Dat deed ik niet, ik zeg dat diezelfde "lieve indo's" zelf geen lieverdjes waren. Je hebt een beetje een geromantiseerd beeld van hoe het daar aan toe ging volgens mij.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:09 schreef kitao het volgende:
[..]
Die Jappen kregen 2 A-bommen voor hun kiezen , hoe kleinzierig ben je dan wel niet om die massamoord als een wraak op de Jappen te zien door een Indonesisch dorp af te slachten ?
[ afbeelding ]
Nou vertel , jij weet er blijkbaar meer van , die lieden in Ragawedeh hadden dus Hollanders in een martelkamp zitten overgedragen door de Jappen aan andere bamboe-ss'ers en toen kwam een nl-majoor en die bevrijdde de gevangenen door 400+ bewakers in koelen bloede te executeren ?quote:Op donderdag 17 december 2009 20:53 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Diezelfde mensen hebben na de overgave van de Japanners de Nederlanders nog even lekker lang in de kampen laten zitten, dat beviel ze wel. Hadden die Nederlanders wapens, of hadden die Nederlanders geen recht op vrijheid na de overgave van de Japanners?
En ik zeg nogmaals dat dit voor een rechtszaak geen zak uitmaakt.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:11 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Dat deed ik niet, ik zeg dat diezelfde "lieve indo's" zelf geen lieverdjes waren. Je hebt een beetje een geromantiseerd beeld van hoe het daar aan toe ging volgens mij.
Nee, ik zeg enkel dat ze zelf niet vies waren van onnodig geweld. Dat praat de Nederlandse acties niet goed, maar als je weet welke sentimenten er toen speelden dan kan ik het me voorstellen dat sommige soldaten triggerhappy werden.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:13 schreef kitao het volgende:
[..]
Nou vertel , jij weet er blijkbaar meer van , die lieden in Ragawedeh hadden dus Hollanders in een martelkamp zitten overgedragen door de Jappen aan andere bamboe-ss'ers en toen kwam een nl-majoor en die bevrijdde de gevangenen door 400+ bewakers in koelen bloede te executeren ?
In Ragawedeh was dus op dat moment van de NL-inval een gevangenkamp waar Nederlanders werden gemergeld in gang ?quote:Op donderdag 17 december 2009 21:15 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Nee, ik zeg enkel dat ze zelf niet vies waren van onnodig geweld. Dat praat de Nederlandse acties niet goed, maar als je weet welke sentimenten er toen speelden dan kan ik het me voorstellen dat sommige soldaten triggerhappy werden.
Het is niet zo dat ze daar een kopje thee gingen drinken, hoe zou jij het vinden om je buurman uitgemergeld in zo'n kamp te zien, met verhalen dat die Indonesiërs ze daar nog lekker extra lang vasthielden ook al was de oorlog voorbij, zou jij dan nog liefde koesteren voor diezelfde Indonesiërs die je daarna met een kopje thee hypocriet gaan staan te begroeten?
Nee, doodschieten is te ver uiteraard, dat praat ik ook niet goed. Maar je moet nu niet doen alsof we daar kwamen als een stel martelaren der imperialistisch Nederland om elk kind een kogel rijker te maken.
De Nederlandse operatie daar heette eigenlijk "Operatie Product" en daar was het ons om te doen, om de plantages, niet om de bevolking een lesje te lezen. In die periode had Indonesië zich al uitgeroepen tot republiek en waren er gedeeltes in handen van hen, we gingen enkel dat gebied terugpakken, niet de bevolking afstraffen.
Nee, maar die soldaten horen wel meer verhalen en komen wel op meer plekken dan alleen Ragawedeh.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:25 schreef kitao het volgende:
[..]
In Ragawedeh was dus op dat moment van de NL-inval een gevangenkamp waar Nederlanders werden gemergeld in gang ?
Ik vind het niet meer leuk om met jou erover te praten , je lijkt mij er te dicht bij betrokken.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:28 schreef De_Ruyter het volgende:
Nee, maar die soldaten horen wel meer verhalen en komen wel op meer plekken dan alleen Ragawedeh.
Diezelfde mensen? Die 431 mannen van Rawagede ? Wie beweert dat ?quote:Op donderdag 17 december 2009 20:53 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Diezelfde mensen hebben na de overgave van de Japanners de Nederlanders nog even lekker lang in de kampen laten zitten, dat beviel ze wel. Hadden die Nederlanders wapens, of hadden die Nederlanders geen recht op vrijheid na de overgave van de Japanners?
'indo's' is de bijnaam van Indische Nederlanders.. die mensen die bedreigd werden door extremisten en beschermd zouden zijn door het Nederlands leger.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:11 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Dat deed ik niet, ik zeg dat diezelfde "lieve indo's" zelf geen lieverdjes waren. Je hebt een beetje een geromantiseerd beeld van hoe het daar aan toe ging volgens mij.
Vele Nederlanders kozen er zelf voor in de kampen blijven omdat het buiten niet veilig was.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:15 schreef De_Ruyter het volgende:
Het is niet zo dat ze daar een kopje thee gingen drinken, hoe zou jij het vinden om je buurman uitgemergeld in zo'n kamp te zien, met verhalen dat die Indonesiërs ze daar nog lekker extra lang vasthielden ook al was de oorlog voorbij, zou jij dan nog liefde koesteren voor diezelfde Indonesiërs die je daarna met een kopje thee hypocriet gaan staan te begroeten?
Dat was de fout..... Nederland begreep niet dat het tijd was in te pakken en de Indonesiërs zelf maar baas te laten zijn in eigen land. Men lustte de Nederlandse dictatuur niet meer.quote:De Nederlandse operatie daar heette eigenlijk "Operatie Product" en daar was het ons om te doen, om de plantages, niet om de bevolking een lesje te lezen. In die periode had Indonesië zich al uitgeroepen tot republiek en waren er gedeeltes in handen van hen, we gingen enkel dat gebied terugpakken, niet de bevolking afstraffen.
Ach ik praat helemaal niks goed, en dat heb ik al vaker gezegd, je negeert het alleen steeds.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:39 schreef kitao het volgende:
[..]
Ik vind het niet meer leuk om met jou erover te praten , je lijkt mij er te dicht bij betrokken.
En dat er gemoordt wordt vanwege horen zeggen en om dat vervolgens als reden voor rechtvaardiging op te geven draagt aan de discussie ook niet substantieel bij.
Ik negeer niets , ik weet weinig van de geschiedenis, dat geef ik toe.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:49 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Ach ik praat helemaal niks goed, en dat heb ik al vaker gezegd, je negeert het alleen steeds.
Och een excuses is wel op z'n plaats ja.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:53 schreef kitao het volgende:
[..]
Ik negeer niets , ik weet weinig van de geschiedenis, dat geef ik toe.
Maar ik zie wel een massaslachting van 400+ mensen die onbestraft onder het tapijt is gemoffeld.
Dat klopt volgens mij niet en naar mijn mening zou het NL sieren als daar compensatie voor wordt geboden.
sorry ?!quote:Op donderdag 17 december 2009 21:55 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Och een excuses is wel op z'n plaats ja.
Als jij Drees uit z'n graf kan toveren, dan zal ik je steunen.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:04 schreef kitao het volgende:
[..]
sorry ?!
![]()
Echt niet;, oorlogsmisdadigers , genocideplegers en oud-ss'ers worden nog steeds bestraft.
Dat moet nu hier ook gebeuren.
Nee, Ik spreek ) helemaal niemand die er over wil praten. Niet in het buitenland in ieder geval. En daar ging het toch om, dat Nederlanders wereldwijd als nazi's gezien worden?quote:Op donderdag 17 december 2009 16:44 schreef kitao het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf , jij wil er niet over praten bedoel je.
Uitleg: mijn mening over de PvdD is net zo veel relevant als jouw mening. "ik vind" is geen argument. Zelfs niet als het om jouw mening gaat.quote:[..]
zal wel te diepzinnig voor mij zijn , wat heeft de pvdd hier nou weer mee te maken ?
en gewoonweg bot dat je iemands stemgedrag vergelijkt met afslachten van mensen.
Net als drama-queen zijn. Gescheld op de symbolen van Nederland en kotssmilies maken je post echt niet overtuigender. Nogmaals: Stort geld bij een goed doel, als je van je schuldgevoel af wilt.quote:[..]
schelden kan iedereen.
Ik niet. [/quote]Da's vervelend voor je.quote:[..]
Oh, is dat de betekenis van 'oprakelen'? Damn, ik dacht toch dat het slechts betekende dat je weer eens over een oude kwestie begint. De betrekkingen tussen Indonesië en Nederland zijn al decennia genormaliseerd. Als je dan problemen van meer dan een halve eeuw oud naar boven trekt, dan heet dat oprakelen. Het zegt nisk over de problemen, het zegt iets over degene die de oude problemen maar weer eens tevoorschijn haalt. En inderdaad: niet op een positieve manier.quote:[..]
grappig je gebruikt zelf het woord oprakelen , dat is iets waar jij als nederlander niet aan herinnerd wil worden , rest my case.
Zo werkt het ook rechtskundig, in ieder geval wel onder internationaal recht. Een aanval kan daar gerechtvaardigd worden als het een tegenaanval is voor een eerdere aanval.quote:[..]
goedpraten , zo werkt het niet , ook rechtskundig niet.
Grappig , ik steek een staak door zn hartquote:Op donderdag 17 december 2009 22:05 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Als jij Drees uit z'n graf kan toveren, dan zal ik je steunen.
Dat moet je zelf weten natuurlijk.quote:Op donderdag 17 december 2009 22:13 schreef kitao het volgende:
[..]
Grappig , ik steek een staak door zn hart, en volgens zeggen was drees een opbouwer , geen afbraak oranjebernhardprofiteur.
[ afbeelding ]
Hoe blind moet je zijn om in te zien dat dit geen aanval was maar een massamoordslachting ?!!!!quote:Op donderdag 17 december 2009 22:08 schreef RonaldV het volgende:
Nee, Ik spreek ) helemaal niemand die er over wil praten. Niet in het buitenland in ieder geval. En daar ging het toch om, dat Nederlanders wereldwijd als nazi's gezien worden?
[..]
Uitleg: mijn mening over de PvdD is net zo veel relevant als jouw mening. "ik vind" is geen argument. Zelfs niet als het om jouw mening gaat.
[..]
Net als drama-queen zijn. Gescheld op de symbolen van Nederland en kotssmilies maken je post echt niet overtuigender. Nogmaals: Stort geld bij een goed doel, als je van je schuldgevoel af wilt.
[..]
Ik niet.]Da's vervelend voor je.
[..]
Oh, is dat de betekenis van 'oprakelen'? Damn, ik dacht toch dat het slechts betekende dat je weer eens over een oude kwestie begint. De betrekkingen tussen Indonesië en Nederland zijn al decennia genormaliseerd. Als je dan problemen van meer dan een halve eeuw oud naar boven trekt, dan heet dat oprakelen. Het zegt nisk over de problemen, het zegt iets over degene die de oude problemen maar weer eens tevoorschijn haalt. En inderdaad: niet op een positieve manier.
[..]
Zo werkt het ook rechtskundig, in ieder geval wel onder internationaal recht. Een aanval kan daar gerechtvaardigd worden als het een tegenaanval is voor een eerdere aanval.
Zeg knul, was jij er bij? Wat er destijds gebeurd is bestaat geen enkele twijfel over, er is alleen geen juridische actie ondernomen. Waar denk je dat die weduwen vandaan komen?quote:Op donderdag 17 december 2009 20:49 schreef kitao het volgende:
[..]
Wat weet jij wat daar is gebeurd onder dit weggemoffelde tapijt , was je er soms bij wijsneus ?
Je denkt toch niet dat dit zomaar uit de lucht komt vallen , nog even en ze hebben volgens jou "slechts" een paar kippen met bajonetten lek gestoken.
Nee, dat is wat JIJ vindt. Maar je zit er toch zo mee? Doe aangifte. Oorlogsmisdaden verjaren toch niet?quote:Op donderdag 17 december 2009 22:23 schreef kitao het volgende:
[..]
Hoe blind moet je zijn om in te zien dat dit geen aanval was maar een massamoordslachting ?!!!!
Ow, is alles langer dan één zin aan borreltafelpraat te lastig voor je?quote:Op donderdag 17 december 2009 22:15 schreef kitao het volgende:
[..]
mag t iets korter met je dvd citaten ?
Is toch al gedaan , daar gaat het hele topic over notabene.quote:Op zaterdag 19 december 2009 00:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee, dat is wat JIJ vindt. Maar je zit er toch zo mee? Doe aangifte. Oorlogsmisdaden verjaren toch niet?
Zorgelijke ontwikkeling wat mij betreftquote:’Erken dat Indonesië al in 1945 onafhankelijk werd’
Prominente schrijvers, historici en juristen willen dat de Nederlandse regering 17 augustus 1945 erkent als datum van de onafhankelijkheid van Indonesië.
Zondag is het zestig jaar geleden dat Nederland de soevereiniteit over de voormalige kolonie overdroeg aan de Verenigde Staten van Indonesië. Maar de onafhankelijkheid werd al uitgeroepen op 17 augustus 1945 door de leiders Soekarno en Hatta. De Nederlandse regering moet die datum eindelijk officieel erkennen, stellen zo’n twintig vooraanstaande schrijvers, historici en juristen in een verzoek aan de regering.
„Het ontbreken van volledige politieke erkenning door Nederland is een historische nalatigheid die wij onrechtvaardig achten jegens het Indonesische volk”, aldus onder anderen de schrijvers Adriaan van Dis, Nelleke Noordervliet en Rudy Kousbroek, historici Hans Blom, Geert Mak en Ad van Liempt, rechtsgeleerden Theo van Boven en Ulli d’Oliveira, en Azië-kenners Henk en Nico Schulte Nordholt en Gert Oostindie.
Zij beschouwen de proclamatie van Soekarno en Hatta ’als een rechtmatige politieke daad; het Indonesische volk heeft immers zelf bepaald wanneer het onafhankelijk is geworden’. Initiatiefnemer Peter de Reuver zegt dat het verzoek is ingegeven door ’liefde voor Indonesië’. „De dubbele houding van Nederland heeft mij altijd dwarsgezeten. Dat is echt Hollandse zuinigheid.” In 1995 zei de toenmalige minister van buitenlandse zaken, Ben Bot, dat Nederland de datum van 17 augustus 1945 ’politiek en moreel’ aanvaardt. Dat is voor de verzoekers echter iets anders dan ’expliciete politieke erkenning’. Met die erkenning ’kan ook het gevoel weggenomen worden dat het Nederland van nu zich nog steeds identificeert met de opstelling van de Nederlandse regering toen’.
Na het uitroepen van de onafhankelijkheid heeft Nederland nog jaren geprobeerd het gezag over ’Indië’ terug te winnen. Onder druk van Amerika gaf Nederland eind 1949 de kolonie op. Het officieel erkennen van 17 augustus 1945 als datum van de onafhankelijkheid ligt nog altijd gevoelig. De regering zou dan toegeven dat de strijd tussen 1945 en 1949 een verkeerde beslissing is geweest.
Vooral voor gewezen militairen zou dat moeilijk te verkroppen zijn. De prominenten noemen de gevoeligheid ’zeer begrijpelijk’ omdat de veteranen ’zware offers’ hebben gebracht, vooral tijdens de ’politionele acties’. De Nederlandse staat is onlangs nog door nabestaanden van Javaanse dorpsbewoners aansprakelijk gesteld voor oorlogsmisdaden die militairen eind 1947 begingen.
Hoogleraar Nico Schulte Nordholt hoopt dat een publiek debat ontstaat. De meeste ondertekenaars zijn in de jaren veertig geboren en hebben een band met Indonesië. „Het moet bij ons leven nog rechtgetrokken worden, anders verdwijnt het uit het collectieve geheugen.” Voor het officieel erkennen van de onafhankelijkheidsdatum doen zich in 2010 twee mogelijkheden voor: het staatsbezoek van de Indonesische president Yudhoyono en de 65ste herdenking van de onafhankelijkheid op 17 augustus 2010.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |