Totdat het ineens Nederlandse vrouwen in Jappenkampen zijn .. dan moeten er ineens wel excuses komen, en wel van zowel de regering alsook van de keizer, niks geen halfslachtig gedoe tijdens een persconferentie, daar nemen we geen genoegen meequote:Op woensdag 9 december 2009 09:43 schreef deedeetee het volgende:
@ Lord_Vetinari
Ik reageerde niet direct op de OP maar op de opmerking over het gedrag van de javanen.
[..]
Dit deugt natuurlijk niet. Dat zo'n man daarmee weg komt. Ik zie er persoonlijk het nut niet van in om er nu nog moeilijk over te gaan doen.
En dat rechtvaardigd het optreden van de bevolking die zich bepaald niet van moordpartijen en berovingen onthield niet. Dat is een andere zaak.
Het veranderend mijn mening over gezanik over het verleden ook niet. De arbeiders hier werden slecht behandeld, de vrouwen werden slecht behandeld, in de koloniën vonden slechte zaken plaats. De textielarbeiders, de miijnwerkers..... De lijfeigenen in Rusland en ga zo maar door. Ow ja de slaven in Amerika enne de Indianen in Noord- en in Zuid -Amerika. Dat heet allemaal * verleden tijd *
Hoe bedoel je ?quote:Op woensdag 9 december 2009 10:17 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ja, als je fout begaat koloniaal beleid te beëindigen is het gevolg dit soort gezeur.
Het gaat echter niet om moord maar om oorlogsmisdaden en die verjaren niet. Ook hier niet.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Met dien verstande dat b.v. in Duitsland moord niet verjaarde. In Nederland wel, dat zal het juridisch aanzienlijk lastiger maken. Inmiddels verjaart moord ook in Nederland niet meer dacht ik, maar om zoiets nog toe te passen op iets wat onderwijl al verjaard was, ik vraag me af of dat een succes gaat worden.
Ja, maar dat moet dan ook weer bewezen worden. Nederland is hier niet zo sterk in (geldt voor meer landen waar het hun eigen burgers betreft, Israël beroept zich b.v. ook op verjaring, ook al gaat het om oorlogsmisdaden), zie b.v. hier een ouder bericht over deze zaak:quote:Op woensdag 9 december 2009 11:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het gaat echter niet om moord maar om oorlogsmisdaden en die verjaren niet. Ook hier niet.
Het gaat me in dezen met name om de speculatie hoe Nederland zich zal opstellen. En dat zal, vrees ik, zoals gebruikelijk, moeilijk zijn. Met allerhande beroepen op verjaring (terecht of niet), trainering, enz.quote:Nederland betaalt geen schadevergoeding aan de nabestaanden van slachtoffers van de massa-executies, die het Nederlandse leger in 1947 in het Indonesische dorp Rawagedeh heeft uitgevoerd. Volgens de overheid zijn deze vorderingen verjaard.
Bron: Trouw.
Kortom, het gebruikelijke dure legertje van Pels Rijcken zal de Nederlandse schatkist wel weer komen redden tegen 'hebberige nabestaanden'.quote:Op woensdag 9 december 2009 11:51 schreef Iblis het volgende:
Het gaat me in dezen met name om de speculatie hoe Nederland zich zal opstellen. En dat zal, vrees ik, zoals gebruikelijk, moeilijk zijn. Met allerhande beroepen op verjaring (terecht of niet), trainering, enz.
Nee de javanen zijn hypocriet; een ex koloniaal willen vervolgen om misdaden die zij nog dagelijks plegen in hun 'kolonies'.quote:Op woensdag 9 december 2009 08:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, that'll be the day: We gaan mensen die door een vreemde macht onderdrukt worden en gekoloniseerd zijn en zich daartegen gaan verzetten, vervolgen voor dat verzet. Jij bent dus ook voor het vervolgen van verzetsmensen uit WO2?
De Nederlandse politiek doet traditioneel moeilijk over het koloniale verleden.. Er is veel gebeurd wat men liever wilt "vergeten" ...quote:Op woensdag 9 december 2009 11:51 schreef Iblis het volgende:
Het gaat me in dezen met name om de speculatie hoe Nederland zich zal opstellen. En dat zal, vrees ik, zoals gebruikelijk, moeilijk zijn. Met allerhande beroepen op verjaring (terecht of niet), trainering, enz.
De aanklagers zijn een paar bejaarden uit Rawagede ..quote:Op woensdag 9 december 2009 12:18 schreef EricT het volgende:
[..]
Nee de javanen zijn hypocriet; een ex koloniaal willen vervolgen om misdaden die zij nog dagelijks plegen in hun 'kolonies'.
Je hebt een puntquote:Op woensdag 9 december 2009 12:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ojeee... de aanklagers zijn een paar bejaarden uit Rawagede ..
Zover bekend wonen zij rustig in Rawagede en zijn zij niet de onderdrukkers in "de kolonies" . ( bijv Aceh, Molukken, Nieuw Guinea , Oost-Timor)
Hypocriet of niet, die Nederlanders worden er niet minder schuldig door.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:18 schreef EricT het volgende:
[..]
Nee de javanen zijn hypocriet; een ex koloniaal willen vervolgen om misdaden die zij nog dagelijks plegen in hun 'kolonies'.
deedeetee... had het ook over het vermoorden van sterk verzwakte gevangenen uit /in de jappenkampen...quote:Op woensdag 9 december 2009 08:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En nogmaals: Het verzet in WO2 haalde dezelfde dingen uit: Wachtposten vanuit hinderlagen overhoop schieten en zo.
Die weduwen duiken voortdurend op. En ze worden voortdurend afgepoeierd. Dit gaat al tientallen jaren zo. Zij worden niet serieus genomen. Stellen dat ze ‘nu pas’ opduiken is wel heel makkelijk.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:40 schreef RonaldV het volgende:
Beetje vreemd trouwens dat 60 jaar later plots weduwen opduiken die een schade-claim willen indienen. Gegeven de gezondheidssituatie in Indonesië geloof ik niet dat het er meer dan een handvol kunnen zijn, die waarschijnlijk ook nog eens te oud zijn om nog fatsoenlijk voor zichzelf te kunnen zorgen of nadenken. Iets zegt me dat er één of andere vage actie-groep of groep advocaten die geld ruiken achter zit. Met compensatie heeft het in ieder geval geen bal te maken.
Goh, wat hadden die Javanen het toch slechtquote:
Waar duiken ze voortdurend op dan?quote:Op woensdag 9 december 2009 13:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Die weduwen duiken voortdurend op. En ze worden voortdurend afgepoeierd. Dit gaat al tientallen jaren zo. Zij worden niet serieus genomen. Stellen dat ze ‘nu pas’ opduiken is wel heel makkelijk.
Misschien bedoelt hij voor alle misdaden die sinds de onafhankelijkheid van Indonesie door Javanen zijn gepleegd... De Nederlandse koloniale macht werd vaak vervangen door een net zo brute Javaanse koloniale macht.quote:Op woensdag 9 december 2009 08:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, that'll be the day: We gaan mensen die door een vreemde macht onderdrukt worden en gekoloniseerd zijn en zich daartegen gaan verzetten, vervolgen voor dat verzet. Jij bent dus ook voor het vervolgen van verzetsmensen uit WO2?
quote:Op woensdag 9 december 2009 10:31 schreef moussie het volgende:
[..]
Totdat het ineens Nederlandse vrouwen in Jappenkampen zijn .. dan moeten er ineens wel excuses komen, en wel van zowel de regering alsook van de keizer, niks geen halfslachtig gedoe tijdens een persconferentie, daar nemen we geen genoegen mee
Denk dat je het nu daarover hebt? Ging dus niet om geld?quote:'Bovendien heeft hij gezegd dat er geen schadevergoeding voor de slachtoffers komt. En wij verwachten persoonlijke compensatie, iedere andere oplossing is voor ons niet acceptabel. En ook als we de centen hebben, is de oorlog voor ons niet voorbij. Wij vinden dat er ook in Japan iets moet veranderen, dat er een einde komt aan de geschiedvervalsing en de naoorloogse generaties de waarheid te horen krijgen over de rol van hun land tijdens de Tweede Wereldoorlog.'
Ik vind het wat anders wanneer er nog overlevenden zijn. Terecht dat de mensen die nog in leven zijn een schadevergoeding krijgen met een excuses. De kinderen uiteraard ook, want die moesten hun vader missen, maar de kleinkinderen vind ik weer wat anders.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:22 schreef RonaldV het volgende:
de hele discussie komt nogal onzinnig op me over trouwens.
Alsof de Italianen ooit excuus moeten maken voor de Romeinse tijd. Of Frankrijk voor hun twee Europese uitstapjes (de Franken en Napoleon). Of Spanje voor de 80-jarige oorlog. Of Engeland voor de 4 (!) oorlogen die we tegen hun gevoerd hebben. Met Denemarken en Zweden hebben we ook nog wel eens een robbertje gevochten. Oh, en misschien kunnen wij dan gelijk even onze excuses aanbieden voor het feit dat wij wel in Japan mochten komen, en de rest van Europa niet
(en dan laat ik de koloniale schermutselingen met Spanje, Portugal, Frankrijk en Engeland voor het gemak nog maar even buiten beschouwing)
Dat hele excuus geneuzel is onzin. Alleen het westen doet er aan. China moet zijn eerste excuses nog maken (aan Tibet, India en Vietnam bijvoorbeeld). India heeft ook nog geen enkel excuus aangeboden aan Pakistan. Vietnam niet aan Cambodja of Laos. Saudi-Arabië niet aan heel noord-Afrika. Irak niet aan Iran.
Het zijn alleen de westerlingen die zo dom zijn om excuus aan te bieden voor dingen waar ze part noch deel aan hebben genomen om de doodsimpele reden dat het voor hun geboorte was. Ik heb de link in de gauwigheid niet bij de hand, maar om de slavenhandel er maar even bij te pakken: de schattingen zijn dat de Arabieren veel meer slaven gemaakt hebben (en in sommige landen zelfs nog steeds zouden houden) dan de europeanen gedaan hebben. Het verschil: de nazaten van de "europese" slaven vinden we nog steeds in grote hoeveelheden in het westen terug, Op het arabisch schiereiland moet je ze met een lampje zoeken.quote:Op woensdag 9 december 2009 14:50 schreef paddy het volgende:
[..]
Dat L_V weer eens refereert naar een paar honderd jaar terug gaat en verwijst naar één ras? Sorry, daar hoef je echt niet blank voor te zijn. Gebeurde al eeuwen. Maar we vallen blijkbaar meer op als blanke. Even de mensen uit de droom helpen. Ik voel me niet schuldig. Doe geen kwaad en probeer iedereen te helpen. Ja, niet alleen degene met dezelfde mening of levensovertuiging.Laat staan dezelfde kleur
mee eens ... maar houd wel rekening dat zo'n slachtpartij ook de levens van de kleinkinderen beinvloedde..quote:Op woensdag 9 december 2009 14:50 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik vind het wat anders wanneer er nog overlevenden zijn. Terecht dat de mensen die nog in leven zijn een schadevergoeding krijgen met een excuses. De kinderen uiteraard ook, want die moesten hun vader missen, maar de kleinkinderen vind ik weer wat anders.
Dat zegt L_V niet.. Hij verwijst naar een opvatting uit de 19e eeuw die het imperialisme rechtvaardigt .... En best wel terzake in dit topic.quote:Sorry, daar hoef je echt niet blank voor te zijn.
dit snap ik niet...:?quote:Laten we vooral die Jappen vergeten. Die verhalen waren walgelijk, maar hun geschiedenis vervang je toch niet door de werkelijkheid. Willen ze gewoon niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |