http://www.nu.nl/binnenla(...)edbad-rawagedeh.htmlquote:Een rapport van de Verenigde Naties uit januari 1948 noemde het optreden van de Nederlanders in Rawagedeh ''opzettelijk en meedogenloos''.
Iets zeg me dat de verantwoordelijk al lang dood zijn.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:12 schreef Yi-Long het volgende:
Sleep dan ook meteen de verantwoordelijken voor het internationale gerechtshof, vanwege deze oorlogsmisdaden.
MIsschien zijn er nog een paar in leven, net als met die etters uit de 2de w.o.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:13 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Iets zeg me dat de verantwoordelijk al lang dood zijn.
Dan kunnen die lui die de Molukkers hier hebben opgesloten in kazernes ook meteen veroordeeld worden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:12 schreef Yi-Long het volgende:
Sleep dan ook meteen de verantwoordelijken voor het internationale gerechtshof, vanwege deze oorlogsmisdaden.
Zie OPquote:Op dinsdag 8 december 2009 23:23 schreef zquing het volgende:
Verjaren dat soort zaken niet na 25 jaar?
Er worden nog jaarlijks wel een paar oud-nazi's voor de rechter gesleept, dit is niet veel anders.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:23 schreef zquing het volgende:
Verjaren dat soort zaken niet na 25 jaar?
Ah, that'll be the day: We gaan mensen die door een vreemde macht onderdrukt worden en gekoloniseerd zijn en zich daartegen gaan verzetten, vervolgen voor dat verzet. Jij bent dus ook voor het vervolgen van verzetsmensen uit WO2?quote:Op woensdag 9 december 2009 08:10 schreef EricT het volgende:
En wanneer gaan we die tering javanen vervolgen?
Hypocrieten
Lees je even in over de periode van een paar honderd jaar daarvoor en de dingen die 'wij' daar uitgehaald hebben. Voeg daarbij de geur van vrijheid die de Indiërs roken tijdens de Japanse overheersing, toen de Jappen onafhankelijkheid predikten, plus het feit dat in andere delen van de wereld de koloniën omvielen als dominostenen en kom dan nog eens terug.quote:Op woensdag 9 december 2009 08:25 schreef deedeetee het volgende:
Gevolgen van verzet ? Stiekem soldaten die wacht lopen vermoorden ? Mensen die afgebeuld en ondervoed uit het jappenkamp kwamen direct na de oorlog vermoorden ?
Doe me een lol
Heel erg. Maar dat doet niets af aan het feit, dat de acties van de Indonesiërs na WO2 net zo begrijpelijk zijn als de acties van het verset in Nederland tijdens WO2. Men wilde af van een vreemde onderdrukker. Ik vind het des te vreemder (en heb dat altijd gevonden) dat Nederland, dat net 5 jaar bezetting achter de rug had, zo hypocriet was dat men gewoon weer verder wilde gaan met het zelf bezetten van een ander land. Hier werd na 5 jaar al geroepen dat het onmenselijk was, daar zaten we al 250 jaar een ander volk te onderdrukken. En het dan raar vinden dat daar op een gegeven moment iets gaat borrelen.quote:Op woensdag 9 december 2009 08:35 schreef deedeetee het volgende:
Mijn ouders zaten tijdens en in de periode na de 2 e wereld oorlog in Indonesië en de verhalen die ik erover gehoord heb liegen er niet om. Mijn moeder heeft hartnekkig geweigerd om ooit nog naar dit land terug te gaan. Haar vader is vermoord en ze heeft heel wat jongens op wacht zien gaan die niet meer terug kwamen.
De angst voor de javanen zat er diep in bij haar.
Nee? Wat zijn dan de goede kanten? Het verdwijnen van je eigen identiteit? Het verdwijnen van je land zoals dat is ontstaan zodat de ander er theeplantages kan bouwen? Het verdwijnen van je leefritme van duizend jaar omdat je van 9 tot 9 op een theeplantage moet werken?quote:Zo braaf zijn die lui daar niet hoor. En zo netjes behandelen ze elkaar trouwens óók niet. Het kolonialiseren had niet alleen maar slechte kanten.
Het gaat hier over één specifieke actie. Er wordt niet geklaagd of gejammerd over het verleden als geheel, maar gewoon over een gepleegde misdaad. Kijk anders even de grens over. Daar staat (terecht) ook een oude meneer die 60 jaar geleden een misdaad heeft gepleegd voor de rechtbank. Waarom hij wel en Nederlanders niet?quote:Als iedereen gaat jammeren en schade vergoeding gaat vragen voor zaken die in het verleden verkeerd waren dan zijn we nog wel ff bezig.
Dit deugt natuurlijk niet. Dat zo'n man daarmee weg komt. Ik zie er persoonlijk het nut niet van in om er nu nog moeilijk over te gaan doen.quote:De weduwen dagvaarden Nederland niet alleen voor de executies zelf, maar ook voor het uitblijven van strafrechtelijk onderzoek naar de moorden.
Met dien verstande dat b.v. in Duitsland moord niet verjaarde. In Nederland wel, dat zal het juridisch aanzienlijk lastiger maken. Inmiddels verjaart moord ook in Nederland niet meer dacht ik, maar om zoiets nog toe te passen op iets wat onderwijl al verjaard was, ik vraag me af of dat een succes gaat worden.quote:Op woensdag 9 december 2009 07:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er worden nog jaarlijks wel een paar oud-nazi's voor de rechter gesleept, dit is niet veel anders.
Het gaat hier niet om 'slecht behandelen'. Het gaat hier om het executeren van alle mannelijke inwoners van een heel dorp. Iets wat in die tijd ook al scherp veroordeeld werd, behalve intern in Nederland zelf. Sommige daders zijn misschien nog steeds in leven en de directe nabestaanden van de slachtoffers ook.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:43 schreef deedeetee het volgende:
Het veranderend mijn mening over gezanik over het verleden ook niet. De arbeiders hier werden slecht behandeld, de vrouwen werden slecht behandeld, in de koloniën vonden slechte zaken plaats. De textielarbeiders, de miijnwerkers..... De lijfeigenen in Rusland en ga zo maar door. Ow ja de slaven in Amerika enne de Indianen in Noord- en in Zuid -Amerika. Dat heet allemaal * verleden tijd *
Totdat het ineens Nederlandse vrouwen in Jappenkampen zijn .. dan moeten er ineens wel excuses komen, en wel van zowel de regering alsook van de keizer, niks geen halfslachtig gedoe tijdens een persconferentie, daar nemen we geen genoegen meequote:Op woensdag 9 december 2009 09:43 schreef deedeetee het volgende:
@ Lord_Vetinari
Ik reageerde niet direct op de OP maar op de opmerking over het gedrag van de javanen.
[..]
Dit deugt natuurlijk niet. Dat zo'n man daarmee weg komt. Ik zie er persoonlijk het nut niet van in om er nu nog moeilijk over te gaan doen.
En dat rechtvaardigd het optreden van de bevolking die zich bepaald niet van moordpartijen en berovingen onthield niet. Dat is een andere zaak.
Het veranderend mijn mening over gezanik over het verleden ook niet. De arbeiders hier werden slecht behandeld, de vrouwen werden slecht behandeld, in de koloniën vonden slechte zaken plaats. De textielarbeiders, de miijnwerkers..... De lijfeigenen in Rusland en ga zo maar door. Ow ja de slaven in Amerika enne de Indianen in Noord- en in Zuid -Amerika. Dat heet allemaal * verleden tijd *
Hoe bedoel je ?quote:Op woensdag 9 december 2009 10:17 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ja, als je fout begaat koloniaal beleid te beëindigen is het gevolg dit soort gezeur.
Het gaat echter niet om moord maar om oorlogsmisdaden en die verjaren niet. Ook hier niet.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Met dien verstande dat b.v. in Duitsland moord niet verjaarde. In Nederland wel, dat zal het juridisch aanzienlijk lastiger maken. Inmiddels verjaart moord ook in Nederland niet meer dacht ik, maar om zoiets nog toe te passen op iets wat onderwijl al verjaard was, ik vraag me af of dat een succes gaat worden.
Ja, maar dat moet dan ook weer bewezen worden. Nederland is hier niet zo sterk in (geldt voor meer landen waar het hun eigen burgers betreft, Israël beroept zich b.v. ook op verjaring, ook al gaat het om oorlogsmisdaden), zie b.v. hier een ouder bericht over deze zaak:quote:Op woensdag 9 december 2009 11:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het gaat echter niet om moord maar om oorlogsmisdaden en die verjaren niet. Ook hier niet.
Het gaat me in dezen met name om de speculatie hoe Nederland zich zal opstellen. En dat zal, vrees ik, zoals gebruikelijk, moeilijk zijn. Met allerhande beroepen op verjaring (terecht of niet), trainering, enz.quote:Nederland betaalt geen schadevergoeding aan de nabestaanden van slachtoffers van de massa-executies, die het Nederlandse leger in 1947 in het Indonesische dorp Rawagedeh heeft uitgevoerd. Volgens de overheid zijn deze vorderingen verjaard.
Bron: Trouw.
Kortom, het gebruikelijke dure legertje van Pels Rijcken zal de Nederlandse schatkist wel weer komen redden tegen 'hebberige nabestaanden'.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:51 schreef Iblis het volgende:
Het gaat me in dezen met name om de speculatie hoe Nederland zich zal opstellen. En dat zal, vrees ik, zoals gebruikelijk, moeilijk zijn. Met allerhande beroepen op verjaring (terecht of niet), trainering, enz.
Nee de javanen zijn hypocriet; een ex koloniaal willen vervolgen om misdaden die zij nog dagelijks plegen in hun 'kolonies'.quote:Op woensdag 9 december 2009 08:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, that'll be the day: We gaan mensen die door een vreemde macht onderdrukt worden en gekoloniseerd zijn en zich daartegen gaan verzetten, vervolgen voor dat verzet. Jij bent dus ook voor het vervolgen van verzetsmensen uit WO2?
De Nederlandse politiek doet traditioneel moeilijk over het koloniale verleden.. Er is veel gebeurd wat men liever wilt "vergeten" ...quote:Op woensdag 9 december 2009 11:51 schreef Iblis het volgende:
Het gaat me in dezen met name om de speculatie hoe Nederland zich zal opstellen. En dat zal, vrees ik, zoals gebruikelijk, moeilijk zijn. Met allerhande beroepen op verjaring (terecht of niet), trainering, enz.
De aanklagers zijn een paar bejaarden uit Rawagede ..quote:Op woensdag 9 december 2009 12:18 schreef EricT het volgende:
[..]
Nee de javanen zijn hypocriet; een ex koloniaal willen vervolgen om misdaden die zij nog dagelijks plegen in hun 'kolonies'.
Je hebt een puntquote:Op woensdag 9 december 2009 12:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ojeee... de aanklagers zijn een paar bejaarden uit Rawagede ..
Zover bekend wonen zij rustig in Rawagede en zijn zij niet de onderdrukkers in "de kolonies" . ( bijv Aceh, Molukken, Nieuw Guinea , Oost-Timor)
Hypocriet of niet, die Nederlanders worden er niet minder schuldig door.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:18 schreef EricT het volgende:
[..]
Nee de javanen zijn hypocriet; een ex koloniaal willen vervolgen om misdaden die zij nog dagelijks plegen in hun 'kolonies'.
deedeetee... had het ook over het vermoorden van sterk verzwakte gevangenen uit /in de jappenkampen...quote:Op woensdag 9 december 2009 08:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En nogmaals: Het verzet in WO2 haalde dezelfde dingen uit: Wachtposten vanuit hinderlagen overhoop schieten en zo.
Die weduwen duiken voortdurend op. En ze worden voortdurend afgepoeierd. Dit gaat al tientallen jaren zo. Zij worden niet serieus genomen. Stellen dat ze ‘nu pas’ opduiken is wel heel makkelijk.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:40 schreef RonaldV het volgende:
Beetje vreemd trouwens dat 60 jaar later plots weduwen opduiken die een schade-claim willen indienen. Gegeven de gezondheidssituatie in Indonesië geloof ik niet dat het er meer dan een handvol kunnen zijn, die waarschijnlijk ook nog eens te oud zijn om nog fatsoenlijk voor zichzelf te kunnen zorgen of nadenken. Iets zegt me dat er één of andere vage actie-groep of groep advocaten die geld ruiken achter zit. Met compensatie heeft het in ieder geval geen bal te maken.
Goh, wat hadden die Javanen het toch slechtquote:
Waar duiken ze voortdurend op dan?quote:Op woensdag 9 december 2009 13:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Die weduwen duiken voortdurend op. En ze worden voortdurend afgepoeierd. Dit gaat al tientallen jaren zo. Zij worden niet serieus genomen. Stellen dat ze ‘nu pas’ opduiken is wel heel makkelijk.
Misschien bedoelt hij voor alle misdaden die sinds de onafhankelijkheid van Indonesie door Javanen zijn gepleegd... De Nederlandse koloniale macht werd vaak vervangen door een net zo brute Javaanse koloniale macht.quote:Op woensdag 9 december 2009 08:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, that'll be the day: We gaan mensen die door een vreemde macht onderdrukt worden en gekoloniseerd zijn en zich daartegen gaan verzetten, vervolgen voor dat verzet. Jij bent dus ook voor het vervolgen van verzetsmensen uit WO2?
quote:Op woensdag 9 december 2009 10:31 schreef moussie het volgende:
[..]
Totdat het ineens Nederlandse vrouwen in Jappenkampen zijn .. dan moeten er ineens wel excuses komen, en wel van zowel de regering alsook van de keizer, niks geen halfslachtig gedoe tijdens een persconferentie, daar nemen we geen genoegen mee
Denk dat je het nu daarover hebt? Ging dus niet om geld?quote:'Bovendien heeft hij gezegd dat er geen schadevergoeding voor de slachtoffers komt. En wij verwachten persoonlijke compensatie, iedere andere oplossing is voor ons niet acceptabel. En ook als we de centen hebben, is de oorlog voor ons niet voorbij. Wij vinden dat er ook in Japan iets moet veranderen, dat er een einde komt aan de geschiedvervalsing en de naoorloogse generaties de waarheid te horen krijgen over de rol van hun land tijdens de Tweede Wereldoorlog.'
Ik vind het wat anders wanneer er nog overlevenden zijn. Terecht dat de mensen die nog in leven zijn een schadevergoeding krijgen met een excuses. De kinderen uiteraard ook, want die moesten hun vader missen, maar de kleinkinderen vind ik weer wat anders.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:22 schreef RonaldV het volgende:
de hele discussie komt nogal onzinnig op me over trouwens.
Alsof de Italianen ooit excuus moeten maken voor de Romeinse tijd. Of Frankrijk voor hun twee Europese uitstapjes (de Franken en Napoleon). Of Spanje voor de 80-jarige oorlog. Of Engeland voor de 4 (!) oorlogen die we tegen hun gevoerd hebben. Met Denemarken en Zweden hebben we ook nog wel eens een robbertje gevochten. Oh, en misschien kunnen wij dan gelijk even onze excuses aanbieden voor het feit dat wij wel in Japan mochten komen, en de rest van Europa niet
(en dan laat ik de koloniale schermutselingen met Spanje, Portugal, Frankrijk en Engeland voor het gemak nog maar even buiten beschouwing)
Dat hele excuus geneuzel is onzin. Alleen het westen doet er aan. China moet zijn eerste excuses nog maken (aan Tibet, India en Vietnam bijvoorbeeld). India heeft ook nog geen enkel excuus aangeboden aan Pakistan. Vietnam niet aan Cambodja of Laos. Saudi-Arabië niet aan heel noord-Afrika. Irak niet aan Iran.
Het zijn alleen de westerlingen die zo dom zijn om excuus aan te bieden voor dingen waar ze part noch deel aan hebben genomen om de doodsimpele reden dat het voor hun geboorte was. Ik heb de link in de gauwigheid niet bij de hand, maar om de slavenhandel er maar even bij te pakken: de schattingen zijn dat de Arabieren veel meer slaven gemaakt hebben (en in sommige landen zelfs nog steeds zouden houden) dan de europeanen gedaan hebben. Het verschil: de nazaten van de "europese" slaven vinden we nog steeds in grote hoeveelheden in het westen terug, Op het arabisch schiereiland moet je ze met een lampje zoeken.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:50 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat L_V weer eens refereert naar een paar honderd jaar terug gaat en verwijst naar één ras? Sorry, daar hoef je echt niet blank voor te zijn. Gebeurde al eeuwen. Maar we vallen blijkbaar meer op als blanke. Even de mensen uit de droom helpen. Ik voel me niet schuldig. Doe geen kwaad en probeer iedereen te helpen. Ja, niet alleen degene met dezelfde mening of levensovertuiging.Laat staan dezelfde kleur
mee eens ... maar houd wel rekening dat zo'n slachtpartij ook de levens van de kleinkinderen beinvloedde..quote:Op woensdag 9 december 2009 14:50 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik vind het wat anders wanneer er nog overlevenden zijn. Terecht dat de mensen die nog in leven zijn een schadevergoeding krijgen met een excuses. De kinderen uiteraard ook, want die moesten hun vader missen, maar de kleinkinderen vind ik weer wat anders.
Dat zegt L_V niet.. Hij verwijst naar een opvatting uit de 19e eeuw die het imperialisme rechtvaardigt .... En best wel terzake in dit topic.quote:Sorry, daar hoef je echt niet blank voor te zijn.
dit snap ik niet...:?quote:Laten we vooral die Jappen vergeten. Die verhalen waren walgelijk, maar hun geschiedenis vervang je toch niet door de werkelijkheid. Willen ze gewoon niet.
Natuurlijk willen de nabestaanden ook klinkende munt, naast een volledige erkenning...quote:Op woensdag 9 december 2009 15:00 schreef RonaldV het volgende:
En nogmaals: ik twijfel aan de oprechtheid van de Indonesische eis. Mocht ik ongelijk hebben, dan mijn oprechte excuus voor die twijfels, maar ik denk dat er iets/iemand achter die weduwen zit.
definieer niet zuivere motieven.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:41 schreef deedeetee het volgende:
Omdat hun motieven niet zuiver zijn mss ?
http://www.kukb.nl/new/main.php?id=2quote:yayasan K.U.K.B. behartigd de belangen van de (Indonesische) burgerslachtoffers die onder de Nederlandse koloniale periode hebben geleden onder het geweld van de oorlogsmisdaden gepleegd door de Nederlandse militairen. Een erkenning en excuses van de Nederlandse regering aan de Indonesische slachtoffers, erkenning voor de oorlogsschade, roof, rechtsherstel en het leed dat het Indonesische volk heeft ondergaan.
Twee voorbeelden:quote:
Wie zegt dat DEZE stichting onzuiver is? Ga me geen woorden in de mond leggen.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:32 schreef Bluesdude het volgende:
die 'derden' zou deze stichting kunnen zijn :
http://www.kukb.nl/new/
waarom zijn die motieven van die stichting onzuiver dan ?
[..]
http://www.kukb.nl/new/main.php?id=2
Bijstaan is iets anders dan pushen, hoe het er naar het publiek ook uit ziet. Op mij laat dit de indruk na dat één of meer personen oude omaatjes van in de 80 zitten te pushen om 60 jaar na dato nog even een schadeclaim te trekken. Omaatjes die wellicht het hele verhaal al 40-50 jaar geleden hebben afgesloten.quote:Op woensdag 9 december 2009 15:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar waarom is het 'niet oprecht' als derden de overlevenden bijstaan ?
tja frontpage....quote:
nee nee... ik kom met een voorbeeld van die 'derden' die je mogelijk kan bedoelen als mogelijk de pushers die je mogelijk onzuiver zou vinden...quote:Op woensdag 9 december 2009 20:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wie zegt dat DEZE stichting onzuiver is? Ga me geen woorden in de mond leggen.
ook niet dat deze stichting aan de hand van deze post dus WEL zuiver is. Ik weet het simpelweg niet
Gecondoleerd nogquote:Op donderdag 10 december 2009 11:40 schreef Some-Lady het volgende:
Goede zaak. Jammer dat mijn opa dit niet kan meemaken, want hij is twee weken overleden
Indië was Nederlands grondgebied, dus of het wel oorlogsmisdaden zijn is volgens mij maar de vraag.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het gaat echter niet om moord maar om oorlogsmisdaden en die verjaren niet. Ook hier niet.
Um, de meeste oorlogsmisdaden in WO2 vonden plaats op Duits grondgebied. De bezette gebieden waren namelijk de facto en de iure op dat moment onderdeel van het Duitse Rijk. Koloniën, als het ware. Dus dat argument gaat niet op. oorlogsmisdaden zijn niet gebonden aan locatie, hoor.quote:Op zaterdag 12 december 2009 18:10 schreef Nobu het volgende:
[..]
Indië was Nederlands grondgebied, dus of het wel oorlogsmisdaden zijn is volgens mij maar de vraag.
Die acties vonden plaats in een conflict tussen verschillende autonome staten, in Indië niet. Ik vraag me af of in dat geval het oorlogsrecht wel van toepassing is.quote:Op zaterdag 12 december 2009 18:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, de meeste oorlogsmisdaden in WO2 vonden plaats op Duits grondgebied. De bezette gebieden waren namelijk de facto en de iure op dat moment onderdeel van het Duitse Rijk. Koloniën, als het ware. Dus dat argument gaat niet op. oorlogsmisdaden zijn niet gebonden aan locatie, hoor.
Niet waar. Op dat moment waren er geen conflicterende autonome staten. Nederland hield als natie op te bestaan na de capitulatie, evenals Frankrijk en Polen bijvoorbeeld. Bovendien: Als je goed kijkt, was Indië op het moment van de politionele acties ook een autonome staat. Men had zichzelf op 17/8/45 onafhankelijk verklaard. Veel landen in de wereld waren het hiermee eens, wat indirect erkenning inhoudt.quote:Op zaterdag 12 december 2009 18:22 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die acties vonden plaats in een conflict tussen verschillende autonome staten, in Indië niet. Ik vraag me af of in dat geval het oorlogsrecht wel van toepassing is.
dit is juridisch geneuzel.....quote:Op zaterdag 12 december 2009 18:10 schreef Nobu het volgende:
[..]
Indië was Nederlands grondgebied, dus of het wel oorlogsmisdaden zijn is volgens mij maar de vraag.
Jij bent aanhanger van "verdachten'' preventief ruimen ? Hoeveel 'verdachten ' had men moeten vermoorden toen volgens jou ?quote:Op zaterdag 12 december 2009 20:39 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Blijkbaar hebben we niet genoeg van die collaborateurs over de kling gejaagd toendertijd.
Alleen "wij" hebben het recht op massamoord?quote:Ik zie niet waarom we ons excuus moeten aanbieden aan een stelletje revolutionairen die er geen probleem mee hadden om na hun onafhankelijkheid de taak van "koloniale onderdrukker" gewoon van ons over te nemen.
Onvoorstelbaar , die goedpraat houding van jou.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:43 schreef deedeetee het volgende:
@ Lord_Vetinari
Ik reageerde niet direct op de OP maar op de opmerking over het gedrag van de javanen.
[..]
Dit deugt natuurlijk niet. Dat zo'n man daarmee weg komt. Ik zie er persoonlijk het nut niet van in om er nu nog moeilijk over te gaan doen.
En dat rechtvaardigd het optreden van de bevolking die zich bepaald niet van moordpartijen en berovingen onthield niet. Dat is een andere zaak.
Net als Kosovo, grondgebied was van Serviëquote:Op zaterdag 12 december 2009 18:10 schreef Nobu het volgende:
[..]
En de USA moet ook nog excuses maken voor Vietnamquote:Op woensdag 9 december 2009 14:22 schreef RonaldV het volgende:
Alsof de Italianen ooit excuus moeten maken voor de Romeinse tijd. Of Frankrijk voor hun twee Europese uitstapjes (de Franken en Napoleon). Of Spanje voor de 80-jarige oorlog. Of Engeland voor de 4 (!) oorlogen die we tegen hun gevoerd hebben. Met Denemarken en Zweden hebben we ook nog wel eens een robbertje gevochten. Oh, en misschien kunnen wij dan gelijk even onze excuses aanbieden voor het feit dat wij wel in Japan mochten komen, en de rest van Europa niet
(en dan laat ik de koloniale schermutselingen met Spanje, Portugal, Frankrijk en Engeland voor het gemak nog maar even buiten beschouwing)
Dat hele excuus geneuzel is onzin. Alleen het westen doet er aan. China moet zijn eerste excuses nog maken (aan Tibet, India en Vietnam bijvoorbeeld). India heeft ook nog geen enkel excuus aangeboden aan Pakistan. Vietnam niet aan Cambodja of Laos. Saudi-Arabië niet aan heel noord-Afrika. Irak niet aan Iran.
my lai is bekender , zorgelijk is echter dat deze praktijken nog steeds doorgaan met een ver verbeterde censuur.quote:Op zondag 13 december 2009 04:31 schreef Deprater het volgende:
[..]
En de USA moet ook nog excuses maken voor Vietnam
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 13 december 2009 06:49 schreef kitao het volgende:
[..]
my lai is bekender , zorgelijk is echter dat deze praktijken nog steeds doorgaan met een ver verbeterde censuur.
wat je daar zag is nu actueel echter onzichtbaar en zo kunnen de bedekt radicale balkenendes en ander gespuis op onze kosten ongehinderd hun gang blijven gaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_My_Lai
wel veel natuurlijk , het was niet de regering in 47 die weigert een schadevergoeding te geven .quote:Op zondag 13 december 2009 07:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Wat een kennelijk 'radicale balkenendes en ander gespuis' in vredesnaam te maken heeft met het onderwerp.
sorry voor de belediging , maar dat was een oorlogsmisdaad en erg hypocriet dus als balkenende en ander gespuis lopen te rekken met schadevergoeding terwijl het icc in den haag is gevestigd.quote:Op zondag 13 december 2009 07:14 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
nou kerel, wat denk je er dan van eens gewoon ontopic te gaan halvezool
quote:Op zondag 13 december 2009 07:29 schreef kitao het volgende:
[..]
sorry voor de belediging , maar dat was een oorlogsmisdaad en erg hypocriet dus als balkenende en ander gespuis lopen te rekken met schadevergoeding terwijl het icc in den haag is gevestigd.
wat voor indo ben jij eigenlijk , eentje die het liefst alles vergeeft ?
Ook niet waar: Nederland bestond nog steeds, aangezien we overzees nog steeds gebieden bezaten op het moment van de inval (Suriname, Antillen en Indië). Het zelfde voor Frankrijk, waar je bovendien nog de "Vrije" Vichy regering had, die de controle had over de overzeese gebiedsdelen (zoals Algerije). Aangezien de meeste alnden op de wereld de Duitsers niet welgezind waren werd de soevereiniteit van Bezette landen niet aan de bezettende macht overgedragen, maar bleef deze bij de oorspronkelijke regeringen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 18:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet waar. Op dat moment waren er geen conflicterende autonome staten. Nederland hield als natie op te bestaan na de capitulatie, evenals Frankrijk en Polen bijvoorbeeld. Bovendien: Als je goed kijkt, was Indië op het moment van de politionele acties ook een autonome staat. Men had zichzelf op 17/8/45 onafhankelijk verklaard. Veel landen in de wereld waren het hiermee eens, wat indirect erkenning inhoudt.
Bovendien gaat het hier niet om oorlogsrecht, maar om volkerenrecht. Iets heel anders.
Oost timor neem ik aan ?quote:Op zondag 13 december 2009 10:26 schreef EricT het volgende:
[..]
Indonesiërs vergeten liefst dingen zo snel mogelijk. Wel een beetje raar dat ze dit willen oprakelen terwijl de regering er nu alles aan doet om de moord op vijf Australische journalisten in 1975 uit het nieuws te houden.
Er is dit jaar een film uitgekomen over die moorden (Balibo). Voor de release was er een delegatie vanuit Jakarta naar Australië afgereisd om de release te voorkomen. Paar weken geleden zou de film in Jakarta vertoond worden maar dat is door de censuur cie tegengehouden.quote:Op zondag 13 december 2009 23:32 schreef kitao het volgende:
[..]
Oost timor neem ik aan ?
Hoe zou de regering dat uit het nieuws moeten gaan houden ?
Wat heeft politiek gekonkel van de Indonesische regering om het een en ander uit het nieuws te houden te maken met een handje vol weduwen die op persoonlijk titel schadevergoeding vragen, voor oorlogsmisdaden begaan door Nederlanders?quote:Op maandag 14 december 2009 00:12 schreef EricT het volgende:
[..]
Er is dit jaar een film uitgekomen over die moorden (Balibo). Voor de release was er een delegatie vanuit Jakarta naar Australië afgereisd om de release te voorkomen. Paar weken geleden zou de film in Jakarta vertoond worden maar dat is door de censuur cie tegengehouden.
Verder is het nauwelijks mogelijk om te berichten over politieke ontwikkelingen in high risk gebieden als Aceh, Maluku en Papua.
Dit zijn erg kinderachtige argumenten, ik hoop dat je dat zelf ook wel inziet.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:22 schreef RonaldV het volgende:
ICC?quote:Op zondag 13 december 2009 07:29 schreef kitao het volgende:
[..]
sorry voor de belediging , maar dat was een oorlogsmisdaad en erg hypocriet dus als balkenende en ander gespuis lopen te rekken met schadevergoeding terwijl het icc in den haag is gevestigd.
wat voor indo ben jij eigenlijk , eentje die het liefst alles vergeeft ?
Ja, die film miste ik hier inderdaad. Ik zal hem eens ergens vandaan hengelen, want ik vermoed dat ie wel gewoon bij de DVD-boer ligt. Het mag niet, maar dat is ook voor Indonesiers leuker.quote:Op maandag 14 december 2009 00:12 schreef EricT het volgende:
[..]
Er is dit jaar een film uitgekomen over die moorden (Balibo). Voor de release was er een delegatie vanuit Jakarta naar Australië afgereisd om de release te voorkomen. Paar weken geleden zou de film in Jakarta vertoond worden maar dat is door de censuur cie tegengehouden.
Verder is het nauwelijks mogelijk om te berichten over politieke ontwikkelingen in high risk gebieden als Aceh, Maluku en Papua.
wat een koeterwaals is dat zeg , en dat spreek jij ?quote:Op maandag 14 december 2009 02:27 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
http://www.google.co.id/search?hl=en&q=lippo+cikarang&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGGL_nlNL328NL328&ie=UTF-8
Het is een stad, mijn woonplaats.quote:Op maandag 14 december 2009 02:45 schreef kitao het volgende:
[..]
wat een koeterwaals is dat zeg , en dat spreek jij ?
heb je je tong soms laten modificeren ?
![]()
http://www.lippo-cikarang.com/
nou weet ik dus nog steeds niet wat een libido citrogang is.
nou bedankt , ff gekeken maar op grond vd fotos ben je dus een kapitalist in éen vd meest armzaligste landen ter wereld .quote:Op maandag 14 december 2009 02:58 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Het is een stad, mijn woonplaats.
En voor jou dan ook even een linkje naar het Engels
http://www.lippo-cikarang.com/index.php/home/index/en
ook 15 cent per uur ?quote:Op maandag 14 december 2009 04:10 schreef indahnesia.com het volgende:
kapitalist? Laten we er het op houden ik werk voor mijn centen .
je zei wel dit :quote:Ik heb eerder al uitgelegd wat ik van dit gevalletje vind. Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.
Je bent geeneens indo , toch geef je jezelf het recht om in hun naam te spreken en te zeggen hoe trots ze wel niet zijn op de nl-cultuur.quote:Op zondag 13 december 2009 06:42 schreef indahnesia.com het volgende:
Het is erg on-Indonesisch om nu nog terug te kijken naar toen. Men is hier na de oorlog verder gegaan en heeft over het algemeen geen enkele wrok tegenover Nederlanders wat dat betreft. De ouderen weten nog altijd met trots te vertellen dat die Nederlandse scholen zo goed waren en dat de gebouwen uit die tijd aardbevingen overleven.
quote:Op maandag 14 december 2009 04:49 schreef kitao het volgende:
[..]
ook 15 cent per uur ?
[quote]Kennelijk doe ik werk wat lang niet iedereen kan, dus krijg ik meer betaald.
De nl-cultuur van de massamoorden , hoeveel mensen zijn daar eigenlijk niet vermoord , in de honderden , halvezool.quote:Indo is bijna niemand, en hier in Indonesie al helemaal vrijwel niemand. Ik spreek uit niemands naam, ik gaf alleen enkele voorbeelden over hoe hier (in Indonesie) over het algemeen gedacht wordt over bepaalde zaken aangaande 'de oorlog'.
no problemo , het was duidelijk genoeg.quote:Op maandag 14 december 2009 05:50 schreef indahnesia.com het volgende:
oh, dat is een quote-verkloter geworden zie ik wel. Mijn excuses hiervoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |