvisie.
wellus nietus wellus nietuuuusss.....
pi_75552021
Misschien handig om te beseffen dat zowel de voor- als tegenstanders van de "climate change" theorie in dit topic geen wetenschappers zijn.

Ik vertrouw dan meer op de "gevestigde" wetenschap.
Dezelfde "gevestigde" wetenschap waar we duizend-en-één dingen klakkeloos van aannemen maar waar we niet van willen aannemen dat het klimaat verandert, omdat we ons dan zullen moeten aanpassen en minder consumeren.

Het is niet eens dat we het niet willen aannemen, we ontkennen het zelf.

Maar het leuke is... Ook ik ben geen wetenschapper...
Ook Diederik Samsom is geen wetenschapper (al vind ik zijn CV wel indrukwekkend)... Maar de politiek kan maar 2 dingen doen... Alles negeren of er iets mee doen...

Het is echter wel zeker dat we pas in 2050 kunnen inschatten of onze "gevestigde" wetenschap gelijk heeft...

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-12-2009 16:51:43 ]
pi_75552069
Als ik het goed heb, is Iblis wel wetenschapper.
pi_75552096
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 16:46 schreef Monidique het volgende:
Op welk vlak?
pi_75552190
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 16:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Op welk vlak?
Geen idee.
pi_75552204
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 16:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Geen idee.
Ah, op dat gebied weet ik ook een hoop
pi_75552717
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 16:46 schreef Monidique het volgende:
Hij lijkt in ieder geval niet de behoefte te hebben om in het 'wat doe jij in het dagelijks leven' topic in WFL te reageren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_75569738
Samsom is een enorme mongool. Heb een tijdje met hem geprobeerd te discussieren. Een voorbeeld voor De Leugenachtige Linksche Elite die denkt het Beter te weten dan wetenschappers die ietsje verder kijken dan hun fondsjes, zoals klimaat"wetenschappers" doen.

Die man kan je toch niet serieus nemen, kom nou zeg.

Overigens valt niemand serieus te nemen die denkt met CO2 opslag het klimaat te "redden"...

Allemaal een keiharde klap van de molen gehad die lui.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_75574487
quote:
Op zondag 13 december 2009 03:48 schreef El_Matador het volgende:
Samsom is een enorme mongool. Heb een tijdje met hem geprobeerd te discussieren.
Heb je daar beeldmateriaal van? Zo nee, is dit gewoon een drogreden. Zoiets als dat ik zou zeggen:

"El Matador is een enorme mongool. Heb een tijdje met hem geprobeerd te discussieren. Een voorbeeld voor Het Achterlijke Rechtse Paupervolk dat denkt het Beter te weten dan de overgrote meerderheid van de wetenschappers die ietsje verder kijkt dan goedkope populistische overwegingen. Die man kan je toch niet serieus nemen, kom nou zeg."

Bewijs maar dat ik niet met je heb geprobeerd te discussiëren...

... of dat jij degene was die de discussie "won".

[ Bericht 3% gewijzigd door B-612 op 13-12-2009 13:37:26 ]
  zondag 13 december 2009 @ 14:16:16 #130
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_75577072
quote:
Op zondag 13 december 2009 13:07 schreef B-612 het volgende:

[..]

Heb je daar beeldmateriaal van? Zo nee, is dit gewoon een drogreden. Zoiets als dat ik zou zeggen:

"El Matador is een enorme mongool. Heb een tijdje met hem geprobeerd te discussieren. Een voorbeeld voor Het Achterlijke Rechtse Paupervolk dat denkt het Beter te weten dan de overgrote meerderheid van de wetenschappers die ietsje verder kijkt dan goedkope populistische overwegingen. Die man kan je toch niet serieus nemen, kom nou zeg."

Bewijs maar dat ik niet met je heb geprobeerd te discussiëren...

... of dat jij degene was die de discussie "won".
Drogreden is het niet, maar onderbouwd waarom hij "een enorme mongool" is, is het ook niet.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_75577238
Tuurlijk wel. Eigenlijk formuleer ik het verkeerd: ook al heeft hij beeldmateriaal, dan nog is het een drogreden (ad hominem). Het probleem is hier dat hij helemaal niets kan bewijzen; zo kan ik ook allerlei ongefundeerde, niet te controleren kritiek uit de mouw schudden om iemand die me niet aanstaat in diskrediet te brengen en jullie hebben het maar te geloven. Lekker simpel.
pi_75577794
Nee, het was op een internetforum en in een zaaltje in de Tweede Kamer. No cameras.

Maar dan geloof je niet, mij een zorg.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_75578334
Goed zo.
pi_75578754
quote:
Op zondag 13 december 2009 14:36 schreef El_Matador het volgende:
Nee, het was op een internetforum en in een zaaltje in de Tweede Kamer. No cameras.

Maar dan geloof je niet, mij een zorg.
En het ligt natuurlijk altijd aan de ander.
  zondag 13 december 2009 @ 18:59:08 #135
177885 JoaC
Het is patat
pi_75586036
Bronvermelding
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_75586739
quote:
Op zondag 13 december 2009 03:48 schreef El_Matador het volgende:
Samsom is een enorme mongool. Heb een tijdje met hem geprobeerd te discussieren. Een voorbeeld voor De Leugenachtige Linksche Elite die denkt het Beter te weten dan wetenschappers die ietsje verder kijken dan hun fondsjes, zoals klimaat"wetenschappers" doen.

Die man kan je toch niet serieus nemen, kom nou zeg.

Overigens valt niemand serieus te nemen die denkt met CO2 opslag het klimaat te "redden"...

Allemaal een keiharde klap van de molen gehad die lui.
Ah, wat is jouw oplossing?
pi_75586813
quote:
Op zondag 13 december 2009 19:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ah, wat is jouw oplossing?
Hackers kraken klimaathoax [Deeltje 5]
en
Hackers kraken klimaathoax [Deeltje 5]

pi_75587096
quote:
Ontkennen als oplossing, dat werkt natuurlijk ook.
pi_75587123
quote:
Op zondag 13 december 2009 19:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ontkennen als oplossing, dat werkt natuurlijk ook.
Sterk verweer, dat moet gezegd!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

pi_75589593
quote:
Op zondag 13 december 2009 19:31 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Sterk verweer, dat moet gezegd!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een matador moet toch wel tegen een rood lapje kunnen.
  zondag 13 december 2009 @ 21:01:03 #141
177885 JoaC
Het is patat
pi_75591167
Een Matador die er geen doekjes om windt?
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_75605372
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 14:17 schreef Iblis het volgende:
Nou, dat zou ik nog net niet zo zeggen. Als het El Nińo-effect en La Nińa effect niet wordt meegenomen, dán is er sprake van een standstill. Maar er zijn meer factoren, zoals zonneactiviteit (momenteel op een minimum), andere oceaanstromingen (afkoelend effect). Welke dat momenteel precies is, is niet voldoende bepaald (en dat wordt b.v. een ‘travesty’ genoemd, iets waar wetenschap nog niet snel genoeg bij kan zijn, niet al die kortstondige veranderingen worden evengoed begrepen, maar omdat die op de langere termijn uitmiddelen (tegen CO2 dat vrij constant blijft) kan men toch voor de lange termijn voorspellen).
Kortom: de wetenschap heeft eigenlijk niet eens precies in beeld hoe veel invloed welke factoren nu eigenlijk hebben. Een veelzeggende opmerking, waar ik eigenlijk niets aan toe te voegen heb.
  maandag 14 december 2009 @ 11:12:18 #143
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75606908
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:22 schreef isogram het volgende:

[..]

Kortom: de wetenschap heeft eigenlijk niet eens precies in beeld hoe veel invloed welke factoren nu eigenlijk hebben. Een veelzeggende opmerking, waar ik eigenlijk niets aan toe te voegen heb.
Nee, het is moeilijk om op korte termijn alle effecten die elkaar op lange termijn uitvlakken precies te voorspellen. El Nińo/La Nińa is cyclisch en zonneactiviteit ook, binnen 10 jaar kan dat erg veel variatie opleveren, maar over 100 jaar effent het bijvoorbeeld al tamelijk uit. Daarom is zulk begrip voor langjarige trends minder essentieel dan voor verklaringen van kortdurende variatie. Voor nog fenomenen met nog veel korter durende variatie, zoals het weer, is nog veel meer kennis nodig, vandaar dat een accurate weersvoorspelling voor over 2 weken zo lastig is.

Maar ik geloof dat ik dit nu al een paar keer heb aangestipt, en uitgelegd. En ik vind het dan ook verwonderlijk waarom jij nu weer concludeert ‘dat de wetenschap het eigenlijk niet precies weet’. Dat heb je al eerder opgemerkt toen je het m.i. ook niet echt snapte, net zoals je over die grafieken doorging – het kan best dat ik slecht uitleg hoor, maar volgens mij ben jij wel eens te rap met conclusies trekken over hoe het nu precies zit. Want deze conclusie is niet echt te rechtvaardigen.
pi_75608161
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:12 schreef Iblis het volgende:
En ik vind het dan ook verwonderlijk waarom jij nu weer concludeert ‘dat de wetenschap het eigenlijk niet precies weet’. Dat heb je al eerder opgemerkt toen je het m.i. ook niet echt snapte, net zoals je over die grafieken doorging – het kan best dat ik slecht uitleg hoor, maar volgens mij ben jij wel eens te rap met conclusies trekken over hoe het nu precies zit. Want deze conclusie is niet echt te rechtvaardigen.
Ik heb alleen jouw woorden geherformuleerd, meer niet.

Overigens zijn er wel meer mensen die een duidelijke mening hebben over de "wetenschap" die er wordt bedreven. Ik kom nog met meer lilnks, maar lees het onderstaande maar vast. Zeer lezenswaardig materiaal:
http://www.dagelijksestan(...)ke-klimaat%E2%80%99/

Fragment:
quote:
Voorts noemt Martijn klimaatsceptici quasi–wetenschappers. Dit is onzin. Wie de klimaatspecial van Elsevier (blz. 54 en 55) heeft gelezen en de wetenschappelijke ‘credentials’ van de twintig belangrijkste klimaatalarmisten in ons land heeft vergeleken met die van de twintig belangrijkste klimaatsceptici, weet dat de laatste groep over veel betere papieren beschikt dan de eerste. Maar dat geldt niet alleen voor ons land maar ook internationaal, zoal Lawrence Solomon in zijn boek, ‘The Deniers: The World Renowned Scientists Who Stood Up Against Global Warming Hysteria, Political Persecution, and Fraud. And those who are too fearful to do so’, heeft beschreven.
quote:
Voorts merkt Martijn op: Sceptici zijn er op uit om de klimaatwetenschap te vloeren.

Ja en nee! Er is niet zoiets als ‘de’ klimaatwetenschap. Er zijn vele hypothesen die, zoals gebruikelijk is in de wetenschap, kritisch dienen te worden getoetst. Deze toetsing behoort tot het normale wetenschappelijke bedrijf. Zoals uit Climategate is gebleken denkt een beperkte groep klimatologen daar anders over. Voor hen is wetenschap het ‘ŕ tort et ŕ travers’ verdedigen van één bepaalde hypothese. Welnu, volgens de klimaatsceptici is dat in strijd met ‘good scientific practice’.

Ten slotte verwijst Martijn van Calmthout naar een uitspraak van Minister Cramer van afgelopen donderdag in de Tweede Kamer. Zij stelde daar dat de politiek zich geen oordeel over de wetenschap moet aanmeten. Dat ben ik geheel met haar eens. Maar is zij nu zo onnozel, of doet zij maar net alsof? Immers, iedereen die een tijdje het klimaatdebat heeft gevolgd, weet toch dat nagenoeg alle subsidies vloeien naar onderzoek dat de menselijke broeikashypothese bevestigt, terwijl de klimaatsceptici op een houtje moeten bijten. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de loop van deze geldstromen de politiek wenselijke uitkomst oplevert. Maar met wetenschap heeft dat alles niets meer te maken.
Meer volgt.
pi_75609356
Nog meer 'voeding' voor het topic. Fraudespecialist Arthur Rörsch komt uitvoerig aan het woord in de Telegraaf. Het complete artikel is door GeenStijl ingescand: http://www.geenstijl.nl/archives/images/televaagzondagrorsch.html
quote:
Arthur Rörsch heeft geleerd mild te zijn. De specialist wetenschapsfraude zag al heel wat voorbijkomen, maar de gehackte e-mails uit een Brits klimaatinstituut hebben de voormalig TNO-topman geschokt: "Dit is geen oprechte wetenschap meer. Dit zijn politiek geďnspireerde mensen, die de waarheid naar hun hand proberen te zetten." Klimatologie is "een zieke wetenschap", constateert de emeritus hoogleraar. Het stoort hem dat vaderlandse onderzoekers, bij het KNMI en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), al jaren achteloos en kritiekloos achter deze alarmistische kliek aan lopen.
Enkele fragmenten uit het artikel:
quote:
"Als ik een artikel van een bevriende collega wilde publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift, kregen we steevast een afwijzing. Zonder goede argumentatie. Ik was niet de enige Nederlandse onderzoeker die dat gebeurde. Klimaatsceptici liepen overal tegen de muur. Wie nieuw onderzoek aan de wereld wilde tonen dat de menselijke rol in klimaatverandering betwist, kwam er gewoon niet tussen." Sinds Climategate weet Rörsch waarom.
quote:
Rörsch bekeek al eens of hij één van de belangrijkste verdedigers van het klimaatalarmisme van fraude kon betichten. Toen Michael Mann van de Universiteit van Virginia zijn zogenaamde “hockeystickgrafiek” presenteerde, was zijn boodschap dat de temperatuur de afgelopen eeuw ongekend is gestegen. Maar hij weigerde zijn data openbaar te maken. “Dat is op zich geen fraude, maar sociaal wel volstrekt ondenkbaar in de wetenschappelijke kring waaruit ik kom“, zegt Rörsch. ” Als moleculair bioloog geef je elkaar uiteraard je eigen gegevens, zodat anderen eventuele fouten eruit filteren.“ Mann construeerde zijn schrikbarende opwarming uit oude boomringen. Rörsch: “ Die zeggen niet alles, want de jaarlijkse groei is ook afhankelijk van beschikbaar CO2 en vocht. Bovendien bleken Mann en zijn medestander Keith Briffa selectief om te gaan met de gegevens. Zo verschijnt de hockeystick bij Briffa, ofwel de scherpe temperatuurstijging, alleen als je slechts enkele boomsoorten gebruikt. Gebruik je andere, of zelfs alle boomsoorten uit het gebruikte gebied in Siberië, dan blijft van het hele verhaal niets over“, zegt Rörsch.
quote:
Zijn grootste verbazing over klimatologie betreft de hoofdrol voor modellen. „In de moleculaire biologie gebruiken we modellen alleen als toets voor onze ideeën. Gebeurt wel wat ik verwacht? In de klimatologie wordt aan modellen tegenwoordig een voorspellende waarde toegedicht. CO2 warmt het
klimaat op, en dus gebeurt straks dat en dat. Terwijl deze theorie van opwarming allang is gefalsificeerd, want die aarde wil al tien jaar niet opwarmen.”
En hier nog een zeer lezenswaardig, gedegen artikel, dat zeer gedetailleerd ingaat op onder meer de inmiddels beroemde "trick", de kritiek op de uitleg van die term en een soort reconstructie.
http://www.dailymail.co.u(...)t-DID-send-them.html
  maandag 14 december 2009 @ 12:39:31 #146
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75609572
Waar ik zo al op kan reageren is dat Mann inmiddels al z’n data openbaar heeft gemaakt, inclusief source (de eis was trouwens in eerste instantie dat hij alle data van alle artikelen die hij ooit had gepubliceerd inclusief alle source moest geven, een eis die hij niet wilde inwilligen omdat dat in zijn ogen vooral was om hem te irriteren en niet uit een oprechte interesse maar uit een behoefte om maar te kunnen cherry picken).

Daarna dat de kritiek van McIntyre de methodologie betrof, en dat juist zijn keus om die boomstammen niet mee te nemen slecht onderbouwd is, en dat er naderhand uitgebreidere studies zijn gedaan met nog meer bomen en boomringen en alternatieve proxy’s die de originele hockeystick repliceren.

Niet dat McIntyres kritiek op zich onzinnig was, maar niet van toepassing in dit geval, althans, dat is de voorlopige uitkomst, want McIntyre opteert er inmiddels voor om via zijn blog (climate audit) en de media te discussiëren en niet meer in de peer-reviewed literature (en nee, daar wordt hij niet uitgehouden, en zijn artikelen worden ook door het IPCC meegenomen), maar ze lijken simpelweg onthoudbaar.

Iemand die dat verhaal er in ieder geval al niet bij meldt, vind ik, als fraudespecialist, al tamelijk eenzijdig.
pi_75610399
quote:
Op maandag 14 december 2009 12:30 schreef isogram het volgende:
Nog meer 'voeding' voor het topic. Fraudespecialist Arthur Rörsch komt uitvoerig aan het woord in de Telegraaf. Het complete artikel is door GeenStijl ingescand: http://www.geenstijl.nl/archives/images/televaagzondagrorsch.html
[..]

Enkele fragmenten uit het artikel:
[..]

[..]

[..]

En hier nog een zeer lezenswaardig, gedegen artikel, dat zeer gedetailleerd ingaat op onder meer de inmiddels beroemde "trick", de kritiek op de uitleg van die term en een soort reconstructie.
http://www.dailymail.co.u(...)t-DID-send-them.html
Ik heb het gelezen. Leuk en informatief artikel.
pi_75620317
quote:
Op maandag 14 december 2009 12:39 schreef Iblis het volgende:

Iemand die dat verhaal er in ieder geval al niet bij meldt, vind ik, als fraudespecialist, al tamelijk eenzijdig.
Chrry picken de gekste
  maandag 14 december 2009 @ 19:02:11 #149
238790 slackster
pizza calamiteiten
pi_75622367
wat n kop die samsom, om achter het behang te plakken gewoon

[ Bericht 5% gewijzigd door slackster op 14-12-2009 20:56:45 ]
pi_75627600
quote:
Op maandag 14 december 2009 12:39 schreef Iblis het volgende:

Daarnaast, als iemand stelt dat de theorie die stelt dat meer kooldioxide voor meer opwarming zorgt, "gefalsificeerd" is als de concentratie in de atmosfeer stijgt en de temperatuur niet -even afgezien van dat het niet klopt-, dan heeft hij, voor mij, in een zin duidelijk gemaakt dat hij of weinig begrepen heeft van de materie of moedwillig de boel aan het belazeren is. Er is niet echt een tussenweg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')